Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.532
Reaction score
21.969
Έχω έλθει επανειλημμένως με φράσεις του τύπου «είναι κακοστημένο το σύστημα», «θα έρθω εγώ να σου στήσω το σύστημα σωστά», ετσετερά ετσετερά. Πώς είναι δυνατόν να είναι κακοστημένο ένα σύστημα;

  • Έχει χαμηλά τον κόφτη;
  • Έχει υπερβολικά άκαμπτη ζαμφόρ;
  • Έχει μακριά ελατήρια;
  • Μπλοκάρει η 3η επειδής είναι μπλοκέ το διαφορικό;
  • Μήπως τα ηχεία δεν είναι στραμμένα βορειοανατολικά, να ατενίζουν τη Βασιλεύουσα; Κι αν είναι στραμμένα βορειοανατολικά, αλλά δε χαμπαριάζουν από Βασιλεύουσα και έχουν το νου τους στη Μόσχα;
  • Μήπως δεν είναι στραμμένα νότια, να ατενίζουν την όαση της Σίβα;
  • Μήπως δεν είναι στραμμένα βορειοδυτικά, προς τον τάφο του Βέρντι; Και για ένα λεπτό, δηλαδή, τελικά, όταν τα ηχεία κοιτάζουν βορειοδυτικά, τί κοιτάζουν; Τον τάφο του Βέρντι, τη γενέτειρα της Ρένας Βλαχοπούλου, το σπίτι του Κρόυφ, ή τη Γροιλανδία;
  • Μήπως το ρεύμα είναι 228V αντί για 230; Η μήπως είναι 231 βολτ;
  • Μήπως τα καλώδια δέχονται υπερβολικούς κραδασμούς από το πλυντήριο πιάτων; Κι αν το πλυντήριο δεν είναι σε λειτουργία;
  • Μήπως τη συγκεκριμένη μέρα έχει κάνει δυσοίωνες προβλέψεις η Λίτσα Πατέρα;
  • Μήπως το CD είναι δεξιά από τον ενισχυτή, ενώ πρέπει να είναι αριστερά; Και πώς το εννοούμε το «δεξιά»; Όπως το κοιτάμε εμείς, ή όπως μας κοιτάει αυτό;
  • Κάτι άλλο;
Τελικά, μπορεί κάποιος να αναλύσει διεξοδικά, τί σημαίνει κακοστημένο σύστημα, τί σημαίνει καλοστημένο σύστημα, και πώς μπορεί κανείς να στήσει σωστά ένα σύστημα; Τί να διαλέξει, τί να προσέξει και τί να αποφύγει; Ή μήπως το «στήσιμο» του συστήματος είναι καθαρά θέμα -παχέως- πορτοφολιού, κρεμαστάρι για ψηλές αλεπούδες και μαστάρι να το αρμέγουν οι επαγγελματικά δραστηριοποιημένοι στον κλάδο; Ή μήπως είναι απλώς θέμα άποψης του στυλ «ό,τι δε μου γουστάρει εμένα, ή ό,τι δεν εμπορεύομαι, είναι κακοστημένο, μόνον εγώ ξέρω να στήνω συστήματα μαζί με δυό – τρεις άλλους κολλητούς, κι εσείς οι υπόλοιποι, φτωχά ανίδεα ανθρωπάκια, είστε βυθισμένοι στη μεσαιωνική άγνοια και θα ακούτε εμάς, τους ιλουμινάτους του ψαγμένου hi-fi»;

Και για να κωδικοποιήσουμε το θέμα:


