- Μηνύματα
- 25.481
- Reaction score
- 21.840
Το καλύτερο καλώδιο ηχείων!
Αγαπητοί μου συνάδελφοι –και αγαπητοί μου εχθροί- προχτές ένα παιδί μου έστειλε ένα πμ, κάνοντας την κλασική ερώτηση, «έχω το τάδε ηχείο και τον τάδε ενισχυτή», τι καλώδιο προτείνεις να πάρω;» Μιας και το θέμα έχει γενικότερο ενδιαφέρον, και για να ανανεώσω λιγουλάκι και την μήνιν των εχθρών μου, είπα να ανοίξω ένα νέο θέμα.
Παραθέτω τμήμα ενός επερχομένου user’s manual, που δεν έχει δημοσιευθεί ακόμα, και για την αποκρυστάλλωση του οποίου παιδεύτηκα πολύ, (μαζί και με κάτι οικογενειακά τρεχάματα). Ξέρω πως ένα πράγμα που σας οφείλω το έχω καθυστερήσει πολύ, καθυστέρηση για την οποία σας ζητώ συγγνώμη, και η οποία δεν θα διαρκέσει για πολύ ακόμα.
Λοιπόν, (βαθιά ανάσα…)
Όταν πραγματοποιείτε συνδέσεις ηχείων, θυμηθείτε πως είναι μακράν προτιμότερο να συνδέετε το καλώδιο πρώτα στο ηχείο και μετά στον ενισχυτή. Αυτός είναι ένας ασφαλής τρόπος για να αποφύγετε τυχόν βραχυκύκλωμα που θα μπορούσε να προκαλέσει βλάβη στον ενισχυτή σας. Όταν κάνετε τέτοιες συνδέσεις, δεν είναι απαραίτητο να είναι ο ενισχυτής εκτός λειτουργίας, αν κι αυτό δεν είναι καθόλου κακή ιδέα. Όλα τα μοντέλα της σειράς (...) φέρουν πολύ καλής ποιότητας ακροδέκτες, όπου μπορείτε να συνδέσετε είτε καλώδιο τερματισμένο σε βύσματα τύπου μπανάνας, είτε τερματισμένα σε δίχαλα, είτε να συνδέσετε απ’ ευθείας τον απογυμνωμένο αγωγό, ο οποίος πρέπει να στερεωθεί βιδώνοντας το σχετικό σφικτήρα. Πέραν αυτών, προκειμένου να συνδέσετε τα ηχεία με τον καλύτερο τρόπο, παρακαλώ ακολουθήστε τις εξής συστάσεις.
Άρα, ανακεφαλαιώνοντας, αυτά που πρέπει να αντιμετωπίσετε κατά την επιλογή καλωδίου ηχείων είναι τα τρία ηλεκτρικά χαρακτηριστικά του, αντίσταση, χωρητικότητα, αυτεπαγωγή.
Την αντίσταση την αντιμετωπίζετε με τρεις τρόπους, τους οποίους μάλιστα μπορείτε να συνδυάσετε: ελάττωση του μήκους ή/και αύξηση της διατομής των αγωγών ή/και αντικατάσταση του χαλκού από τον άργυρο. Να θυμάστε χαρακτηριστικά πως πάνω από τον χαλκό υπάρχει μόνον ο άργυρος και από εκεί και πάνω τίποτα. Όλα τα υπόλοιπα μέταλλα έχουν αγωγιμότητα υποδεέστερη του χαλκού. Εδώ μπορείτε να βρείτε έναν πίνακα με τα σχετικά μεγέθη, η μελέτη του οποίου καταλήγει συμπερασματικά στη λύση που σας προτείνω.
Τα άλλα δύο ηλεκτρικά μεγέθη τα αντιμετωπίζετε με συστροφή των αγωγών μεταξύ τους. Τόσο απλά, τόσο αποτελεσματικά. Θα μου πείτε, καλά ρε συ Κώστα, όλα αυτά τα καλώδια που είναι πολύκλωνα και δε στέκονται συνεστραμμένα, είναι άχρηστα; Όχι, δεν είναι άχρηστα, αλλά και δεν σας δίνουν το μέγιστο, το απόλυτο, το καλύτερο από τα εφικτά. Όλα αυτά τα καλώδια, των οποίων οι πολύκλωνοι αγωγοί είναι κολλημένοι παράλληλα μεταξύ τους δεν είναι για πέταμα. Απλώς, απευθύνονται στον πολύ κόσμο, ο οποίος δεν κάθεται να ασχοληθεί με το τελευταίο 5% της απόδοσης του καλωδίου, και αυτόν τον κόσμο έχουν στόχο οι κατασκευαστές αυτών των καλωδίων.
Για να μην παρεξηγηθώ, με τα παραπάνω δεν ισχυρίζομαι πως όλα τα καλώδια είναι ίδια, και έχουν την ίδια απόδοση, και δεν έχουν «διαφορές» - αμάν πια μ’ αυτές τις διαφορές! Αυτό που λέω είναι πως ο παραπάνω τρόπος εξασφαλίζει ότι ένα καλώδιο είναι όσο το δυνατόν πιο ουδέτερο, πιο απόν από το σύστημα, και ως εκ τούτου εισάγει τις ελάχιστες δυνατές αλλοιώσεις, διότι μόνον έτσι αποκαλύπτονται οι αλλοιώσεις που εισάγουν οι συσκευές σας, και επομένως μπορείτε να ανακαλύψετε πιο εύκολα, τι οφείλεται, πού. Όμως, πρέπει επίσης να γνωρίζετε πως οι αλλοιώσεις που εισάγουν τα καλώδια ηχείων είναι μικρές, και δεν μπορείτε να διορθώσετε τα όποια προβλήματα έχει ο ενισχυτής ή το ηχείο, απλώς αλλάζοντας καλώδια, που εδώ που τα λέμε δηλαδή, αυτό είναι πελαγοδρομία.
Προσέξτε! Όσα σας εκθέτω παραπάνω ισχύουν αντικειμενικά, και μπορούν να σας δώσουν επαληθεύσιμο αποτέλεσμα σε όλες τις περιπτώσεις. Όμως, κυκλοφορούν και διάφοροι θρασείς λούστροι, που προβάλλουν τις χίλιες μύριες λογικοφανείς αντιρρήσεις. Κάποιοι απ’ αυτούς είναι απλώς αμαθείς και τις πιστεύουν τις ανοησίες που λένε, και αυτό είναι που δικαιολογεί την οργή τους, όταν τους εκθέσει κάποιος πόσο πιο απλά, πόσο εύκολα και φθηνά είναι τα πράγματα, καθώς ο επίπλαστος κόσμος που έχουν χτίσει μέσα στο άδειο κεφάλι τους, γκρεμίζεται μονομιάς. Κάποιοι από τους μύθους που προβάλλουν αυτά τα ανθρωποειδή είναι οι εξής.
Πρώτον, έχουν περάσει στον πολύ κόσμο το απολύτως ανυπόστατο, ότι τα καλώδια πρέπει να "ματσάρουν" με το υπόλοιπο σύστημα, δηλαδή τον ενισχυτή και το ηχείο, καθώς είναι από μόνα τους "συσκευές", και άλλες τέτοιες ανοησίες. Με το που θα ρωτήσει κάποιος «τι καλώδια ηχείων να πάρω ρε παιδιά;», αμέσως – μα αμέσως! – του την πέφτουν όλοι με ερωτήσεις του στυλ, ποιον ενισχυτή έχεις, ποια ηχεία έχεις, εξαρτάται από το χώρο σου, και άλλα τέτοια. Πάλι καλά που δεν τον ρωτάνε τι χρώμα έχουν τα μαλλιά του και τι νούμερο σουτιέν φοράει η γυναίκα του.
Μην απορείτε και μην εξανίστασθε, ομιλώ απολύτως σοβαρά! Δηλαδή, υπάρχει περίπτωση, ανάλογα με το «χώρο του», να του προτείνετε σε μια περίπτωση μακριά καλώδια και στην άλλη κοντά; Όχι! Άρα, ΑΡΑ, θα του προτείνετε κάποιο καλώδιο, ανάλογα με τα επαγωγικά και τα χωρητικά του χαρακτηριστικά. Και σας ρωτάω τώρα, πώς ξέρετε τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται το κάθε καλώδιο, σε συνδυασμό με καθένα χωριστά από όλη αυτή τη θάλασσα ηχείων; Και ακόμα χειρότερα, πώς ξέρετε τι πρέπει να διορθώσει κάποιος στο χώρο του, έναν χώρο που δεν έχετε πάει ποτέ, και ούτε μπορείτε να «μετρήσετε» με το μάτι, μέσα από μια κάτοψη. Αλλά ας πούμε ρε αδερφέ ότι «ψαρεύετε» ένα κάπως σίγουρο λαυράκι, ας πούμε ότι το δάπεδο του χώρου ακρόασης είναι άκαμπτο, λείο και ακάλυπτο, και επομένως το σύστημα θα είναι αρκετά ζωντανό ψηλά. Ε και; Ξέρετε ποιο καλώδιο ταιριάζει στην εμπέδηση κάθε ηχείου, ώστε να ρίξει λίγο τα πρίμα; Κανένα καλώδιο δεν μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά σε τόσο μεγάλο μέγεθος! Και δεν είναι μόνο αυτά. Μήπως κάποιος άλλος ακούει - ας πούμε - από Klipsch RF-82, και θα του πείτε να μην πάρει ασημένια καλώδια, διότι τα ηχεία αυτά θέλουν «μαλακά καλώδια», ενώ με το ασήμι θα «ξύνουν» ανυπόφορα; Και πού το ξέρετε; Τα ηχεία αυτά έχουν κόρνα στο τουήτερ, και αν ο ακροατής φύγει έστω 20 μοίρες από τον άξονα, τέρμα το ξύσιμο. Ή μήπως νομίζετε πως το ξύσιμο θα φύγει επειδή ο χαλκός έχει αντίσταση υψηλότερη από το ασήμι; ΠΛΑΝΑΣΘΕ, αν το νομίζετε.
Εκτός των παραπάνω, αυτήν τη νοσηρή αντίληψη περί ματσαρίσματος πάρτε τη και λογικά. Είναι αδύνατο να βρείτε έστω και ένα τέτοιο ματσάρισμα καλωδίου – ηχείου, που να είναι αποκρυσταλλωμένο παντού, σε όλον τον πλανήτη, σε όλες τις περιπτώσεις. Αυτό που εσείς νομίζετε για σωστό ή έστω προτιμότερο, κάπου αλλού θα θεωρείται εντελώς λάθος, και εκεί θα εφαρμόζεται το ακριβώς αντίστροφο, αυτό που εσείς θεωρείτε λάθος. Αν καταδέχεστε, αν το χωράει το μυαλό σας, αν θέλετε το καλύτερο και όχι αυτό που πουλάει ο δίπλα ή ισχυρίζεται ο απέναντι, πάρτε το χαμπάρι, αυτές οι δουλειές δεν είναι γευσιγνωσία, μου αρέσει πιο αλατισμένο, που αρέσει έτσι, μου αρέσει αλλιώς. Το καλύτερο καλώδιο είναι το λιγότερο καλώδιο, και το λιγότερο καλώδιο επιτυγχάνεται μόνον με ελάττωση των τριών ηλεκτρικών χαρακτηριστικών του. Τελεία και παύλα.
Ένας άλλος μύθος που έχουν εφεύρει τα νοσηρά μυαλά αυτών των λούστρων, είναι ότι η λειτουργία του καλωδίου, λέει, δεν επηρεάζεται μόνον από τα τρία ηλεκτρικά χαρακτηριστικά του, καθώς υπάρχουν κι άλλα, άγνωστα και μυστικά, τα οποία προφανώς –λέω εγώ – δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος, αλλά μόνον αυτοί οι νεόκοποι καλωδιο-γκουρού, που ανακάλυψαν την Αμερική, και αντί να πάνε να τους δώσουν το βραβείο Νόμπελ, μας έκαναν τη χάρη να ασχοληθούν με τη δική μας οικιακή διασκέδαση, με το αζημίωτο φυσικά. Για τέτοιο θράσος μιλάμε.
Ένας άλλος μύθος, εξειδικευμένος αυτός, λέει πως δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε μονόκλωνα καλώδια, διότι πάσχουν από το skin effect! Όμως, δεν λένε όλη την αλήθεια, είτε διότι δεν την ξέρουν, είτε την ξέρουν αλλά την αποκρύπτουν, για να σας πείσουν να αγοράσετε από αυτούς, και όχι από κάποιον άλλο, ή για να το παίξουν γνώστες κι αυτοί, ότι κάτι ξέρουν και έχουν και άποψη. Λοιπόν, το skin effect υπάρχει ως φαινόμενο, σε όλες τις συχνότητες, ακόμα και στα 10Hz, αλλά με τη διαφορά, πως αποκτά σημαντικό, κρίσιμο μέγεθος σε συχνότητες πολύ υψηλότερες από τα 20KHz, πολύ έξω από το ακουστικό φάσμα. Εδώ υπάρχει όλη η θεωρία, κάντε τις πράξεις και βγάλτε συμπέρασμα. Εδώ υπάρχει η υγιής και τίμια αποτίμηση του φαινομένου. Όποιος θέλει να το καταλάβει, ας το καταλάβει, όποιος δεν θέλει, ας μην το καταλάβει. Με το στανιό δε γίνεται.
Άλλο δόκανο που πρέπει να αποφύγετε; Τα Ν του χαλκού. Τα Νι-νιά! Εσάς, πόσα Νι-νιά είναι τα καλώδιά σας; Εμένα τρία! Εσάς! Δεκατρία; Ααα, τότε το καλώδιό σας είναι πχιο high end από το δικό μου!
Καλώδια ρίξτε τα’ άρματα, δεν είν’ εδώ το Σούλι!
Εδώ είστε σκλάβοι των Νι-νιών, σκλάβοι απατεώνων!
Όπως ίσως γνωρίζετε, το πλήθος των Ν είναι ένας συντομευμένος τρόπος έκφρασης της καθαρότητας κάποιας δεδομένης παραλλαγής του χαλκού. Για παράδειγμα, ο χαλκός 4Ν έχει καθαρότητα 99,996%, ο χαλκός 5Ν είναι καθαρότητας 99.9996%, κ.ο.κ. Άρα, ανακύπτει εκ του μη όντος το ερώτημα, ποιος χαλκός είναι κατάλληλος για τα καλώδιά σας; Ο «ακάθαρτος», ή ο πιο «καθαρός»; Και ακόμα περισσότερο, πόσο πρέπει να χρεωθεί ο χαλκός υψηλής καθαρότητας σε μια αγορά η οποία αγνοεί αυτό το μέγεθος, καθώς και τον τρόπο με τον οποίον την αφορά; Τελικά, μας αφορά η καθαρότητα του χαλκού; Και μιας και μιλάμε για καθαρότητα, μας αφορά ο χαλκός OFC ή μήπως αυτός είναι ακόμα ένας μύθος που μας πλασσάρουν κάποιοι θρασείς καλωδιάδες, ανάγοντας την παρονυχίδα σε γιαταγάνι; Μια τίμια απάντηση μπορείτε να πάρετε από τον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος προέρχεται από τη μπροσούρα γνωστού Ιαπωνικού κολοσσού, η οποία μπροσούρα ΟΜΩΣ δεν απευθύνεται στην αγορά του hi-fi, αλλά σε μια αγορά που δεν σηκώνει χαϊεντοπαπαριές. Στη βιομηχανική αγορά.
Αυτός ο πίνακας παραθέτει κάποιες προδιαγραφές των πλέον ευρέως διαδεδομένων τύπων χαλκού, βασικά του ETP, του OFC, όπως επίσης και του PDCu. Με μια πρώτη ματιά μπορείτε να δείτε πως ο PDCu έχει φτωχά ηλεκτρικά χαρακτηριστικά, αλλά μην ανησυχείτε, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να βρείτε στην αγορά καλώδιο με αγωγούς από αυτού του είδους χαλκό. Όλα τα καλώδια, από το πιο φθηνό ηλεκτρολογικό μέχρι το πλέον σοφιστικέ που θα βρείτε σε μια βιομηχανική εγκατάσταση, ένα αεροπλάνο ή σε κάποιο εργαστηριακό όργανο ακριβείας, είναι φτιαγμένα με χαλκό είτε ETP είτε OFC.
Ας επικεντρωθούμε, λοιπόν, σ’ αυτά τα δύο είδη χαλκών, και μάλιστα στα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν, δηλαδή τα ηλεκτρικά, μιας και εδώ μιλάμε για καλώδια που μεταφέρουν ενέργεια σε μορφή εναλλασσόμενου ρεύματος χαμηλής συχνότητας – ναι, τα 20KHz, ακόμα και τα 50KHz είναι χαμηλές συχνότητες, είτε αυτό αρέσει σε κάποιους, είτε όχι. Ένα πρώτο και μεγάλο λαυράκι που μπορείτε να αλιεύσετε μελετώντας τον πίνακα, είναι ο μύθος των πολλών N. Όπως βλέπετε, ακόμη και ο χαλκός μόλις 3Ν επιτυγχάνει εξαίρετη επίδοση αγωγιμότητας, 102% IACS, ο OFC, και 101% ο ETP. Σημειώστε εδώ, πως από χαλκό ETP είναι φτιαγμένα σχεδόν όλα τα καλώδια ηλεκτρολογικής χρήσης, ενώ μερικά από αυτά μπορεί να είναι και από χαλκό OFC, αναλόγως διαφόρων παραγόντων, όπως κάποια οικονομική συγκυρία, κάποιο μεγάλο συμβόλαιο με προμηθευτή που χρησιμοποιεί τη μια ή την άλλη τεχνολογία, κ.ο.κ.
Ένα άλλο λαυράκι είναι το γεγονός πως ο χαλκός OFC δεν είναι κατ’ ανάγκην καθαρός, εν πάση περιπτώσει, όχι τόσο καθαρός όσο θα νόμιζε κανείς, διαισθανόμενος την υστερία που επικρατεί στην αγορά του hi-fi. Βλέπετε στον πίνακα πως αμφότερες οι ποιότητες που παράγει η Hitachi, C10100 και C10200, είναι μεν oxygen free, με περιεκτικότητα οξυγόνου μόλις 3ppm, (3 parts per million, δηλαδή 0,0003% - παρακαλώ ελέγξτε τον υπολογισμό, μην έχω κάνει λάθος), αλλά έχουν λίγα Ν, μόλις 4 ο C10100 και 3 ο C10200. Και παρ’ όλ’ αυτά, έχουν τη μέγιστη αγωγιμότητα, 102%. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, σας λέω πως όταν προ 30ετίας επεσκέφθην ως μαθητής το εργοστάσιο του Χανδρή που λειτουργούσε τότε, το εργοστάσιο παρήγαγε ηλεκτρολογικά καλώδια με χαλκό πιο καθαρό από τον OFC Hitachi C10200, καθαρότητας 4Ν, 99,996%, κάτι που μας είχε αναφέρει ρητά ο μηχανικός που μας ξεναγούσε.
Εύλογα, λοιπόν, διερωτάται κανείς, μα καλά, αφού με χαλκό καθαρότητας μόλις 4Ν έχουμε τέλειο αγωγό, γιατί η βιομηχανία κατασκευάζει και ποιότητες πολύ υψηλής καθαρότητας, πέντε, έξι, εφτά Νι; Η απάντηση βρίσκεται στο μαγικό χαρακτηριστικό που λέγεται homogeneity microstructure, ομογένεια της μικροσκοπικής δομής. Αναφορικά με αυτό το χαρακτηριστικό, εκεί που ο PDCu αξιολογείται απλώς ως «καλός» και ο ETP παίρνει το «ΟΚ», ο χαλκός OFC παίρνει άριστα, και όσο πιο καθαρός γίνεται, τόσο περισσότερο είναι κατάλληλος για την εξαγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, που είναι απαραίτητο για ειδικές εφαρμογές, όπως ας πούμε καλή ώρα οι φωνογραφικές κεφαλές, οι τυπωμένες πλακέτες, τα ολοκληρωμένα κυκλώματα, κ.ο.κ. Προσέξτε, η αγωγιμότητα δεν βελτιώνεται περαιτέρω, αλλά γίνεται εφικτή η παραγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, κάτω από ένα δέκατο του χιλιοστού. Εκεί είναι που χρειάζεται ο χαλκός με τα «πολλά Ν», και όχι στη μπροσούρα του λούστρου που πλασσάρει καλώδια hi end σε τιμή που ξεπερνά το όριο της απάτης.
Συνελόντι ειπείν, τα κριτήρια επιλογής καλωδίου για τα ηχεία σας είναι τα ίδια για όλες τις περιπτώσεις, ΟΛΕΣ, πώς το λένε! Ανεξαρτήτως εάν έχετε ενισχυτή λαμπάτο ή τρανζιστοράτο, μικρό, μέτριο μεγάλο, όρθιο πλακέ, στραβό, ίσιο, αλουμινί, μαύρο ή βυσσινί. Ανεξαρτήτως εάν τα ηχεία σας είναι βάσης, δαπέδου, μικρά, μεγάλα, ξύλινα, μεταλλικά, με ένα μεγάφωνο, με δύο μεγάφωνα, με τρία μεγάφωνα, με τριαντατρία μεγάφωνα, ανεξαρτήτως αν είναι πάνελ, ανεξαρτήτως αν είναι κινέζικα, γερμανικά, αγγλικά, βλάχικα ή σαρακατσαναίικα.
Δεν σας λέω ποιο καλώδιο να πάρετε, σας λέω πώς να το διαλέξετε, και νά έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν σας λέω να μην πάρετε τα καλώδια που θέλετε. Πάρτε τα καλώδια που θέλετε, πάρτε τα καλώδια μέσα από τα οποία νομίζετε ότι θα «εισπράξετε» απόδοση αντάξια της τιμής τους, διαλέξτε ανάλογα με το χρώμα, το πάχος της κάλτσας, το σχήμα της μούρης του λούστρου, τέλος πάντων διαλέξτε καλώδια με βάση το κριτήριο που αρμόζει στο χαρακτήρα και την προσωπικότητά σας, αλλά εν γνώσει σας. Όχι να σας πουλάει ο λούστρος φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Οι λούστροι είναι κατάλληλοι να μας γυαλίζουν τα παπούτσια. Δεν έχουν καμιά σχέση με τις μεταξωτές κορδέλες, ούτε βέβαια με τα καλώδια.
Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας, και Χρόνια Πολλά.
(Το κείμενο αυτό σίγουρα θα το διαβάσει και κάποιος που γνωρίζει άριστη μεταλλουργία. Ηλία, αν είμαι κάπου λάθος, ας με διορθώσεις. Θενκς.)
Αγαπητοί μου συνάδελφοι –και αγαπητοί μου εχθροί- προχτές ένα παιδί μου έστειλε ένα πμ, κάνοντας την κλασική ερώτηση, «έχω το τάδε ηχείο και τον τάδε ενισχυτή», τι καλώδιο προτείνεις να πάρω;» Μιας και το θέμα έχει γενικότερο ενδιαφέρον, και για να ανανεώσω λιγουλάκι και την μήνιν των εχθρών μου, είπα να ανοίξω ένα νέο θέμα.
Παραθέτω τμήμα ενός επερχομένου user’s manual, που δεν έχει δημοσιευθεί ακόμα, και για την αποκρυστάλλωση του οποίου παιδεύτηκα πολύ, (μαζί και με κάτι οικογενειακά τρεχάματα). Ξέρω πως ένα πράγμα που σας οφείλω το έχω καθυστερήσει πολύ, καθυστέρηση για την οποία σας ζητώ συγγνώμη, και η οποία δεν θα διαρκέσει για πολύ ακόμα.
Λοιπόν, (βαθιά ανάσα…)
Όταν πραγματοποιείτε συνδέσεις ηχείων, θυμηθείτε πως είναι μακράν προτιμότερο να συνδέετε το καλώδιο πρώτα στο ηχείο και μετά στον ενισχυτή. Αυτός είναι ένας ασφαλής τρόπος για να αποφύγετε τυχόν βραχυκύκλωμα που θα μπορούσε να προκαλέσει βλάβη στον ενισχυτή σας. Όταν κάνετε τέτοιες συνδέσεις, δεν είναι απαραίτητο να είναι ο ενισχυτής εκτός λειτουργίας, αν κι αυτό δεν είναι καθόλου κακή ιδέα. Όλα τα μοντέλα της σειράς (...) φέρουν πολύ καλής ποιότητας ακροδέκτες, όπου μπορείτε να συνδέσετε είτε καλώδιο τερματισμένο σε βύσματα τύπου μπανάνας, είτε τερματισμένα σε δίχαλα, είτε να συνδέσετε απ’ ευθείας τον απογυμνωμένο αγωγό, ο οποίος πρέπει να στερεωθεί βιδώνοντας το σχετικό σφικτήρα. Πέραν αυτών, προκειμένου να συνδέσετε τα ηχεία με τον καλύτερο τρόπο, παρακαλώ ακολουθήστε τις εξής συστάσεις.
- Είναι εξαιρετική ιδέα να οδηγήσετε τα ηχεία σας με μονομπλόκ ενισχυτές, ώστε καθένας από αυτούς να μπορεί να τοποθετηθεί δίπλα στο ηχείο που οδηγεί. Μπορείτε να συνδέσετε τους τελικούς ενισχυτές με τον προενισχυτή με καλώδιο interconnect αντιστοίχως μακρύ. Αυτός ο τρόπος είναι μακράν ανώτερος του συνηθισμένου, όπου ο τελικός ενισχυτής είναι κοντά στον προενισχυτή και μακριά από τα ηχεία. Είναι μακράν προτιμότερο να είναι το καλώδιο σύνδεσης των ηχείων κατά το δυνατόν κοντό, διότι αυτό μεταφέρει ηλεκτρική ισχύ (και τάση, και ρεύμα). Όλα τα καλώδια interconnect μπορούν να είναι αρκετά μακριά, αφού μεταφέρουν μόνο σηματοδότηση.
- Οι αγωγοί του καλωδίου ηχείων πρέπει να έχουν πολύ χαμηλή ηλεκτρική αντίσταση, και γι’ αυτόν το λόγο πρέπει να είναι κατασκευασμένοι από το κατάλληλο μέταλλο και να έχουν επίσης το κατάλληλο πάχος. Δύο μέταλλα είναι τα κατάλληλα γι’ αυτήν τη δουλειά, ο Άργυρος και ο Χαλκός. Αφού ο Άργυρος είναι μέταλλο αρκετά ακριβό, (ακόμη χειρότερα, τα ασημένια καλώδια είναι πολύ περισσότερο ακριβά απ’ όσο θα περίμενε κανείς), μια πολύ καλή λύση είναι να χρησιμοποιήσετε χάλκινα καλώδια, τα οποία θα σας δώσουν σχεδόν το ίδιο αποτέλεσμα. Ο χαλκός έχει αγωγιμότητα της τάξης του 102% IACS, ενώ ο άργυρος έχει αγωγιμότητα της τάξης του 105% IACS(*). Χρησιμοποιήστε καλής ποιότητας καλώδιο με παχείς αγωγούς, διατομής τουλάχιστον 2.5mm2 (10AWG), από χαλκό τύπου ETP ή OFC. Χαλκός καθαρότητας 3Ν ή 4Ν είναι ό,τι πρέπει, είτε πρόκειται για εγκατάσταση hi-fi, είτε οικιακού κινηματογράφου. (Το σύμβολο 3N σημαίνει πως ο χαλκός είναι καθαρότητας 99.9%, ενώ ο χαλκός 4N είναι 99.99% καθαρός, κ.ο.κ.). Οι αγωγοί μπορούν να είναι είτε μονόκλωνοι, είτε πολύκλωνοι, αλλά θυμηθείτε πως οι πολύκλωνοι αγωγοί είναι πολύ πιο εύκαμπτοι και γι’ αυτό μπορούν να διευθετηθούν στο χώρο πιο εύκολα. Επίσης, μπορείτε να χρησιμοποιήσετε πλακέ, ίσης διατομής καλώδιο, το οποίο μπορεί να διευθετηθεί εύκολα κάτω από ένα χαλί. Η ενέργεια που καταναλώνει ένα ηχείο συνίσταται από ηλεκτρικό ρεύμα μεταβλητής τάσης και συχνότητας σε συνάρτηση με το χρόνο. Στο hi-fi, οι μονόκλωνοι αγωγοί δεν παρουσιάζουν το λεγόμενο επιδερμικό φαινόμενο, καθώς το ρεύμα είναι πολύ χαμηλής συχνότητας (τυπικά 20 – 20.000Hz). Το επιδερμικό φαινόμενο αποκτά κρίσιμο μέγεθος σε συχνότητας αρκετά υψηλότερες των 100.000Hz.
- Αποφύγετε καλώδια ηχείων μήκους μεγαλυτέρου των 3 μέτρων. Μακρύτερα καλώδια παρουσιάζουν αυξημένη ηλεκτρική αντίσταση και επιφέρουν μεγαλύτερες απώλειες. Εάν πρέπει να χρησιμοποιήσετε μακρύτερα καλώδια, αυτά θα πρέπει να είναι ακόμη παχύτερα, 3-4mm2 (8 - 6AWG).
- Βεβαιωθείτε πως χρησιμοποιείτε καλώδια ίσου μήκους σε αμφότερα τα κανάλια.
- Εκτός της χαμηλής ηλεκτρικής αντίστασης, οι αγωγοί των καλωδίων σας πρέπει να χαρακτηρίζονται και από χαμηλή χωρητικότητα και αυτεπαγωγή. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με συστροφή των αγωγών του καλωδίου μεταξύ τους, με ρυθμό 5-10 στροφές ανά μέτρο. Περισσότερες στροφές θα έχουν συγκριτικά μικρή περαιτέρω βελτίωση στη χωρητικότητα και αυτεπαγωγή, ενώ θα προκαλέσουν αύξηση της αντίστασης λόγω αύξησης του μήκους. Όπως είναι προφανές, μόνον οι μονόκλωνοι αγωγοί είναι αρκετά άκαμπτοι, ώστε να διατηρήσουν τη γεωμετρία της συστροφής που θα τους δώσετε, οπότε, εάν αυτού του είδους οι αγωγοί σας φαίνονται δύσκολοι στο χειρισμό και ακατάλληλοι για διευθέτηση στο χώρο σας, αναζητήστε κάποιο καλώδιο με πλεκτούς αγωγούς, όπως τα Kimber 4TC και 8TC.
- Όσο λιγότερες επαφές συναντά το σήμα έως τα ηχεία σας, τόσο καλύτερη ποιότητα ήχου θα έχετε. Έτσι, είναι προτιμότερο να σφίξετε κατ’ ευθείαν το γυμνό αγωγό του καλωδίου στον ακροδέκτη του ηχείου. Αυτή η σύνδεση έχει οπωσδήποτε το χαρακτήρα της μονιμότητας. Εάν συνηθίζετε να εναλλάσσετε καλώδια ηχείων συχνά, είναι προτιμότερο να τα τερματίσετε με βύσματα τύπου μπανάνας, τα οποία πρέπει να εφαρμόζουν σφιχτά στους ακροδέκτες του ηχείου και του ενισχυτή.
- Καθώς τα καλώδια ηχείων μεταφέρουν ηλεκτρική ισχύ και όχι σηματοδότηση, δεν είναι απαραίτητο να είναι θωρακισμένα. Δεν συνιστάται να χρησιμοποιήσετε θωρακισμένο καλώδιο ηχείων, εάν υποτεθεί πως θα βρείτε στην αγορά κάτι τέτοιο.
Άρα, ανακεφαλαιώνοντας, αυτά που πρέπει να αντιμετωπίσετε κατά την επιλογή καλωδίου ηχείων είναι τα τρία ηλεκτρικά χαρακτηριστικά του, αντίσταση, χωρητικότητα, αυτεπαγωγή.
Την αντίσταση την αντιμετωπίζετε με τρεις τρόπους, τους οποίους μάλιστα μπορείτε να συνδυάσετε: ελάττωση του μήκους ή/και αύξηση της διατομής των αγωγών ή/και αντικατάσταση του χαλκού από τον άργυρο. Να θυμάστε χαρακτηριστικά πως πάνω από τον χαλκό υπάρχει μόνον ο άργυρος και από εκεί και πάνω τίποτα. Όλα τα υπόλοιπα μέταλλα έχουν αγωγιμότητα υποδεέστερη του χαλκού. Εδώ μπορείτε να βρείτε έναν πίνακα με τα σχετικά μεγέθη, η μελέτη του οποίου καταλήγει συμπερασματικά στη λύση που σας προτείνω.
Τα άλλα δύο ηλεκτρικά μεγέθη τα αντιμετωπίζετε με συστροφή των αγωγών μεταξύ τους. Τόσο απλά, τόσο αποτελεσματικά. Θα μου πείτε, καλά ρε συ Κώστα, όλα αυτά τα καλώδια που είναι πολύκλωνα και δε στέκονται συνεστραμμένα, είναι άχρηστα; Όχι, δεν είναι άχρηστα, αλλά και δεν σας δίνουν το μέγιστο, το απόλυτο, το καλύτερο από τα εφικτά. Όλα αυτά τα καλώδια, των οποίων οι πολύκλωνοι αγωγοί είναι κολλημένοι παράλληλα μεταξύ τους δεν είναι για πέταμα. Απλώς, απευθύνονται στον πολύ κόσμο, ο οποίος δεν κάθεται να ασχοληθεί με το τελευταίο 5% της απόδοσης του καλωδίου, και αυτόν τον κόσμο έχουν στόχο οι κατασκευαστές αυτών των καλωδίων.
Για να μην παρεξηγηθώ, με τα παραπάνω δεν ισχυρίζομαι πως όλα τα καλώδια είναι ίδια, και έχουν την ίδια απόδοση, και δεν έχουν «διαφορές» - αμάν πια μ’ αυτές τις διαφορές! Αυτό που λέω είναι πως ο παραπάνω τρόπος εξασφαλίζει ότι ένα καλώδιο είναι όσο το δυνατόν πιο ουδέτερο, πιο απόν από το σύστημα, και ως εκ τούτου εισάγει τις ελάχιστες δυνατές αλλοιώσεις, διότι μόνον έτσι αποκαλύπτονται οι αλλοιώσεις που εισάγουν οι συσκευές σας, και επομένως μπορείτε να ανακαλύψετε πιο εύκολα, τι οφείλεται, πού. Όμως, πρέπει επίσης να γνωρίζετε πως οι αλλοιώσεις που εισάγουν τα καλώδια ηχείων είναι μικρές, και δεν μπορείτε να διορθώσετε τα όποια προβλήματα έχει ο ενισχυτής ή το ηχείο, απλώς αλλάζοντας καλώδια, που εδώ που τα λέμε δηλαδή, αυτό είναι πελαγοδρομία.
Προσέξτε! Όσα σας εκθέτω παραπάνω ισχύουν αντικειμενικά, και μπορούν να σας δώσουν επαληθεύσιμο αποτέλεσμα σε όλες τις περιπτώσεις. Όμως, κυκλοφορούν και διάφοροι θρασείς λούστροι, που προβάλλουν τις χίλιες μύριες λογικοφανείς αντιρρήσεις. Κάποιοι απ’ αυτούς είναι απλώς αμαθείς και τις πιστεύουν τις ανοησίες που λένε, και αυτό είναι που δικαιολογεί την οργή τους, όταν τους εκθέσει κάποιος πόσο πιο απλά, πόσο εύκολα και φθηνά είναι τα πράγματα, καθώς ο επίπλαστος κόσμος που έχουν χτίσει μέσα στο άδειο κεφάλι τους, γκρεμίζεται μονομιάς. Κάποιοι από τους μύθους που προβάλλουν αυτά τα ανθρωποειδή είναι οι εξής.
Πρώτον, έχουν περάσει στον πολύ κόσμο το απολύτως ανυπόστατο, ότι τα καλώδια πρέπει να "ματσάρουν" με το υπόλοιπο σύστημα, δηλαδή τον ενισχυτή και το ηχείο, καθώς είναι από μόνα τους "συσκευές", και άλλες τέτοιες ανοησίες. Με το που θα ρωτήσει κάποιος «τι καλώδια ηχείων να πάρω ρε παιδιά;», αμέσως – μα αμέσως! – του την πέφτουν όλοι με ερωτήσεις του στυλ, ποιον ενισχυτή έχεις, ποια ηχεία έχεις, εξαρτάται από το χώρο σου, και άλλα τέτοια. Πάλι καλά που δεν τον ρωτάνε τι χρώμα έχουν τα μαλλιά του και τι νούμερο σουτιέν φοράει η γυναίκα του.
Μην απορείτε και μην εξανίστασθε, ομιλώ απολύτως σοβαρά! Δηλαδή, υπάρχει περίπτωση, ανάλογα με το «χώρο του», να του προτείνετε σε μια περίπτωση μακριά καλώδια και στην άλλη κοντά; Όχι! Άρα, ΑΡΑ, θα του προτείνετε κάποιο καλώδιο, ανάλογα με τα επαγωγικά και τα χωρητικά του χαρακτηριστικά. Και σας ρωτάω τώρα, πώς ξέρετε τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφέρεται το κάθε καλώδιο, σε συνδυασμό με καθένα χωριστά από όλη αυτή τη θάλασσα ηχείων; Και ακόμα χειρότερα, πώς ξέρετε τι πρέπει να διορθώσει κάποιος στο χώρο του, έναν χώρο που δεν έχετε πάει ποτέ, και ούτε μπορείτε να «μετρήσετε» με το μάτι, μέσα από μια κάτοψη. Αλλά ας πούμε ρε αδερφέ ότι «ψαρεύετε» ένα κάπως σίγουρο λαυράκι, ας πούμε ότι το δάπεδο του χώρου ακρόασης είναι άκαμπτο, λείο και ακάλυπτο, και επομένως το σύστημα θα είναι αρκετά ζωντανό ψηλά. Ε και; Ξέρετε ποιο καλώδιο ταιριάζει στην εμπέδηση κάθε ηχείου, ώστε να ρίξει λίγο τα πρίμα; Κανένα καλώδιο δεν μπορεί να κάνει αυτή τη δουλειά σε τόσο μεγάλο μέγεθος! Και δεν είναι μόνο αυτά. Μήπως κάποιος άλλος ακούει - ας πούμε - από Klipsch RF-82, και θα του πείτε να μην πάρει ασημένια καλώδια, διότι τα ηχεία αυτά θέλουν «μαλακά καλώδια», ενώ με το ασήμι θα «ξύνουν» ανυπόφορα; Και πού το ξέρετε; Τα ηχεία αυτά έχουν κόρνα στο τουήτερ, και αν ο ακροατής φύγει έστω 20 μοίρες από τον άξονα, τέρμα το ξύσιμο. Ή μήπως νομίζετε πως το ξύσιμο θα φύγει επειδή ο χαλκός έχει αντίσταση υψηλότερη από το ασήμι; ΠΛΑΝΑΣΘΕ, αν το νομίζετε.
Εκτός των παραπάνω, αυτήν τη νοσηρή αντίληψη περί ματσαρίσματος πάρτε τη και λογικά. Είναι αδύνατο να βρείτε έστω και ένα τέτοιο ματσάρισμα καλωδίου – ηχείου, που να είναι αποκρυσταλλωμένο παντού, σε όλον τον πλανήτη, σε όλες τις περιπτώσεις. Αυτό που εσείς νομίζετε για σωστό ή έστω προτιμότερο, κάπου αλλού θα θεωρείται εντελώς λάθος, και εκεί θα εφαρμόζεται το ακριβώς αντίστροφο, αυτό που εσείς θεωρείτε λάθος. Αν καταδέχεστε, αν το χωράει το μυαλό σας, αν θέλετε το καλύτερο και όχι αυτό που πουλάει ο δίπλα ή ισχυρίζεται ο απέναντι, πάρτε το χαμπάρι, αυτές οι δουλειές δεν είναι γευσιγνωσία, μου αρέσει πιο αλατισμένο, που αρέσει έτσι, μου αρέσει αλλιώς. Το καλύτερο καλώδιο είναι το λιγότερο καλώδιο, και το λιγότερο καλώδιο επιτυγχάνεται μόνον με ελάττωση των τριών ηλεκτρικών χαρακτηριστικών του. Τελεία και παύλα.
Ένας άλλος μύθος που έχουν εφεύρει τα νοσηρά μυαλά αυτών των λούστρων, είναι ότι η λειτουργία του καλωδίου, λέει, δεν επηρεάζεται μόνον από τα τρία ηλεκτρικά χαρακτηριστικά του, καθώς υπάρχουν κι άλλα, άγνωστα και μυστικά, τα οποία προφανώς –λέω εγώ – δεν γνωρίζει ο πολύς κόσμος, αλλά μόνον αυτοί οι νεόκοποι καλωδιο-γκουρού, που ανακάλυψαν την Αμερική, και αντί να πάνε να τους δώσουν το βραβείο Νόμπελ, μας έκαναν τη χάρη να ασχοληθούν με τη δική μας οικιακή διασκέδαση, με το αζημίωτο φυσικά. Για τέτοιο θράσος μιλάμε.
Ένας άλλος μύθος, εξειδικευμένος αυτός, λέει πως δεν πρέπει να χρησιμοποιείτε μονόκλωνα καλώδια, διότι πάσχουν από το skin effect! Όμως, δεν λένε όλη την αλήθεια, είτε διότι δεν την ξέρουν, είτε την ξέρουν αλλά την αποκρύπτουν, για να σας πείσουν να αγοράσετε από αυτούς, και όχι από κάποιον άλλο, ή για να το παίξουν γνώστες κι αυτοί, ότι κάτι ξέρουν και έχουν και άποψη. Λοιπόν, το skin effect υπάρχει ως φαινόμενο, σε όλες τις συχνότητες, ακόμα και στα 10Hz, αλλά με τη διαφορά, πως αποκτά σημαντικό, κρίσιμο μέγεθος σε συχνότητες πολύ υψηλότερες από τα 20KHz, πολύ έξω από το ακουστικό φάσμα. Εδώ υπάρχει όλη η θεωρία, κάντε τις πράξεις και βγάλτε συμπέρασμα. Εδώ υπάρχει η υγιής και τίμια αποτίμηση του φαινομένου. Όποιος θέλει να το καταλάβει, ας το καταλάβει, όποιος δεν θέλει, ας μην το καταλάβει. Με το στανιό δε γίνεται.
Άλλο δόκανο που πρέπει να αποφύγετε; Τα Ν του χαλκού. Τα Νι-νιά! Εσάς, πόσα Νι-νιά είναι τα καλώδιά σας; Εμένα τρία! Εσάς! Δεκατρία; Ααα, τότε το καλώδιό σας είναι πχιο high end από το δικό μου!
Καλώδια ρίξτε τα’ άρματα, δεν είν’ εδώ το Σούλι!
Εδώ είστε σκλάβοι των Νι-νιών, σκλάβοι απατεώνων!
Όπως ίσως γνωρίζετε, το πλήθος των Ν είναι ένας συντομευμένος τρόπος έκφρασης της καθαρότητας κάποιας δεδομένης παραλλαγής του χαλκού. Για παράδειγμα, ο χαλκός 4Ν έχει καθαρότητα 99,996%, ο χαλκός 5Ν είναι καθαρότητας 99.9996%, κ.ο.κ. Άρα, ανακύπτει εκ του μη όντος το ερώτημα, ποιος χαλκός είναι κατάλληλος για τα καλώδιά σας; Ο «ακάθαρτος», ή ο πιο «καθαρός»; Και ακόμα περισσότερο, πόσο πρέπει να χρεωθεί ο χαλκός υψηλής καθαρότητας σε μια αγορά η οποία αγνοεί αυτό το μέγεθος, καθώς και τον τρόπο με τον οποίον την αφορά; Τελικά, μας αφορά η καθαρότητα του χαλκού; Και μιας και μιλάμε για καθαρότητα, μας αφορά ο χαλκός OFC ή μήπως αυτός είναι ακόμα ένας μύθος που μας πλασσάρουν κάποιοι θρασείς καλωδιάδες, ανάγοντας την παρονυχίδα σε γιαταγάνι; Μια τίμια απάντηση μπορείτε να πάρετε από τον ακόλουθο πίνακα, ο οποίος προέρχεται από τη μπροσούρα γνωστού Ιαπωνικού κολοσσού, η οποία μπροσούρα ΟΜΩΣ δεν απευθύνεται στην αγορά του hi-fi, αλλά σε μια αγορά που δεν σηκώνει χαϊεντοπαπαριές. Στη βιομηχανική αγορά.
Αυτός ο πίνακας παραθέτει κάποιες προδιαγραφές των πλέον ευρέως διαδεδομένων τύπων χαλκού, βασικά του ETP, του OFC, όπως επίσης και του PDCu. Με μια πρώτη ματιά μπορείτε να δείτε πως ο PDCu έχει φτωχά ηλεκτρικά χαρακτηριστικά, αλλά μην ανησυχείτε, καθώς δεν υπάρχει περίπτωση να βρείτε στην αγορά καλώδιο με αγωγούς από αυτού του είδους χαλκό. Όλα τα καλώδια, από το πιο φθηνό ηλεκτρολογικό μέχρι το πλέον σοφιστικέ που θα βρείτε σε μια βιομηχανική εγκατάσταση, ένα αεροπλάνο ή σε κάποιο εργαστηριακό όργανο ακριβείας, είναι φτιαγμένα με χαλκό είτε ETP είτε OFC.
Ας επικεντρωθούμε, λοιπόν, σ’ αυτά τα δύο είδη χαλκών, και μάλιστα στα χαρακτηριστικά που μας ενδιαφέρουν, δηλαδή τα ηλεκτρικά, μιας και εδώ μιλάμε για καλώδια που μεταφέρουν ενέργεια σε μορφή εναλλασσόμενου ρεύματος χαμηλής συχνότητας – ναι, τα 20KHz, ακόμα και τα 50KHz είναι χαμηλές συχνότητες, είτε αυτό αρέσει σε κάποιους, είτε όχι. Ένα πρώτο και μεγάλο λαυράκι που μπορείτε να αλιεύσετε μελετώντας τον πίνακα, είναι ο μύθος των πολλών N. Όπως βλέπετε, ακόμη και ο χαλκός μόλις 3Ν επιτυγχάνει εξαίρετη επίδοση αγωγιμότητας, 102% IACS, ο OFC, και 101% ο ETP. Σημειώστε εδώ, πως από χαλκό ETP είναι φτιαγμένα σχεδόν όλα τα καλώδια ηλεκτρολογικής χρήσης, ενώ μερικά από αυτά μπορεί να είναι και από χαλκό OFC, αναλόγως διαφόρων παραγόντων, όπως κάποια οικονομική συγκυρία, κάποιο μεγάλο συμβόλαιο με προμηθευτή που χρησιμοποιεί τη μια ή την άλλη τεχνολογία, κ.ο.κ.
Ένα άλλο λαυράκι είναι το γεγονός πως ο χαλκός OFC δεν είναι κατ’ ανάγκην καθαρός, εν πάση περιπτώσει, όχι τόσο καθαρός όσο θα νόμιζε κανείς, διαισθανόμενος την υστερία που επικρατεί στην αγορά του hi-fi. Βλέπετε στον πίνακα πως αμφότερες οι ποιότητες που παράγει η Hitachi, C10100 και C10200, είναι μεν oxygen free, με περιεκτικότητα οξυγόνου μόλις 3ppm, (3 parts per million, δηλαδή 0,0003% - παρακαλώ ελέγξτε τον υπολογισμό, μην έχω κάνει λάθος), αλλά έχουν λίγα Ν, μόλις 4 ο C10100 και 3 ο C10200. Και παρ’ όλ’ αυτά, έχουν τη μέγιστη αγωγιμότητα, 102%. Για να έχετε ένα μέτρο σύγκρισης, σας λέω πως όταν προ 30ετίας επεσκέφθην ως μαθητής το εργοστάσιο του Χανδρή που λειτουργούσε τότε, το εργοστάσιο παρήγαγε ηλεκτρολογικά καλώδια με χαλκό πιο καθαρό από τον OFC Hitachi C10200, καθαρότητας 4Ν, 99,996%, κάτι που μας είχε αναφέρει ρητά ο μηχανικός που μας ξεναγούσε.
Εύλογα, λοιπόν, διερωτάται κανείς, μα καλά, αφού με χαλκό καθαρότητας μόλις 4Ν έχουμε τέλειο αγωγό, γιατί η βιομηχανία κατασκευάζει και ποιότητες πολύ υψηλής καθαρότητας, πέντε, έξι, εφτά Νι; Η απάντηση βρίσκεται στο μαγικό χαρακτηριστικό που λέγεται homogeneity microstructure, ομογένεια της μικροσκοπικής δομής. Αναφορικά με αυτό το χαρακτηριστικό, εκεί που ο PDCu αξιολογείται απλώς ως «καλός» και ο ETP παίρνει το «ΟΚ», ο χαλκός OFC παίρνει άριστα, και όσο πιο καθαρός γίνεται, τόσο περισσότερο είναι κατάλληλος για την εξαγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, που είναι απαραίτητο για ειδικές εφαρμογές, όπως ας πούμε καλή ώρα οι φωνογραφικές κεφαλές, οι τυπωμένες πλακέτες, τα ολοκληρωμένα κυκλώματα, κ.ο.κ. Προσέξτε, η αγωγιμότητα δεν βελτιώνεται περαιτέρω, αλλά γίνεται εφικτή η παραγωγή σύρματος πολύ μικρής διατομής, κάτω από ένα δέκατο του χιλιοστού. Εκεί είναι που χρειάζεται ο χαλκός με τα «πολλά Ν», και όχι στη μπροσούρα του λούστρου που πλασσάρει καλώδια hi end σε τιμή που ξεπερνά το όριο της απάτης.
Συνελόντι ειπείν, τα κριτήρια επιλογής καλωδίου για τα ηχεία σας είναι τα ίδια για όλες τις περιπτώσεις, ΟΛΕΣ, πώς το λένε! Ανεξαρτήτως εάν έχετε ενισχυτή λαμπάτο ή τρανζιστοράτο, μικρό, μέτριο μεγάλο, όρθιο πλακέ, στραβό, ίσιο, αλουμινί, μαύρο ή βυσσινί. Ανεξαρτήτως εάν τα ηχεία σας είναι βάσης, δαπέδου, μικρά, μεγάλα, ξύλινα, μεταλλικά, με ένα μεγάφωνο, με δύο μεγάφωνα, με τρία μεγάφωνα, με τριαντατρία μεγάφωνα, ανεξαρτήτως αν είναι πάνελ, ανεξαρτήτως αν είναι κινέζικα, γερμανικά, αγγλικά, βλάχικα ή σαρακατσαναίικα.
Δεν σας λέω ποιο καλώδιο να πάρετε, σας λέω πώς να το διαλέξετε, και νά έχετε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Δεν σας λέω να μην πάρετε τα καλώδια που θέλετε. Πάρτε τα καλώδια που θέλετε, πάρτε τα καλώδια μέσα από τα οποία νομίζετε ότι θα «εισπράξετε» απόδοση αντάξια της τιμής τους, διαλέξτε ανάλογα με το χρώμα, το πάχος της κάλτσας, το σχήμα της μούρης του λούστρου, τέλος πάντων διαλέξτε καλώδια με βάση το κριτήριο που αρμόζει στο χαρακτήρα και την προσωπικότητά σας, αλλά εν γνώσει σας. Όχι να σας πουλάει ο λούστρος φύκια για μεταξωτές κορδέλες. Οι λούστροι είναι κατάλληλοι να μας γυαλίζουν τα παπούτσια. Δεν έχουν καμιά σχέση με τις μεταξωτές κορδέλες, ούτε βέβαια με τα καλώδια.
Σας ευχαριστώ για το χρόνο σας, και Χρόνια Πολλά.
(Το κείμενο αυτό σίγουρα θα το διαβάσει και κάποιος που γνωρίζει άριστη μεταλλουργία. Ηλία, αν είμαι κάπου λάθος, ας με διορθώσεις. Θενκς.)