Γνώμες για BK subwoofers / Προτάσεις για την αγορά προσιτών subwoofers



Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
29.684
Reaction score
87.170
σκεφτομαι κι εγω για 2 presonus για κατι 8" genelec που εχω,
να τα βαλω απο κατω σαν βαση,
ετσι ωστε να τα κανω "τριδρομα".
στεκει;
Άμα βολεύουν οι διαστάσεις τους.

:thumbsup:
 

Μηνύματα
684
Reaction score
1.251
Τι ακριβώς εννοείς ότι θες αμπέρ και όχι βατ;
Εννοώ ότι τα συγκεκριμένα ηχεία, όπως και άλλα πολλά, έχουν αυξημένες απαιτήσεις ρεύματος. Κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι θέμα σχεδιασμού τους να έχουν παράλογες απαιτήσεις. Το ρεύμα κατά κανόνα είναι αναλογικό του τροφοδοτικού για δεδομένο τύπο ενισχυτή (Τάξη Α, ΑΒ, D κλπ.) Ένας ενισχυτής Solid State 200W RMS στα 8 Ohm μπορεί θεωρητικά να αποδίδει 400W στα 4 Ohm με ένα τέλειο τροφοσοτικό χωρίς να υπερθερμαίνεται, και ένας άλλος των 200 W στα 8 Ohm να πέφτει στα 260 watt στα 4 Ohm και σε συνδυασμό με τις μοίρες της φάσης των ηχείων, να γονατίζει εντελώς.
Για παράδειγμα το ηχείο Sonus Faber Aida παρουσιάζει εμπέδηση 2.2 Ωμ στα 28 Hz με φάση 28 μοίρες. Χρειάζεται ενισχυτή με τουλάχιστον 1200 VA τροφοδοτικό για να το οδηγήσει, δεν είναι θέμα πόσα βατ έχει ο ενισχυτής.
Όπως γράφει ο συντάκτης και ενός πρόσφατου τεστ, "Although the electrical phase angle remains low, the Aida will need to be partnered with an amplifier capable of supplying a lot of current."
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
56.578
Reaction score
140.369
Σωστά.

Γι'αυτό η μόνη ασφαλής επιλογή είναι οι τελικοί ενισχυτές να είναι πολύ μεγάλης ισχύος.
Ή ενεργά, όπου έχει φροντίσει άλλος για αυτά τα θέματα..
 

Μηνύματα
3.931
Reaction score
6.208
Εννοώ ότι τα συγκεκριμένα ηχεία, όπως και άλλα πολλά, έχουν αυξημένες απαιτήσεις ρεύματος. Κατά την ταπεινή μου άποψη, είναι θέμα σχεδιασμού τους να έχουν παράλογες απαιτήσεις. Το ρεύμα κατά κανόνα είναι αναλογικό του τροφοδοτικού για δεδομένο τύπο ενισχυτή (Τάξη Α, ΑΒ, D κλπ.) Ένας ενισχυτής Solid State 200W RMS στα 8 Ohm μπορεί θεωρητικά να αποδίδει 400W στα 4 Ohm με ένα τέλειο τροφοσοτικό χωρίς να υπερθερμαίνεται, και ένας άλλος των 200 W στα 8 Ohm να πέφτει στα 260 watt στα 4 Ohm και σε συνδυασμό με τις μοίρες της φάσης των ηχείων, να γονατίζει εντελώς.
Για παράδειγμα το ηχείο Sonus Faber Aida παρουσιάζει εμπέδηση 2.2 Ωμ στα 28 Hz με φάση 28 μοίρες. Χρειάζεται ενισχυτή με τουλάχιστον 1200 VA τροφοδοτικό για να το οδηγήσει, δεν είναι θέμα πόσα βατ έχει ο ενισχυτής.
Όπως γράφει ο συντάκτης και ενός πρόσφατου τεστ, "Although the electrical phase angle remains low, the Aida will need to be partnered with an amplifier capable of supplying a lot of current."
Δηλαδή τα βατ του ενισχυτή πως υπολογιζονται; Δε τα συνδέει ο τύπος P=i^2 R η αλλάζουν τα δεδομένα λόγω αεργου ισχυος; Εχωντας γνωστά τα va και το συντελεστή ισχύος δε μπορούμε να υπολογισουμε τα watt;
Παίζει κάτι διαφορετικό με τους ενισχυτές; Ρωτάω, δε ξέρω πραγματικά.
Επίσης όταν λες "μοίρες της φασης των ηχείων" εννοείς τη σύνθετη αντίσταση λόγω επαγωγικής και χωριτικης από τα πηνία και τους πυκνωτές των κροσοβερ η μόνο λόγω των πηνίων των ηχείων; Η μήπως είναι κάτι άλλο εντελώς;
 
Last edited:

Μηνύματα
5.394
Reaction score
6.530
Όσο ποιο απλά μπορώ, οι μοίρες είναι χρόνος ενα κομμάτι αυτό και η δυνατότητα ενός τροφοδοτικού έχει να κανει με το πως συμπεριφερεται αυτό σε δύσκολα φορτία, ή χαμηλές αντιστάσεις το άλλο κομμάτι...
Μπορεί σε ένα ηχειο να συμβαίνουν κανενα, και τα δύο «κακα» ή ένα εκτων δύο.. η ανάγνωση μετρήσεων και πως αυτό μεταφράζεται είναι ένα άλλο κομμάτι...:)
Σε κάθε περίπτωση ένα υγιές τροφοδοτικό είναι πάντα ευπρόσδεκτο.... :)
 

Μηνύματα
684
Reaction score
1.251
Δηλαδή τα βατ του ενισχυτή πως υπολογιζονται; Δε τα συνδέει ο τύπος P=i^2 R η αλλάζουν τα δεδομένα λόγω αεργου ισχυος; Εχωντας γνωστά τα va και το συντελεστή ισχύος δε μπορούμε να υπολογισουμε τα watt;
Παίζει κάτι διαφορετικό με τους ενισχυτές; Ρωτάω, δε ξέρω πραγματικά.
Επίσης όταν λες "μοίρες της φασης των ηχείων" εννοείς τη σύνθετη αντίσταση λόγω επαγωγικής και χωριτικης από τα πηνία και τους πυκνωτές των κροσοβερ η μόνο λόγω των πηνίων των ηχείων; Η μήπως είναι κάτι άλλο εντελώς;
Τα αποδιδόμενα βατ υπολογίζονται μια χαρά αν γνωρίζεις τις τιμές που βάνεις στους μαθηματικούς τύπους.
Οι κατασκευαστές όμως δε σου δίνουν μετρήσεις σε όλο το φάσμα σε όλες τις εντάσεις.
Γράφει ο άλλος " Δίνω 100 w στα 8 Ohm". Μπορεί να εννοεί ότι με σήμα 1Khz και παραμόρφωση κάτω του 1% μπορώ να δίνω σταθερά 100 Watt για 20 δευτερόλεπτα.
Αν όμως δεν έχω συχνότητα 1Κhz (που προφανώς δεν υφίσταται μόνη της σε κάποιο τραγούδι) αλλά έχω μία κυματομορφή που περιλαμβάνει συχνότητες από 20 μέχρι 7.000 Hz συν τις αρμονικές τους, τι γίνεται; Ποια είναι η αντίσταση/ εμπέδηση που βλέπει ο ενισχυτής στην έξοδο όταν τα πηνία των μεγαφώνων και το crossover με τις διαφορές φάσεις που εισάγουν ζητάνε ρεύμα όχι ακριβώς τη στιγμή που η κυματομορφή είναι στο πιο ψηλό σημείο αλλά σε άλλο;
Είμουν σίγουρος ότι η αρχική ερώτηση σου ήταν ρητορική, γνωρίζεις ίσως καλύτερα από εμένα το τεχνικό υπόβαθρο. Δυστυχώς, όταν πήγαινα εγώ σχολείο , κλωτσάγαμε τη μπάλα στο χωματόδρομο και δεν τα παρακολουθούσα στενά τα θεωρητικά. Γι αυτό έγραψα 10 στη Φυσική στις πανελλήνιες!
Αυτά που γράφω είναι από εμπειρία δική μου και φίλων.
Ίσως ο συντάκτης του περιοδικού Stereophile και υπεύθυνος για τις μετρήσεις των μηχανημάτων John Atkinson, που έγραψε το κειμενάκι που αντέγραψα στα Αγγλικά παραπάνω, να είναι σε θέση να σου απαντήσει πιο αναλυτικά, αλλά εγώ συμφωνώ με την πρόσφατη αυτή διατύπωση του εδώ και πολλά χρόνια.
Και η πράξη με έχει επιβεβαιώσει, όσον αφορά στους ενισχυτές solid state τάξης ΑΒ.
Οι τάξης Α, D και οι λαμπάτοι είναι άλλη ιστορία, αλλά ο φίλος με τους Cyrus έχει ένα πιο σύνηθες setup.
[DOUBLEPOST=1537444647][/DOUBLEPOST]
Σε κάθε περίπτωση ένα υγιές τροφοδοτικό είναι πάντα ευπρόσδεκτο.... :)
Τώρα θα λαϊκίσω ακόμη περισσότερο.
Τα τροφοδοτικά , αν δεν έχουν γίνει σοβαρά λάθη στο σχεδιασμό τους, αξιολογούνται με το παλάγκο! :)
 

Μηνύματα
3.931
Reaction score
6.208
Όσο ποιο απλά μπορώ, οι μοίρες είναι χρόνος ενα κομμάτι αυτό και η δυνατότητα ενός τροφοδοτικού έχει να κανει με το πως συμπεριφερεται αυτό σε δύσκολα φορτία, ή χαμηλές αντιστάσεις το άλλο κομμάτι...
Μπορεί σε ένα ηχειο να συμβαίνουν κανενα, και τα δύο «κακα» ή ένα εκτων δύο.. η ανάγνωση μετρήσεων και πως αυτό μεταφράζεται είναι ένα άλλο κομμάτι...:)
Σε κάθε περίπτωση ένα υγιές τροφοδοτικό είναι πάντα ευπρόσδεκτο.... :)
Το θέμα είναι αν έχεις όρεξη να το πεις χωρίς απλά λογια. Να ξεκαθαριστεί για τι διαφορα φάσης μιλάμε γιατί υπαρχει ένα μπερδεματακι εδώ νομίζω.
[DOUBLEPOST=1537450283][/DOUBLEPOST]
Τα αποδιδόμενα βατ υπολογίζονται μια χαρά αν γνωρίζεις τις τιμές που βάνεις στους μαθηματικούς τύπους.
Οι κατασκευαστές όμως δε σου δίνουν μετρήσεις σε όλο το φάσμα σε όλες τις εντάσεις.
Γράφει ο άλλος " Δίνω 100 w στα 8 Ohm". Μπορεί να εννοεί ότι με σήμα 1Khz και παραμόρφωση κάτω του 1% μπορώ να δίνω σταθερά 100 Watt για 20 δευτερόλεπτα.
Αν όμως δεν έχω συχνότητα 1Κhz (που προφανώς δεν υφίσταται μόνη της σε κάποιο τραγούδι) αλλά έχω μία κυματομορφή που περιλαμβάνει συχνότητες από 20 μέχρι 7.000 Hz συν τις αρμονικές τους, τι γίνεται; Ποια είναι η αντίσταση/ εμπέδηση που βλέπει ο ενισχυτής στην έξοδο όταν τα πηνία των μεγαφώνων και το crossover με τις διαφορές φάσεις που εισάγουν ζητάνε ρεύμα όχι ακριβώς τη στιγμή που η κυματομορφή είναι στο πιο ψηλό σημείο αλλά σε άλλο;
Είμουν σίγουρος ότι η αρχική ερώτηση σου ήταν ρητορική, γνωρίζεις ίσως καλύτερα από εμένα το τεχνικό υπόβαθρο. Δυστυχώς, όταν πήγαινα εγώ σχολείο , κλωτσάγαμε τη μπάλα στο χωματόδρομο και δεν τα παρακολουθούσα στενά τα θεωρητικά. Γι αυτό έγραψα 10 στη Φυσική στις πανελλήνιες!
Αυτά που γράφω είναι από εμπειρία δική μου και φίλων.
Ίσως ο συντάκτης του περιοδικού Stereophile και υπεύθυνος για τις μετρήσεις των μηχανημάτων John Atkinson, που έγραψε το κειμενάκι που αντέγραψα στα Αγγλικά παραπάνω, να είναι σε θέση να σου απαντήσει πιο αναλυτικά, αλλά εγώ συμφωνώ με την πρόσφατη αυτή διατύπωση του εδώ και πολλά χρόνια.
Και η πράξη με έχει επιβεβαιώσει, όσον αφορά στους ενισχυτές solid state τάξης ΑΒ.
Οι τάξης Α, D και οι λαμπάτοι είναι άλλη ιστορία, αλλά ο φίλος με τους Cyrus έχει ένα πιο σύνηθες setup.
[DOUBLEPOST=1537444647][/DOUBLEPOST]
Τώρα θα λαϊκίσω ακόμη περισσότερο.
Τα τροφοδοτικά , αν δεν έχουν γίνει σοβαρά λάθη στο σχεδιασμό τους, αξιολογούνται με το παλάγκο! :)
Δεν κάνουμε διαγωνισμό πανελληνίων εδώ φίλε μου και ούτε προσπαθώ να στη πω. Το θέμα είναι αλήθεια να ξεκαθαριστούν κάποιες εννοιες ορθά και επιστημονικά αν είναι δυνατόν. Επίσης δεν έχω την απαίτηση να μπορείς να το κάνεις αυτό και δε σε επικρίνω για αυτό. Αν μπορεί εστω και κάποιος άλλος να το εξηγήσει θα ήταν καλο.
 

Μηνύματα
5.394
Reaction score
6.530
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Phase_(waves)
Η παρεμβολή παθητικων και όχι μόνο εξαρτημάτων δημιουργεί τέτοιες αποκλίσεις τόσο όσο αναλόγως της σχεδιασης.
Ο ισχυρότερος ενισχυτής δε θα φέρει διόρθωση αυτής δε θα γονατίσει όμως και από το δύσκολο φορτίο της σχεδιασης (ωμικη αντίσταση,μεγαλο εύρος χαμηλων συχνοτητωνπ.χ >150hz> ~3ωμ).(εδώ αναφέρομαι στην χειρότερη δυνατή περίπτωση)
 





Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
29.684
Reaction score
87.170
Πού να κάθομαι τώρα να διαβάζω για ταλαντώσεις και κύματα. Εγώ απλά κάνα τραγουδάκι ήθελα να ακούσω! lol
Δεν εχεις κανένα λόγο να διαβάσεις.
Να φέρεις εναν επαγγελματία που έχει διαβάσει αυτός να στα στήσει.
 


Μηνύματα
684
Reaction score
1.251
Εντάξει, παιδιά, με πείσατε. Καλύτερα να ξεχάσω την ιδέα των sub! :p
Γιατί δε δοκιμάζεις ένα sub, με δυνατότητα επιστροφής αν δε σου γουστάρει;
Δε χρειάζεται να είσαι και πυρηνικός επιστήμονας για να το κάνεις...
Βάνεις το sub στο σημείο που ακούς μουσική και γυρνάς στο χώρο ψάχνοντας το σημείο που ακούς καλύτερα. Όταν βρεις το σημείο αυτό, βάνεις το sub εκεί και σου μένει μόνο η τελική ρύθμιση του crossover εντάσεων και φάσης.
Θα περάσεις και την ώρα σου, θα μάθεις και πέντε πράγματα για το χώρο και τα ηχεία σου.
 

