- Μηνύματα
- 55.237
- Reaction score
- 137.851
ok.
Λοιπόν υπάρχουν 2 τρόποι να το κάνεις, είτε "ψηφιακά" είτε "αναλογικά". Ας ξεκινήσουμε με το "αναλογικό".
1. πηγές
2. προ-ενισχυτής, είτε ενεργός είτε παθητικός, μπορεί και ένα απλό "input selector" να φτάνει, ή και να μη χρειάζεται κιόλας αν υπάρχει μόνο μια πηγή ή 2.
3. ενεργό κρος. Αυτό παίρνει το σήμα από την πηγή (ή τον προ) και το χωρίζει σε 2 ή 3 μπάντες συχνοτήτων, κάνοντας χρήση φίλτρων υλοποιημένων με op-amps ή και με λυχνίες, τυπικά τέτοια μηχανάκια έχει η Marchand ενώ έχει βγάλει και ένα παθητικό.
4. ένας ενισχυτής για κάθε μπάντα συχνοτήτων, τυπικά ένας ανα μεγάφωνο εκτός κι αν στον ίδιο "δρόμο" υπάρχουν 2 ή περισσότερα μεγάφωνα. Ο ενισχυτής π.χ. του τουίτερ παίρνει από το ενεργό κρος μόνο πριμα και συνδέεται απ'ευθείας πάνω στο τουίτερ χωρίς τυπικό παθητικό κρος.
όλες οι συσκευές ενεργών κρος έχουν ενεργά στοιχεία (op-amps) οπότε είναι σαν προενισχυτές, άρα δε χρειάζεσαι προ για να οδηγήσεις τελικό, ενώ συχνά έχουν και επιλογή εισόδων ή και ενσωματωμένο VOLUME CONTROL για όλες τις εξόδους, ενώ όλες απαραίτητα έχουν ξεχωριστή ρύθμιση στάθμης για κάθε έξοδο ώστε να κατεβάσεις π.χ. το τουίτερ αν είναι πιο ευαίσθητο από το μιντ, ώστε να μη χρειάζεται αντιστάσεις πριν το μεγάφωνο, που αλλοιώνουν πολλές παραμέτρους του ίδιου του μεγαφώνου.
------------------------------
"ψηφιακή" λύση
1. Ψηφιακή πηγή
Δηλαδή Transport, όχι ολόκληρο CD-player, τα dac δε χρειάζονται και αν υπάρχουν δε χρησιμοποιούνται.
2. ψηφιακό ενεργό κρος.
Αυτό παίρνει ψηφιακό σήμα από το CD συνήθως με AES/EBU είσοδο και σε ψηφιακό επίπεδο κάνει ότι κάνει και το αναλογικό ενεργό κρος, δηλαδή παίρνει το μουσικό σήμα και το χωρίζει σε 2 ή 3 μπάντες συχνοτήτων, κάνοντας χρήση φίλτρων σοφτγουερικών τώρα κι όχι με op-amps, τα οποία φίλτρα όμως μιμούνται ακριβώς όλες τις τυπικές αποκοπές που έχουν χρήση για κρος (low-pass, high-pass, band-pass, και butterworth 6,12,18,24,48 db/οκτάβα, Βessel 12 & 24 db/οκτάβα, και Linkwitz-Riley 12,24,48 db/οκτάβα) αλλά υπάρχουν και άλλες δυνατότητες όπως ρύθμιση φάσης με εξαιρετική ακρίβεια και χρήση συγκεκριμένης συχνότητας κρος επίσης με εξαιρετική ακρίβεια, καθώς και δυνατότητα ισοστάθμισης με διαφορετικούς συντελεστές Q και τύπους. Επίσης η ρύθμιση στάθμης κάθε μεγαφώνου γίνεται με ακρίβεια .1db ενώ το εύρος συνήθως κυμαίνεται στα +-60db, άρα έχει χρήση και σαν VOLUME CONTROL, με μόνο μειονέκτημα την πιθανή μείωση δυναμικού εύρους η οποία όμως σε χαμηλές στάθμες δε νομίζω ότι πολυπαίζει ρόλο. Όλα αυτά σε ψηφιακό επίπεδο. Μετά για κάθε έξοδο υπάρχει ξεχωριστό DAC μέσα στο φηφιακό ενεργό κρος και τελικά έχουμε 6 αναλογικές εξόδους να ποτίσουμε 4-6 τελικούς.
3. ένας ενισχυτής για κάθε μπάντα συχνοτήτων, τυπικά ένας ανα μεγάφωνο εκτός κι αν στον ίδιο "δρόμο" υπάρχουν 2 ή περισσότερα μεγάφωνα. Ο ενισχυτής π.χ. του τουίτερ παίρνει από το ενεργό κρος μόνο πριμα και συνδέεται απ'ευθείας πάνω στο τουίτερ χωρίς τυπικό παθητικό κρος.
-------------------------
Λεπτομέρειες:
Στο ψηφιακό μπορεί να υπάρχει έξοδος sub με ακρίβεια απίστευτη και με δυνατότητες ρύθμισης φάσης κουλές. π.χ. αποκοπή στους 22 κύκλους με κλιση 48db/οκτάβα και φάση -35 μοίρες. Επίσης το γούφερ του κανονικού ηχείου (όχι του σαμπ) να παίρνει όχι από 1Hz αλλά από 20Ηz ή 26Hz και άνω, δηλαδή αντί να χρησιμοποιείς Low-pass φίλτρο, να βάλεις band-pass. Επίσης αν ο χώρος μπουμάρει στους 40 κύκλους, τραβάς ένα band-pass φίλτρο με κέντρο τους 40 κύκλους και ρυθμιζόμενο εύρος και κλίση εκατέρωθεν (Q) και εξαφανίζεις το συντονισμό του χώρου. ¨ολα αυτά εδώ και καιρό δουλεύονται πολύ στον επαγγελματικό ήχο, δεν είναι καινούρια πράγματα...
Στο "ψηφιακό" σετάπ μπορείς να έχεις 2 ψηφιακά κρος που θα ποτίζονται από το ίδιο transport, ώστε να έχεις από ένα ακριβώς πίσω από κάθε ηχείο μαζί με τα ενισχυτικά τα οποία πιθανό να μπούνε και μέσα στο ηχείο αν μιλάμε για ιδιοκατασκευή, οπότε εξαφανίζονται εντελώς τα καλώδια ηχείων και τα interconnect και το μόνο που μένει είναι το ψηφιακό καλώδιο το οποίο πιστέψτε με δεν έχει απώλειες.
Αυτό με τα μηδενικά καλώδια μπορεί να επιτευθεί και στο "αναλογικό" σετάπ, αν έχεις πάλι ένα τράνσπορτ και 2 DAC, και όλα πίσω από τα ηχεία, δηλαδή πίσω από κάθε ηχείο να υπάρχει dac, cross, amps.
Αυτά.
Λοιπόν υπάρχουν 2 τρόποι να το κάνεις, είτε "ψηφιακά" είτε "αναλογικά". Ας ξεκινήσουμε με το "αναλογικό".
1. πηγές
2. προ-ενισχυτής, είτε ενεργός είτε παθητικός, μπορεί και ένα απλό "input selector" να φτάνει, ή και να μη χρειάζεται κιόλας αν υπάρχει μόνο μια πηγή ή 2.
3. ενεργό κρος. Αυτό παίρνει το σήμα από την πηγή (ή τον προ) και το χωρίζει σε 2 ή 3 μπάντες συχνοτήτων, κάνοντας χρήση φίλτρων υλοποιημένων με op-amps ή και με λυχνίες, τυπικά τέτοια μηχανάκια έχει η Marchand ενώ έχει βγάλει και ένα παθητικό.
4. ένας ενισχυτής για κάθε μπάντα συχνοτήτων, τυπικά ένας ανα μεγάφωνο εκτός κι αν στον ίδιο "δρόμο" υπάρχουν 2 ή περισσότερα μεγάφωνα. Ο ενισχυτής π.χ. του τουίτερ παίρνει από το ενεργό κρος μόνο πριμα και συνδέεται απ'ευθείας πάνω στο τουίτερ χωρίς τυπικό παθητικό κρος.
όλες οι συσκευές ενεργών κρος έχουν ενεργά στοιχεία (op-amps) οπότε είναι σαν προενισχυτές, άρα δε χρειάζεσαι προ για να οδηγήσεις τελικό, ενώ συχνά έχουν και επιλογή εισόδων ή και ενσωματωμένο VOLUME CONTROL για όλες τις εξόδους, ενώ όλες απαραίτητα έχουν ξεχωριστή ρύθμιση στάθμης για κάθε έξοδο ώστε να κατεβάσεις π.χ. το τουίτερ αν είναι πιο ευαίσθητο από το μιντ, ώστε να μη χρειάζεται αντιστάσεις πριν το μεγάφωνο, που αλλοιώνουν πολλές παραμέτρους του ίδιου του μεγαφώνου.
------------------------------
"ψηφιακή" λύση
1. Ψηφιακή πηγή
Δηλαδή Transport, όχι ολόκληρο CD-player, τα dac δε χρειάζονται και αν υπάρχουν δε χρησιμοποιούνται.
2. ψηφιακό ενεργό κρος.
Αυτό παίρνει ψηφιακό σήμα από το CD συνήθως με AES/EBU είσοδο και σε ψηφιακό επίπεδο κάνει ότι κάνει και το αναλογικό ενεργό κρος, δηλαδή παίρνει το μουσικό σήμα και το χωρίζει σε 2 ή 3 μπάντες συχνοτήτων, κάνοντας χρήση φίλτρων σοφτγουερικών τώρα κι όχι με op-amps, τα οποία φίλτρα όμως μιμούνται ακριβώς όλες τις τυπικές αποκοπές που έχουν χρήση για κρος (low-pass, high-pass, band-pass, και butterworth 6,12,18,24,48 db/οκτάβα, Βessel 12 & 24 db/οκτάβα, και Linkwitz-Riley 12,24,48 db/οκτάβα) αλλά υπάρχουν και άλλες δυνατότητες όπως ρύθμιση φάσης με εξαιρετική ακρίβεια και χρήση συγκεκριμένης συχνότητας κρος επίσης με εξαιρετική ακρίβεια, καθώς και δυνατότητα ισοστάθμισης με διαφορετικούς συντελεστές Q και τύπους. Επίσης η ρύθμιση στάθμης κάθε μεγαφώνου γίνεται με ακρίβεια .1db ενώ το εύρος συνήθως κυμαίνεται στα +-60db, άρα έχει χρήση και σαν VOLUME CONTROL, με μόνο μειονέκτημα την πιθανή μείωση δυναμικού εύρους η οποία όμως σε χαμηλές στάθμες δε νομίζω ότι πολυπαίζει ρόλο. Όλα αυτά σε ψηφιακό επίπεδο. Μετά για κάθε έξοδο υπάρχει ξεχωριστό DAC μέσα στο φηφιακό ενεργό κρος και τελικά έχουμε 6 αναλογικές εξόδους να ποτίσουμε 4-6 τελικούς.
3. ένας ενισχυτής για κάθε μπάντα συχνοτήτων, τυπικά ένας ανα μεγάφωνο εκτός κι αν στον ίδιο "δρόμο" υπάρχουν 2 ή περισσότερα μεγάφωνα. Ο ενισχυτής π.χ. του τουίτερ παίρνει από το ενεργό κρος μόνο πριμα και συνδέεται απ'ευθείας πάνω στο τουίτερ χωρίς τυπικό παθητικό κρος.
-------------------------
Λεπτομέρειες:
Στο ψηφιακό μπορεί να υπάρχει έξοδος sub με ακρίβεια απίστευτη και με δυνατότητες ρύθμισης φάσης κουλές. π.χ. αποκοπή στους 22 κύκλους με κλιση 48db/οκτάβα και φάση -35 μοίρες. Επίσης το γούφερ του κανονικού ηχείου (όχι του σαμπ) να παίρνει όχι από 1Hz αλλά από 20Ηz ή 26Hz και άνω, δηλαδή αντί να χρησιμοποιείς Low-pass φίλτρο, να βάλεις band-pass. Επίσης αν ο χώρος μπουμάρει στους 40 κύκλους, τραβάς ένα band-pass φίλτρο με κέντρο τους 40 κύκλους και ρυθμιζόμενο εύρος και κλίση εκατέρωθεν (Q) και εξαφανίζεις το συντονισμό του χώρου. ¨ολα αυτά εδώ και καιρό δουλεύονται πολύ στον επαγγελματικό ήχο, δεν είναι καινούρια πράγματα...
Στο "ψηφιακό" σετάπ μπορείς να έχεις 2 ψηφιακά κρος που θα ποτίζονται από το ίδιο transport, ώστε να έχεις από ένα ακριβώς πίσω από κάθε ηχείο μαζί με τα ενισχυτικά τα οποία πιθανό να μπούνε και μέσα στο ηχείο αν μιλάμε για ιδιοκατασκευή, οπότε εξαφανίζονται εντελώς τα καλώδια ηχείων και τα interconnect και το μόνο που μένει είναι το ψηφιακό καλώδιο το οποίο πιστέψτε με δεν έχει απώλειες.
Αυτό με τα μηδενικά καλώδια μπορεί να επιτευθεί και στο "αναλογικό" σετάπ, αν έχεις πάλι ένα τράνσπορτ και 2 DAC, και όλα πίσω από τα ηχεία, δηλαδή πίσω από κάθε ηχείο να υπάρχει dac, cross, amps.
Αυτά.