- Μηνύματα
- 870
- Reaction score
- 1.203
Καλώδια μεταφοράς Αναλογικών Σημάτων Audio
Εισαγωγή:
Το παρών άρθρο έχει σχεδιαστεί έτσι ώστε να απαντά στις ποιο συχνά διατυπωμένες απορίες (Δείτε και το ‘’Ερωτηματολόγιο’’ στο τέλος του άρθρου), και να αντιμετωπιστούν και να ξεπεραστούν οι όποιες παρεξηγήσεις μας έχουν δημιουργηθεί (σαν αποτέλεσμα λανθασμένης εμπορικής ονομασίας, που πρέπει όμως να τη γνωρίζουμε αφού δυστυχώς έχει επικρατήσει). Δείτε εδώ πολλές τέτοιες παρεξηγήσεις...Εισαγωγή:
1. Παράγοντες επιλογής καλωδίου
Οποιοδήποτε καλώδιο επώνυμο (με προδιαγραφές) κάνει εξ ίσου καλά τη δουλειά με οποιοδήποτε άλλο της ίδιας προδιαγραφής (πχ το ίδιο AWG ,αν είναι OFC,…..). Οπότε επιλέγοντας κάποιο μεταξύ ομοίων προδιαγραφών ο παράγοντας επιλογής είναι:
- Το κόστος για το ίδιο μήκος.
- Η αξιοπιστία του κατασκευαστή στο κατά πόσον αυτά που αναφέρονται ως προδιαγραφές του καλωδίου ισχύουν ή όχι αλλά και του προμηθευτή (τυχόν προμήθεια μαϊμού καλωδίων).
2. Οξείδωση του καλωδίου
Όλα οξειδώνονται με το πέρασμα του χρόνου (εκτός του χρυσού – να γιατί έχουμε επαφές επιχρυσωμένες)- τα οξείδια του χαλκού πχ καθίστανται λιγότερο αγώγιμα από τον χαλκό.
Η οξείδωση επηρεάζει την εξωτερική επιφάνεια του μετάλλου και πολλές φορές δεν είναι ορατή με γυμνό μάτι
Τα οξείδια των μετάλλων συμπεριφέρονται τις περισσότερες φορές διαφορετικά από το ίδιο το μέταλλο (τα οξείδια του χαλκού είναι λιγότερο αγώγιμα από τον χαλκό, ενώ του ασημιού έχουν περίπου την ίδια αγωγιμότητα με το ασήμι).
4. Προσμίξεις καλωδίου
Οι προσμίξεις , όπως ήδη είπαμε, αλλοιώνουν τα χαρακτηριστικά του καλωδίου. Ένα καλό ξενόγλωσσο άρθρο Εδώ:
5. Καλώδια OFC
Τι είναι το Oxygen-FreeCable (OFC); Ακόμα και το καλώδιο καθαρού χαλκού πιθανόν να έχει εγκλωβισμένους θύλακες οξυγόνου που με την πάροδο του χρόνου γίνονται μεγαλύτεροι και προξενούν οξείδωση που είναι η αιτία μικρότερης αγωγιμότητας του καλωδίου.
Αν λοιπόν το καλώδιο σας είναι γνωστού οίκου με εγγύηση ότι είναι OFC τότε υπάρχει εγγύηση ‘’για μια ζωή’’. Μια καλή εταιρεία επίσης μαρκάρει ανά μέτρο το καλώδιο (χρήσιμο ειδικά αν θέλουμε εγκατάσταση με ίδιου μήκους καλώδια)
Μη ξοδεύετε μεγάλα ποσά σε καλώδια ήχου παρασυρόμενοι από διαφημιστικά ότι είναι φτιαγμένα από υπερ- υλικά ή έχουν τέλειες καθαρότητες.
Αυτό που επηρεάζει τον ήχο περισσότερο από την οξείδωση ,το επιδερμικό φαινόμενο και τις προσμίξεις του είναι : Κατά την σύνδεση του με συστήματα audio να προσέχουμε να συνδεθούν σφιχτά ή τα βύσματα να είναι καθαρά ή να μην υπάρχει ‘ψυχρή’ κόλληση καλωδίου με το βύσμα/κυψέλη, ή μήπως κάπου έχει εσωτερικό ‘’σπάσιμο ‘’ που δεν φαίνεται με γυμνό μάτι.
7. Χαρακτηριστικά καλωδίου :
Οπουδήποτε υπάρχουν 2 αγωγοί που διαρρέονται από ρεύμα που βρίσκονται κοντά ,αν και είναι μονωμένοι μεταξύ τους, δημιουργούν χωρητική αντίσταση
9. Η επαγωγική αντίσταση:
Οποιοδήποτε μήκος καλωδίου, ενεργεί και σαν πηνίο και σαν πυκνωτής.
