- Μηνύματα
- 813
- Reaction score
- 1.789
Μοιράζομαι δημόσια τις εμπειρίες μου σε ένα μεγάααααλο κείμενο με την ελπίδα ότι θα συνδράμω βοηθητικά σε άλλους φίλους που ίσως σκέφτονται κάτι παρόμοιο, παραθέτοντας χωρίς ωραιοποιήσεις τα προβλήματα, τις παρατηρήσεις και τα συμπεράσματα μου από την διαδικασία και όχι τόσο για να «παρουσιάσω» το σύστημα μου. Επίσης τα όποια συμπεράσματα είναι από την πλευρά του ημιμαθή- άσχετου και προφανώς όλα θα επιδέχονται διόρθωση. Τα παραθέτω περισσότερο σαν εμπειρία και προσωπική άποψη παρά σαν πανάκεια.
Πάμε.
Το 2019 πήρα απόφαση να ανανεώσω το σύστημά μου που μέχρι τότε αποτελούταν από Sonus Faber Grand Piano ηχεία, σχετικά παλιούς (2000) Classe ενισχυτές (προ- τελικός) και ένα Εsoteric X-05 για πηγή. Η αφορμή ήταν η ανακαίνιση του σαλονιού μας και το νέο στήσιμο στα έπιπλα που δεν μου επέτρεπε να χρησιμοποιήσω εύκολα ηχεία δαπέδου. Φυσικά υπήρχε και το budget αλλιώς μια χαρά θα βολευόμουν και με τον υπάρχον εξοπλισμό.
Συμπέρασμα 0 (Βασικό): το hi-fi απαιτεί σεβαστά ποσά ακόμα και στην εισαγωγική του κατηγορία. Κατά κύριο λόγο απευθύνεται σε ανθρώπους που έχουν να χαλάσουν και σε αυτό ξεδίνουν μέρος του καταναλωτισμού τους. Αν είσαι νέος και το σκέφτεσαι, σκέψου καλά αν και πόσα λεφτά θες να ακουμπήσεις για να «ακούς καλά». Τέλειο σύστημα δεν υπάρχει. Από το budget κρίνονται όλα.
Η αρχική μου ιδέα ήταν να στήσω κάτι minimal με μια πηγή που θα παίζει άυλο υλικό και ενεργά ηχεία. Ναι! Είχα σκεφτεί για ενεργά πριν μπω στο Avsite . Επειδή είχα να ασχοληθώ χρόνια με το «χόμπυ» άρχισα να διαβάζω sites, κυρίως εξωτερικού αφού υπέθεσα ότι η Ελληνικές κοινότητες θα είχαν πεθάνει λόγω κρίσης, για να δω που βρισκόμαστε. Χάθηκα! Πολλές και αντικρουόμενες απόψεις που αν δεν έχεις γνώσεις είναι δύσκολο να τις αντιπαρέλθεις. Ωστόσο πήρα μια ιδέα για τις εξελίξεις και κυριότερα για την επέλαση των τεχνολογιών ισοστάθμισης και της σημασίας του χώρου που αντιπαρέρχονται την παλαιότερα κραταιά ιδέα του «καθαρού» ήχου και του focus μόνο στα «μηχανήματα». Επίσης κατάλαβα ότι τα ψηφιακά, τη τελευταία δεκαετία περίπου, έτρεξαν με ρυθμό ανάπτυξης παρόμοιo με αυτό των CPU τις 2 προηγούμενες, άρα κάτι αξιοπρεπές και value for money θα ήταν για εμένα καλύτερη επιλογή να ακουμπήσω τα λεφτά μου, διότι υπάρχει περίπτωση σε 3-4 χρόνια να είναι τελείως παρωχημένο.
Τότε αποφάσισα να δοκιμάσω και τα sites που ήξερα από παλιά και έφτασα ξανά στο avsite και έπεσα στον χαμό! Τι ενεργά, τι ισοσταθμίσεις, τι subs, τι πολυκάναλα! Τσακωμοί και πανικός . Η αλήθεια είναι, για να παινέψουμε και τον τόπο μας, υπάρχουν άρθρα (δυστυχώς διάσπαρτα) στο avsite που είναι διαμάντια και εξαιρετικά ενδιαφέροντα για όποιον θέλει να ασχοληθεί και να μάθει και μάλιστα χωρίς την όποια δυσκολία μπορεί να παρουσιάζει η ξένη γλώσσα (αν και υπάρχει μέλος που τα κείμενά του θα ήταν πιο ευκολονόητα αν ήταν σε άγνωστη ξένη γλώσσα ). Από τα πρώτα αναγνώσματα εδώ άρχισα να ψυλλιάζομαι για τις εφαρμογές των subwoofer τα οποία η αλήθεια είναι όποτε είχα ακούσει, σε μέτρια και κακά πολυκάναλα συστήματα, δεν μου άρεσαν.
Να μην πολυλογώ, ξεκίνησα με κάποιες ερωτήσεις πολύ βασικές (βλέπε θέμα «Πολλές ερωτήσεις») και διάφοροι φίλοι έφαγαν τον χρόνο τους απαντώντας, να με καθοδηγήσουν στα βασικά του στησίματος ενός νέου συστήματος. Όποιος δεν βαριέται μπορεί να ανατρέξει στο θέμα μιας και έχει αρκετές λεπτομέρειες και μετρήσεις.
Συμπέρασμα 1: είναι από ανώφελο μέχρι αγενές να περιμένει κάποιος ότι θα γράψει 2 λόγια και θα του βρουν οι «μάγκες» την λύση. Παρά την καλή πρόθεση των περισσοτέρων, απαιτείται σταχυολόγηση των απόψεων, πάρα πολύ διάβασμα και προσωπική ενασχόληση για να μη γίνουν σοβαρά λάθη που κοστίζουν χρήμα, χρόνο και εκνευρισμό. Προσωπικά το είχα δει σαν project γνώσης παρά σαν project αποτελέσματος και έτσι ποτέ δεν αναθεμάτισα τον χρόνο που έφαγα και ούτε θα είχα και πρόβλημα αν το αποτέλεσμα δεν είναι το καλύτερο δυνατό. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση πρέπει να πληρωθεί κάποιος που ξέρει για να σου κάνει την δουλειά. (βλέπε συμπέρασμα 0)
Μέσω του site και παραινέσεις κάποιων μελών ήρθα σε επαφή με τον Αλέξη Ζαπάντη ο οποίος με βοήθησε πάρα πολύ και με καθοδήγησε ορθά τόσο με φιλικές όσο και με επαγγελματικές συμβουλές και τον ευχαριστώ και δημόσια για αυτό.
Συμπέρασμα 2: παρόλο που το τελικό στήσιμο το έτρεξα σε μεγάλο βαθμό μόνος μου, είναι πολύ σημαντικό το ποιον/ποιους θα επιλέξεις να συνεργαστείς. Ο Αλέξης έχει 1.500 προβλήματα που διαφωνώ μαζί του (και του τα έχω πει και προσωπικά) αλλά πάνω απ’ όλα έχει διάθεση, στοιχειοθετημένη άποψη και δεν σε βλέπει σαν όρθιο ευρώ! Προτερήματα που κατά την γνώμη μου υπερκεράζουν τα όποια αρνητικά στοιχεία (ουδείς τέλειος εξάλλου). Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, πέρα από το ότι οφείλω να ευχαριστήσω τον Αλέξη, δεν έχω σκοπό να κάνω διαφήμιση. Το ότι εγώ έχω θετική εμπειρία με τον Ζαπ, δεν σημαίνει ότι θα έχει και κάποιος άλλος. Επίσης δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και άλλοι αξιόλογοι επαγγελματίες στην αγορά. Δεν είμαι στην «πιάτσα» και ούτε με ενδιαφέρει να μπω, άρα απλώς δεν ξέρω.
Ο χώρος
Πρόκειται για ένα σαλόνι σε διαμέρισμα σε κεντρική περιοχή της Αθήνας στο οποίο μένουμε με ενοίκιο. Επειδή η γειτονιά είναι σχετικά ήσυχη και ο όροφος είναι 6ος , ο εξωτερικός θόρυβος είναι σε ανεκτά επίπεδα (ανάλογα τις ώρες από 32-38db). Ωστόσο δεν ξέρω πόσο πολύ θα μπορούσα να υπογραμμίσω την σημασία του θορύβου υποβάθρου σε αυτό που αντιλαμβάνομαι από το σύστημα. Όλοι μας το ξέρουμε και όλοι το ξεχνάμε. Σε προηγούμενο σπίτι που ήμουν 30 μέτρα από την Λεωφ. Μεσογείων σε παλιά πολυκατοικία με μέτρια ηχομόνωση και παλιά κουφώματα, όποια προσπάθεια και να έκανα δεν είχε αποτέλεσμα. Άρα…
Συμπέρασμα 3: αν δεν μπορούμε να έχουμε ένα σχετικά χαμηλό θόρυβο στον χώρο ακρόασης δεν έχει νόημα να επενδύσουμε πολλά λεφτά για σύστημα. Ας πάρουμε κάτι λιγότερο/ φθηνότερο να ακούμε την μουσικούλα μας και όλα ωραία. Υπάρχουν και άλλα χόμπυ να ασχοληθεί κάποιος.
Το σαλόνι είναι πολύ μακρόστενο όπως μπορείτε να δείτε και στην κάτοψη με διαστάσεις χοντρικά 8,1-8,5m μήκος, 3,75 μέγιστο πλάτος και 2,8 ταβάνι.
Εδώ είναι μια κάτοψη του δωματίου.
Και εδώ μια άποψη του κύριου χώρου με τη μικρή μας Φρόσω στη θέση ακρόασης να απολαμβάνει Shostakovich
Πριν την ανακαίνιση το σαλόνι ήταν στημένο αλλιώς με τον καναπέ μπροστά στην μπαλκονόπορτα και το σύστημα εκεί που είναι ο καναπές τώρα. Για λόγους αισθητικής αποφασίστηκε ότι θα στήσουμε το σαλόνι αλλιώς για να ανοίξει ο χώρος και να εκμεταλλευτούμε τη μεγάλη τζαμαρία στην οποία μέχρι τότε είχαμε πλάτη. Αυτό σημαίνει ότι το στήσιμο θα έπρεπε να γίνει στον μικρό τοίχο με το τζάκι στη μέση.
Παρατήρηση: στατιστικά στα περισσότερα δωμάτια/ σαλόνια που έχω δει σε φίλους και στο site, συνήθως προσφέρεται η μικρή πλευρά για στήσιμο, με την έννοια ότι τις περισσότερες φορές έχει μια σχετική ομοιομορφία ανακλάσεων και δίνει ικανή απόσταση στην θέση ακρόασης από τον πίσω τοίχο. Το δε τζάκι, δυστυχώς αποτελεί ακουστικά και χωροταξικά μόνο πρόβλημα. Στην δική μου περίπτωση θα ήταν πολύ πιο όμορφα και πρακτικά τα πράγματα χωρίς το τζάκι και θα είχα επίσης και πολύ καλές ευκαιρίες αναβάθμισης σε πολυκάναλο στο μέλλον.
Το στήσιμο στον μικρό τοίχο έχει το προτέρημα ότι μπορώ να ρυθμίσω την θέση ακρόασης σχετικά εύκολα μετακινώντας την πολυθρόνα (με περιθώριο περίπου 1m) και δεν έχω πρόβλημα καθόλου με τον πίσω τοίχο ο οποίος πέρα από μακριά (>4m) είναι και γεμάτος βιβλία.
Τα προβλήματα:
Το ένα πρόβλημα είναι πως επειδή το δωμάτιο είναι «στενό», οι πλαϊνές ανακλάσεις είναι έντονες λόγω μικρής απόστασης (67cm τα twitter). Επίσης από την μια υπάρχει τοίχος ενώ από την άλλη μεγάλη μπαλκονόπορτα (2,5 μέτρα) άρα η ποιότητα και η ένταση των ανακλάσεων είναι ανομοιόμορφη για κάθε κανάλι. Αυτό επιδεινώνεται από το στήσιμο των επίπλων αφού το δεξί έχει ένα μεγάλο καναπέ μπροστά του ενώ στην αριστερή πλευρά το δωμάτιο είναι πιο «γυμνό».
Το άλλο (και πιο σημαντικό κατά την γνώμη μου) πρόβλημα είναι ότι ο μπροστά τοίχος δεν είναι ομοιόμορφος και το μέρος του τοίχου πίσω από το αριστερό ηχείο σε σχέση με αυτό πίσω από το δεξιό έχουν 40cm διαφορά όπως φαίνεται στην κάτοψη. Το αποτέλεσμα είναι πως δεν μπορείς να «παίξεις» με τις πίσω ανακλάσεις σωστά και δεν υπάρχει κάποια θέση που θα φέρει στην καλύτερη δυνατή θέση και το αριστερό και το δεξί κανάλι ταυτόχρονα. Το κάθε ηχείο λοιπόν έχει διαφορετικές ακυρώσεις και αυτό είναι ένα πρόβλημα εξ’ αρχής.
Συμπέρασμα 4: είναι εξαιρετικά χρήσιμη η κάτοψη του χώρου και η τοποθέτηση των επίπλων και του συστήματος του χώρου για να καταλάβει κάποιος πως θα στήσει. Υπάρχουν άπειρα free online software για αυτό. Εγώ διάλεξα τυχαία το roomtodo (www.roomtodo.com ) το οποίο με βοήθησε πάρα πολύ και ανέδειξε εγκαίρως όλα τα προβλήματα που θα είχα να αντιμετωπίσω.
Συμπέρασμα 5: υπάρχουν πάρα πολλά SBIR & RT60 calculators στο internet καθώς και το πλέον εξαιρετικό room simulation του REW που μας επιτρέπουν να πάρουμε «πριν ψωνίσουμε» μια καλή εικόνα των προβλημάτων που θα έχει ο χώρος μας. Τα αποτελέσματα προσομοίωσης ας τα δεχθούμε σαν ενδεικτικά μέχρι να γίνει κάποια επικύρωση με μετρήσεις καθώς βασίζονται σε τέλειους παραλληλόγραμμους χώρους.
TBC (δεν ήξερα ότι έχει όριο χαρακτήρων).
Πάμε.
Το 2019 πήρα απόφαση να ανανεώσω το σύστημά μου που μέχρι τότε αποτελούταν από Sonus Faber Grand Piano ηχεία, σχετικά παλιούς (2000) Classe ενισχυτές (προ- τελικός) και ένα Εsoteric X-05 για πηγή. Η αφορμή ήταν η ανακαίνιση του σαλονιού μας και το νέο στήσιμο στα έπιπλα που δεν μου επέτρεπε να χρησιμοποιήσω εύκολα ηχεία δαπέδου. Φυσικά υπήρχε και το budget αλλιώς μια χαρά θα βολευόμουν και με τον υπάρχον εξοπλισμό.
Συμπέρασμα 0 (Βασικό): το hi-fi απαιτεί σεβαστά ποσά ακόμα και στην εισαγωγική του κατηγορία. Κατά κύριο λόγο απευθύνεται σε ανθρώπους που έχουν να χαλάσουν και σε αυτό ξεδίνουν μέρος του καταναλωτισμού τους. Αν είσαι νέος και το σκέφτεσαι, σκέψου καλά αν και πόσα λεφτά θες να ακουμπήσεις για να «ακούς καλά». Τέλειο σύστημα δεν υπάρχει. Από το budget κρίνονται όλα.
Η αρχική μου ιδέα ήταν να στήσω κάτι minimal με μια πηγή που θα παίζει άυλο υλικό και ενεργά ηχεία. Ναι! Είχα σκεφτεί για ενεργά πριν μπω στο Avsite . Επειδή είχα να ασχοληθώ χρόνια με το «χόμπυ» άρχισα να διαβάζω sites, κυρίως εξωτερικού αφού υπέθεσα ότι η Ελληνικές κοινότητες θα είχαν πεθάνει λόγω κρίσης, για να δω που βρισκόμαστε. Χάθηκα! Πολλές και αντικρουόμενες απόψεις που αν δεν έχεις γνώσεις είναι δύσκολο να τις αντιπαρέλθεις. Ωστόσο πήρα μια ιδέα για τις εξελίξεις και κυριότερα για την επέλαση των τεχνολογιών ισοστάθμισης και της σημασίας του χώρου που αντιπαρέρχονται την παλαιότερα κραταιά ιδέα του «καθαρού» ήχου και του focus μόνο στα «μηχανήματα». Επίσης κατάλαβα ότι τα ψηφιακά, τη τελευταία δεκαετία περίπου, έτρεξαν με ρυθμό ανάπτυξης παρόμοιo με αυτό των CPU τις 2 προηγούμενες, άρα κάτι αξιοπρεπές και value for money θα ήταν για εμένα καλύτερη επιλογή να ακουμπήσω τα λεφτά μου, διότι υπάρχει περίπτωση σε 3-4 χρόνια να είναι τελείως παρωχημένο.
Τότε αποφάσισα να δοκιμάσω και τα sites που ήξερα από παλιά και έφτασα ξανά στο avsite και έπεσα στον χαμό! Τι ενεργά, τι ισοσταθμίσεις, τι subs, τι πολυκάναλα! Τσακωμοί και πανικός . Η αλήθεια είναι, για να παινέψουμε και τον τόπο μας, υπάρχουν άρθρα (δυστυχώς διάσπαρτα) στο avsite που είναι διαμάντια και εξαιρετικά ενδιαφέροντα για όποιον θέλει να ασχοληθεί και να μάθει και μάλιστα χωρίς την όποια δυσκολία μπορεί να παρουσιάζει η ξένη γλώσσα (αν και υπάρχει μέλος που τα κείμενά του θα ήταν πιο ευκολονόητα αν ήταν σε άγνωστη ξένη γλώσσα ). Από τα πρώτα αναγνώσματα εδώ άρχισα να ψυλλιάζομαι για τις εφαρμογές των subwoofer τα οποία η αλήθεια είναι όποτε είχα ακούσει, σε μέτρια και κακά πολυκάναλα συστήματα, δεν μου άρεσαν.
Να μην πολυλογώ, ξεκίνησα με κάποιες ερωτήσεις πολύ βασικές (βλέπε θέμα «Πολλές ερωτήσεις») και διάφοροι φίλοι έφαγαν τον χρόνο τους απαντώντας, να με καθοδηγήσουν στα βασικά του στησίματος ενός νέου συστήματος. Όποιος δεν βαριέται μπορεί να ανατρέξει στο θέμα μιας και έχει αρκετές λεπτομέρειες και μετρήσεις.
Συμπέρασμα 1: είναι από ανώφελο μέχρι αγενές να περιμένει κάποιος ότι θα γράψει 2 λόγια και θα του βρουν οι «μάγκες» την λύση. Παρά την καλή πρόθεση των περισσοτέρων, απαιτείται σταχυολόγηση των απόψεων, πάρα πολύ διάβασμα και προσωπική ενασχόληση για να μη γίνουν σοβαρά λάθη που κοστίζουν χρήμα, χρόνο και εκνευρισμό. Προσωπικά το είχα δει σαν project γνώσης παρά σαν project αποτελέσματος και έτσι ποτέ δεν αναθεμάτισα τον χρόνο που έφαγα και ούτε θα είχα και πρόβλημα αν το αποτέλεσμα δεν είναι το καλύτερο δυνατό. Σε οποιαδήποτε άλλη περίπτωση πρέπει να πληρωθεί κάποιος που ξέρει για να σου κάνει την δουλειά. (βλέπε συμπέρασμα 0)
Μέσω του site και παραινέσεις κάποιων μελών ήρθα σε επαφή με τον Αλέξη Ζαπάντη ο οποίος με βοήθησε πάρα πολύ και με καθοδήγησε ορθά τόσο με φιλικές όσο και με επαγγελματικές συμβουλές και τον ευχαριστώ και δημόσια για αυτό.
Συμπέρασμα 2: παρόλο που το τελικό στήσιμο το έτρεξα σε μεγάλο βαθμό μόνος μου, είναι πολύ σημαντικό το ποιον/ποιους θα επιλέξεις να συνεργαστείς. Ο Αλέξης έχει 1.500 προβλήματα που διαφωνώ μαζί του (και του τα έχω πει και προσωπικά) αλλά πάνω απ’ όλα έχει διάθεση, στοιχειοθετημένη άποψη και δεν σε βλέπει σαν όρθιο ευρώ! Προτερήματα που κατά την γνώμη μου υπερκεράζουν τα όποια αρνητικά στοιχεία (ουδείς τέλειος εξάλλου). Για να μην έχουμε παρεξηγήσεις, πέρα από το ότι οφείλω να ευχαριστήσω τον Αλέξη, δεν έχω σκοπό να κάνω διαφήμιση. Το ότι εγώ έχω θετική εμπειρία με τον Ζαπ, δεν σημαίνει ότι θα έχει και κάποιος άλλος. Επίσης δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και άλλοι αξιόλογοι επαγγελματίες στην αγορά. Δεν είμαι στην «πιάτσα» και ούτε με ενδιαφέρει να μπω, άρα απλώς δεν ξέρω.
Ο χώρος
Πρόκειται για ένα σαλόνι σε διαμέρισμα σε κεντρική περιοχή της Αθήνας στο οποίο μένουμε με ενοίκιο. Επειδή η γειτονιά είναι σχετικά ήσυχη και ο όροφος είναι 6ος , ο εξωτερικός θόρυβος είναι σε ανεκτά επίπεδα (ανάλογα τις ώρες από 32-38db). Ωστόσο δεν ξέρω πόσο πολύ θα μπορούσα να υπογραμμίσω την σημασία του θορύβου υποβάθρου σε αυτό που αντιλαμβάνομαι από το σύστημα. Όλοι μας το ξέρουμε και όλοι το ξεχνάμε. Σε προηγούμενο σπίτι που ήμουν 30 μέτρα από την Λεωφ. Μεσογείων σε παλιά πολυκατοικία με μέτρια ηχομόνωση και παλιά κουφώματα, όποια προσπάθεια και να έκανα δεν είχε αποτέλεσμα. Άρα…
Συμπέρασμα 3: αν δεν μπορούμε να έχουμε ένα σχετικά χαμηλό θόρυβο στον χώρο ακρόασης δεν έχει νόημα να επενδύσουμε πολλά λεφτά για σύστημα. Ας πάρουμε κάτι λιγότερο/ φθηνότερο να ακούμε την μουσικούλα μας και όλα ωραία. Υπάρχουν και άλλα χόμπυ να ασχοληθεί κάποιος.
Το σαλόνι είναι πολύ μακρόστενο όπως μπορείτε να δείτε και στην κάτοψη με διαστάσεις χοντρικά 8,1-8,5m μήκος, 3,75 μέγιστο πλάτος και 2,8 ταβάνι.
Εδώ είναι μια κάτοψη του δωματίου.
Και εδώ μια άποψη του κύριου χώρου με τη μικρή μας Φρόσω στη θέση ακρόασης να απολαμβάνει Shostakovich
Πριν την ανακαίνιση το σαλόνι ήταν στημένο αλλιώς με τον καναπέ μπροστά στην μπαλκονόπορτα και το σύστημα εκεί που είναι ο καναπές τώρα. Για λόγους αισθητικής αποφασίστηκε ότι θα στήσουμε το σαλόνι αλλιώς για να ανοίξει ο χώρος και να εκμεταλλευτούμε τη μεγάλη τζαμαρία στην οποία μέχρι τότε είχαμε πλάτη. Αυτό σημαίνει ότι το στήσιμο θα έπρεπε να γίνει στον μικρό τοίχο με το τζάκι στη μέση.
Παρατήρηση: στατιστικά στα περισσότερα δωμάτια/ σαλόνια που έχω δει σε φίλους και στο site, συνήθως προσφέρεται η μικρή πλευρά για στήσιμο, με την έννοια ότι τις περισσότερες φορές έχει μια σχετική ομοιομορφία ανακλάσεων και δίνει ικανή απόσταση στην θέση ακρόασης από τον πίσω τοίχο. Το δε τζάκι, δυστυχώς αποτελεί ακουστικά και χωροταξικά μόνο πρόβλημα. Στην δική μου περίπτωση θα ήταν πολύ πιο όμορφα και πρακτικά τα πράγματα χωρίς το τζάκι και θα είχα επίσης και πολύ καλές ευκαιρίες αναβάθμισης σε πολυκάναλο στο μέλλον.
Το στήσιμο στον μικρό τοίχο έχει το προτέρημα ότι μπορώ να ρυθμίσω την θέση ακρόασης σχετικά εύκολα μετακινώντας την πολυθρόνα (με περιθώριο περίπου 1m) και δεν έχω πρόβλημα καθόλου με τον πίσω τοίχο ο οποίος πέρα από μακριά (>4m) είναι και γεμάτος βιβλία.
Τα προβλήματα:
Το ένα πρόβλημα είναι πως επειδή το δωμάτιο είναι «στενό», οι πλαϊνές ανακλάσεις είναι έντονες λόγω μικρής απόστασης (67cm τα twitter). Επίσης από την μια υπάρχει τοίχος ενώ από την άλλη μεγάλη μπαλκονόπορτα (2,5 μέτρα) άρα η ποιότητα και η ένταση των ανακλάσεων είναι ανομοιόμορφη για κάθε κανάλι. Αυτό επιδεινώνεται από το στήσιμο των επίπλων αφού το δεξί έχει ένα μεγάλο καναπέ μπροστά του ενώ στην αριστερή πλευρά το δωμάτιο είναι πιο «γυμνό».
Το άλλο (και πιο σημαντικό κατά την γνώμη μου) πρόβλημα είναι ότι ο μπροστά τοίχος δεν είναι ομοιόμορφος και το μέρος του τοίχου πίσω από το αριστερό ηχείο σε σχέση με αυτό πίσω από το δεξιό έχουν 40cm διαφορά όπως φαίνεται στην κάτοψη. Το αποτέλεσμα είναι πως δεν μπορείς να «παίξεις» με τις πίσω ανακλάσεις σωστά και δεν υπάρχει κάποια θέση που θα φέρει στην καλύτερη δυνατή θέση και το αριστερό και το δεξί κανάλι ταυτόχρονα. Το κάθε ηχείο λοιπόν έχει διαφορετικές ακυρώσεις και αυτό είναι ένα πρόβλημα εξ’ αρχής.
Συμπέρασμα 4: είναι εξαιρετικά χρήσιμη η κάτοψη του χώρου και η τοποθέτηση των επίπλων και του συστήματος του χώρου για να καταλάβει κάποιος πως θα στήσει. Υπάρχουν άπειρα free online software για αυτό. Εγώ διάλεξα τυχαία το roomtodo (www.roomtodo.com ) το οποίο με βοήθησε πάρα πολύ και ανέδειξε εγκαίρως όλα τα προβλήματα που θα είχα να αντιμετωπίσω.
Συμπέρασμα 5: υπάρχουν πάρα πολλά SBIR & RT60 calculators στο internet καθώς και το πλέον εξαιρετικό room simulation του REW που μας επιτρέπουν να πάρουμε «πριν ψωνίσουμε» μια καλή εικόνα των προβλημάτων που θα έχει ο χώρος μας. Τα αποτελέσματα προσομοίωσης ας τα δεχθούμε σαν ενδεικτικά μέχρι να γίνει κάποια επικύρωση με μετρήσεις καθώς βασίζονται σε τέλειους παραλληλόγραμμους χώρους.
TBC (δεν ήξερα ότι έχει όριο χαρακτήρων).