Magnepan: Ο Γολγοθάς του καλύτερου αποτελέσματος & more...

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.244
Reaction score
137.873
Η σχέση μου με τα Magnepan ξεκίνησε το 1991-1992 με την απόκτηση του SMG3aII, ηχείο «αναφοράς» της προηγούμενης δεκαετίας, το οποίο και απέκτησα μεταχειρισμένο σε εξαιρετική τιμή. Τα προηγούμενα ηχεία μου ήταν τα μεσαία μοντέλα της TDL.

Το πρώτο – άμεσο πρόβλημα που συνάντησα ήταν η οδήγησή τους, για την οποία ο τότε ενισχυτής (Musical Fidelity P-180 – mosfet 100w με το εξωτερικό τροφοδοτικό) ήταν ανεπαρκής. Με ιδιοκατασκευή νέου τροφοδοτικού με χρήση 1KVA μετασχηματιστή και πυκνωτών συνολικής χωρητικότητας 400.000mf τα αποτελέσματα υπήρξαν σαφώς περισσότερο ικανοποιητικά, αλλά μετά λίγο καιρό και πάλι το αίσθημα της ανεπάρκειας επανήλθε.

Επόμενη κίνηση η αναβάθμιση του ενισχυτή με τον κορυφαίο της Counterpoint τον Solid 2, ενός γιγαντιαίου σε μέγεθος solid state ενισχυτικού μιας εταιρίας με παράδοση στα λαμπάτα, ο οποίος συνδύαζε mosfet και transistor, με μεγάλο αριθμό ημιαγωγών ανα κανάλι, τερατώδες τροφοδοτικό και εξαιρετικά αποθέματα ισχύος (400w, 40A).

Τα αποτελέσματα ήταν σαφώς ανώτερα και επιτέλους η οδήγηση των Magnepan ήταν συνολικά ικανοποιητική.
Στο σεταπ εκείνο χρησιμοποιούσα ως προ τον Conrad-Johnson PF-1L, έναν line level op-amp based προ με πολύ καλά υλικά ακόμα και στην τροφοδοσία (SOLEN), ενώ καλώδια ηχείων ήταν σε τετρακαλωδίωση τα Van Den Hull Revelation. Πηγή Meridian transport $ Dac, interconnects Kimber silver.
Σύντομα αναβαθμίστηκε το dac με το Goldmund Mimesis 14 και το transport με το Micromega Classic Data.

Αν και ο ήχος ήταν σε πολύ καλά επίπεδα, κάτι με «έτρωγε», και συνέχιζα να δοκιμάζω διαφορετικά ενισχυτικά, κυρίως SS, μέχρι που μια μέρα έπεσαν στα χέρια μου τα λαμπάτα VTL και έπαθα μεγάλη ζημιά. Ο ήχος τους ήταν σαφώς καλύτερος και η οδήγηση επαρκής παρά την πολύ χαμηλότερη ονομαστική ισχύ τους. Τότε εμφανίστηκαν μεταχειρισμένα τα Esoteric Audio Research 509mkII, μονομπλόκ λαμπάτα 100W που ξεκίνησαν τη σταδιοδρομία τους ως επαγγελματικά ενισχυτικά και μετέπειτα απέσπασαν εξαιρετικές κριτικές από ξένα περιοδοκά του ειδικού τύπου, υλοποιήσεις του γνωστού γκουρού Tim De Paravinchini. Τα άκουσα και κόλλησα. Ο ήχος τους ήταν σαφώς καλύτερος από ό,τι άλλο είχα ακούσει, ενώ ιδιαίτερη εντύπωση μου προκάλεσε το τρομερό μπάσσο τους, που τερμάτιζε τη μεμβράνη των Magnepan για πλάκα. Χωρίς πολλά πολλά τον απέκτησα.

Και λίγο καιρό αργότερα για αντικατάσταση των λυχνιών με καινούριες παρήγγειλα ματσαρισμένες από την τότε Sonic Frontiers (μετέπειτα The Parts Connection), με τον λογότυπο Ram Tubes, τεσταρισμένες με πολύ καλά χαρακτηριστικά. Σαφής και πάλι η βελτίωση. Η επαφή μου με την Sonic Frontiers ήταν καταστροφική, αφού με έφερε σε επαφή με τα καλύτερα υλικά του πλανήτη. Σύντομα αντικατέστησα σχεδόν όλα τα μέτρια προς κακά υλικά του ενισχυτή (καλωδιώσεις με silver in teflon, ποτενσιόμετρο με ladder, βάσεις λυχνιών, πυκνωτές σήματος με ΜΙΤ, λοιποί ποικνωτές με Solen, δίοδοι και πυκνωτές τροφοδοσίας, βύσματα εισόδου εξόδου με Cardas). Τώρα το συνολικό αποτέλεσμα ήταν 2 κλάσεις πάνω, ο ενθουσιασμός μου μεγάλος.
Επιπλέον κέρδος η απαλλαγή από τον προενισχυτή, αφού ο EAR διέθετε ποτενσιόμετρο ελέγχου volume στην είσοδο και πέραν του ικανοποιητικού σταδίου προενίσχυσης, και σε συνδυασμό με το πολύ αξιόλογο στάδιο εξόδου του Dac της Goldmung υλοποιημένο από διακριτά εξαρτήματα και όχι op-amps, το αποτέλεσμα με την αφαίρεση του προ ήταν ακόμα καλύτερο. Πλέον δοκιμές έγιναν στο παθητικό volume control των EAR, όπου χρησιμοποιήθηκαν blue velvet και black beauty Alps, και τελικά κατέληξα στη χρήση step ladder attenuator υλοποιημένο από αντιστάσεις τανταλίου και επιλογέα με βραχυκυκλωμένες ενδιάμεσες θέσεις της ELMA, 11 θέσεων, λύση που μου έδωσε μακράν καλύτερα αποτελέσματα.

Μεταγενέστερα χρησιμοποιήθηκε επιτυχώς και σε συνδυασμό με μια ιδιοκατασκευή με λυχνίες σε χρήση buffer που έδωσε κάτι ακόμα. Υλικά πάντα κορυφαία, από Elna Cerafine, αντιστάσεις τανταλίου, τσοκ Hammond και βάσεις λυχνιών με θωράκιση.

--->
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.244
Reaction score
137.873
Επόμενο βήμα η αναβάθμιση των υλικών του Magnepan.

Με μια απλή ματιά στα ενδότερα του ηχείου, ήταν προφανές πως τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είχαν ως βασικό στόχο την οικονομία, να είναι φτηνά! Καλώδια 18awg της πλάκας και πυκνωτές χειρότεροι από «της σειράς» της electrocube, ενώ τα βύσματα εισόδου ήταν no-name με άλεν. Τα πηνεία ήταν τα μισά αέρος και τα υπόλοιπα με πυρήνα (κυρίως της μεμβράνης χαμηλών), και μάλλον ήταν κατασκευής της σειράς Sledgehammer Steel Laminate inductors, φυσικά ιδιαίτερα χαμηλού κοστολογίου αλλά τα πηνεία αποφάσισα να μη τα αλλάξω. Στην αρχή λοιπόν προχώρησα σε αλλαγή της εσωτερικής καλωδίωσης με Van Den Hull, και στη συνέχεια μετά από πολλούς πειραματισμούς με διαφορετικά υλικά κατέληξα στην αντικατάσταση των πυκνωτών του κρος με συνδυασμό MIT, Wondercap και Solen, και αντικατάσταση αντιστάσεων με βαττικές της  Caddoc σε  TO-220 συσκευασία και με χρήση ψύκτρας, ενώ για βύσματα εισόδου χρησιμοποίησα μπανάνες της Sonic Frontiers.

Το ηχείο πια δεν αναγνωριζότανε, η ανάλυση, η διαφάνεια, ο έλεγχος και η ατάκα ήταν σε άλλο επίπεδο απ’ότι το «μαμά» ηχείο.
Αρκετά χρόνια αργότερα βγήκε το Magnepan 3.6R το οποίο ήταν το πρώτο 3άρι που διαφοροποιήθηκε σε μεγάφωνα από αυτό που είχα, ενώ τα 3.3 και 3.5 ήταν ακριβώς ίδια με μικροδιαφορές στο κρος. Το 3.6 φορούσε τώρα το ribbon από το 20 και η μεμβράνη των μεσαίων ήταν σημαντικά μεγαλύτερης επιφάνειας απ’ότι στο 3.6, και αυτό μου άρεσε πολύ, θα αποκτούσε σκέφτηκα πολύ δυνατό σλαμ και ατάκα στα μεσαία, και μόλις μπόρεσα το απέκτησα.