Είναι λοιπόν προφανές ότι θέλουμε το καλώδιο μας να έχει όσο το δυνατόν τη μικρότερη ωμική αντίσταση ώστε να η απώλεια του πλάτους του σήματος να είναι η ελαχίστη και όσο το δυνατόν τη μικρότερη χωρητική και επαγωγική αντίσταση για να εμποδίζεται απώλεια στις υψηλές συχνότητες.
Αυτό το επιτυγχάνουμε επιλέγοντας καλώδια που χρησιμοποιούν καλή μόνωση μεταξύ των αγωγών (polyethylene σαν μονωτικό) που μειώνει τη χωρητικότητα και φυσικά εμείς να χρησιμοποιούμε το απαραίτητο μήκος αφού η χωρητική και η επαγωγική αντίσταση αυξάνει με το μήκος του καλωδίου αλλά και κυρίως με σωστά φτιαγμένα plugs & jacks (μη καθαρά και χαλαρά αυξάνουν τη χωρητική και επαγωγική αντίσταση).
10. "impedance matching"
Είναι ένας όρος που τον βρίσκουμε συχνά στα καλώδια που όμως πάλι για τα audio σήματα δεν είναι καθοριστικός (σε υψηλές όμως συχνότητες UHF – SHF) δημιουργεί τα λεγόμενα στάσιμα κύματα και μέρος του σήματος αντανακλάται μπρος – πίσω στο καλώδιο δημιουργώντας ‘’είδωλο’’ . Στους δε πομπούς αυτή η αντανάκλαση μπορεί να είναι τέτοια που να επιστρέφει πίσω στον πομπό και να τον καταστρέψει….
11. Εξωτερικές παρεμβολές (Interference)
Η απάντηση δίνεται στις παρακάτω ενότητες και είναι η θωράκιση του καλωδίου (shielding ή screening).
12. Συμπέρασμα:
Βέβαια υπάρχουν υλικά που έχουν πολύ καλή αγωγιμότητα και άλλα που έχουν πολύ καλή μόνωση όμως δεν υπάρχουν ούτε τέλειοι αγωγοί αλλά ούτε και τέλειοι μονωτές. Δηλαδή όλα τα υλικά παρουσιάζουν μια αντίσταση η οποία αντιτίθεται στη ροή του ρεύματος.
Σήμερα οι κατασκευαστές καλωδίων προσπαθούν να κατασκευάσουν αρίστης ποιότητας καλώδια τα οποία να επηρεάζονται το ελάχιστο από τα ανωτέρω αναφερθέντα χαρακτηριστικά.
13. ΤΙΡ:
Χρησιμοποιείτε , αν είναι δυνατόν, καλώδια με διαφορετικά χρώματα ή αν υπάρχουν πολλά πίσω από τον εξοπλισμό σας ,επισημάνατε τα με ετικέτες ή χαρτοταινία.
Τι είναι Balanced σήμα και πως εξηγείται η ακύρωση του θορύβου μ’ αυτά;
Κονσόλες , audio interfaces (πχ κάρτες ήχου), ενισχυτές , CD players και άλλες συσκευές ήχου μπορεί να διαθέτουν εισόδους και εξόδους ήχου Balanced ή Unbalanced . Παρακάτω θα εξετάσουμε με λεπτομέρειες ποια είναι η διαφορά τους.
Σήμα Balanced σημαίνει δυνατότερο και καθαρότερο σήμα ή δυνατόν ακέραιο σ’ όλη τη διαδρομή του και που όμως ΔΕΝ ΈΧΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΘΟΛΟΥ ΜΕ ΤΟ left/right stereo balance (μια απ’ τις παρεξηγήσεις).
Μπορείτε σίγουρα να πείτε ότι η συσκευή σας διαθέτει balanced inputs ή outputs αν οι υποδοχές (ή άλλη ονομασία: θύρες, πόρτες, jacks , ports) είναι XLR ή TRS (που είναι jacks τα οποία έχουν σχεδιαστεί για audio καλώδια με 3 αγωγούς) .
Τις XLR balanced θύρες θα τις βρούμε συνήθως στις outputs των επαγγελματικών κονσολών(mixers) , σε balanced inputs συσκευών ηχογράφησης , στα ενεργά(active) ηχεία……
Η XLR balanced επιτρέπει τη χρήση καλωδίων μεγάλου μήκους , μειώνοντας παράλληλα την ευαισθησία τους σε εξωτερικές παρεμβολές .
Η πιο γνωστή εφαρμογή των XLR είναι στα μικρόφωνα. Επίσης αν ένας τελικός ενισχυτής (PowerAmp) έχει τοποθετηθεί σε μεγάλη απόσταση από την κονσόλα η διασύνδεση γίνεται με XLR balanced (αλλά προτιμάται ακόμα και σε μικρότερες αποστάσεις).
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ.....
Last edited: