- Μηνύματα
- 870
- Reaction score
- 1.204
Εκλαϊκευμένη πληροφόρηση με προϋποθέσεις
Με αφορμή το άρθρο: ‘’ Μύθοι για Καλώδια τροφοδοσίας συσκευών ‘’ με το παρών θέμα θέλω να πω ότι οι γνώστες ενός αντικειμένου να μπορούν να εκλαϊκεύουν την επιστήμη τους .Εκλαΐκευση, είναι η μεταφορά εξειδικευμένης γνώσης από τα κέντρα παραγωγής της σ’ ένα ευρύτερο κύκλο ανθρώπων, όχι απαραίτητα σχετικών με το θέμα.
Πολλοί όμως αντιμετωπίζουν την εκλαΐκευση σαν μείωση της επιστημονικής ακρίβειας.
Είναι ουσιαστικό η επιστημονική γνώση να διοχετεύεται στο μέσο άνθρωπο σαν εκλαϊκευμένη πληροφόρηση, χωρίς να χάνει το επιστημονικό και ερευνητικό της περιεχόμενο.
Έτσι οι διάφορες κρατικές τουλάχιστον πύλες που απευθύνονται είτε σε επιχειρηματίες , μελλοντικούς επενδυτές…..θα πρέπει να είναι σχεδιασμένες σύμφωνα με τα πιο εξελιγμένα διεθνή πρότυπα ανάπτυξης ιστοσελίδων και να παρέχουν σύντομη και εκλαϊκευμένη πληροφόρηση με στατιστικά στοιχεία, επίσημα έγγραφα θεσμικών ρυθμίσεων και τεκμηριωμένο υλικό αν θέλουν να είναι αναγνώσιμες και από το ευρύτερο κοινό.
Βέβαια σε τεχνικά άρθρα ηλεκτρονικών όσο και να γίνεται προσπάθεια για την εκλαΐκευση του άρθρου είναι δύσκολο να προσεγγιστεί και να κατανοηθεί πλήρως χωρίς να υπάρχουν οι κατάλληλες βασικές γνώσεις φυσικής και ηλεκτροτεχνίας.
Προσωπικά πάντα πίστευα ότι η εκλαϊκευμένη πληροφόρηση με προϋποθέσεις οδηγεί στη ανάταση της γνώσης . Λαμπρό παράδειγμα ήταν τα βιβλία της Σιβιτανειδίου Σχολής σε σχέση με τα αντίστοιχα της αμέσως ανώτερης βαθμίδας , αλλά και οι σημειώσεις καθηγητών ….
Σίγουρα η άκριτη εκλαΐκευση οδηγεί σε εντελώς αντίθετα άκρα και δίνει λαβή σε συντεχνίες. Εννοώ ότι πολλές φορές η υπεραπλούστευση οδηγεί στην υποβάθμιση των θεμάτων συζήτησης. Αυτό το φαινόμενο το βλέπουμε καθημερινά στην TVόπου πολλοί δημοσιογράφοι υποκαθιστούν τον δημιουργικό διάλογο με τη στείρα αντιπαράθεση, με άγονους διαπληκτισμούς, με τη δημιουργία ενός κλίματος σύγκρουσης ανάμεσα στους συμμετέχοντες στη συζήτηση.
Στο αντικείμενο μου (Ηλεκτρονικά) έχω γράψει 3 βιβλία (Σημειώσεις από τα ξενόγλωσσα σεμινάρια και ελεύθερη μετάφραση των εκατοντάδων σελίδων των πρωτοτύπων θέτοντας το προσωπικό μου στυλ – παραλείποντας την πολύ θεωρητική ανάλυση και κρατώντας τα τεχνικά στοιχεία που ήταν ωφέλιμα για τεχνικό )
Ας ορίσουμε τη Φυσική Έννοια μιας μονάδας της φυσικής
Η Φυσική Έννοια (Ορισμός) πχ του Ampere είναι:
Ampère's force law states that there is an attractive or repulsive force between two parallel wires carrying an electric current. This force is used in the formal definition of the ampere, which states that the ampere is the constant current that will produce an attractive force of 2 × 10−7 newtons per metre of length between two straight, parallel conductors of infinite length and negligible circular cross section placed one metre apart in a vacuum.
Μετάφραση:
1 Ampere είναι η τιμή του σταθερού ρεύματος το οποίο αν διαρρέει δυο παράλληλους αγωγούς, άπειρου μήκους και αμελητέας κυκλικής διατομής, που βρίσκονται σε απόσταση 1 μέτρου στο κενό, αναπτύσσεται ανάμεσα τους δύναμη 2×10-7Newton ανά μέτρο μήκους.
Τον ορισμό αυτό για το ampere –τον χρησιμοποιούσα στις ασκήσεις φυσικής στο Λύκειο -ποτέ όμως δεν τον εφάρμοσα έτσι στα 45 έτη υπηρεσίας μου ως τεχνικός.
Οι τεχνικοί τον καταλαβαίνουν σαν:
''1 ampere είναι το ηλεκτρικό ρεύμα που περνάει από ένα αγώγιμο μέσο που έχει αντίσταση 1 ΩΜ στα άκρα της οποίας εφαρμόζεται μια πηγή τάσεως 1 volt ''
Μπορεί αυτό να είναι μια απ' τις ιδιότητες του ρεύματος -ο νόμος του ΩΜ - όμως έτσι τον ξέρουν και έτσι τον καταλαβαίνουν.
Βέβαια το πώς αντιλαμβάνονται οι τεχνικοί ή το πώς τους βολεύει να αντιλαμβάνονται (απλουστευμένες σχέσεις που όμως εφαρμόζονται ευκολότερα) είναι άλλο θέμα.
Όταν όμως κάποιος θέλει να εμβαθύνει είναι υποχρεωμένος να κατανοήσει συγκεκριμένα πράγματα και πάντα υπάρχουν προαπαιτούμενα για αυτό (γνώση της θεωρίας Φυσικής).
Καμιά εφαρμογή δεν θα είχε υπόσταση αν δεν βασιζόταν σε θεωρητική στοιχειοθέτηση.
Βέβαια ένας τεχνικός μπορεί να επισκευάσει, να εγκαταστήσει ή να κατανοήσει μερικώς μια συσκευή βασιζόμενος σε τυποποιημένες διαδικασίες τις οποίες όμως έχουν δημιουργήσει θεωρητικοί επιστήμονες σε βάθος χρόνου.
Έτσι ένας τεχνικός πιθανόν να μη μπορεί να διαγνώσει τα πάντα σε ένα αντικείμενο χωρίς θεωρητική κατάρτιση και γνώσεις ανωτέρων μαθηματικών, πόσο μάλλον ένας απλός χρήστης του αντικειμένου .
Έτσι η θεωρία δεν είναι πάντα απαραίτητη στο εκτελεστικό πεδίο ενός αντικειμένου όμως η θεωρία είναι σημαντική στο ερευνητικό αλλά και στο εξελικτικό πεδίο .
Αν κάποιος χρήστης Hi Fi μου έλεγε " φαντάζομαι ότι...πιστεύω ότι….η γνώμη μου είναι ότι…."
θα του απαντούσα ότι είναι μία προσωπική γνώμη που έχει σύμφωνα με την ενασχόλησή του με το HiFi και όχι μία εμπεριστατωμένη γνώση που μπορεί να επιβεβαιωθεί με βιβλιογραφία με σχετικά άρθρα του διαδικτύου ή έστω με κάποιον ακαδημαϊκό τρόπο. Δεν είναι απλό ;
Σε τέτοια θέματα οι σχολιάζοντες αρνητικά αν μάχονται με την απαιτούμενη σεμνότητα στα επιχειρήματα τους δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα και επωφελούνται άπαντες.
Εγώ, ειδικά για το θέμα του καλωδίου τροφοδοσίας , προσπάθησα να το κάνω προσιτό σε όλους αυτό το τόσο "δύσκολο" πολυσυζητημένο θέμα και δεν επιθυμώ διαχωρισμό ανάμεσα σε ειδήμονες και μη.
Στο κάτω - κάτω φιλοξενούμαστε από μια ιστοσελίδα που είναι ένας δημόσιος χώρος που ο καθένας κρίνεται απ' τα γραφόμενά του (και ήδη αυτό συμβαίνει).