Το νέο ηχείο, το 3.6, από μαμά ήταν θαυμάσιο, με φανερή τη μεγαλύτερη δυνατότητα σλαμ στα μεσαία και ανέβαζε σαφώς μεγαλύτερες στάθμες εκεί, αλλά είχε και μεγαλύτερη ανάλυση στα πρίμα, ωστόσο σε χροιές και ιδίως σε φωνές σε σχέση με το αναβαθμισμένο SMG3aII ήταν σαφώς χειρότερο, και συχνά κουραστικό, πολύ λαμπρό έως το βαθμό να «ξυρίζει» τα αυτιά μου ώρες ώρες.

Πριν καλά καλά το στήσω καν στο χώρο μου, το ανοίγω να δω τα υλικά του, και βρέθηκα προ τραγικής έκπληξης! Χρησιμοποιούσε ΑΚΡΙΒΩΣ τα ίδια υλικά παντού με το παλιό μου ηχείο, κατασκευής του 1986! Τα ίδια καλώδια, ίδιες μπανάνες με άλεν, ίδιοι πυκνωτές της electrocube και πηνεία όλα πηρήνα της Sledgehammer Steel Laminate inductors με σύρμα 16awg. Έλεος, ηχείο τέτοιου επιπέδου τιμής να φοράει κρος αξίας 30-40 ευρώ!

Χωρίς περισσότερη σκέψη, ξεκίνησα την αναβάθμιση υλικών. Μετά από αυτά τα χρόνια είχα πια δοκιμάσει σχεδόν ό,τι υλικό κυκλοφορούσε στον πλανήτη, είχα άποψη προσωπική για MIT, Solen, Wondercap, Auricap, Jensen, Hovland, Ansar, Zen & Harmony, North Creek, Alpha core, Madisound και άλλα πολλά, στα χρόνια που πέρασαν είχα δοκιμάσει κυριολεκτικά άπειρα υλικά σε διάφορες κατασκευές.

Μετά από σκέψη και συζήτηση με ομοιοπαθείς στο δίκτυο κατέληξα στη χρήση των εξής υλικών:
1. Πηνεία μεμβράνης χαμηλών τα North Creek Music Coil Inductors διατομής 10awg.
2. Πηνεία μεμβράνης μεσαίων και ribbon τα Goertz ή Alpha Core διατομής 12awg.
3. Αντιστάσεις NORTH power resistors, τύπου Ohmite.
4. Πυκνωτές παντού Ansar supersound
5. Ανακαλωδίωση εσωτερικά με Goertz M1A1


Η επιλογή των υλικών έγινε με συνδυασμό των τεχνικών τους χαρακτηριστικών αλλά και της ηχητικής τους ταυτότητας. To Goertz χρησιμοποιήθηκε για την εσωτερική καλωδίωση για την καθαρότητα χαλκού του, την μεγάλη του επιφάνεια, την προστασία από οξείδωση, και τη δυνατότητα εξαιρετικής άμεσης επαφής με τις μονάδες των μεγαφώνων, χωρίς τη χρήση κόλλησης ή ενδιάμεσου βύσματος. Οι πυκνωτές Ansar για την εξαιρετική τους ηχητική ταυτότητα, την δυνατότητα να τους παραγγείλω σε ό,τι ονομαστική τιμή ήθελα (π.χ. 17,1mf) με ακρίβεια 1%, και για τη χρήση τους σε πολλά ηχεία παραγωγής εξαιρετικά υψηλής τιμής, και στα οποία μου άρεσε πολύ η χροιά τους, πχ τα Proac. Τα πηνεία North Creek για την εξαιρετικά χαμηλή ωμική τους αντίσταση και την υψηλής καθαρότητας χαλκού συρμάτωση, αλλά και την κατασκευή σε ό,τι τιμή ήθελα, καθώς και την εξαιρετική απόδοσή τους σε χαμηλές συχνότητες.  Στα μεσαία και μεσουψηλά χρησιμοποιήθηκαν πηνεία Alpha Core για τα εξαιρετικά χαρακτηριστικά τους στο συχνοτικό αυτό πλαίσιο. Οι αντιστάσεις της North χρησιμοποιήθηκαν τέλος για την γνωστή τους ηχητική ταυτότητα, για την μεγάλη σταθερότητά τους σε διαφορές θερμοκρασίας, την μεγάλη τους αντοχή σε πολλά βατ στιγμιαία (100watt για 5’’), μεγάλη ακρίβεια, αλλά και την έλλειψη επαγωγικότητας.

