- Μηνύματα
- 2.679
- Reaction score
- 5
Η ρύθμιση του sub είναι η πιο δύσκολη από όλες όσες έχουν σχέση με το home cinema τόσο δύσκολη ώστε για απόλυτη ρύθμιση να απαιτούνται εξειδικευμένα μηχανήματα.
Αν μιλούσαμε για επαγγελματικές αίθουσες και στούντιο ηχογράφησης θα αναφερόμασταν σε πλήρη ισοστάθμιση ηχείων και χώρου με χρήση equalizer σε όλα τα κανάλια ακόμα και για το sub.
Στον δικό μας χώρο όμως που δεν υπάρχει η δυνατότητα πλήρους ισοστάθμισης, υπάρχει τρόπος αν μη τι άλλο της σωστής στάθμης σε σχέση με τα κύρια ηχεία ώστε να έχουμε ένα αποδεκτό ρύθμισμα και αφήνοντας να λειτουργήσουν ηχεία και sub όπως προστάζει ο χώρος.
Θα αναφερθώ συγκεκριμένα για τον τρόπο που γίνεται η ρύθμιση στους ενισχυτές της Yamaha χρησιμοποιώντας τους φιλτραρισμένους ροζ θορύβους που υπάρχουν σε αρκετά μοντέλα, δίχως να αποκλείω αν υπάρχουν και σε μηχανήματα άλλων κατασκευαστών παρόμοιες ευκολίες να γίνεται με τον ίδιο τρόπο.
Φυσικά η μέτρηση θα γίνει με Real Time Analyzer η οποία επιβάλετε για να μετρήσουμε την στάθμη κορυφής στην συγκεκριμένη συχνότητα.
Ο φιλτραρισμένος θόρυβος που μας ενδιαφέρει είναι αυτός τον 79Hz που είναι μια μέση συχνότητα για την οποία ο σκοπός είναι να βρούμε την ακριβή στάθμη σε σχέση με ένα από τα κύρια ηχεία, κατά προτίμηση αυτό που είναι πιο κοντά στο sub.
Πριν αρχίσουμε την μέτρηση θα πρέπει να έχουμε υπόψη ορισμένα βασικά στοιχεία για την θέση του cross στο sub σε σχέση με τα κύρια ηχεία αφού το sub είναι η προέκταση αυτών.
Για πολύ μικρά ηχεία δορυφόρους με διάμετρο 12-cm η λιγότερο κατά προσέγγιση 200 Hz.
Για τα περισσότερα ηχεία δαπέδου και βάσης με διάμετρο από 12-cm έως 25-cm κατά προσέγγιση 100 Hz.
Για μεγάλα ηχεία δαπέδου με διάμετρο 20-cm και πάνω συνήθως τριών δρόμων κατά προσέγγιση 50 Hz. Οι τιμές είναι ενδεικτικές και δεν αποτελούν κανόνα.
Βήμα 1
Τοποθετούμε το μικρόφωνο του Analyzer στην θέση ακρόασης με μια μικρή κλίση προς το πάτωμα ώστε να βλέπει ανάμεσα στο sub και το ηχείο για να πάρουμε έτσι απευθείας ήχο και όχι ανακλάσεις. Καλό είναι το sub να είναι στην ίδια ευθεία ανάμεσα στα κύρια ηχεία.
Βήμα 2
Από τις επιλογές ρυθμίσεων ηχείων επιλέγουμε για τα κύρια ηχεία Large, sub yes και όχι SW/BOTH.
Βήμα 3
Ρυθμίζουμε το LFE Level στα 0db.
Βήμα 4
LOW FREQUENCY TEST
Ενεργοποιούμε την συχνότητα 79Hz και την οδηγούμε στο κύριο ηχείο όπου θέλουμε να ταιριάξουμε την στάθμη με το sub σε σχετικά μέσες προς μεγάλες εντάσεις δίχως να παραμορφώνει το ηχείο. Καταγράφουμε την στάθμη κορυφής peak και στην συνεχεία οδηγούμε τον θόρυβο 79Hz στο sub και ρυθμίσουμε την στάθμη peak ώστε αυτή να ταιριάζει με την στάθμη του ηχείου όπως φαίνεται και στο σχεδιάγραμμα.. Αν όλα πήγαν καλά και στο σημείο cross του sub η τέλια ρύθμιση του sub είναι γεγονός.
Και για να μην κουφαθούμε ξανά επιστρέφουμε LFE Level και το ρυθμίζουμε στα
-10db. Στα -20db OFF το LFE κανάλι εξακολουθεί δουλεύει αλλά χωρίς τα επιπλέον 10db που πρέπει να προσθέσει ο ενισχυτής ώστε να καλυφθούν οι προδιαγραφές που επιβάλουν 10db επιπλέον.
Όπου υπάρχει δυνατότητα Analyzer δοκιμάστε το η επιτυχία είναι δεδομένη.
Άλλος τρόπος δεν υπάρχει, οδηγίες όπως είναι το sub στη γωνία, δεν παίζει ρόλο η απόσταση, ρύθμιση με SPL meter η με το αφτί, και άλλες παραφιλολογίες είναι απλός τσιχλόφούσκες.
Αντώνης Κ.
Αν μιλούσαμε για επαγγελματικές αίθουσες και στούντιο ηχογράφησης θα αναφερόμασταν σε πλήρη ισοστάθμιση ηχείων και χώρου με χρήση equalizer σε όλα τα κανάλια ακόμα και για το sub.
Στον δικό μας χώρο όμως που δεν υπάρχει η δυνατότητα πλήρους ισοστάθμισης, υπάρχει τρόπος αν μη τι άλλο της σωστής στάθμης σε σχέση με τα κύρια ηχεία ώστε να έχουμε ένα αποδεκτό ρύθμισμα και αφήνοντας να λειτουργήσουν ηχεία και sub όπως προστάζει ο χώρος.
Θα αναφερθώ συγκεκριμένα για τον τρόπο που γίνεται η ρύθμιση στους ενισχυτές της Yamaha χρησιμοποιώντας τους φιλτραρισμένους ροζ θορύβους που υπάρχουν σε αρκετά μοντέλα, δίχως να αποκλείω αν υπάρχουν και σε μηχανήματα άλλων κατασκευαστών παρόμοιες ευκολίες να γίνεται με τον ίδιο τρόπο.
Φυσικά η μέτρηση θα γίνει με Real Time Analyzer η οποία επιβάλετε για να μετρήσουμε την στάθμη κορυφής στην συγκεκριμένη συχνότητα.
Ο φιλτραρισμένος θόρυβος που μας ενδιαφέρει είναι αυτός τον 79Hz που είναι μια μέση συχνότητα για την οποία ο σκοπός είναι να βρούμε την ακριβή στάθμη σε σχέση με ένα από τα κύρια ηχεία, κατά προτίμηση αυτό που είναι πιο κοντά στο sub.
Πριν αρχίσουμε την μέτρηση θα πρέπει να έχουμε υπόψη ορισμένα βασικά στοιχεία για την θέση του cross στο sub σε σχέση με τα κύρια ηχεία αφού το sub είναι η προέκταση αυτών.
Για πολύ μικρά ηχεία δορυφόρους με διάμετρο 12-cm η λιγότερο κατά προσέγγιση 200 Hz.
Για τα περισσότερα ηχεία δαπέδου και βάσης με διάμετρο από 12-cm έως 25-cm κατά προσέγγιση 100 Hz.
Για μεγάλα ηχεία δαπέδου με διάμετρο 20-cm και πάνω συνήθως τριών δρόμων κατά προσέγγιση 50 Hz. Οι τιμές είναι ενδεικτικές και δεν αποτελούν κανόνα.
Βήμα 1
Τοποθετούμε το μικρόφωνο του Analyzer στην θέση ακρόασης με μια μικρή κλίση προς το πάτωμα ώστε να βλέπει ανάμεσα στο sub και το ηχείο για να πάρουμε έτσι απευθείας ήχο και όχι ανακλάσεις. Καλό είναι το sub να είναι στην ίδια ευθεία ανάμεσα στα κύρια ηχεία.
Βήμα 2
Από τις επιλογές ρυθμίσεων ηχείων επιλέγουμε για τα κύρια ηχεία Large, sub yes και όχι SW/BOTH.
Βήμα 3
Ρυθμίζουμε το LFE Level στα 0db.
Βήμα 4
LOW FREQUENCY TEST
Ενεργοποιούμε την συχνότητα 79Hz και την οδηγούμε στο κύριο ηχείο όπου θέλουμε να ταιριάξουμε την στάθμη με το sub σε σχετικά μέσες προς μεγάλες εντάσεις δίχως να παραμορφώνει το ηχείο. Καταγράφουμε την στάθμη κορυφής peak και στην συνεχεία οδηγούμε τον θόρυβο 79Hz στο sub και ρυθμίσουμε την στάθμη peak ώστε αυτή να ταιριάζει με την στάθμη του ηχείου όπως φαίνεται και στο σχεδιάγραμμα.. Αν όλα πήγαν καλά και στο σημείο cross του sub η τέλια ρύθμιση του sub είναι γεγονός.
Και για να μην κουφαθούμε ξανά επιστρέφουμε LFE Level και το ρυθμίζουμε στα
-10db. Στα -20db OFF το LFE κανάλι εξακολουθεί δουλεύει αλλά χωρίς τα επιπλέον 10db που πρέπει να προσθέσει ο ενισχυτής ώστε να καλυφθούν οι προδιαγραφές που επιβάλουν 10db επιπλέον.
Όπου υπάρχει δυνατότητα Analyzer δοκιμάστε το η επιτυχία είναι δεδομένη.
Άλλος τρόπος δεν υπάρχει, οδηγίες όπως είναι το sub στη γωνία, δεν παίζει ρόλο η απόσταση, ρύθμιση με SPL meter η με το αφτί, και άλλες παραφιλολογίες είναι απλός τσιχλόφούσκες.
Αντώνης Κ.