Horn vs. Waveguide

Μηνύματα
2.274
Reaction score
968
Όλα τα μοντέλα μελέτης μίας κόρνας έχουν κοινή θεωρητική αφετηρία: τη διαφορική γραμμική κυματική εξίσωση που περιγράφει τη διάδοση του ήχου στον αέρα.

Ανάλογα με τις παραδοχές που θα κάνει κάποιος (συνοριακές συνθήκες, ανακλάσεις, σκεδάσεις, περιθλάσεις, κτλ) με σκοπό να απλοποιήσει το σύνθετο αυτό πρόβλημα, είναι πολύ εύκολο να καταλήξει και σε διαφορετικά συμπεράσματα.

Όσο όμως λιγότερες παραδοχές κάνει ή όσο αυστηρότερα μένει εντός των ορίων που του επιβάλλουν οι παραδοχές που ο ίδιος έχει κάνει εξαρχής, τόσο ακριβέστερο και πλησιέστερο στην πραγματικότητα θα είναι το μοντέλο του.


Θα ήθελα να αποφύγω να πάρω θέση, αλλά αυτό που λέει ότι προτιμάει μία "bandpass" σχεδίαση για τις χαμηλές, μου δημιουργεί καχυποψία για την όλη του φιλοσοφία.

Bandpass???
Τη χειρότερη αρχιτεκτονική για subwoofer?
Και υποτίθεται ότι είναι υποστηρικτής της ποιότητας.
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Απάντηση: Horn vs. Waveguide

Ας μου επιτραπεί να προσθέσω τις δικές μου παρατηρήσεις αφού ασχολούμαι, εν θερμώ, με το θέμα της σχεδίασης ηχείων κόρνας, χρόνια τώρα.

1. Η διάκριση μεταξύ horn και waveguide , ατην ακουστική δεν θα έπρεπε να διαφοροποιείται. Ισως το γεγονός ότι ο Geddes δίνει έμφαση στην κατευθυντικότητα, ο όρος '' waveguide'' να του ταιριάζει σαν όρος καλύτερα. Δεν παύει όμως να είναι μία σχεδίαση κόρνας. Αλλωστε και ο ίδιος στην δημοσιευμένη μελέτη του αναφέρεται στην μελέτη κόρνας, ειδικών χαρακτηριστικών.

2. Μελετώντας την δημοσιευμένη μελέτη του Geddes, θα δείτε ότι δίνει έμφαση στην κατευθυντικότητα της κόρνας και στις πολικές αποκρίσεις. Κάτι εξαιρετικά χρήσιμο γιά τις επαγγελματικές εφαρμογές και μάλλον αδιάφορο γιά τις εφαρμογές οικιακού ήχου. Ιδαίτερα όταν υπάρχουν μειονεκτήματα. Και φυσικά υπάρχουν μειονεκτήματα. Στην φύση κερδίζεις κάπου και χάνεις κάπου αλλού. Στην περίπτωση των '' Waveguides'' , κερδίζουμε σε κατευθυντικότητα, σε διασπορά, και χάνουμε στην ομαλή φόρτιση με τον αέρα που επιτυγχάνουν κόρνες όπως οι tractrix. Αυτό είναι ιδιαίτερα εμφανές στην υπεραπόσβεση ( Overdamped ) που παρουσιάζουν στην συχνότητα που '' ανοίγουν''. Στην συχνότητα εκείνη που αρχίζουν και δουλεύουν. Και είναι τόσο οξεία η υπεραπόσβεση, που ελέγχεται δύσκολα. Ισως αυτός είναι κι ο λόγος που ο Geddes στομώνει με αποσβεστικό υλικό όλο το '' waveguide''. Πρασπαθεί να ελέγξει την κορύφωση της απόκρισης. Πιό κάτω θα βρείτε μετρήσεις και συγκρίσεις μεταξύ tractrix και waveguide, οπως επίσης και την μελέτη του Geddes, οπου εξηγεί και την ύπαρξη της υπεραπόσβεσης.

http://www.audioheritage.org/vbulletin/showthread.php?t=12126

3. Λόγω της μη ελεγχόμενης υπεραπόσβεσης, στο σημείο που ανοίγει η κόρνα, είναι λογικό να αξιοποιούνται οι μεγαλύτερες συχνότητες, μακρυά από την περιοχή cross της κόρνας. Γι αυτό και οι περισσότερες εφαρμογές των Waveguides στις οικιακές εφαρμογές, είναι σαν μικρές κόρνες σε τουίτερ. Και είναι αυτές οι μικρές κορνες που πωλούνται ευρέως πιά σαν waveguides.

4. Η μελέτη του θεωρείται σημαντική, γιατί στον επαγγελματικό ήχο η διασπορά είναι πρωτεύων χαρακτηριστικό. Αυτός είναι κι ο λόγος που οι μέχρι τώρα κόρνες, σε επαγγελματικές εφαρμογές, έχουν παραλληλόγραμμο σχήμα κι όχι κυκλικό ( σε τομή κάθετη ως προς τον άξονά τους). Σε ένα στάδιο η σε ένα θέατρο μας ενδιαφέρει να ακούει καλά και αυτός που βρίσκεται στο κέντρο και αυτός που είναι στο πλάι. Στο σπίτι ακούμε σχεδόν πάντα στο κέντρο.( όταν θέλουμε να ακούσουμε ποιοτικά).
Αλλωστε οικονομικό ενδιαφέρον έχει ο επαγγελματικός ήχος κι όχι ο οικιακός.Γι αυτό και οι μελέτες των μηχανικών ήχου κατευθύνονται προς τα εκεί.

Και μην ξεχνάμε ότι όλοι μας ακούμε μέσα από δύο κόρνες ( άντε ''waveguides''), τα αυτιά μας. Είναι ο μοναδικός τρόπος να προσαρμόσουμε το ακουστικό φορτίο και να προσδώσουμε χαρακτηριστικά κατευθυντικότητας. Η φύση ξέρει...
 

Μηνύματα
250
Reaction score
39
Απάντηση: Re: Horn vs. Waveguide

''Θα ήθελα να αποφύγω να πάρω θέση, αλλά αυτό που λέει ότι προτιμάει μία "bandpass" σχεδίαση για τις χαμηλές, μου δημιουργεί καχυποψία για την όλη του φιλοσοφία.

Bandpass???
Τη χειρότερη αρχιτεκτονική για subwoofer?
Και υποτίθεται ότι είναι υποστηρικτής της ποιότητας.''[/QUOTE] by acoustics



1.Δεν θα πρέπει να είμαστε αφοριστικοί απέναντι σε σχεδιάσεις. Το θέμα δεν είναι οτι η bandpass δεν ''παίζει'' ποιοτικά. Απλά είναι μία εξαιρετικά δύσκολη σχεδίαση , με πολλές παραμέτρους. Οσο πιό απλή είναι μία σχεδίαση, τόσο πιό εύκολα υλοποιείται απο μη κατέχοντες και δίνει αποδεκτά αποτελέσματα. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει να απορρίπτουμε πολύπλοκες σχεδιάσεις. Δεν υπάρχει κακή λύση. Το bandpass δεν είναι χειρότερο ποιοτικά του bass reflex και το bass reflex του closed. Απλά πιό δύσκολα υλοποιήσιμα.
Ας μην ξεχνάμε ότι το θεωρητικό ηλεκτρικό ισοδύναμο όλων αυτών, είναι τοπολογίες θεωρητικά επιλύσιμες.

2. Μην παραβλέπουμε τις προδιαγραφές που θέτουμε. Εάν παραδείγματος χάρη θέλουμε ευαισθησία προκειμένου να δουλέψουμε με ενισχυτή λυχνίας, τότε σχεδίασε μου closed box.
Ολα είναι θέμα συμβιβασμών, σχεδίασης και υλοποίησης. Δεν υπάρχει το τελειο σε αυτή τη ζωή. Μην παρασέρνουμε τον κόσμο που θέλει να μάθει σε δογματισμούς του τύπου '' αυτό είναι καλό κι εκείνο δεν είναι''. Δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν πλεονεκτήματα, μειονεκτήματα, σωστές υλοποιήσεις.
 


Μέλη online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.095
Μηνύματα
2.961.760
Members
38.287
Νεότερο μέλος
tenten300
Top