Eλαστικό χωρίς αέρα!

abcd

Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
Super Moderator
Μηνύματα
78.368
Reaction score
96.577



Η ιαπωνική εταιρεία ελαστικών Bridgestone, παρουσίασε έναν πρωτότυπο τύπο ελαστικού που δεν απαιτεί αέρα υπό πίεση στο εσωτερικό του για να διατηρήσει το σχήμα του κατά την κύλιση. Σύμφωνα με τους υπευθύνους της ιαπωνικής εταιρείας κατασκευής ελαστικών Bridgestone, το νέο πρωτότυπο ελαστικό που κατασκεύασε, δεν απαιτεί την χρήση αέρα υπό πίεση στο εσωτερικό του για να διατηρήσει το σχήμα του.
Μπορεί όμως αυτή να είναι η απαρχή για την πλήρη διαφοροποίηση των ελαστικών, όπως τα γνωρίζαμε μέχρι σήμερα;
Ένα από τα λίγα –σίγουρα- στοιχεία που η Bridgestone έχει δώσει μέχρι στιγμής της δημοσιότητα είναι πως το πρωτότυπο ελαστικό χωρίς αέρα που παρουσίασε, είναι 100% ανακυκλώσιμο.
Ωστόσο μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν περαιτέρω στοιχεία για αρκετές ακόμα παραμέτρους που κρίνονται ως εξαιρετικά σημαντικές για την βιωσιμότητα του φιλόδοξου αυτού πλάνου.
Κατ’ αρχήν δεν έχει γίνει γνωστό αν η χρήση του συγκεκριμένου ελαστικού θα συμβάλλει θετικά στην μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου ενός οχήματος. Παράλληλα δεν έχουν γίνει γνωστά στοιχεία που αφορούν στην «συμπεριφορά» του ελαστικού κάτω από έντονες συνθήκες κίνησης (βαρέα επαγγελματικά οχήματα, εκτός δρόμου κίνηση, εφαρμογή σε οχήματα υψηλών επιδόσεων) καθώς και το κατά πόσο επηρεάζεται (θετικά ή αρνητικά) η ενεργητική ασφάλεια του οχήματος.
Επιπρόσθετα δεν είναι λίγοι αυτοί που εκφράζουν τον προβληματισμό τους σχετικά με το αν –και κατά πόσο- θα χρειαστεί να υπάρξουν αλλαγές στην δομή του συστήματος πέδησης αλλά και της ανάρτησης των οχημάτων, προκειμένου να καταστούν συμβατά με τον νέο τύπο ελαστικών.
Τέλος θέτουν επί τάπητος και το θέμα της διάρκειας ζωής του νέου ελαστικού, η Bridgestone μέχρι στιγμής απλώς αναφέρει πως το πρωτότυπο ελαστικό που παρουσίασε, διαφέρει σημαντικά από αντίστοιχες προτάσεις που έχουν ήδη παρουσιαστεί (βλ. Michelin Tweel) καθώς, η δική της πρόταση έχει εξελιχθεί με βασικό πυλώνα την προώθηση της σε εύλογο χρονικό διάστημα, στο στάδιο της μαζικής παραγωγής.




Πηγή
 

abcd

Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος
Super Moderator
Μηνύματα
78.368
Reaction score
96.577
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

 

Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Φαίνονται εντυπωσιακά (αλλά και πολύ άσχημα, φαντάζομαι και ελπίζω πως στην τελική τους μορφή θα έχουν κλειστά πλαϊνά) αλλά θα ήθελα οι τεχνικοί της Bridgestone να μας εξηγήσουν λίγο καλύτερα σε τι διαφέρει το δικό τους ελαστικό σε σχέση με την πρόταση της Michelin.

Από την άλλη, η σχεδίαση των σημερινών αυτοκινήτων (αλλά και μελλοντικών) στηρίζουν πολύ την εμφάνισή τους στους μεγάλους τροχούς που όμως χρησιμοποιούν χαμηλού προφίλ ελαστικά. Δηλαδή μεγάλες ζάντες αλουμινίου που εντυπωσιάζουν το μάτι!
Εδώ χάνεται η λογική της ζάντας (πόσο μάλλον της μεγάλης ζάντας) και περνάμε σε ένα είδος εσωτερικού hub που θα βιδώνεται (μονομπούλονα όπως φαίνεται) πάνω στην πλήμνη.

Μάλλον θα εξελιχθούν σε ελαστικά ειδικού τύπου (βαρέα οχήματα, κυρίως για χρήση σε δύσβατα οδοστρώματα), ίσως και σε κάποιες μορφές αγώνων.
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.520
Reaction score
75.209
Re: Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Από την άλλη, η σχεδίαση των σημερινών αυτοκινήτων (αλλά και μελλοντικών) στηρίζουν πολύ την εμφάνισή τους στους μεγάλους τροχούς που όμως χρησιμοποιούν χαμηλού προφίλ ελαστικά. Δηλαδή μεγάλες ζάντες αλουμινίου που εντυπωσιάζουν το μάτι!
Εδώ χάνεται η λογική της ζάντας (πόσο μάλλον της μεγάλης ζάντας) και περνάμε σε ένα είδος εσωτερικού hub που θα βιδώνεται (μονομπούλονα όπως φαίνεται) πάνω στην πλήμνη.
Βάλε μεγάλα τάσια ή spinners εσύ! :142:



Εγώ εύχομαι να υπάρξουν διαστάσεις γιά επιβατικά και σπορ, να ησυχάσουμε!
 


Μηνύματα
7.291
Reaction score
1.301
Νομίζω το Tweel ήταν πιο κοντά στην έννοια που έχουμε σήμερα ως ελαστικό, δηλαδή κάτι που αλλάζουμε μια στο τόσο πάνω σε ζάντες.

Πάντως αυτά που υπόσχεται το Tweel και υποθέτω και το αντίστοιχο της Bridgestone είναι συναρπαστικά, και ελάχιστα αφορούν την έλλειψη αέρα:

Με αυτό το ελαστικό, εκλείπει ο διαχωρισμός σε άνετο ελαστικό και σπορτιφ. Με δομή που μπορεί να διαχειρίζεται εντελώς διαφορετικά τα φορτία των κατακόρυφων επιταχύνσεων από τα φορτία των πλευρικών, μπορούμε να έχουμε ένα ελαστικό το προφίλ του οποίου είναι τόσο άκαμπτο, όσο και αυτό ενός συμβατικού πολύ χαμηλού προφίλ (ή και ακόμη πιο άκαμπτο) και ταυτόχρονα τόσο άνετο, όσο ένα συμβατικό μεγάλου προφίλ ελαστικό. Αντίστοιχα λοιπόν εκλείπει και η ανάγκη για ζάντες μεγάλης διαμέτρου σε υψηλών επιδόσεων αυτοκίνητα.

Αλλαγές στις αναρτήσεις δεδομένα θα απαιτηθούν, εδώ χρειάστηκαν όταν πριν 50 χρόνια άρχισαν να καθιερώνονται τα Radial ελαστικά.

Το προφίλ λογικά θα είναι καλυμμένο, γιατί με τέτοια διαμόρφωση θα αποτελούσε εκπληκτική φωλιά για λάσπες, χαλίκια και λοιπά σκουπίδια που θα διέλυαν κάθε έννοια ζυγοστάθμισης.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.947
Reaction score
127.542
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Το μειονέκτημα της χρήσης "αέρα" εντός των ελαστικών είναι η ασταθής πίεση. Όσο "ζεσταίνεται" ο τροχός, τόσο αυξάνει η πίεση μέσα στο ελαστικό, κι αυξάνει σημαντικά. Έτσι, η συμπεριφορά του αυτοκινήτου είναι πολύ διαφορετική αν είναι "κρύο" ή "ζεστό" το ελαστικό.

Μια λύση σε αυτό το πρόβλημα είναι το άζωτο, το οποίο δεν αλλάζει (τουλάχιστον σημαντικά) την πίεση των ελαστικών.

Παραμένει όμως άλλο ένα πρόβλημα, αυτό της απώλειας ποσότητος αέρα, για διάφορους λόγους - πέραν του να τρυπήσει το ελαστικό μας από ένα πχ καρφί στο δρόμο, ή να χάνει λιγάκι η βαλβίδα. Πόσο κοινό είναι το γεγονός να ελέγχουμε την πίεση στα ελαστικά μας και να είναι αρκετά χαμηλότερη του κανονικού?

Ταυτόχρονα όμως, η πλήρωση των ελαστικών με αέρα (ή ακόμα καλύτερα με άζωτο) μας δίνει τη δυνατότητα να διαφοροποιούμε την πίεση των ελαστικών, αναλόγως του φορτίου (πιο μεγάλη πίεση σε πλήρες φορτίο). Προσωπικά, αυτό το τηρώ, χωρίς να ξέρω πόσοι ανάμεσά μας το τηρούν.

Νομίζω πάντως, πως εν έτει 2011 (και λίαν συντόμως 2012) είναι πλέον απαρχαιωμένη η χρήση "αέρα" στα ελαστικά, καιρός είναι να βγει στην παραγωγή κάτι καλύτερο, πιο "προηγμένο", το οποίο να εξαλείψει τα προβλήματα που υπάρχουν με την πλήρωση των ελαστικών μας με ...."αέρα".
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.520
Reaction score
75.209
Όσο αφορά το άζωτο, ο αέρας περιέχει 78%. Το ανώτατο ποσοστό που μπορεί να επιτύχει η πλήρωση με άζωτο, δεν είναι ούτε 85%, αφού ο αέρας μέσα στο ελαστικό δεν αφαιρείται πρώτα.
Εκεί που υπαρχει διαφορά, ειναι στην έλλειψη υγρασίας.
 

Maria Pentagiotissa

Επίτιμο μέλος
Μηνύματα
15.781
Reaction score
342
Απάντηση: Re: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Το μόνο πρόβλημα με το άζωτο είναι ότι δεν το βρίσκεις παντού.
 

Μηνύματα
27.751
Reaction score
26.086
Απάντηση: Re: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Όσο αφορά στο άζωτο, ο αέρας περιέχει 78%. Το ανώτατο ποσοστό που μπορεί να επιτύχει η πλήρωση με άζωτο, δεν είναι ούτε 85%, αφού ο αέρας μέσα στο ελαστικό δεν αφαιρείται πρώτα.
Εκεί που υπαρχει διαφορά, ειναι στην έλλειψη υγρασίας.


Εστω και έτσι , καλύτερα άζωτο και ελάχιστος αέρας , παρά μόνο αέρας.
Το 85% πως προκύπτει? γιατί μιλάμε για πίεση στον θάλαμο. Αν το λάστιχο έχει μέσα την ατμοσφαιρική , αφού ανοίξουμε την βαλβίδα και μετά το πληρώσουμε με άζωτο γιατί να είναι 85% και οχι 90% ας πούμε?
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.520
Reaction score
75.209
The air you breathe is already made up of 78% nitrogen. The composition is completed by 21% oxygen and tiny percentages of argon, carbon dioxide, neon, methane, helium, krypton, hydrogen and xenon. The kit that is used to generate nitrogen for road tyres typically only gets to about 95% purity. To get close to that in your tyres, you'd need to inflate and deflate them several times to purge any remaining oxygen and even then you're only likely to get about 90% pure nitrogen. So under ideal conditions, you're increasing the nitrogen content of the gas in the tyre from 78% to 90%. Given that nitrogen inflation from the average tyre workshop is a one-shot deal (no purging involved) you're more likely to be driving around with 80% pure nitrogen than 90%. That's a 2% difference from bog standard air. On top of that, nitrogen inflation doesn't make your tyres any less prone to damage from road debris and punctures and such. It doesn't make them any stronger, and if you need to top them up and use a regular garage air-line to do it, you've diluted whatever purity of nitrogen was in the tyres right there. For $30 a tyre for nitrogen inflation, do you think that's worth it? For all the alleged benefits of a nitrogen fill, you'd be far better off finding a tyre change place that has a vapour-elimination system in their air compressor. If they can pump up your tyres with dry air, you'll get about the same benefits as you would with a nitrogen inflation but for free.
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.520
Reaction score
75.209
Re: Απάντηση: Re: Eλαστικό χωρίς αέρα!