  1. Εν πρώτοις, ποιο είναι το ελάχιστο συνολικό κόστος απόκτησης ενός συστήματος, ώστε αυτό να είναι εφικτό να στηθεί σωστά;
  2. Αν κάποιος έχει σύστημα συνολικής αξίας μικρότερης από την παραπάνω, τί ενδείκνυται να κάνει; Τα φθηνά συστήματα δεν μπορούν να στηθούν σωστά; Ή μήπως είναι εκ προοιμίου σωστά, όπως κι αν τα στήσει κανείς;
  3. Ο τρόπος και τα κριτήρια αυτού του στήσιμου, αλλάζει σε συνάρτηση με το κόστος; Άλλη η διαδικασία για ένα σύστημα συνολικού κόστους 1500 ευρώ, άλλη για ένα κόστους 5000 ευρώ και άλλη για ένα σύστημα 20000 ευρώ; Και ποιες είναι οι επιμέρους διαδικασίες; Τί πρέπει να κάνει κανείς για να στήσει το κατά περίπτωσιν σύστημα σωστά; Ποια βήματα να ακολουθήσει;
  4. Αν, τελικά, κάποιος στήσει το σύστημά του σωστά, με βάση τη διαδικασία που προσήκει στο κόστος, ή ό,τι άλλο, είναι σίγουρο ότι το σύστημα θα τα παίζει όλα σωστά;
  5. Ή μήπως θα τα παίζει όλα αρεστά, και για όλους;
  6. Το σωστό και το αρεστό είναι το ίδιο πράγμα; Αν όχι, πώς διακρίνονται;
  7. Αν ο ήχος του συστήματος δεν είναι αρεστός σε όλους, τότε το στήσιμο είναι λανθασμένο, ή απλώς υποκειμενικό;
  8. Μήπως οι μη αρεσκόμενοι το σύστημα είναι απλώς άσχετοι;
  9. Αν το στήσιμο είναι υποκειμενικό, πώς μπορούμε να κωδικοποιήσουμε το όλο θέμα, ώστε να υπάρχει μια ασφαλής αντιστοιχία μεταξύ του στήσιμου του συστήματος και των ψυχοσωματικών χαρακτηριστικών του ιδιοκτήτη; Δηλαδή, για παράδειγμα, μπορούμε να φτιάξουμε μια διαστρωματωμένη αντιστοιχία που να λέει ότι, ας πούμε, όσοι είναι μέχρι 30 ετών ψηλοί και μαλλιάδες, καλύτερα να αγοράσουν ηχεία τέτοιου είδους, ενισχυτή με τρανζίστορ και CD με λάμπες στημένα έτσι, ενώ οι άνω των 30, χοντροί και φαλακροί, ενδείκνυται να αγοράσουν ηχεία του δείνα είδους, με λαμπάτο ενισχυτή και μπλα μπλα, στημένα αλλιώς. Υπάρχει μια ασφαλής, μια πασπαρτού, τέτοια αντιστοιχία; Αν ναι, ποια είναι αυτή;
  10. Ή μήπως όλα αυτά εναπόκεινται στην προσωπική γνώμη του καθενός, οπότε καθένας μπορεί να στήνει ό,τι θέλει και όπως θέλει, και να λέει ό,τι θέλει;

Άντε, πείτε...
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.924
Reaction score
2.618
Μπαρμπούτσαλα. Οι κανόνες είναι για τους άσχετους.

Τα αυτιά σου είναι το μοναδικό (και πάντα σωστό) κριτήριο. Σημειώνω ότι έχουν σαφέστατο προβάδισμα οι έχοντες πεταχτά αυτιά του τύπου "Ντάμπο το ελεφαντάκι".

:137::137:

...
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.842
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

... Μήπως δεν είναι στραμμένα βορειοδυτικά ...
Όχι και βορειδυτικά, το feng shui μου μέσα. Μη τα κάνετε όλα ίσωμα.
... Μήπως τα καλώδια δέχονται υπερβολικούς κραδασμούς από το πλυντήριο πιάτων; ...
Γι' αυτό έχει μαλλιάσει η γλώσσα μερικών, το καλώδιο σου λέει πρέπει να είναι χοντρό, σαν τον πρωθυπουργό ένα πράμα, για να μη "μασάει", εν γένει.
____________________

Ένα ηχητικό σύστημα οφείλει να αποδίδει με ισότητα όλες τις ηχητικές συχνότητες (άνευ χρωματισμοί δηλαδής) αλλά και να δημιουργεί, του ηχητικού υλικού συνεπικουρούντος, τη σκηνή, την τοποθέτηση δηλαδή των οργάνων της ορχήστρας στη θέση τους στο χώρο, ει δυνατόν και σε ίσες με αυτές του χώρου ηχογράφησης αποστάσεις, κάτι μάλλον σαν όνειρο.

Άρα ο ενδεδειγμένος τρόπος "στησίματος" είναι να υπάρχει πολύωρο και τακτικό (~κάθε 15 μέρες) άκουσμα unplugged μουσικής και στη διαδικασία να παιχτεί το ηχογραφημένο αντίστοιχο, προσπαθώντας να πλησιάσει κατά το δυνατόν το ζωντανό άκουσμα.

Εν κατακλείδι, το στήσιμο δεν έχει να κάνει τόσο με τεχνικά θέματα, όσο με ακρόαση μουσικής, Τα τεχνικά θέματα ας τα επιμεληθούν οι κατασκευαστές.

Φυσικά και οι τεχνικές γνώσεις βοηθάνε, αλλά μόνο κατά την επιλογή των μηχανημάτων και με την προϋπόθεση πως ο επιλέγων μπορεί να δει τις συσκευές ανοιχτές, τα σκωτοπλέμονα δηλαδή.

Υ.Γ.: Όπως το μολογάνε, αυτό που επίσης βοηθάει είναι να έχεις σφίξει 2-3 καψούλια
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.924
Reaction score
2.618
Ας σοβαρολογήσω λιγάκι... :109:

- Δεδομένων των μηχανών, το λεγόμενο στήσιμο, αφορά αποκλειστικά στην εύρεση των απαραίτητων προϋποθέσεων που θα εξασφαλίσουν την απόλυτη στερεοφωνία. Κοινώς, ορθή τοποθέτηση των ηχητικών πηγών, απόλυτη συμμετρία, εύρεση των αδυναμιών του χώρου και αντιμετώπιση αυτών, ούτως ώστε, εν ολίγοις, να μην ακούς αυτό που θέλουν τα ντουβάρια αλλά αυτό που βγάζει το σύστημα. Αυτό φέρνει απόλυτη συχνοτική και τονική ισορροπία, βγάζοντας έξω ότι έχει τέλος πάντων να δώσει το, δεδομένο, ακριβό η φθηνό σύστημα.

- Εάν οι μηχανές δεν είναι δεδομένες, τότε μαύρο φίδι που σ' έφαγε. :137:

...
 

Μηνύματα
436
Reaction score
0
Μπαρμπούτσαλα. Οι κανόνες είναι για τους άσχετους.
Προτιμώ το "οι κανόνες είναι για να σπάνε"! :126:

Δεν υπάρχουν κανόνες.
Ποτέ δεν ξέρεις τι θα σου κάτσει...

Αυτά όσον αφορά το "ματσάρισμα".


Τα άλλα είναι κουκιά μετρημένα: χώρος, σωστό ηχείο γι' αυτόν, μέτρηση χώρου και ανάλογη τοποθέτηση ηχείων, ταίριασμα ηλεκτρικών χαρακτηριστικών των συσκευών.

Απλά πράματα...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.642
Reaction score
138.654
ούτως ώστε, εν ολίγοις, να μην ακούς αυτό που θέλουν τα ντουβάρια αλλά αυτό που βγάζει το σύστημα
ας γελάσω: χο χο χο :135:

Μα, ούτως ώστε και οσονούπω μου, ό,τι και να κάνεις, τα ντουβάρια ακούς, τι νόμιζες εσύ? Ότι ακούς το "σύστημα"?

Βρε...

Ακόμα και στο καλό το "λάιβ", πχ στο μέγαρο (μη χε), κι εκεί ακούς 2,5 φορές πιο δυνατά τα ντουβάρια από τα όργανα (λόγος ανακλώμενης προς άμεσης ηχητικής απολαβής από τα αυτάκια σου) ενώ τα ντουβάρια του σπιτιού σου τα ακούς έως και 10 φορές δυνατότερα, τι είπες τώρα..... :142:

Αλλά εδώ όμως έχουμε θέμα: ΚΚ "Και πώς το εννοούμε το «δεξιά»; Όπως το κοιτάμε εμείς, ή όπως μας κοιτάει αυτό;"

Τώρα εξηγήστε μου, ποιός είναι δεξιός, ποιός αριστερός, ποιός κεντροδεξιός και ποιός μουλού-ΚΚΕ και ΚΚΕ-μουλού, άντε γιατί έχουμε παραφρονήσει εδώ μέσα, όλοι οι κακοστημένοι μαζευτήκαμε....:138:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.642
Reaction score
138.654
Συμπερασματικά:

Για να στηθεί σωστά ένα σύστημα, το μόνο που χρειάζεται είναι να μπούν όλα στην μπρίζα και να συνδεθούν και τα δυό ηχεία με τον ίδιο τρόπο (το κόκκινο στο κόκκινο και το μαύρο στο μαύρο).

Για να στηθεί ΣΩΣΤΑ ένα σύστημα-χώρος όμως (αυτό είναι που ακούμε) χρειάζεται πρώτα απ'όλα να αντιληφθούμε ότι ακούμε βασικά το χώρο, το δωμάτιο που βάζουμε μέσα το σύστημά μας, κι όχι τα ηχεία, καθώς τα ηχεία αποτελούν μόνο την κινητήρια δύναμη δόνησης και φόρτισης όλου του δωματίου, το οποίο στη συνέχεια είναι υπεύθυνο για το τι θα ακούσουμε, αφού η ανακλώμενη προς εμάς ηχητική ενέργεια είναι κατά πολύ περισσότερη από την άμεση ηχητική ενέργεια που παίρνουμε από το ηχείο (6-10 φορές μεγαλύτερη).

Με αυτά κατά νού, το σωστό στήσιμο ξεκινάει από τη γνώση των ρυθμών του δωματίου, που υπολογίζεται σχετικά εύκολα, αλλά μπορεί πια να βρεθεί κι έτοιμη σε διάφορα sites βάζοντας τις διαστάσεις του χώρου, όπως:
http://www.mcsquared.com/metricmodes.htm

Το σωστό στήσιμο συνεχίζεται με την συνειδητοποίηση των συχνοτήτων που θα μπορούν να αναπαραχθούν στο συγκεκριμένο χώρο και με την φροντίδα της συμπεριφοράς του χώρου σε αυτές.

Πχ σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα οφείλουμε να εκμεταλλευτούμε τις οπίσθιες αντανακλάσεις των ηχείων (από τον τοίχο πίσω από τα ηχεία) και να κόψουμε τις αντανακλάσεις πίσω από τη θέση ακρόασης, πχ με μια πολύ παχιά κουρτίνα (βάρους>400gr/m2 και με >8 πτυχώσεις ανά μέτρο) σε όλο το ύψος του τοίχου πίσω από εμάς. Αλλά και οι χρήσιμες αντανακλάσεις λόγω της περίεργης ηχητικά συμπεριφοράς των υλικών τοιχοποιίας, πρέπει να μετρηθούν και να "ισοσταθμιστούν" με τη χρήση ισοφασικών διαχυτών στις συχνοτικές περιοχές που ενδιαφέρουν ή/και συνηχητών. Η χρήση συντονισμένων μπασσοπαγίδων (πχ 2μετρων κυλίνδρων) μπορεί να είναι και απαραίτητη.
κλπ κλπ κλπ.

Στο τέλος, αφού "φτιαχτούν" οι ρυθμοί του δωματίου και οι χρόνοι αντήχησης σε όρια - στόχους (που διαφοροποιούνται σε διαφορετικά είδη μουσικής ή ακουστικές προτιμήσεις) τοποθετούνται τα ηχεία (δε με ενδιαφέρουν ποιά ηχεία) και γίνεται περαιτέρω ισοστάθμιση χώρου, τώρα πια στο ακουστικό σήμα (σε ψηφιακό επίπεδο) για πλήρη ομαλοποίηση της απόκρισης συχνότητας και διόρθωση τυχόν σφαλμάτων που θα προκύψουν.

ΔΗΛΑΔΗ: σωστά στημένο σύστημα σημαίνει σωστά στημένος χώρος, και τίποτε άλλο. Σε ένα σωστά στημένο χώρο, οποιοδήποτε ηχείο παίζει καλά, γι'αυτό και δεν ασχολήθηκα παραπάνω καθόλου με την επιλογή του ηχείου. Το μόνο που χρειάζεται να προσέξουμε είναι το ηχείο να μη παίζει προς τα κάτω συχνότητες που δε μπορεί να παίξει ο χώρος, ή αν τις παίζει να τις ...κόψουμε. Ταυτόχρονα (ευνόητο) δεν επιλέγουμε near-field ηχείο για 18 μέτρα δωμάτιο ούτε το αντίθετο. Επιλέγουμε ηχείο που ο κατασκευαστής του το έφτιαξε για την απόσταση ακρόασης του χώρου μας, πράγμα που αν προσεχθεί ιδιαίτερα (πχ στο κρος), δίνει εξαιρετικά αποτελέσματα φάσης - απόκρισης.
Αυτά. (ΙΜΗΟ)
 

Μηνύματα
4.853
Reaction score
4
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Εσύ είσαι ρε....και λέω που βρέθηκε αυτό το άτομο (οκοκ) !!
Ωραία τα λες. :606:
 

Μηνύματα
4.853
Reaction score
4
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Αφού βάζεις το σωστά και όχι ωραία ή ιδανικά, το θέμα είναι τεχνικό.
Θα μου πεις , "σε αυτή την κατηγορία το έβαλα"...σωστό !
Αυτό σημαίνει ότι το θέμα είναι αντικειμενικό και όχι όπως μας αρέσει.

Παράδειγμα λοιπόν μπορούμε να πάρουμε από την "σωστά αναπαραγόμενη μουσική" που είναι από μουσικά όργανα σε "ειδικό"="διαμορφωμένο" χώρο ακρόασης.
Εκεί υπάρχει επιστήμη που μελετά τον ήχο και είναι η Ακουστική.
Υπάρχουν πειράματα και μελέτες που εξηγούν πολλά από τα φαινόμενα του ήχου, δίνοντας λύσεις και κατά κάποιο τρόπο "μπούσουλα", ώστε να αποφύγεις τα προβλήματα που υπάρχουν (συντονισμοί-χρωματισμός-κ.α)
Αν καταφέρεις να την μεταφέρεις στα "οικιακά πρότυπα" μπορείς να έχεις αποτελέσματα, "σωστά", αφού ακολουθείς τους κανόνες.

Όπως σωστά είπε ο Dr.Bro όλα τα μηχανήματα παίζουν σωστά, το θέμα είναι πως τα ακούς όμως !
Ξεκινώντας από το σημαντικό πρώτα, θα ασχοληθείς με τον χώρο.
Ποια η θέση ακρόασης, των ηχείων, ποια τα προβλήματα, σε τι στάθμες και με ποιο χαρακτήρα.
Τα υλικά του χώρου και οι διαστάσεις, καθορίζουν αισθητά το αποτέλεσμα.
http://www.acoustics101.com/basics.asp
http://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

Θα ακολουθήσεις κανόνες, "Σωστή τοποθέτηση ηχείων" πχ.
Το γνωστό τρίγωνο, ηχείων και ακροατή, μπορεί να δημιουργηθεί και με απλά μηχανήματα....ΝΑΙ !! Δεν είναι μόνο προτέρημα των ακριβών !
http://www.davidgriesinger.com/asa05.pdf

Οι κανόνες λοιπόν φτάνουν μέχρι ένα όριο που συνήθως οι μετρήσεις βάζουν.
Μέχρι εκεί και εφόσον τηρείς τηρείς τους "νόμους" σε αποδεκτά όρια, είσαι σωστός.
Έχεις στήσει σωστά ένα μηχάνημα.

Το σωστό μπορεί να μην είναι ωραίο για όλους, αλλά δεν έχει μια εκδοχή.
Εκεί μπαίνει το υποκειμενικό και διαλέγουμε μηχανήματα, με τις τεχνικές προδιαγραφές που οι κανόνες ορίζουν μεν - τον ανάλογο (προσωπικό) χαρακτήρα δε.

Το "λάθος στημένο σύστημα" φαίνεται σίγουρα στις μετρήσεις αλλά δεν φταινε οι συσκευές φυσικά....

Μπορεί να μην συμφωνήσουμε όλοι στο ποια είναι η καλύτερη φωνή, (από τις Jazz π.χ. τραγουδίστριες) αλλά θα συμφωνήσουμε όλοι στο ποια ηχογράφηση είναι καλή και ποια όχι.
Το πρώτο είναι χαρακτήρας και το δεύτερο κανόνας*.

* (ρυθμίσεις, νόμοι η άλλες αρχές που καθορίζουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να γίνεται κάτι)

Γενικά:
http://www.silcom.com/~aludwig/Room_acoustics.html
http://www.davidgriesinger.com/




Υ.Γ. Τα Links είναι σχεδόν τυχαία (με ένα απλό search)
 

GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Νομιζω πιο χρησιμο για τους περισσοτερους απο εμας θα ηταν το τι κανουμε οταν ΔΕΝ μπορουμε να εχουμε την "πολυτελεια" του σωστου χωρου και του "σωστου" στησιματος!:118:
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.875
Reaction score
13.137
Re: Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Νομιζω πιο χρησιμο για τους περισσοτερους απο εμας θα ηταν το τι κανουμε οταν ΔΕΝ μπορουμε να εχουμε την "πολυτελεια" του σωστου χωρου και του "σωστου" στησιματος!:118:
Αλλάζουμε γυναίκα...:128::128::128:
 

GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Απάντηση: Re: Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Αλλάζουμε γυναίκα...:128::128::128:
Α ναι, και ΔΕΝ μπορουμε να αλλαξουμε γυναικα!:138:
 

Μηνύματα
423
Reaction score
39
Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Α ναι, και ΔΕΝ μπορουμε να αλλαξουμε γυναικα!:138:
...νοικιάζουμε γκαρσονιέρα... (το τερπνό μετά του οφελίμου ):137:
 

GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Απάντηση: Re: Απάντηση: Re: Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

...νοικιάζουμε γκαρσονιέρα... (το τερπνό μετά του οφελίμου ):137:
Ok, κατι αλλο?
Πιο χρησιμο και σχετικο με το θεμα ισως?
 


GF

Μηνύματα
941
Reaction score
27
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Πραγματι! Οχι και πολλα.
Ολοι θεωρουν οτι εχεις τον χωρο και συνεχιζουν με την αναπτυξη της θεωριας.
Ματαια κατα την γνωμη μου.
 

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.532
Reaction score
21.969
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Όχι και τόσο μάταια, αρκεί να γνωρίζει κάποιος, έστω στο περίπου, πόσο πιστά η θεωρία αναπαριστά την πραγματικότητα. Πάντως, η θεωρία είναι ο ένας δρόμος. Ο άλλος είναι η αντίληψη. Χρήσιμος κι αυτός, αρκεί κανείς να έχει συνειδητοποιήσει τί είναι και -κυρίως- τί δεν είναι η αντίληψη.

Η προσέγγιση του τρόπου με τον οποίο μπορεί να στήσει κανείς ένα σύστημα έχει δύο σχολές, που θα μπορούσαν να κωδικοποιηθούν ως η “τεχνοκρατική”, θεωρία και πράξη, και η "εμπειρική" σχολή, που βασίζεται σχεδόν αποκλειστικά στην αντίληψη.

Οι οπαδοί της τεχνοκρατικής προσέγγισης εκλαμβάνουν ως δεδομένη την ύπαρξη των συσκευών του συστήματος, θεωρώντας πως η επιλογή αυτών των επιμέρους συσκευών από τις οποίες αποτελείται το σύστημα είναι μια ξεχωριστή διαδικασία, η οποία έχει προηγηθεί και -υποτίθεται πως- έχει γίνει σωστά. Έτσι, προσπαθούν να τοποθετήσουν το σύστημα στο χώρο ακολουθώντας μια κατά βάση τεχνική διαδικασία, με βάση τις επιταγές όσων ισχύουν στην Ακουστική. Βεβαίως, εδώ που τα λέμε δηλαδή, για να στήσει κανείς ένα σύστημα με αυτόν τον τρόπο, δεν χρειάζεται να είναι και κανένας μαστερούχος της Ηλεκτρακουστικής. Αρκεί να μάθει και να εφαρμόσει πέντε βασικά πράγματα, και θα αξιοποιήσει πλήρως το σύστημά του, ή, εν πάση περιπτώσει βρε αδερφέ, θα ακούσει πέντε νότες αρκετά σωστά, τόσο σωστά που δεν αξίζει να ασχοληθεί παραπάνω. Άλλωστε, η ζωή έχει κι άλλες χαρές και σκοτούρες.

Η εμπειρική σχολή είναι κάτι εντελώς διαφορετικό και έχει πάρα πολλές πτυχές. Πραγματικά, από πού να αρχίσει κανείς. Ωστόσο, ο πυρήνας της έγκειται στην παραδοχή πως ο σωστός τρόπος για να στήσει κανείς ένα σύστημα είναι αυτός που του αρέσει. Αν υποθέσουμε πως συμφωνούμε επ' αυτού, κατά την περαιτέρω εξέλιξη αυτού του τρόπου υπάρχουν δύο επιμέρους απόψεις. Εφ’ ενός μεν, κάποιοι παραδέχονται πως αν στήσουν κάτι με τον τρόπο που τους αρέσει, μπορεί το αποτέλεσμα να είναι λανθασμένο, και αποδέχονται αυτό το ενδεχόμενο. Αναγνωρίζουν δηλαδή το εσφαλμένο του στήσιμου, και εν γνώσει τους το αποδέχονται ως έχει. Αφ’ ετέρου, όμως, υπάρχουν και κάποιοι που είναι της άποψης πως αυτό που θα τους αρέσει είναι και το σωστό, και εν πάση περιπτώσει, εφ’ όσον καθένας έχει το δικαίωμα να έχει τις απόψεις του, θα πρέπει όλοι να τις δέχονται και να μην τις απορρίπτουν. Έχουν δηλαδή τη γνώμη, πως το αρεστό είναι και οπωσδήποτε σωστό, παραμερίζοντας το ρήμα «πρέπει», ή, να το πω αλλιώς, λένε πως εφ’ όσον ένα ηχητικό σύστημα υπάρχει μέσα στο σπίτι μας για να μας ψυχαγωγεί, τότε πρέπει να παίζει όπως μας αρέσει, ανεξαρτήτως τι πρέπει και τι δεν πρέπει. Μάλιστα, οι έχοντες αυτή τη νοοτροπία έχουν έτοιμη και τη δικαιολογία, ότι δηλαδή καθένας μας πρέπει να σέβεται τις απόψεις του άλλου, κλπ. κλπ., και ως εκ τούτου καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει. Επιπλέον, αυτή σχολή των "εμπειρικών" του hi-fi προσεγγίζει το θέμα του στήσιμου σε μια περισσότερον ολιστική βάση, εντάσσοντας σ' αυτήν τη διαδικασία όχι μόνον την τοποθέτηση των συσκευών σε ένα χώρο, αλλά ακόμη και την επιλογή τους, σκεπτικό από το οποίο εκπηγάζουν διάφορα λανθασμένα στερεότυπα του στυλ, "ένα ηχείο ευαισθησίας 95dB πρέπει να συνδυασθεί με λαμπάτο ενισχυτή", κλπ.

Δεδομένου πως τίποτε στον κόσμο δεν είναι τυχαίο, αυτός ο τρόπος σκέψης μπορεί να αιτιάται μάλλον ποικιλοτρόπως. Για παράδειγμα, σε έναν χώρο όπου καθένας μπορεί να λέει ό,τι θέλει, βρίσκουν θέση διάφορα άτομα, καθένας για τους δικούς του λόγους. Άλλος γιατί θεωρεί πως το στερεοφωνικό του είναι προέκταση του εαυτού του, και επομένως αν του το θίξεις, προσβάλλεις τον ίδιο. Άλλος γιατί είναι τύπος μάλλον υπέρμετρα αισιόδοξος, και θεωρεί πως το να ψάχνει κανείς τεχνικά τερτίπια και άλλα τέτοια είναι για τους –χμ, κακούς- σκεπτικιστές, όχι γι’ αυτόν. Άλλος γιατί δεν του έχουν μάθει να σκέπτεται και να κρίνει, παρά μόνον να ακούει και να αποδέχεται ό,τι του σερβίρουν. Άλλος για να αποκτήσει κάτι ακριβό, στημένο σωστά ή λάθος δεν έχει σημασία, κι έτσι να νομίζει ότι είναι κάποιος. Άλλωστε, δεν είναι και λίγες οι φορές που έχει αναμασηθεί η σχετική καραμέλα, ότι δηλαδή αν κάποιος δεν πει στους υπολοίπους τι σύστημα έχει, δεν δικαιούται να μιλάει, να έχει άποψη, αλλά κι αν μιλήσει, η άποψή του μετράει αναλόγως του πόσο κάνει το σύστημά του. Παιδαριώδη πράγματα δηλαδή, σαν αυτά που κάναμε πιτσιρικάδες, παραβγαίνοντας ποιος θα κατουρήσει πιο μακριά. Απαραίτητα, υπέροχα παιχνίδια που μας έκαναν ευτυχισμένα, ξένοιαστα παιδιά, μα και εντελώς γελοία πράγματα για μια κοινότητα ενηλίκων που προσπαθούν να προαγάγουν το χόμπυ τους.

Εύλογα, μέσα σ’ έναν τέτοιο χώρο, όπου όλα ισχύουν και όλοι έχουν δίκιο, επόμενο είναι πως για να επιτύχει κάποιος επαγγελματίας μια πώληση, είναι σχεδόν νομοτελειακά απαραίτητο να πείσει τον υποψήφιο πελάτη με υποκειμενικούς τρόπους εκτίμησης και αξιολόγησης, παρά με ο,τιδήποτε άλλο. Αυτή η τακτική πώλησης έχει βασικά δύο άξονες. Ο πρώτος άξονας αφορά μια περισπούδαστα ευγενική στάση απέναντι στον πελάτη, του οποίου το ακουστικό αισθητήριο πρέπει οπωσδήποτε να τύχει ανάλογης κολακείας, ώστε τελικά αυτός να έχει ένα μπιχεβιοριστικό κίνητρο να κρίνει και να αγοράσει απλώς και μόνον ακούγοντας. Εδώ ανήκει η πασίγνωστη καραμέλα "άκου με τα ίδια τα αυτιά σου, και μην εμπιστεύεσαι κανέναν" και άλλα παρόμοια. Φυσικά, για το γεγονός πως η ακοή, όπως και όλες οι υπόλοιπες αισθήσεις, είναι κάτι υποκειμενικό και ως εκ τούτου ελλιπές και έντονα επιρρεπές σε σφάλματα, ούτε λόγος. Όποιος κάνει λόγο για τέτοια ποταπά πράγματα, πρέπει να απομονώνεται πάραυτα. Έτσι, μερικοί έμποροι φθάνουν σε τέτοιο σημείο γελοιότητας, ώστε να παροτρύνουν τον υποψήφιο πελάτη να μην διαβάζει το Internet, προφανώς για να μην ανοίξουν τα μάτια του, αλλά να εξακολουθήσει να είναι ένα κατευθυνόμενο πρόβατο.

Ο δεύτερος άξονας αφορά μιαν έτι περισσότερο έντεχνα καμουφλαρισμένη καλλιέργεια της απατηλής εντύπωσης, πως το άκουσμα ενός μουσικού έργου είναι κάτι ενιαίο, και τα επιμέρους στοιχεία του δεν μπορεί παρά να είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Κανένας δεν πρέπει να υποψιάσει τον υποψήφιο πελάτη πως η σύνθεση ενός έργου είναι ξεχωριστό από την ερμηνεία, ενώ ο τρόπος με τον οποίον αυτό έχει ηχογραφηθεί είναι επίσης κάτι ξεχωριστό, διακριτό από τα άλλα δύο. Έτσι, παρατηρούνται συχνά φαινόμενα που μόνο θυμηδία θα μπορούσαν να προκαλέσουν, όπου άτομα που δεν έχουν τη στοιχειώδη γνώση να διακρίνουν αυτά τα τρία επιμέρους στοιχεία μιας ηχογράφησης, παρασύρονται προς τα εκεί που θέλει ο κατά περίπτωσιν επίδοξος έμπορος.

Για παράδειγμα, στο περισινό high end show έγινα μάρτυρας της απερίγραπτης σκηνής, κάποιοι να ακούν μια ηχογράφηση επιμελώς κακή, το money for nothing, προσπαθώντας να κρίνουν την ηχητική επίδοση ενός πανάκριβου συστήματος με ενισχυτικά TLA και ηχεία που δεν θυμάμαι. Βέβαια, μπορεί η συγκεκριμένη παραγωγή να κατασκευάσθηκε έτσι επίτηδες, αλλά αυτό δεν είναι δυνατό να απασχολεί κανέναν, ούτε καν τον ανυποψίαστο έμπορο, που προσπαθούσε να επιδείξει τις ηχητικές αρετές της πραμάτειας του με μια ηχογράφηση που την αδικούσε κατάφωρα.

Άλλο παράδειγμα είναι το περίφημο "μάτσινγκ" των συσκευών, όπου εκεί γίνεται πραγματικά της τρελής. Μην παραξενευτείτε αν συναντήσετε και καμιά κατάθεση "εμπειρίας" του στυλ...

 Ένας λαμπάτος προενισχυτής δεν ματσάρει με τίποτα με τρανζιστοράτο, αν θέλετε ρωτήστε και τον ίδιο.
 Μα, τον ρώτησα και δεν μου απαντάει.
 Βλέπετε; Τί άλλο από άρνηση μπορεί να σημαίνει αυτό;

Κάτι δηλαδή σαν το ανέκδοτο με το βάτραχο. Αφού του κόψουμε και τα τέσσερα πόδια και μετά του πούμε "πήδα βάτραχε", αφού δεν πηδάει, σημαίνει πως όταν του κόψουμε και τα τέσσερα πόδια, ο βάτραχος κουφαίνεται και δεν μας ακούει.

Συμπερασματικά, εάν κάποιος προσεγγίσει το στήσιμο του συστήματός του τεχνοκρατικά, καθώς αυτή η διαδικασία είναι αμιγώς τεχνική, το σίγουρο είναι πως θα -αναγκαστεί να- μάθει κάτι παραπάνω, γεγονός που θα οξύνει το κριτήριό του και θα τον κάνει ικανότερο. Έτσι, θα μπορέσει να στήσει το σύστημά του σωστά, ώστε να επιτύχει το πλέον τελεσφόρο και ασφαλές: το σύστημα να παίζει τις σωστές ηχογραφήσεις σωστά, και τις λάθος, λάθος. Από την άλλη, εάν ακολουθήσει την εμπειρική μέθοδο, πράττοντας ό,τι του αρέσει και ό,τι του λένε, πλανώμενος μέσα σε έναν κυκεώνα ηχητικής γευσιγνωσίας, ίσως να στήσει κάτι με τρόπο αρεστό, που όμως δεν θα είναι τελεσφόρο, καθώς αυτός ο τρόπος δεν διαθέτει το παραμικρό, που να μπορεί να εγγυηθεί ότι το σύστημα θα στηθεί σωστά.

Θα μου πείτε, μπορεί να μη θέλει να το στήσει σωστά. Εντάξει, αλλά αυτό να το ξέρει. Το αποτέλεσμα πρέπει να προέρχεται από συνειδητή επιλογή και όχι από διάφορα επίπλαστα και εσφαλμένα που περισπουδάστως πλασάρουν οι κατά περίπτωσιν επιτήδειοι γευσιγνώστες του ήχου.
 

Μηνύματα
4.853
Reaction score
4
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Ξεχάσαμε να αναφέρουμε το τρόπο και την ποιότητα που απαιτήται για πάρεις "συγκίνηση" από το σύστημα . . :121:
 

Gebreselassie

Μαύρος!
Μηνύματα
30.924
Reaction score
2.618
Κατ' αρχάς πρόσεχε γιατί έτσι όπως πας, θα λάβεις κι εσύ απειλητική επιστολή. :116:

Δεύτερον, νομίζω ότι η "εμπειρική" προσέγγιση στο θέμα μπορεί να είναι επαγγελματική (πωλησιακή μάλλον) εφεύρεση, αλλά οι οπαδοί της είναι όλων των... ειδικοτήτων. Ο υποκειμενισμός, βολεύει πολλές καταστάσεις και πάνω από όλα δικαιολογεί το γεγονός ότι ο καθένας μπορεί να έχει άποψη, ακόμη κι αν αυτή είναι μια ηλιθιότητα. Η αναγωγή δε της αερολογίας σε κάποιου είδους γευσιγνωσία η οποία προκύπτει αποκλειστικά και μόνον από την δεδηλωμένη αγοραστική ικανότητα του πάσχοντος, και μάλιστα η απαίτηση απόδοσης βαρύτητας στην υποκειμενική αυτή άποψη, είναι το γελοιωδέστερο θέαμα όλων.

Βοήθειά μας.

...
 

Μηνύματα
14.212
Reaction score
1.842
Απάντηση: Στήνοντας σωστά ένα σύστημα...

Αυτή η "περιοχή D" που αναφέρεται στο link, τι σημαίνει; Έψαξα αλλά το μόνο σχετικό που βρήκα είναι θεωρία κβαντικής φυσικής. :122:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.095
Μηνύματα
2.961.750
Members
38.287
Νεότερο μέλος
tenten300
Top