Kρητικά κανείς;

Μηνύματα
5.983
Reaction score
15.467
ο γιωργης ο γιαννης ο γιανγκος - ετοινε εξελισουνε ντη κρητικη μουσικη ... σιγα-σιγα ...

Αγγελάκας - Ψαρογιώργης Σαν το νερό του ποταμού


τσ' αλλους αθρωπους δε τσι κατεχω ...
[DOUBLEPOST=1543170217][/DOUBLEPOST]ε τσι παραωρους
... επαε στο μιτατο (στη ζωμιθο στ αρχαια - ανε τσι πηγαινανε παραπανω ηθελα να ποθανουνε απ' το κρυο ) εχω φαει κιαμια 30αρα φορες ...


:drinks:
 







Μηνύματα
1.380
Reaction score
1.655
Εξαιρετικό άλμπουμ που ανακάλυψα (μάλλον αργά) και μοιράζομαι μαζί σας:


Αξίζει να αγοραστεί και για το ένθετο που περιέχει: https://www.aerakis.net/music/cretan-music/violinists/vangelis-vardakis-anatolika-tis-kritis.html

Η παραδοσιακή μουσική της ανατολικής Κρήτης παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρο,λόγω ποικιλίας αλλά και ποιότητας.Σε παλιότερες εποχές,όχι πολύ μακρυνές,η ποικιλία αυτή ήταν πολύ μεγαλύτερη. Δυστυχώς,οι συνθήκες ζωής που επεκράτησαν κατά τις τελευταίες δεκαετίες,που είχαν ως συνέπεια τη γενικότερη αλλαγή του καθημερινού τρόπου ζωής,συνετέλεσαν στον περιορισμό του παραδοσιακού ρεπερετορίου. Έμειναν μόνο οι σκοποί και τα τραγούδια που έχουν σχέση με το ξεφάντωμα,το γλέντι.Αναμεσα στους σκοπούς που συντηρούνται ακόμη και σήμερα ικανοποιητικά συγκαταλέγονται οι λεγόμενες "κοντυλιές",όπως επίσης και οι σκοποί διάφορων χορών,όπως ο πηδηκτός (Στειακός ή Μαλεβυζιώτης ή Καστρινός), ο πεντοζάλης,ο ζερβόδεξος,ο πρινιώτης,ο ξενομπασάρης και ο αγκαλιαστός. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σκοποί αυτοί παίζονται κυρίως στο βιολί,με συνοδεία κιθάρας,μαντολίνου ή λαούτου και τραγουδιούνται πάνω σε
αυτές τα αυτοσχέδια δίστιχα,οι μαντινάδες.

Σημαντικοί οργανοπαίχτες της περιοχής που έζησαν στα τέλη του 19ου και αρχές του 20ού αι.και συνέβαλαν στην καλλιέργεια του εν λόγω ρεπερτορίου, ήταν ο Φοραδάρης(Χατζαντωνάκης Κωνταντίνος)από τη Ζήρο,ο Κιρλίμπας(Σολιδάκης Ιωάννης)από τη Μαρωνία,ο Δογραματζάκης Χαάλαμπος από την Ιεράπετρα.Πολλοί από τους νεότερους οργανοπαίκτες έχουν μάθει και παίζουν τις μελωδίες τους.Θα πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του είδους αυτού της μουσικής έπαιξε ο σητειακός βιολιστής και μουσικός Στρατής Καλογερίδης(1883-1960), ο οποίος με τις συνθέσεις και το παίξιμό του επηρέασε τους λαικούς μουσικούς της Ανατολικής Κρήτης. Στον ίδιο,πιθανότατα,οφείλονται και οι λόγιες ονομασίες που έχουν σήμερα οι κοντυλιές,όπως λ.χ.κοντυλιές του Ντο,του Ρε,του Μι κ.ο.κ.

Ο Βαγγέλης Βαρδάκης γεννήθηκε στην Ιεράπετρα το 1966.Παρά το γεγονός ότι σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Αριστοτέλειο Πανεπηστήμιο Θεσσαλονίκης,το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του ήταν πάντα στράμμενο στην παραδοδιακή μουσική της γενέτειρας του.Από μικρός έμαθε να παίζει βιολί και λύρα.Είχε την τύχη να μαθητεύσει κοντά σε σπουδαίους βιολάτορες της περιοχής,όπως τον Γίαννη Παπαχατζάκη,τον Παντελή Μπαριταντωνάκη και ιδίως τον θείο του Αντώνη Βαρδάκη, ο οποίος έπαιζε στο μαντολίνο του με μοναδικό τρόπο όλες τις παλιές μελωδίες της περιοχής. Εδώ και χρόνια, ο Βαγγέλης Βαρδάκης ερευνά μεθοδικά όλη την περιοχή της ανατολικής Κρήτης
και προσπαθεί να ανασύρει από τη λήθη μελωδίες και πληροφορίες ξεχασμένες. Έτσι κατάφερε να εξελιχθεί ταυτόχρονα σε ειδήμονα της τοπικής παράδοσης, αλλά και δεξιοτέχνη βιολιστή. Στην πρώτη αυτή δισκογραφική δουλειά του, παίζει μαζί με την παρέα του, με πολλή ευαισθησία τις παραδοσιακές μελωδίες της γενέτειράς του, αλλά και κάποιες μελωδίες που συνέθεσε ο ίδιος.

Γ.Σ Αμαργιανάκης
 

Μηνύματα
1.467
Reaction score
1.120
Αυτό λογίζεται ως Κρητικό?
Όχι,αυτό δεν είναι κρητικό.Δεν είναι ο σκοπός. Η αλήθεια είναι οτί οι περισσότεροι νεοέλληνες έχουμε μαύρα μεσάνυχτα από παραδοσιακή μουσική.Πρώτος από όλους εγώ.
Αυτό συμβαίνει γιατί ποτε δεν τιμήσαμε την παραδοσιακή μουσική όπως της έπρεπε. Η ξενομανία μας έχει ξεκινήσει από τη δεκαετία του 80.Αποτέλεσμα είναι να έχουμε μαύρα μεσάνυχτα και ακουγοντας έναν σκοπό να μην αναγνωρίζουμε καν αν είναι καλαματιανό,συρτο κλπ.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι τα τραγούδια του Μαρκόπουλου σε ερμηνεία του Ν.Ξυλούρη. Οι περισσότεροι νομίζαν οτί είναι κρητικά γιατί τα λεει ο Νίκος.
Μην πιασουμε τα κλαρίνα και τη Θώδη γιατί τελειωμο δεν θα έχουμε...
[DOUBLEPOST=1549648584][/DOUBLEPOST]
Εξαιρετικό άλμπουμ που ανακάλυψα (μάλλον αργά) και μοιράζομαι μαζί σας:


Αξίζει να αγοραστεί και για το ένθετο που περιέχει: https://www.aerakis.net/music/cretan-music/violinists/vangelis-vardakis-anatolika-tis-kritis.html

Η παραδοσιακή μουσική της ανατολικής Κρήτης παρουσιάζει εξαιρετικό ενδιαφέρο,λόγω ποικιλίας αλλά και ποιότητας.Σε παλιότερες εποχές,όχι πολύ μακρυνές,η ποικιλία αυτή ήταν πολύ μεγαλύτερη. Δυστυχώς,οι συνθήκες ζωής που επεκράτησαν κατά τις τελευταίες δεκαετίες,που είχαν ως συνέπεια τη γενικότερη αλλαγή του καθημερινού τρόπου ζωής,συνετέλεσαν στον περιορισμό του παραδοσιακού ρεπερετορίου. Έμειναν μόνο οι σκοποί και τα τραγούδια που έχουν σχέση με το ξεφάντωμα,το γλέντι.Αναμεσα στους σκοπούς που συντηρούνται ακόμη και σήμερα ικανοποιητικά συγκαταλέγονται οι λεγόμενες "κοντυλιές",όπως επίσης και οι σκοποί διάφορων χορών,όπως ο πηδηκτός (Στειακός ή Μαλεβυζιώτης ή Καστρινός), ο πεντοζάλης,ο ζερβόδεξος,ο πρινιώτης,ο ξενομπασάρης και ο αγκαλιαστός. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι σκοποί αυτοί παίζονται κυρίως στο βιολί,με συνοδεία κιθάρας,μαντολίνου ή λαούτου και τραγουδιούνται πάνω σε
αυτές τα αυτοσχέδια δίστιχα,οι μαντινάδες.

Σημαντικοί οργανοπαίχτες της περιοχής που έζησαν στα τέλη του 19ου και αρχές του 20ού αι.και συνέβαλαν στην καλλιέργεια του εν λόγω ρεπερτορίου, ήταν ο Φοραδάρης(Χατζαντωνάκης Κωνταντίνος)από τη Ζήρο,ο Κιρλίμπας(Σολιδάκης Ιωάννης)από τη Μαρωνία,ο Δογραματζάκης Χαάλαμπος από την Ιεράπετρα.Πολλοί από τους νεότερους οργανοπαίκτες έχουν μάθει και παίζουν τις μελωδίες τους.Θα πρέπει ακόμη να σημειώσουμε ότι σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη του είδους αυτού της μουσικής έπαιξε ο σητειακός βιολιστής και μουσικός Στρατής Καλογερίδης(1883-1960), ο οποίος με τις συνθέσεις και το παίξιμό του επηρέασε τους λαικούς μουσικούς της Ανατολικής Κρήτης. Στον ίδιο,πιθανότατα,οφείλονται και οι λόγιες ονομασίες που έχουν σήμερα οι κοντυλιές,όπως λ.χ.κοντυλιές του Ντο,του Ρε,του Μι κ.ο.κ.

Ο Βαγγέλης Βαρδάκης γεννήθηκε στην Ιεράπετρα το 1966.Παρά το γεγονός ότι σπούδασε Ηλεκτρολόγος Μηχανικός στο Αριστοτέλειο Πανεπηστήμιο Θεσσαλονίκης,το ιδιαίτερο ενδιαφέρον του ήταν πάντα στράμμενο στην παραδοδιακή μουσική της γενέτειρας του.Από μικρός έμαθε να παίζει βιολί και λύρα.Είχε την τύχη να μαθητεύσει κοντά σε σπουδαίους βιολάτορες της περιοχής,όπως τον Γίαννη Παπαχατζάκη,τον Παντελή Μπαριταντωνάκη και ιδίως τον θείο του Αντώνη Βαρδάκη, ο οποίος έπαιζε στο μαντολίνο του με μοναδικό τρόπο όλες τις παλιές μελωδίες της περιοχής. Εδώ και χρόνια, ο Βαγγέλης Βαρδάκης ερευνά μεθοδικά όλη την περιοχή της ανατολικής Κρήτης
και προσπαθεί να ανασύρει από τη λήθη μελωδίες και πληροφορίες ξεχασμένες. Έτσι κατάφερε να εξελιχθεί ταυτόχρονα σε ειδήμονα της τοπικής παράδοσης, αλλά και δεξιοτέχνη βιολιστή. Στην πρώτη αυτή δισκογραφική δουλειά του, παίζει μαζί με την παρέα του, με πολλή ευαισθησία τις παραδοσιακές μελωδίες της γενέτειράς του, αλλά και κάποιες μελωδίες που συνέθεσε ο ίδιος.

Γ.Σ Αμαργιανάκης
Το βιολί αν δεν κάνω λάθος κυριάρχησε και στη Κίσσαμο των Χανίων ως κύριο όργανο.Χαρακτηριστικότερος όλων ο Μαρτσακης.
καμαρώστε!!!!
 


wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.761
Reaction score
21.599
Δεν είμαι σίγουρος ότι εντάσσεται στη θεματολογία του παρόντος thread.

Έχω στη συλλογή μου το δίσκο "Ερωτόκριτος" με τις φωνές του Νίκου Ξυλούρη και της Τάνιας Τσανακλίδου. Ο δίσκος είναι συγκλονιστικός (το έργο του Κορνάρου, η μελοποίηση, η ενορχήστρωση, οι μουσικοί που συνέβαλαν, οι ερμηνείες των τραγουδιστών), συνηθίζω να τον ακούω όταν θέλω να ακούσω κάτι - πολύ - διαφορετικό από τα συνηθισμένα που ακούω. Κάθε φορά που ακούω το κομμάτι "Το παραμύθι", ανατριχιάζω...

Νίκος Ξυλούρης - Το παραμύθι
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.829
Μηνύματα
2.953.181
Members
38.243
Νεότερο μέλος
desmios2025
Top