Roister RS-80, βελτίωση.

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.821
Reaction score
12.851
Η Roister έχει γράψει την δική της ιστορία στο χώρο του Ελληνικού Hi-fi. Ποιος δεν γνωρίζει την πρωτοπόρο σε πολλούς τομείς, πάλαι ποτέ, εταιρία, με πωλήσεις πολλών χιλιάδων ζευγών ηχείων.
Όπως είναι γνωστό στην γκάμα της είχε διάφορες κατηγορίες ηχείων. Η σειρά RS ανήκε στις οικονομικές της, και εξηγούμαι...
Εισαγωγικές μονάδες μεγαφώνων, αλλά πάντα Vifa.
Ικανοποιητικής ποιότητας υλικά στο crossover αλλά απλή, έως και προβληματική σχεδίαση του θα έλεγα.
Ηχοαπορρόφηση από ένα κομμάτι ακρυλικής βάτας και μόνο στην πλάτη
Χαμηλής ποιότητας καλωδίωση.

Το RS-80 είναι ηχείο δύο δρόμων και δύο μεγαφώνων. Είναι σχεδίαση <<Ακουστικής Ανάρτησης>>, ή <<κλειστού τύπου>> αν προτιμάται. Λέγονται αυτές οι σχεδιάσεις <<Ακουστικής Ανάρτησης>> διότι ο αέρας στο εσωτερικό της καμπίνας είναι κλεισμένος ερμητικά και χρησιμεύει ως ανάρτηση, για τον έλεγχο της απόσβεσης του woofer.
Φέρει ένα 8ιντσο woofer της Vifa μοντέλο C20WG-19 και tweeter μιας ίντσας, μοντέλο D26TG-05.
Τα παραπάνω συνδυάζονται με κύκλωμα διαχωρισμού πρώτης τάξης.

Αναφέρω ως <<βελτίωση>> τις παρακάτω εργασίες, αλλά ουσιαστικά πρόκειται για επανασχεδιασμό του ηχείου.
Το ηχείο αγοράστηκε σε δελεαστική μεν τιμή από εκλεκτό φίλο, αλλά χωρίς την δυνατότητα ελέγχου-ακρόασης.
Έτσι έφτασε στα χέρια μου σε μια <<περίεργη>> κατάσταση. Αναρτώ μια φωτογραφία για να γίνει κατανοητό το <<περίεργη>>...
Rs80 with Tele.jpg

Η κατάσταση της καμπίνας του είναι μεν εξαιρετική, ιδίως αν αναλογιστούμε τα χρόνια που κουβαλάει, αλλά κάτι δεν <<κολλάει>>.
Αυτή είναι η φωτογραφία του ενός ηχείου, όπως έφτασε στα χέρια μου. Αρκετοί θα κατάλαβαν πως το woofer δεν είναι το προβλεπόμενο.

Κάποια στιγμή της ζωής του προφανώς και καταστράφηκε το 8ιντσο vifa. Ο τότε ιδιοκτήτης θεώρησε ακριβό το ανταλλακτικό ή ίσως να μην το βρήκε διαθέσιμο, οπότε του έβαλε ένα Κινέζικο με 8-9 ευρώ. Αυτό έγινε στο ένα ηχείο.
Το δεύτερο φορούσε το κανονικό μεγάφωνο της Vifa, αλλά με πολυμερισμένη, όπως είναι λογικό από τα χρόνια, την ανάρτηση.

Και στα δύο ηχεία τα tweeters ήταν κατεστραμμένα, κάτι που εν μέρη δικαιολογείται και από το 1ης τάξης crossover σε συνδυασμό βέβαια με τα χαρακτηριστικά του μεγαφώνου (Fs 1500).
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.821
Reaction score
12.851
Πρώτη μου έγνοια στο έργο αυτό ήταν η εύρεση του κατάλληλου woofer. Όπως είπα και πριν το ηχείο αυτό φορούσε τα Vifa C20WG-19-08 (8 Ωμ).
Εδώ στάθηκα και λίγο τυχερός. Μετά από ψάξιμο βρέθηκε ένα ζευγάρι από τα αμέσως καλύτερα woofers της Vifa, τα C20WJ-19-08.
Τα μεγάφωνα αυτά, σε σχέση με τα αρχικά, έχουν 1 db υψηλότερη ευαισθησία, αντέχουν κατά 40% περίπου περισσότερη ισχύ, ενώ κατεβαίνουν και λίγο χαμηλότερα. Τα υπόλοιπα χαρακτηριστικά τους είναι απολύτως συμβατά και ταιριάζουν τέλεια στην υπάρχουσα καμπίνα.
Όπως ήταν φυσικό η ανάρτηση τους δεν ήταν στην κατάσταση που πρέπει. Αντικαταστάθηκαν οι αναρτήσεις με καινούριες και τα μεγάφωνα ήταν έτοιμα.

Για τα καμμένα tweeters έψαξα κάποιο που να ταιριάζει όσο το δυνατόν στο αρχικό, σε λογική τιμή και αν ήταν δυνατόν της Vifa.Το κοντινότερο που βρήκα ήταν το BC25TG-15, και αυτό επίσης με βελτιωμένα σε σχέση με το αρχικό χαρακτηριστικά.
https://www.rumoh.eu/speakers/vifa/tweeter/652/vifa-bc25tg-15/04
 
Last edited:

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.821
Reaction score
12.851
Έχοντας λύσει το θέμα των μονάδων, επόμενο βήμα ήταν ο σχεδιασμός του <<Κυκλώματος Διαχωρισμού>>.
Για τον σκοπό αυτό τα μεγάφωνα τοποθετήθηκαν στις θέσεις τους επάνω στην καμπίνα. Για να γίνουν εφικτές οι δοκιμές κολλήθηκαν επάνω στις μονάδες καλώδια προέκτασης, μέχρι το εξωτερικό της καμπίνας.

Το τελικό Crossover είναι δεύτερης τάξης και στους δύο κλάδους, με συχνότητα διασταύρωσης τους 2,6 KHz.
Το crossover υλοποιήθηκε με πηνία αέρος επαρκούς διατομής, πυκνωτή Vishay MKT στο tweeter και απλό bipolar παράλληλα στο woofer.
Δοκιμάστηκε και 3ης τάξης στο tweeter με λίγο καλύτερο αποτέλεσμα, αλλά προτίμησα την απλότητα και τα λιγότερα κρίσιμα υλικά, της 2ης τάξης.
Τα crossovers μετά την συναρμολόγηση τους. Η αρχική πλακέτα του ηχείου χώρεσε και το καινούριο.
crossover RS80.jpg
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.821
Reaction score
12.851
Όπως είπα στην αρχή η καλωδίωση ήταν χαμηλής ποιότητας και με τα χρόνια ήταν εντελώς οξειδωμένη.
Αλλάχτηκε λοιπόν όλη με λογικού κόστους αλλά επώνυμο 2,5αρι καλώδιο.
crossover+cable RS-80.jpg


Και εδώ συνδεδεμένο το <<Κύκλωμα Διαχωρισμού>> με τις μπόρνες, πριν τοποθετηθούν στην καμπίνα.
WRhlDOD6.jpg
 

PeterMeni

DIY - "Επαγγελματίας"
Moderator
Μηνύματα
9.821
Reaction score
12.851
Όπως ανέφερα, το ηχείο είχε μόνο στην πλάτη του ένα κομμάτι ακρυλικής βάτας.
Αυτή αφαιρέθηκε και τοποθετήθηκε πετροβάμβακας, που καλύπτει όλες τις πλευρές της καμπίνας.
Η <<θέα>> από την τρύπα του woofer, με το <<κύκλωμα διαχωρισμού>> στην πλάτη της καμπίνας:
LoN1mAIe.jpg
 


Rodemis

"Επαγγελματίας"
Μηνύματα
590
Reaction score
359
κ.Πετρο συγxαρητηρια για την μελετη, την ενημερωση, την αψογη κ ολοκληρωμενη εργασια σας.
Πραγματικα εγιναν καινουργια.
Περιμενουμε ακουστικες εντυπωσεις....
Αυτα τα ηχεια θα πρεπει ν'αλλαξουν μοντελο, ισως σε S.E. εκδοση κ να περιλαμβανουν την υπογραφη σας, δια χειρος PeterMeni, ισως κ συλλεκτικα. Κριμα που εφυγε ο Σωκρατης, να τ'ακουγε...
Και παλι ευχαριστουμε, χαιρομαστε να σας διαβαζουμε κ βεβαια να μας αναβαθμιζετε τα ηχεια μας.
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.426
Μηνύματα
2.940.540
Members
38.183
Νεότερο μέλος
tzimarou
Top