- Μηνύματα
- 12.422
- Reaction score
- 31.658
αν και δεν μπορω να ακουσω τη μουσικη, θα 'ταν αρχιτρανσμεταλοφρικουλας..O καθένας αντιδρά διαφορετικά όταν δεν του αρέσει η μουσική

Ο Πλέσσας δεν ήταν ούτε αριστερός , ούτε δεξιός (νομίζω), δεν ασχολούνταν με την πολιτική ή στο δημόσιο λόγο και παρουσία του τουλάχιστον. Οπότε είναι αποδεκτός απο όλους και για το έργο του και για την στάση του. Εάν γνωρίζεις κάτι που έχει σαν δήλωση του αυτός (όχι άλλοι για αυτόν) πει ή συσχετίσει την τέχνη με την πολιτική θα ήθελα να το ποστάρεις. Μπορεί ίσως να καθυστέρησε να είναι αποδεκτός απο κυριολεκτικά όλους αλλά εγινε. Οι πολιτικές εποχες τότε στην Ελλάδα ήταν και έντονες οπότε αυτό συνετέλεσε σε αυτό.Χρήστο, θα βάλω το ομώνυμο τραγούδι από το μοναδικό (απ' όσο ξέρω) LP που ολόκληρο έχει γραφτεί ειδικά για την ημέρα αυτή. Θάφτηκε στην αδιαφορία, βλέπεις ο Πλέσσας δεν ήταν αριστερός. Ίσως έφταιξε και η αποστροφή για "κείνους που δεν στάθηκαν μια νύχτα στο πλευρό τους"...
Δεν λες κάτι διαφορετικό από αυτό που έγραψα: δεν ήταν αριστερός. Γι αυτό και το έργο του αυτό αγνοήθηκε κι ας ήταν ολοκληρωτικά αφιερωμένο στο Πολυτεχνείο. Δεν έχω κάτι εναντίον των αριστερών. Από πρσσινοκόκκινη οικογένεια προέρχομαι. Ωστόσο δεν μπορώ να μην έβλεπα τί επικρατούσε τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, ήμουν ήδη έφηβος. Τον Πλέσσα τον εκτιμώ ιδιαίτερα και σαν συνθέτη και σαν άνθρωπο. Τον έχω γνωρίσει προσωπικά. Ευγενέστατος, δίχως έπαρση και καλλιεργημένος.Ο Πλέσσας δεν ήταν ούτε αριστερός , ούτε δεξιός (νομίζω), δεν ασχολούνταν με την πολιτική ή στο δημόσιο λόγο και παρουσία του τουλάχιστον. Οπότε είναι αποδεκτός απο όλους και για το έργο του και για την στάση του. Εάν γνωρίζεις κάτι που έχει σαν δήλωση του αυτός (όχι άλλοι για αυτόν) πει ή συσχετίσει την τέχνη με την πολιτική θα ήθελα να το ποστάρεις. Μπορεί ίσως να καθυστέρησε να είναι αποδεκτός απο κυριολεκτικά όλους αλλά εγινε. Οι πολιτικές εποχες τότε στην Ελλάδα ήταν και έντονες οπότε αυτό συνετέλεσε σε αυτό.
Μπορεί να το συνέδεσαν με τα έργα του Ελληνικού κινηματογράφου ενώ είχε ήδη αρχίσει η πιο ρεαλιστική απεικόνιση των κοινωνικών προβλημάτων και θεμάτων απο τον κινηματογράφο απο ορισμένους σκηνοθέτες και καμεραμάν που και αυτό (και αυτοί) αγνοήθηκε το έργο τους και η σημασία του αλλά και η μεγάλη προσφορά τους παγκοσμίως που ακόμη και τώρα οι περισσότεροι Ελληνες δεν γνωρίζουν. Η pop τεχνη και κουλτούρα αποτυπώνει κυρίως τα ρεύματα ανα εποχή (απο φιλοσοφικά μέχρι πολιτικά). Εαν θέλει κάποιος την ρίζα της έκφρασης κοινωνικά και διαχρονικά πρέπει να καταφύγει στην παράδοση (όλων των χωρών και περιοχών). Δηλαδή στον Κο Χρήστο.Δεν λες κάτι διαφορετικό από αυτό που έγραψα: δεν ήταν αριστερός. Γι αυτό και το έργο του αυτό αγνοήθηκε κι ας ήταν ολοκληρωτικά αφιερωμένο στο Πολυτεχνείο. Δεν έχω κάτι εναντίον των αριστερών. Από πρσσινοκόκκινη οικογένεια προέρχομαι. Ωστόσο δεν μπορώ να μην έβλεπα τί επικρατούσε τα πρώτα χρόνια της μεταπολίτευσης, ήμουν ήδη έφηβος. Τον Πλέσσα τον εκτιμώ ιδιαίτερα και σαν συνθέτη και σαν άνθρωπο. Τον έχω γνωρίσει προσωπικά. Ευγενέστατος, δίχως έπαρση και καλλιεργημένος.
That is a fantastic question that gets into the heart of digital audio restoration. The short answer is that sophisticated algorithms are used, and while they can achieve near-miraculous results, they always carry a risk of sacrificing quality—a trade-off known as the "less noise, less music" problem.Και ποιος ο λόγος να τα επεξεργαστείς ;
Νομίζω ότι χάνεται όλη η ουσία.
| Algorithm | Noise Type Targeted | How it Works |
| De-Click | Pops, Clicks, Scratches. (Short, high-energy impulses caused by physical groove damage or dust.) | The algorithm rapidly scans the waveform for extremely sharp, unnatural spikes (transients) that exceed the surrounding audio level. When a spike is detected, it is deleted and the missing audio is reconstructed (interpolated) by blending the sound data from immediately before and after the click. |
| De-Crackle | Crackling, Surface Noise. (Denser, lower-level, and more frequent noise from groove wall unevenness or light dirt.) | This works on a broader basis than De-Click. It identifies persistent, high-frequency noise elements and attenuates (reduces the volume of) them to blend them back into the surrounding music, rather than replacing them entirely. |
| Spectral Repair | Longer Damage/Scratches. (Requires a human to identify.) | This advanced method allows an engineer to visually see the noise on a spectrogram (a 3D graph of frequency over time). The engineer can manually select the scratch and tell the algorithm to replace the damaged area with a synthesized version of the sound based on the surrounding harmonics. |
Δεν σε πειράζει να το διαβάσω αύριο με ησυχία γιατί τώρα έχω ανάψει και ακούω.That is a fantastic question that gets into the heart of digital audio restoration. The short answer is that sophisticated algorithms are used, and while they can achieve near-miraculous results, they always carry a risk of sacrificing quality—a trade-off known as the "less noise, less music" problem.
Here is a detailed look at the programs, the algorithms, and the disadvantages involved.
Programs and Algorithms Used
The process of removing clicks, pops, and crackle is handled by specialized audio restoration software, which typically employs advanced signal processing and mathematics, often using Wavelet Theory for precise detection.
1. Key Algorithms (The Science)
The removal process generally involves three separate algorithms:
Algorithm Noise Type Targeted How it Works De-Click Pops, Clicks, Scratches. (Short, high-energy impulses caused by physical groove damage or dust.) The algorithm rapidly scans the waveform for extremely sharp, unnatural spikes (transients) that exceed the surrounding audio level. When a spike is detected, it is deleted and the missing audio is reconstructed (interpolated) by blending the sound data from immediately before and after the click. De-Crackle Crackling, Surface Noise. (Denser, lower-level, and more frequent noise from groove wall unevenness or light dirt.) This works on a broader basis than De-Click. It identifies persistent, high-frequency noise elements and attenuates (reduces the volume of) them to blend them back into the surrounding music, rather than replacing them entirely. Spectral Repair Longer Damage/Scratches. (Requires a human to identify.) This advanced method allows an engineer to visually see the noise on a spectrogram (a 3D graph of frequency over time). The engineer can manually select the scratch and tell the algorithm to replace the damaged area with a synthesized version of the sound based on the surrounding harmonics.
2. Industry-Standard Software
Most people use dedicated audio editors that feature these algorithms:
- iZotope RX: The industry standard for audio repair. It contains dedicated De-click and De-crackle modules that offer precise control over sensitivity.
- ClickRepair: A highly-regarded, specialized application (developed by a retired math professor) known for its effective and fast de-clicking algorithm.
- Adobe Audition: Includes a powerful Automatic Click Remover and Noise Reduction features, often used in conjunction with its spectral view for manual repair.
- Audacity: The free and popular open-source editor has basic Click Removal tools.
- VinylStudio / Pure Vinyl: Specialized, all-in-one programs designed specifically for vinyl digitization that combine recording, track splitting, and cleanup tools.
Disadvantages and Loss of Quality
Yes, there is always a risk of quality loss, which is why the process is considered an art form. The primary disadvantages stem from the software misidentifying musical information as noise.
1. Damage to Transients (Loss of Attack)
This is the most common and critical drawback, especially when the algorithm is set too aggressively (using high "strength" or "sensitivity"):
- The Problem: The "click" of a vinyl scratch is a high-energy, sudden spike (a transient). Unfortunately, the attack portion of many instruments (like the thwack of a snare drum, the pluck of a guitar string, or the click of a cymbal) also looks like a transient spike.
- The Result: An aggressive De-click algorithm can mistake a musical transient for a click, removing or softening the attack of the musical note. This makes drums sound duller ("thump" instead of "kick"), brass instruments lose their bite, and the overall mix sound less dynamic and detailed.
2. Introduction of Artifacts (The "Underwater" Sound)
When the algorithm reconstructs the missing audio, it is essentially "guessing" what should have been there.
- The Problem: If the damaged section is too long (a deep scratch) or the algorithm is set too high, the interpolation process can fail gracefully.
- The Result: The repaired section can sound audibly wrong, resulting in a brief "whoosh," "ping," or "muffled/underwater" sound. This artificial sound is often more distracting than the original click.
3. Altering the Timbre and Atmosphere
The best practice is to use the algorithms as lightly as possible and, ideally, to manually "spot-treat" only the sections of the audio that contain the worst clicks, rather than applying a blanket process to the entire file.
- De-Crackle Risk: De-crackle and general noise reduction algorithms are broader. They remove the constant, low-level surface noise that contributes to the "vinyl sound."
- The Result: While the noise is gone, the overall effect can be a slight muffling of the high-end frequencies and a reduction in the natural reverb tails and quieter details of the music. The music loses some of its perceived air or sparkle.
Τι να με πειράζει Κανακιάνι μου ; Όποτε θες διαβασέ το και μετά απο ένα μήνα. Έτσι στο πόσταρα για να δεις πόσο "ευαίσθητα" είναι τα πράγματα. Όχι ότι δεν το ξέρεις αλλά όσο πιο παραπάνω τόσο καλύτερα για να μην νομίζεις ότι είσαι και "τρελός" .Δεν σε πειράζει να το διαβάσω αύριο με ησυχία γιατί τώρα έχω ανάψει και ακούω.