- Μηνύματα
- 17.624
- Reaction score
- 58.077
Απάντηση: Live End Dead End - Reflection Free Zone
Εφαρμόζοντας την αρχή LEDE σε συνδυασμό με το φαινόμενο προτεραιότητας,λαμβάνουμε λχ. το παρακάτω σχεδιάγραμμα: Δείχνει διαφορά ηχητικής στάθμης(dB) σε συνάρτηση με το χρόνο (χιλιοστά δευτερολέπτου), πάνω στην Καμπύλη Ενέργειας-Χρόνου (Energy Time Curve) που χαρακτηρίζει την ακουστική υπογραφή του χώρου.
Ξεκινά με τη λήψη δυνατού και καθαρού σήματος (πρώτη κορυφή).Ακολουθείται από μια σχετικά ΄΄ελεύθερη ανακλάσεων΄΄ περίοδο (20-25 ms),κατά την οποία ο μηχανικός ήχου δεν πρέπει να λαμβάνει καμία σημαντική ανακλώμενη συνιστώσα από το άμεσο σήμα.Στη συνέχεια,οφείλει να υπάρξει καθυστερημένη παροχή ανακλάσεων μέσω διαχυτών από το πίσω μέρος του δωματίου ελέγχου (ζωντανό τμήμα),ούτως ώστε να ξεφεύγει από την ανηχοϊκή συμπεριφορά.
Aντικειμενικός σκοπός είναι να φτάνουν στο μηχανικό μίξης πρώτες οι αρχικές ανακλάσεις από το χώρο της ηχογράφησης,με τις αντίστοιχες πρώιμες ανακλάσεις από το χώρο αναπαραγωγής ν'ακολουθήσουν.Έτσι θα ενσωματώνεται με υψηλότερη πιστότητα στη μίξη η αυθεντική χωρική πληροφορία και θα υφίστανται αξιόπιστα κριτήρια σχετικά με το τί προσθήκες-μετατροπές(λχ.αντήχηση) θα ήθελε να κάνει στο αρχικό σήμα.
Αναπόφευκτα τίθονται κι εδώ συμβιβασμοί που αφορούν την εισβολή ανακλάσεων πριν τα 25msec εξαιτίας του ίδιου του εξοπλισμού του δωματίου ελέγχου(rack,μηχανήματα,κονσόλες,nearfield monitors,τζάμια κλπ).Οι μέγιστες εφικτές διαστάσεις της Ελεύθερης Ανακλάσεων Ζώνης καθορίζονται από τις εγγενείς διαστάσεις τοιυ στουντιακού δωματίου.Το εύρος της ελαχιστοποιείται εντός μικρών δωματίων και παρουσία ογκώδη συνοδευτικού εξοπλισμού
Γιά την αντιμετώπιση των ζητημάτων,η αρχή LEDE μετεξελίχθηκε στη "Reflection Free Zone"(με την προσάρτηση απορροφητών στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό) και το σχεδιαστικό πρωτόκολλο ΄΄Non Environment΄΄ γιά την κατασκευή στούντιο.Τούτο επιτυγχάνει προσομοίωση του ΄΄ελευθέρου πεδίου΄΄ σεβόμενο πάντα τις επιταγές του φαινομένου προτεραιότητας αλλά απαιτεί μεγάλους σε όγκο αρχικούς χώρους(που θα μετατραπούν σε πολύ μικρότερους τελικούς χώρους ύστερα από την ενσωμάτωση των ογκωδέστατων απορροφητών και διαχυτών που προβλέπονται) και φυσικά ανάλογα υψηλά κόστη υλοποίησης.
Μιλώντας γιά στούντιο,έρχονται στο νου και οι ηχογραφήσεις.Το Decca Tree μας κλείνει πονηρά το...μάτι στο παρακάτω λινκ που αναφέρεται στις πρακτικές εφαρμογές του φαινομένου προτεραιότητας στο αντίστροφο άκρο της διαδικασίας:
http://books.google.gr/books?id=LcySXZbdamEC&pg=PT220&lpg=PT220&dq=precedence effect arrays&source=bl&ots=W3dsol3M2m&sig=MZ3iwHGTC9NEufePesEIVn-AIsA&hl=el&ei=ufCdStLZLoXSjAeq_KmZAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10#v=onepage&q=precedence effect arrays&f=false
Απώτερο στόχο της σχεδιαστικής Αρχής LEDE αποτελεί η σύσταση Zώνης Ελεύθερης Ανακλάσεων(Reflection Free Zone-RFZ) γύρω από τη θέση του ακροατή (μηχανικού ήχου).Αυτή επιτυγχάνεται με την κατάλληλη κλίση των ηχείων και χάρη στην τοποθέτηση απορροφητών (μείωση της ανακλώμενης ενέργειας) και κατοπτρικών ανακλαστήρων με γεωμετρία κεκλιμένων επιφανειών(ανακατεύθυνση ανακλώμενης ενέργειας προς το διαχυτικό οπίσθιο μισό του δωματίου) στις θέσεις των πρώϊμων ανακλάσεων.H τιμή IΤD γιά το δωμάτιο έτσι μεγιστοποιείται.
Η τεχνοτροπία LEDE βασίζεται στην ύπαρξη των RFZ και τον κατάλληλο χρονισμό ψυχοακουστικών φαινομένων:το διάστημα παύσης μεταξύ του άμεσου σήματος και της νωρίτερης ανακλώμενης ενέργειας ερχόμενης από οποιοδήποτε εκ των ορίων που σχηματίζουν το χώρο.Τα δωμάτια που έχουν διαστάσεις μικρότερες από δεδομένες τιμές αδυνατούν να επιτύχουν τα αναγκαία χρονικά διαστήματα με αποτέλεσμα ν'αποτυγχάνει η εφαρμογή της μεθόδου.Το πάτωμα έχει συνήθως ανακλαστικές ιδιότητες(ξύλινη κατασκευή),οπότε είναι αναγκαία η εγκατάσταση ισχυρών απορροφητικών διατάξεων ευρέως φάσματος στην οροφή,ώστε ο RT60 να μην υπερβαίνει το όριο των 300 χιλιοστών δευτερολέπτου-γιά χώρο έκτασης 35-45 τετραγωνικών μέτρων.
Η ακουστική συμπεριφορά του χώρου θα προσεγγίζει την ανηχοϊκή μονάχα εντός των ορίων της Ελεύθερης ανακλάσεων Ζώνης.Η μεγάλη απορροφητικότητα του εμπρόσθιου μισού θα μειώνει σημαντικά την ενέργεια των στασίμων κυμάτων(ρυθμών συντονισμού).Η άφιξη ανακλάσεων στον ακροατή θα γίνεται ύστερα από διάστημα 11-20 χιλιοστών δευτερολέπτου,αποφεύγοντας τιμές υπεράνω των 25 ώστε να προληφθεί αντίληψη των ανακλαστικών συνιστωσών ως ηχώ.Οι αντιληπτές ανακλάσεις θα προέρχονται από το διαχυτικό(΄΄ζωντανό΄΄) μισό του δωματίου,οπότε η εναπομείνασα ενέργεια των πρώϊμων θα έχει κατατμηθεί κι ενταχθεί στο πεδίο διάχυσης.
Ως αποτέλεσμα ο μηχανικός ήχου ακούει στη διάρκεια των πρώτων 25 περίπου χιλιοστών δευτερολέπτου σήμα απαλλαγμένο κατά το μεγαλύτερο μέρος από πρώϊμες ανακλάσεις,ενώ η απαραίτητη αντίληψη του χώρου παρέχεται μέσω ανακλάσεων από το οπίσθιο διαχυτικό μισό του δωματίου.Από αυτό το γεγονός προκύπτουν τα βασικά μειονεκτήματα της μεθόδου,με πρώτο την εύκολη ακουστική κόπωση του μηχανικού ήχου.Ακολουθεί η ψυχοακουστική ανακολουθία που συνεπάγεται η αίσθηση του άμεσου σήματος συνδυασμένου με ανακλάσεις αποκλειστικά όπισθεν του ακροατή,οι οποίες δυνητικά αλλοιώνουν στοιχεία της στερεοφωνικής απεικόνισης μεταξύ των ηχείων.Η εφαρμογή της τεχνοτροπίας δυσχεραίνει όσον αφορά την εξάλειψη των ανακλάσεων από τις επιφάνειες του ηλεκτρονικού εξοπλισμού και τα κατά μέτωπο διαφανή χωρίσματα από το θάλαμο ηχοληψίας.Προσπάθεια ελέγχου αυτών των προβλημάτων έχει γίνει με παραλλαγές της μεθόδου:λ.χ. αναστροφή τοποθέτησης στο χώρο μεταξύ Live End & Dead End.Η λειτουργία της Αρχής καταρρίπτεται γιά προφανείς λόγους σε δωμάτια πολυκαναλικού ήχου.
Η σχεδιαστική Αρχή LEDE-RFZ στάθηκε ορόσημο στην ακουστική φροντίδα δωματίων ελέγχου,αφού εξασφάλισε ποιοτικές συνθήκες μίξεων καθώς κι επαναληψιμότητα στην αναμενόμενη απόδοση κατά την αναπαραγωγή τους σε χώρους ακρόασης έξω από το δωμάτιο της μίξης.
Εφαρμόζοντας την αρχή LEDE σε συνδυασμό με το φαινόμενο προτεραιότητας,λαμβάνουμε λχ. το παρακάτω σχεδιάγραμμα: Δείχνει διαφορά ηχητικής στάθμης(dB) σε συνάρτηση με το χρόνο (χιλιοστά δευτερολέπτου), πάνω στην Καμπύλη Ενέργειας-Χρόνου (Energy Time Curve) που χαρακτηρίζει την ακουστική υπογραφή του χώρου.
Ξεκινά με τη λήψη δυνατού και καθαρού σήματος (πρώτη κορυφή).Ακολουθείται από μια σχετικά ΄΄ελεύθερη ανακλάσεων΄΄ περίοδο (20-25 ms),κατά την οποία ο μηχανικός ήχου δεν πρέπει να λαμβάνει καμία σημαντική ανακλώμενη συνιστώσα από το άμεσο σήμα.Στη συνέχεια,οφείλει να υπάρξει καθυστερημένη παροχή ανακλάσεων μέσω διαχυτών από το πίσω μέρος του δωματίου ελέγχου (ζωντανό τμήμα),ούτως ώστε να ξεφεύγει από την ανηχοϊκή συμπεριφορά.
Η εμφανιζόμενη κορυφή ΄΄Haas Kicker΄΄ στο διάγραμμα αντιπροσωπεύει μια τεχνοτροπία από πρώιμες LEDE εφαρμογές: πρόσθεταν στο οπίσθιο ζωντανό άκρο ειδικά πάνελ τα οποία παρείχαν κατοπτρικές συνιστώσες απευθείας στη θέση ακρόασης.Αυτές σηματοδοτούσαν τον απότομο τερματισμό του ITD Gap. Σε αρκετές περιπτώσεις κιόλας χρησιμοποιούνταν με σκοπό να τροποποιήσουν την αντίληψη ως προς το δημιουργούμενο στερεοφωνικό πεδίο.
Αναπόφευκτα τίθονται κι εδώ συμβιβασμοί που αφορούν την εισβολή ανακλάσεων πριν τα 25msec εξαιτίας του ίδιου του εξοπλισμού του δωματίου ελέγχου(rack,μηχανήματα,κονσόλες,nearfield monitors,τζάμια κλπ).Οι μέγιστες εφικτές διαστάσεις της Ελεύθερης Ανακλάσεων Ζώνης καθορίζονται από τις εγγενείς διαστάσεις τοιυ στουντιακού δωματίου.Το εύρος της ελαχιστοποιείται εντός μικρών δωματίων και παρουσία ογκώδη συνοδευτικού εξοπλισμού
Γιά την αντιμετώπιση των ζητημάτων,η αρχή LEDE μετεξελίχθηκε στη "Reflection Free Zone"(με την προσάρτηση απορροφητών στον ηλεκτρονικό εξοπλισμό) και το σχεδιαστικό πρωτόκολλο ΄΄Non Environment΄΄ γιά την κατασκευή στούντιο.Τούτο επιτυγχάνει προσομοίωση του ΄΄ελευθέρου πεδίου΄΄ σεβόμενο πάντα τις επιταγές του φαινομένου προτεραιότητας αλλά απαιτεί μεγάλους σε όγκο αρχικούς χώρους(που θα μετατραπούν σε πολύ μικρότερους τελικούς χώρους ύστερα από την ενσωμάτωση των ογκωδέστατων απορροφητών και διαχυτών που προβλέπονται) και φυσικά ανάλογα υψηλά κόστη υλοποίησης.
Μιλώντας γιά στούντιο,έρχονται στο νου και οι ηχογραφήσεις.Το Decca Tree μας κλείνει πονηρά το...μάτι στο παρακάτω λινκ που αναφέρεται στις πρακτικές εφαρμογές του φαινομένου προτεραιότητας στο αντίστροφο άκρο της διαδικασίας:
http://books.google.gr/books?id=LcySXZbdamEC&pg=PT220&lpg=PT220&dq=precedence effect arrays&source=bl&ots=W3dsol3M2m&sig=MZ3iwHGTC9NEufePesEIVn-AIsA&hl=el&ei=ufCdStLZLoXSjAeq_KmZAg&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=10#v=onepage&q=precedence effect arrays&f=false
Απώτερο στόχο της σχεδιαστικής Αρχής LEDE αποτελεί η σύσταση Zώνης Ελεύθερης Ανακλάσεων(Reflection Free Zone-RFZ) γύρω από τη θέση του ακροατή (μηχανικού ήχου).Αυτή επιτυγχάνεται με την κατάλληλη κλίση των ηχείων και χάρη στην τοποθέτηση απορροφητών (μείωση της ανακλώμενης ενέργειας) και κατοπτρικών ανακλαστήρων με γεωμετρία κεκλιμένων επιφανειών(ανακατεύθυνση ανακλώμενης ενέργειας προς το διαχυτικό οπίσθιο μισό του δωματίου) στις θέσεις των πρώϊμων ανακλάσεων.H τιμή IΤD γιά το δωμάτιο έτσι μεγιστοποιείται.
Η τεχνοτροπία LEDE βασίζεται στην ύπαρξη των RFZ και τον κατάλληλο χρονισμό ψυχοακουστικών φαινομένων:το διάστημα παύσης μεταξύ του άμεσου σήματος και της νωρίτερης ανακλώμενης ενέργειας ερχόμενης από οποιοδήποτε εκ των ορίων που σχηματίζουν το χώρο.Τα δωμάτια που έχουν διαστάσεις μικρότερες από δεδομένες τιμές αδυνατούν να επιτύχουν τα αναγκαία χρονικά διαστήματα με αποτέλεσμα ν'αποτυγχάνει η εφαρμογή της μεθόδου.Το πάτωμα έχει συνήθως ανακλαστικές ιδιότητες(ξύλινη κατασκευή),οπότε είναι αναγκαία η εγκατάσταση ισχυρών απορροφητικών διατάξεων ευρέως φάσματος στην οροφή,ώστε ο RT60 να μην υπερβαίνει το όριο των 300 χιλιοστών δευτερολέπτου-γιά χώρο έκτασης 35-45 τετραγωνικών μέτρων.
Η ακουστική συμπεριφορά του χώρου θα προσεγγίζει την ανηχοϊκή μονάχα εντός των ορίων της Ελεύθερης ανακλάσεων Ζώνης.Η μεγάλη απορροφητικότητα του εμπρόσθιου μισού θα μειώνει σημαντικά την ενέργεια των στασίμων κυμάτων(ρυθμών συντονισμού).Η άφιξη ανακλάσεων στον ακροατή θα γίνεται ύστερα από διάστημα 11-20 χιλιοστών δευτερολέπτου,αποφεύγοντας τιμές υπεράνω των 25 ώστε να προληφθεί αντίληψη των ανακλαστικών συνιστωσών ως ηχώ.Οι αντιληπτές ανακλάσεις θα προέρχονται από το διαχυτικό(΄΄ζωντανό΄΄) μισό του δωματίου,οπότε η εναπομείνασα ενέργεια των πρώϊμων θα έχει κατατμηθεί κι ενταχθεί στο πεδίο διάχυσης.
Ως αποτέλεσμα ο μηχανικός ήχου ακούει στη διάρκεια των πρώτων 25 περίπου χιλιοστών δευτερολέπτου σήμα απαλλαγμένο κατά το μεγαλύτερο μέρος από πρώϊμες ανακλάσεις,ενώ η απαραίτητη αντίληψη του χώρου παρέχεται μέσω ανακλάσεων από το οπίσθιο διαχυτικό μισό του δωματίου.Από αυτό το γεγονός προκύπτουν τα βασικά μειονεκτήματα της μεθόδου,με πρώτο την εύκολη ακουστική κόπωση του μηχανικού ήχου.Ακολουθεί η ψυχοακουστική ανακολουθία που συνεπάγεται η αίσθηση του άμεσου σήματος συνδυασμένου με ανακλάσεις αποκλειστικά όπισθεν του ακροατή,οι οποίες δυνητικά αλλοιώνουν στοιχεία της στερεοφωνικής απεικόνισης μεταξύ των ηχείων.Η εφαρμογή της τεχνοτροπίας δυσχεραίνει όσον αφορά την εξάλειψη των ανακλάσεων από τις επιφάνειες του ηλεκτρονικού εξοπλισμού και τα κατά μέτωπο διαφανή χωρίσματα από το θάλαμο ηχοληψίας.Προσπάθεια ελέγχου αυτών των προβλημάτων έχει γίνει με παραλλαγές της μεθόδου:λ.χ. αναστροφή τοποθέτησης στο χώρο μεταξύ Live End & Dead End.Η λειτουργία της Αρχής καταρρίπτεται γιά προφανείς λόγους σε δωμάτια πολυκαναλικού ήχου.
Η σχεδιαστική Αρχή LEDE-RFZ στάθηκε ορόσημο στην ακουστική φροντίδα δωματίων ελέγχου,αφού εξασφάλισε ποιοτικές συνθήκες μίξεων καθώς κι επαναληψιμότητα στην αναμενόμενη απόδοση κατά την αναπαραγωγή τους σε χώρους ακρόασης έξω από το δωμάτιο της μίξης.
Last edited: