JOHN MARKOU
Münchhausen
- Μηνύματα
- 29.045
- Reaction score
- 28.318
Πόθεν προκύπτει αυτό?Αμήν!
Οχι το Αμήν.
Πόθεν προκύπτει αυτό?Αμήν!
Το είχα διαβάσει και σε παλιότερη έκδοση του site της Bryston. Δυστυχώς, δεν μπορώ να βρω το άρθρο.Πόθεν προκύπτει αυτό?
Οχι το Αμήν.
Σημαίνει ότι είτε 100, είτε 500, είτε 1000, στο τέλος ο πραγματικός αριθμός είναι πολύ μικρότερος γιατί το πακέτο "παθητικό κροσόβερ & έξτρα καλωδίωση ηχείων" του αλλάζει τα φώτα. Στο άρθρο της Bryston, έλεγε ότι αν στο τέλος ( με παθητικά κροσόβερ ) έχουμε ένα damping factor 20 ή 50 ( δεν θυμάμαι ακριβώς ), θα πρέπει να είμαστε ευχαριστημένοι.Ολη η πρόταση.
Ο μύθος του dumping factor... (όταν δεν απουσιάζει το παθητικό κροςς). Με αυτό... μια χαρά είναι το 100... ίδιο με το 1000
Μισό, για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις.Είναι πάρα πολύ μεγάλη κουβέντα αυτό και κανονικά σηκώνει ξεχωριστό νήμα.
Η κάθε εταιρία προσπαθεί να προωθήσει αυτό που έχει με τον πιο προσοδοφόρο τρόπο.
Ο συντελεστής απόσβεσης , υπερεκτιμημένος ή όχι , είναι μία αφηρημένη ένοια , ένας καθαρός αριθμός χωρίς μονάδα μέτρησης , που απλά μπορεί να μας δώσει μία ιδέα του πόσο ικανός είναι ένας ενισχυτής να ελέγξει σωστά ένα μεγάφωνο , ή τρία , ή τέσσερα.
Ομως το πόσο μεταβάλεται το DF με την ύπαρξη ή όχι παθητικού cross δεν το γνωρίζετε , ούτε εσείς ούτε κανείς ,γιατί απλά σε κάθε σετ απ διαφοροποιήται αισθητά. Οχι όμως ότι το παθητικό κροςς κάνει τέτοιες χοντράδες. Δεν τις κάνει , αν δεν είναι για τα πανηγύρια. Αν είναι, οκ , κάνει και χειρότερα.
Υπ¨΄ο ψην σας μιλάει άνθρωπος με ενεργό κροςς στα κύρια ηχεία του.
Γενικά συμφωνούμε .Μισό, για να αποφύγουμε τις παρεξηγήσεις.
Το σωστό κροςς ασφαλώς δεν "κάνει χοντράδες", και ναι, ο συντελεστής απόσβεσης περιγράφει καλά την ικανότητα ελέγχου του ενισχυτή.
Το πρόβλημα όμως είναι το πως ζυγίζει ο καταναλωτής το νούμερο που δίνει ο κατασκευαστής, και η (σπρωγμένη και από το μάρκετιν) εντύπωση οτι όσο πιο μεγάλο τόσο πιό καλό, με σχέση γραμμική (εδώ είναι το λεπτό σημείο)
---------------------------------------------------------------------------
Εξ ορισμού, ο συντελεστής απόσβεσης "DF", είναι το πηλίκο της συνολικής σύνθετης αντίστασης του φορτίου (ηχείο+καλώδια+συνδέσεις) δια της σύνθετης αντίστασης εξόδου του ενισχυτή.
Στις προδιαγραφές που ανακοινώνονται όμως (σωστά γιατί δεν μπορεί να γίνει και αλλιώς, και πρέπει να υπάρχει ένα σταθερό μέτρο σύγκρισης), ο κατασκευαστής διαιρεί την σταθερή τιμή των 8Ω (σαν να ήταν το φορτίο καθαρά ωμικό) με την αντίσταση εξόδου του ενισχυτή (που είναι όντως σταθερή σε πολυ μεγάλο εύρος συχνοτήτων), και δίνει ένα νούμερο.
