- Μηνύματα
- 56.171
- Reaction score
- 139.672
Είναι αποδεδειγμένο με τεστ ψυχοακουστικής (πφχχχχχ) πως το ανθρώπινο αυτί έχει πολύ μεγάλη ανοχή σε υψηλές παραμορφώσεις στις χαμηλές συχνότητες.
Επίσης είναι αποδεδειγμένο με τεστ ψυχοακουστικής (πφχχχχχ στο τετράγωνο) πως στις γλυκιές μεσαίες συχνότητες και ακόμα ακόμα στο εύρος υψηλής ευαισθησίας του ανθρώπινου αισθητηρίου οργάνου, όπου είναι εύκολα αντιληπτές οι συνολικές αρμονικές παραμορφώσεις ακόμα και της τάξης του 1%, υπάρχουν ομάδες πληθυσμού που προτιμούν την αυξημένη παραμόρφωση, τους αρέσει, τους ακούγεται πιο "φυσικό", πιο "αληθινό", πιο κοντά στην "πραγματικότητα", κι αυτές οι ομάδες πληθυσμού είναι κυρίως μουσικοί και μαστεράδες στουντιάδες.
Έχουν γίνει όμως και κάποια τεστ ψυχοακουστικής (πφχχχχχ στον κύβο) που έδειξαν πως ήταν προτιμότερο το άκουσμα με πολύ χαμηλές παραμορφώσεις στην πρώτη οκτάβα, όχι μόνον ολικές αρμονικές, αλλά και δυναμικής συμπίεσης.
Τα δεδομένα ενός κρος μεταξύ δορυφόρων και σαμπ, είναι εντελώς χειροπιαστά, και μας λένε τη στάθμη που παίζει κάθε δρόμος μια οκτάβα παραπέρα από το σημείο κρος, δηλαδή με κρος 12dB/Oct στους 80 κύκλους (καθόλου σπάνιο σας πληροφορώ) θα παίζει το σαμπ σε στάθμη -12 dB SPL στους 160 κύκλους, και -24 dB SPL στους 320 κύκλους.
Αντίστοιχα, με κρος 24dB/Oct το σαμπ θα βρίσκεται σε στάθμη -24dB SPL στους 160 κύκλους.
Εν ολίγοις, η πραγματική συνεισφορά του σαμπ στο φάσμα, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να θεωρείται ότι φτάνει τουλάχιστον στο διπλάσιο της συχνότητας κρος, και ομοίως του δορυφόρου, τουλάχιστον στο μισό της συχνότητας κρος.
Υπό το πρίσμα όλων των ανωτέρω στοιχείων μαζί, κρίνεται λογικό να προτιμήσουμε σαμπ με χαμηλές ολικές αρμονικές παραμορφώσεις παρά με υψηλές, κυρίως για την συνεισφορά τους σε ενέργεια άνωθεν του σημείου κρος, όπου σαφώς γίνεται αντιληπτή η παραμόρφωση από τα αυτιά μας, ενώ ειδικά στην πρώτη οκτάβα, θεωρώ πως είναι κυνήγι της ουράς μας το κυνήγι των χαμηλών αρμονικών παραμορφώσεων, διότι μάλλον δεν ακούγεται καθόλου, και επιπρόσθετα κυρίως θα ακούμε το χώρο, παρά το ίδιο το μεγάφωνο.
Δεν ισχύει όμως το όμοιο για δυναμική συμπίεση, όπου η μείωση της στιγμιαίας ενέργειας σε αυξημένη στάθμη θα γίνει εύκολα αντιληπτή, και ταυτόχρονα με υλοποιήσεις καρδιοειδους λοβού στις χαμηλές συχνότητες, αλλά και με άλλους τρόπους εντοιχισμού κλπ, όπου η πρόσληψη ενέργειας στη θέση ακρόασης έχει σημαντικά αυξημένο λόγο άμεσης προς έμμεση, δείχνουν να έχουν αξία ακόμα και οι παραμορφώσεις εκεί κάτω.
Στην πράξη, η εμπειρία μας από διάφορες περιπτώσεις ακρόασης ενσωματωμένων σαμπ σε διαφόρων κοστολογιων σεταπ, δείχνει πως μάλλον καταλαβαίνουμε όλοι το "κακό" μπάσο ενός "φτηνού" σαμπ, και ταυτόχρονα μια χαρά αντιλαμβανόμαστε όλοι την υπεροχή ανάλυσης περιγραφικότητας και ατάκας ενός "ακριβού" αλλά εξαιρετικά καλοφτιαγμένου με σοβαρές μετρήσεις σαμπ, όπως ακριβώς καταλαβαίνουμε όλοι την υπεροχή ενός "εξαιρετικού" στις μετρήσεις αλλά πολύ ακριβού ηχείου, σε σχέση με ένα μπιεντάμπλεγιου.
Αν δούμε τιμές στα σαμπ, μπορούμε να διακρίνουμε πολύ μεγάλες διαφορές κοστολογιων από φίρμα σε φίρμα, για ένα ίδιας διαμέτρου μεγάφωνο σε ένα κουτί, ας πούμε ένα 12".
Πχ το καλι, έχει 659€
Το eve στα 1200€
Το Adam 1500€
Και το τζενελεκ 3 χιλιάρικα και μια μπριζόλα:
Πιστεύετε πως είναι πεταμένα λεφτά το τζενελεκ;
Δεν ακούγεται διαφορά ανάμεσα στα ανωτέρω, διότι όλα έχουν ένα 12" μεγάφωνο και μόνο η ενσωμάτωση μετράει;
Μας κοροϊδεύουν;
Είναι διεθνής συνωμοσία των κατασκευαστών σαμπ;
Τι πιστεύετε ειλικρινά;
Προσωπικά, πιστεύω πως σε γενικές γραμμές, ότι πληρώσεις παίρνεις, και όλα ακούγονται μεταξύ τους διαφορετικά.
Το που θα βασιστεί η επιλογή, σε ποια στοιχεία, είναι μάλλον θέμα του καθενός, και θα μπορούσε να είναι κάποια τεχνικά δεδομένα, κάποιες χειροπιαστές προδιαγραφές, σε συνδυασμό με το επίπεδο εκτίμησης που έχουμε για μια φίρμα, σύμφωνα και με τα υπόλοιπα προϊόντα που παράγει, αλλά και σε συνδυασμό με ακροάσεις. Γιού νόου μπετερ.
Στην τελική ευθεία της επιλογής, νομίζω όμως πως όλα αυτά περνάνε σε δεύτερη μοίρα, και η επιλογή γίνεται σύμφωνα με το γενικό επίπεδο γνώσης επί του θέματος, σε συνδυασμό με το διαθέσιμο μπατζετ.
Επίσης είναι αποδεδειγμένο με τεστ ψυχοακουστικής (πφχχχχχ στο τετράγωνο) πως στις γλυκιές μεσαίες συχνότητες και ακόμα ακόμα στο εύρος υψηλής ευαισθησίας του ανθρώπινου αισθητηρίου οργάνου, όπου είναι εύκολα αντιληπτές οι συνολικές αρμονικές παραμορφώσεις ακόμα και της τάξης του 1%, υπάρχουν ομάδες πληθυσμού που προτιμούν την αυξημένη παραμόρφωση, τους αρέσει, τους ακούγεται πιο "φυσικό", πιο "αληθινό", πιο κοντά στην "πραγματικότητα", κι αυτές οι ομάδες πληθυσμού είναι κυρίως μουσικοί και μαστεράδες στουντιάδες.
Έχουν γίνει όμως και κάποια τεστ ψυχοακουστικής (πφχχχχχ στον κύβο) που έδειξαν πως ήταν προτιμότερο το άκουσμα με πολύ χαμηλές παραμορφώσεις στην πρώτη οκτάβα, όχι μόνον ολικές αρμονικές, αλλά και δυναμικής συμπίεσης.
Τα δεδομένα ενός κρος μεταξύ δορυφόρων και σαμπ, είναι εντελώς χειροπιαστά, και μας λένε τη στάθμη που παίζει κάθε δρόμος μια οκτάβα παραπέρα από το σημείο κρος, δηλαδή με κρος 12dB/Oct στους 80 κύκλους (καθόλου σπάνιο σας πληροφορώ) θα παίζει το σαμπ σε στάθμη -12 dB SPL στους 160 κύκλους, και -24 dB SPL στους 320 κύκλους.
Αντίστοιχα, με κρος 24dB/Oct το σαμπ θα βρίσκεται σε στάθμη -24dB SPL στους 160 κύκλους.
Εν ολίγοις, η πραγματική συνεισφορά του σαμπ στο φάσμα, σε κάθε περίπτωση, θα πρέπει να θεωρείται ότι φτάνει τουλάχιστον στο διπλάσιο της συχνότητας κρος, και ομοίως του δορυφόρου, τουλάχιστον στο μισό της συχνότητας κρος.
Υπό το πρίσμα όλων των ανωτέρω στοιχείων μαζί, κρίνεται λογικό να προτιμήσουμε σαμπ με χαμηλές ολικές αρμονικές παραμορφώσεις παρά με υψηλές, κυρίως για την συνεισφορά τους σε ενέργεια άνωθεν του σημείου κρος, όπου σαφώς γίνεται αντιληπτή η παραμόρφωση από τα αυτιά μας, ενώ ειδικά στην πρώτη οκτάβα, θεωρώ πως είναι κυνήγι της ουράς μας το κυνήγι των χαμηλών αρμονικών παραμορφώσεων, διότι μάλλον δεν ακούγεται καθόλου, και επιπρόσθετα κυρίως θα ακούμε το χώρο, παρά το ίδιο το μεγάφωνο.
Δεν ισχύει όμως το όμοιο για δυναμική συμπίεση, όπου η μείωση της στιγμιαίας ενέργειας σε αυξημένη στάθμη θα γίνει εύκολα αντιληπτή, και ταυτόχρονα με υλοποιήσεις καρδιοειδους λοβού στις χαμηλές συχνότητες, αλλά και με άλλους τρόπους εντοιχισμού κλπ, όπου η πρόσληψη ενέργειας στη θέση ακρόασης έχει σημαντικά αυξημένο λόγο άμεσης προς έμμεση, δείχνουν να έχουν αξία ακόμα και οι παραμορφώσεις εκεί κάτω.
Στην πράξη, η εμπειρία μας από διάφορες περιπτώσεις ακρόασης ενσωματωμένων σαμπ σε διαφόρων κοστολογιων σεταπ, δείχνει πως μάλλον καταλαβαίνουμε όλοι το "κακό" μπάσο ενός "φτηνού" σαμπ, και ταυτόχρονα μια χαρά αντιλαμβανόμαστε όλοι την υπεροχή ανάλυσης περιγραφικότητας και ατάκας ενός "ακριβού" αλλά εξαιρετικά καλοφτιαγμένου με σοβαρές μετρήσεις σαμπ, όπως ακριβώς καταλαβαίνουμε όλοι την υπεροχή ενός "εξαιρετικού" στις μετρήσεις αλλά πολύ ακριβού ηχείου, σε σχέση με ένα μπιεντάμπλεγιου.
Αν δούμε τιμές στα σαμπ, μπορούμε να διακρίνουμε πολύ μεγάλες διαφορές κοστολογιων από φίρμα σε φίρμα, για ένα ίδιας διαμέτρου μεγάφωνο σε ένα κουτί, ας πούμε ένα 12".
Πχ το καλι, έχει 659€
Το eve στα 1200€
Το Adam 1500€
Και το τζενελεκ 3 χιλιάρικα και μια μπριζόλα:
Πιστεύετε πως είναι πεταμένα λεφτά το τζενελεκ;
Δεν ακούγεται διαφορά ανάμεσα στα ανωτέρω, διότι όλα έχουν ένα 12" μεγάφωνο και μόνο η ενσωμάτωση μετράει;
Μας κοροϊδεύουν;
Είναι διεθνής συνωμοσία των κατασκευαστών σαμπ;
Τι πιστεύετε ειλικρινά;
Προσωπικά, πιστεύω πως σε γενικές γραμμές, ότι πληρώσεις παίρνεις, και όλα ακούγονται μεταξύ τους διαφορετικά.
Το που θα βασιστεί η επιλογή, σε ποια στοιχεία, είναι μάλλον θέμα του καθενός, και θα μπορούσε να είναι κάποια τεχνικά δεδομένα, κάποιες χειροπιαστές προδιαγραφές, σε συνδυασμό με το επίπεδο εκτίμησης που έχουμε για μια φίρμα, σύμφωνα και με τα υπόλοιπα προϊόντα που παράγει, αλλά και σε συνδυασμό με ακροάσεις. Γιού νόου μπετερ.
Στην τελική ευθεία της επιλογής, νομίζω όμως πως όλα αυτά περνάνε σε δεύτερη μοίρα, και η επιλογή γίνεται σύμφωνα με το γενικό επίπεδο γνώσης επί του θέματος, σε συνδυασμό με το διαθέσιμο μπατζετ.
Last edited: