Ηλεκτρικά οχήματα (εκτός Tesla)

Μηνύματα
3.229
Reaction score
10.665
Μεμονωμένα αλλάζουν τις μπαταριες που αστόχησαν εξαρχής πχ στο πρώτο τρίμηνο.
μετα από πχ 7 χρόνια τις αλλάζεις ΟΛΕΣ
Διότι, αν σε ένα string που έχει πχ 20 μπαταριες , αλλάξεις τις 12 , επειδή μειώθηκε η χωρητικότητα τους, τότε η συνολική χωρητικότητα των 20 θα εξαρτηθεί και θα διαμορφωθεί από τη χειρότερη μπαταρία από τις υπόλοιπες 8 (παλιές. )
Να συμπληρώσω και να εξηγηθώ.

οι «έξυπνοι» φορτιστές μπαταριών δεν κάνουν μια είδους φόρτιση !
Το λογισμικό που (αν) έχουν επιβάλει 2 ή 3 διαφορετικούς τρόπους φόρτισης και αυτό το κάνουν για την υγεία και μακροημέρευση των μπαταριών.
Μία εξ´αυτών είναι η equalization δηλ ο φορτιστής επιχειρεί με ειδικό αλγόριθμο να φέρει στο ίδιο επίπεδο χωρητικότητας ΟΛΕΣ τις μπαταριες ,τότε και μόνο τότε το συνολικό ποσοστό φόρτισης είναι πραγματικό.
Αν δηλ ένα στοιχείο έχει φορτιστεί κατά 85%, ένα άλλο 87%, το παράλλο 78% , 95….. κοκ τότε το συνολικό-συγκεντρωτικό ποσοστό που μπορεί να είναι πχ 92% δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα (είναι πλασματικό, γιαυτο δεν σου φτάνει να κάνεις το ταξίδι σου).
Σ´αυτό οφείλεται και η «αργή» φόρτιση από το 80% στο 100% διότι γίνεται ισοσταθμιση των μπαταριών που εξ´ ορισμού είναι πιο αργή διαδικασία.
Αυτό το σενάριο ισχύει όταν οι μπαταριες είναι καινούριες και δεν έχουν κατασκευαστική εργοστασιακή αστοχία.
Αν τώρα μετά απο πχ 7 χρόνια η χωρητικότητα-υγεία κάποιων στοιχείων ή ενός , έχει πέσει στο 90% τότε η ισοσταθμιση έχει ως μέγιστη φόρτιση το 90 και όχι το 100%. (Πόσω μάλλον αν είναι 70%).
Και επειδή κανείς (πλην του εργοστασίου και ίσως ελαχίστων εξαιρέσεων) δεν μπορεί να μετρήσει με ακρίβεια την χωρητικότητα μιας μεταχειρισμένη μπαταρίας (ως μεμονωμένο στοιχείο) ώστε να αλλάξει χειρουργικά «κάποιες», γιαυτο λοιπόν τις αλλάζεις όλες για να έχεις και ανανεωμένη εγγύηση καλής λειτουργίας.
Αυτό ειναι το πρόβλημα (η ομοιόμορφη φόρτιση) όλων των μπαταριών που είναι συνδεδεμένες σε σειρά και αντίστοιχα, των string (παράλληλα).
 

Μηνύματα
1.088
Reaction score
1.635
Καμία.

Σε σουκο ρε, δε χρειάζεται καν να βάλεις φορτιστή. Μια σουκο κάνει τη δουλειά. Αρκεί.

Οι φρεσκιοι οικιακοί φορτιστές είναι φορητοί, δεν χρειάζονται καμία εγκατάσταση, έχουν τυπικό 5-απολικο βύσμα και κουμπώνουν σε μια αντίστοιχη μπριζα, είναι δε ικανοί για έως 22 kW και οι τιμές συνεχώς πέφτουν, και με 150 ευρώ κάνεις δουλειά.
Το wallbox δεν είναι φορτιστής, δεν κάνει rectification, είναι ένα έξυπνο ρελέ.

Ο φορτιστής βρίσκεται μέσα στο αυτοκίνητο.
Η σύγκριση που βρήκες αναφέρεται στον on board charger λογικά.

Στην περίπτωση dc φόρτισης (σταθμού φόρτισης) παρακάμπτεται εντελώς ο OBC.
χρησιμοποίησα τη λέξη "φορτιστής" γιατί τα λένε έτσι και δεν ξέρω και ποια άλλη υπάρχει (το wallbox ίσως είναι καλύτερο, αλλά πάλι ούτε αυττό είναι ενετελώς σωστό, είναι και όνομα μάρκας επίσης).

προφανώς ο AC φορτιστής (ή σωστότερα τμήμα αυτού) είναι μέσα στο αυτοκίνητο,
καθώς απαραίτητα για τη φόρτιση είναι και κυκλώματα επικοινωνίας και ελέγχου πριν ξεκινήσει η φόρτιση,
για αυτό ακόμη και στη φόρτιση με σούκο υπάρχει το εξωτερικό κουτάκι στο καλώδιο φόρτισης που τα περιέχει.

το ερώτημα σωστότερα διατυπωμένο λοιπόν είναι

ΑΝ υπάρχει πρακτική σημασία να τροφοδοτείς τον φορτιστή του αυτοκινήτου με τριφασικό ή μονοφασικό ρεύμα (ξαναλέω εκτός της δυνατότητας παροχής μεγαλύτερης ισχύος).


Τα ξεκάθαρα μέχρι στιγμής είναι τα εξής (και αν κάνω λάθος διορθώστε με):

- με τριφασικό wallbox έχεις δυνατότητα ταχύτερης φόρτισης λόγω δυνατότηατς παροχής μεγαλύτερης ισχύος. Για την καθημερινή χρήση είναι μάλλον άνευ σημασίας, καθώς ακόμη και με μονοφασικό wallbox φορτίζεις πλήρως το αυτοκίνητο σε λίγες ώρες.

- η χρήση και των τριών φάσεων είναι εφικτή αν και ο φορτιστής του αυτοκινήτου είναι τριφασικός, κάποια μάλλον παλιότερα μοντέλα δεν έχουν τριφασικό φορτιστή

- με wallbox παίρνεις καλύτερη απόδοση σε σχέση με σούκο γύρω στο 15% (ρεύμα που καταλήγει στη μπαταρία σε σχέση με ρεύμα που καταναλώνεις) και ακόμη λίγο καλύτερη σε πιο μεγάλα ρεύματα φόρτισης αλλά μικρή πλέον διαφορά.

- Η μακροζωία της μπαταρίας αυξάνεται με αργή φόρτιση (αλλά δεν ξέρω αν υπάρχει διαφορά ανάμεσα στα 3 KW του σούκο από τα 7 ή τα 11 KW του wallbox).

- Σύμφωνα με το παραπάνω link η χρήση τριφασικού ρεύματος έχει κάποια πλεονεκτήματα σχεδιαστικά, στην απόδοση και στην ποιότητα του ρεύματος που πάει στη μπαταρία. ΔΕΝ είναι γνωστό αν αυτά τα πλεονεκτήματα έχουν κάποια πρακτική σημασία ή όχι. Μάλλον όχι θα έλεγα.


(έτσι για την κουβέντα αλλά και εν΄'οψει επιλογής wallbox)
 

Μηνύματα
15.448
Reaction score
21.628
η εξισορρόπηση στα στοιχεία γίνεται "εσωτερικά" από το κύκλωμα ελέγχου του κάθε στοιχείου ξεχωριστά.
Αυτός είναι ο λόγος που μπορείς να έχεις λειτουργικότατη μπαταρία με στοιχεία διαφορετικής κατάστασης και μπορείς να αλλάζεις επιμέρους στοιχεία όταν και αν αστοχήσουν.
Φυσικά και σχεδόν οποιοσδήποτε διαθέτει διαγνωστικό μπορεί να κάνει ακριβή έλεγχο κατάστασης στοιχείων (αν δεν έχει ήδη έτοιμη την πληροφορία αυτή από το ίδιο το όχημα).

μην μπερδεύετε τις μπαταρίες που βάζετε στους ατμιστές σας με αυτές των ev .
το κύκλωμα ελέγχου είναι το "μυστικό" αυτό που ελέγχει την φόρτιση και αποφόρτιση κάθε στοιχείου ξεχωριστά ακόμα και αν αυτά είναι εν σειρά.

μια μικρής έκτασης παρόμοια εφαρμογή είναι η φόρτιση και η προστασία των υπερπυκνωτών.
λόγω της μικρής τους τάσης (2.8V) για να φτιάξεις ένα στοιχείο που να δουλεύει σε τάση αυτοκινήτου (11-15V) θέλεις 6 στοιχεία σε σειρά. ακόμα και σε αυτήν την φθηνή εφαρμογή (κομμάτια βρίσκεις έυκολα στο ebay) υπάρχει ένα αστείου μεγέθους και κόστους κύκλωμα προστασίας σε κάθε στοιχείο ξεχωριστά.
ακόμα και στα εργαλεία μπαταρίας (τα καλά όχι του λιντλ) που έχουν 18V ή και μεγαλύτερη τάση στις μπαταρίες, (δηλαδή 5 ή παραπάνω στοιχεία) υπάρχει αντίστοιχο κύκλωμα με σύνδεση σε κάθε μπαταρία (στα 5 στοιχεία πχ έχει 4 καλώδια ενδιάμεσα και τα 2 στα άκρα).
 

minas

Πισιά
Μηνύματα
3.957
Reaction score
3.791
Σε συνέχεια του παραπάνω, ήδη υπάρχουν συνεργεία που αντικαθιστούν επιμέρους μικροσυστοιχίες σε Tesla, αντί ολόκληρο το πακέτο μπαταριών. Ενδεικτικό βίντεο (γύρω στο ~6:00):
 

Μηνύματα
1.426
Reaction score
1.191
Είσαι σίγουρος , γι αυτό που γράφεις?
Οι συστοιχίες αντικαθίστανται πάντα ως σύνολο , και ποτέ μεμονωμένα.
Είναι σαν κατεβάζεις μηχανή για ρεκτιφιέ , και να αλλάζεις ελατήρια και μέταλλα στροφάλου μόνο στα 3 από τα 6 κυλινδροπίστονα. Η στα 4 από τα 8 , ή όποιον συνδυασμό τέλος πάντων θέλεις.
Ξέρω θα μου πείς ατυχές το παράδειγμα.
Αλλάζεις μόνο ότι χαλάει.
Άσε το παράδειγμα με τα αυτοκίνητα μιας και είναι σχεδιαστικά έτσι που δεν ''μπορείς'' να επισκευάσεις ένα κύλινδρο μόνο. Πάρε παράδειγμα εμβολοφόρους κινητήρες αεροσκαφών πχ cessna .Όποιος κύλινδρος έχει ζημιά επισκευάζετε μεμονωμένα.Έχει ξεχωριστή κυλινδροκεφαλή ο κάθε κύλινδρος γι αυτό το λόγο
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
27.689
Reaction score
80.889
Σημαντική ενημέρωση:
«Την Παρασκευή 31/12/2021 και ώρα 23:59, ολοκληρώνεται η υποβολή αιτήσεων στο πλαίσιο της Δράσης "ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ" και η πλατφόρμα https://kinoumeilektrika.gov.gr δεν θα δέχεται νέες αιτήσεις. Μετά την ημερομηνία λήξης της Δράσης (31/12/2021), θα συνεχίσει: να υπάρχει η δυνατότητα υποβολής αιτημάτων τροποποίησης, η αξιολόγηση των αιτήσεων προς έγκριση και η εκκαθάριση και η καταβολή των επιχορηγήσεων προς τους ωφελούμενους των υποβληθέντων αιτήσεων μέχρι την ημερομηνία λήξης της Δράσης (31/12/2021). Επισημαίνεται ότι, θα ακολουθήσει 2ος κύκλος της Δράσης "ΚΙΝΟΥΜΑΙ ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ" εντός του 1ου τριμήνου του 2022 για την υποβολή νέων αιτήσεων.»
 

Μηνύματα
15.448
Reaction score
21.628
που δεν ''μπορείς'' να επισκευάσεις ένα κύλινδρο μόνο.
φυσικά και μπορείς αλλά είναι ασύμφορο.
η εργασία για επισκευή ενός κυλίνδρου από τους 4 είναι αν όχι ίδια , σχεδόν το 80+% σε κόστος, ενώ τα ανταλλακτικά είναι μικρό μέρος αυτής.
δηλαδή αν πχ θέλεις 800 ευρώ ανταλλακτικά και εργασία για να αλλάξεις ελατήρια , να μετρήσεις και να τρίψεις έναν κύλινδρο με 1000 έκανες όλο το μοτερ.
 

Μηνύματα
1.426
Reaction score
1.191
φυσικά και μπορείς αλλά είναι ασύμφορο.
η εργασία για επισκευή ενός κυλίνδρου από τους 4 είναι αν όχι ίδια , σχεδόν το 80+% σε κόστος, ενώ τα ανταλλακτικά είναι μικρό μέρος αυτής.
δηλαδή αν πχ θέλεις 800 ευρώ ανταλλακτικά και εργασία για να αλλάξεις ελατήρια , να μετρήσεις και να τρίψεις έναν κύλινδρο με 1000 έκανες όλο το μοτερ.
Γι αυτό έβαλα τη λέξη μπορείς σε εισαγωγικά ;)
 

Μηνύματα
63
Reaction score
108
- Σύμφωνα με το παραπάνω link η χρήση τριφασικού ρεύματος έχει κάποια πλεονεκτήματα σχεδιαστικά, στην απόδοση και στην ποιότητα του ρεύματος που πάει στη μπαταρία. ΔΕΝ είναι γνωστό αν αυτά τα πλεονεκτήματα έχουν κάποια πρακτική σημασία ή όχι. Μάλλον όχι θα έλεγα.


(έτσι για την κουβέντα αλλά και εν΄'οψει επιλογής wallbox)
Αυτός που έγραψε τα παραπάνω είναι άσχετος. Όχι ότι είναι λάθος, απλά είναι σίγουρα αντιγραφή από κάποιο πίνακι σύγκρισης κάποιου textbook.
Τί efficiency έχει δάσκαλε;
Quite high 🤣

Τεσπά, εάν έχεις τριφασική παροχή πάρε τριφασικό wallbox. Ίδια λεφτά έχουν.
Αν το ιχ σου είναι με μονοφασικό, δεν θα κερδίσεις απολύτως τίποτα. Αλλά το επόμενο μπορεί να είναι τριφασικό.

Έτσι κι αλλιώς, ο φορτιστής είναι στο αυτοκίνητο. Αν έχει κακό φίλτρο, κακό efficiency, κακή ψύξη, κακό rectifier και μαμαει τις μπαταρίες φταίει το αυτοκίνητο. Μην αγχώνεσαι τόσο πολύ με το wallbox.
 

Μηνύματα
15.448
Reaction score
21.628
αξία έχει να μπορείς να βάλεις καλό DC φορτιστή στο σπίτι , όχι μεγάλης ισχύος αλλά ποιοτικότερο από τον εγκατεστημένο.
 

Μηνύματα
27.796
Reaction score
26.131
Αλλάζεις μόνο ότι χαλάει.
Άσε το παράδειγμα με τα αυτοκίνητα μιας και είναι σχεδιαστικά έτσι που δεν ''μπορείς'' να επισκευάσεις ένα κύλινδρο μόνο. Πάρε παράδειγμα εμβολοφόρους κινητήρες αεροσκαφών πχ cessna .Όποιος κύλινδρος έχει ζημιά επισκευάζετε μεμονωμένα.Έχει ξεχωριστή κυλινδροκεφαλή ο κάθε κύλινδρος γι αυτό το λόγο
Ο κύριος λόγος που τα σεσνάκια και τα πάϊπερ έχουν ξεχωριστές κυλινδροκεφαλές με όποιον κινητήρα και αν φοράνε , είναι για να έχουν καλύτερη ψύξη των κεφαλών τους , μιάς και είναι αερόψυκτα. Μπόξερ γαρ.
 

Μηνύματα
1.088
Reaction score
1.635
DC φορτιστής στο σπίτι;

δεν ήξερα ότι υπάρχουν, αλλά τώρα που το κοιτάω,
είναι πολλά τα λεφτά, κοντά στα 10 χιλιάρικα για 24 KW από επώνυμους κατασκευαστές

προφανώς δεν συμφέρει και δεν υπάρχει και λόγος μάλλον
 

Μηνύματα
15.448
Reaction score
21.628
θα βγουν και φθηνότεροι , η ουσία είναι (αν κάνεις χρήση) να έχεις φορτιστή με μεγάλο power factor ώστε οι κιλοβατώρες που καταλήγουν στην μπαταρία να είναι όσο το δυνατόν πιο κοντά σε αυτές που καταναλώνεις στο σπίτι.
 

Μηνύματα
5.301
Reaction score
6.455
Aπορια δεν ξερω εαν εχει συζητηθει καπου, εαν αυριο πουμε οτι τα παντα κινουνται ηλεκτρικα , ποση ειναι αυτη η ζητηση που πρεπει να καλυψει η ΔΕΗ;
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.292
Reaction score
28.809
Ο μεγάλος όγκος των φορτίσεων θα γίνεται τη νύχτα λόγο κόστους. Θεωρώ ότι δεν θα είναι μεγαλύτερη από αυτή που θα πρέπει να καλύψει το πρωί.
Η συντριπτική πλειοψηφία των εταιρειών είναι κλειστές καθώς και το +95% των καταστημάτων λιανικής, οπότε η συγκεκριμένη επαγγελματική κατανάλωση θα πάει στα ηλεκτρικά οχήματα.
 
Last edited:

D

Deleted member 35

Guest
Επειδή κάποιοι ανησυχούν θα γράψω το εξής. Το 2001 το Nokia 3310 είχε μια μπαταρία στα 1000mAh. Σήμερα ένα αντίστοιχο κινητό έχει 4-5 η και 6000 mAh. Δηλαδή σε 20 χρόνια στο ίδιο μέγεθος έχουμε σχεδόν εξαπλασιασμο της χωρητικότητας. Και αυτά σε φτηνές κατασκευές και με τεράστιο περιορισμό στην σχεδίαση καθώς πρέπει να έχουν μικρό μέγεθος και εξαιρετική θερμοαπαγωγη. Την ίδια στιγμή τα αυτοκίνητα δεν έχουν τόσους περιορισμούς καθώς τα μεγέθη είναι τεράστια και φυσικα αλλά κοστολογια.
 

symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.161
Reaction score
7.131
2 πράγματα σχετικά με το ερώτημα μονοφασικό vs τριφασικό.

α) Αν το αυτοκίνητό σου ΔΕΝ έχει τριφασική φόρτιση (όπως π.χ. το δικό μου, που υποστηρίζει έως και 7kW μονοφασικό), τότε φρόντισε αν βάλεις τριφασικό φορτιστή να είναι τουλάχιστον 22kW, δηλαδή να υποστηρίζει τουλάχιστον 7kW ανά φάση. Αυτό το λέω γιατί υπάρχουν και πολλοί τριφασικοί φορτιστές (EVSE τέλος πάντων) στα 11kW. Και μπορεί μεν το 11kW > 7kW, αν όμως πάρεις τέτοιον, θα μπορείς να φορτίσεις με max 3,5kW.

Αν, από την άλλη, το αυτοκίνητό σου είναι π.χ. 11kW τριφασικό, τότε με μονοφασικό φορτιστή δεν θα μπορείς να το εκμεταλλευτείς αυτό και θα φορτίζεις με max 7kW.

β) Ακόμα κι αν δεν σε ενοχλεί η χαμηλότερη ταχύτητα (π.χ. είσαι ΟΚ να φορτίζεις με max 7kW), είναι ίσως καλύτερα για το δίκτυο του σπιτιού σου να το μοιράζεις σε 3 φάσεις, παρά να πρέπει να τραβάς και τα 7kW από τη μία φάση. Ανάλογα τι άλλα φορτία έχει αυτή η φάση ανά πάσα στιγμή, ίσως έχεις θέματα, καθώς σε συνήθεις οικιακές εγκαταστάσεις (25kVA) η κάθε φάση σηκώνει 8kW.
 





Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
  • loggeo
    Projectors

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.136
Μηνύματα
2.890.011
Members
37.994
Νεότερο μέλος
JimmyVas1978
Top