Ετσι ενισχυτής Α με προδιαγραφή DF=1000 έχει αντίσταση εξόδου 8/1000 = 0,008 Ω
και ένας ενισχυτης Β με προδιαγραφή DF=100 έχει αντίσταση εξόδου 8/100 = 0,08 Ω
---------------------------------------------------------------------------
"Αλλά", λένε οι "αρνητές του DF" , εμας μας ενδιαφέρει η απειροελάχιστη στιγμή μετά την διέγερση, από την σκοπιά του γούφερ που μέχρι να ηρεμήσει γίνεται "γεννήτρια" και επιστρέφει ρεύμα στον ενισχυτή που τώρα έχει γίνει "φορτίο" .
Αν μπροστά στο γούφερ υπάρχει πηνίο/α με ηλ.αντίσταση έστω 0,35Ω
και το συνδέουμε με 3 μέτρα καλώδιο 12AWG (~5.4Ω ανά Km) που θα έχει αντίσταση πήγαινε-έλα:
2 x 3 x (5.4/1000) = 0.032 Ω...
... τότε το γούφερ δεν θα "εκφορτίζεται" μέσω των 0,008 και 0,08 Ω, αλλά:
Με τον ενισχυτή Α, προδιαγραφής DF=1000, θα βλέπει 0,008+0,35+0,032 = 0,39 Ω
Με τον ενισχυτή Β, προδιαγραφής DF=100, θα βλέπει 0,08+0,35+0,032 = 0,46 Ω
Η αναλογία ρευμάτων απόσβεσης (αντιστρόφως ανάλογα της αντίστασης), από το εκ πρώτης όψεως 0,08 / 0,008 = 10 , στην πράξη έγινε 0,46 / 0,39 = 1,2 μόνο, υπέρ του ενισχυτή Α
---------------------------------------------------------------------------
Τα παραπάνω, είναι βέβαια μία επιφανειακή χονδροειδέστατη αφελής θεώρηση (κατανοητή όμως, που δείχνει έστω κι' έτσι, οτι το DF1000 δεν απέχει από το DF100 όσο φαίνεται εκ πρώτης οψεως). Στην πραγματικότητα τα ηχεία δεν είναι καθαρά ωμικά φορτία, υπάρχουν μεταβολές σύνθετης αντίστασης, ολισθήσεις φάσης κλπ
Μια πολύ επιστημονικότερη αρνητική του DF θεώρηση θα βρείτε εδώ:
Αν βαριέστε, κοιτάξτε κατ' ευθείαν τα πινακάκια, όπου oi χρόνοι απόσβεσης είναι ίδιοι για DF1000 και DF100 και οι συχνοτικές αποκλίσεις σχεδόν ίδιες, κοιτάξτε και το "conclusion".Damping Factor: Effects On System Response
Much ballyhoo surrounds the concept of "damping factor." It's been suggested that it accounts for the alleged "dramatic differences" in sound between tube and solid state amplifiers. The claim iswww.audioholics.com
Ωστόσο, πολύ - πολύ - πολύ πιο ισορροπημένη, αντικειμενική, πλήρης και ρεαλιστική, και με real life παραδείγματα που ταιριάζουν στην περίπτωσή μας η παρακάτω ανάλυση:
Θαυμάσιο λινκ, αξίζει να διαβαστεί ολόκληρο και όχι μόνο τα συμπεράσματα.Audio Myth - "Damping Factor Isn't Much of a Factor"
Myth - "Damping Factor Isn't Much of a Factor" Myth - "A Damping Factor of 10 is High Enough" Myth - "All Amplifiers Have a High-Enough Damping Factor" Where did these Myths Originate? These myths seem to trace back to a well-known paper (PDF) written by Dick Pierce. His analysis shows that a...benchmarkmedia.com
Εξ ορισμού, ο συντελεστής απόσβεσης "DF", είναι το πηλίκο της συνολικής σύνθετης αντίστασης του φορτίου (ηχείο+καλώδια+συνδέσεις) δια της σύνθετης αντίστασης εξόδου του ενισχυτή.
Σύμφωνα με τα παραπάνω, όσο μεγαλώνει η αντίσταση του καλωδίου, τόσο μεγαλώνει ο DF.Θα πρέπει να έχουμε μία αντίσταση 10 ωμς , από την μία μεριά , πχ 8ωμο ηχείο με κροςς και καλώδιο , σύνολο 10 και μία αντίσταση εξόδου τελικού 0,001 ωμ . λίγο δύσκολο το βλέπω.
Όσο μεγαλώνει η αντίσταση του κaλωδίου, πέφτει ο DF. Κάτι δε μου κολλάει καλά.Effect of cable resistance
The damping factor is affected to some extent by the resistance of the speaker cables. The higher the resistance of the speaker cables, the lower the damping factor. When the effect is small, it is called voltage bridging.
Έβαλε δηλαδή τις αντιστάσεις καλωδίων στον παρονομαστή. Εξηγήστε γιατί μπερδεύτηκα. (Μεταξύ μας, τη Wikipedia και τον Κώστα πιστεύω)Το DF ισούται με το λόγο της αντίστασης ηχείου προς την αντίσταση του σταδίου εξόδου του τελικού μας, θεωρείται δε στάνταρ σε αυτή τη μέτρηση ότι η αντίσταση του ηχείου είναι 8 ωμ.
Δηλαδή DF=8/Zo,
οπότε αν ένας ενισχυτής έχει DF= 100 τότε η αντίσταση εξόδου του είναι Ζο=8/100=0,08 ωμ.
Τώρα, επειδή έχουμε πραγματικά ηχεία και δε σταματούμε στη θεωρία, αναπροσαρμόζουμε τον τύπο στην πραγματική ωμική αντίσταση του ηχείου μας, η οποία ας υποθέσουμε ότι είναι 5 ωμ, οπότε DF=5/Zo=5/0.08=62,5.
Άρα στα ηχεία μας ο ενισχυτής μας δεν έχει DF 100, αλλά 62,5.
Ως εδώ δε προσθέσαμε το Rg. Αν υποθέσουμε ότι έχουμε ένα πηνίο με DCR=0.4 ωμ και καλωδιώσεις, βύσματα και λοιπά παρελκόμενα 0,12 ωμ, τότε φίλοι μου ο DF από το αρχικό 100 έχει πάει περίπατο στο:
DF=5/(0.08+0.12+0.4)=5/0.6=8.33
Στη wikipedia τα καλώδια τα υπολογίζει στον παρονομαστή:Κάτι δε μου κολλάει καλά σε αυτό:
Σύμφωνα με τα παραπάνω, όσο μεγαλώνει η αντίσταση του καλωδίου, τόσο μεγαλώνει ο DF.
Αλλά όμως σύμφωνα με τη Wikipedia εδώ:
Όσο μεγαλώνει η αντίσταση του κaλωδίου, πέφτει ο DF. Κάτι δε μου κολλάει καλά.
Επίσης ο @costas EAR έγραψε εδώ:
Έβαλε δηλαδή τις αντιστάσεις καλωδίων στον παρονομαστή. Εξηγήστε γιατί μπερδεύτηκα. (Μεταξύ μας, τον Κώστα πιστεύω)
Σωστά, και ο Κώστας το ίδιο.Στη wikipedia τα καλώδια τα υπολογίζει στον παρονομαστή:
Ενα δίκιο το έχεις δε λέω. Τους σκέφτηκα ως ανεξάρτητους τελικούς , ενώ τέτοιος θα είναι μόνο ο δεύτερος .Συνδέεις και τα δύο κανάλια στον προενισχυτή του ενός. Πάει το R στον εσωτερικό τελικό R και στα RCA R out. Πάει το L στον εσωτερικό τελικό L και στα RCA Lout. Πώς θα κάνεις το R να πάει και στους δύο εσωτερικούς τελικούς και το L να πάει και στα δύο RCA out;
Από το μάνιουαλ:
When the power amp direct mode is on, adjustment of the volume, balance and tone on the main unit has no effect.
Άρα δεν μπορείς να χώσεις την είσοδο στο direct mode και να δουλεύει και η προενίσχυση ταυτόχρονα.