- Μηνύματα
- 17.344
- Reaction score
- 56.882
Σε αυτό το νήμα θα εκθέσουμε εν συντομία τι είναι το ανοίκειο σε πολλούς ακροαματικόφιλους spinorama και γιατί θα έπρεπε ν'απασχολεί οποιονδήποτε υποψήφιο αγοραστή ηχείων.
Ως πρόλογος αναφέρεται ότι τα σχετικά με τη σύστασή του δεδομένα έχουν θεμελιωθεί πέραν οποιασδήποτε αμφισβήτησης από καταξιωμένες μελέτες από επιστήμονες όπως οι Δόκτορες Floyd Toole & Sean Olive που δεν είχαν μείνει σε θεωρητικό πεδίο,αλλά βασίζονταν πάνω απ'όλα σε ομάδες ακροατών κάθε κατηγορίας υπό συνθήκες διπλής τυφλής δοκιμής.
Η αξιολόγηση μέσω spinorama ισχύει απαράβατα για οποιαδήποτε κατηγορία ηχείων,είτε οικιακής είτε επαγγελματικής χρήσης.Όποιος ισχυρίζεται ότι κάποιο ηχείο μπορεί να έχει παραβατικό spinorama για τον τάδε ή δείνα λόγο που υποτίθεται θα το εξισορροπούσε σε ανάγκες ή γούστα ιδιαίτερων χρηστών είτε είναι άσχετος είτε εξαπατά συνειδητά.
Για τη δημιουργία μιας παράστασης spinorama απαιτούνται πολλαπλές λήψεις υπό διαφορετικές γωνίες πάνω σε οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα και αυστηρά υπό συνθήκες ανηχοϊκές ή ψευδοανηχοϊκές,αφού δεν γίνεται να υπεισέρχεται στα εξαγόμενα στοιχεία η παραμικρή ανταπόκριση από συγκεκριμένο χώρο.Ελλείψει ανηχοϊκού θαλάμου,για τη δημιουργία ψευδοανηχοϊκών συνθηκών απαιτούνται συσκευές τύπου Klippel με λογισμικό που φτιάχνει κατά τη λήψη χρονικά ΄΄παράθυρα΄΄ όπου δεν θα ίσχυε ανταπόκριση από το χώρο.
Στην επόμενη εικόνα οι κουκκίδες αναπαριστούν διαδοχικές θέσεις λήψης πάνω στα οβελιαία επίπεδα όπως εκείνα καθορίζονται από τη θέση του tweeter για το εκάστοτε μετρούμενο ηχείο.
Το spinorama είναι μια παράσταση περιέχουσα στο άνω τμήμα τέσσαρες καμπύλες απόκρισης και στο κάτω τμήμα συνήθως δύο καμπύλες ΄΄δεικτών΄΄ προερχόμενες από αλγεβρική πράξη μεταξύ των άνω τεσσάρων.Βλέπουμε για παράδειγμα τη μέτρηση από ένα ακριβό audiophile ηχείο :
Ας πάρουμε τις καμπύλες με τη σειρά...Η πρώτη καμπύλη με μαύρο χρώμα αναπαριστά την on-axis απόκριση υπό γωνία 0 μοιρών σε οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα...Έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα κατά το λογαριασμό για την απόδοση δεδομένου ηχείου,αφού οι έντονες ανισορροπίες πάνω σε αυτήν είναι δείγμα κακής σχεδίασης από το ξεκίνημα ενώ οι απόπειρες προσαρμογής σε δεδομένο χώρο μέσα από ισοστάθμιση στις περισσότερες περιπτώσεις τείνουν να είναι ανώφελες - όπως θα φανεί στη συνέχεια...Garbage in-garbage out ,όπως αρέσκονται να λένε αρκετοί ακροαματικόφιλοι...
Σημειώνεται εδώ ότι κακή on-axis απόκριση σε συγκεκριμένο setup μπορεί κάλλιστα να προκύψει λ.χ. και από ηχείο που θα είχε καλό μεν spinorama,αλλά του οποίου η εμπέδηση θα είχε μεγάλες διακυμάνσεις που θα χαλούσαν την ποιότητα οδήγησης από τελικό ενισχυτή με σχετικά υψηλή αντίσταση εξόδου,όπως οι λυχνιακές υλοποιήσεις στην πλειοψηφία τους...
Η δεύτερη καμπύλη (πράσινη) αναπαριστά το λεγόμενο ΄΄ακροαματικό παράθυρο΄΄ (listening window)...Αυτή είναι ο μέσος όρος 9 μετρήσεων στις εξής θέσεις λήψης: 0 μοίρες, συν/πλην 10 συν/πλην 20,συν/πλην 30 μοίρες off-axis στο οριζόντιο επίπεδο και συν/πλην 10 μοίρες στο κατακόρυφο επίπεδο...Αυτές οι θέσεις αντιστοιχούν σε περιθώριο γωνιών υπό τις οποίες μπορεί να βρεθεί η κεφαλή του κεντρικού ακροατή καθώς και οι κεφαλές από διπλανούς του συνυπάρχοντες ακροατές...
Η καμπύλη αυτή πρέπει ιδανικά να είναι όσο πιο κοντιινή γίνεται (διαφορά τάξης 1 dB )ως προς την πρώτη...Αποκλίσεις τάξης από 2 dB και άνω και σε εύρος ανώτερο της μισής οκτάβας φανερώνουν ελαττώματα στην υλοποίηση που θα υποβαθμίζουν την ακροαματική απόδοση υπό οποιεσδήποτε συνθήκες,αφού έστω κι ευρισκόμενος πάνω στο MLP ο κεντρικός ακροατής δεν γίνεται να κρατιόταν...μαρμαρωμένος ή ΄΄στήλη άλατος΄΄.
Η τρίτη κατά σειρά καμπύλη (κόκκινη) αναπαριστά το περιθώριο ΄΄πρώιμων ανακλάσεων΄΄ (early reflections)...Αυτή είναι ο μέσος όρος από σετ άλλων οκτώ μετρήσεων,υπό ανώτερες γωνίες απόκλισης :συν/πλην 40 μοίρες ,συν/πλην 60 μοίρες,συν.πλην 80 μοίρες από τον οριζόντιο άξονα και συν/πλην 50 μοίρες από τον κατακόρυφο.Αυτές οι θέσεις αντιστοιχούν σε ηχητική ενέργεια που θα πηγαίνει στα πλησιέστερα τοιχωματικά όρια ή μεγάλες κοντινές στα ηχεία επιφάνειες,επιστρέφοντας ανακλώμενη στον ακροατή μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα...
Θέλουμε την τρίτη καμπύλη να έχει διαδρομή όσο πιο πιστή γίνεται ως προς τη μορφή της πρώτης,μολονότι καθώς ανέρχονται οι οκτάβες και αυξάνεται η κατευθυντικότητα θα εμφανίζεται στις συμβατικές υλοποιήσεις κάποια διαφορά στάθμης σε dB.Έχει διαπιστωθεί ότι όσο πιο πολύ μοιάζει η ανακλώμενη ενέργεια που επιστρέφει γρήγορα στον ακροατή με την άμεσα εκπεμπόμενη από το ηχείο,τόσο πιο ικανοποιητική θα είναι η ακροαματική απόδοση,με την αντιλαμβανόμενη τονική ισορροπία και στερεοφωνική απεικόνιση - εννοείται εφόσον η on-axis απόκριση δεν θα παρουσίαζε ανωμαλίες...
Η τέταρτη (μπλε) από τις ανώτερες καμπύλες είναι ο ΄΄ζυγισμένος΄΄ μέσος όρος από το σύνολο μετρήσεων όπως θα έχουν προκύψει με λήψεις απ'όλες τις κατευθύνσεις σε καθεμία κουκκίδα από την αρχική εικόνα...Ορίζεται ως καμπύλη ΄΄ηχητικής ισχύος΄΄ (sound power),συμβολίζοντας το μέσο όρο ηχητικής ενέργειας που διασπείρεται προς όλες τις κατευθύνσεις μέσα στο χώρο ακρόασης.Μολονότι η κλίση της συνήθως γίνεται πιο κατηφορική καθώς ανέρχονται οι οκτάβες,θέλουμε ιδανικά να έχει παραλληλία στη μορφή με τις τρεις προηγούμενες,δηλαδή να μην εμφανίζει ανεβοκατεβάσματα ανύπαρκτα στις προηγούμενες...
Πάμε τώρα στις δύο κατώτερες καμπύλες...Η πρώτη (μωβ) συμβολίζει το ΄΄δείκτη κατευθυντικότητας΄΄ (Directivity Index) και οι τιμές που λαμβάνει σε κάθε συχνότητα είναι η διαφορά σε dB της καμπύλης ΄΄ηχητικής ισχύος΄΄ από την πρώτη on-axis απόκριση.Εάν στη θέση της on-axis χρησιμοποιηθεί η πράσινη καμπύλη ΄΄ηχητικού παραθύρου΄΄,τότε ανισορροπίες που θα ίσχυαν αποκλειστικά στην on-axis χωρίς όμως να επεκτείνονταν πέραν αυτής θα απαλείφονται...
Η δεύτερη κατά σειρά (πορτοκαλί) είναι ο δείκτης ΄΄κατευθυντικότητας ως προς τις πρώιμες ανακλάσεις΄΄ και λαμβάνει τιμές σε dB ίσες με τη διαφορά της καμπύλης ηχητικής ισχύος από την κόκκινη καμπύλη των πρώιμων ανακλάσεων...
Οι καμπύλες DI τείνουν να ξεκινούν από μηδενικές τιμές στο κάτω άκρο του ακουστού φάσματος - εξαιρούνται τα δίπολα - ενώ βαίνουν ανερχόμενες καθώς οδεύουμε στις υψηλές οκτάβες...Όσο ανεβαίνει η τιμή του DI ιδίως καθώς ανερχόμαστε στις οκτάβες,τόσο περιορισμένη θα γίνεται η διασπορά του ηχείου.Τιμή τάξης 0 dB σημαίνει παντοκατευθυντική εκπομπή,ενώ τιμή τάξης 10 dB φανερώνει πολύ περιορισμένη διασπορά.
Σε αυτές τις καμπύλες δεν θέλουμε μονάχα χαμηλότερες τιμές,αλλά και ομαλότητα στη γενική τους μορφή χωρίς έντονες κι εκτεταμένες διακυμάνσεις....Η αξιολόγηση των DI γίνεται πιο περίπλοκη,αφού μικρές διακυμάνσεις στις καμπύλες DI είναι δυνατόν να περνάνε απαρατήρητες,ανάλογα πάντα με τον τρόπο που θ'αλληλεπιδρά το ηχείο με συγκεκριμένο χώρο ακρόασης.
Τα πειραματικά δεδομένα έχουν δείξει ότι ηχεία συμβατικής αρχιτεκτονικής με τιμές DI σε ζώνη 5-7 dB κρίνονται προτιμότερα ανεξαιρέτως απ'όλους τους ακροατές.Όπως έχει εξηγηθεί πολλές φορές στο παρελθόν,υπό τυπικές συνθήκες ακρόασης βρισκόμαστε σε αποστάσεις από τα ηχεία όπου επικρατεί η ενέργεια από το πεδίο αντήχησης έναντι της άμεσης,οπότε η αντιλαμβανόμενη τονική ισορροπία συναρτάται με την κατανομή ενέργειας που θα διασπείρεται στο σύνολο των κατευθύνσεων off-axis.Αυτό που ακούμε σε συνεχή κατάσταση εκτός των δυναμικών κορυφώσεων θα είναι ουσιαστικά ...η off-axis συμπεριφορά του ηχείου.
Υλοποιήσεις με ανώμαλα σπινοράματα τείνουν να είναι και...ανώμαλα ηχεία.Όσο εύκολο εντυπωσιασμό και να προσφέρουν,αναμένεται αργά ή γρήγορα να κουράσουν και να προβληματίσουν τους κατόχους τους οι οποίοι ενδεχομένως θ'αρχίσουν να ψάχνονται με μαγικά καλώδια και λοιπά ΄΄ματζούνια΄΄ στην προσπάθεια να εξομαλύνουν αδιόρθωτες από την αρχή καταστάσεις.Άμα κιόλας αποπειραθούμε να διορθώσουμε κάποια ανωμαλία πάνω στην on-axis απόκριση σε τέτοιες περιπτώσεις,η ισοστάθμιση θα οδηγεί σε ακόμα εντονότερη ανωμαλία σε προβληματικές ζώνες...
Στο παρακάτω παράδειγμα,κάθε απόπειρα εξομάλυνσης στην on-axis απόκριση θα ρίχνει σε αχανή βάραθρα τις τρεις παρακάτω καμπύλες,αυξάνοντας παράλληλα την κλίση και τις διακυμάνσεις στα DI...Τέτοιο ηχείο δεν αναμένεται ν'ακουστεί ουδέτερο ή ξεκούραστο σε κανέναν χώρο...
Στο επόμενο παράδειγμα βλέπουμε άλλο ένα ηχείο περιωπής που έχει μεν αποκλίσεις εκ της ουδετερότητας στην απόκριση,αλλά επιδέχεται διόρθωση μέσω ισοστάθμισης,αφού εμφανίζεται ικανοποιητική συνάφεια ανάμεσα στην on-axis και τις τρεις παρακάτω από αυτήν καμπύλες:
Ως πρόλογος αναφέρεται ότι τα σχετικά με τη σύστασή του δεδομένα έχουν θεμελιωθεί πέραν οποιασδήποτε αμφισβήτησης από καταξιωμένες μελέτες από επιστήμονες όπως οι Δόκτορες Floyd Toole & Sean Olive που δεν είχαν μείνει σε θεωρητικό πεδίο,αλλά βασίζονταν πάνω απ'όλα σε ομάδες ακροατών κάθε κατηγορίας υπό συνθήκες διπλής τυφλής δοκιμής.
Η αξιολόγηση μέσω spinorama ισχύει απαράβατα για οποιαδήποτε κατηγορία ηχείων,είτε οικιακής είτε επαγγελματικής χρήσης.Όποιος ισχυρίζεται ότι κάποιο ηχείο μπορεί να έχει παραβατικό spinorama για τον τάδε ή δείνα λόγο που υποτίθεται θα το εξισορροπούσε σε ανάγκες ή γούστα ιδιαίτερων χρηστών είτε είναι άσχετος είτε εξαπατά συνειδητά.
Για τη δημιουργία μιας παράστασης spinorama απαιτούνται πολλαπλές λήψεις υπό διαφορετικές γωνίες πάνω σε οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα και αυστηρά υπό συνθήκες ανηχοϊκές ή ψευδοανηχοϊκές,αφού δεν γίνεται να υπεισέρχεται στα εξαγόμενα στοιχεία η παραμικρή ανταπόκριση από συγκεκριμένο χώρο.Ελλείψει ανηχοϊκού θαλάμου,για τη δημιουργία ψευδοανηχοϊκών συνθηκών απαιτούνται συσκευές τύπου Klippel με λογισμικό που φτιάχνει κατά τη λήψη χρονικά ΄΄παράθυρα΄΄ όπου δεν θα ίσχυε ανταπόκριση από το χώρο.
Στην επόμενη εικόνα οι κουκκίδες αναπαριστούν διαδοχικές θέσεις λήψης πάνω στα οβελιαία επίπεδα όπως εκείνα καθορίζονται από τη θέση του tweeter για το εκάστοτε μετρούμενο ηχείο.
Το spinorama είναι μια παράσταση περιέχουσα στο άνω τμήμα τέσσαρες καμπύλες απόκρισης και στο κάτω τμήμα συνήθως δύο καμπύλες ΄΄δεικτών΄΄ προερχόμενες από αλγεβρική πράξη μεταξύ των άνω τεσσάρων.Βλέπουμε για παράδειγμα τη μέτρηση από ένα ακριβό audiophile ηχείο :
Ας πάρουμε τις καμπύλες με τη σειρά...Η πρώτη καμπύλη με μαύρο χρώμα αναπαριστά την on-axis απόκριση υπό γωνία 0 μοιρών σε οριζόντιο και κατακόρυφο άξονα...Έχει τη μεγαλύτερη βαρύτητα κατά το λογαριασμό για την απόδοση δεδομένου ηχείου,αφού οι έντονες ανισορροπίες πάνω σε αυτήν είναι δείγμα κακής σχεδίασης από το ξεκίνημα ενώ οι απόπειρες προσαρμογής σε δεδομένο χώρο μέσα από ισοστάθμιση στις περισσότερες περιπτώσεις τείνουν να είναι ανώφελες - όπως θα φανεί στη συνέχεια...Garbage in-garbage out ,όπως αρέσκονται να λένε αρκετοί ακροαματικόφιλοι...
Σημειώνεται εδώ ότι κακή on-axis απόκριση σε συγκεκριμένο setup μπορεί κάλλιστα να προκύψει λ.χ. και από ηχείο που θα είχε καλό μεν spinorama,αλλά του οποίου η εμπέδηση θα είχε μεγάλες διακυμάνσεις που θα χαλούσαν την ποιότητα οδήγησης από τελικό ενισχυτή με σχετικά υψηλή αντίσταση εξόδου,όπως οι λυχνιακές υλοποιήσεις στην πλειοψηφία τους...
Η δεύτερη καμπύλη (πράσινη) αναπαριστά το λεγόμενο ΄΄ακροαματικό παράθυρο΄΄ (listening window)...Αυτή είναι ο μέσος όρος 9 μετρήσεων στις εξής θέσεις λήψης: 0 μοίρες, συν/πλην 10 συν/πλην 20,συν/πλην 30 μοίρες off-axis στο οριζόντιο επίπεδο και συν/πλην 10 μοίρες στο κατακόρυφο επίπεδο...Αυτές οι θέσεις αντιστοιχούν σε περιθώριο γωνιών υπό τις οποίες μπορεί να βρεθεί η κεφαλή του κεντρικού ακροατή καθώς και οι κεφαλές από διπλανούς του συνυπάρχοντες ακροατές...
Η καμπύλη αυτή πρέπει ιδανικά να είναι όσο πιο κοντιινή γίνεται (διαφορά τάξης 1 dB )ως προς την πρώτη...Αποκλίσεις τάξης από 2 dB και άνω και σε εύρος ανώτερο της μισής οκτάβας φανερώνουν ελαττώματα στην υλοποίηση που θα υποβαθμίζουν την ακροαματική απόδοση υπό οποιεσδήποτε συνθήκες,αφού έστω κι ευρισκόμενος πάνω στο MLP ο κεντρικός ακροατής δεν γίνεται να κρατιόταν...μαρμαρωμένος ή ΄΄στήλη άλατος΄΄.
Η τρίτη κατά σειρά καμπύλη (κόκκινη) αναπαριστά το περιθώριο ΄΄πρώιμων ανακλάσεων΄΄ (early reflections)...Αυτή είναι ο μέσος όρος από σετ άλλων οκτώ μετρήσεων,υπό ανώτερες γωνίες απόκλισης :συν/πλην 40 μοίρες ,συν/πλην 60 μοίρες,συν.πλην 80 μοίρες από τον οριζόντιο άξονα και συν/πλην 50 μοίρες από τον κατακόρυφο.Αυτές οι θέσεις αντιστοιχούν σε ηχητική ενέργεια που θα πηγαίνει στα πλησιέστερα τοιχωματικά όρια ή μεγάλες κοντινές στα ηχεία επιφάνειες,επιστρέφοντας ανακλώμενη στον ακροατή μέσα σε σύντομο χρονικό διάστημα...
Θέλουμε την τρίτη καμπύλη να έχει διαδρομή όσο πιο πιστή γίνεται ως προς τη μορφή της πρώτης,μολονότι καθώς ανέρχονται οι οκτάβες και αυξάνεται η κατευθυντικότητα θα εμφανίζεται στις συμβατικές υλοποιήσεις κάποια διαφορά στάθμης σε dB.Έχει διαπιστωθεί ότι όσο πιο πολύ μοιάζει η ανακλώμενη ενέργεια που επιστρέφει γρήγορα στον ακροατή με την άμεσα εκπεμπόμενη από το ηχείο,τόσο πιο ικανοποιητική θα είναι η ακροαματική απόδοση,με την αντιλαμβανόμενη τονική ισορροπία και στερεοφωνική απεικόνιση - εννοείται εφόσον η on-axis απόκριση δεν θα παρουσίαζε ανωμαλίες...
Η τέταρτη (μπλε) από τις ανώτερες καμπύλες είναι ο ΄΄ζυγισμένος΄΄ μέσος όρος από το σύνολο μετρήσεων όπως θα έχουν προκύψει με λήψεις απ'όλες τις κατευθύνσεις σε καθεμία κουκκίδα από την αρχική εικόνα...Ορίζεται ως καμπύλη ΄΄ηχητικής ισχύος΄΄ (sound power),συμβολίζοντας το μέσο όρο ηχητικής ενέργειας που διασπείρεται προς όλες τις κατευθύνσεις μέσα στο χώρο ακρόασης.Μολονότι η κλίση της συνήθως γίνεται πιο κατηφορική καθώς ανέρχονται οι οκτάβες,θέλουμε ιδανικά να έχει παραλληλία στη μορφή με τις τρεις προηγούμενες,δηλαδή να μην εμφανίζει ανεβοκατεβάσματα ανύπαρκτα στις προηγούμενες...
Πάμε τώρα στις δύο κατώτερες καμπύλες...Η πρώτη (μωβ) συμβολίζει το ΄΄δείκτη κατευθυντικότητας΄΄ (Directivity Index) και οι τιμές που λαμβάνει σε κάθε συχνότητα είναι η διαφορά σε dB της καμπύλης ΄΄ηχητικής ισχύος΄΄ από την πρώτη on-axis απόκριση.Εάν στη θέση της on-axis χρησιμοποιηθεί η πράσινη καμπύλη ΄΄ηχητικού παραθύρου΄΄,τότε ανισορροπίες που θα ίσχυαν αποκλειστικά στην on-axis χωρίς όμως να επεκτείνονταν πέραν αυτής θα απαλείφονται...
Η δεύτερη κατά σειρά (πορτοκαλί) είναι ο δείκτης ΄΄κατευθυντικότητας ως προς τις πρώιμες ανακλάσεις΄΄ και λαμβάνει τιμές σε dB ίσες με τη διαφορά της καμπύλης ηχητικής ισχύος από την κόκκινη καμπύλη των πρώιμων ανακλάσεων...
Οι καμπύλες DI τείνουν να ξεκινούν από μηδενικές τιμές στο κάτω άκρο του ακουστού φάσματος - εξαιρούνται τα δίπολα - ενώ βαίνουν ανερχόμενες καθώς οδεύουμε στις υψηλές οκτάβες...Όσο ανεβαίνει η τιμή του DI ιδίως καθώς ανερχόμαστε στις οκτάβες,τόσο περιορισμένη θα γίνεται η διασπορά του ηχείου.Τιμή τάξης 0 dB σημαίνει παντοκατευθυντική εκπομπή,ενώ τιμή τάξης 10 dB φανερώνει πολύ περιορισμένη διασπορά.
Σε αυτές τις καμπύλες δεν θέλουμε μονάχα χαμηλότερες τιμές,αλλά και ομαλότητα στη γενική τους μορφή χωρίς έντονες κι εκτεταμένες διακυμάνσεις....Η αξιολόγηση των DI γίνεται πιο περίπλοκη,αφού μικρές διακυμάνσεις στις καμπύλες DI είναι δυνατόν να περνάνε απαρατήρητες,ανάλογα πάντα με τον τρόπο που θ'αλληλεπιδρά το ηχείο με συγκεκριμένο χώρο ακρόασης.
Τα πειραματικά δεδομένα έχουν δείξει ότι ηχεία συμβατικής αρχιτεκτονικής με τιμές DI σε ζώνη 5-7 dB κρίνονται προτιμότερα ανεξαιρέτως απ'όλους τους ακροατές.Όπως έχει εξηγηθεί πολλές φορές στο παρελθόν,υπό τυπικές συνθήκες ακρόασης βρισκόμαστε σε αποστάσεις από τα ηχεία όπου επικρατεί η ενέργεια από το πεδίο αντήχησης έναντι της άμεσης,οπότε η αντιλαμβανόμενη τονική ισορροπία συναρτάται με την κατανομή ενέργειας που θα διασπείρεται στο σύνολο των κατευθύνσεων off-axis.Αυτό που ακούμε σε συνεχή κατάσταση εκτός των δυναμικών κορυφώσεων θα είναι ουσιαστικά ...η off-axis συμπεριφορά του ηχείου.
Υλοποιήσεις με ανώμαλα σπινοράματα τείνουν να είναι και...ανώμαλα ηχεία.Όσο εύκολο εντυπωσιασμό και να προσφέρουν,αναμένεται αργά ή γρήγορα να κουράσουν και να προβληματίσουν τους κατόχους τους οι οποίοι ενδεχομένως θ'αρχίσουν να ψάχνονται με μαγικά καλώδια και λοιπά ΄΄ματζούνια΄΄ στην προσπάθεια να εξομαλύνουν αδιόρθωτες από την αρχή καταστάσεις.Άμα κιόλας αποπειραθούμε να διορθώσουμε κάποια ανωμαλία πάνω στην on-axis απόκριση σε τέτοιες περιπτώσεις,η ισοστάθμιση θα οδηγεί σε ακόμα εντονότερη ανωμαλία σε προβληματικές ζώνες...
Στο παρακάτω παράδειγμα,κάθε απόπειρα εξομάλυνσης στην on-axis απόκριση θα ρίχνει σε αχανή βάραθρα τις τρεις παρακάτω καμπύλες,αυξάνοντας παράλληλα την κλίση και τις διακυμάνσεις στα DI...Τέτοιο ηχείο δεν αναμένεται ν'ακουστεί ουδέτερο ή ξεκούραστο σε κανέναν χώρο...
Στο επόμενο παράδειγμα βλέπουμε άλλο ένα ηχείο περιωπής που έχει μεν αποκλίσεις εκ της ουδετερότητας στην απόκριση,αλλά επιδέχεται διόρθωση μέσω ισοστάθμισης,αφού εμφανίζεται ικανοποιητική συνάφεια ανάμεσα στην on-axis και τις τρεις παρακάτω από αυτήν καμπύλες:
Last edited: