- Μηνύματα
- 30.532
- Reaction score
- 41
Απάντηση: Εδώ τα καλά τα βατ!!
Συγχαρητήρια Κώστα!! :607:
Συγχαρητήρια Κώστα!! :607:
Στην πραγματικοτητα η διαφορες στην συμπεριφορα Λυχνιων και Ημιαγωγων ειναι ποσοτικες και οχι ποιοτικες. Και τα μεν εξαρτηματα, και τα δε, δουλευουν πιο εντονα και ζοριζονται αναλογα με οσο μικραινει η τιμη της αντιστασης του φορτιου.[STYLE="inquote"]Ειναι τουλαχιστον αδοκιμο να επεμβαινει κανεις σε ενα πονημα αυτης της αξιας και εκτασης. Δεν θα το εκανα εαν δεν υπηρχε σοβαρη διαφωνια σε συγκεκριμενα θεματα, που πιστευω οτι παρουσιαζονται αλλου υπεραπλουστευμενα και αλλου, φοβαμαι, τελειως λανθασμενα. Και εξηγουμαι .... [/STYLE]
Στο σημείο αυτό αξίζει να αναφερθούμε και στην τυποποιημένη ισχύ των λαμπάτων ενισχυτών. Όπως ασφαλώς θα έχετε διαπιστώσει, στη συντριπτική πλειοψηφία τους οι λαμπάτοι ενισχυτές φέρουν τουλάχιστον δύο ηλεκτροφόρους ακροδέκτες, δύο «τάπες», μια για 4 και μια για 8Ω, για τις οποίες επικρατεί η εσφαλμένη αντίληψη πως αυτές οι τάπες είναι κατάλληλες για ηχεία αντίστοιχα των 4 ή των 8Ω. Ουδέν αναληθέστερον αυτού.
[STYLE="inquote"]Δεν ειναι αναληθες οτι οι ληψεις των 4 ή 8 Ω αφορουν αντιστοιχα φορτια. Στην πραγματικοτητα υπαρχουν για αυτην ακριβως την χρηση : την πιο σωστη προσαρμογη της βαθμιδας εξοδου σε αναλογα Ηχεια.
Ας μην ξεχναμε οτι σημασια για ενα λαμπατο εχει το φορτιο που αντανακλαται στις λυχνιες εξοδου, το οποιο εξαρταται απο δυο τινα : την τιμη της εμπεδησης του Ηχειου, και τον λογο μετασχηματισμου του μετ/στη Εξοδου.
Ας υποθεσουμε οτι μια βαθμιδα Εξοδου με λαμπες ειναι σχεδιασμενη να εργαζεται υπο φορτιο 5ΚΩ, που αντιπροσωπευει τον βαθμο φορτου των λυχνιων που εχει επιλεξει ο κατασκευαστης ως τον πλεον καταλληλο για τον συγκεκριμενο τυπο λυχνιων και την συγκεκριμενη ταξη λειτουργιας.
Στην περιπτωση αυτη χρειαζεται ενας μετ/στης Εξοδου 5ΚΩ / 0 - 4 - 8 Ω. Τοτε οι λυχνιες Εξοδου θα "βλεπουν" φορτιο 5ΚΩ, εαν στην ληψη των 8Ω συνδεθει Ηχειο 8Ω. Οι λυχνιες Εξοδου θα "βλεπουν" ΕΠΙΣΗΣ φορτιο 5ΚΩ εαν στην ληψη των 4Ω συνδεθει φορτιο 4Ω.
Τι θα συμβει εαν στην ληψη των 8Ω συνδεθει φορτιο 4Ω ? Τοτε οι λυχνιες Εξοδου θα βλεπουν φορτιο 2.5 ΚΩ. Μικροτερη αντισταση (και μαλιστα η μιση), ισοδυναμει με διπλασια φορτιση των λυχνιων με αποτελεσμα να τραβανε αυξημενο ρευμα απο το τροφοδοτικο, να ζεστενονται παραπανω, να αποδιδουν σαφως υψηλοτερη μεγιστη Ισχυ (την διπλασια εαν επιτρεπει το τροφοδοτικο) το δε Ακουστικο αποτελεσμα να ειναι πιο "στρεσσαρισμενο" και πιο συμπιεσμενο.
Τι θα συμβει εαν στην ληψη των 4Ω συνδεθει Ηχειο των 8 Ω ? Ακριβως το αντιθετο. Δηλαδη οι Λυχνιες θα φορτιζονται με 10ΚΩ, θα λειτουργουν κοιμισμενα, θα παρουμε κατι παραπανω απο την μιση Ισχυ στο φορτιο, αλλα ο Ηχος θα ειναι πιο "ανοιχτος" και η δυναμικη περιοχη μεγαλυτερη καθως τα ορια της βαθμιδας συν του τροφοδοτικου θα βρισκονται πιο μακρυα.
Κλασσικη περιπτωση υπολογισμου του μετ/στη Εξοδου πχ για Parallel Single Ended ειναι οτι απαιτειται η μιση Συνθετη Αντισταση πρωτευοντος απ οτι στο απλο Single Ended. Μπορει ομως εαν συντρεχουν και αλλες κατασκευαστικες παραμετροι να υλοποιηθει PSE με μετ/στη απο απλο SE, αρκει να φορτωσουμε Ηχειο των 4Ω στην ληψη των 8Ω, προκαλωντας τεχνητα διπλασια φορτιση της Βαθμιδας Εξοδου, εχοντας ομως εξασφαλισει την ανετη λειτουργια της καθε μιας απο τις λαμπες, λογω του επιμερισμου του φορτιου στις δυο.[/STYLE]
Μπορείτε κάλλιστα να συνδέσετε ένα ηχείο των 4Ω στην τάπα των 8Ω, όπως επίσης και αντίστροφα, να συνδέσετε ένα 8ωμο ηχείο στην τεσσάρα τάπα, χωρίς τον παραμικρό κίνδυνο βλάβης, είτε του ενισχυτή, είτε και του ηχείου.
[STYLE="inquote"]Αυτο στις περισσοτερες περιπτωσεις ισχυει. Οφειλεται ομως στο γεγονος οτι ο σχεδιαστης εχει προβλεψει τετοιες "αντικανονικες φορτισεις", και στο επισης γεγονος οτι οι περισσοτερες λαμπες, σαν ΠΟΛΥ πιο ελαστικα εξαρτηματα απο τους Ημιαγωγους, δειχνουν "κατανοηση" στην κακομεταχειριση, και δεν θα καουν αμεσως.
Συντομευει ωστοσο ο χρονος ζωης τους.[/STYLE]
Το μόνο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσετε είναι αυτό της στάθμης. Της ΣΤΑΘΜΗΣ.
[STYLE="inquote"]Οχι το μονο. Ο ενισχυτης θα δουλευει ειτε υπερωρειες, ειτε σε υποαπασχοληση.
Το δε Ηχητικο αποτελεσμα θα ειναι αντιστροφως αναλογο.[/STYLE]
Όλοι ανεξαιρέτως οι λαμπάτοι ενισχυτές που φέρουν πάνω από μια τάπα φορτίου οδήγησης, προδιαγράφονται με ίση ισχύ, υπό την έννοιαν ότι, εάν για παράδειγμα ένας τέτοιος ενισχυτής προδιαγράφεται ότι αποδίδει 30W από την τάπα των 8Ω, την ίδια ισχύ θα αποδίδει και από την τάπα των 4Ω, διότι προφανώς θα διπλασιάσει μεν το ρεύμα του, αλλά με ανάλογη πτώση τάσης.
[STYLE="inquote"]Οχι σε ολες τις περιπτωσεις. Πρωτα απ ολα δεν εχουν ολες οι τοπολογιες την ιδια συμπεριφορα. Ουτε ολες οι ταξεις λειτουργιας. Επισης, παιζει ρολο ο τροπος που εξασφαλιζονται τα διαφορετικα Tappings (ληψεις ή ταπες) στον μετ/στη Εξοδου.
Οι μεχρι τωρα αναφορες του εισηγητη αφορουν υλοποιησεις με τις λαμπες Εξοδου φορτωμενες απο την Ανοδο στην ευρυτερη τοπολογια γειωμενης Καθοδου, και μετ/στες Εξοδου οπου το δευτερευον αποτελειται απο ενα τυλιγμα με ενδιαμεση ληψη για τα 4Ω.
Οσον αφορα την τοπολογια των λυχνιων Εξοδου, υπαρχουν υλοποιησεις σε Ακολουθο Καθοδου (γειωμενη Ανοδος - φορτιση απο την καθοδο), με ή χωρις μετ/στη Εξοδου (OTL), υλοποιησεις με φορτιση Ανοδου αλλα εισαγωγη του σηματος απο το προστατευτικο πλεγμα (screen ή g2), επισης η περιφημη τοπολογια του Futterman, οπου η μια λυχνια φορτωνεται απο την Ανοδο και η αλλη απο την Καθοδο, και αλλες.
Οσον αφορα τον μετ/στη Εξοδου και τον τροπο δημιουργιας ληψεων με διαφορα Ωμ, υπαρχει μια μεριδα κατασκευαστων που συνδιαζουν ξεχωριστα παραλληλα δευτερευοντα, πολλες φορες σε μικτο συνδιασμο με εν σειρα τυλιγματα για να πετυχουν τις επιθυμητες ληψεις χωρις να κρατανε αχρησιμοποιητα κομματια του δευτερευοντος.
Ο τροπος που αντανακλαται το συνδεομενο φορτιο σε καθε μια απο τις παραπανω περιπτωσεις ΔΕΝ υπακουει οπωσδηποτε στον απλουστευμενο κανονα που διδεται απο τον εισηγητη.
Τα πραγματα με τους μετ/στες Εξοδου και την συμπεριφορα των βαθμιδων Εξοδου στα διαφορα φορτια, γινονται πιο περιπλοκα οταν εμπλεκονται ειδικα τυλιγματα για Αναδραση, και η Αναδραση αυτη καθαυτη. (Πχ Cathode Feedback ή Partially Cathode drive).
Μπορει αυτο να εκπλησσει αλλα περα απο δικες μου δοκιμαστικες υλοποιησεις σε Circlotron, πολυ προσφατα υπηρξα μαρτυρας συγκεκριμενης υλοποιησης του μελους Gianis39 σε τοπολογια Push Pull με οδηγηση απο τα screen (προστατευτικα πλεγματα) που παρουσιαζε ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ σε φορτια απο 3 εως 11 Ω, αποδιδοντας την ιδια ακριβως Ισχυ ![/STYLE]
Εξ αυτού του λόγου, επικρατεί η όλως εσφαλμένη αντίληψη πως οι λαμπάτοι ενισχυτές είναι αναιμικοί, διότι «δεν διπλασιάζουν την ισχύ τους με υποδιπλασιασμό του φορτίου», ενώ κατά προέκτασιν έχει διατυπωθεί και η επίσης απατηλή άποψη, πως εάν ένας ενισχυτής στερεάς κατάστασης παρουσιάζει σταθερή ισχύ σε φορτίο 8 και 4Ω, έχει «συμπεριφορά λαμπάτου».
[STYLE="inquote"]Οπως λεω παραπανω ΔΕΝ ειναι αυτη η κανονικη συμπεριφορα ενος συνηθισμενου κλασσικου λαμπατου, ευρειας κυκλοφοριας, ειτε PushPull ειτε Single Ended, με την εννοια οτι η Ισχυς Εξοδου επιρρεαζεται σαφως αναλογως της φορτισης.[/STYLE]
Ας ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα.
για λόγους που δεν είναι της παρούσης, σήμερα εξακολουθούν να πωλούνται και μοντέλα τεχνολογίας των αρχών της 10ετίας του ’50, τα οποία εκ των πραγμάτων δεν μπορούν να έχουν υψηλή ισχύ. Έτσι, όπως και τότε, σήμερα τα μοντέλα αυτά προδιαγράφονται με ισχύ σε φορτίο 8Ω τόση, που αντιπροσωπεύει την ενεργειακή οροφή του ενισχυτή, σε μια προσπάθεια του κατασκευαστή να ανακοινώσει όσο γίνεται υψηλότερη ισχύ, «βγάζοντας κι απ’ τη μύγα ξύγκι».
.... Έτσι, αν συνδέσετε ένα 8ωμο ηχείο στην 4ωμη έξοδο ενός λαμπάτου ενισχυτή, το μόνο πρόβλημα που θα παρουσιασθεί είναι η πτώση τάσης στην έξοδο, στα σημεία της μουσικής όπου ο ενισχυτής φθάνει στο όριό του, με αποτέλεσμα το χαρακτηριστικό «άδειασμα», τον ανάλογο χρωματισμό, διότι, θυμηθείτε για ακόμη μια φορά, χαμηλότερη τάση σημαίνει χαμηλότερη στάθμη. Αντιθέτως, για οποιοδήποτε φορτίο υψηλότερο από την ένδειξη της εξόδου του, ο ενισχυτής διατηρεί την τάση της εξόδου του.
[STYLE="inquote"]Οχι βεβαια. Για Ηχεια με υψηλοτερη τιμη Αντιστασης η ταση της εξοδου θα αυξηθει, σε τροπο ωστε ο Ενισχυτης να τεινει να αποδωσει την ονομαστικη του Ισχυ. Αυτο δεν συμβαινει ωστοσο με γραμμικο τροπο οταν απομακρυνομαστε απο την γειτονια των συνηθισμενων τιμων φορτιου. Εαν δηλαδη συνδεσουμε στην εξοδο ενα ζευγαρι ακουστικα των 300 Ω δεν θα παρουμε ποτε την ισχυ που θα απεδιδε ο ενισχυτης στα 8Ω.[/STYLE]
Γενικότερα, όλοι οι λαμπάτοι ενισχυτές μπορούν να λειτουργήσουν πιο σωστά από ακουστικής πλευράς, οδηγώντας τα ηχεία από την τάπα των 4Ω, διότι από εκεί, ναι μεν «παίζουν πιο σιγά»,
[STYLE="inquote"]Σωστα ! Ακριβως επειδη φορτωνεται κατα το ημισυ. Στα μικρα SE ομως αυτο ειναι πολυτελεια, καθως χρειαζεται και η τελευταια ρανιδα ισχυος.[/STYLE]
αλλά παρουσιάζουν κάμψη τάσης, δηλαδή χρωματισμό, πιο δύσκολα, αναλόγως και της κύμανσης της εμπέδησης του ηχείου. Άλλωστε, η προσαρμογή φορτίου του ΜΤΣ εξόδου αφορά την κατώτατη τιμή φορτίου. Η τάπα των 4Ω λέει στην ουσία, ότι από εκεί ο ενισχυτής μπορεί να αποδώσει την ισχύ με την οποία προδιαγράφεται, οδηγώντας φορτίο 4Ω ή μεγαλύτερο, [STYLE="inquote"](μεγαλυτερης Αντιστασης)[/STYLE] ενώ το ίδιο ισχύει και για την τάπα των 8Ω.
Νομίζω πως δεν υπάρχει τρόπος, πέραν της λύσης του μικροφώνου που μετρά SPL, αλλά και αυτή η λύση δεν είναι πάντοτε ασφαλής. Το έργο το έχω δει πολλές φορές, και πάντοτε η υπόθεση είναι η ίδια. Πριν, λες πως μπορεί κι άλλο, και μετά πας για καινούργια μεγάφωνα...Πως μπορεί κάποιος να καταλάβει ότι ένα ηχείο
παίζει στα όρια του...
:120: :120:Το μεγαφωνο ειναι ειναι μετατροπεας της ηλεκτρικης ενεργειας σε μηχανικη [ακουστικη] μαλιστα ενα μικρο ποσοστο της ηλεκτρικης μετατρεπεται σε μηχανικη, το αλλο σε θερμοτητα στο πηνιο,, κροσοβερ , η ενταση του μαγνητικου πεδιου στο πηνιο του μεγαφωνου εξαρταται οχι μονο απο την ταση ,αλλα και απο την ενταση [ αμπερ,,] [στην φυσικη δυναμη Laplace ,] αυτη ειναι και η αιτια μετακινησης του κωνου.Ολα καλα νομιζω οτι ειναι αν θελουμε σταθερη ταση σε διαφορα φορτια ωμικα ,αλλα στην περιπτωση ενος ηχειου οπου η αντισταση μεταβαλεται συνεχως με την συχνοτητα αρα και το ρευμα ,αρα και η ισχυς αποροφησης απο τον ενισχυτη λογω σταθερης τασης, ειναι επιθυμητο? Στα σημεια του φασματος που η αντισταση του ηχειου καθιζει, και η ισχυς πχ διπλασιαζεται, δεν θα εχουμε μεγαλυτερη ακουστικη πιεση στην συχνοτητα αυτη με δεδομενη σταθερη ταση διεγερσης του ενισχυτη? Νομιζω οτι η γραμμικοτητα της συναρτησης ενος ενισχυτη σταθερης τασης πολυ μικρης εσωτερικης αντιστασης εξαντλειται μεχρι τις μπορνες των ηχειων.Εκτως αν δεχθουμε οτι ο ηλεκτρομηχανικος μετατροπεας ισχυος ,το ηχειο , δεν εχει σταθερο ποσοστο μετατροπης στο φασμα πραγμα που μπορει να συμβαινει.
Γιάννη, επειδή αυτό που έγραψες είναι τελικά το ζουμί στις συζητήσεις για το θέμα αυτό, εξήγησε το πιο αναλυτικά διότι πολλοί θέλουν να το παραβλέπουν...Το μεγαφωνο ειναι ειναι μετατροπεας της ηλεκτρικης ενεργειας σε μηχανικη [ακουστικη] μαλιστα ενα μικρο ποσοστο της ηλεκτρικης μετατρεπεται σε μηχανικη, το αλλο σε θερμοτητα στο πηνιο,, κροσοβερ , η ενταση του μαγνητικου πεδιου στο πηνιο του μεγαφωνου εξαρταται οχι μονο απο την ταση ,αλλα και απο την ενταση [ αμπερ,,] [στην φυσικη δυναμη Laplace ,] αυτη ειναι και η αιτια μετακινησης του κωνου.Ολα καλα νομιζω οτι ειναι αν θελουμε σταθερη ταση σε διαφορα φορτια ωμικα ,αλλα στην περιπτωση ενος ηχειου οπου η αντισταση μεταβαλεται συνεχως με την συχνοτητα αρα και το ρευμα ,αρα και η ισχυς αποροφησης απο τον ενισχυτη λογω σταθερης τασης, ειναι επιθυμητο? Στα σημεια του φασματος που η αντισταση του ηχειου καθιζει, και η ισχυς πχ διπλασιαζεται, δεν θα εχουμε μεγαλυτερη ακουστικη πιεση στην συχνοτητα αυτη με δεδομενη σταθερη ταση διεγερσης του ενισχυτη? Νομιζω οτι η γραμμικοτητα της συναρτησης ενος ενισχυτη σταθερης τασης πολυ μικρης εσωτερικης αντιστασης εξαντλειται μεχρι τις μπορνες των ηχειων.Εκτως αν δεχθουμε οτι ο ηλεκτρομηχανικος μετατροπεας ισχυος ,το ηχειο , δεν εχει σταθερο ποσοστο μετατροπης στο φασμα πραγμα που μπορει να συμβαινει.