Μεγάφωνα ηχείων. Πως καίγονται-καταστρέφονται .

Μηνύματα
30.340
Reaction score
30.177
Μοιράσου μαζί μας χονδρικά πόσες φορές πολλαπλάσια...

Υπεισέρχεται όμως και παράγοντας από την κλίση των φίλτρων στο κρος... Εάν λ.χ. έχουμε στο ηχείο πιουρίστικα κρος πρώτης τάξης (6dB ανά οκτάβα) κάτι τέτοιο σημαίνει ότι το tweeter θα δεχόταν είτε κατά την αποκοπή είτε κατά την απαραμόρφωτη παροχή ισχύος από τον τελικό σημαντικά ποσά ενέργειας και από οκτάβες κατώτερες σε σχέση με το δικό του κάτω όριο ωφέλιμης λειτουργίας.
Αναλόγως του εμβαδού του τετραγωνικού παλμού. Μπορεί και 4πλάσια ή 8πλάσια . Μπορεί λέω.
Η κλίση των φίλτρων στο κροςς είναι ένα άλλο πράγμα που οφείλει να απασχολεί αυτόν που σχεδιάζει και υλοποιεί το ηχείο.
Αν κάποιος θέλει σώνει και καλά φίλτρο κρόςς πρώτης τάξης , γιατί του ακούγεται πιό πιουρίστικο , από το αντίστοιχο δεύτερης ή τρίτης ή τέταρτης , τότε θα φάει το κεφάλι του.
Με φίλτρο πρώτης τάξης δούλευαν τα b&w 800 σειρά και καίγανε τα tweeters για πλάκα , νομίζω προ 3ετίας .
Εναν σκέτο πυκνωτή είχαν σε σειρά με το tweeter . Πως να μην καεί το καημένο ?
Στα παλαιότερα το έκοβαν με τρίτης τάξης φίλτρο και δεν χαμπάριαζε τίποτα.
Εννοείται ότι το πρώτης τάξης φίλτρο , ουσιαστικά δεν κάνει τίποτα. Απλά μειώνει τις χαμηλές οκτάβες. ΔΕΝ τις κόβει . Όπως ένα 4ης τάξης ή ακόμα και υψηλότερης από 4ης .
Ομως , όσο πιο ψηλή τάξη φίλτρου χρησιμοποιούμε τόσο πιο sterile , γίνεται το αποτέλεσμα.
Το έχω δοκιμάσει , και σε παθητικό , όσο και σε ενεργό κροςς.
Το αποτέλεσμα ήταν πάντα περίπου το ίδιο . Πιό STERILE, ΑΠΟΣΤΕΙΡΩΜΈΝΟ με λίγα λόγια.
 

Μηνύματα
30.340
Reaction score
30.177
Χρειάζεται αρκετή γνώση και εμπειρία για να υλοποιηθεί ένα κροςς , οποιασδήποτε τάξης που να λειτουργεί σωστά , χωρίς να χαντακώνει τα μεγάφωνα.
Ιδίως αν αυτά είναι και κάποιας ανώτερης ποιότητας. Ονόματα δεν λέμε , υπολήψεις δεν θίγουμε.
 



Μηνύματα
19.727
Reaction score
23.848
Μοιράσου μαζί μας χονδρικά πόσες φορές πολλαπλάσια...

Υπεισέρχεται όμως και παράγοντας από την κλίση των φίλτρων στο κρος... Εάν λ.χ. έχουμε στο ηχείο πιουρίστικα κρος πρώτης τάξης (6dB ανά οκτάβα) κάτι τέτοιο σημαίνει ότι το tweeter θα δεχόταν είτε κατά την αποκοπή είτε κατά την απαραμόρφωτη παροχή ισχύος από τον τελικό σημαντικά ποσά ενέργειας και από οκτάβες κατώτερες σε σχέση με το δικό του κάτω όριο ωφέλιμης λειτουργίας.
Γενικά και χονδρικά μιλώντας σε θερμότητα (P RMS) - για δεδομένο V peak (που στο square wave είναι μάξιμουμ για όλο τον μισό κυκλο) - 1.414 φορές (60 % περισσότερο) απο το sine wave (που σημειωτέον χρειάζεται λιγότερο V peak όμως).

Δηλαδή π.χ. για 40V V peak σε ένα ηχείο 8 Ohm το sine wave P RMS max : 125 W και το square wave P RMS max : 200 W.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
10.295
Reaction score
35.051
Ηταν εκεινη η εποχη που ο πωλητης ελεγε στον καυμενο τον αγοραστη : Παρε μεγαλυτερης ισχυος ηχεια απο τον ενισχυτη για να εισαι σιγουρος.
Έτσι! Αυτά μάς έλεγαν στη δεκαετία του εβδομήντα.
 




toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.689
Reaction score
2.374
Παίδες ευχαριστώ για τα likes στο #27, αλλά ... το σχήμα ήταν λάθος (όταν γράφεις στις 5 πριν τα ξημερώματα ... ) στην περιοχή του zero crossing. Το σωστό είναι αυτό :

1764335634334.png


Προκύπτει δηλαδή (θεωρητικά) ο ωραιότατος ροζ τετραγωνικός παλμός με μηδέν διάστημα έστω και για ελαφρά ψύξη.

Βέβαια στο υποθετικό ακραίο παράδειγμα των 50V αντί για 100V, έχουμε τα καμώματα κάφρου (μοναχικού ή σε πάρτυ) που αγνοώντας κάθε κακοφωνία προσπαθεί με έναν ενισχυτή μέγιστης ισχύος 312W (θεωρητικά και στιγμιαίας, μη κράζετε) να προσεγγίσει ενισχυτή με μέγιστες στιγμιαίες κορυφές των 1562W

Στην πραγματική ζωή, έχουμε κάτι τέτοιο :
1764336690808.png


Δεν έχετε καταλάβει ότι στο ψηφιακό σύστημά μας δεν υπάρχουν τετραγωνικές κυματομορφές.
Γεννήτριες τετραγωνικών κυματομορφών κανένας δεν συνδέει στο σύστημά του οπότε θεωρώ ότι εντελώς άκυρη η συζήτηση με τα τρίγωνα και τα τετράγωνα.
Επίσης το κλιπάρισμα είτε προέρχεται από το ψηφιακό επίπεδο (CD, DAC, Streaming), είτε από το αναλογικό (ενισχυτή), δεν δημιουργεί τις ίδιες αρμονικές συνιστώσες με εκείνες των τετραγωνικών κυματομορφών.
Μα δεν μιλάμε για τετραγωνικούς παλμούς από την πηγή, αλλά για την πλέον συνηθισμένη στην πραγματική ζωή υπεροδήγηση ενισχυτή πέραν του ψαλιδισμού για να ακουστεί πιο δυνατά, που ενίοτε οδηγεί σε κάψιμο μεγαφώνου (κατά κανόνα των υψηλών).
Ξεχάστε αρμονικές τρίγωνα, τετράγωνα, ημίτονα και Φουριέ για την ώρα και επικεντρωθείτε στο εμβαδόν (βλέπε ενέργεια) που περικλείουν οι κυματομορφές. Πολύ σωστά ο Κόγιας λέει οτι
ο τετραγωνικός παλμός, per se, δεν καταστρέφει το πηνίο. Χρειάζεται να είναι και κάποιας σημαντικής ισχύος, δηλαδή να εφαρμόζεται στο πηνίο κάποια σημαντική τάση, για να σμπρώξει αρκετό ρεύμα, ώστε το πηνίο να υπερθερμανθεί
Αυτό δηλαδή που θεωρώ σημαντικότερο και θέλω να πω τώρα και στο #27, είναι οτι όταν προσπαθεί κάποιος να αντισταθμίσει την αδυναμία απόδοσης των μαύρων κορυφών της παραπάνω κυματομορφής (τριγωνικής ή ημιτόνου, δεν έχει σημασία) αυξάνοντας το προς ενίσχυση σήμα (volume), στην ουσία δημιουργεί μια ψαλιδισμένη κόκκινη κυματομορφή εύκολα πολύ μεγαλύτερου πλάτους από την αψαλίδιστη που προσπαθεί να προσεγγίσει, μαζί με τις μεγαλύτερου πλάτους αρμονικές της, όποιες κι' αν είναι αυτές και με μειωμένο χρονικό διάστημα χαμηλής ισχύος για ψύξη.
( στο δε θεωρητικό και ακραίο αρχικό παράδειγμα, προσπαθεί - ψαλιδισμένα - να προσεγγίσει μία αψαλίδιστη κυματομορφή πλάτους απείρων βολτ )
 

Attachments


toulou

Δικαναλίδης
Μηνύματα
1.689
Reaction score
2.374
.
Άλλο :
Γιατί καίγεται συνήθως πρώτα το τουίτερ;
1764339594211.png

Επειδή τα πρίμα κάθονται πάνω στα μπάσα όπως στο σχήμα (υπ΄όψιν εδώ και το όχι συχνά αναφερόμενο γεγονός ότι όλα τα μουσικά όργανα, βαρύτονα ή υψίφωνα, έχουν την δυνατότητα για περίπου ίδιες μέγιστες στιγμιαίες κορυφές - λογικό αφού εξελίχθηκαν στα χρόνια βάσει των ορίων του ανθρώπινου αυτιού).
Ετσι ο ψαλιδισμός, ιδίως ο όχι άμεσα αντιληπτός, ξυρίζει πρώτα τις υψίσυχνες κορυφές

Γι' αυτό πουλάκια μου με απλούς ενισχυτές των 50 και 70 βατ με τους δυο πυκνωτές των 6800μF, που "δεν χρειάζεστε σαμπγούφερ", ξανασκεφτείτε το. Απαλλαχτείτε από την κόκκινη καμπύλη, και η μπλέ θα κατέβει κάτω από το επίπεδο ψαλιδισμού
 

Μηνύματα
2.210
Reaction score
2.419
Υποτιθεται καποιος που ενδιαφερεται για την ποιοτητα του ηχου δεν θα ανεβασει την ενταση σε επιπεδο που υπαρχει το παραμικρο strain στον ηχο, θα ανεβασει μεχρι εκει που ολα ακουγονται καθαρα, ηρεμα και υπο ελεγχο. Αν δεν εχει αναισθητα αυτια, θα βρει ποιο ειναι το οριο και το sweet spot.
 

Μηνύματα
5.805
Reaction score
10.046
Τα δικά μου τα ενεργά σαμπακια έχουν soft clipping function και τα παθητικά ηχεια Resettable fuse

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά @JOHN MARKOU ?
 

Μηνύματα
2.805
Reaction score
6.080
Ότι χρειάζεται να γνωρίζεις :

https://sound-au.com/articles/speaker-failure.html

και εδω για τα τουίτερ ειδικότερα :

Λογικά φαίνονται όσα αναφέρονται στα άρθρα αν και "αιρετικά" σε σχέση με τα όσα έχουμε επανειλλημένα διαβάσει...
οπότε εκείνο που χρειάζεται τώρα είναι ένας οδηγός σωστής επιλογής ηχείων/ενιχυτή αλλά και συμπεριφορών που μειώνουν τον κίνδυνο καταστροφής των μεγαφώνων.
 

Μηνύματα
19.727
Reaction score
23.848
Τα δικά μου τα ενεργά σαμπακια έχουν soft clipping function και τα παθητικά ηχεια Resettable fuse

Τι σημαίνει αυτό πρακτικά @JOHN MARKOU ?
Επειδη ξερω οτι εσυ (αλλά και όλοι σχεδόν) δεν διάβασες το λίνκ που πόσταρα αλλά και ειδικά εσυ με την μουσική που ακούς χα χα πρέπει να διαβάσεις αυτό το απόσπασμα :

Τουλάχιστον δεν έχεις bass reflex.


All the above is valid when an amp clips, but what about speaker drivers that blow for no apparent reason, and with no clipping at all? Well, the people who create the final mix for CD (and those who actually transfer the final mastered tracks to CD format) have been using compressors for a long time - almost as long as music has been transferred to mass media in fact. What is different now, is that many of them seem to use their compressors with increasing vigour. The result is music that is compressed so heavily that the 10dB peak to average ratio we used in earlier examples no longer applies. Each individual recorded track is compressed, the final mix is compressed, and it may be compressed yet again before it is transferred to CD. For reasons that I cannot fathom, it seems that every new CD that is released has to be 'hotter' (louder) than the last. Guess what people - there is a limit, and we reached it long ago !

Towards this end (and to make matters worse), you will find some CDs that are pre-clipped, with the peaks of the occasional loud signal neatly cut off at the top and bottom. With a peak to average ratio of perhaps 6dB in the worst cases, we need to examine the effects on the loudspeaker drivers.

Using the same 100W amp as above, it was already established that the average power would be around 10W at the onset of clipping. Although this is not a trivial amount of heat, most speakers will be able to dissipate it without too much difficulty. As the peak to average ratio is reduced by compression, the effect is exactly the same as clipping the amp, except we don't get the harsh distortion. (άντε περιμενε να το ακούσεις)

With a 6dB peak to average ratio, the poor loudspeaker now has to cope with an average power of 50W as the peaks reach clipping level. Unless you are dealing with serious professional drivers that are designed for continuous high power, 50W is a lot of heat to dispose of. Should you be using a 200W amp, that increases to 100W - continuous! If you think 100W is trivial, try holding a 100W resistor that is dissipating its rated power. Actually, don't! You will burn yourself quite badly. Remember that over 99% of all power that goes into a domestic loudspeaker is dissipated as heat, with less than 1% being converted into sound.

As you can imagine, it is entirely possible to destroy drivers without ever letting the amp clip. Speaker systems rated for 200-500W almost always refer to peak power, and the average (or continuous) power rating is in reality as little as 10% of that claimed. This is perfectly alright for most people in a domestic environment, where very high SPL isn't needed. If you like to listen really loud, then you will almost certainly have problems with drivers failing. Perhaps the loudspeaker manufacturers haven't quite got the message that a great deal of music is compressed much harder than they anticipated.

The above applies to tweeters, midrange drivers and woofers equally - all can be damaged by excessive sustained power. Regardless of claims, there are actually few loudspeakers that can withstand 100W of continuous average power for any length of time. To be able to do so requires large diameter voicecoils (preferably with aluminium formers to aid heat removal), vented pole-pieces, finned magnet assemblies and somewhere for the heat to go - preferably not just into the cabinet where it can't escape. This is not a trivial exercise, and professional drivers that can withstand that sort of abuse are very expensive indeed.

Finally, the CD (and other digital formats) allow the recording engineer/ producer to have as much bass as they want, plus some more for good measure. This can extend to very low frequencies - below audibility in fact. Tuned (vented) loudspeaker enclosures (usually) provide better bass extension than sealed types, but if there is any material recorded (and amplified) that is below the box tuning frequency, this will cause massive woofer cone excursion because the rear of the cone is unloaded below the vent tuning frequency. You won't hear the deep bass, but the cones will move very energetically indeed, and can easily reach physical excursion limits. Loudspeaker damage is guaranteed if this is done at high power levels, and can include buckled and/or detached voicecoils, broken lead-in wires and torn suspensions.
 
Last edited:

Μηνύματα
19.727
Reaction score
23.848
Λογικά φαίνονται όσα αναφέρονται στα άρθρα αν και "αιρετικά" σε σχέση με τα όσα έχουμε επανειλλημένα διαβάσει...
οπότε εκείνο που χρειάζεται τώρα είναι ένας οδηγός σωστής επιλογής ηχείων/ενιχυτή αλλά και συμπεριφορών που μειώνουν τον κίνδυνο καταστροφής των μεγαφώνων.
Όταν ο ακροατής εδω και δεκαετίες ζητά και θέλει υψηλές εντάσεις ... τι θέλει και νομίζει κάποιος ότι θα κάνει η audio βιομηχανία ; Άρτος και θεάματα. Αφού απο μόνος του λόγω αυτής της θέλησης ("ανάγκης") του ψυχολογικά είναι έτοιμος και πιο επιρρεπής να δεχθεί διάφορα αφηγήματα και αυτό τυχαίνει να ταιριάζει και με το οικονομικό συμφέρον για συνεχώς πώληση όλο και πιο υψηλών wattage ενισχυτών .... το αποτέλεσμα του τι θα συμβεί είναι προδιεγεγραμμένο.
 

Μηνύματα
5.805
Reaction score
10.046
Επειδη ξερω οτι εσυ (αλλά και όλοι σχεδόν) δεν διάβασες το λίνκ που πόσταρα αλλά και ειδικά εσυ με την μουσική που ακούς χα χα πρέπει να διαβάσεις αυτό το απόσπασμα :

Τουλάχιστον δεν έχεις bass reflex.


All the above is valid when an amp clips, but what about speaker drivers that blow for no apparent reason, and with no clipping at all? Well, the people who create the final mix for CD (and those who actually transfer the final mastered tracks to CD format) have been using compressors for a long time - almost as long as music has been transferred to mass media in fact. What is different now, is that many of them seem to use their compressors with increasing vigour. The result is music that is compressed so heavily that the 10dB peak to average ratio we used in earlier examples no longer applies. Each individual recorded track is compressed, the final mix is compressed, and it may be compressed yet again before it is transferred to CD. For reasons that I cannot fathom, it seems that every new CD that is released has to be 'hotter' (louder) than the last. Guess what people - there is a limit, and we reached it long ago !

Towards this end (and to make matters worse), you will find some CDs that are pre-clipped, with the peaks of the occasional loud signal neatly cut off at the top and bottom. With a peak to average ratio of perhaps 6dB in the worst cases, we need to examine the effects on the loudspeaker drivers.

Using the same 100W amp as above, it was already established that the average power would be around 10W at the onset of clipping. Although this is not a trivial amount of heat, most speakers will be able to dissipate it without too much difficulty. As the peak to average ratio is reduced by compression, the effect is exactly the same as clipping the amp, except we don't get the harsh distortion. (άντε περιμενε να το ακούσεις)

With a 6dB peak to average ratio, the poor loudspeaker now has to cope with an average power of 50W as the peaks reach clipping level. Unless you are dealing with serious professional drivers that are designed for continuous high power, 50W is a lot of heat to dispose of. Should you be using a 200W amp, that increases to 100W - continuous! If you think 100W is trivial, try holding a 100W resistor that is dissipating its rated power. Actually, don't! You will burn yourself quite badly. Remember that over 99% of all power that goes into a domestic loudspeaker is dissipated as heat, with less than 1% being converted into sound.

As you can imagine, it is entirely possible to destroy drivers without ever letting the amp clip. Speaker systems rated for 200-500W almost always refer to peak power, and the average (or continuous) power rating is in reality as little as 10% of that claimed. This is perfectly alright for most people in a domestic environment, where very high SPL isn't needed. If you like to listen really loud, then you will almost certainly have problems with drivers failing. Perhaps the loudspeaker manufacturers haven't quite got the message that a great deal of music is compressed much harder than they anticipated.

The above applies to tweeters, midrange drivers and woofers equally - all can be damaged by excessive sustained power. Regardless of claims, there are actually few loudspeakers that can withstand 100W of continuous average power for any length of time. To be able to do so requires large diameter voicecoils (preferably with aluminium formers to aid heat removal), vented pole-pieces, finned magnet assemblies and somewhere for the heat to go - preferably not just into the cabinet where it can't escape. This is not a trivial exercise, and professional drivers that can withstand that sort of abuse are very expensive indeed.

Finally, the CD (and other digital formats) allow the recording engineer/ producer to have as much bass as they want, plus some more for good measure. This can extend to very low frequencies - below audibility in fact. Tuned (vented) loudspeaker enclosures (usually) provide better bass extension than sealed types, but if there is any material recorded (and amplified) that is below the box tuning frequency, this will cause massive woofer cone excursion because the rear of the cone is unloaded below the vent tuning frequency. You won't hear the deep bass, but the cones will move very energetically indeed, and can easily reach physical excursion limits. Loudspeaker damage is guaranteed if this is done at high power levels, and can include buckled and/or detached voicecoils, broken lead-in wires and torn suspensions.
bass reflex είναι όλα που έχω.
Δεν θεωρώ ότι χρειάζομαι subsonic filter και δεν καταλαβαίνω γιατί συνδέει το cd με αυτό.
Δηλαδη αν στριμαρω μουσική που είναι δυναμικά συμπιεσμένη τι θα γίνει σε νορμάλ στάθμες και τι προτείνεις δηλαδή? :D
 

Μηνύματα
19.727
Reaction score
23.848
bass reflex είναι όλα που έχω.
Δεν θεωρώ ότι χρειάζομαι subsonic filter και δεν καταλαβαίνω γιατί συνδέει το cd με αυτό.
Δηλαδη αν στριμαρω μουσική που είναι δυναμικά συμπιεσμένη τι θα γίνει σε νορμάλ στάθμες και τι προτείνεις δηλαδή? :D
Να ακούς χαμηλά (και να μην κοροιδεύεις τον φίλο σου τον thva σε άλλα νήματα όταν το κάνει. Δεν είναι χαζός.) Έλα τώρα που δεν καταλαβαίνεις τι λέει το απόσπασμα ; Δε θες να καταλάβεις. Για ξαναδιάβασε το. Δεν συνδέει μόνο το cd αλλά όλα τα digital files και δεν συνδέει αυτά καθαυτά αλλα το mix για αυτά. Πάρε τιποτε καλώδια με υψηλό inductance μπας και περισώσεις τίποτε χα χα. no joke.
 

Μηνύματα
5.805
Reaction score
10.046
Να ακούς χαμηλά (και να μην κοροιδεύεις τον φίλο σου τον thva σε άλλα νήματα όταν το κάνει. Δεν είναι χαζός.) Έλα τώρα που δεν καταλαβαίνεις τι λέει το απόσπασμα ; Δε θες να καταλάβεις. Για ξαναδιάβασε το. Δεν συνδέει μόνο το cd αλλά όλα τα digital files και δεν συνδέει αυτά καθαυτά αλλα το mix για αυτά. Πάρε τιποτε καλώδια με υψηλό inductance μπας και περισώσεις τίποτε χα χα. no joke.
Σε πληροφορώ ότι το πολυκαναλο με τα σαμπς, τους τελικούς κτλπ παίζει στο ρελαντί στις στάθμες που ακούω.
Αν το ακούσεις και σου δείξω την στάθμη του ντεσιμπελόμετρου θα νομίζεις ότι χάλασε και δείχνει 8 ντιμπι παραπάνω από το κανονικό.
Όλα, ο χώρος και το ηχοσύστημα είναι μελετημένα μέχρι και την παραμικρή λεπτομέρεια. :biggrin:
Χαμηλά να ακούτε εσείς, να ζείτε με τον φόβο ότι μια λάθος κίνηση του χεριού στην ένταση θα προκαλέσει την καταστροφή :biggrin:
Να σου πω και κάτι, εάν κάποια στιγμή καεί κάτι, έχω ηχείο καβαντζα να το αντικαταστησω την ίδια στιγμή.
Ακόμη και για αυτό το ενδεχόμενο έχω φροντίσει.
Στην θέση σου, θα έπαιρνα ενισχυτή με soft clipping λειτουργία, σαν αυτή που έχουν τα φθηνά υπογουφερ μου και δεν διαθέτει ο πανάκριβος λαμπατος σου:roflmao:
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
176.763
Μηνύματα
3.063.029
Members
38.608
Νεότερο μέλος
satmen
Top