- Μηνύματα
- 44
- Reaction score
- 18
Όλοι όσοι ασχολούνται με την αναπαραγωγή μουσικής σε κλειστούς χώρους με κάποιες αξιώσεις, έχουν ιδία πείρα από την αλληλεπίδραση του συστήματος ηχείων-χώρου στο τελικό ακουστό αποτέλεσμα. Κι αν δεν έχουν ακόμη υποκύψει στον πειρασμό του πειραματισμού, τουλάχιστο έχουν ακούσει/διαβάσει ότι μικρές αλλαγές στην τοποθέτηση των ηχείων έχουν μικρές έως πολύ σημαντικές επιδράσεις στον ήχο.
Στο νήμα αυτό επαναφέρω τις ευρύτερες ανησυχίες του διαχειριστή Nicos Tsarouchas, ο οποίος ήδη από το 2005 κοινοποίησε την προσέγγιση των ambiophonics στο forum (βλ. http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?19933-Ρεαλισμός-Στην-Μουσική-Αναπαραγωγή-Ή-Ευφωνία...). Επίσης, οφείλονται εύσημα στο μέλος Tidal_ ο οποίος ενάμιση χρόνο αργότερα περιέλαβε στον κατάλογό του περί χρησίμων συνδέσμων τον ιστότοπο των ambiophonics (βλ. http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?29121-ΧΡΗΣΙΜΑ-LINKS-(AUDIO-PAPERS-ΓΙΑ-ΝΤΙΟΥΗΔΕΣ-ΚΑΙ-ΜΗ)
Ο κύριος Ralph Glasgal, στην ιστοσελίδα του http://www.ambiophonics.org/index.html, παρουσιάζει μια (όχι και τόσο) νέα οπτική στον προβληματισμό των μουσικόφιλων. Η προσέγγισή του συνδυάζει βασικές αρχές της αναπαραγωγής μουσικών γεγονότων με ψυχοακουστικές αρχές γνωστές, αλλά μη διαδεδομένες. Με την εφαρμογή των προτάσεών του υπόσχεται σημαντικά οφέλη: βελτίωση στην τονικότητα/καθαρότητα της αναπαραγωγής και βελτίωση στην χωρική αναπαράσταση των μουσικών δρώμενων.
Πολύ συνοπτικά, και εξαιρετικά επιλεκτικά από την εκτενή ανάλυση του θέματος στον ιστότοπο του Amphiophonics.org, μεταφέρω:
Τι είναι Ambiophonics
Η πραγματική εξέλιξη της στερεοφωνίας, με την κυριολεκτική έννοια του στερεού, και σε πείσμα των διαφόρων πολυκαναλικών συστημάτων που είναι διαδεδομένα σήμερα (5.1, 7.1 κλπ). Μια τεχνολογική μεθοδολογία που αξιοποιεί τους μηχανισμούς ακουστικής εντόπισης του ανθρώπινου σώματος. Η μεθοδολογία είναι εφαρμόσιμη σήμερα, με χαμηλό κόστος, και συμβατή με όλες τις υπάρχουσες μορφές αποθηκευμένης ηχητικής πληροφορίας (LP, CD, DVD, σε ταινίες και παιχνίδια, σε οικιακό περιβάλλον, στο αυτοκίνητο, στον Η/Υ κλπ) -τολμώ εδώ να προσθέσω τα HD FLAC, SACD και λοιπά σύγχρονα forma υψηλής ανάλυσης.
Βασικές παραδοχές και αξιώματα
Σε μικρή παρένθεση στο θέμα, σημειώνω ότι η προσέγγιση των ITD, ILD και Pinna Cues διαφέρει ελαφρώς από εκείνη που παρουσίασε ο steppenwolf στο εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο «Η λειτουργία της ακοής» (υπόμνημα πλέον στο forum http://www.avsite.gr/vb/forumdisplay.php?71-Γενική-Συζήτηση-περί-High-Fidelity) κυρίως στις συχνότητες όπου εφαρμόζει κάθε μηχανισμός εστίασης. Όμως, η ουσία της προσέγγισης παραμένει.
Το παρακάτω σχέδιο δίνει μια βασική ιδέα για τη γενικότερη σύλληψη της πρότασης (http://www.ambiophonics.org/AmbioBook/Figure4.html).
Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου Ambiophonics
Τα μειονεκτήματα της μεθόδου Ambiophonics
Η ανάλυση των θεμάτων του ιστοτόπου των ambiophonics, που αφορούν στην ιδέα και εφαρμογή της μεθόδου, αλλά και σε θέματα ηχογραφήσεων, ακουστικής χώρων και ηχητικής θεωρίας, καθώς και σε συμβουλές για την εφαρμογή στην πράξη, είναι υπερβολικά εκτενής, σε βαθμό που η αυτούσια μεταφορά σε ένα θέμα είναι αδύνατη.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη πάντως, αξίζει να αφιερώσετε κάποιες ώρες από το χρόνο σας στην ανάγνωση των θεμάτων αυτών.
Ελπίζω επίσης, τα πλέον ανήσυχα μέλη του forum να δοκιμάσουν κάποιες από τις προτεινόμενες μεθόδους και να μεταφέρουν τα ευρήματά τους στους υπόλοιπους. Προσωπικά, έχω ιδιαίτερα θετικές αρχικές εντυπώσεις, τις οποίες υπόσχομαι σύντομα να μοιραστώ.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας,
CB
ΥΓ. Ελπίζω ότι διάλεξα σωστά το forum περί τεχνικών θεμάτων audio για την τοποθέτηση του νήματος. Εάν οι κκ διαχειριστές έχουν διαφορετική γνώμη, παρακαλώ να το μετακινήσουν κατά το δοκούν.
Στο νήμα αυτό επαναφέρω τις ευρύτερες ανησυχίες του διαχειριστή Nicos Tsarouchas, ο οποίος ήδη από το 2005 κοινοποίησε την προσέγγιση των ambiophonics στο forum (βλ. http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?19933-Ρεαλισμός-Στην-Μουσική-Αναπαραγωγή-Ή-Ευφωνία...). Επίσης, οφείλονται εύσημα στο μέλος Tidal_ ο οποίος ενάμιση χρόνο αργότερα περιέλαβε στον κατάλογό του περί χρησίμων συνδέσμων τον ιστότοπο των ambiophonics (βλ. http://www.avsite.gr/vb/showthread.php?29121-ΧΡΗΣΙΜΑ-LINKS-(AUDIO-PAPERS-ΓΙΑ-ΝΤΙΟΥΗΔΕΣ-ΚΑΙ-ΜΗ)
Ο κύριος Ralph Glasgal, στην ιστοσελίδα του http://www.ambiophonics.org/index.html, παρουσιάζει μια (όχι και τόσο) νέα οπτική στον προβληματισμό των μουσικόφιλων. Η προσέγγισή του συνδυάζει βασικές αρχές της αναπαραγωγής μουσικών γεγονότων με ψυχοακουστικές αρχές γνωστές, αλλά μη διαδεδομένες. Με την εφαρμογή των προτάσεών του υπόσχεται σημαντικά οφέλη: βελτίωση στην τονικότητα/καθαρότητα της αναπαραγωγής και βελτίωση στην χωρική αναπαράσταση των μουσικών δρώμενων.
Πολύ συνοπτικά, και εξαιρετικά επιλεκτικά από την εκτενή ανάλυση του θέματος στον ιστότοπο του Amphiophonics.org, μεταφέρω:
Τι είναι Ambiophonics
Η πραγματική εξέλιξη της στερεοφωνίας, με την κυριολεκτική έννοια του στερεού, και σε πείσμα των διαφόρων πολυκαναλικών συστημάτων που είναι διαδεδομένα σήμερα (5.1, 7.1 κλπ). Μια τεχνολογική μεθοδολογία που αξιοποιεί τους μηχανισμούς ακουστικής εντόπισης του ανθρώπινου σώματος. Η μεθοδολογία είναι εφαρμόσιμη σήμερα, με χαμηλό κόστος, και συμβατή με όλες τις υπάρχουσες μορφές αποθηκευμένης ηχητικής πληροφορίας (LP, CD, DVD, σε ταινίες και παιχνίδια, σε οικιακό περιβάλλον, στο αυτοκίνητο, στον Η/Υ κλπ) -τολμώ εδώ να προσθέσω τα HD FLAC, SACD και λοιπά σύγχρονα forma υψηλής ανάλυσης.
Βασικές παραδοχές και αξιώματα
- Η παραδοσιακή διάταξη του ισόπλευρου τριγώνου ακροατή/ηχείων είναι ανεπαρκής στη δημιουργία εστιασμένων ηχητικών ειδώλων σε μεγάλο εύρος και βάθος πεδίου, συνεπώς απορίπτεται. Σε δικάναλο πρόγραμμα, τα κύρια ηχεία τοποθετούνται μπροστά στον ακροατή και σε γωνία όχι μεγαλύτερη από 20 με 30 μοίρες μεταξύ τους. Η αναπαραγωγή των αντηχήσεων του χώρου της ηχογράφησης υποβοηθείται με τοποθέτηση επιπλέον ηχείων εκατέρωθεν της θέσης ακρόασης, αλλά και πίσω από αυτή. Τα επιπλέον ηχεία δέχονται σήμα επεξεργασμένο από Η/Υ. Η αναπαραγωγή πολυκάναλου προγράμματος ωφελείται εξίσου από την ιδιόμορφη διάταξη των ηχείων στο χώρο ακρόασης.
- Με την τοποθέτηση αυτή των ηχείων αξιοποιούνται κατά βέλτιστο τρόπο: ο μηχανισμός ενδοωτικής χρονικής διαφοράς (Inter-aural Time Difference ή Inter-aural Time Delay- ΙΤD), ο μηχανισμός ενδοωτικής διαφοράς έντασης (Inter-aural Loudness Difference – ILD) και ο μηχανισμός εντοπισμού ηχητικών πηγών βάσει των ανακλάσεων στο πτερύγιο του αυτιού (Pinna Localization Cues).
Σε μικρή παρένθεση στο θέμα, σημειώνω ότι η προσέγγιση των ITD, ILD και Pinna Cues διαφέρει ελαφρώς από εκείνη που παρουσίασε ο steppenwolf στο εξαιρετικά ενδιαφέρον άρθρο «Η λειτουργία της ακοής» (υπόμνημα πλέον στο forum http://www.avsite.gr/vb/forumdisplay.php?71-Γενική-Συζήτηση-περί-High-Fidelity) κυρίως στις συχνότητες όπου εφαρμόζει κάθε μηχανισμός εστίασης. Όμως, η ουσία της προσέγγισης παραμένει.
- Χρησιμοποιείται ένα φράγμα που αποσκοπεί στη μείωση της ηχητικής επικάλυψης (acoustic crosstalk) των ηχείων του συστήματος, όπως αυτή γίνεται αντιληπτή από τον ακροατή. Στόχος του φράγματος είναι η μεταφορά του ήχου του αριστερού (δεξιού) καναλιού αποκλειστικά στο αριστερό (δεξί) αυτί του ακροατή, χωρίς να επικαλύπτονται τα κανάλια. Το φράγμα αυτό είτε είναι φυσικό, στην απλούστερη μορφή του, είτε δημιουργείται με χρήση προγράμματος σε Η/Υ ή βρίσκεται εντός ειδικής ηλεκτρικής συσκευής. Το πρόγραμμα/συσκευή καλείται να ακυρώσει τούς ήχους του αριστερού (δεξιού) ηχείου οι οποίοι φτάνουν στο δεξί (αριστερό) αυτί του ακροατή. Για την ακύρωση χρησιμοποιείται ένα μειούμενης έντασης και κατάλληλα χρονισμένο εκτός φάσης σήμα, το οποίο αναπαράγεται από το «αντίθετο» ηχείο. Η τοποθέτηση των ηχείων σε κοντινή μεταξύ τους θέση, μεταξύ άλλων, διευκολύνει τη διαδικασία καθώς μειώνει τις ανάγκες σε υπολογισμούς.
Τα πλεονεκτήματα της μεθόδου Ambiophonics
- Έκταση της ηχητικής σκηνής από 150° έως 180° από 2 ηχεία, έως και τις 360° με 4 ή περισσότερα ηχεία.
- Βελτίωση της αίσθησης βάθους, καθαρότητας και παρουσίας των ηχητικών γεγονότων.
- Ενισχυμένη αίσθηση του «είμαι εκεί, στο μουσικό γεγονός» σε αντίθεση με το γνώριμο «το μουσικό γεγονός είναι εδώ».
Τα μειονεκτήματα της μεθόδου Ambiophonics
- Η απόλαυση μεγιστοποιείται στο sweet spot, το οποίο περιορίζεται σε πλάτος συγκριτικά με την στερεοφωνική αναπαραγωγή. Πολλαπλοί ακροατές καλούνται να δοκιμάσουν είτε στο sweet spot διαδοχικά, είτε ταυτόχρονα αλλά σε κοντινή πλευρική απόσταση μεταξύ τους, είτε ταυτόχρονα αλλά ο ένας πίσω από τον άλλο.
- Η χρήση του φράγματος είναι απαραίτητη. Οι εξοικοιωμένοι με τη χρήση Η/Υ και την αναπαραγωγή μέσω αυτών, δε θα ξενιστούν στη χρήση των προτεινόμενων προγραμμάτων. Οι επιμένοντες παραδοσιακά, είτε θα χρησιμοποιήσουν μια επιπλέον συσκευή στο σύστημά τους ή θα υποστούν ένα οπτικό handicap, όπως αυτό http://pol.bct.pagesperso-orange.fr/exemples/Ambio.htm ...
- Για κύρια (εμπρόσθια) ηχεία προτιμώνται ζεύγη υψηλής κατευθυντικότητας, καλά ταιριασμένα. Οι λοιποί παράγοντες που καθορίζουν ένα ποιοτικό αναπαραγωγέα, παραμένουν.
Κατά την ταπεινή μου γνώμη πάντως, αξίζει να αφιερώσετε κάποιες ώρες από το χρόνο σας στην ανάγνωση των θεμάτων αυτών.
Ελπίζω επίσης, τα πλέον ανήσυχα μέλη του forum να δοκιμάσουν κάποιες από τις προτεινόμενες μεθόδους και να μεταφέρουν τα ευρήματά τους στους υπόλοιπους. Προσωπικά, έχω ιδιαίτερα θετικές αρχικές εντυπώσεις, τις οποίες υπόσχομαι σύντομα να μοιραστώ.
Ευχαριστώ για την προσοχή σας,
CB
ΥΓ. Ελπίζω ότι διάλεξα σωστά το forum περί τεχνικών θεμάτων audio για την τοποθέτηση του νήματος. Εάν οι κκ διαχειριστές έχουν διαφορετική γνώμη, παρακαλώ να το μετακινήσουν κατά το δοκούν.