Phase plug: ανάγκη ή μόδα;

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.551
Reaction score
22.041
Πριν λίγες μέρες είχα μια συζήτηση επάνω στο θέμα του λεγομένου phase plug, αυτού του προσαρτήματος που αντικαθιστά το dust cap στα ηλεκτροδυναμικά μεγάφωνα. Πριν μπω στο ψητό, ας ρίξουμε μια απλοποιημένη ματιά στο ρόλο αυτού του εξαρτήματος, τουλάχιστον έτσι όπως τον έχω κατανοήσει, και όπου βρείτε σφάλματα, διορθώστε με.








Στην εικόνα αυτή αναπαρίσταται η αξονική τομή του κώνου ενός τυπικού μεγαφώνου, (τα υπόλοιπα στοιχεία, αναρτήσεις και κινητήρας, δεν μας ενδιαφέρουν). Ο κώνος φαίνεται εστραμμένος προς τα δεξιά, και στην ουσία είναι κόλουρος, και η μικρή βάση του καλύπτεται από το dust cap, ενώ στην περιφέρειά της είναι αγκυρωμένο το πηνίο φωνής, και τυπικά και η αράχνη. Όσο για τη μεγάλη του βάση, αυτή είναι αναρτημένη με το εξωτερικό Ο-ring και είναι βέβαια ανοικτή, απ’ όπου εκπέμπεται ο ήχος του μεγαφώνου. Τα επίπεδα που ορίζουν οι δύο βάσεις αναπαρίστανται με τις ερυθρές διακεκομμένες γραμμές, των οποίων η απόσταση ορίζει το ύψος του κώνου. Με τη σειρά του, το ύψος του κώνου, συναρτώμενο με τη διάμετρο της μεγάλης βάσης, του χείλους του μεγαφώνου, είναι που καθορίζει την κλίση της κωνικής επιφάνειας. Για να γίνει αυτό πιο κατανοητό, ας δούμε την επόμενη εικόνα.







Ας πάρουμε τα πράγματα με τη σειρά. Κατ’ αρχάς, με τις λευκές γραμμές αναπαρίσταται ο κώνος στη θέση ηρεμίας του, όταν το μεγάφωνο δεν δέχεται τάση στον κινητήρα του. Σε αυτή τη θέση, ας πούμε ότι υπάρχει ένα μόριο αέρα στη θέση i, όπου αναπαρίσταται με ερυθρό χρώμα. Μετά από κάποιο μικρό χρονικό διάστημα, δεχόμενος ανάλογο σήμα στον κινητήρα του, ο κώνος έχει μετατοπισθεί προς τα εμπρός, (προς τη μεριά του ακροατή), κατά κάποια απόσταση που αναπαρίσταται από το μήκος του βέλους της δύναμης F. Δηλαδή, ο κώνος βρίσκεται στο «θετικό» του όριο, έχοντας διανύσει το ήμισυ της απόστασης Xmax, όπου και αναπαρίσταται με κίτρινο χρώμα. Με τον κώνο σ’ αυτήν τη θέση, ας δούμε τρία εναλλακτικά σενάρια, ως προς τη θέση που θα έχει πάρει το μόριο του αέρα. Στην εικόνα φαίνονται τρεις εναλλακτικές θέσεις, από τις οποίες η πλέον προφανής είναι η i2, κι αυτό, όχι χωρίς λόγο. Αν η τριβή του μορίου με τον κώνο ήταν άπειρη, (ή/και η μάζα του μορίου μηδενική), τότε το μόριο θα είχε συμπαρασυρθεί οριζόντια, κατά το άνυσμα της F, και θα βρισκόταν στη θέση i1. Όμως, κάτι τέτοιο δεν είναι δυνατό να συμβαίνει. Εάν πάλι η τριβή του με τον κώνο ήταν μηδενική, τότε θα μετατοπιζόταν μόνον κατά τον κατακόρυφο άξονα, και θα κατέληγε στη θέση i3, αλλά ούτε αυτό συμβαίνει, (καθώς δεν υφίσταται μάζα χωρίς τριβή). Με άλλα λόγια, δεδομένου του κωνικού σχήματος του κινουμένου μέρους του μεγαφώνου (που εξασφαλίζει μια «χρυσή τομή» πιστονικής μεταφοράς φορτίων από την αγκύρωση του κινητήρα έως το χείλος), όταν το μεγάφωνο λειτουργεί, παρατηρείται μια μετατόπιση του αέρα που περιέχει ο κώνος προς την κορυφή του, με τον ίδιο τρόπο που το χωνί συγκεντρώνει το λάδι στην εισαγωγή του λαιμού του. Εφ’ όσον όμως ο κώνος κινείται υπό γωνία σε σχέση με την τομή του, οπωσδήποτε χαρακτηρίζεται από μηχανική απώλεια πίεσης, η οποία συναρτάται με το ημίτονο της γωνίας φ. Η γωνία αυτή εκφράζει την κλίση της κωνικής επιφάνειας του μεγαφώνου σε σχέση με τον άξονά του, όπως φαίνεται στην εικόνα.

Πριν προχωρήσουμε, ας δούμε τις εναλλακτικές λύσεις που υπάρχουν, αντί του κώνου. Εάν ο κώνος είχε τη μορφή που ορίζουν οι ματζέντα γραμμές, τότε θα είχε μέγιστη μηχανική αποδοτικότητα, καθώς το ημίτονο της γωνίας φ θα ήταν μέγιστο, ίσο με τη μονάδα. Προφανώς, τότε δεν θα μιλούσαμε πλέον για κώνο αλλά για μια επίπεδη επιφάνεια, και το πρόβλημα της μεταφοράς των φορτίων από την περιφέρεια του ρότορα θα ήταν μέγιστο, καθώς αυτή η επίπεδη επιφάνεια θα έπρεπε να έχει ύψιστη ακαμψία. Στο άλλο άκρο, εάν η τομή της κωνικής επιφάνειας συνέπιπτε με τα πράσινα ευθύγραμμα τμήματα, τότε θα είχαμε πλέον κύλινδρο, όπου η ακαμψία θα ήταν μέγιστη, αλλά και η μηχανική αποδοτικότητα μηδενική, καθώς η κίνηση των μερών θα ήταν παράλληλη με την κυλινδρική επιφάνεια.

Έτσι, η «κλίση» του κώνου, δηλαδή το πόσο ρηχός ή βαθύς είναι αυτός σε σχέση με τη διάμετρο του μεγαφώνου, αποτελεί διελκυστίνδα μεταξύ των παραγόντων αποδοτικότητα – ακαμψία – μάζα, οι οποίοι μεταφράζονται ηλεκτρικά σε συγκεκριμένη καμπύλη εμπέδησης, αλλά και απόκρισης συχνότητας, η οποία, στο μέτρο που είναι ομαλή ή λιγότερο ομαλή, προσδιορίζει και την ευαισθησία του μεγαφώνου.






Αυτή η εικόνα αναπαριστά χονδρικά τον τρόπο μετατόπισης του αέρα προς τα «μέσα», κάτι που δημιουργεί υπερπίεση στην περιοχή του κέντρου του κώνου.[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]
Σ’ αυτήν εδώ την εικόνα φαίνεται ο ρόλος του phase plug, όπου καλείται να «σπάσει», να διασπείρει αυτή τη «μπάλα» υπερπίεσης σε μια ευρύτερη περιοχή, προφανώς προσδίδοντας στο μεγάφωνο ομαλότερη απόκριση.


Αυτή η σχεδιαστική προσέγγιση ακολουθείται σε πάρα πολλά μεγάφωνα, όχι μόνον στην κρίσιμη μεσαία περιοχή, αλλά και σε γούφερ, και σχεδόν πάντοτε το phase plug έχει σχήμα ατράκτου. Μια εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα που έχω εντοπίσει είναι κάποια μεγάφωνα της Eton, των οποίων το phase plug είναι κυλινδρικού σχήματος, και με κάποιες λοξές εγκοπές. Αν μπορείτε, παρακαλώ εξηγήστε μου αυτήν τη σχεδιαστική λύση της Eton. Δείτε την ακόλουθη εικόνα.





Τώρα, ας έλθω στο βασικό μου πρόβλημα, που είναι πώς να ανιχνεύσω τη ακουστική συνεισφορά του phase plug. Προς αυτήν την κατεύθυνση, εξαίρετο βοήθημα είναι η κεφαλή των Ναυτίλων της B&W, μιας και το phase plug αυτού του εξαιρετικού μεγαφώνου των μεσαίων είναι αφαιρετό. Κάποια μέρα κάθισα μπροστά στους Ναυτίλους και προσπάθησα να προσδιορίσω κάποιες ανισορροπίες στο άκουσμα, αφαιρώντας το phase plug μόνον του ενός ηχείου, εναλλακτικά, πότε του ενός και πότε του άλλου, ακούγοντας πρόγραμμα με περιεχόμενο σχεδόν αποκλειστικά στη μεσαία περιοχή, κλαρίνο και πιάνο. Ρύθμισα τη στάθμη σε ρεαλιστικό επίπεδο, δηλαδή σχετικά χαμηλά, έτσι όπως ακούγεται το κλαρίνο από κάποια απόσταση 7-8 μέτρων, και μάλιστα σε σχετικά μεγάλο χώρο. Για να πω την πάσα αλήθεια, δεν είμαι σίγουρος ότι μπορούσα να προσδιορίσω με τρόπο επαναλήψιμο κάποια διαφορά. Χωρίς να είμαι σίγουρος, νομίζω ότι το μεγάφωνο που φορούσε το phase plug ακουγόταν πιο «ήρεμο», χωρίς χρωματισμό, καθώς το άλλο έδινε την εντύπωση ότι «φούσκωνε» το κλαρίνο.

Και εν τέλει, το ερώτημα του 1 εκατ. δολλαρίων: Τα μεγάφωνα που δεν έχουν phase plug, να τα πετάξουμε; Να σας πω την αμαρτία μου, προσωπικά είναι υπέρ των κλειστών μεγαφώνων, δηλαδή αυτών των οποίων το dust cap είναι αεροστεγές, ειδικά όσον αφορά τα midrange, τα οποία λειτουργούν με φόρτιση κλειστής καμπίνας. Ή είναι κλειστή η καμπίνα, ή δεν είναι. Είναι σφάλμα αυτό; Τα «ανοικτά» μεγάφωνα με phase plug πως συγκρίνονται, και γιατί θα έπρεπε να τα προτιμήσει κανείς; Μήπως τελικά το phase plug είναι και λιγάκι θέμα γούστου και "μούρης".
 

Attachments


Μηνύματα
742
Reaction score
2
Νομιζω ομως οτι βοηθα και στην καλυτερη απαγωγη θερμοτητας απο το πηνιο. Σε καποια audio physic που εχουν phase plug ομοιο με των eton παρατηρω μετα απο ωρα μεγαλης σταθμης αυξηση της θερμοκρασιας του σημειου ελαφρα. Λογικα δεν θα επρεπε να επηρεαζεται και η αποκριση συχνοτητας του μεγαφωνου οσο αυτη ανεβαινει ειδικα οταν το dust cup εχει σχημα θολου?
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.954
Reaction score
2.736
Πολύ ωραίο, περιεκτικό και κατανοητό άρθρο. :bravo:
Δεν ήξερα τίποτε γι αυτό το θέμα.
Και εν τέλει, το ερώτημα του 1 εκατ. δολλαρίων: Τα μεγάφωνα που δεν έχουν phase plug, να τα πετάξουμε;
Προφανώς όχι. Όπως το καταλαβαίνω εγώ, το phase plug γίνεται τόσο πιο απαραίτητο, όσο πιο ψηλά στο ηχητικό φάσμα καλείται να παίξει το μεγάφωνο. Διότι τελικά τα πάντα εν σοφία εποίησε και ο κώνος καλά κάνει και είναι... κώνος, αλλά στις (σχετικά) υψηλές και συνεπώς κατευθυντικές συχνότητες, υπάρχει θέμα. Όσο δε προχωρούμε προς το κέντρο του κώνου, τόσο μεγαλύτερο ίσως είναι το... θέμα. Φαντάζομαι ότι χωρίς phase plugs έχουμε και πιο ευρύ sweet spot αλλά έτσι, τι να το κάνεις.

Καλά φαίνεται στο σχήμα που πήρα από τον ποιητή εδώ.



Θα εκτιμούσα αναλυτικά αποτελέσματα ακροάσεων αν έχει κάποιος τον χρόνο και φυσικά ηχεία με μεγάφωνα "βάλε-βγάλε κόλπο" όπως τα mid της b&w. Για μένα το μεγαλύτερο ερώτημα όμως είναι τι γίνεται με τα full range μεγάφωνα? :happy_8:

...
 

Μηνύματα
709
Reaction score
10
Έχω μία μικρή ερώτηση, το phase plug είναι ακίνητο ή ακολουθεί την
κίνηση του κώνου όπως το dust cup;

Πάντως το σχήμα του Νίκου που δείχνει την αρχή λειτουργίας του είναι
αφελές και πιο σωστές είναι η γραμμές (αν ισχύει αυτή η θεώρηση για την
κίνηση των μορίων) του Κώστα που είναι και με το χέρι σχεδιασμένες.

Για μένα πάντως, η όποια βοήθεια προέρχεται (αν ισχύει ότι παραμένει ακίνητο)
από την απομάκρυνση του dust cup που σίγουρα δημιουργεί ζήτημα οριακών συνθηκών,
στο σημείο ένωσης με τον κώνο. Το σχήμα του μετά βοηθά στην αποφυγή των στροβιλισμών
περισσότερο παρά στην οδήγηση των μορίων του αέρα εμπρός,
αφού δεν μας ενδιαφέρει η μεταφορική κίνηση του αέρα, αλλά τα πυκνώματα &
αραιώματα που δημιουργούνται σε αυτόν.

Όσοι είστε καπνιστές προτείνω να πειραματιστείτε φυσώντας απαλά
καπνό μπροστά από ένα κώνο (που λειτουργεί) για να δείτε τι συμβαίνει... :smoking:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.551
Reaction score
22.041
Εκεί μπορεί να υπάρχει άλλος πόνος, αλλά πρέπει πρώτα να σκαρώσω μια κυματομορφή...

Όσον αφορά την απαγωγή της θερμοκρασίας του πηνίου φωνής, ίσως το phase plug να παίζει ένα ρόλο, ειδικά στην περίπτωση που ο κώνος έχει ελάχιστη ή ανύπαρκτη θερμοχωρητικότητα, (καθ' όσον πρέπει να έχει ελάχιστη μάζα), χμ...
 

Μηνύματα
2.632
Reaction score
2
Νομιζω πως ως επι το πλειστον το phase plug ειναι ακινητο, αλλα εχω πετυχει και ηχεια που το εχουν κολλημενο στον κωνο. Η τουλαχιστον μοιαζει με phase plug :mrgreen:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.551
Reaction score
22.041
Στα περισσότερα -αν όχι όλα- τα μεγάφωνα που έχω υπ 'όψιν, το phase plug είναι σταθερό, αναρτημένο στον "πίσω" μαγνητικό πόλο, (στην "πάτο" του θαλάμου κίνησης του ρότορα).
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.551
Reaction score
22.041
Όσοι είστε καπνιστές προτείνω να πειραματιστείτε φυσώντας απαλά
καπνό μπροστά από ένα κώνο (που λειτουργεί) για να δείτε τι συμβαίνει... :smoking:
Θεϊκή ιδέα ρε πούστη μου!!!
 


Nick Arvanitakis

Audio Pro
Μηνύματα
46.961
Reaction score
23.745
Απάντηση: Re: Phase plug: ανάγκη ή μόδα;

Νομιζω πως ως επι το πλειστον το phase plug ειναι ακινητο, αλλα εχω πετυχει και ηχεια που το εχουν κολλημενο στον κωνο. Η τουλαχιστον μοιαζει με phase plug :mrgreen:
Αυτο δεν ειναι phase plug ,απλα ενα μυτερο dust cup.
H μοδα που ελεγε ο ΚΚ:smoking:
 

Μηνύματα
2.679
Reaction score
5
Και εν τέλει, το ερώτημα του 1 εκατ. δολλαρίων: Τα μεγάφωνα που δεν έχουν phase plug, να τα πετάξουμε; Να σας πω την αμαρτία μου, προσωπικά είναι υπέρ των κλειστών μεγαφώνων, δηλαδή αυτών των οποίων το dust cap είναι αεροστεγές, ειδικά όσον αφορά τα midrange, τα οποία λειτουργούν με φόρτιση κλειστής καμπίνας. Ή είναι κλειστή η καμπίνα, ή δεν είναι. Είναι σφάλμα αυτό; Τα «ανοικτά» μεγάφωνα με phase plug πως συγκρίνονται, και γιατί θα έπρεπε να τα προτιμήσει κανείς; Μήπως τελικά το phase plug είναι και λιγάκι θέμα γούστου και "μούρης".
Και γιατί ρε άνθρωπε θα πρέπει να είναι κατ ανάγκη θέμα γούστου η μούρης? Εγώ λέω είναι σχεδιαστική επιλογή με τα υπέρ και τα κατά.
 

Μηνύματα
2.274
Reaction score
968
[FONT=&quot]Κανονικά, το [/FONT][FONT=&quot]phase[/FONT][FONT=&quot] plug [/FONT][FONT=&quot]είναι σταθερό πάνω στον κεντρικό μαγνητικό πόλο και δεν κινείται μαζί με τον κώνο όπως το [/FONT][FONT=&quot]dust[/FONT][FONT=&quot] cap[/FONT][FONT=&quot].[/FONT]
[FONT=&quot]Εάν είναι μεταλλικό (από χαλκό ή αλουμίνιο) τότε αυτό σίγουρα μπορεί να βοηθά σε κάποιο ποσοστό στη μείωση του φαινομένου της θερμικής συμπίεσης, αφού βελτιώνει την απαγωγή θερμότητας από το πηνίο φωνής, αυξάνοντας ταυτόχρονα την ικανότητα πρόσληψης περισσότερης ηλεκτρικής ισχύος από το μεγάφωνο.[/FONT]
[FONT=&quot]Όμως, ο κύριος σκοπός ύπαρξής του [/FONT][FONT=&quot]phase[/FONT][FONT=&quot] plug[/FONT][FONT=&quot] δεν είναι αυτός, αλλά η εξομάλυνση της τυρβώδους ροής του αέρα, που παρουσιάζεται κυρίως στις υψηλές επιταχύνσεις του κώνου. Συγκεκριμένα εξασφαλίζει ισοφασικές διαδρομές ταλαντώσεων των μορίων του αέρα, κυρίως για τις υψηλότερες συχνότητες στο άνω φάσμα του [/FONT][FONT=&quot]woofer[/FONT][FONT=&quot], οι οποίες εμφανίζουν ευκολότερα ανεπιθύμητες ακυρώσεις. Το [/FONT][FONT=&quot]phase plug [/FONT][FONT=&quot]είναι δηλαδή ένας ισοσταθμιστής ακουστικών διαδρομών. Ορισμένες υλοποιήσεις [/FONT][FONT=&quot]phase[/FONT][FONT=&quot] plug[/FONT][FONT=&quot] με σχισμές, υποτίθεται ότι προσπαθούν για το ίδιο πράγμα, κατευθύνοντας τον παραγόμενο ήχο αποτελεσματικότερα. Με τον τρόπο αυτό, επιτυγχάνεται ομαλότερη (πιο επίπεδη) καμπύλη απόκρισης συχνοτήτων στο άνω φάσμα του [/FONT][FONT=&quot]woofer[/FONT][FONT=&quot], ευρύτερη πολική απόκριση πάλι στο άνω φάσμα του [/FONT][FONT=&quot]woofer[/FONT][FONT=&quot] (διεύρυνση και ‘ταίριασμα’ της διασποράς των ακουστικών συχνοτήτων που παράγονται από διαφορετικές, γειτονικές μονάδες μεγαφώνων του ηχείου), καθώς και ελαχιστοποίηση των συντονισμών (στασίμων κυμάτων) στη μεσαία περιοχή ακουστικών συχνοτήτων, οι οποίοι συνήθως εμφανίζονται εντός του διακένου μεταξύ του κλασσικού dust cap και του κεντρικού μαγνητικού πόλου.[/FONT]
[FONT=&quot]Βέβαια, ας μην ξεχνάμε ότι το κλασσικό [/FONT][FONT=&quot]dust[/FONT][FONT=&quot] cap[/FONT][FONT=&quot] μεταξύ των άλλων προστατεύει το εσωτερικό του κινητήρα του μεγαφώνου από τα διάφορα ξένα σωματίδια (πχ σκόνη), αλλά εξασφαλίζει ταυτόχρονα και την αποφυγή διαρροής του αέρα προς τη μία ή την άλλη πλευρά του παλλόμενου διαφράγματος. Ιδιαίτερα, η ανεστραμμένη καλύπτρα (concave dust cap) προσφέρει επίσης μεγαλύτερη μηχανική σταθερότητα στη σύνδεση του κυλίνδρου του πηνίου φωνής με το διάφραγμα.[/FONT]

[FONT=&quot]Οπτικά νομίζω ότι το [/FONT][FONT=&quot]phase[/FONT][FONT=&quot] plug[/FONT][FONT=&quot] είναι όμορφο (ιδιαίτερα όταν είναι μεταλλικό γυαλιστερό), αλλά αυτό είναι υποκειμενικό. [/FONT]
[FONT=&quot]Ακουστικά, δεν γνωρίζω κάποιο τρόπο για να επιβεβαιώσει κάποιος τι διαφορές ακούει και εάν αυτές είναι προς το καλύτερο ή το χειρότερο (και αυτό είναι κάπως υποκειμενικό).[/FONT]

[FONT=&quot]Τελικό συμπέρασμα:[/FONT]
[FONT=&quot] Νομίζω ότι δεν υπάρχει ξεκάθαρη απάντηση, εάν το [/FONT]phase plug[FONT=&quot] αποτελεί αναγκαιότητα ή μόδα.[/FONT]
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Τα τελευταία χρόνια τα μεγάφωνα πλήρους ακουστικου φασματος, εγιναν της μόδας ιδιαίτερα σε σχεδίαση κόρνας. Ενα από τα δυσκολώτερα σημεία, είναι η φτωχή συμπεριφορά τους στις υψηλές (και στις χαμηλές) συχνότητες. Ετσι οι σχεδιαστές εκμεταλεύονται οτιδήποτε θα τους βοηθήσει για τη βελτίωση της άνω απόκρισης. Ενα βοήθημα είναι το phase plug. Αυτό τι κάνει?

Οι υψηλές συχνότητες παράγονται κυρίως από τη κεντρική περιοχή του κώνου. Οσο υψηλώτερη είναι η συχνότητα, τόσο μικρότερο το μήκος κύματος. Τα κύματα που παράγονται απο τα διάφορα σημεία του κώνου μέχρι κάποιο υποθετικό σημείο στον κεντρικό άξονά του δεν έχουν την ίδια απόσταση. Επειδή το μήκος κύματος τους είναι συγκρίσιμο με τις εν λόγω αποστάσεις, δημιουργούνται πρασθαφαιρέσεις.

Οπότε πρέπει με κάποιο τρόπο να οδηγήσουμε τα κύματα αυτά, μέσω ειδικής οδού, ώστε οι αποστάσεις οι ανωτέρω να είναι ίσες. Αυτό γίνεται μέσω του phase plug. Εξ' ου και το όνομα. Το πλέον απλό phase plug είναι αυτο που έχει σχήμα σφαίρας. Το πλέον σύνθετο είναι αυτό που έχουν τα compression drivers. Δηλαδή τα μεγάφωνα που είναι ειδικά σχεδιασμένα για κόρνες. Εκεί η μηχανολογική κατασκευή είναι ιδιαίτερα υψηλής ακρίβειας.

Οπότε phase plug είναι απαραίτητο μόνο σε μεγάφωνα που έχουν υψηλή απόκριση συχνότητας.
 

Μηνύματα
111
Reaction score
0
Χμμμ…

Έχω την εντύπωση ότι το phase plug (ακόμα και με λαμπτήρα) αλλάζει κυρίως την συμπεριφορά on axis /off axis.
CC, αυτό πρέπει να είναι μετρίσιμο.
Ιδικά σε ηχεία που δεν τα πάνε καλά με το Offaxis ένα plug μπορεί να δώσει ενδιαφέρουσα αποτελέσματα.


Ιδιαίτερα phase plug χρησιμοποιούν τα lowther.
Και h KEF φαίνεται να έχει κάποιες νέες ιδέες πάνω στο θέμα αυτό.
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.880
Reaction score
13.161
Τα τελευταία χρόνια τα μεγάφωνα πλήρους ακουστικου φασματος, εγιναν της μόδας ιδιαίτερα σε σχεδίαση κόρνας. Ενα από τα δυσκολώτερα σημεία, είναι η φτωχή συμπεριφορά τους στις υψηλές (και στις χαμηλές) συχνότητες. Ετσι οι σχεδιαστές εκμεταλεύονται οτιδήποτε θα τους βοηθήσει για τη βελτίωση της άνω απόκρισης. Ενα βοήθημα είναι το phase plug. Αυτό τι κάνει?

Οι υψηλές συχνότητες παράγονται κυρίως από τη κεντρική περιοχή του κώνου. Οσο υψηλώτερη είναι η συχνότητα, τόσο μικρότερο το μήκος κύματος. Τα κύματα που παράγονται απο τα διάφορα σημεία του κώνου μέχρι κάποιο υποθετικό σημείο στον κεντρικό άξονά του δεν έχουν την ίδια απόσταση. Επειδή το μήκος κύματος τους είναι συγκρίσιμο με τις εν λόγω αποστάσεις, δημιουργούνται πρασθαφαιρέσεις.

Οπότε πρέπει με κάποιο τρόπο να οδηγήσουμε τα κύματα αυτά, μέσω ειδικής οδού, ώστε οι αποστάσεις οι ανωτέρω να είναι ίσες. Αυτό γίνεται μέσω του phase plug. Εξ' ου και το όνομα. Το πλέον απλό phase plug είναι αυτο που έχει σχήμα σφαίρας. Το πλέον σύνθετο είναι αυτό που έχουν τα compression drivers. Δηλαδή τα μεγάφωνα που είναι ειδικά σχεδιασμένα για κόρνες. Εκεί η μηχανολογική κατασκευή είναι ιδιαίτερα υψηλής ακρίβειας.

Οπότε phase plug είναι απαραίτητο μόνο σε μεγάφωνα που έχουν υψηλή απόκριση συχνότητας.
Ότι το phase plug φροντίζει για τη καλύτερη συμπεριφορά του μεγαφώνου στις υψηλές συχνότητες είναι γεγονός.
Επίσης όμως, αυτό που κάνουν τα μεταλλικά (χάλκινα) phase plug, είναι ότι καταστέλλουν τις περιττές αρμονικές παραμόρφωσης του μεγαφώνου που έχουν αιτία τα επαγωγικά ρεύματα που αναπτύσσονται στο διάκενο του μαγνητικού συστήματος.
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Τα επαγωγικά ρεύματα στο διάκενο αντιμετωπίζονται εδώ και πολλά χρόνια,( πριν την εμφάνιση του phase plug) πιό αποτελεσματικά με εσωτερικό δαχτυλίδι χάλκινο και ακόμα παλιώτερα ασημένιο!
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.880
Reaction score
13.161
Ακριβώς έτσι είναι μόνο που στο χάλκινο phase plug έχεις με ένα σμπάρο δυο τρυγόνια. Το phase plug είναι συνέχεια του χάλκινου δαχτυλιδιού που αγκαλιάζει το pole piece.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.209
Μηνύματα
2.966.602
Members
38.306
Νεότερο μέλος
lntalis75
Top