PART 1, εισαγωγή
Κάποτε, στο πολύ μακρινό 1989 δημιουργήθηκε μια εταιρεία η οποία εξελίχθηκε σε ένα θρύλο τα επόμενα χρόνια, η Sonic Frontiers. Μοναδικός της στόχος η δημιουργία κορυφαίων μηχανημάτων σε προσιτό κόστος. Έγινε γνωστή με τον προενισχυτή SFL-1 ο οποίος κέρδισε τα βλέμματα και τις κριτικές το 1991 στη WCES ’91 ενώ τα επόμενα προϊόντα που ακολούθησαν όπως οι SFS-40, SFS-80, SFM-160 ενισχυτές και ο SFL-2 προενισχυτής την καθιέρωσαν παγκοσμίως κερδίζοντας δεκάδες βραβεία.
Η έλευση του Dolby Digital ως παγκόσμιο standard το 1997 και η επέλαση του DVD οδήγησαν την εταιρεία στην απόφαση να εισέλθει στο χώρο του Home Cinema δημιουργώντας μία θυγατρική, την Anthem η οποία είχε σαν σλόγκαν το: "best within boundaries". Η πρωτοποριακή τους σχεδίαση και η δημιουργία των περισσότερων εξαρτημάτων εντός του εργοστασίου της εταιρείας οδήγησαν σύντομα στην κορυφή και έστρεψαν τα βλέμματα ενός κολοσσού στο χώρο των ηχείων, της Paradigm, πάνω της. Η εξαγορά της το 1998 θα άλλαζε τα πάντα τα επόμενα χρόνια.
Για να καταλάβουμε το λόγο αυτής της εξαγοράς πρέπει να ανατρέξουμε πάλι λίγο πίσω στο χρόνο, συγκεκριμένα στο 1990 όταν το National Research Council (NRC) και το Canadian Audio Research Consortium (CARC) ενώθηκαν κάτω από τη στέγη του Athena Project προσλαμβάνοντας τους καλύτερους μηχανικούς ήχου της εποχής προκειμένου να κατανοήσουν την ίδια τη φύση του ήχου και την ψυχοακουστική του επίδραση και αναπαραγωγή (Research into psychoacoustics and sound reproduction ) και να μελετήσουν τους παράγοντες που την επηρεάζουν σε ένα δωμάτιο!
Κύριος χρηματοδότης αυτής της προσπάθειας ήταν η Paradigm και Καναδικές εταιρείες στο χώρο του ήχου. Οι αλγόριθμοι και τα πρωτόκολλα που παρέδωσε η ομάδα θεωρήθηκαν ως τα καλύτερα στον κόσμο, όλοι οι συμμετέχοντες πήραν από ένα ειδικό μηχάνημα μέτρησης ηχητικών παραμέτρων καναλιών D/A και A/D βασιζόμενο σε 4 Motorola DSP56000’s, ότι ισχυρότερο σε επεξεργασία υπήρχε στο χώρο, ειδικό software, μικρόφωνα, και λοιπό εξοπλισμό. Το όνομα αυτού CARC. Μόλις είχε γεννηθεί το σημερινό Room Correction…….
Το Athena project ακόμη και σήμερα αποτελεί το ιερό δισκοπότηρο στην επεξεργασία του ήχου, όλες οι επόμενες προσπάθειες που έγιναν βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε στοιχεία και μετρήσεις αυτού.
Με τη λήξη του project, η Paradigm προσέλαβε τους βασικούς μηχανικούς, συγκεκριμένα τους Peter Schuck, Ph.D., υπεύθυνο για τους αλγόριθμους και τη γραφή του κώδικα, και τον Marc Bonneville που σχεδίασε τα ηλεκτρονικά του CARC. Και οι 2 τοποθετήθηκαν ως υπεύθυνοι ενός νέου κέντρου σχεδιασμού με την ονομασία PARC (Paradigm’s Advanced Research Centre) το οποίο συνεργαζόταν με τη νεοαποκτηθείσα Anthem.
Χρειάστηκαν χρόνια εξαντλητικών δοκιμών για να φτάσουμε το 2008 στη δημιουργία του ARC-1 του πρώτου ολοκληρωμένου software για Room Correction το οποίο ενσωματώθηκε στους πανάκριβους αλλά μοναδικούς Anthem Statement D1 και D2 audio/video επεξεργαστές και χρησιμοποιούσε για πρώτη φορά μικρόφωνο και σύνδεση με Windows PC.
Το 2010 παρουσιάστηκε ο AVM50v, ο πρώτος επεξεργαστής νέας γενιάς με θύρα RS-232 με δυνατότητα φόρτωσης πλήθους νέων παραμέτρων και αναβαθμίσεων από τον απλό χρήστη. Ακολούθησαν το 2014 το ARC-2 με τους AVM 60 και δυνατότητα αποθήκευσης διαφορετικών ρυθμίσεων για να φτάσουμε στη σημερινή γενιά, τους AVM 70/90 και MRX 540/740/1140 οι οποίοι τρέχουν το ARC Genesis το οποίο επανασχεδιάστηκε από την αρχή και έχει νέο user interface για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω.
Συνεχίζεται……
PART 2, επιλογή μηχανήματος
Η αγορά προενισχυτή/αποκωδικοποιητή σε αυτή την κατηγορία τιμής είναι η δυσκολότερη απόφαση τόσο για τον απαιτητικό γνώστη με εμπειρία στο χώρο, όσο και για κάποιον που ενώ αναζητά ποιοτικό ήχο θέλει συγχρόνως την εύκολη τοποθέτηση και διαχείριση μέσω ενός φιλικού περιβάλλοντος (user interface). Έχω αντιμετωπίσει άπειρες φορές εγκαταστάσεις πανάκριβων μηχανημάτων με ήχο και ρυθμίσεις πολύ κατώτερες του αναμενόμενου και το αντίθετο.
Η πολυετή εμπειρία μου στο χώρο (το πρώτο Laser Disk με 9ιντσο CRT στην Ελλάδα τον οποίο ρύθμιζα ανά 3 βδομάδες ! για τελειότητα), η κατοχή μηχανημάτων που για χρόνια θεωρούνται κορυφαία, όπως ο ΕAD Signature, Parasound C2 και ο μέχρι προ 1 έτους Anthem 60, καθώς και η ολοκλήρωση του νέου χώρου με αναλυτικές μετρήσεις, με έκαναν κυριολεκτικά αγοραστή προς αποφυγή για τους περισσότερους επαγγελματίες στο χώρο.
Από τη μία έχεις το κόστος, από την άλλη την τρέλα σου που δε σε αφήνει να αποφασίσεις αν δεν δεις τα πάντα, ή έστω αυτά που δε θέλουν ένα νεφρό σου για να τα αποκτήσεις. Ο κυριότερος παράγοντας που καθορίζει την αγορά θα πρέπει να είναι πάντα ο χώρος που έχεις. Διαβάζεις δεκάδες υπέροχα Reviews για μηχανήματα και όταν παίξουν με τους περιορισμούς που απορρέουν από το σύστημά σου, την τοποθέτηση των ηχείων, τις ανακλάσεις κτλ, απογοητεύεσαι.
Έχοντας γνώση των παραπάνω, εστίασα σε μηχανήματα με δυνατότητα σοβαρού Room Correction ώστε να ελαχιστοποιήσω το ρίσκο. Συγχρόνως ήρθα σε επαφή με όλους τους γνωστούς μου που έχουν αγοράσει προ το τελευταίο έτος και επισκέφτηκα τις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού και συγκεκριμένα καταστήματα που ξέρω ότι έχουν υποδειγματικό στήσιμο. Trinnov και Storm αποκλείστηκαν λόγω κόστους και κυρίως διαστάσεων χώρου (8 x 5 x 3.40μ). Βέβαια η ύπαρξη του νέου Dirac Room Correction αποκλειστικά στο νέο Storm με έβαλε σε σκέψεις. Προς τιμή τους οι εκπρόσωποι των εταιρειών βλέποντας τα σχέδια του χώρου και με βάση την απόσταση των ηχείων μου τόνισαν ότι θα πάρω μόνο το 50% των δυνατοτήτων. Μπράβο, δεν είναι τυχαίο που θεωρούνται μονόδρομος σε Home Cinema με πάρα πολλά ηχεία.
Μετά από πολύ ψάξιμο, οι επιλογές μου περιορίστηκαν σε 3 μηχανήματα, τον Marantz AV10, Anthem 70 και Anthem 90. Και τα τρία μηχανήματα δοκιμάστηκαν στο χώρο μου, ο Marantz από φίλο, οι Anthem χάρις στη γνωριμία με τον εξαιρετικό αντιπρόσωπο (AACE) λόγω Anthem 60 που είχα.
Οποιαδήποτε δοκιμή απαιτεί τόσες αλλαγές καλωδίων είναι εφικτή μόνο με κινητό rack. Στο χώρο μου υπάρχουν προ-εγκατεστημένα μόνο τα 6 ηχεία οροφής τα οποία δεν είναι τα τυπικά στρόγγυλα ηχεία του Atmos, αλλά full in Wall με δυνατότητες ισάξιες ενός μεγάλου ηχείου δαπέδου. Θεωρώ όμως τελείως δεσμευτικό να εντοιχίσεις το σύνολο των ηχείων και να μη μπορείς να τα εξελίξεις όπως τα υπόλοιπα μηχανήματα. Τα υπόλοιπα ηχεία μου είναι μεγάλα σε όγκο αλλά σχετικά εύκολα σε μετακίνηση καθώς φρόντισα να υπάρχει αρκετό περίσσιο καλώδιο κατά τη δημιουργία του χώρου.
Η σύνδεση με όλα τα κανάλια των ενισχυτικών έγινε μέσω XLR καλωδίων υψηλής ποιότητας. Κύριος ενισχυτής χρησιμοποιήθηκε ο εξαιρετικός Musical Fidelity M6x 250.7 (αναλυτικό review εδώ: https://www.avsite.gr/forum/threads/h-musical-fidelity-goes-multichannel.189297/page-2 ) καθώς και οι παλαιότεροι Anthem MCA και Classe .
Οι πρώτες δοκιμές έγιναν με τον AV10, ένα μηχάνημα που κυριολεκτικά καλύπτει όλα τα φορμά στο χώρο του πολυκάναλου ήχου. Ακολούθησε ο Anthem 90 που ήταν και η πρώτη μου επιλογή καθώς τον έχει ο αδερφός μου. Μπορώ να γράψω ένα συγκριτικό review 10 σελίδων αλλά θα συνοψίσω στα εξής:
Συνεχίζεται …….
Κάποτε, στο πολύ μακρινό 1989 δημιουργήθηκε μια εταιρεία η οποία εξελίχθηκε σε ένα θρύλο τα επόμενα χρόνια, η Sonic Frontiers. Μοναδικός της στόχος η δημιουργία κορυφαίων μηχανημάτων σε προσιτό κόστος. Έγινε γνωστή με τον προενισχυτή SFL-1 ο οποίος κέρδισε τα βλέμματα και τις κριτικές το 1991 στη WCES ’91 ενώ τα επόμενα προϊόντα που ακολούθησαν όπως οι SFS-40, SFS-80, SFM-160 ενισχυτές και ο SFL-2 προενισχυτής την καθιέρωσαν παγκοσμίως κερδίζοντας δεκάδες βραβεία.
Η έλευση του Dolby Digital ως παγκόσμιο standard το 1997 και η επέλαση του DVD οδήγησαν την εταιρεία στην απόφαση να εισέλθει στο χώρο του Home Cinema δημιουργώντας μία θυγατρική, την Anthem η οποία είχε σαν σλόγκαν το: "best within boundaries". Η πρωτοποριακή τους σχεδίαση και η δημιουργία των περισσότερων εξαρτημάτων εντός του εργοστασίου της εταιρείας οδήγησαν σύντομα στην κορυφή και έστρεψαν τα βλέμματα ενός κολοσσού στο χώρο των ηχείων, της Paradigm, πάνω της. Η εξαγορά της το 1998 θα άλλαζε τα πάντα τα επόμενα χρόνια.
Για να καταλάβουμε το λόγο αυτής της εξαγοράς πρέπει να ανατρέξουμε πάλι λίγο πίσω στο χρόνο, συγκεκριμένα στο 1990 όταν το National Research Council (NRC) και το Canadian Audio Research Consortium (CARC) ενώθηκαν κάτω από τη στέγη του Athena Project προσλαμβάνοντας τους καλύτερους μηχανικούς ήχου της εποχής προκειμένου να κατανοήσουν την ίδια τη φύση του ήχου και την ψυχοακουστική του επίδραση και αναπαραγωγή (Research into psychoacoustics and sound reproduction ) και να μελετήσουν τους παράγοντες που την επηρεάζουν σε ένα δωμάτιο!
Κύριος χρηματοδότης αυτής της προσπάθειας ήταν η Paradigm και Καναδικές εταιρείες στο χώρο του ήχου. Οι αλγόριθμοι και τα πρωτόκολλα που παρέδωσε η ομάδα θεωρήθηκαν ως τα καλύτερα στον κόσμο, όλοι οι συμμετέχοντες πήραν από ένα ειδικό μηχάνημα μέτρησης ηχητικών παραμέτρων καναλιών D/A και A/D βασιζόμενο σε 4 Motorola DSP56000’s, ότι ισχυρότερο σε επεξεργασία υπήρχε στο χώρο, ειδικό software, μικρόφωνα, και λοιπό εξοπλισμό. Το όνομα αυτού CARC. Μόλις είχε γεννηθεί το σημερινό Room Correction…….
Το Athena project ακόμη και σήμερα αποτελεί το ιερό δισκοπότηρο στην επεξεργασία του ήχου, όλες οι επόμενες προσπάθειες που έγιναν βασίζονται σε μεγάλο βαθμό σε στοιχεία και μετρήσεις αυτού.
Με τη λήξη του project, η Paradigm προσέλαβε τους βασικούς μηχανικούς, συγκεκριμένα τους Peter Schuck, Ph.D., υπεύθυνο για τους αλγόριθμους και τη γραφή του κώδικα, και τον Marc Bonneville που σχεδίασε τα ηλεκτρονικά του CARC. Και οι 2 τοποθετήθηκαν ως υπεύθυνοι ενός νέου κέντρου σχεδιασμού με την ονομασία PARC (Paradigm’s Advanced Research Centre) το οποίο συνεργαζόταν με τη νεοαποκτηθείσα Anthem.
Χρειάστηκαν χρόνια εξαντλητικών δοκιμών για να φτάσουμε το 2008 στη δημιουργία του ARC-1 του πρώτου ολοκληρωμένου software για Room Correction το οποίο ενσωματώθηκε στους πανάκριβους αλλά μοναδικούς Anthem Statement D1 και D2 audio/video επεξεργαστές και χρησιμοποιούσε για πρώτη φορά μικρόφωνο και σύνδεση με Windows PC.
Το 2010 παρουσιάστηκε ο AVM50v, ο πρώτος επεξεργαστής νέας γενιάς με θύρα RS-232 με δυνατότητα φόρτωσης πλήθους νέων παραμέτρων και αναβαθμίσεων από τον απλό χρήστη. Ακολούθησαν το 2014 το ARC-2 με τους AVM 60 και δυνατότητα αποθήκευσης διαφορετικών ρυθμίσεων για να φτάσουμε στη σημερινή γενιά, τους AVM 70/90 και MRX 540/740/1140 οι οποίοι τρέχουν το ARC Genesis το οποίο επανασχεδιάστηκε από την αρχή και έχει νέο user interface για το οποίο θα μιλήσουμε παρακάτω.
Συνεχίζεται……
PART 2, επιλογή μηχανήματος
Η αγορά προενισχυτή/αποκωδικοποιητή σε αυτή την κατηγορία τιμής είναι η δυσκολότερη απόφαση τόσο για τον απαιτητικό γνώστη με εμπειρία στο χώρο, όσο και για κάποιον που ενώ αναζητά ποιοτικό ήχο θέλει συγχρόνως την εύκολη τοποθέτηση και διαχείριση μέσω ενός φιλικού περιβάλλοντος (user interface). Έχω αντιμετωπίσει άπειρες φορές εγκαταστάσεις πανάκριβων μηχανημάτων με ήχο και ρυθμίσεις πολύ κατώτερες του αναμενόμενου και το αντίθετο.
Η πολυετή εμπειρία μου στο χώρο (το πρώτο Laser Disk με 9ιντσο CRT στην Ελλάδα τον οποίο ρύθμιζα ανά 3 βδομάδες ! για τελειότητα), η κατοχή μηχανημάτων που για χρόνια θεωρούνται κορυφαία, όπως ο ΕAD Signature, Parasound C2 και ο μέχρι προ 1 έτους Anthem 60, καθώς και η ολοκλήρωση του νέου χώρου με αναλυτικές μετρήσεις, με έκαναν κυριολεκτικά αγοραστή προς αποφυγή για τους περισσότερους επαγγελματίες στο χώρο.
Από τη μία έχεις το κόστος, από την άλλη την τρέλα σου που δε σε αφήνει να αποφασίσεις αν δεν δεις τα πάντα, ή έστω αυτά που δε θέλουν ένα νεφρό σου για να τα αποκτήσεις. Ο κυριότερος παράγοντας που καθορίζει την αγορά θα πρέπει να είναι πάντα ο χώρος που έχεις. Διαβάζεις δεκάδες υπέροχα Reviews για μηχανήματα και όταν παίξουν με τους περιορισμούς που απορρέουν από το σύστημά σου, την τοποθέτηση των ηχείων, τις ανακλάσεις κτλ, απογοητεύεσαι.
Έχοντας γνώση των παραπάνω, εστίασα σε μηχανήματα με δυνατότητα σοβαρού Room Correction ώστε να ελαχιστοποιήσω το ρίσκο. Συγχρόνως ήρθα σε επαφή με όλους τους γνωστούς μου που έχουν αγοράσει προ το τελευταίο έτος και επισκέφτηκα τις μεγάλες εκθέσεις του εξωτερικού και συγκεκριμένα καταστήματα που ξέρω ότι έχουν υποδειγματικό στήσιμο. Trinnov και Storm αποκλείστηκαν λόγω κόστους και κυρίως διαστάσεων χώρου (8 x 5 x 3.40μ). Βέβαια η ύπαρξη του νέου Dirac Room Correction αποκλειστικά στο νέο Storm με έβαλε σε σκέψεις. Προς τιμή τους οι εκπρόσωποι των εταιρειών βλέποντας τα σχέδια του χώρου και με βάση την απόσταση των ηχείων μου τόνισαν ότι θα πάρω μόνο το 50% των δυνατοτήτων. Μπράβο, δεν είναι τυχαίο που θεωρούνται μονόδρομος σε Home Cinema με πάρα πολλά ηχεία.
Μετά από πολύ ψάξιμο, οι επιλογές μου περιορίστηκαν σε 3 μηχανήματα, τον Marantz AV10, Anthem 70 και Anthem 90. Και τα τρία μηχανήματα δοκιμάστηκαν στο χώρο μου, ο Marantz από φίλο, οι Anthem χάρις στη γνωριμία με τον εξαιρετικό αντιπρόσωπο (AACE) λόγω Anthem 60 που είχα.
Οποιαδήποτε δοκιμή απαιτεί τόσες αλλαγές καλωδίων είναι εφικτή μόνο με κινητό rack. Στο χώρο μου υπάρχουν προ-εγκατεστημένα μόνο τα 6 ηχεία οροφής τα οποία δεν είναι τα τυπικά στρόγγυλα ηχεία του Atmos, αλλά full in Wall με δυνατότητες ισάξιες ενός μεγάλου ηχείου δαπέδου. Θεωρώ όμως τελείως δεσμευτικό να εντοιχίσεις το σύνολο των ηχείων και να μη μπορείς να τα εξελίξεις όπως τα υπόλοιπα μηχανήματα. Τα υπόλοιπα ηχεία μου είναι μεγάλα σε όγκο αλλά σχετικά εύκολα σε μετακίνηση καθώς φρόντισα να υπάρχει αρκετό περίσσιο καλώδιο κατά τη δημιουργία του χώρου.
Η σύνδεση με όλα τα κανάλια των ενισχυτικών έγινε μέσω XLR καλωδίων υψηλής ποιότητας. Κύριος ενισχυτής χρησιμοποιήθηκε ο εξαιρετικός Musical Fidelity M6x 250.7 (αναλυτικό review εδώ: https://www.avsite.gr/forum/threads/h-musical-fidelity-goes-multichannel.189297/page-2 ) καθώς και οι παλαιότεροι Anthem MCA και Classe .
Οι πρώτες δοκιμές έγιναν με τον AV10, ένα μηχάνημα που κυριολεκτικά καλύπτει όλα τα φορμά στο χώρο του πολυκάναλου ήχου. Ακολούθησε ο Anthem 90 που ήταν και η πρώτη μου επιλογή καθώς τον έχει ο αδερφός μου. Μπορώ να γράψω ένα συγκριτικό review 10 σελίδων αλλά θα συνοψίσω στα εξής:
- Τα 2 μηχανήματα έχουν τελείως διαφορετικό ήχο τόσο σε δικάναλο, όσο και σε πολυκάναλο! Δεν μπορώ να καταλάβω συγκριτικά που έχουν γίνει και παρουσιάζουν διαφορές μόνο σε stereo. Ο Marantz έχει ένα πεντακάθαρο ήχο σε σχέση με χαμηλότερα μοντέλα AV, αλλά διατηρεί τα ίδια χαρακτηριστικά καθώς δεν είναι ουδέτερος αλλά χρωματίζει με συγκεκριμένο τρόπο ενώ σε πολυκάναλο σύστημα είναι απολύτως smooth δίχως επιθετικό ήχο, κάτι που σε πολλούς δεν αρέσει. Όσοι έχουν ακούσει Marantz καταλαβαίνουν τι εννοώ, άλλοι θα τον αγαπήσουν, άλλοι όχι.
- O Anthem έχει ένα ολοκληρωμένο Room Correction software ενώ ο AV10 θα δώσει αυτή τη δυνατότητα με Dirac σε 1 έτος. Με τα σημερινά δεδομένα σε κανένα σημείο δε μπόρεσε το Dirac και το Audyssey να συναγωνιστεί το ARC. Η ύπαρξη πολλών sub ή ηχείων πλήρους φάσματος κάνει την επιλογή μονόδρομο καθώς η Anthem έχει φτάσει το software με την έκδοση του ARC-Genesis σε ένα επίπεδο που δύσκολα θα συναντήσει ανταγωνισμό από κάθε άλλη εταιρεία, περισσότερα παρακάτω στην ανάλυση.
- Όταν κάποιος δει την οθόνη του AVM 70/90 θα του φανεί αστεία η αντίστοιχη του AV10, επιεικώς απαράδεκτη, με κλειστό πορτάκι δε βλέπεις τίποτε, με ανοιχτό είναι ενοχλητική και αν βάλεις να σβήνει αυτόματα θα πρέπει να πειράζεις συνεχώς κάτι στο χειριστήριο.
- Κύριο χαρακτηριστικό στους Anthem είναι ο ειδικός σχεδιασμός ώστε να εξαφανίσουν παραμορφώσεις. Η καλωδίωση είναι σχεδόν μηδενική, χρησιμοποιούν Advanced Load Monitoring (ALM) κύκλωμα παρακολούθησης θερμοκρασίας, έχουν μεγάλο μετασχηματιστή μηδενικού θορύβου και ογκώδης ψήκτρες με ανεμιστήρα που ποτέ δεν άκουσα έως τώρα.
- Ο χώρος που είναι τοποθετημένα τα ηχεία και η ανάλυσή του με ένα σοβαρό Room Correction καθορίζει βασικούς παράγοντες, όπως το πλήθος αυτών και πόσα subwoofer θα χρησιμοποιηθούν.
- Ο Anthem 90 κυριολεκτικά διαλύει τον ανταγωνισμό σε ποιότητα ήχου. Είναι σε μία άλλη κατηγορία όπου κάθε σύγκριση σε δικάναλο ήχο μπορεί να γίνει μόνο με μηχανήματα πολλαπλάσιου κόστους, σε αυτό το χώρο. Κανένας άλλος AV δε χρησιμοποιεί τόσο εξελιγμένα Dac και κυκλώματα. Είναι τουλάχιστον 2 χρόνια μπροστά σε σχεδίαση από τον ανταγωνισμό. Σε πολυκάναλο ήχο, υστερεί σε δυνατότητες (Auro 3D που τείνει να καταργηθεί, διαχείριση περισσότερων των 15 ηχείων) αλλά σε αποζημιώνει με τον καλύτερο ήχο που έχω ακούσει ποτέ!
Συνεχίζεται …….
Last edited: