Δεκαετίες πίσω υπάρχουν λογισμικά που πουλάνε τα εργοστάσια στους επισκευαστες για να έχουν πρόσβαση σε λειτουργίες διάγνωσης και έχουν παραπλήσια τιμή. Χρόνια τώρα , πάνω από 30
Είδα ένα video για το unboxing και το gigacasting. Οι άνθρωποι που μιλούσαν ήταν ο πρόεδρος και ο CEO της Caresoft. Εκτός από teardown οχημάτων και πώληση των αναλύσεων στους πελάτες τους (αυτοκινητοβιομηχανίες), κάνουν έρευνα και προσφέρουν και συμβουλευτικές υπηρεσίες πως μπορούν να γίνουν ανταγωνιστικοί και τι πρέπει να κάνουν και πολλά άλλα.
Τα πλεονεκτήματα των gigacasting & unboxing:
- Ταχύτερη, φθηνότερη βαφή. Αντί να βυθίζεις ένα ολόκληρο όχημα μέσα σε όλα αυτά τα χημικά πριν και μετά τη βαφή βυθίζεις parts. Mε άλλο τρόπο σε άλλες δεξαμενές. Αντί να βάφεις 1-2 ολόκληρα αμάξια, βάφεις parts. Όσες πόρτες χωράει, όσα καπό χωράει, όσα πλαϊνά χωράει, με άλλο τρόπο, άλλο χώρο κλπ. Το efficiency που μπορείς να πετύχεις με το unboxing στην βαφή είναι ίσως το μεγαλύτερο του πλεονέκτημα.
- Για το παραπάνω χρειάζεται αλλαγή στον σχεδιασμό κατασκευής του οχήματος. Αντί για πολλά κομμάτια προς κατασκευή να πηγαίνουν λιγότερα και μεγαλύτερα. Και η γραμμή συναρμολόγησης να πρέπει να "χτίσει" ένα σώμα με πολύ λιγότερα εξαρτήματα.
- 40% μικρότερο τμήμα κατασκευής σασί.
- 70% μικρότερο τμήμα βαφής
- Αρκετά μικρότερη γραμμή συναρμολόγησης.
- Η εργασία 24 ωρών πλέον βγαίνει σε 15.
- 50% μείωση στην κατανάλωση ενέργειας.
- Αν υποθέταμε πως ένα παραδοσιακό εργοστάσιο κόστιζε 1δις δολάρια, πλέον θα κοστίζει 580-600εκ δολάρια.
- Τα παραπάνω φέρνουν μικρότερο εργοστάσιο. Μικρότερο οικόπεδο, λιγότερο τσιμέντο, μέταλλο, φωτισμό, θέρμανση, προσωπικό, ενέργεια, αποθήκες, εσωτερικές μεταφορές εξαρτημάτων, κλπ
- Τα παραπάνω πιστοποιούνται και από Digital Twin εργοστάσιο.
Διάφορα:
- Υπάρχει κατασκευαστής από την Ασία που έχει βρει έναν δικό του τρόπο χωρίς να ακολουθεί 100% τα παραπάνω.
- Υπάρχει και ένας Ευρωπαίος που αν και δεν έχει ενσωματώσει πλήρως την λογική του gigacasting βρήκε τρόπο να έρθει κοντά στο unboxing και έχει πολύ ενδιαφέρον.
- Και οι δύο CEOs αυτών των κατασκευαστών έχουν περάσει πολύ χρόνο στην Κίνα.
- Oι Κινέζοι είναι μια κατηγορία μόνοι τους. Κινούνται γρηγορότερα προς αυτή τη λογική. Δεν έχουν πρόβλημα να δοκιμάζουν πράγματα.
- Ένα 70%, ίσως και 75%, των παραδοσιακών κατασκευαστών που μιλάμε δεν θέλουν να αλλάξουν επειδή το θεωρούν πολύ δύσκολο. Το υπόλοιπο ποσοστό ακούει, δείχνει ενδιαφέρον και προσπαθεί να καταλάβει.
Βάλτε όλα αυτά κάτω, και βρείτε ποιος θα κατασκευάζει περισσότερα ηλεκτρικά την ημέρα και μάλιστα φθηνότερα. Και μια υπόθεση μου για το ποιος μπορεί είναι ο Ασιάτης και ποιος ο Ευρωπαίος. Σύμφωνα με όσα ακόμη είπε και όσα ξέρω. Ο Ασιάτης είναι η Toyota και ο Ευρωπαίος η Renault.
Η διαδικασία unboxing όμως για να έχει κέρδος σημαίνει ότι πρέπει να τυποποιήσεις το προϊόν. Τόσο που η "κατά παραγγελία" συναρμολόγηση ενός οχήματος να μην μπορεί πια να είναι αφικτή. Και οι ακριβές εταιρίες στηρίζονται στο ότι μπορούν να φτιάξουν το όχημα καριβώς όπως θέλει ο πελάτης. Γι' αυτό η Tesla έχει 6 χρώματα, η BMW 100 και η Lancia (παλιά) 300.
Όλα αυτά ενισχύουν την άποψη μου για το τι έρχεται. Το έχω ξαναγράψει. Θα υπάρχουν δύο κατηγορίες οχημάτων. Αυτά που θα είναι φθηνά και θα εξυπηρετούν πελάτες με ανάγκες ευκολίας, τεχνολογίας και user experience, και τα άλλα, πελατών με ιδιαίτερες - ανώτερες απαιτήσεις.
Η Tesla προσφέρει 5-6 χρώματα έξω και δύο μέσα. Ανάλογα την τιμή ο εξοπλισμός είναι ένας και δεν αλλάζει. Το ίδιο και η BYD. Το νέο Dolphin έρχεται σε 4 εξωτερικά χρώματα με δύο εσωτερικά. Και ο συνδυασμός είναι fixed. Θες μαύρο ή μπλε αμάξι το εσωτερικό είναι μαύρο, τελεία. Ούτε σε μένα αρέσει αλλά αυτό είναι. Ακόμα και στο Seal που έχει 50k το ίδιο συμβαίνει. 6 έξω 2 μέσα, αλλά τουλάχιστον εκεί έχεις επιλογή εσωτερικού. Η Renault στο R5 σου λέει, σε αυτή την έκδοση ότι εξωτερικό χρώμα και να πάρεις το εσωτερικό είναι έτσι, και γειά σας. Και στην ουσία σου δίνει 5 εξωτερικά χρώματα με κάποιους συνδυασμούς και αυτά μόνο στα ακριβά μοντέλα. Αν δεις και άλλους Κινέζους πάνω κάτω τα ίδια κάνουν.
Η καστομιά θα πληρώνεται ακριβά, και σε άλλη κατηγορία οχημάτων.