Κολλήσεις δεν γίνανε πουθενά, όλα τα υλικά συνδεθήκανε καλά μεταξύ τους και κατόπιν εφαρμόστηκε μεγάλη πίεση από βαρέος τύπου ηλεκτρολογικές μπρόρνες σύσφιξης.

Όλα τα υλικά τοποθετήθηκαν σε κουτί από πλέξι γκλάς και πάνω σε αντικραδασμικά υλικά το κάθε υλικό ξεχωριστά, αλλά και ηχομονωτικά υλικά.
Το τελικό αποτέλεσμα ξεπέρασε κάθε προσδοκία μου.

Οι χροιές γίνανε πολύ πιο ανθρώπινες και φυσικές, τίποτα πια δεν ήταν ενοχλητικό, η ανάλυση ανέβηκε πάρα πολύ, όπως και η διαφάνεια, βελτιώθηκε η εστίαση και το βάθος, ενώ η απόκριση συχνότητας του ηχείου κατέβηκε αισθητά, και με πολύ καλύτερο έλεγχο και ατάκα. Η συνολική αναβάθμιση ήτανε πετυχυμένη σε όλους τους τομείς χωρίς καμιά εξαίρεση, και αν και το κόστος δεν ήτανε διόλου χαμηλό, άξιζε μέχρι και την τελευταία δραχμή!

Η δουλειά μου αυτή μου ζητήθηκε από το MUG και δημοσιεύτηκε στην παρακάτω διεύθυνση: http://www.integracoustics.com/MUG/MUG/tweaks/EAR/
ώστε όποιος χομπίστας επιθυμεί να κάνει το ίδιο ή και να βοηθηθεί από τις κινήσεις μου.

Όσο για το θέμα της οδήγησης των ηχείων, τώρα πια βρίσκομαι σε στάδιο που χρησιμοποιώ ενεργή τριενίσχυση με ψηφιακό κρος, και τα ενισχυτικά είναι ιδιοκατασκευή βασιζόμενα στο Bel Canto Evo 200.2, με πολλές τροποποιήσεις βέβαια.

Αλλά αυτό είναι θέμα άλλης συζήτησης, που ξεφεύγει από την απλή κοινή χρήση και βελτίωση των ηχείων αυτών.
 




wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.777
Reaction score
16.504
Και δε μας είπες.... ποια ήταν τελικά καλύτερα πηνία; τα North Creek Music Coil τα ή Alpha Core;;;
:roflmao: :roflmao: :):D:dance2:

( Εντάξει το παραδέχομαι, ήθελα απλά να θυμίσω ένα αρχαίο νήμα που θα συγκινήσει πολλούς!!! Από τον Κώστα που το ξεκίνησε μέχρι τον Γιάνννη!!! - μιλάει και για ...χροιές, για καλώδια και άλλα ωραία! - @Alfee24 τόσο καιρό δεν το έβγαλές στη φόρα, τι να έκανα και γω;;; :p )
 





PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.836
Reaction score
12.933
Ο σοφός λαός λέει <<Έχει ο καιρός γυρίσματα>>...
Σε λίγο καιρό βλέπω να λέει <<Τι κάθεστε και πετάτε τα χρήματα σας σε ανούσια χαζοκούτια!! Λαμπίτσες 5 watt και ΔΥΟ κόρνες είναι όλη η ουσία της απόλαυσης>>. 8-):p:focus:
 


Μηνύματα
2.519
Reaction score
1.813
ΠΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩΩ ΤΙΜΒΩΡΥΧΙΑ!
τι ωραία μαγκνεπανοεποχή...
Αυτά τα ηχεία με έχουν στιγματίσει, ακριβώς όπως η πρώτη αληθινή καψούρα του εφήβου που μένει χαραγμένη στη μνήμη φορέβα...
Αν καταφέρεις και τους κάνεις τις χάρες (χώρος, οδήγηση, κατανόηση των αδυναμιών τους) σε ανταμείβουν με αληθοφάνεια που δεν τη βρίσκεις αλλού....ασχέτως κατηγορίας τιμής...
Έχω ένα ζευγάρι 1.6 και ένα mgiiia...
Τα 1.6 θα τα βγάλω σύντομα στη σέντρα αλλά τα μεγάλα θα τα κρατήσω, μήπως και στο μέλλον καταφέρω να τα στήσω κάπου σωστά...
 
Last edited:


Μηνύματα
429
Reaction score
428
Δεν περίμενα τέτοιο κείμενο από τον EAR όμως γουστάρω ότι το έψαξε τόσο πολύ και το τερμάτισε το DIY σε επίπεδο που πολλοί απο εμάς δεν θα φτάσουμε πότε και ας ασχολούμαι 30 χρόνια με το χόμπυ.
Αν τώρα μιλάει για ενεργά ξέρει και λέει.
Υ.Γ. Το μόνο κακό είναι ότι όποτε ακούω ηχεία μεμβράνης ακούω ηχεία και ήχους.
Όποτε ακούω ηλεκτροδυναμικά νιώθω οτι ακούω μεγάφωνα βαλμένα σε κουτιά.
 

wnet

Nearfieldένιος
Μηνύματα
4.777
Reaction score
16.504
Δεν περίμενα τέτοιο κείμενο από τον EAR όμως γουστάρω ότι το έψαξε τόσο πολύ και το τερμάτισε το DIY σε επίπεδο που πολλοί απο εμάς δεν θα φτάσουμε πότε και ας ασχολούμαι 30 χρόνια με το χόμπυ.
Για αυτό μετράει όταν κοροιδεύει τα καλώδια, τα ρόδια, τις πρίζες και τις χροιές.... επειδή τα έχει λουστεί πρώτα και δε διάλεξε απλά "στρατόπεδο"...
 

JOHN MARKOU

Münchhausen
Μηνύματα
28.826
Reaction score
27.880
Σίγουρα ήταν από τα αρωστάκια του High end. Τι αρωστάκι δλδ? ψυχανώμαλο ήταν ! το λέει και μόνος του ! και μπράβο του που έχει τα @@ρια και το παραδέχεται.
Εντάξει τώρα μας ζαλίζει τα @@ρια με τα χυπεξ τα νιουμαν τα γκετ Χαρντ και τα πολυκάναλα με 288 σαμπς.
Ε! σε 15 χρόνια , αν ζούμε ! κάτι άλλο θα έχει βρεί ! είμαι πεπεισμένος. :roflmao: :drinks:
 

Μηνύματα
13.632
Reaction score
11.191
Έτσι είναι η πρόοδος. Σε 15 χρόνια κάτι άλλο καλύτερο θα έχει βγει.

Επίσης, να ψάξετε και τα υπόλοιπα νήματα ου EAR για τα Magnepan, για το target curve, για το damping factor...
 


PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.836
Reaction score
12.933
Έτσι είναι η πρόοδος. Σε 15 χρόνια κάτι άλλο καλύτερο θα έχει βγει.

Επίσης, να ψάξετε και τα υπόλοιπα νήματα ου EAR για τα Magnepan, για το target curve, για το damping factor...
Για τους δίσκους βινυλίου που κάνουν μόνο για σερβίρισμα, ενώ πλέον ένα Technics ΜΚ2 τον συντροφεύει και ακούει βινύλια να ψάξουμε;
Μη σας πω ότι αργά το βράδυ κρυφοκοιτάζει OTL... :p
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.834
Μηνύματα
2.953.402
Members
38.246
Νεότερο μέλος
TimoleonTimoleon
Top