Μηνύματα
455
Reaction score
783
Γιατί δε δοκιμάζεις ένα sub, με δυνατότητα επιστροφής αν δε σου γουστάρει;
Δε χρειάζεται να είσαι και πυρηνικός επιστήμονας για να το κάνεις...
Βάνεις το sub στο σημείο που ακούς μουσική και γυρνάς στο χώρο ψάχνοντας το σημείο που ακούς καλύτερα. Όταν βρεις το σημείο αυτό, βάνεις το sub εκεί και σου μένει μόνο η τελική ρύθμιση του crossover εντάσεων και φάσης.
Θα περάσεις και την ώρα σου, θα μάθεις και πέντε πράγματα για το χώρο και τα ηχεία σου.
Εννοείται πως θα το κάνω, φίλε μου. Εξάλλου αυτή ακριβώς η διαδικασία που περιγράφεις είναι το ωραιότερο κομμάτι σε μια τέτοια αγορά.
[DOUBLEPOST=1537519610][/DOUBLEPOST]Για όποιον άλλον μπορεί να ενδιαφερθεί, παραθέτω κάποια κείμενα που πέτυχα στο ίντερνετ, τα οποία επεξηγούν αρκετά πράγματα σχετικά με τα σαμπγούφερ, αλλά και τη θεμελιώδη σημασία των χαμηλών συχνοτήτων στη μουσική.

"Listen for the depth and fullness of the bass. A speaker with good bass response conveys much of the power, weight and impact of real, live music. Even though bass should be strong and powerful, it should always sound clean and articulate, never “thuddy,” “boomy,” or like it’s simply one indistinct bass note repeating itself (known as “one-note” syndrome). A good thing to listen for is whether you can follow the bass line in the music in spite of the busyness of all the instruments and vocals taking place on top of it. An upright acoustic bass in a jazz quartet is a good test (this is known as a walking bassline, because the repeating bass notes sound like someone is taking a stroll down the street). If you can follow the bass notes clearly, and they are strong and impactful, that’s a very good sign. Many speakers fall down on this. This test really separates the contenders from the pretenders.

Another great test is a well-recorded pipe organ. Pipe organs can get as low as 16 Hz and the low C in the opening seconds of the “2001” theme is 32 Hz. This is lower than the vast majority of so-called “full range” speakers can play on their own without the aid of a subwoofer. The lowest note on a 4 string electric bass, which is the lowest musical note in most popular music, is low E at 42Hz and Bo at 30Hz on a 5 string bass. Even 42 Hz is a tough test for an all-in-one full-range speaker. What we often think of as bass when we hear the repeating bass lines in rock music or hip-hop is really in the 50-60 Hz range. A good full-range speaker should have no problem with that. Again, listen for clarity and distinct notes, not just a dull thud.

Pipe Organ

With fundamental notes reaching down to 16Hz, pipe organ music can be a grueling test of bass extension.

What a speaker doesn’t do when playing bass is just as important as what it does do. If a note (like low C at 32 Hz) is well below the speaker’s usable frequency range, a well-designed, well-behaved speaker will not produce objectionable audible distortion or emit extraneous mechanical noises trying to reproduce that note. A vented speaker should not produce port chuffing or a distracting whooshing sound. The speaker’s woofer should not produce a clicking or thwacking noise as it runs out of excursion or its voice coil bottoms against the backplate. Good speakers simply reproduce the bass they’re capable of reproducing, and they should pretty much ignore the bass they can’t deliver without any distracting audible distress or other drama."


by Steve Feinstein — April 28, 2014
_________

The Neuroscience of Bass: New Study Explains Why Bass Instruments Are Fundamental to Music
In Music, Neuroscience, Science| October 23rd, 2015

"At the lower range of hearing, it’s said humans can hear sound down to about 20 Hz, beneath which we encounter a murky sonic realm called “infrasound,” the world of elephant and mole hearing. But while we may not hear those lowest frequencies, we feel them in our bodies, as we do many sounds in the lower frequency ranges—those that tend to disappear when pumped through tinny earbuds or shopping mall speakers. Since bass sounds don’t reach our ears with the same excited energy as the high frequency sounds of, say, trumpets or wailing guitars, we’ve tended to dismiss the instruments—and players—who hold down the low end (know any famous tuba players?).

In most popular music, bass players don’t get nearly enough credit—even when the bass provides a song’s essential hook. As Led Zeppelin’s John Paul Jones joked at his Rock and Roll Hall of Fame induction ceremony in 1995, “thank you to my friends for remembering my phone number.” And yet, writes Tom Barnes at Mic, “there’s scientific proof that bassists are actually one of the most vital members of any band…. It’s time we started treating bassists with the respect they deserve.” Research into the critical importance of low frequency sound explains why bass instruments mostly play rhythm parts and leave the fancy melodic noodling to instruments in the upper range. The phenomenon is not specific to rock, funk, jazz, dance, or hip hop. “Music in diverse cultures is composed this way,” says psychologist Laurel Trainor, director of the McMaster University Institute for Music and the Mind, “from classical East Indian music to Gamelan music of Java and Bali, suggesting an innate origin.”

Trainor and her colleagues have recently published a study in the Proceedings of the National Academy of Sciences suggesting that perceptions of time are much more acute at lower registers, while our ability to distinguish changes in pitch gets much better in the upper ranges, which is why, writes Nature, “saxophonists and lead guitarists often have solos at a squealing register,” and why bassists tend to play fewer notes. (These findings seem consistent with the physics of sound waves.) To reach their conclusions, Trainer and her team “played people high and low pitched notes at the same time.” Participants were hooked up to an electroencephalogram that measured brain activity in response to the sounds. The psychologists “found that the brain was better at detecting when the lower tone occurred 50 MS too soon compared to when the higher tone occurred 50 MS too soon.”

The study’s title perfectly summarizes the team’s findings: “Superior time perception for lower musical pitch explains why bass-ranged instruments lay down musical rhythms.” In other words, “there is a psychological basis,” says Trainor, “for why we create music the way we do. Virtually all people will respond more to the beat when it is carried by lower-pitched instruments.” University of Vienna cognitive scientist Tecumseh Fitch has pronounced Trainor and her co-authors’ study a “plausible hypothesis for why bass parts play such a crucial role in rhythm perception.” He also adds, writes Nature:

For louder, deeper bass notes than those used in these tests, people might also feel the resonance in their bodies, not just hear it in their ears, helping us to keep rhythm. For example, when deaf people dance they might turn up the bass and play it very loud, he says, so that “they can literally ‘feel the beat’ via torso-based resonance.”

Painfully awkward revelers at weddings, on cruise ships, at high school reunions—they just can’t help it. Maybe even this dancing owl can’t help it. Some of us keep time better than others, but most of us feel and respond physically to low-frequency rhythms.

Bass instruments don’t only keep time; they also play a key role in a song’s harmonic and melodic structure. In 1880, an academic music textbook informed its readers that “the bass part… is, in fact, the foundation upon which the melody rests and without which there could be no melody.” As true as this was at the time—-when acoustic precursors to electric bass, synthesizers, and sub-bass amplification provided the low end—it’s just as true now. And bass parts often define the root note of a chord, regardless of what other instruments are doing. As a bass player, notes Sting, “you control the harmony,” as well as anchoring the melody. It seems the importance of rhythm players, though overlooked in much popular appreciation of music, cannot be overstated."


Related Content:

How Drums & Bass Make the Song: Isolated Tracks from Led Zeppelin, Rush, The Pixies, The Beatles to Royal Blood

Hear Isolated Tracks From Five Great Rock Bassists: McCartney, Sting, Deacon, Jones & Lee

The Story of the Bass: New Video Gives Us 500 Years of Music History in 8 Minutes

7 Female Bass Players Who Helped Shape Modern Music: Kim Gordon, Tina Weymouth, Kim Deal & More

The Neuroscience of Drumming: Researchers Discover the Secrets of Drumming & The Human Brain

Josh Jones is a writer and musician based in Durham, NC. Follow him at @jdmagness
________
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
29.684
Reaction score
87.170
Εξάλλου αυτή ακριβώς η διαδικασία που περιγράφεις είναι το ωραιότερο κομμάτι σε μια τέτοια αγορά.
Όχι. Αυτό είναι ταλαιπωρία.
Το ωραιότερο κομμάτι είναι να ακούς μουσική.
 

Μηνύματα
455
Reaction score
783
All You Wanted To Know About Subwoofers...But Couldn't Find On The Internet!
Published April 2007
By Hugh Robjohns

"If you really want to craft your bass end, a subwoofer can be indispensable. Here's the low-down...

When I was first getting interested in all things audio, home subwoofers were rather specialist devices that were only of interest to two groups of hi-fi enthusiasts: those who listened to large pipe organ recitals and those who enjoyed reggae! Things have moved on a great deal since those distant days, and today subwoofers are now considered — more for the 'domestic acceptance' factor than any potential sonic benefits — to be an almost standard part of modern hi-fi and studio monitoring systems.

All You Wanted to Know About Subwoofers

It is therefore becoming increasingly common to have smaller 'satellite' left and right speakers, plus one or more subwoofers — a format often referred to as 2.1. The two refers to the main pair of stereo (left and right) speakers, while the '.1' refers to the limited-bandwidth subwoofer. In the same way, a surround sound system is often denoted as 5.1, meaning five main channels plus a subwoofer to handle the low frequency effects channel (LFE).

However, in the case of 5.1 home theatre and surround sound systems, a dedicated subwoofer is required specifically to handle the low frequency effects (LFE) channel. The fact that this sub usually also doubles up, through the use of bass management (explained later), to handle the bass content of all five main channels as well, is just a convenience that allows the use of smaller satellite speakers. Again, I'll come back to this topic later, but I first want to consider 2.1 stereo monitoring arrangements.

The Subwoofer Advantage

When designed and used appropriately, subwoofers can be extremely effective and very convenient. Equally, though, it is very easy to destroy any chance of good monitoring quality with an inappropriate or badly set-up subwoofer — and it is worth stating that I have probably seen nine unsatisfactory installations for every good one!

Poor subwoofer installations usually suffer from too much, or poorly defined, bass. Often there is an obvious 'hole' in the frequency spectrum in the crossover region between the satellite speakers and the subwoofer. It is the 'integration' through this crossover region that really makes or breaks the system as a whole.

The worst kind of subwoofer system will only provide a boomy or monotonal 'woomf' of energy, regardless of the pitch or dynamics of the bass instrument, and the bass might thus appear to be slow or late relative to the main speakers. On the other hand, a well-designed and well-configured system will usually enable more accurate imaging, and have a clearer, more transparent mid-range (thanks to lower distortion and intermodulation levels) and higher overall output than could be achieved with the satellites alone.

From a practical point of view, a satellite and subwoofer combination is much easier to site and to move around. The individual speaker cabinets are more compact and lighter than full-range speakers, and that is often an important consideration — especially in small home studios and for location-recording rigs.

So the aim of this article is to try to explain the hows and whys of choosing and using a subwoofer, in the context of both stereo and surround sound applications.

Concept

The first thing to understand is the basic concept of a subwoofer system. What it is trying to do, and how does it work? Obviously, the fundamental idea is to reproduce low frequencies. In most cases, this is roughly the bottom two octaves, from 20Hz to 80Hz. However, here lies the first major issue we need to take onboard: having a special box that generates low frequencies doesn't guarantee good bass in the listening room — in fact, far from it!

The room's own acoustic properties are of paramount importance. If you put the world's best subwoofer in an acoustically poor room, you'll get very poor bass performance! I have frequently come across monitoring systems where the owner has added a subwoofer in the hope of curing a weak or lumpy bass response, only to discover the situation either doesn't improve or actually gets worse!

If the room has nasty standing-wave problems — and almost all home studios do — it's vital that these acoustical problems are sorted out first, before you spend money or time on a subwoofer.

Bass trapping to control and reduce room standing-waves is a subject that we've covered many times, and is also a popular topic for ongoing discussion and guidance on the Studio Design & Acoustics forum on the SOS web site. You can often improve a room's acoustics dramatically for minimal cost with some basic DIY. And with a treated room you may well find that your existing speakers actually deliver much more and better bass than you thought!

Another useful benefit of a subwoofer is the additional power handling accorded to the system as a whole. The acoustic energy in music is highest at low frequencies and tails off with increasing frequency. So employing a dedicated box to handle much of the power-hungry bass takes that burden from the satellites, with useful benefits in overall power handling and clarity.

One Or Two?

Most stereo systems have two main speakers, yet we have only one subwoofer. Why not two subwoofers as well? In some situations there can be advantages to having two (or more) subwoofers, but in general one is usually sufficient. The reason for this is connected to the fact that, for frequencies below about 700Hz, our sense of hearing measures the phase difference between a sound arriving at each ear, whereas above this frequency it uses mainly level differences. Out of doors, our ability to determine a sound's direction remains quite accurate down to remarkably low frequencies, but this ability collapses when listening indoors. Sources generating low-frequency sounds (below about 100Hz) tend to do so more or less omnidirectionally (the sound wave travels from the source in all directions) because the wavelength of sound is usually larger than the object itself. When a low-frequency sound is generated within an enclosed space, the spherical sound waves created will reflect off the boundary surfaces of the room to arrive back at the ears with a multiplicity of phase variances, due to path-length differences. This confusion of signals makes it impossible for the ear and brain to extract a reliable phase difference, so normal directional acuity fails.

So in theory, since you can't tell where the low frequencies are coming from in a room, one subwoofer will be entirely sufficient. The harmonics of the bass notes will be reproduced by the satellite speakers — which typically start to take over above about 90Hz — and these will provide plenty of directional information through phase and level differences, in the usual way. So, although the bass itself is folded down to mono, the impression of stereo imaging is actually preserved perfectly satisfactorily.

This theory is all well and good, but I often hear people comment that they can hear where a subwoofer is placed in the room. This isn't because of some special acoustic ability on their part, though —rather, it is because of the poor performance of some subwoofers! Designs constructed at a low cost, employing inferior drivers, and those designed to favour efficiency above all else, tend to generate a lot of 'out of band' noise — lots of harmonic distortion and audible port noises, or other artifacts. These occupy the mid-frequency range, which not only makes their position easily detectable, but also obscures and masks the critical mid-range frequencies from the satellite speakers. So adding a cheap subwoofer to quality satellites will actually tend to make the system less rather than more accurate.

A good subwoofer needs to have a very linear driver (which is expensive), an accurate and powerful amplifier (which is expensive), and a well designed and built cabinet (which is... expensive). But cutting corners on any of these aspects is a false economy. I've listened to and used a lot of different subwoofers, and the best are, for all the obvious reasons, produced by the same companies you associate with good monitor speakers. Blue Sky, ATC, Genelec and PMC all produce superb subwoofer systems that integrate extremely well with their intended partnering designs. They are all relatively easy to set up because of the inherent close matching and the appropriate electrical alignment facilities. In my own monitoring system I use the PMC TLE1 subwoofer, both as part of a large 5.1 rig, and to extend the bottom end of the tiny DB1 or nearfield TB2 monitors. Whereas many subs are large cuboid boxes, the TLE1 has the form factor of a computer tower case, which I find both aesthetically and practically appealing.

When buying a sub, the key is to try it in your own listening environment, with your own satellite speakers — particularly if the subwoofer is from a different manufacturer. Some combinations will integrate far better than others, and only a home audition will reveal the success or failure of a particular combination.
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.509
Μηνύματα
2.980.156
Members
38.332
Νεότερο μέλος
Chris59
Top