Nα κατασκευάσω ενισχυτή και ηχεία ή ν’ αγοράσω έτοιμα;

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.511
Reaction score
135.821
Το DIY πολύ το αγάπησα στα παλιά τα χρόνια.

Πλέον, ούτε σε μπριζόλα δε το θέλω. 😜

Όσον αφορά τα ηχεία και τα ενισχυτικά τους, όπως πραγματεύεται τούτο το θρεντ, ειλικρινά πιστεύω πως σε κάθε λογικό για οικιακή χρήση κοστολογιο υπάρχουν έτοιμα ενεργά ηχεία, με τόση πληθώρα άριστων μετρητικών δεδομένων, αλλά και άφθονων διαθέσιμων "εντυπώσεων ακρόασης" από στουντιαδες στο γκιαρσλατζ, αλλά και με υποστήριξη από σοβαρές εταιρείες πολύ υψηλής τεχνογνωσίας, που κάθε νύξη για DIY μου προκαλεί αλλεργία, όχι ευχαριστώ, όχι.


ΥΓ. Έχω κατασκευάσει ένα καράβι ηχεία στη ζωή μου. Χωρίς υπερβολές, σίγουρα πολύ πάνω από 200 ζευγάρια ηχεία. Το μεγαλύτερο, ήταν "πιστό αντίγραφο" (όσο μπορούσα) του spendor s100, με το ντε 2010 το Τουίτερ, αν θυμάμαι καλά, παν δεκαετίες...
Ενισχυτές έχω φτιάξει καμιά κατοστή τεμάχια τουλάχιστον, από απλά Κιτ του ηλεκτρονικάδικου της γειτονιάς, μέχρι μεγάλα μοσφετ, λάμπες και τριπαθ.
Έχω ανατινάξει ένα σκασμό πυκνωτές τροφοδοσίας, ανάποδα συνδεδεμένους.
Έχω εισπνεύσει πολύ καλάι.
Αισχροτητα.
 

Μηνύματα
420
Reaction score
1.247
Το θέμα <<μαγνήτης μεγαφώνου>> ξεκίνησε όταν ένας άσχετος δοκιμαστής την δεκαετία του '80, έκρινε τις μονάδες με βάση αυτών. Ο μαγνήτης σε μια μονάδα είναι τόσο όσο, και δεν θα αλλάξει την ποιότητα της μονάδες ένας μεγαλύτερος. Μάλιστα σε πολλές περιπτώσεις είναι προβληματικός ο ήχος με τέτοιους.
Ας μην ξεχνάμε ότι το κόστος τους είναι ελάχιστο και ουσιαστικά δεν επηρεάζει αυτό της μονάδας.
Υπάρχουν Κινέζικα 6,5αρια με 8-10 ευρώ με ογκώδης μαγνήτες, που παρόλα αυτά είναι αναίσθητα και με <<άσχημα>> χαρακτηριστικά. Υπάρχουν ακόμα και 15 ιντσα, πάντα Κινέζικα, με μεγάλους μαγνήτες και κόστος που δεν υπερβαίνει τα 30 ευρώ.
Πολύ σωστά! Το μέγεθος μετράει συχνά πυκνά στη ζωή, αλλά όχι και στους μαγνήτες. Υπάρχουν ισχυρότατοι μικρού μεγέθους (είναι ακριβοί φυσικά) μαγνήτες κραμάτων φερρίτη με κοβάλτιο (σπάνιο πια) ή με σπάνιες γαίες (νεοδύμιο, σαμάριο, κλπ). Οπότε κανείς δεν ψωνίζει "καλά" μεγάφωνα ανάλογα με το μέγεθος του μαγνήτη που φοράνε, παρά οι άσχετοι "δοκιμαστές" που λες εσύ και οι άσχετοι "κατασκευαστές" που λέω εγώ.
Την δεκαετία του '80, ο αγαπητός μου Λεωνίδας Κραμπετσάνος, είχε το εργοστάσιο της Condore τότε και το <<Κέντρο Μεγαφώνου>>, έκανε μια παραγγελία στην Audax για woofers που φορούσαν τα ηχεία του.
Από λάθος τους, σημείωσαν διαφορετικό γράμμα στον κωδικό της μονάδας. Ο κωδικός ανταποκρινόταν στο μέγεθος του μαγνήτη και έτσι εφοδίασαν το μεγάφωνο με μεγαλύτερο. Τα μεγάφωνα δεν έπαιζαν καθόλου και ακόμα και τώρα θα σαπίζουν σε κάποια αποθήκη.
Το μεγαλύτερο μοντέλο της Condore χρησιμοποιούσε ένα 12ιντσο γούφερ σε κλειστό κουτί κι ως εκ τούτου χρειαζόταν μεγάφωνο με "αδύναμο" κινητήρα (μεγάλο Qts και μικρό BL). 'Ενα αντίστοιχο γούφερ με ισχυρότερο κινητήρα (μικρό Qts και μεγάλο BL) θα ήταν ακατάλληλο για τα κλειστά κουτιά της Condore.
Όσο για το να σαπίζουν σ' αποθήκες τιμωρημένα για τον μεγάλο τους μαγνήτη, σε πληροφορώ για να μη στενοχωριέσαι, πως ο η Condore τα αξιοποίησε σ΄επόμενο μοντέλο της, με καμπίνες μπας-ριφλέξ.
Ο Γιώργος Πετρόπουλος (Audio Spectrum), όταν η Seas έβγαζε μια καινούρια μονάδα ζητούσε 10 κομμάτια για να τα δοκιμάσει. Δεν ήταν λίγες οι φορές που τα ζητούσε διορθωμένα με μικρότερους μαγνήτες, ώστε να του δώσουν αυτό που ζητούσε από θέμα όγκου και απόσβεσης.
Και λίγη ιστορία...
Ευτυχώς τώρα λύθηκε η απορία μου, πώς έμαθε η SEAS, κάποια στιγμή, να φτιάχνει σωστά μεγάφωνα.
Μου αρέσει κι εμένα η ιστορία.
 

Μηνύματα
420
Reaction score
1.247
Όσον αφορά τα ηχεία και τα ενισχυτικά τους, όπως πραγματεύεται τούτο το θρεντ, ειλικρινά πιστεύω πως σε κάθε λογικό για οικιακή χρήση κοστολογιο υπάρχουν έτοιμα ενεργά ηχεία, με τόση πληθώρα άριστων μετρητικών δεδομένων, αλλά και άφθονων διαθέσιμων "εντυπώσεων ακρόασης" από στουντιαδες στο γκιαρσλατζ, αλλά και με υποστήριξη από σοβαρές εταιρείες πολύ υψηλής τεχνογνωσίας, που κάθε νύξη για DIY μου προκαλεί αλλεργία, όχι ευχαριστώ, όχι.
Κάποιος που θέλει ένα ποιοτικό σύστημα για ν' ακούει μουσικούλα στο σπίτι του, φυσικά και δε χρειάζεται μάστερ και διδακτορικό στα εφαρμοσμένα ηλεκτρονικά για να ξεκινήσει να το "χτίζει" εκ θεμελίων. Θα το επιλέξει από την αγορά με το κριτήριο (κόστος/απαιτήσεις), όπως ακριβώς γίνεται με κάθε βιομηχανικό προϊόν, και θα το απολαύσει.
Έχω κατασκευάσει ένα καράβι ηχεία στη ζωή μου. Χωρίς υπερβολές, σίγουρα πολύ πάνω από 200 ζευγάρια ηχεία. Το μεγαλύτερο, ήταν "πιστό αντίγραφο" (όσο μπορούσα) του spendor s100, με το ντε 2010 το Τουίτερ, αν θυμάμαι καλά, παν δεκαετίες...
Ενισχυτές έχω φτιάξει καμιά κατοστή τεμάχια τουλάχιστον, από απλά Κιτ του ηλεκτρονικάδικου της γειτονιάς, μέχρι μεγάλα μοσφετ, λάμπες και τριπαθ.
Έχω ανατινάξει ένα σκασμό πυκνωτές τροφοδοσίας, ανάποδα συνδεδεμένους.
Έχω εισπνεύσει πολύ καλάι.
Σε ζηλεύω, όχι εγώ, αλλά για λογαριασμό πολλών άλλων που θα επιθυμούσαν να κάνουν το ίδιο ακριβώς ταξίδι στο DIY αλλά δεν διέθεταν τον εξοπλισμό και τις γνώσεις σου.
 

Μηνύματα
948
Reaction score
2.994
Έχω κατασκευάσει ένα καράβι ηχεία στη ζωή μου. .....πολύ πάνω από 200 ζευγάρια ηχεία
.......Ενισχυτές έχω φτιάξει καμιά κατοστή τεμάχια τουλάχιστον, .......μεγάλα μοσφετ, λάμπες και τριπαθ...
Είναι δύσκολο το ξέρω..... αλλά όταν το ποτό σας πίνει αντί να το πίνετε,
προσπαθήστε να μην γράφετε
.
 

Μηνύματα
420
Reaction score
1.247
Τα ίδια θέλω να σε ρωτήσω και για τα ηλεκτρονικά (ενισχυτές). Παλιά είχανε τα γνωστά loudness κουμπιά αλλά και κάπου άκουσα ότι είχαν και "αυτόματο" loudness που απενεργοποιόταν η επίδρασή τους σιγά σιγά όσο αυξάνονταν η ένταση. Κάνει κάποιος κάτι τέτοιο ("αυτόματο" loudness) σήμερα ;. Για κουμπί δεν ρωτάω καθώς ξέρουμε ποιός έχει (φαίνεται) και οι πιο πολλοι ενισχυτές δεν εχουν.
Τεσπά ότι και απο τα παραπανω και εαν κάνουν ακόμη (σε ηχεία και ενισχυτές) , ποιές επιπτώσεις κακές μπορείς να διαβλέψεις σε τέτοιες επιλογές (εάν γίνονται) ή πως αλλιώς μπορεί να το πετυχαίνουν (είναι εφικτό ?) χωρίς να υπάρχουν κακές επιπτώσεις ; Περισσότερο με ενδιαφέρει το θέμα των ηχείων και όχι των ενισχυτών.
Το φίλτρο LOUDNESS των παλιών ενισχυτικών, υπήρξε την εποχή που τα μηχανήματα είχαν πληθωρική όψη προς εντυπωσιασμό του πελάτη, με πολλά πολλά πολλά κουμπάκια, λαμπάκια, διακοπτάκια και ποτενσιομετράκια. Το φίλτρο μας λοιπόν, είτε με διακόπτη, είτε "ενσωματωμένο" στο ποτενσιόμετρο VOLUME (HITACHI), είτε με ανεξάρτητο ρυθμιστικό (YAMAHA) χρειαζόταν όταν έπαιζες χαμηλές στάθμες. Πρακτικά ήταν άχρηστο αφού θα γινόταν το ίδιο εφέ, αν τερμάτιζες στο φουλ τα ρυθμιστικά μπάσα-πρίμα.
Ποτέ δε χρειάστηκα αυτή την ρύθμιση και τη θεωρώ περιττή διαδρομή σήματος και ψιλοσπατάλη. Αν κάποια ηχεία παίζουν καλύτερα με το φίλτρο, τότε δε χρειάζεται το LOUDNESS, αλλά η αλλαγή των ηχείων!
Κάποια αγγλικά ηχεία, υιοθετώντας τα πορίσματα ακουστικών ερευνών του BBC, κατασκεύασαν καμπίνες με λεπτά ξύλινα τοιχώματα που διέθεταν ταυτόχρονα και ισχυρή απόσβεση, μέσω φύλλων υφάσματος εμποτισμένου με πίσσα, που ήταν κολλημένα στο εσωτερικό της καμπίνας. Λειτουργικά, τα ηχεία ενίσχυαν το χαμηλομεσαίο φάσμα χρησιμοποιώντας "στοχευμένα" τις ταλαντώσεις της καμπίνας.
Αν για κάποιο λόγο, τα ηχεία πρέπει να παίζουν σε μια σταθερή και διαρκή χαμηλή στάθμη, τότε ένα LOUDNESS ή ένα ηχείο στυλ BBC ή και συνδυασμός τους θεωρείται λύση προς βελτίωση της αντιληπτικότητας.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.511
Reaction score
135.821
Είναι δύσκολο το ξέρω..... αλλά όταν το ποτό σας πίνει αντί να το πίνετε,
προσπαθήστε να μην γράφετε
.
Μετά το 3ο εγκεφαλικό, έτσι καταντάτε, τι να κανς, αυτά έχει η ζωή. 😜😂😁
 

Kotsidis John

Photography
Moderator
Μηνύματα
14.082
Reaction score
35.460
Το DIY πολύ το αγάπησα στα παλιά τα χρόνια.

Πλέον, ούτε σε μπριζόλα δε το θέλω. 😜
αστα αυτα, οταν σε φερνουν ταρταρ ομως μια χαρα το φτιαχνεις μονος σου ε? εκει δε σε χαλαει ε??
:roflmao: :fuckyou: 8-)
 

daharis666

Επαγγελματίας Crystalator Μονολιθίξ
Moderator
Μηνύματα
39.014
Reaction score
79.642
Είναι δύσκολο το ξέρω..... αλλά όταν το ποτό σας πίνει αντί να το πίνετε,
προσπαθήστε να μην γράφετε
.
κούλαρε νηφάλιε και λοιποί λαικάδες... ;)
 

Μηνύματα
17
Reaction score
31
Ενδιαφέρουσα η συζήτηση και οι αμφισβητήσεις περί ιδιοκατασκευών.
Αναφέρθηκαν πιό πάνω ακόμα και τα ενεργά και όσα εχω ακούσει έχουν καλό συντελεστή
τιμή/απόδοσης και πόσο βολικά και γραμμικά συμπληρώνω..
Αναφέρθηκαν ακόμα και μεγέθη μαγνητών. Η δύναμη των μαγνητών μετριέται σε gauss,
δύναμη ανάλογη με τον χρόνο φόρτισης των μαγνητων στη κάθε φάμπρικα,
χρόνοι που είναι πιεσμένοι στις παραγωγές λίγο πονεμένη ιστορία..
Κάτι σχετικό με φόρτιση εδώ..
Αλλά μιλάμε για diy, και την χαρά της δημιουργίας.
Προσωπικά έχω σχεδιάσει δεκάδες ηχεία (και μερικά ενεργά) από λευκό χαρτί,
και έχω βελτιώσει επώνυμα δεν ξέρω πόσα..
Βάλε και υλοποιήσεις τροποποιήσεις ενισχυτών, μία διαδρομή που κόστισε χρόνο και κόπο,
(δεκαετίες) και σίγουρα δεν αποζημιώθηκε οικονομικά..
Αλλά υπάρχει η ηθική πλευρά και η χαρά του σχεδιαστή κατασκευαστή,
όταν βλέπεις την ικανοποίηση και εκτίμηση των κάτοχων που σε ανταμείβει ψυχικά.
Και σίγουρα υπάρχει και η χαρά της ανακάλυψης θετικών αποτελεσμάτων σε κάποια πατέντα της πράξης.
Μην ξεχνάμε ότι βλέπουμε σπάνια καλά επώνυμα μεγάφωνα σε ηχεία με τριψήφια νούμερα και βάλε,
αλλά μεγάφωνα χαμηλής ποιότητας..
Γι αυτό οι εταιρείες μεγαφώνων δεν περιμένουν να τους χτυπήσει την πόρτα ο κάθε κατασκευαστής,
και διοχέτευσαν τα μεγάφωνα τους στις μεγάλες εταιρείες που πωλούν εξαρτήματα.
Προσωπικά δεν αντέχω το ντουντούνισμα των οικονομικών εμπορικών ηχείων (με καλές μετρήσεις στο 1W)
λόγω ελλιπής μόνωσης (ακρυλική βάτα πεταμένη στα τοιχώματα του κουτιού).
Οπότε γιατί κάποιος γιατί να μην προχωρήσει σε μία κατασκευή που θα έχει τον έλεγχο χωρίς χοντρά λάθη, ακόμα και να αναθέσει σε έναν έμπειρο μία υλοποίηση ακόμα και κάποιου καλοσχεδιασμένου κίτ.
Για τους ενισχυτές τα πράγματα δυσκολεύουν, εδώ αξίζει το DIY σε πιο απαιτητικές κατασκευές..
 

K

kimon

Guest
Ναι, αλλά όχι!😂😂
Ο κραδασμός του πάγκου οφείλεται στον αέρα που δονεί η μεμβράνη.
Για φαντάσου, ν' αναρτήσεις το μεγάφωνο, με "αράχνη" από ελαστικά σχοινάκια, έστω από το ταβάνι. Θα διαπιστώσεις κραδασμό στο σασί;
Αν απαντήσεις αρνητικά, και πεις ό,τι κουνάει ο "αέρας" από το διάφραγμα, τότε θα εκτιμήσεις πολύ τα χυτά σασί αλουμινίου με τις στενές αντηρίδες-στυλίσκους, αντί των φαρδιών που έχουν τα σιδερένια στραντζαριστά.
E, τώρα θα σας βάλω τα γυαλιά :p, αν και η επαφή μου με την Φυσική περιορίζεται στα γυμνασιακά μαθήματα!
Δεν μαθαίναμε για την ισορροπία ζεύγους δυνάμεων; Όταν το μαγνητικό σύστημα ασκεί στο διαρρεόμενο από ρεύμα πηνίο κάποια δύναμη, δεν ασκείται και στον μαγνήτη και κατ' επέκτασιν στο σασί του μεγαφώνου μια δύναμη ίσου μέτρου αλλά αντιθέτου φοράς; Άρα λοιπόν, όταν πάλλεται το πηνίο του μεγαφώνου, πάλλεται και το σασί του, αλλά με ακριβώς αντίθετη φάση! Αν τώρα αυτός ο κραδασμός μεταφέρεται μέσω της ράβδου στο λεπτό οπίσθιο τοίχωμα (δεν έχουμε δηλαδή απόσβεση), τότε και το τελευταίο θα πάλλεται με την ίδια συχνότητα, αλλά αντίθετη φάση, με τα παραγόμενα από τον κώνο ηχητικά κύματα στο εσωτερικό της καμπίνας, οπότε θα έχουμε (σε κάποιον βαθμό) αλληλοεξουδετέρωση.
Λογικό φαίνεται, πάντως.
 

Μηνύματα
420
Reaction score
1.247
1666487009580.png

Ένας απλός τρόπος σύζευξης, αλλά και μηχανικής υποστήριξης, του μαγνήτη με την καμπίνα είναι ο εικονιζόμενος. Ένα ξύλινο "ράφι" συγκρατεί πλάτη και πλευρές, φέρει κολλημένη στο σόκορο μια παχιά λωρίδα αφρώδους ελαστικού κι όταν το μεγάφωνο βιδωθεί στη θέση του, το ελαστικό συμπιέζεται σημαντικά, ώστε να μεταφέρεται ο κραδασμός σ' ολόκληρη την καμπίνα.
Η τεχνική αυτή, όποτε χρησιμοποιήθηκε, απέφερε πολύ θετικά αποτελέσματα.
 

Attachments

Last edited:

K

kimon

Guest
Για να επανέλθω στο αρχικό ερώτημα του νήματος, ας θέσω το εξής ζήτημα: με δαπάνη για μεγάφωνα και υλικά κροσόβερ γύρω στα 100 ευρώ για ένα ζεύγος ηχείων (αφήνω τις καμπίνες απ' έξω, διότι το κόστος τους είναι μεταβλητό), θα μπορούσαμε να έχουμε ποιότητα ήχου ανώτερη από αυτήν εμπορικών σχεδιάσεων παρόμοιας κατηγορίας τιμής;
Για παράδειγμα, σε αυτό το ιταλικό σάιτ βρήκα μετρήσεις για τα παρακάτω οικονομικά μεγάφωνα:
Θεωρώ ότι εάν προσεχθεί επαρκώς το θέμα "κροσόβερ", ένα ηχείο με αυτά τα μεγάφωνα θα είχε απόδοση πολύ ανώτερη από αντίστοιχης τιμής εμπορικά.
Κάνω λάθος;
 

JOHN MARKOU

Münchhausen
Μηνύματα
28.547
Reaction score
27.348
Με 100e για μεγάφωνα και κρος δύο ηχείων , μην περιμένεις να κάνεις κάτι σοβαρό.
Για σοβαρά μεγάφωνα πρέπει να δαπανηθεί και αντίστοιχα σοβαρό ποσό.
Το κροςς είναι φτηνό ούτως ή άλλως.
 

K

kimon

Guest
Με 100e για μεγάφωνα και κρος δύο ηχείων , μην περιμένεις να κάνεις κάτι σοβαρό.
Για σοβαρά μεγάφωνα πρέπει να δαπανηθεί και αντίστοιχα σοβαρό ποσό.
Το κροςς είναι φτηνό ούτως ή άλλως.
Δεν έχω πρόθεση να κατασκευάσω ηχεία, απλώς σκέφθηκα μήπως κάποιος που τώρα ξεκινάει στο χόμπυ μπορέσει να ακούσει ικανοποιητικά με μια ελάχιστη δαπάνη, κάτι σαν άσκηση οικονομίας, η οποία όμως να σέβεται την ηχητική απόδοση.
Με άλλα λόγια αν συμφέρει μια τέτοια ιδιοκατασκευή στην πράξη (όχι μόνο στην θεωρία).
Μιας και στο νήμα γράφουν (εκτός από τον νηματοθέτη) και άλλοι επαΐοντες, θα ήθελα να ακούσω την θέση τους.
 


Μηνύματα
1.607
Reaction score
1.924
Εμενα παντως εδω και λιγο καιρο μου εχει καρφωθει η ιδεα να φτιαξω ενα διδρομο ενεργο χαμηλου κοστους που θα εχει την δυνατοτητα να αναβαθμιστει σε τριδρομο και το οποιο προβλεπεται να εχει αριστο σπινοραμα λογω των ιδιεταιρων χαρακτηριστικων των επιλεγμενων μοναδων.
Συγκεκριμενα θα βασιζεται σε ενα μεγαφωνο BMR ευρεως φασματος https://www.soundimports.eu/en/tectonic-electronics-tebm46c20n-4b.html το οποιο στην αρχικη διδρομη υλοποιηση θα παιζει τον ρολο του mid/tweeter αναλαμβανοντας τις συχνοτητες απο ~400Ηz-20.000Hz και με την δυνατοτητα στο μελλον αν κριθει σκοπιμο να συνδυαστει με ενα τουιτερ απο τα 5-7Κhz και πανω.
Το κατω ακρο θα το αναλαβει το 10" της Dayton Audio https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-rs270-4.html το οποιο σε κλειστη καμπινα θελει μολις 16 λιτρα για F3 στα 55Hz, εκταση που θεωρω ειναι επαρκης για χρηση με Subwoofer ενω σε καμπινα BR 26λιτρων κατεβαινει στα 37Ηz (F3) και ακομα χαμηλοτερα με το room gain (F10 @27Hz).
Η επιλογη της κλειστης καμπινας αν και υστερει σε εκταση χαμηλα, αποφευγει σε μεγαλο βαθμο πιθανα προβληματα συντονισμων προερχομενων απο το BR που θα χρειαζονται πολλαπλες μετρησεις και επανασχεδιαση καμπινας για να αντιμετωπισθουν.
Για να κρατηθει το κοστος χαμηλα, η οδηγηση θα γινεται απο ενα ενισχυτη/DSP the t.racks DSP 4X4 Mini Amp https://www.thomann.de/gr/the_t.racks_dsp_4x4_mini_amp.htm με κοστος μολις 188ευρω για 4 καναλια των 60W @4Ohm και ενσωματωμενο DSP/Crossover.
Η αναβαθμιση σε τριδρομο θα μπορει να γινει ειτε με παθητικο κροσοβερ μεταξυ mid-tweeter ειτε σε συνδιασμο με γενικοτερη αναβαθμιση των ενισχυτικων, και αντικατασταση του the t.racks με εναν καλυτερο ενισχυτη τριων καναλιων.
Ο λογος για τον οποιο πιστευω οτι θα εχει αριστο Spinorama ειναι η ιδιεταιρα ευρεια και ομοιομορφη συμπεριφορα της BMR μοναδας εκτος αξονα σε ολο το φασμα. https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/Tectonic Elements/TEBM46C20N-4B BMR/tectonic-temb46c20n-4b-2-spec-sheet.pdf
Εδω και το πιο πληρες pdf μετρησεων του ακριβοτερου TEBM54C30-8 https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/Tectonic Elements/TEBM54C30-8/tectonic-tebm54c30-8-spec-sheet.pdf
Με μια προσεκτικη σχεδιαση της μπαφλας και της καμπινας νομιζω θα εχει καλο αποτελεσμα με ελαχιστο ρισκο αποτυχιας και κοπο.
Αν το αρχικο εγχειρημα παει καλα, θα μπορουν να γινουν αναβαθμισεις που να το ανεβασουν αρκετα επιπεδα επανω (Hypex, προσθηκη ενος planar tweeter) με το κοστος να παραμενει σε σχετικα λογικα επιπεδα.
Το σχεδιο δεν το εχω δει καπου αλλα την ιδεα την πηρα αρχικα απο το ηχειο της Philharmonics Audio BMR Monitor και στην πορεια ανακαλυψα οτι εδω και καιρο η Cambridge Audio εχει μια σειρα ηχειων με την ιδια φιλοσοφια χωρις εξτρα μοναδα υψηλων η οποια εχει αποσπασει πολυ καλες κριτικες παρ ολο που απο οτι φαινεται χρησημοποιει σχετικα φτηνες μοναδες χαμηλων. Επισης ψαχνοντας βρηκα και μια υλοποιηση Custom Studio Monitors με μοναδα 15" για τα χαμηλα και μια μοναδα BMR TEBM54C30-8 για τις μεσαιες και τις υψηλες http://custominstallaudio.com/commercial-audio/
 
Last edited:

Μηνύματα
5.345
Reaction score
6.481
Αν δεν εχει ασχοληθει καποιος με κατασκευες ηχειων καλο ειναι να αγορασει πρωτα σχετικη βιβλιογραφια και μετα να προβει σε οποια αγορα.
Αποσπασματικες πληροφοριες δε θα ωφελησουν σε τιποτε, καλυτερα τζοκερ.
Η ποιο ασφαλη λυση ειναι υλοποιηση απο ετοιμες μετρημενες diy κατασκευες.
 

K

kimon

Guest
Εμενα παντως εδω και λιγο καιρο μου εχει καρφωθει η ιδεα να φτιαξω ενα διδρομο ενεργο χαμηλου κοστους που θα εχει την δυνατοτητα να αναβαθμιστει σε τριδρομο και το οποιο προβλεπεται να εχει αριστο σπινοραμα λογω των ιδιεταιρων χαρακτηριστικων των επιλεγμενων μοναδων.
Συγκεκριμενα θα βασιζεται σε ενα μεγαφωνο BMR ευρεως φασματος https://www.soundimports.eu/en/tectonic-electronics-tebm46c20n-4b.html το οποιο στην αρχικη διδρομη υλοποιηση θα παιζει τον ρολο του mid/tweeter αναλαμβανοντας τις συχνοτητες απο ~400Ηz-20.000Hz και με την δυνατοτητα στο μελλον αν κριθει σκοπιμο να συνδυαστει με ενα τουιτερ απο τα 5-7Κhz και πανω.
Το κατω ακρο θα το αναλαβει το 10" της Dayton Audio https://www.soundimports.eu/en/dayton-audio-rs270-4.html το οποιο σε κλειστη καμπινα θελει μολις 16 λιτρα για F3 στα 55Hz, εκταση που θεωρω ειναι επαρκης για χρηση με Subwoofer ενω σε καμπινα BR 26λιτρων κατεβαινει στα 37Ηz (F3) και ακομα χαμηλοτερα με το room gain (F10 @27Hz).
Η επιλογη της κλειστης καμπινας αν και υστερει σε εκταση χαμηλα, αποφευγει σε μεγαλο βαθμο πιθανα προβληματα συντονισμων προερχομενων απο το BR που θα χρειαζονται πολλαπλες μετρησεις και επανασχεδιαση καμπινας για να αντιμετωπισθουν.
Για να κρατηθει το κοστος χαμηλα, η οδηγηση θα γινεται απο ενα ενισχυτη/DSP the t.racks DSP 4X4 Mini Amp https://www.thomann.de/gr/the_t.racks_dsp_4x4_mini_amp.htm με κοστος μολις 188ευρω για 4 καναλια των 60W @4Ohm και ενσωματωμενο DSP/Crossover.
Η αναβαθμιση σε τριδρομο θα μπορει να γινει ειτε με παθητικο κροσοβερ μεταξυ mid-tweeter ειτε σε συνδιασμο με γενικοτερη αναβαθμιση των ενισχυτικων, και αντικατασταση του the t.racks με εναν καλυτερο ενισχυτη τριων καναλιων.
Ο λογος για τον οποιο πιστευω οτι θα εχει αριστο Spinorama ειναι η ιδιεταιρα ευρεια και ομοιομορφη συμπεριφορα της BMR μοναδας εκτος αξονα σε ολο το φασμα. https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/Tectonic Elements/TEBM46C20N-4B BMR/tectonic-temb46c20n-4b-2-spec-sheet.pdf
Εδω και το πιο πληρες pdf μετρησεων του ακριβοτερου TEBM54C30-8 https://doc.soundimports.nl/pdf/brands/Tectonic Elements/TEBM54C30-8/tectonic-tebm54c30-8-spec-sheet.pdf
Με μια προσεκτικη σχεδιαση της μπαφλας και της καμπινας νομιζω θα εχει καλο αποτελεσμα με ελαχιστο ρισκο αποτυχιας και κοπο.
Αν το αρχικο εγχειρημα παει καλα, θα μπορουν να γινουν αναβαθμισεις που να το ανεβασουν αρκετα επιπεδα επανω (Hypex, προσθηκη ενος planar tweeter) με το κοστος να παραμενει σε σχετικα λογικα επιπεδα.
Το σχεδιο δεν το εχω δει καπου αλλα την ιδεα την πηρα αρχικα απο το ηχειο της Philharmonics Audio BMR Monitor και στην πορεια ανακαλυψα οτι εδω και καιρο η Cambridge Audio εχει μια σειρα ηχειων με την ιδια φιλοσοφια χωρις εξτρα μοναδα υψηλων η οποια εχει αποσπασει πολυ καλες κριτικες παρ ολο που απο οτι φαινεται χρησημοποιει σχετικα φτηνες μοναδες χαμηλων. Επισης ψαχνοντας βρηκα και μια υλοποιηση Custom Studio Monitors με μοναδα 15" για τα χαμηλα και μια μοναδα BMR TEBM54C30-8 για τις μεσαιες και τις υψηλες http://custominstallaudio.com/commercial-audio/
Εύχομαι επιτυχία και ευόδωση του σχεδίου σου.
Παραθέτω σύνδεσμο με μετρήσεις του BM35C:
Tectonic Elements TEBM35C10-4 Miniature BMR(R) Driver Review
Για γούφερ, αν θέλεις μικρότερο όγκο, μπορείς να δείς και αυτό:

Ελπίζω να έχουμε και τις κρίσεις των πολύ εμπειροτέρων!
 
Last edited by a moderator:

Μηνύματα
1.607
Reaction score
1.924
Εύχομαι επιτυχία και ευόδωση του σχεδίου σου.
Παραθέτω σύνδεσμο με μετρήσεις του BM35C:
Tectonic Elements TEBM35C10-4 Miniature BMR(R) Driver Review
Για γούφερ, αν θέλεις μικρότερο όγκο, μπορείς να δείς και αυτό:

Ελπίζω να έχουμε και τις κρίσεις των πολύ εμπειροτέρων!
Ναι το εχω δει ηδη το review. Το πορβλημα με το ΤΕΒΜ35C10 ειναι η πολυ χαμηλη ευαισθησια του που πρακτικα το περιοριζει σε χρηση desktop η Line Array. Σαν midrange/tweeter οι επιλογες περιοριζονται στο 46C20N και το αρκετα ακριβοτερο 54C30 τα οποια ειναι οριακα επαρκη σε σταθμες για ηχεια πληρους φασματος σε αποστασεις εως 3 μετρα (γι αυτο και το high-pass στα 400Ηz ενω τα ηχεια κατεβαινουν ανετα στα 150Hz).
Ξεχασα να αναφερω οτι το ηχειο θα σχεδιαστει για αποστασεις ακροασης 2-3μετρα γι αυτο και η επιλογη 10" γουφερ. Εως τα 2.5μ θα μπορουσε να μπει και 8" (ακριβως στην ιδια καμπινα και με την ιδια ακριβως αποκριση μπορει να αντικατασταθει το 10" RS270-4 με το SD215A-88) αλλα για εμενα τουλαχιστον, 6.5" μονο για nearfield ακροασεις η για desktop ηχεια.
 

Μηνύματα
420
Reaction score
1.247
Για να επανέλθω στο αρχικό ερώτημα του νήματος, ας θέσω το εξής ζήτημα: με δαπάνη για μεγάφωνα και υλικά κροσόβερ γύρω στα 100 ευρώ για ένα ζεύγος ηχείων (αφήνω τις καμπίνες απ' έξω, διότι το κόστος τους είναι μεταβλητό), θα μπορούσαμε να έχουμε ποιότητα ήχου ανώτερη από αυτήν εμπορικών σχεδιάσεων παρόμοιας κατηγορίας τιμής;
Η ερώτηση είναι δύσκολη για μια μονολεκτική απάντηση. Αν υπάρχει εμμονή γι άμεση απάντηση, τότε αυτή είναι, όχι!
Τα χαμηλού κόστους εμπορικά ηχεία, ξεπερνούν τις χαμηλού κόστους ιδιοκατασκευές. Αγοράζεις το εμπορικό ηχείο που ακούγεται ολιγότερο χειρότερα από τα υπόλοιπα και προχωράς σε μια φτηνή στοχευμένη αναβάθμισή του. Έτοιμος!;)
Θεωρώ ότι εάν προσεχθεί επαρκώς το θέμα "κροσόβερ", ένα ηχείο με αυτά τα μεγάφωνα θα είχε απόδοση πολύ ανώτερη από αντίστοιχης τιμής εμπορικά.
Κάνω λάθος;
Ναι, κάνεις λάθος. Πρέπει πρωτίστως να σχεδιαστεί, να πληρωθεί και να κατασκευαστεί η καμπίνα. Δύσκολο εγχείρημα να "παίξει" καλά το συγκεκριμένο γούφερ της VISATON. Πολύπλοκος ο σχεδιασμός και μεγάλος ο όγκος της για να "παίξει" αποδεκτά. Άρα έχεις ήδη ξεφύγει από τον αρχικό στόχο.
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.338
Μηνύματα
2.937.319
Members
38.172
Νεότερο μέλος
GBOUGAS
Top