- Μηνύματα
- 870
- Reaction score
- 1.204
Το άρθρο αυτό θα μπορούσε να γραφτεί σε πολλά ξεχωριστά άρθρα. Έτσι όμως δίνεται η ευκαιρία να εντρυφήσετε σιγά-σιγά σε οτιδήποτε έχει σχέση με τα ηχεία ,από ένα άρθρο.
1. Εισαγωγή:
Ο ενισχυτής και το ηχείο, είναι ένα ηλεκτρικό κύκλωμα, στο οποίο:
· Ο ενισχυτής είναι η πηγή ηλεκτρικής ισχύος (πηγή παροχής τάσης / Volts και έντασης / Amperes ).
· Το ηχείο είναι η σύνθετη αντίσταση του κυκλώματος, σε Ohms, (Εμπέδηση /Impedance) , που κατά την λειτουργία παρουσιάζει αυξομειώσεις.
Όταν, αυτό το ηλεκτρικό κύκλωμα τεθεί σε λειτουργία, ο ενισχυτής στην έξοδό του "βλέπει" το ηχείο σαν ηλεκτρική αντίσταση . Σαν πηγή ισχύος/ρεύματος θα πρέπει να την υπερνικήσει, ώστε να παροχετευτεί από μέσα της ρεύμα.
Αν υποθέσουμε ότι η τάση παραμένει σταθερή (δεν ‘’παίζουμε’’ με το volume) , τότε από το ηχείο, αλλά και από τα στάδια του ενισχυτή θα διέρχεται τόσο ρεύμα όσο του επιτρέπει η αντίσταση του ηχείου. Με απλά λόγια πολλά ampere αν η αντίσταση ( Ohm) είναι μικρή ή λίγα ampere αν είναι μεγάλη.
Ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολεί είναι το πώς είναι φτιαγμένα τα τελικά στάδια του ενισχυτή, δηλ. αν έχουν τη δυνατότητα να αντέχουν πολλά ή λίγα ampere αντίστοιχα για να μη καταστραφούν.
2. Τύποι μεγαφώνων
3. παράμετροι Thiele-Small
Οι επιστήμονες Thiele & Small καθόρισαν τις πλείστες των σχέσεων και όρων που σήμερα χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε το τι συμβαίνει σ’ ένα μεγάφωνο και μεταξύ μεγαφώνου και μιας προκαθορισμένων διαστάσεων καμπίνας. Η εργασία τους θεωρείται standard για τα κριτήρια μετρήσεων των μεγαφώνων και είναι γνωστή σαν ‘’παράμετροι Thiele-Small ‘’.
Παρακάτω αναλύουμε μια τέτοια παράμετρο όπως το: SPL (sensitivity)
Όλοι οι κατασκευαστές μεγαφώνων χρησιμοποιούν τις ‘’παραμέτρους Thiele-Small ‘’ ώστε να επιτρέπουν στον αγοραστή να κάνει σύγκριση μεταξύ μεγαφώνων διαφορετικών εταιρειών αλλά και να τους εφοδιάσει με τις απαραίτητες πληροφορίες για τον σχεδιασμό των διαστάσεων της καμπίνας και του crossover. Δεν θα τις αναλύσουμε γιατί θα ξεφύγουμε από τον σκοπό του άρθρου. Δείτε όμως και το αναλυτικό άρθρο:παράμετροι Thiele & Small:ΕΔΩ:
4. Καμπίνα (Cabinet) ηχείου
Ηχείο είναι η όλη υλοποίηση που περιλαμβάνει
· την καμπίνα (από ξύλο -συνήθως κέδρος ή πεύκο για ενισχυτές κιθάρας- ή MDF- mediumdensityfiberboard που είναι πιο πυκνό σε σχέση με το κόντρα πλακέ) ,
· τα μεγάφωνα και το
· crossover .
Η όλη κατασκευή είναι προϊόν του σχεδιασμού του υλικού κατασκευής της καθώς και του τρόπου τοποθέτησης των μεγαφώνων.
Το εσωτερικό της καμπίνας μπορεί να ποικίλει στο σχεδιασμό από ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο - κλειστό ή με ανοίγματα - μέχρι σύνθετα σχήματα .Δηλαδή η προσπάθεια των σχεδιαστών ηχείων είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη απόσβεση των μηχανικών συντονισμών της καμπίνας κάτι που είναι αντίθετο με την αρχή λειτουργίας των αντηχείων - πχ το σκάφος της κιθάρας . Επομένως το ηχείο να μη συγχέεται με το αντηχείο που έχουν τα έγχορδα μουσικά όργανα που έχει σκοπό την ενίσχυση του ήχου μέσω του συντονισμού του.
Επίσης η υλοποίηση περιλαμβάνει το είδος του επενδυμένου ηχομονωτικού υλικού όπως μοκέτα ή υαλοβάμβακα…
Ο κύριος ρόλος της καμπίνας είναι να εμποδίσει τα ηχητικά κύματα που παράγονται από την πίσω επιφάνεια του κώνου να επηρεάσουν τα ηχητικά κύματα που παράγονται από την εμπρόσθια επιφάνεια του κώνου λόγω του ότι είναι σε διαφορά φάσεως και οποιοσδήποτε επηρεασμός θα παράγει παραμόρφωση και ηχώ. Αν η καμπίνα είναι ανοιχτή στο πίσω μέρος τότε αντικατάσταση μεγαφώνου άλλης εταιρείας θα είναι ΟΚ. Αν όμως η καμπίνα είναι σφραγισμένη , επειδή ειδικά καμπίνες μπάσου είναι φτιαγμένες για τα ειδικά μεγάφωνα της συγκεκριμένης εταιρείας , καλόν είναι να πάρεις τη γνώμη της εταιρείας ή ειδικού για την αντικατάσταση από άλλης εταιρείας.
5. Ακροδέκτες Ηχείου
6. Καλώδια Διασύνδεσης
7. Πολικότητα ( + και - )
Η σύνδεση ηχείου στον ενισχυτή είναι απλή διαδικασία αφού απαιτούνται μόνο 2 σύρματα το θετικό (+ ή συνήθως κόκκινο χρώμα) και το αρνητικό (- ή μαύρο χρώμα).
Αν συνδεθούν ανάποδα δεν παθαίνει τίποτα το ηχείο ούτε ο ενισχυτής όμως ‘’καταστρέφουν ηχητικά την ποιότητα του ήχου’’ και πιθανόν να μπορέσεις να ακούσεις αυτή την ‘’καταστροφή’’, ειδικά στις χαμηλές συχνότητες. Αν πχ 2 μεγάφωνα είναι σε διαφορά φάσεως 180ο τότε αν αναπαράγουν τις ίδιες συχνότητες αυτές θα αναιρούνται μεταξύ τους.
Ένας εύκολος τρόπος να λύσουμε το πρόβλημα διαφοράς φάσεως , αν ο κατασκευαστής δεν μας έχει δώσει συγκεκριμένα έγχρωμα ή αριθμημένα καλώδια και ακροδέκτες ενισχυτή , είναι να αντιστρέψουμε τους ακροδέκτες του ενός ηχείου και να ακούσουμε αν το σύστημα μας ηχεί δυνατότερα τότε αυτός είναι ο σωστός τρόπος σύνδεσης- λέμε ότι τα ηχεία είναι συμφασικά (δεν έχουν διαφορά φάσεως).
Η πολικότητα είναι άσχετη εφ’ όσον γίνεται με τον ίδιο τρόπο (εννοώ αρκεί να συνδέσουμε τα + και των 2 ηχείων στα – του ενισχυτή). Αυτό μπορεί να γίνει γιατί το μεγάφωνο είναι πηνίο και δεν παίζει σπουδαίο ρόλο η πολικότητα. Όμως αυτό που είναι σπουδαίο να βεβαιωθούμε είναι να μην είναι εκτός φάσεως όπως είπαμε παραπάνω.
Ένας πρακτικός τρόπος να βρούμε την πολικότητα σ’ ένα μεγάφωνο είναι να συνδέσουμε σ’ αυτό μια μικρή μπαταρία (1,5 ή 9 volts) . Αν ο κώνος κινηθεί προς τα έξω τότε σημειώστε σ’ αυτό την πολικότητα της μπαταρίας. Αν ο κώνος κινηθεί βεβαίως προς τα πίσω η πολικότητα είναι η αντίστροφη (το καταλαβαίνετε αγγίζοντας τον κώνο).
8. Διπλοκαλωδίωση (bi-wiring)
Δείτε το άρθρο :’’ Καλώδια μεταφοράς Αναλογικών Σημάτων Audio’’ : ΕΔΩ :
9. Διπλοπενίσχυση (bi-amping)
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....
1. Εισαγωγή:
Ο ενισχυτής και το ηχείο, είναι ένα ηλεκτρικό κύκλωμα, στο οποίο:
· Ο ενισχυτής είναι η πηγή ηλεκτρικής ισχύος (πηγή παροχής τάσης / Volts και έντασης / Amperes ).
· Το ηχείο είναι η σύνθετη αντίσταση του κυκλώματος, σε Ohms, (Εμπέδηση /Impedance) , που κατά την λειτουργία παρουσιάζει αυξομειώσεις.
Όταν, αυτό το ηλεκτρικό κύκλωμα τεθεί σε λειτουργία, ο ενισχυτής στην έξοδό του "βλέπει" το ηχείο σαν ηλεκτρική αντίσταση . Σαν πηγή ισχύος/ρεύματος θα πρέπει να την υπερνικήσει, ώστε να παροχετευτεί από μέσα της ρεύμα.
Αν υποθέσουμε ότι η τάση παραμένει σταθερή (δεν ‘’παίζουμε’’ με το volume) , τότε από το ηχείο, αλλά και από τα στάδια του ενισχυτή θα διέρχεται τόσο ρεύμα όσο του επιτρέπει η αντίσταση του ηχείου. Με απλά λόγια πολλά ampere αν η αντίσταση ( Ohm) είναι μικρή ή λίγα ampere αν είναι μεγάλη.
Ένα θέμα που πρέπει να μας απασχολεί είναι το πώς είναι φτιαγμένα τα τελικά στάδια του ενισχυτή, δηλ. αν έχουν τη δυνατότητα να αντέχουν πολλά ή λίγα ampere αντίστοιχα για να μη καταστραφούν.
Κάθε ένας απ’ τους παραπάνω τύπους έχει και την δική του ηχητική ταυτότητα, βέβαια σε συνδυασμό με το αντίστοιχο cabinet και το crossover που εξετάζουμε αναλυτικά παρακάτω:3. παράμετροι Thiele-Small
Οι επιστήμονες Thiele & Small καθόρισαν τις πλείστες των σχέσεων και όρων που σήμερα χρησιμοποιούμε για να περιγράψουμε το τι συμβαίνει σ’ ένα μεγάφωνο και μεταξύ μεγαφώνου και μιας προκαθορισμένων διαστάσεων καμπίνας. Η εργασία τους θεωρείται standard για τα κριτήρια μετρήσεων των μεγαφώνων και είναι γνωστή σαν ‘’παράμετροι Thiele-Small ‘’.
Παρακάτω αναλύουμε μια τέτοια παράμετρο όπως το: SPL (sensitivity)
Όλοι οι κατασκευαστές μεγαφώνων χρησιμοποιούν τις ‘’παραμέτρους Thiele-Small ‘’ ώστε να επιτρέπουν στον αγοραστή να κάνει σύγκριση μεταξύ μεγαφώνων διαφορετικών εταιρειών αλλά και να τους εφοδιάσει με τις απαραίτητες πληροφορίες για τον σχεδιασμό των διαστάσεων της καμπίνας και του crossover. Δεν θα τις αναλύσουμε γιατί θα ξεφύγουμε από τον σκοπό του άρθρου. Δείτε όμως και το αναλυτικό άρθρο:παράμετροι Thiele & Small:ΕΔΩ:
4. Καμπίνα (Cabinet) ηχείου
Ηχείο είναι η όλη υλοποίηση που περιλαμβάνει
· την καμπίνα (από ξύλο -συνήθως κέδρος ή πεύκο για ενισχυτές κιθάρας- ή MDF- mediumdensityfiberboard που είναι πιο πυκνό σε σχέση με το κόντρα πλακέ) ,
· τα μεγάφωνα και το
· crossover .
Η όλη κατασκευή είναι προϊόν του σχεδιασμού του υλικού κατασκευής της καθώς και του τρόπου τοποθέτησης των μεγαφώνων.
Το εσωτερικό της καμπίνας μπορεί να ποικίλει στο σχεδιασμό από ορθογώνιο παραλληλεπίπεδο - κλειστό ή με ανοίγματα - μέχρι σύνθετα σχήματα .Δηλαδή η προσπάθεια των σχεδιαστών ηχείων είναι η όσο το δυνατό μεγαλύτερη απόσβεση των μηχανικών συντονισμών της καμπίνας κάτι που είναι αντίθετο με την αρχή λειτουργίας των αντηχείων - πχ το σκάφος της κιθάρας . Επομένως το ηχείο να μη συγχέεται με το αντηχείο που έχουν τα έγχορδα μουσικά όργανα που έχει σκοπό την ενίσχυση του ήχου μέσω του συντονισμού του.
Ο κύριος ρόλος της καμπίνας είναι να εμποδίσει τα ηχητικά κύματα που παράγονται από την πίσω επιφάνεια του κώνου να επηρεάσουν τα ηχητικά κύματα που παράγονται από την εμπρόσθια επιφάνεια του κώνου λόγω του ότι είναι σε διαφορά φάσεως και οποιοσδήποτε επηρεασμός θα παράγει παραμόρφωση και ηχώ. Αν η καμπίνα είναι ανοιχτή στο πίσω μέρος τότε αντικατάσταση μεγαφώνου άλλης εταιρείας θα είναι ΟΚ. Αν όμως η καμπίνα είναι σφραγισμένη , επειδή ειδικά καμπίνες μπάσου είναι φτιαγμένες για τα ειδικά μεγάφωνα της συγκεκριμένης εταιρείας , καλόν είναι να πάρεις τη γνώμη της εταιρείας ή ειδικού για την αντικατάσταση από άλλης εταιρείας.
5. Ακροδέκτες Ηχείου
Η σύνδεση ηχείου στον ενισχυτή είναι απλή διαδικασία αφού απαιτούνται μόνο 2 σύρματα το θετικό (+ ή συνήθως κόκκινο χρώμα) και το αρνητικό (- ή μαύρο χρώμα).
Αν συνδεθούν ανάποδα δεν παθαίνει τίποτα το ηχείο ούτε ο ενισχυτής όμως ‘’καταστρέφουν ηχητικά την ποιότητα του ήχου’’ και πιθανόν να μπορέσεις να ακούσεις αυτή την ‘’καταστροφή’’, ειδικά στις χαμηλές συχνότητες. Αν πχ 2 μεγάφωνα είναι σε διαφορά φάσεως 180ο τότε αν αναπαράγουν τις ίδιες συχνότητες αυτές θα αναιρούνται μεταξύ τους.
Ένας εύκολος τρόπος να λύσουμε το πρόβλημα διαφοράς φάσεως , αν ο κατασκευαστής δεν μας έχει δώσει συγκεκριμένα έγχρωμα ή αριθμημένα καλώδια και ακροδέκτες ενισχυτή , είναι να αντιστρέψουμε τους ακροδέκτες του ενός ηχείου και να ακούσουμε αν το σύστημα μας ηχεί δυνατότερα τότε αυτός είναι ο σωστός τρόπος σύνδεσης- λέμε ότι τα ηχεία είναι συμφασικά (δεν έχουν διαφορά φάσεως).
Η πολικότητα είναι άσχετη εφ’ όσον γίνεται με τον ίδιο τρόπο (εννοώ αρκεί να συνδέσουμε τα + και των 2 ηχείων στα – του ενισχυτή). Αυτό μπορεί να γίνει γιατί το μεγάφωνο είναι πηνίο και δεν παίζει σπουδαίο ρόλο η πολικότητα. Όμως αυτό που είναι σπουδαίο να βεβαιωθούμε είναι να μην είναι εκτός φάσεως όπως είπαμε παραπάνω.
Ένας πρακτικός τρόπος να βρούμε την πολικότητα σ’ ένα μεγάφωνο είναι να συνδέσουμε σ’ αυτό μια μικρή μπαταρία (1,5 ή 9 volts) . Αν ο κώνος κινηθεί προς τα έξω τότε σημειώστε σ’ αυτό την πολικότητα της μπαταρίας. Αν ο κώνος κινηθεί βεβαίως προς τα πίσω η πολικότητα είναι η αντίστροφη (το καταλαβαίνετε αγγίζοντας τον κώνο).
8. Διπλοκαλωδίωση (bi-wiring)
Δείτε το άρθρο :’’ Καλώδια μεταφοράς Αναλογικών Σημάτων Audio’’ : ΕΔΩ :
9. Διπλοπενίσχυση (bi-amping)
ΣΥΝΕΧΙΖΕΤΑΙ....