Why Music Moves Us

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Professor Milton Mermikides
Why Music Moves Us


How is music able to convey and trigger such range and depth of emotion? Why does it elicit joy, sorrow, consolation and the chills? Employing research and theoretical models from neuroscience, psychology and musicology, we examine the extraordinary ways that primal and conditioned listening combine to such complex emotive effect. Examples from pop, jazz, rock, film, global, traditional and classical forms are presented under the light of nostalgia, visual imagery, emotional contagion, rhythmic entrainment, aesthetics, expectation and the extra-musical.

 

Μηνύματα
7.421
Reaction score
6.225
Professor Milton Mermikides
Why Music Moves Us


How is music able to convey and trigger such range and depth of emotion? Why does it elicit joy, sorrow, consolation and the chills? Employing research and theoretical models from neuroscience, psychology and musicology, we examine the extraordinary ways that primal and conditioned listening combine to such complex emotive effect. Examples from pop, jazz, rock, film, global, traditional and classical forms are presented under the light of nostalgia, visual imagery, emotional contagion, rhythmic entrainment, aesthetics, expectation and the extra-musical.

This is the perennial quetion...που, όμως, έχει αρκετές και διάφορες ερμηνείες.
Όταν, πάλαι ποτέ, επιχείρησα να εντρυφήσω στη σύνθεση, ο τότε καθηγητής της Μουσικής μου είχε πει ότι η Μουσική είναι η πιο έμφυτη από τις τέχνες στον άνθρωπο. Είναι μία γλώσσα που δεν χρειάζεται εννοιολογική ερμηνεία αλλά μπορεί να παράσχει κάθε είδους αισθαντικό αποτέλεσμα χωρίς να χρειάζεται να γνωρίζει κανείς την όποια σημασία της κάθε νότας ή μουσικής φράσης. Το βασικό ζήτημα που ενώνει τους ανθρώπους με τη μουσική είναι το γεγονός ότι κάθε νοήμων άνθρωπος μπορεί να τραγουδήσει...τουλάχιστον κάποια μελωδική γραμμή, κάποια μουσική φράση, ακόμη και να δημιουργήσει δικές του μουσικές φράσεις, έστω και εάν δεν γνωρίζει ούτε τα στοιχειώδη...περί μουσικής...
Ούτως, μου έρχεται συχνά στο νου το σοφό τραγούδι Anyone can Whistle από το ομώνυμο μιούζικαλ του μεγαλοφυούς στο είδος αυτό Stephen Sondheim, τραγουδισμένο στο ακέραιο από την πλέον έμπειρη και σοφή του είδους Barbara Cook από μία ζωντανή συναυλία της ως το καταληκτικό τραγούδι της...
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Αν το βρήκατε ενδιαφέρον, εδώ είναι το πρόγραμμα των υπόλοιπων διαλέξεων του Μερμεκίδη:
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα η ανάλυση από το 18:30 των τρόπων της λόγιας Ινδικής μουσικής.

Επόμενη ομιλία στις 22 Φεβρουαρίου.
 


Μηνύματα
14.541
Reaction score
16.381
Professor Milton Mermikides
Why Music Moves Us


How is music able to convey and trigger such range and depth of emotion? Why does it elicit joy, sorrow, consolation and the chills? Employing research and theoretical models from neuroscience, psychology and musicology, we examine the extraordinary ways that primal and conditioned listening combine to such complex emotive effect. Examples from pop, jazz, rock, film, global, traditional and classical forms are presented under the light of nostalgia, visual imagery, emotional contagion, rhythmic entrainment, aesthetics, expectation and the extra-musical.

This is the perennial quetion...που, όμως, έχει αρκετές και διάφορες ερμηνείες.
Όταν, πάλαι ποτέ, επιχείρησα να εντρυφήσω στη σύνθεση, ο τότε καθηγητής της Μουσικής μου είχε πει ότι η Μουσική είναι η πιο έμφυτη από τις τέχνες στον άνθρωπο. Είναι μία γλώσσα που δεν χρειάζεται εννοιολογική ερμηνεία αλλά μπορεί να παράσχει κάθε είδους αισθαντικό αποτέλεσμα χωρίς να χρειάζεται να γνωρίζει κανείς την όποια σημασία της κάθε νότας ή μουσικής φράσης. Το βασικό ζήτημα που ενώνει τους ανθρώπους με τη μουσική είναι το γεγονός ότι κάθε νοήμων άνθρωπος μπορεί να τραγουδήσει...τουλάχιστον κάποια μελωδική γραμμή, κάποια μουσική φράση, ακόμη και να δημιουργήσει δικές του μουσικές φράσεις, έστω και εάν δεν γνωρίζει ούτε τα στοιχειώδη...περί μουσικής...
Ούτως, μου έρχεται συχνά στο νου το σοφό τραγούδι Anyone can Whistle από το ομώνυμο μιούζικαλ του μεγαλοφυούς στο είδος αυτό Stephen Sondheim, τραγουδισμένο στο ακέραιο από την πλέον έμπειρη και σοφή του είδους Barbara Cook από μία ζωντανή συναυλία της ως το καταληκτικό τραγούδι της...
Ενδιαφέρον νήμα. Τώρα το είδα. Κρίμα που δεν έχει συμμετοχή. Όχι τίποτε περισσότερο αλλά για να δεί κάποιος πως σκεφτεται και αντιλαμβάνεται κάποια πράγματα ο ακροατής. Δύσκολο θέμα βέβαια και ακόμη υπο νηπιακή έρευνα (ακόμη και έτσι).

Αλλά εγώ θα ήθελα να ρωτήσω εάν πιστεύεις (ετε) ότι η όποια εξήγηση πιθανόν θα (σου) δοθεί απο την επιστήμη ... εάν πιστεύεις ότι θα αλλάξει κάτι στο πως αντιλαμβάνεσαι ή/και σε επηρρεάζει ή/και σε κάνει να νοιώθεις η μουσική.

Όπως όλα ή τα πιο πολλά πράγματα στη ζωή και ιδιαίτερα η μουσική ... πρέπει πρώτα να κατανοήσουμε τι σημαίνει ακριβώς η λέξη "εξήγηση" και εάν έχει μόνο μια πηγή. Η επιστήμη δεν αποτελεί εξήγηση σε κάποια θέματα ή και να αποτελεί συνήθως δεν επηρρεάζει απο μόνη της το αποτέλεσμα (και ούτε θα έπρεπε).
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Στο σημερινό θέμα μίλησε για τα αισθήματα που προκαλούν οι μουσικοί τρόποι, και για το ότι οι άνθρωποι γενικά ανταποκρίνονται με τον ίδιο τρόπο στο άκουσμά τους. Μπορείς να απαντήσεις στο ερωτηματολόγιο εδώ:

Επόμενη διάλεξη στις 25 Απριλίου.
 
Last edited:

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Αλλά εγώ θα ήθελα να ρωτήσω εάν πιστεύεις (ετε) ότι η όποια εξήγηση πιθανόν θα (σου) δοθεί απο την επιστήμη ... εάν πιστεύεις ότι θα αλλάξει κάτι στο πως αντιλαμβάνεσαι ή/και σε επηρρεάζει ή/και σε κάνει να νοιώθεις η μουσική.
Όπως λέει κι ο Μίλτος, η εξήγηση για το πώς αντιλαμβανόμσατε τη μουσική μπορεί να είναι προσωπική, ή κοινωνική, ή βιολογική. Μάλλον και τα τρία παίζουν ρόλο.

Αν δοθεί κάποια εξήγηση, δεν νομίζω ότι θα αλλάξει το πώς αντιλαμβάνομαι τη μουσική, αλλά θα σίγουρα θα με επιρεάσει στο πώς μιλάω για τη μουσική.
 

Μηνύματα
14.541
Reaction score
16.381
Όπως λέει κι ο Μίλτος
Μεγάλες διαλέξεις, εξειδικευμένη ακαδημαική προσέγγιση, δεν ξέρω πόσο μπορεί να βοηθήσει έναν απλό άνθρωπο ώστε να καταλήξει σε ένα γενικό συμπέρασμα ή κάτι που δεν μπορεί να ανακαλύψει απο μόνος του μέσα στην μουσική εμπειρικά. Και πάλι εάν ο σκοπός είναι η κατανόηση της περισσότερο (ή και καθόλου) του όποιου σκοπού της μουσικής ώς τέτοιου, εάν αυτό υπάρχει. Bottom - up έρευνα αλλά κυρίως εξήγηση στο θέμα της μουσικής που επιχειρείται απο (και με) την μέθοδο (δεν υπάρχει άλλη) της επιστήμης απο μερικούς επιστήμονες έχει μεγάλη δυσκολία να σε οδηγήσει κάπου σε ένα τετοιο φαινόμενο (όπως και σε άλλα θέματα που αφορουν την ζωή) το οποίο εκτός της ολιστική του διάστασης είναι και βιωματικό. Πρώτα απο όλα άλλο να ξέριες το μονοπάτι και άλλη να το βαδίζεις ( Matrix -φιλοσοφική ατάκα σωσή αλλά κλεμμένη και πόπ δοσμένη χα χα).

Όταν τέλος πάντων τις κάνει και μας τις δίνει με το σταγονόμετρο είναι ενδιαφέρουσες παρατηρήσεις αλλά δεν προκύπτουν απο τους συσχετισμούς που κάνει κατά την παρουσίαση στην διάλεξη του. Μάλιστα τα ερωτήματα του απλού (φαίνεται) κόμσου είναι πιο ενδιαφέροντα και βαθύτερα απο αυτό με τα οποία ασχολήθηκε και μας έπρηξε με ώρες διάλεξης του. Θα προσπαθήσω να δώ μέρος τους ή να ακούσω συνθέσεις του μήπως και καταλάβω περισσότερα καθώς δεν τον γνωρίζω.

Ενδιαφέρον το Q&A όπως πάντα σε τέτοιες διαλέξεις αλλά μικρό σε χρόνο και ερωτήσεις απο ανθρώπους που παίρνουν ελλιπείς απαντήσεις και αυτές πάλι προτάσσοντας περισσότερο την ιδιότητα του ως μουσικός και όχι την επιστημονική του ιδιότητα ή το θέμα που ερευνά. Απάντησεις κρίσιμες όπως αυτές It's baked in, in us , άντε και μια καλή (αλλά πάλι απλη παρατήτρηση) συσχετισμού αντιλήψης του χρόνου και του ρυθμού ή του χρόνου και αντίληψη της διάρκειας του κατά την ακρόαση (συγκεκριμένων μόνο) κομματιών βέβαια δεν είναι και κάτι σπουδαίο ως παρατήρηση. Βέβαια ότι ακούει και διαβάζει κανείς κακό είναι και περισσότερο σαν έναυσμα για να αναρωτηθεί ή να συζητήσει πεαιτέρω.

Τα ερωτήματα είναι πολλά όσον αφορά την μουσική και πως και γιατί αυτή μας κάνει να νοιώθουμε, η ακαδημαική προσέγγιση τους δεν είναι κατάλληλη κατά τη γνώμη μου για να προσεγγίσει καποιος και να τα διερευνησει, απαιτεί άλλα skills απο άλλα και πολλά disciplines αλλά και ηθικό, κοινωνικό, ψυχολογικό, ακόμη και θρησκευτικό, παιδείας και αισθητικής επίπεδο στο οποίο κάποιος strive να φτάδει και πάλι εάν τον ενδιαφέρει μια τέτοια πορεία.

Ο σκοπός της μουσικής δε, είναι ένα θέμα τζίζ που ούτε κάν συζητάει.

Το βιογραφικό του για τα δικά μου μάτια ... ύποπτο για τις επιλογές που έχει κάνει ώστε να προσπαθήσει να την κατανοήσει και άρα και να την μεταδώσει. Πρέπει να τον "ψάξω".

Το όνομα του είναι Milton (όχι Μίλτος) και είναι καθαρά Αγγλικό όνομα απο τον mill town. Δεν ξέρω γιατί του βγήκε η ανάγκη να το προσαρμόσει έτσι. Μάλλον επειδή βαρέθηκε να διορθώνει τους ¨Αγγλους που το εκλάμβαναν συνέχεια ωε τέτοιο.¨Οπως και να έχει επίσημα έπρεπε να το διατηρήσει Μίλτος. ¨Αρα μπορεί και όντως να μην λέγεται Μίλτος.

Αυτό το βίντεο που πόσταρες αλλά και απλώς κάτι τιτλοδοσίες άλλων ομιλιών του που είδα (όχι τις ομιλίες ... μόνο ένα απλό search αυτών δηλαδή) ... αρχίζει με ωραίες, σωστές και πιασάρικες τοποθετήσεις αλλά μετά προσωπικά απογοητεύει. Στη θέση σου εάν με ενδιέφερε το θέμα θα διάβαζα πειρισσότερο φιλοσοφία ή ανθρωπους που είναι και μουσικολόγοι ή καλλιτέχνες ή συνθέτες που έχουν ένα βασικό φιλοσοφικό υπόβαθρο. Θα σε εμπνευσει καλύτερα και κάθε απλό άνθρωπο και θα τον βοηθήσει να δει το θέμα ολιστικά αλλά και να ανακαλύψει κοινές αναφορές με αυτά που ο ίδιος έχει παρατρήσει στην ζωή του. Δεν είναι τυχαίο εξάλλου που η μουσική σαν πεδίο έρευνας ανήκει στην φιλοσοφία και στο καμμάτι της , της αισθητικής. Τεχνοκρατικές προσεγγίσεις σαν του Milton δεν βλέπω πως μπορεί να βοηθήσουν πέρα απο εναν μουσικό αλλά και ο μουσικός α) τα ξέρει έτσι και αλλιώς αυτά αλλά και β) ο ίδιος δεν μπορεί να απαντήσει στον ευατό του τις πιο πολλές-κάποιες φορές απο που έρχεται η έμπνευσή του.

Εάν ο σκοπός είναι απλώς να μιλάς που λες γι αυατήν ... αυτό δεν είναι κάτι σπουδαίο. Είναι, αλλά να γίνει πάλι με τις διαδικασίες που επιγραμματικά σου αναφέρω ιδίως για τον απλό ακροατή και όχι ώς κάποιου είδους τεχνικής - επιστημονικής προσέγγισης. Αυτός τώρα είναι άλλο, είναι Αναπληρωτής καθηγητής. Αυτό που τον σώζει απο ότι άκουσα στις τοποθετήσεις του είναι περισσότερο απο την μουσική παιδεία του.

Αλλος ο σκοπός της ακρόασης και άλλος της δημιουργίας.

Και είμαι και χαρούμενος .... φαντάσου τι θα του έσερνα του ανθρώποιυ εάν δεν ήμουν ή εάν τον ειχα "ψάξει". :DΕλπιζω να μην είναι συγγενής. Τότε η έμφυτη (όχι επίκτητη) ευγένεια μου απαιτεί να αποσύρω το πόστ μου.

Καλό νήμα και καλός - σε σωστό δρόμο προβληματισμός πάντως. Πεμπτουσία, όλα τα άλλα είναι απλά απόρροια (ακόμη και τα τεχνικά του audio) και μετά εύκολα "έρχονται όλα τα πράγματα στη θέση τους" ακόμη και σε αυτόν τον τομέα.

Υ.Γ. : Πόστ μου αφιερωμένο σε εσένα, τον @Prince αλλά και υπόψιν του @Faidros Barlas που έχω μια διαίσθηση και διακρίνω ότι είναι ο μόνος που πιθανον μπορεί να ρίξει κάποιο αξιόλογο φώς σε αυτό το θέμα και να το πάει ένα βήμα παραπέρα και θα τον προέτρεπα στον βαθμό που μπορεί ή τον ιντριγκάρει ένα τέτοιο ζήτημα ή δύναται να το κάνει όταν βρεί τον χρόνο. Εγώ απλώς έκανα μια αρχή. Επλίζω να συμβάλλουν όλοι καθώς το θεωρώ και είναι το πιο σημαντικό νήμα σε αυτό το site.
 
Last edited:

Μηνύματα
7.421
Reaction score
6.225
Προσωπικά δεν ενδιαφέρθηκα ποτέ να εντρυφήσω στην επιστημονική προσέγγιση της συγκίνησης που δύναται να προκαλέσει η Μουσική στον άνθρωπο και ειδικότερα σε εμένα.
Αυτό που με απασχόλησε από την άρχη, που τουλάχιστον αρχισα να ασχολούμαι με την Κλασική Μουσική, ήταν ο παιδευτικός της ρόλος (να κατανοήσω τη λειτουργία και τη μουσική αξία της αρμονίας, της αντίστιξης, της ενορχήστρωσης, της σημασίας της κάθε κλίμακας κοκ.), σε συνδυασμό με τον ιδιαίτερο συγκινησιακό/αισθαντικό ρόλο των δαφόρων έργων του Κλασικού ρεπερτορίου. Αμφότερα πολύ συχνά διαδραμάτιζαν έναν σχεδόν θεραπευτικό ρόλο ψυχοσωματικά...
Σήμερα, τελείωσα το πρόγραμμα της ακρόασής μου με την πολυαγαπημένη μου Εισαγωγή του Berlioz...Le Corsaire και, για οιονδήποτε επιστημονικό λόγο (σίγουρα και για το εξαίρετα μελωδικό κύριο θέμα της αλλά και την πλέον εμφατική ενορχήστρωσή της) αισθάνθηκα...πλήρης...
 


Μηνύματα
7.421
Reaction score
6.225
Ήθελα εδώ και αρκετό καιρό να το παραθέσω. Νομίζω ότι τώρα είναι μία κατάλληλη και πρόσφορη ευκαιρία να μελετήσει όστις πραγματικά ενδιαφέρεται τόσο για το θέμα του νήματος αυτού αλλά και εκείνου για τη σημασία της Κλασικής Μουσικής.
Ο ιδιότυπος αλλά σοφός μαέστρος Sergiu Celibidache σε μία σπάνια συνέντευξή του που αξίζει πολλά για όποιον εντρυφήσει σε αυτήν.
 

Μηνύματα
14.541
Reaction score
16.381
Ήθελα εδώ και αρκετό καιρό να το παραθέσω. Νομίζω ότι τώρα είναι μία κατάλληλη και πρόσφορη ευκαιρία να μελετήσει όστις πραγματικά ενδιαφέρεται τόσο για το θέμα του νήματος αυτού αλλά και εκείνου για τη σημασία της Κλασικής Μουσικής.
Ο ιδιότυπος αλλά σοφός μαέστρος Sergiu Celibidache σε μία σπάνια συνέντευξή του που αξίζει πολλά για όποιον εντρυφήσει σε αυτήν.
Αγαπητέ Prince το έχω δεί εδώ και πάρα πολλά χρόνια τώρα.

Καλά έκανες και το πόσταρες.
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Λόγω φόρτου εργασίας το έχασα, αλλά ανέβηκε στο YouTube σήμερα:
 

TGD

Μηνύματα
8.148
Reaction score
8.131
Η επόμενη διάλεξη του "Μίλτου" στις 12 Σεπτεμβρίου:
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.615
Μηνύματα
2.911.150
Members
38.076
Νεότερο μέλος
Paraskevas_
Top