Ο θάνατος του δικάναλου σετάπ, και γιατί


wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.683
Reaction score
21.498
Αφού θα τρώμε λέμε, τι να μας πέσουν τα σαγόνια. Δεν μασάμε εμείς με τα πολυκαναλικά, θα μασάμε τα φαγιά.
Καλά, πήγαινε στου Κώστα για να ακούσεις μουσική κι άμα σου μείνουν σαγόνια για να μασάς...ε, ή κουφός θα είσαι ή ο "Σαγόνιας" από το James Bond.:lolsign:
 



Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.010
Reaction score
30.183
η ευρύτητα του sweet spot δύναται να μειώνεται όσο θα μικράινουν οι διαστάσεις της νοητής ηχόσφαιρας,δηλαδή η απόσταση των επιμέρους ηχείων από τη θέση ακρόασης.
Ένα τέτοιο ενδεχόμενο όμως θα μπορούσε ν'αντιμετωπιστεί με τη χρήση ηχείων που θα διέθεταν μονάδες με ομοαξονική αρχιτεκτονική.
Είναι η πολλοστή φορά που το διαβάζω. Θέλω να μάθω το γιατί (μιλάω εντελώς σοβαρά).
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.875
Reaction score
136.954
Γιατί το σουιτ σποτ είναι πολύ πιο στενό σε διδρομο τυπικό ηχείο, από ότι σε ομοαξονικό, λόγω της πολύ ομαλοτερης διασποράς του ομοαξονικού οφ αξις.

Ότι ισχύει στο δικάναλο, ισχύει και στο πολυκάναλο σεταπ. Ίδιες αρχές.
 

Μηνύματα
1.248
Reaction score
1.872
Νομίζω ότι ο Costas EAR θα συμφωνήσει με τα παραπάνω.
Μήπως αναγνωρίζετε τα ηχεία που έχουν; προσέξτε και ότι είναι και τα 5 τα ίδια.
 


Μηνύματα
13.586
Reaction score
11.122
Σχετικά με τα διάφορα formats για upmixing και όχι μόνο. Καλό ανάγνωσμα κατά τη γνώμη μου. Επίσης αν ακολουθήσει κανείς τα links που υπάρχουν στο κείμενο, υπάρχει απλή εξήγηση για το πώς λειτουργούν οι διάφοροι αλγόριθμοι upmixing δικάναλου. Αυτό, για να αποκτήσουμε κάποια επιφανειακή τουλάχιστον γνώση και να μην καταδικάζουμε τους "μαγικούς" αλγόριθμους που επενεργούν στο "αγνό παρθένο στερεοφωνικό σήμα".

https://hometheaterhifi.com/volume_11_1/feature-prologic-iix-3-2004.html

Πώς λειτουργεί:
https://hometheaterhifi.com/volume_8_1/dolby-prologic2-3-2001.html
 


Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.010
Reaction score
30.183
Επί της ευκαιρίας
Επί της ευκαιρίας, να ρωτήσω κάτι που έχω προσέξει εδώ και πολύ καιρό:
Αυτά τα Νιούμαν 310 -όχι μόνο αυτά και άλλα και άλλων εταιριών- είναι δεξί αριστερό. Πώς γίνεται κεντρικό με αυτά??
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.875
Reaction score
136.954
Εξαρτάται τι ψηφίζεις.
Οι της Παπαρήγα κουκουεδες δηλαδή, παίρνουν αριστερό για κεντρικό.
Οι μλ-κκε παίρνουν μόνο αριστερά ηχεία, όλα αριστερά, "11 αριστερά παρακαλώ" λένε στην παραγγελία.
Αντιστοίχως, οι χρυσαυγιτες μόνο δεξιά.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.010
Reaction score
30.183
Αυτό σημαίνει ότι στην πραγματικότητα είναι ίδια και μάς δουλεύει η Νιούμαν περί λεφτ ράιτ? Δυσκολεύομαι να το πιστέψω. Η ερώτησή μου ήταν σοβαρή, δεν τρολάρω...
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
28.557
Reaction score
84.070
Αυτό σημαίνει ότι στην πραγματικότητα είναι ίδια και μάς δουλεύει η Νιούμαν περί λεφτ ράιτ? Δυσκολεύομαι να το πιστέψω. Η ερώτησή μου ήταν σοβαρή, δεν τρολάρω...
Και όμως, ισχύει αυτό που έγραψε ο Ζιζικ. Αναφέρεται στο manual.
 

Rosinante

Dark Nιάου
Μηνύματα
1.506
Reaction score
5.607
Εξαρτάται τι ψηφίζεις.
Οι της Παπαρήγα κουκουεδες δηλαδή, παίρνουν αριστερό για κεντρικό.
Οι μλ-κκε παίρνουν μόνο αριστερά ηχεία, όλα αριστερά, "11 αριστερά παρακαλώ" λένε στην παραγγελία.
Αντιστοίχως, οι χρυσαυγιτες μόνο δεξιά.
Kι αμα φορεσουν και τις παντοφλες αναποδα, αντι να πηγαινουν, θα' ρχονται..:D
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.875
Reaction score
136.954
Παντόφλες ξενοδοχείου, μιας χρήσης, εντελώς όμοιες, αλλά με ένδειξη πάνω "δεξιά" κι "αριστερή". :D
Είναι σα το βελάκι στα καλώδια.
Υπάρχει, για να ..υπάρχει.
Στην πραγματικότητα, δεν εμποδίζει το βελάκι τον ήχο να μη περάσει ανάποδα το καλώδιο.:p
 


Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.472
Reaction score
57.378
Επί της ευκαιρίας, να ρωτήσω κάτι που έχω προσέξει εδώ και πολύ καιρό:
Αυτά τα Νιούμαν 310 -όχι μόνο αυτά και άλλα και άλλων εταιριών- είναι δεξί αριστερό. Πώς γίνεται κεντρικό με αυτά??
http://www.neumann-kh-line.com/klei...ile/neumann_monitor_location_template_v02.gif

Στο σημείο 0 μοιρών στο οριζόντιο επίπεδο θα πρέπει να βλέπεις από το sweet spot κατευθείαν το νοητό κατακόρυφο άξονα που ενώνει τα ακουστικά κέντρα του θόλου μεσαίων και του θόλου υψηλών στο κεντρικό τεμάχιο.Στους άξονες εκτροπής 30 μοιρών θα βρίσκονται οι κατακόρυφες συστοιχίες mid-tweeter δεξιού και ενάντιου στο δεξί καναλιού αντιστοίχως.Για να μην παραπλανηθούμε από το σχήμα,η συστοιχία mid-tweeter από καθένα τεμάχιο οφείλει να κατέχει σημείο πάνω στη νοητή περίμετρο που περικλείει τη σκιασμένη κυκλική επιφάνεια και τα κύρια ηχεία να βρίσκονται υπό κλίση προς τα έσω.

Η μονάδα χαμηλών επί του κεντρικού μπορεί να είναι προσανατολισμένη είτε από τα δεξιά είτε...απέναντι από τα δεξιά - ποτέ αριστερά :lolsign: - αναλόγως αν το τεμάχιο είναι χαρακτηρισμένο από την εταιρεία ως ΄΄αριστερό΄΄ ή ΄΄δεξί΄΄ αντιστοίχως (προβλέπεται εξωτερικός προσανατολισμός mid/tweeter).

Στο δε κατακόρυφο επίπεδο,οφείλει να μην υφίσταται αισθητή υψομετρική διαφορά του κεντρικού σε σχέση με το ζεύγος των κύριων ηχείων.

Εάν δεν είναι δυνατή -ένεκα πιθανής χωροταξίας κάποιας οθόνης- η εύρεση και των τριών μπροστινών ηχείων στο ίδιο οριζόντιο επίπεδο,να προσεγγίζεται εκείνη όσο δυνατόν περισσότερο ως προς το ύψος τοποθέτησης του κεντρικού και να εφαρμόζεται στο τελευταίο ανάλογη ανωφερής ή κατωφερής κλίση,ισοστάθμιση και χρονική ευθυγράμμιση από τον επεξεργαστή πολυκάναλου σήματος.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.472
Reaction score
57.378
Πάμε λοιπόν πίσω στην ουσία του θέματος...

Βασικό επιχείρημα των αμετανόητων δικαναλικών είναι ότι η ακροαματική μας αντίληψη ανταποκρίνεται φυσικότερα στο να επισκοπούμε νοητώς ένα μουσικό γεγονός που θα εκτυλισσόταν μπροστά αντί όπισθεν ή από άλλες κατευθύνσεις.Και ως αφοριστικό επιστέγασμα προβάλλεται η ιδέα των ΄΄ιπτάμενων βιολιών΄΄.

Τί ισχύει όμως στην πραγματικότητα; Όποτε παρακολουθούμε μια ζωντανή εκδήλωση σε ανοικτό χώρο κι εφόσον δεν θα βρισκόμασταν στο επίκεντρο του μουσικού συνόλου,τότε πράγματι τα κύρια συνθηματικά της εκτέλεσης θα έρχονταν από μπροστά.Πλην όμως θα εξακολουθούσαν να υφίσταται δευτερεύουσα πληροφορία οφειλόμενη σε περιβαλλοντικές συνθήκες και το συνυπάρχον κοινό που θα μας παρείχε μια γενικευμένη χωρική αίσθηση του γεγονότος.

Σε έναν κλειστό συναυλιακό χώρο οι κύριες δέσμες συνθηματικών θα ήταν δύο : η πρώτη του άμεσου ήχου και η δεύτερη με τις συνολικές ανακλαστικές συνιστώσες (πρώιμες και πεδίο αντήχησης) προερχόμενες από τα τοιχωματικά όρια του χώρου.
Η δεύτερη δέσμη γίνεται εξίσου σημαντική με τον άμεσο ήχο σε τέτοιες περιπτώσεις,αφού η περιεχόμενη ενέργεια και ο χρόνος στον οποίο θα φτάνει εκείνη παρέχουν σε δεδομένο ακροατή την απαραίτητη πληροφορία όχι μόνο για το χώρο όπου συμβαίνει το μουσικό γεγονός αλλά και για τη σύσταση του ίδιου του έργου.

Είναι προφανές ότι οι συνιστώσες που αποτελούν τη δεύτερη δέσμη θα έρχονται απ'όλες τις δυνατές κατευθύνσεις κατά τη διάρκεια του ζωντανού γεγονότος.Είναι δε χαρακτηριστικό ότι σ'ένα ηχογραφημένο έργο ο αρμόδιος ηχητικός μηχανικός θα είχε την διακριτική ευχέρεια να διαμορφώνει κατά την παραγωγή το περιεχόμενο της δεύτερης δέσμης κατά τρόπον ώστε να προσδίδει ανάλογα με την εκάστοτε περίπτωση μια χωρική αίσθηση που θα έκρινε ο ίδιος σκόπιμη.Οι υπεύθυνες για την ολική χωρική αίσθηση συνιστώσες ανήκουν κυρίως στις κατώτερες χαμηλές και τις ανώτατες υψηλές οκτάβες.Και η στάθμη τους είναι εξ ορισμού αρκετά κατώτερη σε σύγκριση μ'εκείνη από την ίδια τη μουσική εκτέλεση.

Παίρνοντας για παράδειγμα μια συνεχόμενη μέση στάθμη αναπαραγωγής τάξης 85 dB στη θέση ακρόασης οι στιγμιαίες κορυφές σ'ένα πρόγραμμα με υγιές εύρος δυναμικής ζώνης θα έφταναν μέχρι τα 110 dB περίπου ενώ οι εξειδικευμένες συνιστώσες για τη χωρική αίσθηση θα βρίσκονται σε στάθμες γύρω στα 50-55 dB.Έχοντας κιόλας δεδομένο ότι στους τυπικούς οικιακούς χώρους η συνεχής συνιστώσα από το θόρυβο υποβάθρου λαμβάνει συνήθως τιμές 45-50 dB,κατανούμε πόσο απαραίτητη γίνεται μια ικανή διαχείριση ισχύος από δεδομένο setup προκειμένου να κρατιόταν αλώβητο το ΄΄κουτσουρεμένο΄΄ δυναμικό εύρος των 60 dB που θα μπορούσε τουλάχιστον να ισχύει κατά τις περισσότερες περιπτώσεις στην πράξη.

Τί άλλο συμβαίνει όμως κατά την κλασσική δικαναλική αναπαραγωγή στηριζόμενη μονάχα σε δύο ηχητικές πηγές ευρισκόμενες μπροστά στον ακροατή;Αυτές οι δύο πηγές καλούνται ν'αναπαραγάγουν όχι μόνο τις μουσικές δομές από το εγγεγραμμένο έργο αλλά παράλληλα και το σύνολο των συνιστωσών που ανταποκρίνονται στην ενσωματωμένη χωρική αντίληψη για το ίδιο το γεγονός.

Κι εδώ βεβαίως επεμβαίνουν κάποια πρόσθετα δεδομένα,όπως ότι η πλειοψηφία των τυπικών οικιακών χώρων δεν διαθέτει κατάλληλη ακουστική συμπεριφορά και ότι τα οικιακά setup στην πλειοψηφία τους διακρίνονται από ανεπαρκή διαχείριση ισχύος και περιλαμβάνουν ηχεία έχοντα διαφοροποιημένες την απόκριση συχνότητας αλλά και τη διασπορά σε σχέση με τα ηχεία mastering στην εκάστοτε παραγωγή.Χώρια και η αναπαραγωγή σε στάθμες διαφορετικές από εκείνες δεδομένης διαδικασίας mastering.Έστω όμως και αν προσπεραστούν τα προηγούμενα,εμφανίζεται αμείλικτο το τελειωτικό στοιχείο,ότι δηλαδή το ακουστικό μας σύστημα θα προσπαθεί ν'αναπλάσει μια τρισδιάστατη χωρική αίσθηση ως προς πληροφορίες που θα έρχονταν κανονικά απ'όλες τις κατευθύνσεις έχοντας όμως στη διάθεσή του μονάχα δύο συγκεκριμένες ηχητικές πηγές ευρισκόμενες σε σταθερή μπροστινή θέση.

Και η κατάληξη είναι ότι στην πλειοψηφία των οικιακών setup δεν το καταφέρνουμε,με αποτέλεσμα η ιδεώδης τρισδιάστατη χωρική αίσθηση να εκφυλίζεται στην αντίληψη μιας ηχητικής σκηνής περιοριζόμενης μεταξύ των δύο ηχείων.Και αυτό αφού οι Ψυχοακουστικοί όροι υπαγορεύουν ότι η ακουστική μας αντίληψη καθώς θα μέναμε καρφωμένοι στην κορυφή ενός στερεοφωνικού τριγώνου θα προσηλώνεται αναγκαστικώς στις πραγματικές ηχητικές πηγές που θα έχει μπροστά του.

Όλοι βεβαίως είμαστε εξοικειωμένοι με την ποθητή συνθήκη ΄΄εξαφάνισης των ηχείων΄΄.Ακόμα και όταν αυτό κατορθώνεται στο πλαίσιο ενός δικαναλικού setup,η παραγόμενη ηχόσφαιρα στην πλειοψηφία των master αναπτύσσεται γύρω από το τμήμα που ορίζεται από τις θέσεις των ίδιων των ηχείων.Για να προκύψει ηχόσφαιρα με επίκεντρο τη θέση ακρόασης θα πρέπει να έχουν χρησιμοποιηθεί κατά την παραγωγή εξειδικευμένες τεχνικές ηχογράφησης και μίξης - οι οποίες έχουν θιγεί σε παρελθόντα σχετικά θέματα.

Τί δεν καταλαβαίνουμε λοιπόν όπως λέει και η δημοφιλής έκφραση;Ότι η δικαναλική αναπαραγωγή όσο γοητευτική και να προκύπτει,σε οποιοδήποτε μουσικό γεγονός,όσο ΄΄βαρβάτες΄΄ και να ήταν οι εμπλεκόμενες συσκευές,όσο ποιοτικά και...κατευθυντικά τα χρησιμοποιούμενα καλώδια δεν παύει να είναι μια...παρά φύσιν ακροαματική εμπειρία.Και ακόμα μικρότερης πιστότητας προς το καταγεγραμμένο έργο όσο μεγαλύτερη η ανεπάρκεια δεδομένου setup να πιάνει απαραμόρφωτα τις αποκαλούμενες ΄΄ρεαλιστικές στάθμες΄΄ ή όσο στενότερη και ανομοιόμορφη ανάμεσα στις συχνοτικές ζώνες η πολική απόκριση των ηχείων.Τα ηχοσυστήματα με τη ΄΄μαγική΄΄ απόδοση σε χαμηλές στάθμες είναι άχρηστα από άποψη στερεοφωνικής πιστότητας.Ο καλύτερος τρόπος να γινόταν πιο φυσική η ακροαματική διαδικασία είναι ο εμπλουτισμός με περισσότερες ηχητικές εστίες που θα παρείχαν άμεσο ήχο από διαφορετικές κατευθύνσεις.

Και υπό ποιους όρους θα εξακολουθούσε να έχει κάποια αξία η δικαναλική ακρόαση;

Παροχή ικανής ισχύος και διαχείριση από τα ηχεία : θα θέλαμε το σύστημα ν'ανταποκρίνεται απαραμόρφωτα στις αυξημένες απαιτήσεις που θα προέκυπταν ιδίως στις χαμηλές οκτάβες από μια διαδικασία ισοστάθμισης που θα τόνωνε την απόκριση για ν'αυξανόταν η χωρική αίσθηση στο μουσικό γεγονός.

Η απόκριση του συστήματος πάνω σε δεδομένη θέση ακρόασης και στάθμη αναφοράς όχι χαμηλότερη από την τυπική να προσομοιάζει όσο δυνατόν περισσότερο την αντίστοιχη καμπύλη ίσης ακουστότητας για τη συγκεκριμένη στάθμη.

Ομοιόμορφη διασπορά της επιθυμητής απόκρισης από τα ηχεία σε μεγάλο εύρος ιδίως στο οριζόντιο επίπεδο.Και μαζί με την ευρεία διασπορά ο εμπλουτισμός της ακουστικής συμπεριφοράς από το χώρο με έντονες διαχυτικές ιδιότητες σε μεσαίες και υψηλές οκτάβες,ώστε να διατηρείται ισορροπημένο σε πληθώρα θέσεων το προκύπτον πεδίο αντήχησης.

Κι εφόσον θα είχαμε καταφέρει την ιδεώδη απόκριση από τα ηχεία και υπό ευρεία διασπορά έχοντας κιόλας προσθέσει ικανά διαχυτικά στοιχεία στην ακουστική συμπεριφορά του χώρου,τότε θα υπήρχε η ευχέρεια να βρεθεί ο ακροατής σε θέσεις διαφορετικές από την κορυφή του στερεοφωνικού τριγώνου.Και κατ'αυτόν τον τρόπο ν'αμβλυνόταν ο βαθμός προσήλωσης στις άμεσες ηχητικές εστίες εντός του δωματίου.Τί δεν καταλαβαίνουμε;Ότι η φυσικότητα σε μια αμιγώς δικαναλική ακρόαση έρχεται με τη φυγή του ακροατή από τη θέση sweet spot εάν κι εφόσον η σύσταση της ενιαίας οντότητας επιτρέπει κάτι τέτοιο.Μα πόση πλάκα πια μας κάνει ο...θεός της υψηλής πιστότητας.;)

Γι αυτούς τους λόγους ηχεία όπως τα Beolab 90 & Lexicon SL-1 γίνονται τόσο απαραίτητα ιδίως κατά τις δικαναλικές ακροάσεις.
Γιά τέτοιους επίσης λόγους μέλη όπως ο vet που ακροάται τα Beolab 5 με την παρεχόμενη από αυτά ευρύτητα sweet spot είναι σε θέση να έχουν ανώτερη φυσικότητα κατά τη δικαναλική αναπαραγωγή και μάλιστα υπό ποικιλία εντάσεων.
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.605
Μηνύματα
2.945.616
Members
38.204
Νεότερο μέλος
john-john
Top