gstriftos
gilectronikos
- Μηνύματα
- 17.661
- Reaction score
- 4.273
Σε αυτό εδώ το νήμα θα προσπαθήσω να δώσω όσο το δυνατόν πιο αναλυτικές πληροφορίες για το συστημα THX.
Ας αρχίσουμε όμως με το τι είναι το THX και μια μικρή ιστορική αναδρομή.
Ξεκίνησε από τον Tomlinson Holman που ήταν ο μηχανικός ήχου στο 3ο Star Wars(The Return of the Jedi) και σε συνεργασία με τον George Lukas προσπάθησε μέσω του πειράματος
Tomlinson Holman's eXperiment(εξ΄ού και τα αρχικά THX) να σιγουρέψει ότι αυτό που θα εβλεπαν και άκουγαν οι θεατές θα ήταν όσο το δυνατόν πιό κοντά σε αυτό που έφτιαξαν αυτοί στο στούντιο.
Το THX λοιπόν είναι μια πιστοποίηση που δίδεται σε μηχανήματα ήχου,εικόνας και αίθουσες και όχι κάποιο ξεχωριστό φορμά ήχου,όπως τα dts και dolby digital.(Υπάρχει φυσικά και αντίστοιχη πιστοποιήση για την εικόνα,μόνο που δεν θα ασχοληθούμε με αυτήν τώρα.)
Αφορά συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να έχουν τα μηχανήματα ή ο χώρος για να αναπαράγει την ταινία όσο το δυνατό πιό κοντά στο master(τουλάχιστον αυτό διαφημίζουν).
Οι ακριβείς προδιαγραφές αποτελούν μάλλον ''μυστικό'' ανακοινώσιμο μόνο σε κατασκευαστές ή εγκαταστάτες μιας και όσο αν έψαξα δεν μπόρεσα να πετύχω συγκεκριμένες πληροφορίες,πέραν των όσων έχει αναφέρει ο κος Τσακίρης
και αυτού εδώ:
-Mid-band reverberant field pink noise < +/-4dBC between any two seating positions
-No audible distortion playing program material at 115dBC
-Background noise < =NC22
-At least four surround speakers, two side and two back
Ας αρχίσουμε όμως με το τι είναι το THX και μια μικρή ιστορική αναδρομή.
Ξεκίνησε από τον Tomlinson Holman που ήταν ο μηχανικός ήχου στο 3ο Star Wars(The Return of the Jedi) και σε συνεργασία με τον George Lukas προσπάθησε μέσω του πειράματος
Tomlinson Holman's eXperiment(εξ΄ού και τα αρχικά THX) να σιγουρέψει ότι αυτό που θα εβλεπαν και άκουγαν οι θεατές θα ήταν όσο το δυνατόν πιό κοντά σε αυτό που έφτιαξαν αυτοί στο στούντιο.
Το THX λοιπόν είναι μια πιστοποίηση που δίδεται σε μηχανήματα ήχου,εικόνας και αίθουσες και όχι κάποιο ξεχωριστό φορμά ήχου,όπως τα dts και dolby digital.(Υπάρχει φυσικά και αντίστοιχη πιστοποιήση για την εικόνα,μόνο που δεν θα ασχοληθούμε με αυτήν τώρα.)
Αφορά συγκεκριμένες προδιαγραφές που πρέπει να έχουν τα μηχανήματα ή ο χώρος για να αναπαράγει την ταινία όσο το δυνατό πιό κοντά στο master(τουλάχιστον αυτό διαφημίζουν).
Οι ακριβείς προδιαγραφές αποτελούν μάλλον ''μυστικό'' ανακοινώσιμο μόνο σε κατασκευαστές ή εγκαταστάτες μιας και όσο αν έψαξα δεν μπόρεσα να πετύχω συγκεκριμένες πληροφορίες,πέραν των όσων έχει αναφέρει ο κος Τσακίρης
Όλα τα ηχεία δορυφόροι κάθε εταιρείας με πιστοποίηση από την ΤΗΧ αποδίδουν επίπεδη απόκριση με ανοχές μικρότερες από 2db!.΅Είναι τόσο απόλυτες και αυστηρές οι προδιαγραφές της ΤΗΧ που απαιτούν απόκλιση μικρότερη από 1db!!! ανάμεσα στην απόκριση του ηχείου και στην μέσο όρο των αποκρίσεων σε 15 και 30 μοίρες οριζοντίως και καθέτως εκτός άξονα.
Τέρμα στα στενά sweet spot με ιδανική θέση ακρόασης μόνο για έναν. Όπως λένε οι μηχανικοί της THX:Every seat is a good seat. Ποιός θέλει να απολαμβάνει στην πολυθρόνα του μονάχος του? ...για ηχεία μιλάμε (και πληρώνουμε) και όχι για ακουστικά. Η ΤΗΧ έχει σηκώσει τον πήχη πολύ ψηλά για τους μηχανικούς ηχείων τα τελευταία χρόνια, και κάποιοι λίγοι εκλεκτοί από διάφορες χώρες, έχουν δεχθεί την πρόκληση με επιτυχία.
2. Το sub με τον χώρο: To sub πρέπει να έχει επίπεδη απόκριση χωρίς χρωματισμούς, που όταν ενισχυθούν από τις ανακλάσεις του δωματίου θολώνουν και ‘βρωμίζουν’ και τις υπόλοιπες μεσαίες και υψηλές συχνότητες. Τότε ο ήχος γίνεται βαρύς και ογκώδης αλλά βρώμικος και κουραστικός σε συνεχή ακρόαση. Όλα τα υπογούφερ οποιασδήποτε εταιρείας με πιστοποίηση από την ΤΗΧ (βλέπε www.thx.com), προσφέρουν επίπεδη απόκριση με ακρίβεια 1db! Αυτή η ακρίβεια είναι τόσο αυστηρή που δεν την επιτυχαίνουν παρά μόνο πανάκριβα μηχανήματα των πιο κορυφαίων εξειδικευμένων εταιρειών.
3. Τα ηχεία μεταξύ τους: Εδώ παίζει ρόλο το πώς το sub βοηθάει το ενεργό φίλτρο (crossover) του ραδιοενισχυτή να κάνει την δουλειά του σωστά. Αυτό απαιτεί το υπογούφερ να έχει επίπεδη απόκριση ακόμη και 1-2 οκτάβες πάνω από την συχνότητα αποκοπής, δηλαδή σχεδόν μέχρι τα 300Hz. Αν το υπογούφερ δεν έχει επίπεδη απόκριση αλλά προσθέτει και την δική του αποκοπή (όπως συνήθως κάνουν τα περισσότερα υπογούφερ στα 120HZ ως και 180Hz), τότε η συνολική αποκοπή είναι τυχαία και το πάντρεμα με τους δορυφόρους άτυχο.
Όλα τα υπογούφερ οποιασδήποτε εταιρείας με πιστοποίηση από την ΤΗΧ , προσφέρουν έκταση μέχρι τα 350Hz με απόλυτα επίπεδη απόκριση ακρίβειας 1db! μέχρι τα 200Hz! Αυτή η ακρίβεια είναι τόσο αυστηρή που δεν την επιτυχαίνουν παρά μόνο τα πανάκριβα μηχανήματα των πιο κορυφαίων εξειδικευμένων εταιρειών.
-Mid-band reverberant field pink noise < +/-4dBC between any two seating positions
-No audible distortion playing program material at 115dBC
-Background noise < =NC22
-At least four surround speakers, two side and two back