- Μηνύματα
- 5.581
- Reaction score
- 297
Όλοι έχουμε διαβάσει διάφορες εμβριθείς διατριβές διαφόρων εμβριθών "ριβιούερ" οι οποίοι εμβριθώς δοκιμάζουν μηχανήματα και εμβριθέστερα αποφαίνονται. Και επίσης όλοι ξέρουμε ότι εξ ορισμού ένα δικάναλο σήμα δεν περιέχει πληροφορία καθ' ύψος. Εδώ που τα λέμε, το ίδιο ισχύει και για σήματα 5.1, 6.1, 7.1 και γενικά σήματα home theater. Το μόνο σήμα που σχεδιάστηκε για να περιέχει πληροφορία ύψους ήταν το Ambisonics, που χρησιμοποιούσε 4 μικρόφωνα σε διάταξη τετραέδρου (=τριγωνικής πυραμίδας).
Πώς λοιπόν "ακούμε" ύψος σε ένα στερεοφωνικό σήμα? Το βιβλίο που διαβάζω (Loudspeakers, Newell και Holland, Focal Press 2007) αναφέρει μιαν ενδιαφέρουσα ψυχοακουστική μελέτη που έγινε τη δεκαετία του '70 και στην οποία ζητήθηκε από 45 άτομα να ακούσουν σήματα θορύβων από μία συστοιχία πολλών ηχείων και να εντοπίσουν από ποιό ηχείο (απο τα πολλά) έβγαινε το σήμα κάθε φορά. Όπως ήταν προφανές, άλλοι εντόπιζαν την εκάστοτε πηγη καλύτερα και άλλοι χειρότερα.
Στη συνέχεια έκαναν ηχογράφηση των σημάτων από μικροσκοπικά μικρόφωνα τοποθετημένα στα πτερύγια των αυτιών τεσσάρων από τα 45 "πειραματόζωα" και τους έβαλαν να ακούσουν τις ηχογραφήσεις αυτές από ακουστικά. Βρήκαν ότι η επιτυχία στην εντόπιση της πηγής με αυτό τον τρόπο ήταν περίπου η ίδια, σε σύγκριση με τα ίδια υποκείμενα όταν άκουγαν τα ηχεία κανονικά και ελεύθερα στο χώρο.
Στη συνέχεια, και εδώ είναι το ενδιαφέρον, έβαλαν τα 4 πειραματόζωα να ακούσουν με ακουστικά τις ηχογραφήσεις που είχαν γίνει όχι στα δικά τους πτερύγια, αλλά στα πτερύγια των άλλων. Τα αποτελέσματα άλλαξαν. Τα πειραματόζωα "απέκτησαν" τις εντοπιστικές ιδιότητες του πτερυγίου στο οποίο είχε γίνει η ηχογράφηση! Και αυτό παρ' όλο που σχολίασαν ότι οι ήχοι ακούγονταν "αφύσικοι".
Με άλλα λόγια μπόρεσαν να ανιχνεύσουν την συχνοτική διαφορά που επέφερε αυτή η τεχνητή "αλλαγή πτερυγίου", αλλά αυτό δεν παρεμπόδισε την δυνατότητα εντοπισμού στο χώρο, που πρόσφερε το κάθε πτερύγιο :crazy_4: Τα συμπεράσματα δικά σας.
Πώς λοιπόν "ακούμε" ύψος σε ένα στερεοφωνικό σήμα? Το βιβλίο που διαβάζω (Loudspeakers, Newell και Holland, Focal Press 2007) αναφέρει μιαν ενδιαφέρουσα ψυχοακουστική μελέτη που έγινε τη δεκαετία του '70 και στην οποία ζητήθηκε από 45 άτομα να ακούσουν σήματα θορύβων από μία συστοιχία πολλών ηχείων και να εντοπίσουν από ποιό ηχείο (απο τα πολλά) έβγαινε το σήμα κάθε φορά. Όπως ήταν προφανές, άλλοι εντόπιζαν την εκάστοτε πηγη καλύτερα και άλλοι χειρότερα.
Στη συνέχεια έκαναν ηχογράφηση των σημάτων από μικροσκοπικά μικρόφωνα τοποθετημένα στα πτερύγια των αυτιών τεσσάρων από τα 45 "πειραματόζωα" και τους έβαλαν να ακούσουν τις ηχογραφήσεις αυτές από ακουστικά. Βρήκαν ότι η επιτυχία στην εντόπιση της πηγής με αυτό τον τρόπο ήταν περίπου η ίδια, σε σύγκριση με τα ίδια υποκείμενα όταν άκουγαν τα ηχεία κανονικά και ελεύθερα στο χώρο.
Στη συνέχεια, και εδώ είναι το ενδιαφέρον, έβαλαν τα 4 πειραματόζωα να ακούσουν με ακουστικά τις ηχογραφήσεις που είχαν γίνει όχι στα δικά τους πτερύγια, αλλά στα πτερύγια των άλλων. Τα αποτελέσματα άλλαξαν. Τα πειραματόζωα "απέκτησαν" τις εντοπιστικές ιδιότητες του πτερυγίου στο οποίο είχε γίνει η ηχογράφηση! Και αυτό παρ' όλο που σχολίασαν ότι οι ήχοι ακούγονταν "αφύσικοι".
Με άλλα λόγια μπόρεσαν να ανιχνεύσουν την συχνοτική διαφορά που επέφερε αυτή η τεχνητή "αλλαγή πτερυγίου", αλλά αυτό δεν παρεμπόδισε την δυνατότητα εντοπισμού στο χώρο, που πρόσφερε το κάθε πτερύγιο :crazy_4: Τα συμπεράσματα δικά σας.