Ανατομία Ακουστικής Χώρων (...Remastered)

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Ανατομία Ακουστικής Χώρων - Καμπύλες Εκτίμησης Θορύβου

Και γιά να μη μένουμε...αδιάβαστοι Άγιες Μέρες...

http://www.docstoc.com/docs/130242/AudioScience

Με ιδιαίτερη προσοχή στο επόμενο:

http://drc-fir.sourceforge.net/doc/drc.html

Oι καμπύλες εκτίμησης θορύβου (Νoise Rating Curves) κατά ISO περιγράφουν τα μέγιστα επιτρεπτά επίπεδα θορύβου εντός δεδομένου εσωτερικού χώρου ώστε να διατηρείται αλώβητο το ακουστικό αισθητήριο,η προφορική επικοινωνία και ν'αποφεύγεται η ηχητική όχληση.

Οι καμπύλες είναι συνάρτηση της επιτρεπτής στάθμης προς τη συχνότητα επί του ακουστού φάσματος.Καθεμία καμπύλη αναφέρεται σε χώρο διαφορετικής χρήσης.



ΝR 20 :Λυρικές αίθουσες,εκκλησίες,στούντιο mastering και μεταδόσεων

NR 30 :Ιδιωτικές κατοικίες,νοσοκομεία,θέατρα,κινηματογράφοι,αίθουσες συνεδριάσεων

NR 35 :Βιβλιοθήκες,Μουσεία,δικαστήρια,σχολεία,Θάλαμοι χειρουργείου και αναμονής,διαμερίσματα πολυκατοικιών,ξενοδοχεία,εταιρικά γραφεία

NR 40 :Εστιατόρια,εμπορικά καταστήματα,γραφεία,βεστιάρια,night clubs

NR 45 :Πολυκαταστήματα,σουπερμάρκετ

NR 50 :αίθουσες δακτυλογράφησης,γραφεία με ηλεκτρονικές συσκευές

NR 60 :Ελαφρές βιομηχανικές εφαρμογές

NR 70 :χυτήρια μετάλλου,βαριές βιομηχανικές εφαρμογές

Με τη βοήθεια των σχετικών πινάκων και διαδικτυακών εφαρμογών μπορεί να υπολογιστεί σε δεδομένο χώρο η συνισταμένη στάθμη θορύβου για το κυμαινόμενο φάσμα ανά οκτάβα,όπως στο παρακάτω εικονιζόμενο παράδειγμα,όπου η εκτιμώμενη στάθμη θα είναι ίση προς 58dB.



(Σημειωτέον ότι ο συμπεριληφθείς πίνακας περιέχει τις ανώτερες επιτρεπτές στάθμες ανά κεντρική συχνότητα οκτάβας)
 
Last edited:


argi

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
30.020
Reaction score
6.878
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

δεν βαρεθηκες να γραφεις τοσες μερες
χαρα στο κουραγιο σου.
Οταν τελειωσεις θα σου πω τι ειχα παθει πριν 6 χρονια με τις early reflections και καποια περιεργα ηχεια......
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

...
ερχονται να συμπληρωσουν τα πολυτιμα στοιχεια που αναφερεις πιο πανω
Χριστός Ανέστη!
Σ'ευχαριστώ θερμά γιά την αξιόλογη συμβολή σου στο θέμα.
Γιά το Πεδίο Αντήχησης:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/Hbase/Acoustic/reverb.html

Γιά τα γραφήματα των Line Arrays:
http://gtaust.com/filter/06/08.shtml

Γιά την ακουστική συμπεριφορά των δωματίων:
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

Διαγράμματα ιδανικών διαστάσεων δωματίων:


Συνδυασμός διαστάσεων σύμφωνα με τη ΄΄Χρυσή Αναλογία΄΄(βλ.Cardas) γιά δωμάτιο 84 κυβικών μέτρων:
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

δεν βαρεθηκες να γραφεις τοσες μερες
χαρα στο κουραγιο σου.
Οταν τελειωσεις θα σου πω τι ειχα παθει πριν 6 χρονια με τις early reflections και καποια περιεργα ηχεια......
Άμα δεν βαριέσαι να διαβάζεις,ούτε εγώ βαριέμαι να γράφω...:126:
Επειδή όμως το παρόν θέμα γιά ν'αξιολογηθεί σωστά θα πρέπει να πάρει το χρόνο του ούτως ώστε να γίνει-αν είναι δυνατόν- σημείο αναφοράς προς ενημέρωση γιά όλους τους ενδιαφερομένους,θα μ'ενδιέφερε λοιπόν κι εμένα να μάθω το ΄΄πάθημά΄΄ σου το συντομότερο δυνατόν...Γιατί όπως καταλαβαίνεις,οι ΄΄τίτλοι τέλους΄΄ αυτού του thread θ'αργήσουν...
 

argi

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
30.020
Reaction score
6.878
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

ama wit ya man:126:
 

gstriftos

gilectronikos
Μηνύματα
17.661
Reaction score
4.273
Παίδες το μήκος κύματος(σε μέτρα) μιας συχνότητας είναι ταχύτητα του ήχου/την συγκεκριμένη συχνότητα;
Θυμάται κανείς;
 

argi

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
30.020
Reaction score
6.878
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

μου βαζεις δυσκολα πρεπει να ψαχνω στο υπογειο τα τεφτερια μου
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

ama wit ya man:126:
Γι αρκετούς,η ερμηνεία του ποιητή μπορεί να είναι αυτή:
[reliops=Jay Z - More Money More Cash (Rotem Sahar Remake)][youtube]ncdQpBsG35M[/youtube][/reliops]
Βρίσκονται όμως και...οπαδοί της έλλειψης καταληπτότητας:612::
http://data.sferainteractive.com/svg_media/081006/flash/SVGsurround.swf
Παίδες το μήκος κύματος(σε μέτρα) μιας συχνότητας είναι ταχύτητα του ήχου/την συγκεκριμένη συχνότητα;Θυμάται κανείς;
μου βαζεις δυσκολα πρεπει να ψαχνω στο υπογειο τα τεφτερια μου
Άστο το βρήκα.Αυτό είναι.

...μήκος κύματος λ=ταχύτητα κύματος c/συχνότητα...
Κι ένα χρήσιμο βιβλίο γιά την Αρχιτεκτονική Ακουστική:
http://books.google.gr/books?id=QjJ...resnum=5&ved=0CB0Q6AEwBA#v=onepage&q=&f=false
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση:Τρεμοπαίξιμο Ηχούς



Χτυπώντας τις παλάμες μας μεταξύ τους εντός ελευθέρου πεδίου ,θ'ακουστεί μονάχα ένας οξύς κρότος που αντιστοιχεί στο ΄΄παλαμάκι΄΄. Κάνοντας το ίδιο σε εξωτερικό χώρο αλλά σε κάποια απόσταση (ανώτερη των 8,5 μέτρων περίπου) από ένα τοίχωμα ή φυσικό εμπόδιο,τότε θ'ακούσουμε τον αρχικό κρότο ακολουθούμενο από μία μόνο ασθενέστερη επανάληψή του (ηχώ).Εάν τώρα κάνουμε την ίδια κίνηση έχοντας όμως μεταβεί σε τοποθεσία που βρίσκεται ανάμεσα σε ζεύγος από παράλληλα επίπεδα τοιχώματα δίχως μεσολαβούντα εμπόδια,ο μοναδικός αρχικός κρότος ανακλώμενος παλινδρομικά και ταχύτατα μεταξύ των δύο επιφανειών παράγει το φαινόμενο που αποκαλείται ΄΄Τρεμοπαίξιμο Ηχούς΄΄ (Flutter Echo).Όταν η απόσταση μεταξύ τους είναι αρκετά μεγάλη (>17 μέτρα),γίνεται ξεκάθαρα αισθητή η ακολουθία των αλλεπάλληλων ΄΄αναπηδήσεων΄΄.

Εάν η απόσταση μεταξύ των τοίχων είναι μικρότερη (όπως ακριβώς συμβαίνει στους συνήθεις οικιακούς χώρους),η ηχητική ενέργεια παλινδρομούσα εξαιτίας των ανακλάσεων τείνει προς τρεμοπαίζοντα κωδωνισμό.Η τονική (pitch) αντίληψη τρεμοπαίζουσας ηχούς βασίζεται ακριβώς στην τάση του εγκεφάλου να ερμηνεύει ραγδαίες διακυμάνσεις της πίεσης του αέρα (καθώς το ηχητικό μέτωπο διέρχεται επανειλημμένα με καταιγιστικό ρυθμό από τα αυτιά μας),ως τονικό ερέθισμα συγκεκριμένης συχνότητας.Το τρεμοπαίξιμο της ηχούς συνδέεται με την ανομοιόμορφη εξασθένηση της ηχητικής ενέργειας εντός δεδομένου χώρου.

 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση:Τρεμοπαίξιμο Ηχούς:Χαρακτηριστικά-Ακουστική Φροντίδα

Το τρεμοπαίξιμο ηχούς προϋποθέτει συνολικές διαδρομές κύματος άνω των 17 μέτρων.Με βάση την ταχύτητα του ήχου αντιστοιχούν σε περίοδο μεγαλύτερη των 50 χιλιοστών δευτερολέπτου από τη στιγμή της πρωτογενούς εκπομπής.Αλλιώτικα,η αντίληψη οποιουδήποτε συντομότερου ανακλαστικού συμβάντος θα συγχωνεύεται μ'εκείνη του άμεσου ήχου.

Άλλη προϋπόθεση αποτελεί η ανισομερής κατανομή ηχοαπορροφητικών εντός του δωματίου,κατά τρόπον ώστε να εμφανίζονται περιοχές μικρότερης ηχοαπορρόφησης μεταξύ παραλλήλων επιφανειών σε σχέση με τις υπόλοιπες.Χαρακτηριστικό παράδειγμα θ'αποτελούσε ένας χώρος με ακουστικά πλακίδια στην οροφή και χαλιά στο δάπεδο,αλλά με μικρότερη ακουστική φροντίδα στην κατακόρυφη τοιχοποιία.Εάν μάλιστα αυξανόταν η ηχοαπορροφητική φροντίδα στα παρακείμενα αντί γιά τα απέναντι τοιχώματα,η ισχύς του τρεμοπαιξίματος δυνητικά αυξάνεται,αφού μειώνεται έτσι έμμεσα η διασπορά προς όλες τις κατευθύνσεις,άρα και η επικαλυπτική δράση αυτής πάνω στην ισχύ του φαινομένου.Επαλληλία ηχούς προκύπτει και κατά τις παλινδρομήσεις ηχητικής ενέργειας μεταξύ συγκοινωνούντων χώρων.

Το παρακάτω γράφημα ηχητικής ενέργειας προς το χρόνο είναι ενδεικτικό γιά το φαινόμενο (σειρά διαδοχικών κορυφών στην καμπύλη ETC):


Oι παράλληλες επιφάνειες παρέχουν δίοδο γιά τα ακουστικά είδωλα ανωτέρων τάξεων επί του καθέτου άξονα του τοίχου.Όταν οι προσκείμενες επιφάνειες διακρίνονται από μεγαλύτερη ηχοαπορροφητικότητα σε σχέση με τις αντίστοιχες παράλληλες,αυτή η δίοδος θα είναι υπερβολικά στενή συγκρινόμενη με Ζώνη Fresnel γιά τις χαμηλότερες συχνότητες καθώς οι πηγές ειδώλου απομακρύνονται από τον ακροατή.Οι υψηλές συχνότητες με τη σειρά τους απορροφώνται από τον αέρα και διασκορπίζονται επίσης περισσότερο από μικροσκοπικές ανωμαλίες των επιφανειών.Ο συνδυασμός των δύο αυτών δεδομένων δημιουργεί γιά το τρεμοπαίξιμο ηχούς το ανάλογο ενός φίλτρου διέλευσης ζώνης (bandpass).

Λαμβάνουμε λ.χ. ένα χώρο διαστάσεων 8,5 μέτρων μήκους, πλάτος 5,66 και ύψος 3,4μέτρα.Δεδομένης της ταχύτητας του ήχου 340m/sec,προκύπτουν στο παράδειγμα οι χρόνοι 25-17-10 msec αντίστοιχα.Εκφράζουν ενδεικτικά τον απαιτούμενο χρόνο γιά να ταξιδέψει το ηχητικό κύμα από τη μιά επιφάνεια στην άλλη πάνω σε καθεμία από τις τρεις διαστάσεις.Οι χρόνοι οφείλουν να διπλασιαστούν-αφού λογαριάζεται η επιστροφή του ηχητικού μετώπου.Το γεγονός ότι οι τοίχοι είναι ως επί το πλείστον παράλληλοι πολλαπλασιάζει το χρόνο εξασθένησης του φαινομένου.Η τρεμοπαίζουσα ηχώ παραβλάπτει την αντίληψη των έντονων δυναμικών αντιθέσεων του προγράμματος,μειώνει την καταληπτότητα και παρατείνει την επίδραση της περιεχόμενης ενέργειας σε μεσαίες / υψηλές συχνοτικές συνιστώσες,με αποτέλεσμα θολώματα στην παροχή χωρικών πληροφοριών.

Πρώτο μέτρο θα μπορούσε να είναι η διάσπαση της παραλληλίας των αντικρινών επιφανειών.Η συγκεκριμένη μέθοδος εφαρμόζεται συχνότερα γιά την οροφή σε σχέση με το πάτωμα.Αυτή η λύση όπως έχει αναφερθεί κάνει όμως δυσχερέστερη την πρόβλεψη των ρυθμών συντονισμού γιά το χώρο.Δεύτερο μέτρο η ηχοαπορροφητική φροντίδα σε παράλληλες επιφάνειες-ιδιαίτερα σε ζώνες όπου κείτονται ΄΄είδωλα΄΄ κάθε ηχείου (πηγής).

Εφόσον χρησιμοποιηθούν πορώδη απορροφητικά,πάχος υλικού περί τα 2cm δίχως εκτεταμένες επίπεδες επιφάνειες είναι συνήθως αρκετό.Παχιές κουρτίνες,χαλιά και λεπτά περιθώρια μεταξύ υλικού και τοίχων.Η εφαρμογή διαχυτών που διασκορπίζουν τα ανακλώμενα κύματα ανακατευθύνει την ηχητική ενέργεια διασπώντας τον κλειστό βρόχο των κυμάτων που παλινδρομούν μεταξύ ανακλάσεων.Η δράση αυτή σημαίνει ότι διασπειρόμενη η ενέργεια του τρεμοπαιξίματος στον όγκο του χώρου ακρόασης,θα εξασθενεί μεν με γρηγορότερο ρυθμό από την πρότερη κατάσταση,αλλά θα γίνεται παροδικά περισσότερο αισθητή εντός του λιγότερου χρόνου διάρκειάς της .Η απαιτούμενη διαμόρφωση έχει πάχος περί τα 2,3cm (επίδραση σε συχνότητες άνω του 1KHZ) δίχως εκτεταμένες επίπεδες επιφάνειες.Ικανοποιητικές αυτοσχέδιες μέθοδοι αντιμετώπισης στους μέσους οικιακούς χώρους συνίστανται στην τοποθέτηση ζωγραφικών πινάκων και διακοσμητικών με ακανόνιστες επιφάνειες.

Φαινόμενα Τρεμοπαιξίματος ηχούς δύνανται να προκύψουν ακόμα και ανάμεσα σε μη παράλληλες επιφάνειες.


Υπόδειγμα γεωμετρίας χώρου που θα καταπνίγει την επαλληλία ηχούς:
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση:Τρεμοπαίζοντες ψευδοτόνοι από πολλαπλή ηχώ

Στο παράδειγμα των 17 μέτρων απόστασης,η παλινδρoμική αναπήδηση ακούγεται 340 / 17 = 20 φορές το δευτερόλεπτο και η αντήχηση είναι σαφής.Όμως σε απόσταση μεταξύ παραλλήλων τοίχων λ.χ. 6 μέτρα,η αντίστοιχη αλληλουχία θ'ακουστεί 340 / 6 =~57 φορές το δευτερόλεπτο.Τούτο έχει ως αποτέλεσμα να γίνεται επιπλέον αντιληπτός από το ακουστικό μας σύστημα ένας ανεπαίσθητος ψευδοτόνος.

Στους μέσους οικιακούς χώρους και σε αρκετούς στουντιακούς οι αποστάσεις των τοίχων κυμαίνονται συνήθως μεταξύ 4,5 και 8,5 μέτρων,πράγμα που σημαίνει ότι ακούγονται τρεμοπαίζοντες τόνοι αντί γιά διαδοχικά περάσματα ηχούς εντός αυτών.Οι ψευδοτόνοι είναι διάφοροι προς τα στάσιμα κύματα και τους αξονικούς ρυθμούς,αφού το γενεσιουργό τους ερέθισμα κείτεται σε μεγαλύτερο συχνοτικό ύψος .Η φασματική ανάλυση επιδεικνύει ότι το παλαμάκι λ.χ. δεν διαθέτει συχνοτικές συνιστώσες σε ύψος κάτω των 400Hz).Το θεμελιώδες τονικό ύψος μιάς επαλληλίας ηχούς ανήκει σε χαμηλές συχνότητες.Περιέχεται όμως μεγαλύτερο ποσοστό ενεργείας στις αρμονικές του- μεσαίες και υψηλές συχνότητες.Τα φαινόμενα επαλληλίας αντιμετωπίζονται με τεχνικές που αφορούν στην απορρόφηση και στη διάχυση των μεσαίων /υψηλών συχνοτήτων.
Πριν τη σχετική φροντίδα:



Μετά τη φροντίδα:



Στεκόμενοι υποθετικά στο ένα άκρο μακρόστενου ορθογωνίου χώρου και χτυπώντας τις παλάμες μας,ακούμε λοιπόν τον τρεμοπαίξιμο σε κάθε πλήρη βρόχο που διαγράφει η διαδρομή του κύματος.Εάν το μήκος ισούται λ.χ. με 5,66 μέτρα,η ανάκλαση επ'αυτού επιστρέφει μετά από συνολική διαδρομή 2*5,66=11,32 μέτρων.Ο χρόνος διαρκείας κάθε γύρου καθορίζεται από την ταχύτητα του ήχου.Σε κάθε δευτερόλεπτο,το μέτωπο ηχητικής ενέργειας θα εκτελεί την παλινδρομική πορεία 340 / 11,32=~30 φορές.

Εφόσον όμως μετακινηθούμε υποθετικά πάντα στο μέσον του μήκους του ιδίου χώρου,θ'αντιληφθούμε τρεμοπαίξιμο διαφορετικού τονικού ύψους.Μέτωπα του ηχητικού κύματος θα μεταδοθούν προς αντίθετες κατευθύνσεις (καθέναν από τους παράλληλους τοίχους).Εξετάζοντας γιά λόγους απλότητας τη διαδρομή αποκλειστικά επί του μήκους,ο ήχος θα επιστρέψει ταυτόχρονα και από τις δύο επιφάνειες μετά από συνολική διαδρομή 2*2,83=5,66 μέτρων.Η ταυτόχρονη άφιξη σημαίνει ότι και τα δύο μαζί θα γίνουν αισθητά σαν ένας τόνος διπλάσιας ενέργειας από τον προηγούμενο.Καθένα από τα δύο τμήματα κατόπιν προσπερνά οδεύοντας προς τον αντικρινό τοίχο,επιστρέφοντας ξανά ύστερα από άλλα 5,66 μέτρα διαδρομής,κ.ο.κ.

Η δεύτερη υποθετική κατάσταση προξενεί την αντίληψη ετέρου τρεμοπαίζοντος τόνου,μιά και το μέτωπο της ηχητικής ενέργειας φτάνει στον ακροατή 340 /5,66=~60 φορές κάθε δευτερόλεπτο.Όλο αυτό βέβαια θα ήταν ορθά πραγματοποιήσιμο υπό την προϋπόθεση ότι θα στεκόμασταν επίσης στο όριο του πλαϊνού τοίχου,κατά τρόπον ώστε τα επιμέρους ηχητικά μέτωπα να μεταδίδονταν εξίσου προς τις δύο κατευθύνσεις επί του μήκους,αντί να υφίστανται μερική απορρόφηση από το σώμα (στην περίπτωση που στεκόμαστε στο επίκεντρο της έκτασης του χώρου) κάθε φορά που τα μέτωπά τους θα διέρχονταν από τη θέση μας.


Λαμβάνοντας μιά τρίτη υποθετική περίπτωση κατά την οποία βρισκόμαστε σε άνισες αποστάσεις από κάθε τοίχο (εξετάζοντας πάντα επί του μήκους),έχουμε πάλι ενεργειακά μέτωπα του αρχικού κρότου να διαδίδονται προς αντίθετες κατευθύνσεις,η μιά προς τον πλησιέστερο και η άλλη προς τον πιό απομακρυσμένο τοίχο.Η πλησιέστερη ανάκλαση επιστρέφει αφού θα έχει διανύσει απόσταση λ.χ. άνω του ενός μέτρου.Ακολουθεί τη διαδρομή της δεύτερης προς τον πιό απομακρυσμένο τοίχο ευρισκόμενη περί τα 2,15 μέτρα πίσω από αυτή.Συναντούν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές τον απομακρυσμένο τοίχο κι επιστρέφουν στον ακροατή.

Το αρχικό ενεργειακό μέτωπο που κατευθυνόταν στον απομακρυσμένο τοίχο,επιστρέφοντας από την πρώτη ανάκλαση προσπερνά τον ακροατή και κατευθύνεται τώρα προς τον πλησιέστερο τοίχο.Η χρονική στιγμή που επιστρέφει από τη δεύτερη ανάκλαση επ'αυτού,συμπίπτει με τον ερχομό στον ακροατή του καθυστερημένου μετώπου από τη δεύτερη ανάκλαση στον μακρυνό τοίχο.Αυτό γίνεται αντιληπτό ως ενιαίος διπλής ισχύος κωδωνισμός.Στη συνέχεια,το κάθε τμήμα οδεύει προς τον αντίστοιχο αντικρυνό τοίχο,κ.ο.κ.

Εξαιτίας του φαινομένου Haas (γιά τις χρονικές στιγμές που οι επιμέρους αφίξεις στον ακροατή έχουν καθυστερήσεις κάτω των 30msec μεταξύ τους) αναπτύσσεται ένα τονικό συμβάν με χρονισμό ανάλογο του πλήρους βρόχου γιά το δεδομένο χώρο (θεμελιώδης τρεμοπαίζων τόνος).

Κάνοντας σταθερά την ίδια δοκιμή μετακινούμενοι κατά μήκος ,η διαδικασία ανακλάσεων και αφίξεων μετώπων θα επαναληφθεί,με διαφορά ότι οι παλμοί δεν θα συγχωνευθούν στην επόμενη θέση,αλλά θα γίνονται αντιληπτοί ξεχωριστά και με μικρότερη ενέργεια.Η μετατόπιση του ακροατή οδηγεί σε μεταβολή του χρονισμού του συμβάντος.Φτάνοντας όμως ο ακροατής το μέσον του μήκους,οι ξεχωριστά αντιλαμβανόμενοι κωδωνισμοί πάλι θα συγχωνευθούν,σε ενιαίο τρεμοπαίζοντα τόνο κατά μιά οκτάβα τώρα υψηλότερο του ΄΄θεμελιώδους΄΄.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

Όταν στο παράδειγμα ο αρχικός παλμός ενεργείας εκπέμπεται εντός απόστασης 1 μέτρου από το όριο του τοίχου οι επιμέρους συνιστώσες από ανακλάσεις καταλήγουν πίσω ταυτόχρονα σε δεδομένη χρονική στιγμή με αποτέλεσμα τόνο χαμηλότερου συχνοτικού ύψους και πολλαπλάσιας ηχητικής ενέργειας.

Γιά αποστάσεις εντός ενός μέτρου από το μέσο του μήκους,οι συνιστώσες έρχονται με αρκετά μικρή καθυστέρηση ώστε να συγχωνεύονται σε τρεμοπαίζοντα τόνο διπλάσιας ενέργειας.

Γιά αποστάσεις μεγαλύτερες του 1 μέτρου από όριο τοίχου,ο θεμελιώδης τρεμοπαίζων τόνος είναι πολύ λιγότερο αντιληπτός.Επίσης όταν ο ακροατής δεν βρίσκεται στο μέσον,ο παλμός μεγαλυτέρου συχνοτικού ύψους δεν γίνεται αισθητός.

Ευνοϊκές θέσεις (με εξασθενημένους τρεμοπαίζοντες παλμούς) κείτονται στο παράδειγμα άνω του 1,2 μέτρου από εκάστοτε όριο περικλείουσας επιφανείας και λίγο παραπέρα από το κέντρο του δωματίου-λαμβάνοντας τώρα υπόψη και τις τρείς διαστάσεις.

Οποιαδήποτε θέση ευρισκόμενη στο οριακό τρίτο εντός του όγκου του δωματίου,διεγείρει το θεμελιώδη τρεμοπαίζοντα τόνο.Το σημείο ακριβώς επί του ενός τρίτου εκάστοτε διάστασης,διεγείρει εκτός του θεμελιώδους τρεμοπαιξίματος και την τρίτη οκτάβα αυτού.Η μεσαία ζώνη διεγείρει με τη σειρά της τη δεύτερη οκτάβα εντός διαστήματος 50 εκατοστών περίπου από το κεντρικό σημείο.Ενδεικτικά,ιδανική προληπτική θέση ζεύγους περιφερειακών ηχείων θα ήταν σε απόσταση από τον οπίσθιο προς αυτά τοίχο μεγαλύτερη του 38% του μήκους δωματίου κι επιπλέον άνω των 50 εκατοστών από το μέσον του δωματίου,ώστε να μειωθεί η διέγερση κυκλώματος ΄΄τρεμοπαιξίματος ηχούς΄΄ εντός αυτού.


Η ορθή τεχνική χειροκροτήματος γιά στοιχειώδη ακουστική εκτίμηση ενός δωματίου ως προς το μοτίβο εκπομπής των υψηλών ως προς ηχείο μονόπολης ακτινοβολίας,απαιτεί κατά το κτύπημα τα χέρια να συναντώνται στο ύψος περίπου της μέσης και τον ίδιο το χειροκροτητή να έχει ταυτόσημο προσανατολισμό με την πρόσοψη του ηχείου στην υποψήφια θέση του εντός του δωματίου (το σώμα του θα παίζει το ρόλο της μπάφλας).Ο δε ακροατής οφείλει να μη στέκεται δίπλα στο χειροκροτητή,αλλά στην υποψήφια θέση ακρόασης:
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.411
Reaction score
57.117
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων
Συχνά είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε ποιό ζεύγος παραλλήλων επιφανειών στο δωμάτιο είναι η κύρια πηγή της επαλληλίας.To παρακάτω διάγραμμα από τον Ethan Winner χρησιμεύει γιά να βρίσκουμε το ζητούμενο τονικό ύψος,Π.χ. απόσταση 3,57 μέτρων δίνει τόνο Σολ (΄΄G΄΄) στο εικονιζόμενο κλαβιέ- ενώ η διπλάσια (7,14 μέτρα) θα δίνει πάλι τόνο Σολ κατά μία όμως οκτάβα χαμηλότερο.

Εφόσον διαθέτουμε ικανή τονική αντίληψη,συγκρίνουμε τα πιθανά τονικά ύψη από καθεμία διάσταση κι επιλέγουμε εκείνο που θα ταυτίζεται με τον αντιλαμβανόμενο τόνο.Οι επιφάνειες του δωματίου που απέχουν την ευρεθείσα απόσταση θα χρειαστούν ανάλογη ακουστική φροντίδα...

 
Last edited:

Μηνύματα
2.868
Reaction score
250
Απάντηση: Ανατομία Ακουστικής Χώρων

Θερμά συγχαρητήρια για την καταπληκτική δουλειά σου. Δεν έχω λόγους και τρόπο να σε ευχαριστήσω . Η παράθεση του θέματος όπως πάντα σαφής , κατανοητή , πλήρης και διατυπωμένη με την γνωστή άψογη χρήση της Ελληνικής γλώσσας.

Θεωρώ ότι το παρόν θέμα είναι κόσμημα για το avsite και ένα από τα χρησιμότερα που έχουν αναρτηθεί στην ιστορία του. Θα πρέπει δε να μελετηθεί σχολαστικά από οποιονδήποτε επιχειρεί να ασχοληθεί σοβαρά με το hobby του audio. Παρακαλώ κάθε αρμόδιο να αναρτήσει το θέμα ψηλά υπό μορφή υπομνήματος..
 



Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.484
Μηνύματα
2.941.881
Members
38.187
Νεότερο μέλος
kotsos134
Top