- Μηνύματα
- 17.624
- Reaction score
- 58.077
Για να μη γίνει ΄΄άλλο ένα νήμα που μας ζαλίζει με την ανάγκη για sub΄΄ θα το πάρουμε αλλιώς με τον υποφαινόμενο έστω και πρόσκαιρα ως ΄΄συνήγορο του διαβόλου΄΄ - εννοείται εν συντομία.
Ας ξεκινήσουμε με την προαιώνια δικαιολογία από το ξεκίνημα της διάδοσης στη χρήση sub...
- Τα main ηχεία που διαθέτω είναι αρκετά μεγάλα ώστε να μη χρειαζόταν αυτόνομο sub ...
Ας πούμε ότι μένουμε με δικαναλικό setup και τα ηχεία μας έχουν αρκετά μεγάλο μέγεθος ενώ θ'αναφερόταν στις προδιαγραφές τους απόκριση από την πρώτη οκτάβα λ.χ. -3dB από συχνότητα 25 Hz... Καταρχάς είναι ελάχιστα τα μοντέλα του εμπορίου με τέτοια προδιαγραφή και λιγότερα όσα θα διεκδικούσαν ωφέλιμη απόκριση από 20 Hz. Σπανιότερα δε όσα θα είχαν διαστάσεις δόκιμες για τυπικούς οικιακούς χώρους. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσα σύγχρονα μοντέλα διεκδικούν απόκριση από την πρώτη οκτάβα έχοντας μικρότερες διαστάσεις το επιτυγχάνουν συνήθως μέσα από ενσωματωμένο DSP που επιτελεί ηλεκτρονική ισοστάθμιση με ανάλογη έκπτωση σε δυναμικά περιθώρια για την υλοποίηση. Έτερη εναλλακτική να έχουν ενσωματωμένο ξεχωριστό ενεργό υποβαθύφωνο κλάδο, αλλά για τη χρησιμότητα αυτού από μόνου του θα δούμε σε επόμενη παράγραφο...
Έστω λοιπόν ότι το ηχείο μας με κάποιον τρόπο θα δηλωνόταν να έχει ωφέλιμη απόκριση εκεί κάτω. Αυτή η προδιαγραφή δεν θα μας έλεγε όλη την αλήθεια για την επίδοση του ηχείου, καθότι δεν συμπεριλαμβάνεται συνήθως το ποσοστό ολικής αρμονικής παραμόρφωσης για δεδομένη στάθμη αναφοράς στη ζώνη χαμηλών οκτάβων. Επειδή κιόλας στις περισσότερες περιπτώσεις το κάτω όριο απόκρισης θα προέκυπτε με τη συνδρομή κάποιας διάταξης ενίσχυσης χαμηλών (λ.χ. bass reflex) δεν παρέχονται επαρκή στοιχεία για το πόσο καλή θα ήταν η μεταβατική απόκριση στο ηχειακό σύστημα εκ της ηλεκτρομηχανικής συμπεριφοράς και του συντονισμού στο κάτω όριο - όπως έχουν εξηγηθεί αναλυτικά στο νήμα "Κατά Απόσβεσιν Ευαγγέλιον".
Στην πραγματικότητα οι σύγχρονοι κατασκευαστές ηχείων βελτιστοποιούν τα μοντέλα τους στις ευνοϊκότερες των περιπτώσεων για την απόδοση από τρίτη οκτάβα και άνω αφού προβλέπουν ότι οι σοβαροί χρήστες θα χρησιμοποιήσουν sub κρατώντας τα main ηχεία υψιπερατά κροσαρισμένα. Στις δε λιγότερο ευνοϊκές περιπτώσεις αφήνονται και αυτές οι οκτάβες στην τύχη τους. Σε αυτό το πλαίσιο μοιάζει εξίσου άχρηστη για setup υψηλών απαιτήσεων η προτροπή από διάφορες εταιρείες sub γι απλή συμπλήρωση του κάτω ορίου στην απόκριση αφήνοντας τα main με σκέτο ακουστικό κροσάρισμα, αφού έτσι θα φορτωνόμαστε τόσο οποιαδήποτε πλημμελήματα από την ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά των main στο δικό τους κάτω όριο αλλά και πιθανή ακατάλληλη τοποθέτηση όσο κι ενδεχόμενα από το κάτω όριο στα πρόσθετα sub...lose-lose.
Τα δε στοιχεία από την Ψυχοακουστική υποδεικνύουν ότι όσο πιο εκτεταμένη θα ήταν η απόκριση στο άνω όριο του ακουστού φάσματος τόσο εκτεταμένη θα πρέπει να είναι και στο κάτω όριο για την ομαλή τονική αντίληψη. Αλλιώς μπορεί όλο κάτι να μας φταίει στην τονική υπογραφή δεδομένου setup και ν'αλλάζαμε συσκευές χωρίς λόγο.
Επειδή όμως θέλουμε να εξετάσουμε κάθε δυνατή αμφισβήτηση ας υποθέσουμε ότι διαθέτουμε κάποιο θαυματουργό μοντέλο ηχείου το οποίο θα είχε λογικές διαστάσεις και θα μας έβγαζε ωφέλιμη απόκριση από τα 20 Hz με αποδεκτά ποσοστά αρμονικής παραμόρφωσης και δυναμικά περιθώρια για την προβλεπόμενη χρήση... Τότε περιοριστικός παράγοντας γίνεται το γεγονός ότι στην πλειοψηφία των χωροταξιών οι δυνατές θέσεις για main ηχεία και κεφαλή ακροατή που θα παρείχαν ικανοποιητική στερεοφωνική απεικόνιση είναι ακατάλληλες για ομαλή απόκριση στις χαμηλές οκτάβες, παρουσιάζοντας συνδυασμούς από έντονες τονώσεις και ακόμα χειρότερα υποχωρήσεις αδιόρθωτες με φίλτρα EQ. Δηλαδή μια ικανοποιητική ανηχοϊκή απόκριση στις χαμηλές τείνει ν'ακυρώνεται αυτομάτως από τη στιγμή που γίνεται ακρόαση σε τυπικούς οικιακούς χώρους. Sorry , no bonus.
- Ο χώρος μου είναι πολύ μικρός για εγκατάσταση sub, εξάλλου οι διαστάσεις του είναι τόσο μικρές που δεν επιτρέπουν να διαδοθεί η πρώτη οκτάβα...
Καταρχάς οι κατώτερες χαμηλές διαδίδονται σε χώρους οποιωνδήποτε διαστάσεων (λ.χ. καμπίνες αυτοκινήτου, ακουστικός πόρος σε περίπτωση ακουστικών , κτλ). Η κύρια διαφοροποίηση έγκειται στο ότι ανάλογα με τις διαστάσεις στον εκάστοτε εξεταζόμενο χώρο η διάδοση των χαμηλών από δεδομένη συχνότητα και κάτω δεν υποστηρίζεται με ιδιορρυθμούς συντονισμού και εισέρχεται στην αποκαλούμενη ΄΄Ζώνη Πίεσης΄΄
Δεδομένου ότι στην περίπτωση πολύ μικρών χώρων τα main ηχεία θα έχουν κι εκείνα κατά κανόνα μικρές διαστάσεις, η μόνη δόκιμη μέθοδος για εξομάλυνση απόκρισης στις χαμηλές οκτάβες θα ήταν με σύνολο μικρών sub με κατάλληλη ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά , τοποθέτηση και διαχείριση σήματος εννοείται μέσω κεντρικού επεξεργαστή.
- Τα sub είναι μονάχα για home cinema αφού σε αμιγώς μουσικά προγράμματα δεν υπάρχει σοβαρό περιεχόμενο στην πρώτη οκτάβα...
Καταρχάς στην πρώτη οκτάβα θα περιέχεται αρκετή οργανική πληροφορία σε σύγχρονα μουσικά ιδιώματα καθώς και σε μεγάλα ορχηστρικά σύνολα. Περιλαμβάνονται επίσης υποαρμονικές συνιστώσες από ακουστικά όργανα. Έστω όμως και αν ακούμε αποκλειστικά μουσική δωματίου ή ολιγομελή χορωδιακά σύνολα συνήθως στην πρώτη οκτάβα ενσωματώνονται πληροφορίες που αναπλάθουν την αντίληψη ολικών διαστάσεων σκηνής ως προς το αναπαραγόμενο μουσικό γεγονός καθώς και διάφορες λεπτομέρειες που αφορούν στη σύλληψη του πραγματικού περιβάλλοντος κατά την ηχογράφηση ιδίως σε live εμφανίσεις.
Προχωρώντας βεβαίως στη δεύτερη οκτάβα εκεί αυξάνεται ακόμα περισσότερο η οργανική πληροφορία και δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι οι ιδιότητες σε όσα main ηχεία θα έπαιζαν full range είναι συνήθως κάθε άλλο παρά βελτιστοποιημένες γι απόδοση στη δεύτερη οκτάβα...
- Ta sub είναι ογκώδεις και άκομψες κατασκευές που χαλάνε την όλη αισθητική...
Κάτι τέτοιο ισχύει σε αρκετές περιπτώσεις αλλά υπάρχουν και αρκετές... εξαιρέσεις. Έρευνα αγοράς χρειάζεται άμα υπάρχει η προθυμία.
- Δεν γουστάρω να δώσω ΄΄ένα σκασμό λεφτά΄΄ για sub...
Γεγονός είναι πως όσο μεγαλύτερων αξιώσεων είναι τα main ηχεία , τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις ως προς τα υποψήφια sub... Όποιος όμως έχει εκταμιεύσει σοβαρά ποσά για main ηχεία είναι οξύμωρο να διαμαρτυρόταν για τα άκρως απαραίτητα - όπως τεκμηριώνεται - sub. Οι δε έχοντες πιο προσιτά και συνήθως μικρότερων διαστάσεων ηχεία θα μπορούσαν να βολευτούν με εξίσου προσιτές λύσεις χάρη σε μοντέλα στουντιακών sub και ικανοποιητικές επιδόσεις στο δικό τους περιθώριο.
- Δεν έχω την κατάλληλη κατάρτιση , χρόνο ή διάθεση για μελέτη ώστε να ενσωμάτωνα όπως πρέπει οποιοδήποτε μοντέλο sub θα προμηθευόμουν...
Αυτό ίσως είναι η μόνη βάσιμη δικαιολογία για ν'απαρνιόταν κάποιος τα αναγκαία sub - εφόσον δεν θ'ανέθετε την όλη ενσωμάτωση σε κάποιον επαγγελματία ειδικό - αλλά δεν παύει ν'αποτελεί υποκειμενικό παράγοντα οπότε δεν γίνεται να λαμβάνει καθολικό χαρακτήρα ως κριτήριο.
Άμα κάποιος προτίθεται να συμπληρώσει κριτήρια ή ν'αμφισβητήσει την ισχύ στα προαναφερθέντα ΄΄Ιδού η Ρόδος...΄΄
Ας ξεκινήσουμε με την προαιώνια δικαιολογία από το ξεκίνημα της διάδοσης στη χρήση sub...
- Τα main ηχεία που διαθέτω είναι αρκετά μεγάλα ώστε να μη χρειαζόταν αυτόνομο sub ...
Ας πούμε ότι μένουμε με δικαναλικό setup και τα ηχεία μας έχουν αρκετά μεγάλο μέγεθος ενώ θ'αναφερόταν στις προδιαγραφές τους απόκριση από την πρώτη οκτάβα λ.χ. -3dB από συχνότητα 25 Hz... Καταρχάς είναι ελάχιστα τα μοντέλα του εμπορίου με τέτοια προδιαγραφή και λιγότερα όσα θα διεκδικούσαν ωφέλιμη απόκριση από 20 Hz. Σπανιότερα δε όσα θα είχαν διαστάσεις δόκιμες για τυπικούς οικιακούς χώρους. Είναι χαρακτηριστικό ότι όσα σύγχρονα μοντέλα διεκδικούν απόκριση από την πρώτη οκτάβα έχοντας μικρότερες διαστάσεις το επιτυγχάνουν συνήθως μέσα από ενσωματωμένο DSP που επιτελεί ηλεκτρονική ισοστάθμιση με ανάλογη έκπτωση σε δυναμικά περιθώρια για την υλοποίηση. Έτερη εναλλακτική να έχουν ενσωματωμένο ξεχωριστό ενεργό υποβαθύφωνο κλάδο, αλλά για τη χρησιμότητα αυτού από μόνου του θα δούμε σε επόμενη παράγραφο...
Έστω λοιπόν ότι το ηχείο μας με κάποιον τρόπο θα δηλωνόταν να έχει ωφέλιμη απόκριση εκεί κάτω. Αυτή η προδιαγραφή δεν θα μας έλεγε όλη την αλήθεια για την επίδοση του ηχείου, καθότι δεν συμπεριλαμβάνεται συνήθως το ποσοστό ολικής αρμονικής παραμόρφωσης για δεδομένη στάθμη αναφοράς στη ζώνη χαμηλών οκτάβων. Επειδή κιόλας στις περισσότερες περιπτώσεις το κάτω όριο απόκρισης θα προέκυπτε με τη συνδρομή κάποιας διάταξης ενίσχυσης χαμηλών (λ.χ. bass reflex) δεν παρέχονται επαρκή στοιχεία για το πόσο καλή θα ήταν η μεταβατική απόκριση στο ηχειακό σύστημα εκ της ηλεκτρομηχανικής συμπεριφοράς και του συντονισμού στο κάτω όριο - όπως έχουν εξηγηθεί αναλυτικά στο νήμα "Κατά Απόσβεσιν Ευαγγέλιον".
Στην πραγματικότητα οι σύγχρονοι κατασκευαστές ηχείων βελτιστοποιούν τα μοντέλα τους στις ευνοϊκότερες των περιπτώσεων για την απόδοση από τρίτη οκτάβα και άνω αφού προβλέπουν ότι οι σοβαροί χρήστες θα χρησιμοποιήσουν sub κρατώντας τα main ηχεία υψιπερατά κροσαρισμένα. Στις δε λιγότερο ευνοϊκές περιπτώσεις αφήνονται και αυτές οι οκτάβες στην τύχη τους. Σε αυτό το πλαίσιο μοιάζει εξίσου άχρηστη για setup υψηλών απαιτήσεων η προτροπή από διάφορες εταιρείες sub γι απλή συμπλήρωση του κάτω ορίου στην απόκριση αφήνοντας τα main με σκέτο ακουστικό κροσάρισμα, αφού έτσι θα φορτωνόμαστε τόσο οποιαδήποτε πλημμελήματα από την ηλεκτρομηχανική συμπεριφορά των main στο δικό τους κάτω όριο αλλά και πιθανή ακατάλληλη τοποθέτηση όσο κι ενδεχόμενα από το κάτω όριο στα πρόσθετα sub...lose-lose.
Τα δε στοιχεία από την Ψυχοακουστική υποδεικνύουν ότι όσο πιο εκτεταμένη θα ήταν η απόκριση στο άνω όριο του ακουστού φάσματος τόσο εκτεταμένη θα πρέπει να είναι και στο κάτω όριο για την ομαλή τονική αντίληψη. Αλλιώς μπορεί όλο κάτι να μας φταίει στην τονική υπογραφή δεδομένου setup και ν'αλλάζαμε συσκευές χωρίς λόγο.
Επειδή όμως θέλουμε να εξετάσουμε κάθε δυνατή αμφισβήτηση ας υποθέσουμε ότι διαθέτουμε κάποιο θαυματουργό μοντέλο ηχείου το οποίο θα είχε λογικές διαστάσεις και θα μας έβγαζε ωφέλιμη απόκριση από τα 20 Hz με αποδεκτά ποσοστά αρμονικής παραμόρφωσης και δυναμικά περιθώρια για την προβλεπόμενη χρήση... Τότε περιοριστικός παράγοντας γίνεται το γεγονός ότι στην πλειοψηφία των χωροταξιών οι δυνατές θέσεις για main ηχεία και κεφαλή ακροατή που θα παρείχαν ικανοποιητική στερεοφωνική απεικόνιση είναι ακατάλληλες για ομαλή απόκριση στις χαμηλές οκτάβες, παρουσιάζοντας συνδυασμούς από έντονες τονώσεις και ακόμα χειρότερα υποχωρήσεις αδιόρθωτες με φίλτρα EQ. Δηλαδή μια ικανοποιητική ανηχοϊκή απόκριση στις χαμηλές τείνει ν'ακυρώνεται αυτομάτως από τη στιγμή που γίνεται ακρόαση σε τυπικούς οικιακούς χώρους. Sorry , no bonus.
- Ο χώρος μου είναι πολύ μικρός για εγκατάσταση sub, εξάλλου οι διαστάσεις του είναι τόσο μικρές που δεν επιτρέπουν να διαδοθεί η πρώτη οκτάβα...
Καταρχάς οι κατώτερες χαμηλές διαδίδονται σε χώρους οποιωνδήποτε διαστάσεων (λ.χ. καμπίνες αυτοκινήτου, ακουστικός πόρος σε περίπτωση ακουστικών , κτλ). Η κύρια διαφοροποίηση έγκειται στο ότι ανάλογα με τις διαστάσεις στον εκάστοτε εξεταζόμενο χώρο η διάδοση των χαμηλών από δεδομένη συχνότητα και κάτω δεν υποστηρίζεται με ιδιορρυθμούς συντονισμού και εισέρχεται στην αποκαλούμενη ΄΄Ζώνη Πίεσης΄΄
Ανατομία Ακουστικής Χώρων (...Remastered)
Απάντηση: Early Sound Scattering (ESS) αυτός και ψήνεται, και μας ψήνει...:109: (Συνέχεια από προηγούμενη σελίδα) Με δεδομένη την ικανοποίηση της ανωτέρω συνθήκης,η φασική συμπεριφορά του χώρου ακρόασης στην υπεράνω των 300Hz ΄΄ζώνη πεδίου διάχυσης΄΄ και στη ζώνη ανάκλασης των υψηλών συχνοτήτων...
www.avsite.gr
- Τα sub είναι μονάχα για home cinema αφού σε αμιγώς μουσικά προγράμματα δεν υπάρχει σοβαρό περιεχόμενο στην πρώτη οκτάβα...
Καταρχάς στην πρώτη οκτάβα θα περιέχεται αρκετή οργανική πληροφορία σε σύγχρονα μουσικά ιδιώματα καθώς και σε μεγάλα ορχηστρικά σύνολα. Περιλαμβάνονται επίσης υποαρμονικές συνιστώσες από ακουστικά όργανα. Έστω όμως και αν ακούμε αποκλειστικά μουσική δωματίου ή ολιγομελή χορωδιακά σύνολα συνήθως στην πρώτη οκτάβα ενσωματώνονται πληροφορίες που αναπλάθουν την αντίληψη ολικών διαστάσεων σκηνής ως προς το αναπαραγόμενο μουσικό γεγονός καθώς και διάφορες λεπτομέρειες που αφορούν στη σύλληψη του πραγματικού περιβάλλοντος κατά την ηχογράφηση ιδίως σε live εμφανίσεις.
Προχωρώντας βεβαίως στη δεύτερη οκτάβα εκεί αυξάνεται ακόμα περισσότερο η οργανική πληροφορία και δεν πρέπει να παραβλέπουμε ότι οι ιδιότητες σε όσα main ηχεία θα έπαιζαν full range είναι συνήθως κάθε άλλο παρά βελτιστοποιημένες γι απόδοση στη δεύτερη οκτάβα...
- Ta sub είναι ογκώδεις και άκομψες κατασκευές που χαλάνε την όλη αισθητική...
Κάτι τέτοιο ισχύει σε αρκετές περιπτώσεις αλλά υπάρχουν και αρκετές... εξαιρέσεις. Έρευνα αγοράς χρειάζεται άμα υπάρχει η προθυμία.
- Δεν γουστάρω να δώσω ΄΄ένα σκασμό λεφτά΄΄ για sub...
Γεγονός είναι πως όσο μεγαλύτερων αξιώσεων είναι τα main ηχεία , τόσο αυξάνονται οι απαιτήσεις ως προς τα υποψήφια sub... Όποιος όμως έχει εκταμιεύσει σοβαρά ποσά για main ηχεία είναι οξύμωρο να διαμαρτυρόταν για τα άκρως απαραίτητα - όπως τεκμηριώνεται - sub. Οι δε έχοντες πιο προσιτά και συνήθως μικρότερων διαστάσεων ηχεία θα μπορούσαν να βολευτούν με εξίσου προσιτές λύσεις χάρη σε μοντέλα στουντιακών sub και ικανοποιητικές επιδόσεις στο δικό τους περιθώριο.
- Δεν έχω την κατάλληλη κατάρτιση , χρόνο ή διάθεση για μελέτη ώστε να ενσωμάτωνα όπως πρέπει οποιοδήποτε μοντέλο sub θα προμηθευόμουν...
Αυτό ίσως είναι η μόνη βάσιμη δικαιολογία για ν'απαρνιόταν κάποιος τα αναγκαία sub - εφόσον δεν θ'ανέθετε την όλη ενσωμάτωση σε κάποιον επαγγελματία ειδικό - αλλά δεν παύει ν'αποτελεί υποκειμενικό παράγοντα οπότε δεν γίνεται να λαμβάνει καθολικό χαρακτήρα ως κριτήριο.
Άμα κάποιος προτίθεται να συμπληρώσει κριτήρια ή ν'αμφισβητήσει την ισχύ στα προαναφερθέντα ΄΄Ιδού η Ρόδος...΄΄
Last edited: