- Μηνύματα
- 8.241
- Reaction score
- 10.730
Atto 3: Veni, vidi, cepi
Η BYD είναι ένας πολυεθνικός βιομηχανικός κολοσσός ιδιωτικών συμφερόντων, με έδρα την Κίνα, ο οποίος κατασκευάζει ηλεκτρικά δίκυκλα, επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, σιδηροδρόμους, φωτοβολταϊκά και αιολικά συστήματα, λυχνίες LED, microchip και λοιπά ηλεκτρονικά, καθώς και πληθώρα άλλων προϊόντων. Ειδικά όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πρωτοπόρα, παρέχοντας τεχνογνωσία ακόμα και σε αυτοκινητοβιομηχανίες του δυτικού κόσμου. Κατασκευάζει η ίδια τις μπαταρίες που χρησιμοποιεί, έχοντας ιδιόκτητα ορυχεία λιθίου σε διάφορα μέρη της γης, ενώ προμηθεύει κι άλλες εταιρείες οχημάτων και λοιπών καταναλωτικών προϊόντων, όντας ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο.
Πρόσφατα έκανε άνοιγμα στην ευρωπαϊκή αγορά, ξεκινώντας μάλιστα την κατασκευή ενός εργοστασίου ηλεκτρικών οχημάτων στην Ουγγαρία, ενώ έχει ήδη ανακοινώσει την κατασκευή και δεύτερου στην Τουρκία, εκμεταλλευόμενη την τελωνειακή ένωσή της με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόλις πριν λίγο καιρό ξεκίνησε τη διάθεση των οχημάτων της και στην Ελλάδα.
Από τα πρώτα μοντέλα που διαθέτει εδώ, είναι το Atto 3, ένα αυτοκίνητο που σημειώνει υψηλές πωλήσεις σε όσες χώρες κυκλοφορεί. Πρόκειται για ένα μεσαίου μεγέθους SUV με μήκος 4,46 μ. και ύψος 1,61 μ. (ακριβώς ίδιες διαστάσεις με τη Mercedes-Benz EQA, για να έχουμε μια τάξη μεγέθους). Ο εξωτερικός σχεδιασμός είναι αρκετά λιτός και προσωπικά το βρίσκω όμορφο, κάτι που δε μπορώ να ισχυριστώ για αρκετά άλλα ηλεκτρικά οχήματα.
Κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων και ροπής 310Nm, ο οποίος επιταχύνει το βάρους 1750 κιλών όχημα από 0-100km/h σε περίπου 7 sec. Η κίνηση δίνεται μπροστά, κάτι που έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, με τα πρώτα να είναι ίσως σημαντικότερα. Φυσικά, το ιδανικό είναι η τετρακίνηση, αλλά το Atto 3 δε διατίθεται με τέτοια επιλογή.
Υπάρχει μόνο μια διαθέσιμη μπαταρία στην ελληνική αγορά, η -πρωτοποριακού σχεδιασμού- Blade της BYD με ωφέλιμη χωρητικότητα 60,5 kWh, τεχνολογίας LFP που προσφέρει μέγιστη διάρκεια ζωής, ασφάλεια από πυρκαγιά και ευελιξία φόρτισης.
Το όχημα είναι εξοπλισμένο με αντλία θερμότητας, κάτι βασικό για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, τη σωστή προετοιμασία της φόρτισης και τη μακροβιότητα της μπαταρίας.
Η μακριά λίστα στάνταρ εξοπλισμού περιλαμβάνει ακόμα και τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης συσκευών έως 3.300W (V2L), η οποία μπορεί να έχει πολλές χρήσιμες εφαρμογές.
Η φόρτιση γίνεται με ισχύ 11kW σε AC και μέχρι 88kW σε ταχυφορτιστή DC -τιμή χαμηλή, αλλά σταθερή για σημαντικό μέρος της καμπύλης. Η DC φόρτιση από SOC 10% σε 80% απαιτεί 37’.
Η εμβέλεια κατά WLTP είναι 420 km, ενώ το EV-database την εκτιμά στα 300km σε αυτοκινητόδρομο με αποδεκτή (για SUV) κατανάλωση 202 Wh/km σε ταχύτητα 110km/h και ιδανικές καιρικές συνθήκες. Στις ίδιες συνθήκες το evkx εκτιμά την εμβέλεια σε 341km με 90km/h και σε 252km με 120km/h. Το αξιόπιστο ισπανικό km77 αναφέρει κατανάλωση, σε καλοκαιρινές κλιματικές συνθήκες παρόμοιες με τις ελληνικές:
Προφανώς το μέγεθος της μπαταρίας και η ισχύς ταχυφόρτισης δεν το καθιστούν ιδανική επιλογή για κάποιον που κάνει συχνά μεγάλα ταξίδια. Μερικοί απλοί υπολογισμοί όμως δείχνουν ότι μπορεί να επιτελέσει κι αυτό το ρόλο, αρκεί να υπάρχουν ταχυφορτιστές ικανοί για 85kW ανά κάποια χιλιόμετρα διαδρομής. Ας εξετάσουμε δυο στρατηγικές φόρτισης στις χειρότερες συνθήκες (κρύο και αυτοκινητόδρομος) ώστε να έχουμε το worst-case-scenario κατανάλωσης:
Α) Η “ορθόδοξη” πρακτική του 10%-80% ορίζει ότι:
Η BYD είναι ένας πολυεθνικός βιομηχανικός κολοσσός ιδιωτικών συμφερόντων, με έδρα την Κίνα, ο οποίος κατασκευάζει ηλεκτρικά δίκυκλα, επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα, σιδηροδρόμους, φωτοβολταϊκά και αιολικά συστήματα, λυχνίες LED, microchip και λοιπά ηλεκτρονικά, καθώς και πληθώρα άλλων προϊόντων. Ειδικά όσον αφορά τα ηλεκτρικά οχήματα είναι πρωτοπόρα, παρέχοντας τεχνογνωσία ακόμα και σε αυτοκινητοβιομηχανίες του δυτικού κόσμου. Κατασκευάζει η ίδια τις μπαταρίες που χρησιμοποιεί, έχοντας ιδιόκτητα ορυχεία λιθίου σε διάφορα μέρη της γης, ενώ προμηθεύει κι άλλες εταιρείες οχημάτων και λοιπών καταναλωτικών προϊόντων, όντας ο δεύτερος μεγαλύτερος κατασκευαστής στον κόσμο.
Πρόσφατα έκανε άνοιγμα στην ευρωπαϊκή αγορά, ξεκινώντας μάλιστα την κατασκευή ενός εργοστασίου ηλεκτρικών οχημάτων στην Ουγγαρία, ενώ έχει ήδη ανακοινώσει την κατασκευή και δεύτερου στην Τουρκία, εκμεταλλευόμενη την τελωνειακή ένωσή της με την Ευρωπαϊκή Ένωση. Μόλις πριν λίγο καιρό ξεκίνησε τη διάθεση των οχημάτων της και στην Ελλάδα.
Από τα πρώτα μοντέλα που διαθέτει εδώ, είναι το Atto 3, ένα αυτοκίνητο που σημειώνει υψηλές πωλήσεις σε όσες χώρες κυκλοφορεί. Πρόκειται για ένα μεσαίου μεγέθους SUV με μήκος 4,46 μ. και ύψος 1,61 μ. (ακριβώς ίδιες διαστάσεις με τη Mercedes-Benz EQA, για να έχουμε μια τάξη μεγέθους). Ο εξωτερικός σχεδιασμός είναι αρκετά λιτός και προσωπικά το βρίσκω όμορφο, κάτι που δε μπορώ να ισχυριστώ για αρκετά άλλα ηλεκτρικά οχήματα.
Κινείται από έναν ηλεκτροκινητήρα 204 ίππων και ροπής 310Nm, ο οποίος επιταχύνει το βάρους 1750 κιλών όχημα από 0-100km/h σε περίπου 7 sec. Η κίνηση δίνεται μπροστά, κάτι που έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, με τα πρώτα να είναι ίσως σημαντικότερα. Φυσικά, το ιδανικό είναι η τετρακίνηση, αλλά το Atto 3 δε διατίθεται με τέτοια επιλογή.
Υπάρχει μόνο μια διαθέσιμη μπαταρία στην ελληνική αγορά, η -πρωτοποριακού σχεδιασμού- Blade της BYD με ωφέλιμη χωρητικότητα 60,5 kWh, τεχνολογίας LFP που προσφέρει μέγιστη διάρκεια ζωής, ασφάλεια από πυρκαγιά και ευελιξία φόρτισης.
Το όχημα είναι εξοπλισμένο με αντλία θερμότητας, κάτι βασικό για μείωση της κατανάλωσης ενέργειας, τη σωστή προετοιμασία της φόρτισης και τη μακροβιότητα της μπαταρίας.
Η μακριά λίστα στάνταρ εξοπλισμού περιλαμβάνει ακόμα και τη δυνατότητα ηλεκτροδότησης συσκευών έως 3.300W (V2L), η οποία μπορεί να έχει πολλές χρήσιμες εφαρμογές.
Η φόρτιση γίνεται με ισχύ 11kW σε AC και μέχρι 88kW σε ταχυφορτιστή DC -τιμή χαμηλή, αλλά σταθερή για σημαντικό μέρος της καμπύλης. Η DC φόρτιση από SOC 10% σε 80% απαιτεί 37’.
Η εμβέλεια κατά WLTP είναι 420 km, ενώ το EV-database την εκτιμά στα 300km σε αυτοκινητόδρομο με αποδεκτή (για SUV) κατανάλωση 202 Wh/km σε ταχύτητα 110km/h και ιδανικές καιρικές συνθήκες. Στις ίδιες συνθήκες το evkx εκτιμά την εμβέλεια σε 341km με 90km/h και σε 252km με 120km/h. Το αξιόπιστο ισπανικό km77 αναφέρει κατανάλωση, σε καλοκαιρινές κλιματικές συνθήκες παρόμοιες με τις ελληνικές:
- 150 Wh/km στην πόλη (εμβέλεια 400km)
- 180 Wh/km σε μικτή χρήση (εμβέλεια 335km)
- περίπου 200 Wh/km στον αυτοκινητόδρομο (εμβέλεια σχεδόν 300km)
Προφανώς το μέγεθος της μπαταρίας και η ισχύς ταχυφόρτισης δεν το καθιστούν ιδανική επιλογή για κάποιον που κάνει συχνά μεγάλα ταξίδια. Μερικοί απλοί υπολογισμοί όμως δείχνουν ότι μπορεί να επιτελέσει κι αυτό το ρόλο, αρκεί να υπάρχουν ταχυφορτιστές ικανοί για 85kW ανά κάποια χιλιόμετρα διαδρομής. Ας εξετάσουμε δυο στρατηγικές φόρτισης στις χειρότερες συνθήκες (κρύο και αυτοκινητόδρομος) ώστε να έχουμε το worst-case-scenario κατανάλωσης:
Α) Η “ορθόδοξη” πρακτική του 10%-80% ορίζει ότι:
- αρχικά οδηγούμε για 60,5*1000*0,9/240= 227 km από το σημείο εκκίνησης (SOC 100% -> 10%)
- μετά, φορτίζουμε για 37’ που απαιτούνται για SOC 10% -> 80% και οδηγούμε για 60,5*1000*0,7/240= 176km. Επαναλαμβάνουμε κάθε 176km, μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας.
- ξεκινώντας από SOC 100% οδηγούμε μέχρι η μπαταρία να πέσει στο 20%. Με 120km/h και κλιματισμό, αυτό αντιστοιχεί σε 60,5*1000*0,8/240= 202km
- μετά, φορτίζουμε έως 70% με σταθερή πραγματική ισχύ 85kW για 60,5*0,5/85*60= 21’ λεπτά της ώρας. Με αυτό το εύρος SOC 50% καλύπτουμε 60,5*1000*0,5/240= 126km. Επαναλαμβάνουμε κάθε 126km, μέχρι να φτάσουμε στον προορισμό μας.
Last edited: