Υποκειμενικά χαρακτηριστικά ήχου και αντίληψη αυτών...

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Δεν είναι λίγες οι φορές που για το ίδιο σύστημα, πολλοί ακροατές δίνουν εντελώς διαφορετική αξιολόγηση, ερμηνεία του ήχου που άκουσαν. Σε άλλον ακούστηκε τέλειο σε άλλον ξύριζε, σε άλλον το μπάσο ακούστηκε στακάτο ενώ σε άλλον ακούστηκε υπερβολικό. Ακόμη κι αν σε βασικά θέματα συμφωνούμε, σε επί μέρους σχεδόν πάντα εκφράζονται αρκετές διαφορετικές απόψεις.

Έχετε αναλογιστεί ποτέ τους λόγους για τους οποίους τα δικά μας αυτιά εν πολλοίς, δεν συμφωνούν πάντα με αυτά των γύρω μας? Νομίζω ότι μια προσπάθεια κατανόησης των υποκειμενικών χαρακτηριστικών του ήχου, θα μας φανεί εξαιρετικά χρήσιμη. Αν μη τι άλλο θα βγάλει μερικά συμπεράσματα, αφ’ ενός για το πώς αντιλαμβάνεται ο καθένας μας μερικά χαρακτηριστικά του ήχου, αφ’ ετέρου θα ορίσει τον βαθμό σπουδαιότητας μιας άποψης που εκφράζεται για ένα σύστημα από οποιονδήποτε ακροατή.

Δεν μπαίνουμε για τα καλά, αλλά αγγίζουμε τα χωράφια της ψυχοακουστικής, μιας και αυτή αποτελεί τον κλάδο της ακουστικής που μελετά τον υποκειμενικό τρόπο με τον οποίο το ανθρώπινο σύστημα ακοής αντιλαμβάνεται τους διάφορους ήχους, συμπεριλαμβανόμενης και της μουσικής (συνειδητοποίηση της ηχητικής πληροφορίας σε γνωστικό επίπεδο).



Τα υποκειμενικά χαρακτηριστικά του ήχου, είναι τρία:

- Η Ακουστότητα.
Η ακουστότητα είναι το σημαντικότερο χαρακτηριστικό και αφορά στο μέγεθος της αντίληψης που παράγει ο ήχος σε κάθε ακροατή. Το αυτί όπως είναι γνωστό αντιδρά διαφορετικά στις διάφορες συχνότητες. Οι γνωστές καμπύλες ακουστότητας δείχνουν πως πρέπει να μεταβληθεί η ένταση ενός ήχου ανά συχνότητα, έτσι ώστε το ανθρώπινο αυτί να νομίζει ότι ακούει στην ίδια ένταση. Η ανθρώπινη ακοή παρουσιάζει την μεγαλύτερη ευαισθησία στην περιοχή 1kHz-5kHz. Η στάθμη ακουστότητας μετριέται σε phon που δεν είναι τίποτε άλλο από τα dB που μετρούνται σε συχνότητα 1000Hz. Συνεπώς η ακουστότητα έχει σχέση με την ένταση του ήχου. Προφανώς κάθε άνθρωπος δεν ακούει στις ίδιες εντάσεις κάθε συχνότητα ή ομάδα συχνοτήτων. Ένα ακουόγραμμα θα αποδείξει του λόγου το αληθές. Ένα πλήρες ακουόγραμμα μετρά συχνότητες από 250Hz έως 7000Hz σε εντάσεις από 20dB έως 70dB. Κοιλιές και εμβοές είναι συνηθισμένα φαινόμενα και η απώλεια ακοής μεταξύ 20-50dB θεωρείται ήπια βαρηκοΐα, ενώ οι απώλειες μπορεί να είναι σε υψηλές ή χαμηλές συχνότητες. Αν έχετε έναν ισοσταθμιστή στο σπίτι, δοκιμάστε να ακούσετε τι σημαίνει αυξομείωση εντάσεων 10-15dB σε φάσμα διαθέσιμων από το μηχάνημα συχνοτήτων. Θα γελάτε 10 μέρες...

- Το ύψος.
Το ύψος ή η οξύτητα είναι ένα χαρακτηριστικό του ήχου, αποτέλεσμα (επίσης) της θεμελιώδους συχνότητας. Το ύψος ήχου διακρίνεται σε "βαρύ" και "οξύ" και είναι αποτέλεσμα των κινήσεων του σώματος που παράγει τον ήχο και του ίδιου του σώματος. Μεγάλος αριθμός ταλαντώσεων παράγει υψηλές συχνότητες ενώ μικρότερος παράγει χαμηλές. Οξείς ήχοι είναι ήχοι υψηλών συχνοτήτων ενώ βαρείς ήχοι είναι αυτοί χαμηλών συχνοτήτων. Το πώς αντιλαμβανόμαστε συνεπώς ένα έγχορδο και η κατάταξη του ήχου αυτού σε οξύ ή βαρύ, εξαρτάται από το μήκος, την διάμετρο και τον αριθμό των ταλαντώσεων που κάνει. Πόσοι από εμάς όμως μπορούν να ξεχωρίσουν τα έγχορδα μιας ορχήστρας (βιολί, βιόλα, βιολοντσέλο, κοντραμπάσο) αν δε τα βλέπουν? Πως θα χαρακτήριζε ο καθένας από εμάς το ύψος του ήχου των τεσσάρων εγχόρδων της ορχήστρας? Πως την τρομπέτα και πως την τούμπα?...

- Η χροιά.
Οι χροιά ή αλλιώς το ποιόν του ήχου, είναι άλλο ένα υποκειμενικό χαρακτηριστικό του ήχου. Είναι αυτό που κάνει τους ήχους να διαφέρουν, ακόμη κι αν τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους είναι ίδια. Όταν μιλάμε για χροιές, αναφερόμαστε σε σύνθετους ήχους. Το πλήθος και το πλάτος των αρμονικών συχνοτήτων, δίνουν την υποκειμενική αντίληψη της χροιάς. Όπως και η φωνή κάθε ανθρώπου έτσι και τα μουσικά όργανα έχουν διαφορετικές χροιές το ένα από το άλλο, παρά το γεγονός ότι μιλάμε για τα ίδια όργανα. Το υλικό κατασκευής, το ακριβές σχήμα, το υλικό της χορδής, ο τρόπος παιξίματος είναι μερικοί από τους παράγοντες που καθορίζουν την χροιά ενός έγχορδου οργάνου...


Όπως αντιλαμβάνεστε μιλάμε για ΜΕΓΑΛΟ μπλέξιμο.
Για να το μπερδέψω όσο δεν πάει άλλο, θα βάλω στο παιχνίδι και την ψυχοακουστική διερεύνηση. Εδώ δεν συζητάμε πλέον απλά για την ακοή ενός ατόμου (όπως αυτή μετράται με ένα ακουόγραμμα), αλλά για την ικανότητά του να κατανοεί, συνειδητοποιεί, αποκωδικοποιεί και τελικά επικοινωνεί με βάση αυτό που άκουσε. Πέραν αυτών, εδώ εισάγονται και στοιχεία όπως πχ η κατεύθυνση του ήχου που ακούμε ή η εύρεση της ηχητικής πηγής στον χώρο γενικά.



...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Λοιπόν I ‘ve got big news...
Από ότι καταλαβαίνετε, δεν ακούμε το ίδιο. Και δεν ακούμε το ίδιο όχι γιατί απλά δεν μπορούμε να το εκφράσουμε σωστά, όπως ίσως κάποιοι νομίζουν, αλλά... ΔΕΝ ΑΚΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ.

- Μήπως θέλει τώρα κανείς, να μου δώσει ορισμούς για:
1. Την μουσικότητα,
2. Την ανάλυση,
3. Την ταχύτητα,
4. Την ατάκα,
5. Τον ηχοχρωματικό πλούτο,
6. Το σώμα,
7. Την απόσβεση,
8. Τα μεταβατικά,
9. Την εστίαση,
10. Το βάθος,
11. Τα δυναμικά,
12. Την εικόνα,
13. Τον λυρισμό,
14. Τον όγκο,
15. Τον αέρα,
16. Την ομοιογένεια,
17. Την φυσικότητα,
18. Την απαλότητα,
19. Τον…



Αμέσως μετά θα συγκροτήσουμε επιτροπή υποκειμενικής αξιολόγησης ηχητικού εξοπλισμού. Οι υποψήφιοι παρακαλούνται να υποβάλουν το ακουόγραμμά τους στην είσοδο. Έτσι για να καταλαβαινόμαστε δηλαδή ρε παιδιά. :cool_11::cool_11:




...
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.842
Ότι δεν ακούμε το ίδιο είναι παραπάνω απο βέβαιο. Όπως επίσης και ότι ο καθένας μας νομίζει πως αυτός ακούει καλύτερα απ' όλους τους άλλους. :happy_9:

Πέρα απ' τη διαφοροποίηση των ακουστικών χαρακτηριστικών μας (ακοόγραμμα), ο πιο βασικός παράγοντας είναι ο εθιστική τάση του αυτιού. Αν κάποιος π.χ. πάει στα μοδάτα club τακτικά, μετά απο λίγο καιρό είναι βέβαιος πως οτιδήποτε ακούγεται διαφορετικά απο τον ήχο που ξέρει απο εκεί, είναι φτωχό σε μπάσα και σε πρίμα.
Διάβασα κάποτε έναν αμερικανό επιτυχημένο reviewer, που έλεγε πως όποιος θέλει να είναι αντικειμενικός στην κρίση του σαν επαγγελματίας, οφείλει να ακούει, 1-2 φορές την εβδομάδα, ζωντανές εκτελέσεις σπο groups, ορχήστρες κ.λ.π., για να μη χάνει την αίσθηση πως ακούγονται απο κοντά οι μουσικοί.:happy_2:
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.532
Reaction score
21.970
Αν ξεκίνησες αυτό το θέμα για να χρυσώσεις το χάπι αυτών των κατωτέρων όντων, που αξιώνουν να έχουν γνώμη επί παντός ηχητικού θέματος, και λογαριάζουν την επί των ηχητικών αρμοδιότητα ανάλογα με το πάχος του πορτοφολιού, και χάριν των οποίων ρίχνω τη μύτη μου και χατιρικώς τους αποκαλώ χαϊεντάδες, τότε εντάξει.

Αλλά να ξέρεις πως το νόσημα είναι λοιμώδες και χρόνιο, κάτι σαν τον έρπητα.
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Λοιπόν I ‘ve got big news...
Από ότι καταλαβαίνετε, δεν ακούμε το ίδιο. Και δεν ακούμε το ίδιο όχι γιατί απλά δεν μπορούμε να το εκφράσουμε σωστά, όπως ίσως κάποιοι νομίζουν, αλλά... ΔΕΝ ΑΚΟΥΜΕ ΤΟ ΙΔΙΟ.

...
Εγώ επίσης νομίζω ότι δεν ακούμε *πάντα* το ίδιο, ότι το ίδο πράγμα άλλες φορές το ερμηνεύουμε έτσι, άλλες ... όχι έτσι. Η ερμηνεία του φαινομένου γίνεται διαφορετικά, με το εσωτερικό bias της στιγμής να έχει μεγαλύτερη επιρροή από τις όποιες μικροδιαφορές μπορεί να προκύπτουν από διαφορετικά καλώδια ή οτιδήποτε άλλο. Η "εκπαίδευση" στο χόμπυ, είναι να το bias μας να στρέφεται προς την κατεύθυνση που μας έχει πιπιλιστεί από την εκάστοτε διαφήμιση. Όταν πχ έχεις περάσει 3 μερόνυχτα να μελετάς τα χαρακτηριστικά ενός καλωδίου, όταν περιμένεις να ακούσεις κάτι συγκεκριμένο, και εφόσον η διαφορά από το υπάρχον δεν είναι τραγική, το πιό πιθανό είναι να το ακούσεις.

ΥΓ
Αν το "μας" και το "εμείς" που αναφέρομαι σας φαίνεται γενικό και αόριστο μάλλον είναι και σίγουρα δεν έχω εξάγει τα παραπάνω βάσει επαρκούς στατιστικού δείγματος.... αναφέρομαι κυρίως στον εαυτό μου
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Επίσης, με συνεχές βάλε και βγάλε καλώδια ενισχυτές σιντιά ξαναμανατακτοποία τα καλώδια των ηχείων δεν γίνεται δουλειά, και δεν φταίνε τα μόρια που δεν προλαβαίνουν να προσανατολιστούν ή οι πυκνωτές να τιγκάρουν καλά δυό μερόνυχτα, αλλά με τόσα νεύρα άγχος και πόνο στη μέση... μουσική δεν.
 

Μηνύματα
5.168
Reaction score
10
Νικο ετσι ειναι οπως τα λες. Πραγματικα ειναι πολυ δυσκολο να βγαλεις ακρη συζητωντας με καποιον για ενα συστημα. Γιατι ολα αυτα που ανεφερες ειναι τελειως υποκειμενικα. Αυτα που δεν ειναι υποκειμενικα, για μενα, ειναι η αναλυση, η διαφανεια και η "παρουσια" του συστηματος. Μονο καποιος που ξημεροβραδιαζεται σε studio, εχει απειρες εμπειριες live οργανων και εκπαιδευμενο αυτι μπορει να κρινει αν κατι ακουγεται σωστα η οχι.

Τελικο κριτηριο ομως ειναι ποσο "real" ακουγεται κατι. Η αλλιως η "παρουσια" του συστηματος.
Οπως οταν εχεις μπροστα σου μια ζωντανη μπαντα με ας πουμε δυο κλασσικες κιθαρες ενα μπασο, ενα drum και ενα τραγουδιστη δεν θα αναρωτηθεις αν αυτο που ακους ειναι στερεοφονικο αλλα θα ξερεις οτι ακους ζωντανη μουσικη ετσι και ενα καλο ηχοσυστημα πρεπει να σου δημιουργει το ιδιο συναισθημα οτι εχεις μπροστα σου την μπαντα. Γιατι αυτη η αισθηση δεν χρειαζεται αναλυση, απλα το αισθανεσαι.

Ωραιο θεμα!:cool_4:
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Αν ξεκίνησες αυτό το θέμα για να...
Το ξεκίνησα όντως για να... :happy_9: ... αναρωτηθούμε πόση αξία έχουν οι ακουστικές μας εκτιμήσεις επί μηχανών και συστημάτων. Θέλω να πω πως, αυτό, το εύκολο κομμάτι του χόμπι μας (όλοι έχουν... άποψη), τοποθετείται στην σωστή του διάσταση αιτιολογημένα.

Αλλά να ξέρεις πως το νόσημα είναι λοιμώδες και χρόνιο, κάτι σαν τον έρπητα.
Εδώ μπαίνει το ηθικό τρίλημμα :crazy_10:: Χορηγείς φαρμακευτική αγωγή, περιμένεις το μοιραίο ή προχωράς σε ευθανασία όσο πιο γρήγορα γίνεται και χρησιμοποιείς το πτώμα για επιστημονικούς σκοπούς (κρεμασμένο στην Ομόνοια)?... "happy_1"

...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Εγώ επίσης νομίζω ότι δεν ακούμε *πάντα* το ίδιο, ότι το ίδο πράγμα άλλες φορές το ερμηνεύουμε έτσι, άλλες ... όχι έτσι. Η ερμηνεία του φαινομένου γίνεται διαφορετικά, με το εσωτερικό bias της στιγμής να έχει μεγαλύτερη επιρροή από τις όποιες μικροδιαφορές μπορεί να προκύπτουν από διαφορετικά καλώδια ή οτιδήποτε άλλο. Η "εκπαίδευση" στο χόμπυ, είναι να το bias μας να στρέφεται προς την κατεύθυνση που μας έχει πιπιλιστεί από την εκάστοτε διαφήμιση. Όταν πχ έχεις περάσει 3 μερόνυχτα να μελετάς τα χαρακτηριστικά ενός καλωδίου, όταν περιμένεις να ακούσεις κάτι συγκεκριμένο, και εφόσον η διαφορά από το υπάρχον δεν είναι τραγική, το πιό πιθανό είναι να το ακούσεις.

ΥΓ
Αν το "μας" και το "εμείς" που αναφέρομαι σας φαίνεται γενικό και αόριστο μάλλον είναι και σίγουρα δεν έχω εξάγει τα παραπάνω βάσει επαρκούς στατιστικού δείγματος.... αναφέρομαι κυρίως στον εαυτό μου
Ενδιαφέρουσα διάσταση που προφανώς αφορά στην ψυχοακουστική. Η αυθυποβολή είναι το Νο1 πρόβλημα όταν καλούμαστε να εκφέρουμε άποψη. Σε επίπεδο σύγκρισης αντιμετωπίζεται άμεσα και οριστικά με τυφλά τεστ. Σίγουρη λύση... :cool_4:

...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Επίσης, με συνεχές βάλε και βγάλε καλώδια ενισχυτές σιντιά ξαναμανατακτοποία τα καλώδια των ηχείων δεν γίνεται δουλειά, και δεν φταίνε τα μόρια που δεν προλαβαίνουν να προσανατολιστούν ή οι πυκνωτές να τιγκάρουν καλά δυό μερόνυχτα, αλλά με τόσα νεύρα άγχος και πόνο στη μέση... μουσική δεν.
Εδώ υπάρχει θέμα. Τελικά τι είναι προτιμότερο όταν ψάχνουμε την καλύτερη λύση? Να δουλέψουμε στα όρια της ακουστικής μνήμης, ή να προσπαθούμε κάθε φορά να αφομοιώνουμε τις αλλαγές, δίνοντας περισσότερο χρόνο στις συσκευές?


...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Τελικο κριτηριο ομως ειναι ποσο "real" ακουγεται κατι. Η αλλιως η "παρουσια" του συστηματος. Οπως οταν εχεις μπροστα σου μια ζωντανη μπαντα με ας πουμε δυο κλασσικες κιθαρες ενα μπασο, ενα drum και ενα τραγουδιστη δεν θα αναρωτηθεις αν αυτο που ακους ειναι στερεοφονικο αλλα θα ξερεις οτι ακους ζωντανη μουσικη ετσι και ενα καλο ηχοσυστημα πρεπει να σου δημιουργει το ιδιο συναισθημα οτι εχεις μπροστα σου την μπαντα. Γιατι αυτη η αισθηση δεν χρειαζεται αναλυση, απλα το αισθανεσαι.
Το "real" και η "παρουσία" είναι κομμάτια της υποκειμενικής αξιολόγησης ενός συστήματος. Το γιατί, το αναλύσαμε. Όμως υπάρχει ένα θέμα ακόμη το οποίο έχω θίξει πολλάκις. Το ζητούμενο στην στερεοφωνία, δεν είναι η προσέγγιση του πραγματικού αλλά της ηχογράφησης αυτού, με συγκεκριμένη μάλιστα τεχνοτροπία, η οποία ορίζει όλη την αλυσίδα αναπαραγωγής και θέτει τους αντίστοιχους περιορισμούς.

Το λεγόμενο συναίσθημα, που αναφέρεις πρέπει να γίνει σαφές ότι αφορά στην μουσική αυτήν καθεαυτήν. Μια μηχανή αναπαραγωγής δεν δύναται να προκαλέσει συναίσθημα. Ακόμη και η υπό προϋποθέσεις λοιπόν πρόκληση συναισθηματικής φόρτισης, είναι ένα άκρως υποκειμενικό θέμα. Μιας και πιθανώς αναφέρεσαι σε κάποιο όμορφο συναίσθημα, να έχεις επίσης υπόψη σου ότι ένα τέλειο ηχητικό σύστημα μπορεί να προκαλέσει ρίγη παίζοντας μια μουσική και αηδία παίζοντας μιαν άλλη, ανάλογα τον ακροατή. Τόσο απλά... ;-)


...
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Ενδιαφέρουσα διάσταση που προφανώς αφορά στην ψυχοακουστική. Η αυθυποβολή είναι το Νο1 πρόβλημα όταν καλούμαστε να εκφέρουμε άποψη. Σε επίπεδο σύγκρισης αντιμετωπίζεται άμεσα και οριστικά με τυφλά τεστ. Σίγουρη λύση... :cool_4:

...
Συφωνώ απολύτως. Δυστυχώς τα χρόνια που παρακολουθώ τα δρώμενα στα Ελληνικά φόρα δεν έχει καρπωθεί η προσπάθεια. Για εμένα είναι κάτι φυσικό να γίνει, και, αν και δεν θα τελειώσουμε άπαξ και δια παντός με το θέμα των καλωδίων, θα είναι σίγουρα καλό να υπάρχουν καταγεγραμμένα κάπου τα αποτελέσματα. Μέχρι τώρα πάντως δεν φαίνεται να έχει ζεσταθεί το κλίμα, και οι ακραίοι και απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί που βάλλονται εκατέρωθεν σίγουρα δεν έχουν βοηθήσει. Πάντως τόσες κουβέντες, τόοοοοοοση τσαντίλα, τόσα quotes, τόσοι χαρακτηρισμοί και αυτό το πράγμα δεν έγινε ποτέ.... απίστευτο.... 10-15 άνθρωποι να βρεθούν σε ένα δωμάτιο για 2 ωρίτσες και πες ποστ επεξεργασία 2 μέρες τοπ, φαντάζει ακατόρθωτο. Τι να πω.
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Εδώ υπάρχει θέμα. Τελικά τι είναι προτιμότερο όταν ψάχνουμε την καλύτερη λύση? Να δουλέψουμε στα όρια της ακουστικής μνήμης, ή να προσπαθούμε κάθε φορά να αφομοιώνουμε τις αλλαγές, δίνοντας περισσότερο χρόνο στις συσκευές?


...
Η επιλογή #1 νομίζω ντε φάκτο παίρνει πόδι. Η #2 καλή φαίνεται, αν έβαζες και μια #3 που έλεγε ότι αλλάζω μόνο όταν υπάρχει η βάσιμη τεκμηρίωση από τη μία και σαφείς ενδείξεις από την άλλη, θα ψήφιζα αυτή. Μένει να αποφασίσουμε ποιά είναι αυτή η βάσιμη τεκμηρίωση. Ποιόν εξυπηρετεί άραγε όλη αυτή η πολυπλοκότητα που εμπλέκεται στο να βάζεις στην έξοδο ενός ενισχυτή δυό ηχεία και γιατί ακριβώς εμπλέκει αρχές που είναι πιό δυσνόητες και από τον τρόπο λειτουργίας των μηχανών αντιύλης του uss enterprise?
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.842
..... πόση αξία έχουν οι ακουστικές μας εκτιμήσεις επί μηχανών και συστημάτων .... ...
Οι προσωπικές μας εκτιμήσεις έχουν την μεγαλύτερη αξία, αφού εμείς πληρώνουμε! :happy_9:

Για να είναι βέβαια αντικειμενικές, χρειάζεται αυτό που είπε ο U.S.A. pro, και που επανέλαβε, πιο αναλυτικά, παρακάτω ο diabolical, η εκπαίδευση στο φυσικό ήχο. Αυτό χρειάζεται για να έχεις Hi-Fi, και ευρά φυσικά. Και για να έχεις Hi-End, το ίδιο, και πολλά ευρά! :happy_9:

Ο Κώστας έπιασε το θέμα που καίει. Αλλά και αυτοί έχουν δίκιο (παχύ πορτοφόλι και μυρωδιά για το άθλημα), αρκεί να μην θέλουν να περάσουν τη γνώμη τους παραέξω. Εκτός και έχουν την καλή διάθεση να κάνουν πρώτα μια δωρεά.
Είναι αυτό που λέμε, ασήμωσε να σε σεβαστούμε! :cool_11:
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Συφωνώ απολύτως. Δυστυχώς τα χρόνια που παρακολουθώ τα δρώμενα στα Ελληνικά φόρα δεν έχει καρπωθεί η προσπάθεια. Για εμένα είναι κάτι φυσικό να γίνει, και, αν και δεν θα τελειώσουμε άπαξ και δια παντός με το θέμα των καλωδίων, θα είναι σίγουρα καλό να υπάρχουν καταγεγραμμένα κάπου τα αποτελέσματα. Μέχρι τώρα πάντως δεν φαίνεται να έχει ζεσταθεί το κλίμα, και οι ακραίοι και απαξιωτικοί χαρακτηρισμοί που βάλλονται εκατέρωθεν σίγουρα δεν έχουν βοηθήσει. Πάντως τόσες κουβέντες, τόοοοοοοση τσαντίλα, τόσα quotes, τόσοι χαρακτηρισμοί και αυτό το πράγμα δεν έγινε ποτέ.... απίστευτο.... 10-15 άνθρωποι να βρεθούν σε ένα δωμάτιο για 2 ωρίτσες και πες ποστ επεξεργασία 2 μέρες τοπ, φαντάζει ακατόρθωτο. Τι να πω.
Νικόλα μου, δεν έχεις δίκιο (εκτός αν εννοείς test με συγκεκριμένο αντικείμενο). Καθώς κάποιοι είμαστε δεδηλωμένοι οπαδοί των ορθολογιστικών μεθοδολογιών που αφορούν σε σύγκριση μηχανών, έχουμε ασχοληθεί με το θέμα επανειλημμένα και εις βάθος, (πάντα στα πλαίσια του εφικτού).

Εδώ θα δεις την μεθοδολογία ενός blind test και εδώ την απόπειρα εφαρμογής της μαζί με σχετική ανάλυση στατιστικών αποτελεσμάτων. Κάνε τον κόπο να ρίξεις μια ματιά στα links.

Μιας και δεν είχε ξαναγίνει ποτέ ανάλογη προσπάθεια από κοινότητα σαν την δική μας (και ούτε έχει επαναληφθεί έκτοτε) και οι συμμετέχοντες ήταν απαίδευτοι, το test είχε περισσότερο ακαδημαϊκό χαρακτήρα, για να μυήσει έτσι τους παρευρισκόμενους σε αυτήν την δύσκολη ομολογουμένως διαδικασία. Για κάποιους λόγους, δεν ασπάζονται άπαντες την ορθότητα της διαδικασίας, όχι της συγκεκριμένης, γενικώς ενός blind test. Είναι μια βολική κίνηση, δε λέω. :cool_4:


...
 

Σπύρος Μπλάτσιος

Διακεκριμένο μέλος
Μηνύματα
15.897
Reaction score
304
Απάντηση: Re: Υποκειμενικά χαρακτηριστικά ήχου και αντίληψη αυτών...

Για να είναι βέβαια αντικειμενικές, χρειάζεται αυτό που είπε ο U.S.A. pro, και που επανέλαβε, πιο αναλυτικά, παρακάτω ο diabolical, η εκπαίδευση στο φυσικό ήχο. Αυτό χρειάζεται για να έχεις Hi-Fi, και ευρά φυσικά. Και για να έχεις Hi-End, το ίδιο, και πολλά ευρά! :happy_9:
Τι εννοείς "φυσικό ήχο"; Αυτό που ακούς κάθε φορά μόνο φυσικός ήχος δεν είναι. Από την στιγμή που ξεκινά η ηχογράφηση μέχρι να τυπωθεί το LP ή το CD που θα πάρεις στο χέρι σου μεσολαβούν μικρόφωνα, κονσόλες, μέσο ηχογράφησης, επεξεργαστές ήχου (FX), μηχανήματα κοπής κλπ κλπ κλπ. Και φυσικά και μερικά 10δες μέτρα καλώδια αμφιβόλου ποιότητας. Τώρα αν λάβεις υπόψιν σου και τα ηλεκτρικά μουσικά όργανα που έχουν τεράστιες δυνατότητες να παραλλάσσουν το πως ακούγονται,πάει χάθηκες. Θες λοιπόν να ακούσεις φυσικό ήχο; Πήγαινε σε μία συναυλία και άκου. Θες να ακούσεις ηχογράφηση; ΘΑ συμβιβαστείς...

Αυτό που αγοράζει ο τελικός χρήστης έχει υποστεί τόση επεξεργασία, που τελικά δεν έχει σχέση άμεση με φυσικό ήχο. Φυσικά πολλές φορές δεν ξέρεις καν ποιος είναι ο φυσικός ήχος ενός οργάνου. Ποιος είναι ο φυσικός ήχος της κιθάρας του Jimmy Page, ή της φωνής της Amy Winehouse, ή ποιες οι διαφορές του ήχου σε ένα AMATI και ένα Stradivarius; Σε πληροφορώ λοιπόν ότι το μικρόφωνο της ηχογράφησης επηρεάζει περισσότερο το αποτέλεσμα από ότι ο "φυσικός ήχος" του οργάνου.

Διαβάζω συχνά κάποιους να περιγράφουν "χροιές" και αρώματα σε ήχους των οποίων δεν ξέρουν κάν το πως ηχογραφήθηκαν (μικρόφωνα κονσόλες κλπ κλπ) και βγάζω σπυράκια. Κάποιοι δεν έχουν καταλάβει ή δεν θέλουν να καταλάβουν, ότι αυτό που τελικά ακούμε είναι περίπου αυτό που θέλει ο ηχολήπτης. Τίποτε παραπάνω. Το πως αυτό θα αναπαραχθεί σωστά είναι άλλο θέμα και προφανώς έχει πολύ μικρή σχέση με τον φυσικό ήχο. Και ούτε χρειάζεται πάρα πολλά "ευρά" όπως λες.

Ο Κώστας έπιασε το θέμα που καίει. Αλλά και αυτοί έχουν δίκιο (παχύ πορτοφόλι και μυρωδιά για το άθλημα), αρκεί να μην θέλουν να περάσουν τη γνώμη τους παραέξω. Εκτός και έχουν την καλή διάθεση να κάνουν πρώτα μια δωρεά.
Είναι αυτό που λέμε, ασήμωσε να σε σεβαστούμε! :cool_11:
Παχύ πορτοφόλι δεν σημαίνει καλό ήχος. Είναι μία από τις προϋποθέσεις, αλλά όχι η πιο καθοριστική. Καθαρό μυαλό και καθαρά αυτιά είναι το βασικό. Το πως θα το πετύχει κανείς δεν έχει κάποια μαγική συνταγή (του τύπου βάλε χάλκινα καλώδια να γλυκάνει ο ήχος). Θέλει προσήλωση και κυρίως γνώση. Για να σου δώσω ένα παράδειγμα:
Το χειρότερο που έχω δει ήταν ένα πολύ ακριβό σύστημα με ηχεία τα B&W 802 σε δωμάτιο 4x4x4. Ότι και να κάνεις αυτό το σύστημα ΔΕΝ ΠΑΙΖΕΙ. Απλά θα ακούς μπουμπουνητά και τίποτε παραπάνω. Το ίδιο σύστημα χωρίς το κόμπλεξ του ιδιοκτήτη για μεγάλα ηχεία, με ένα μικρό ηχείο βάσης και κάποια χρήματα για ακουστική μελέτη του χώρου ή για ψηφιακή ισοστάθμιση θα "κεντούσε". Τα χρήματα όπως βλέπεις υπήρχαν, απλά δεν υπήρχε η γνώση...
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.842
Το είπα σε προηγούμενο μήνυμα στο θέμα. Φυσικός ήχος είναι αυτός που ακούς όταν παίζουν οι μουσικοί μπροστά σου.
ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΑΥΤΟΣ!
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Nίκο,

Αν και δεν το ανέφερα, αναφερόμουν σε τεστ με καλώδια, κάπως συνδύασα το θρεντ αυτό με το από δίπλα! (Το μάζεψα ? :crazy_3:)

Μπράβο πάντως για την οργάνωση/υλοποίηση/υποστήριξη ενός τέτοιου εγχειρήματος.
 

Μηνύματα
321
Reaction score
0
Μιας και δεν είχε ξαναγίνει ποτέ ανάλογη προσπάθεια από κοινότητα σαν την δική μας (και ούτε έχει επαναληφθεί έκτοτε) και οι συμμετέχοντες ήταν απαίδευτοι, το test είχε περισσότερο ακαδημαϊκό χαρακτήρα, για να μυήσει έτσι τους παρευρισκόμενους σε αυτήν την δύσκολη ομολογουμένως διαδικασία. Για κάποιους λόγους, δεν ασπάζονται άπαντες την ορθότητα της διαδικασίας, όχι της συγκεκριμένης, γενικώς ενός blind test. Είναι μια βολική κίνηση, δε λέω. :cool_4:


...
Ναι, βολική όντως. Άσε που η στατιστική έχει απείρως μεγαλύτερο ενδιαφέρον από το να διαβάζεις τις ανοησίες που γράφονται στις μπροσούρες.
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.925
Reaction score
2.627
Nίκο,

Αν και δεν το ανέφερα, αναφερόμουν σε τεστ με καλώδια, κάπως συνδύασα το θρεντ αυτό με το από δίπλα! (Το μάζεψα ? :crazy_3:)
Αν 10 διαφορετικοί ακροατές δεν μπορούν να καταλάβουν διαφορές ανάμεσα σε διαφορετικής πηγές, μπορείς να φανταστείς τι θα γίνει αν κάνουμε αλλαγές καλωδίων? :happy_9:

- Υπόσχομαι ότι θα το κάνουμε, κάποτε, αλλά αμφιβάλω αν θα ολοκληρωθεί ποτέ (αν θα διαπιστώνονται διαφορές από στατιστικό δείγμα ικανό να μας πάει στην 2η διαδικασία, αυτήν την επιλογής του καλύτερου). :happy_6:

Τώρα, είναι η ώρα που πέφτει η δικαιολογία περί μη "έμπειρων" ακροατών. :cool_11:

...
 


Τελευταια Μηνυματα

Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.095
Μηνύματα
2.961.817
Members
38.287
Νεότερο μέλος
tenten300
Top