- Μηνύματα
- 17.649
- Reaction score
- 58.175
Απάντηση: Re: Απάντηση: Ηχοσύστημα και ένταση στάθμης ακρόασης
Mέτρο της εμπιστοσύνης του καθενός μας στις γνώσεις του και την εφαρμογή τους,είναι το να μην ενοχλείται όταν δεν του λένε αυτά που θα του άρεσε ν'ακούει...:126:χαχα... έχω πάθει πλάκα με την επιστημονικότητα που αποδεικνύεις την αντίθετη από μένα άποψη... είπαμε βρε συ... όχι και τόση ισοπέδωση...
ο Μπούτιας οκ... καλά τα λέει με γενικότητες και καλυπτόμενος κάτω από δυσνόητες σε πολλούς φράσεις και έννοιες, αραδιάζοντας απλούς και θεμελιώδεις φυσικούς νόμους, όμως για συγκεκριμένα με το θέμα μας πράγματα, όπως είναι η θέση του ακροατή στο χώρο, η κατευθυντικότητα των πηγών κλπ.... εποίησε την νήσσαν... λουλου και κοτκοτ...
Υπεισέρχονται βέβαια και τα χαρακτηριστικά κατευθυντικότητας-διασποράς(αχ αυτές οι καρδιοειδείς πολικές αποκρίσεις) των ηχείων και των επιμέρους μονάδων αυτών.Eπίσης μπαίνουν στο παιχνίδι και οι ιδιαίτερες προτιμήσεις του ακροατή όσον αφορά την οξύτητα εστίασης και το αντιλαμβανόμενο μέγεθος των ηχητικών ειδώλων.
...
Στις μελέτες των Lochner & Burger(1958) και Toole & Olive(1989) ζητήθηκε από τους ακροατές της ομάδας ελέγχου ν'αναγνωρίσουν επακριβώς το πότε και κατά ποιόν τρόπο γινόταν ξεκάθαρο ένα σήμα παρεχόμενο με χρονική υστέρηση στο εγκάρσιο επίπεδο καθώς η στάθμη και η χρονική υστέρηση μεταβάλλονταν σε δεύτερο ηχείο ευρισκόμενο πλαγίως του κύριου.Γιά τιμές εντός της πράσινης ζώνης δεν εμφανιζόταν καμιά ακουστή επίπτωση στο περιβάλλον ακρόασης.Γιά τιμές εντός της κίτρινης περιοχής,η επίπτωση κυμαινόταν από μιά ανεπαίσθητη αύξηση στην αποδιδόμενη χωρική αντίληψη σε μιά σαφή επέκταση των ορίων του ηχητικού ειδώλου.Η καμπύλη ΄΄3΄΄ που συμβολίζει το Απόλυτο Κατώφλι Ακουστότητας της Ηχούς είναι πολύ σημαντική γιά τις εφαργογές Πύργων Ηχητικής Ενίσχυσης σε ζωντανές μουσικές εκδηλώσεις,σε συνδυασμό με την καμπύλη ΄΄4΄΄ που συμβολίζει το φαινόμενο Προτεραιότητας κατά το οποίο το ακουστικό μας σύστημα αντιλαμβάνεται την τοποθεσία του ηχητικού κύματος που φτάνει πρώτο ως τοποθεσία της πηγής,αγνοώντας τις πρώιμες ανακλάσεις εντός χρονικού διαστήματος περί τα 35 χιλιοστά δευτερολέπτου.Γιά την ακρίβεια,οποιοδήποτε ερέθισμα φτάνει εντός αυτού του χρονικού ορίου,συνδυάζεται στην επεξεργασία του εγκεφάλου με το αρχικό ώστε να προκύψει αντίληψη ενός ενιαίου ήχου.Κατά συνέπεια,διατηρώντας ο μηχανικός το συνδυασμό τιμών υστέρησης κι έντασης εντός της κίτρινης ζώνης,εξασφαλίζει την καταληπτότητα και τον ορθό προσδιορισμό της πηγής στο χώρο στην πλειοψηφία των περιπτώσεων.Όσο πλησιέστερα βρίσκεται στην πράσινη ζώνη,τόσο καλύτερη η εστίαση και περισσότερο συμπαγές το ηχητικό πεδίο,ενώ το αντίστροφο συμβαίνει όσο πλησιάζουμε την κόκκινη ζώνη.
...
H ιδιότητα πρόσθετης υποβάθμισης της ενέργειας στην κατοπτρική διεύθυνση ανάκλασης αυξάνει την καταλληλότητα των διατάξεων πρωτεύουσας ρίζας γιά μικρούς χώρους ακρόασης όπως και γιά εφαρμογή στα ζωντανά άκρα στουντιακών δωματίων ελέγχου μικρού μεγέθους.Πέραν της πυκνότητας των ρυθμών συντονισμού(που καθορίζει τη συμπεριφορά κάτω από το νοητό όριο των 300Hz),η ακουστική αίσθηση ενός μικρού χώρου σχηματίζεται στα αντίστοιχα νευρωνικά κέντρα του εγκεφάλου χάρη στην επεξεργασία των διαφορών χρονικής άφιξης μεταξύ άμεσων και ανακλώμενων κυμάτων.Το φαινόμενο προτεραιότητας διασφαλίζει τον εντοπισμό της πηγής στο χώρο,συντελώντας παράλληλα στη διαμόρφωση της εκλαμβανόμενης ποιότητας του εκπεμπομένου από αυτή ήχου ανάλογα με τις χρονικές διαφορές ανάμεσα στις αφίξεις του άμεσου και των προερχόμενων από πρώτη ανάκλαση κυμάτων.Αυτή η διαφοροποίηση στην εκλαμβανόμενη τονική ισορροπία πληροφορεί τον ακροατή γιά την ύπαρξη των πραγματικών επιφανειών(ορίων) που περικλείουν τον τυπικό χώρο ακρόασης.Στις περιπτώσεις όπου δεν έχει ληφθεί ιδιαίτερη ακουστική φροντίδα,οποιαδήποτε χωρική πληροφορία(είτε περιέχεται στην ηχογράφηση είτε έχει ενσωματωθεί στο στάδιο της μίξης) περιέχεται στο εκπεμπόμενο σήμα νοθεύεται από τις πρώιμες κατοπτρικές ανακλάσεις που θα φτάσουν στο ακουστικό μας σύστημα με χρονική υστέρηση μεταξύ 15 μέχρι περίπου 50 χιλιοστών δευτερολέπτου από τη στιγμή της πρωτογενούς εκπομπής,δηλαδή πριν την ένταξή τους στο σχηματισμό του πεδίου αντήχησης.Όταν οι πρώιμες ανακλάσεις φτάνουν σε μεταγενέστερες χρονικές στιγμές τείνουν ν'αποδώσουν αίσθηση μεγαλυτέρου χώρου που ανταποκρίνεται πιστότερα στα δεδομένα των αιθουσών ζωντανής ακρόασης και τις πληροφορίες που περιέχονται δυνητικά στο αναπαραγόμενο σήμα.
Εάν αντί της διάχυσης εφαρμοζόταν αποκλειστικά εκτεταμένη απορροφητική φροντίδα ως φίλτρο ΄΄ουδετεροποίησης΄΄ του χώρου,πέρα από το γεγονός ότι θ'απαιτούσε ογκωδέστερες διατάξεις επενεργώντας σε συχνοτικές ζώνες μικρότερου εύρους,η πλήρης επιτυχία αυτης θα προσομοίωνε το χώρο με ανηχοϊκό θάλαμο.Σε κείνη την περίπτωση θα απαιτείτο ακόμα μεγαλύτερη ισχύς γιά την επίτευξη δεδομένης ηχητικής πίεσης,η συνάφεια της ακουστικής αντίληψης με το ίδιο το μουσικό γεγονός θα μειωνόταν,ενώ η παραγόμενη αίσθηση ακουστικής ΄΄αποξήρανσης΄΄ θα προξενούσε υποσυνείδητα δυσφορία κατά την ακρόαση σε βάθος χρόνου.
...
Συχνά οι απαιτήσεις του ακουστικού σχεδιασμού υπαγορεύουν λ.χ. τοποθέτηση ανακλαστήρων με σκοπό τη διοχέτευση της πρώιμης ανακλαστικής ενέργειας προς συγκεκριμένες σειρές καθισμάτων στην πλευρά της αίθουσας είτε προς όμορα πλευρικά τοιχώματα προτού καταλήξει στους ακροατές.Η εγκατάσταση στην οροφή συστοιχίας διαχυτών φράγματος ανάκλασης στραμμένων προς το κέντρο της αίθουσας παρέχει δυνατότητα διάχυσης του άμεσου ήχου από τη σκηνή με πλευρικό προσανατολισμό ως προς τους θεατές.Ο προσανατολισμός καθίσταται σημαντικός προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η συμπεριφορά οπίσθιας διασποράς (Strube et al,1988)-δηλαδή ακτινοβόλησης πίσω προς την κατεύθυνση της πηγής- των υψηλών συχνοτήτων από την επιφάνεια των διαχωριστικών πλακών που οριοθετούν τα φρεάτια στις διατάξεις φράγματος φάσης ανάκλασης.
...
Η απόδοση ευρύτητας εικονικών πηγών ή αίσθησης περιέλιξης του ακροατή από το μουσικό γεγονός πραγματοποιείται κανονικά χάρη σε σειρά πλαϊνών ανακλάσεων με διευθύνσεις εκτός των μόνιτορ ηχείων και χρονικές υστερήσεις στην άφιξή τους οι οποίες θ'αρμόζουν σε συγκεκριμένους τύπους χώρου ηχογράφησης-είτε πρόκειται γιά τον πραγματικό είτε γιά εικονικό.Ένας άρτιος επαγγελματίας μηχανικός ήχου έχει την ικανότητα να δώσει έμφαση στην αντίληψη των λεπτομερειών της ηχογράφησης εντός του δωματίου ελέγχου ερμηνεύοντας ταυτόχρονα την ακουστική επισκόπηση ώστε να προβλέψει το πώς αναμένεται ν'ακουστεί αυτή εντός πιό ΄΄ζωντανού΄΄ χώρου.Αυτή η διαδικασία καθίσταται δυσχερέστερη εντός non environment δωματίων ελέγχου,αφού οι επερχόμενες επικαλύψεις πληροφοριών της ηχογράφησης από ανακλάσεις που θα παρέχουν την αίσθηση χωρικής ευρύτητας εντός οικιακών χώρων ακρόασης,δεν μπορούν να είναι προβλέψιμες στο σύνολό τους.Η τελευταία μάλιστα παρατήρηση αξίζει ιδιαίτερης προσοχής απ'όσους διατηρούν στον οικιακό τους χώρο audiophile συστήματα τα οποία χαρακτηρίζονται ως ΄΄αναλυτικά΄΄...
-Ανάγκη είτε παροχής μεγάλης ισχύος(περίπου δεκαπλάσια) είτε μόνιτορ ηχείων μεγάλης ευαισθησίας γιά την επισκόπηση σε υψηλές στάθμες ακρόασης,μιά και η αποδιδόμενη ηχητική πίεση δεν υποστηρίζεται από πεδίο αντήχησης η στάθμη του οποίου είναι υψηλότερη του άμεσου ήχου κατά 10 dB περίπου.(Newell,2008)
...
Ως γνωστόν,η διάδοση των υψηλών συχνοτήτων γίνεται σε ευθύγραμμες διευθύνσεις(που αναπαριστώνται χάρη σε μεθόδους ακτινικής ιχνηλάτησης-Ray Tracing) ενώ των χαμηλών γίνεται σφαιρικά κι εξίσου σε όλες τις διευθύνσεις.Επομένως στις περιπτώσεις των μονόπολων μόνιτορ που βρίσκονται ελεύθερα εντός του χώρου οι υψηλές εκπέμπονται κατά κανόνα εμπρός από την πρόσοψη του ηχείου με κατευθυντικότητα καρδιοειδούς σχήματος,ενώ οι χαμηλές εκπέμπονται παντοκατευθυντικά.
...
Εάν κι εφόσον τα μόνιτορ ηχεία δεν είναι εντοιχισμένα,τα χαρακτηριστικά εκπομπής τους θα μπορούσαν να βελτιωθούν με την επέκταση της επιφάνειας της μπάφλας,ώστε να κατευθύνεται μεγαλύτερο μέρος της ενέργειας του κύματος χαμηλών με εμπρόσθια φορά προς τον ακροατή και μικρότερο σε διαφορετικές διευθύνσεις προς τα όρια του δωματίου.
...
Όταν δοθεί κλίση στο ηχείο,η πορεία του άμεσου σήματος παύει να είναι παράλληλη με τα πλαϊνά τοιχώματα και το σημείο ανάκλασης δεν κείτεται πιά στο μέσον της απόστασης.Εφόσον η γωνία του ηχείου προς τον άξονα του δωματίου είναι γνωστή,μπορούν να εντοπιστούν και τα σημεία πρώτης ανάκλασης γιά οποιαδήποτε απόσταση των θεωρούμενων πλαϊνού,μπροστινού και πίσω τοιχώματος.Το παρακάτω σχήμα αποτελεί δείγμα του συνόλου υποτιθέμενων θέσεων γιά διάφορες αποστάσεις των τοιχωμάτων.Όσο μεγαλώνει η απόσταση του λαμβανομένου τοιχώματος,το σημείο πρώτης ανάκλασης τείνει προς το μέσο του διαστήματος μεταξύ ηχείου ακροατή.
Και το απαραίτητο μαθηματικό συμπλήρωμα:
...
Γιά την υλοποίηση της μεθόδου χρησιμοποιούνται καταρχάς μόνιτορ ηχεία των οποίων η σχεδίαση και κατασκευή προβλέπει τον εντοιχισμό.Αυτό εξυπηρετεί την ημισφαιρική διασπορά καθόλο το εύρος της συχνοτικής τους απόκρισης.Ολόκληρη η υπόλοιπη ελεύθερη επιφάνεια του μπροστινού κεκλιμένου τοιχώματος εντός του οποίου εγκαθίστανται,θα καταληφθεί από διαχυτικές διατάξεις δραστικές σε μεγάλο εύρος ζώνης.Η πρόσοψη των ηχείων παραμένει ελεύθερη.Εάν υπάρχουν ελεύθερα μόνιτορ πάνω σε κονσόλα,ο περίγυρος αυτών καταλαμβάνεται επίσης από διαχυτικές διατάξεις.Οι υπόλοιπες επιφάνειες του δωματίου πλην του πατώματος θα διατηρούν τις απορροφητικές ιδιότητες με το κύριο έργο απόσβεσης χαμηλών συχνοτήτων ν'αναλαμβάνεται από πάνελ παλλόμενης μεμβράνης,τα οποία παρουσιάζουν τη μέγιστη ικανότητα απορρόφησης ενέργειας μέσω συντονισμού εφαρμοζόμενα σε θέσεις κορύφωσης της ακουστικής πίεσης όπως είναι τα όρια του δωματίου...