Ο ΘΥΡΩΡΟΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ - NIGHT PORTER (1974)

Μηνύματα
28.176
Reaction score
58
Ο ΘΥΡΩΡΟΣ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ - NIGHT PORTER (1974)

ΕΠΑΝΕΚΔΟΣΗ



Ιταλική ταινία σε σκηνοθεσία Λιλιάνα Καβάνι, με τους: Ντερκ Μπόγκαρντ, Σαρλότ Ράμπλινγκ, Φιλίπ Λερουά


Ενας πρώην ναζιστής που δουλεύει τώρα ως θυρωρός σε ξενοδοχείο της Βιέννης, έχει μια παράφορη ερωτική σχέση με μια πελάτισσα, η οποία ήταν στο παρελθόν θύμα του σε στρατόπεδο συγκέντρωσης. Μια ταινία που ενδεχομένως θα λάτρευε ο μαρκήσιος ντε Σαντ.

Στη μεταπολεμική Βιέννη, η Λουτσία, μια πρώην κρατούμενη σε ναζιστικό στρατόπεδο καταλύει σε ένα ξενοδοχείο. Ο θυρωρός που εργάζεται εκεί, θα ξυπνήσει παλιές μνήμες καθώς υπηρέτησε ως υψηλόβαθμος αξιωματικός στο γερμανικό στρατό και υπήρξε βασανιστής στο ίδιο στρατόπεδο συγκέντρωσης που ήταν και η Λουτσία. Οι δυο τους είχαν αναπτύξει μια ιδιαίτερη σεξουαλική σαδομαζοχιστική σχέση, την οποία θα έχουν την ευκαιρία να ξαναζήσουν και τώρα.

Μια απο τις πλέον αμφιλεγόμενες ταινίες στην ιστορία του κινηματογράφου επανεκδίδεται από την New Star.

επαναπροβαλλεται στην ελλαδα απο 22/11/2007
 

Μηνύματα
28.176
Reaction score
58
«…Ο Σαδομαζοχισμός ήταν πάντα το απώτατο άκρο της σεξουαλικής εμπειρίας, με το σεξ να γίνεται καθαρά σεξουαλικό, δηλαδή να αποκόπτεται από πρόσωπα, σχέσεις, έρωτα, αγάπη. Το γεγονός πως ο σαδομαζοχισμός πρόσφατα άρχισε να εμφανίζεται ως μέρος των συμβόλων του Ναζισμού δεν πρέπει να μας εκπλήσσει. Ήταν η πρώτη φορά που η σχέση κυριάρχων και υποταγμένων αισθητικοποιήθηκε τόσο συνειδητά. Ο Σαντ, στην προσπάθειά του να δημιουργήσει ένα θέατρο της τιμωρίας και της απόλαυσης, κατέφυγε σε ντεκόρ, σε κοστούμια, σε βλάσφημες τελετές. Τώρα πια υπάρχει ένα σενάριο κυριαρχίας διαθέσιμο στον καθένα. Το χρώμα είναι μαύρο, τα ρούχα δερμάτινα, η σαγήνη είναι ομορφιά, η δικαίωση είναι εντιμότητα, ο στόχος είναι η έκσταση, η φαντασίωση είναι ο θάνατος.»

Σούζαν Σόνταγκ, «Η γοητεία του Φασισμού», 1974

Η ταινία της Λιλιάνα Καβάνι «Ο θυρωρός της Νύχτας» (φιλμ εξαφανισμένο εδώ και χρόνια από τις ελληνικές οθόνες), μαζί με τους «Καταραμένους» του Λουκίνο Βισκόντι, είναι οι πρώτες ταινίες που ασχολήθηκαν με την σεξουαλική - σαδομαζοχιστική διάσταση του Ναζισμού εισάγοντας τα Ναζιστικά σύμβολα στην ερωτική σκηνογραφία του σύγχρονου σινεμά (και όχι μόνον). Η μεγάλη επιτυχία της ταινίας, πέρα από την καθιέρωση της σαγηνευτικής, 28χρονης τότε Σαρλότ Ράμπλινγκ ως σύμβολο του σεξ και την εκτόξευσή της στην πρώτη γραμμή των κινηματογραφικών σταρ, αποτέλεσε και τον πυροκροτητή για δεκάδες φιλμ που σπεκούλαραν με την Ναζιστική εικόνα από το Σαλόν Κίτυ του Τίντο Μπρας ως αμέτρητα μαλακά πορνό που γνώρισαν μεγάλες δόξες στα σινεμά με τις διπλές προβολές και, στις μέρες μας στο dvd - video.

[youtube]TfSdXK5sMM4[/youtube]


Ο «Θυρωρός της Νύχτας» ήταν η σωστή ταινία, στον σωστό χρόνο. Στις αρχές της δεκαετίας του '70, ο καπιταλιστικός κόσμος απομακρυνόταν τάχιστα από την κοινωνική ανησυχία του 68, η λεγόμενη σεξουαλική επανάσταση έβρισκε πλέον την εφαρμογή της στα media παντός τύπου, με την πόζα, την επιφάνεια, το στήσιμο, να κυριαρχούν. Το σεξ, από κάτι που γινόταν ούτως ή άλλως, χρειαζόταν πλέον τη σκηνοθεσία του, την εικόνα του, αυτή που έμελλε να καταλήξει στις μέρες μας ταυτόσημη με την πράξη αυτή καθαυτή. Κι η κατά Σόνταγκ «αισθητικοποίηση» δεν αφορά πια μόνο το καλά κρυμμένο μυστικό του σαδομαζοχισμού αλλά το ίδιο το σεξ όπως προσλαμβάνεται από τα media. Σχεδόν ακούσια, η Καβάνι δημιούργησε ένα ακαταμάχητο όχημα - εκφραστή της αισθητικής που έμελλε να επικρατήσει. Η Σαρλότ Ράμπλινγκ στα καλύτερά της, με ναζιστικό καπέλο και τιράντες να τραγουδά Ντίτριχ στο ναζιστικό σπίτι της χαράς, να πιπιλά το δάχτυλο του Μπόγκαρντ, να περπατά πάνω στα σπασμένα γυαλιά, σε σκηνές εμβληματικές για το σύγχρονο ερωτικό σινεμά. Δεκάδες σιλικονάτα μοντέλα σε περίπλοκα στημένα εξώφυλλα, αμέτρητες υποτιθέμενες βαμπ στα περίτεχνα διαφημιστικά κλιπ αναζητούν ένα κλάσμα του sex appeal της μούσας του Χέλμουτ Νιούτον. Ο Ντερκ Μπόγκαρντ ιδανικός μεσήλικας με διπλή ζωή, άλλωστε, ακόμα κι ο τίτλος υποδηλώνει μια διπλή ιδιότητα, μια κρυφή «διεστραμμένη» ζωή. Κι οι δυο τους θα ξαναζήσουν μια πέρα από τα όρια εμπειρία, σχεδόν πρωτόγονη, μακριά από οποιονδήποτε κοινωνικό δεσμό, από την όποια ηθική, χωρίς σκέψη, χωρίς νόμο.

Ο «Θυρωρός της νύχτας» παραμένει μια επικίνδυνη ταινία. Γιατί είναι ένα από τα πρώτα επιτυχημένα όσο και γοητευτικά οχήματα μιας αισθητικής που υποδόρια διαχέεται όλο και περισσότερο στο σημερινό κοινωνικό σώμα της κοινωνίας της ελεύθερης αγοράς, ελκυστική, όμορφη, αστραφτερή, φαντασιωσική (με τον τρόπο που έχει τόσο εύστοχα καταδείξει και η Άντζελα Δημητρακάκη στο βιβλίο της «Μανιφέστο της ήττας»). Τα ναζιστικά παραφερνάλια είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Ο «Θυρωρός της νύχτας», στο πέρασμα του χρόνου παραμένει για όλους μας μια κρίσιμη (όσο και δύσκολη) δοκιμή. Άραγε μπορούμε να αντισταθούμε στην γοητεία μια καλογυαλισμένης μηχανής σε πλήρη δράση, μιας μηχανής που τείνει πια να «αποικιοποιήσει» το υποσυνείδητό μας, να δούμε την φάκα πίσω από το τυρί; Ο Μπόγκαρντ και η Ράμπλινγκ περιμένουν χρόνια τώρα μέσα στην κυριολεκτική και μεταφορική νύχτα… Σαγηνευτικοί, εκστασιασμένοι, δικαιωμένοι, θανατοκήρυκες.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.007
Μηνύματα
2.958.766
Members
38.275
Νεότερο μέλος
sakell
Top