The van der Waals gas equation provides a good estimate for comparing the expansions of oxygen and nitrogen to water. If you compare moist air (20°C, 80% RH) to nitrogen, you'll find that going up as far as 80°C results in the moist air increasing in pressure by about 0.01 psi less per litre volume than nitrogen. Moist air will increase in pressure by 7.253psi whereas nitrogen will increase in pressure by 7.263psi. Even humid air has only a small amount of water in it (about 2 mole % which means about 2% by volume), so that all puts a bit of a blunt tip on the theory that it's the differences in thermal expansion rates that give nitrogen an advantage. In fact it would seem to suggest that damp air is marginally better than nitrogen. Go figure.


Από εδώ.


Προσωπικά γελάω με τα άζωτα, όπως και πολλοί γνώστες. Έχω στο σπίτι κομπρεσεράκι, και ελέγχω τις πιέσεις 1-2 φορές το μήνα, με δικό μου μετρητήρι.
 

Zizik

Chauncey Gardiner * tl;dr *
Super Moderator
Μηνύματα
42.520
Reaction score
75.209

Maria Pentagiotissa

Επίτιμο μέλος
Μηνύματα
15.781
Reaction score
342
Απάντηση: Re: Eλαστικό χωρίς αέρα!

For $30 a tyre for nitrogen inflation...
we don't think that the cost and possible inconvenience are justified for normal passenger car use.
Συγγνώμη βρε παιδιά για τη χαζή ερώτηση, αλλά πληρώνουν για το άζωτο; Ή μήπως είναι διαφορετικό από αυτό που βάζουν εδώ; (αλλά τι διαφορετικό να είναι;) Εγώ βάζω χρόνια εκεί που αγοράζω και τα ελαστικά, τα οποία τα παίρνω +/- κάτι ψιλά στην τιμή που τα πουλάνε και αλλού άρα δεν μου χρεώνουν την αρχική πλήρωση, και μετά στη συμπλήρωση κάθε τόσο δεν πληρώνω τίποτα...
 

Μηνύματα
27.751
Reaction score
26.086
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Δεν ξέρω αν τα αμερικανάκια χρεώνουν 30 δολάρια το γέμισμα κάθε λάστιχου, εμένα πάντως ο ακρίβος , στην αλεξάνδρας δεν μου χρεώνει τίποτα , στην μηχανή.
 

Μηνύματα
27.751
Reaction score
26.086
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Oσο για τις μετρήσεις τους για αυξομείωση πιέσεως , τι να πω?
Στην μηχανή με τις στάνταρ πιέσεις μετά απο ταξίδι 300 χλμ καλοκαίρι , το πίσω λάστιχο απο 42 psi είχε 54, το δε μπρος απο 36 είχε 48.Αν αυτό δε λέει τπτ ? τι να πω?
Οι αντίστοιχες με νιτρο , ήταν απο 42 44, και απο 36 38.


ps με δικό μου μετρητικό πίεσης schreader .
 


Μηνύματα
30.533
Reaction score
40
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Oσο για τις μετρήσεις τους για αυξομείωση πιέσεως , τι να πω?
Στην μηχανή με τις στάνταρ πιέσεις μετά απο ταξίδι 300 χλμ καλοκαίρι , το πίσω λάστιχο απο 42 psi είχε 54, το δε μπρος απο 36 είχε 48.Αν αυτό δε λέει τπτ ? τι να πω?
Οι αντίστοιχες με νιτρο , ήταν απο 42 44, και απο 36 38.


ps με δικό μου μετρητικό πίεσης schreader .

Είμαι κατά του αζώτου στα ελαστικά, είτε αυτοκινήτου, είτε μοτοσυκλέτας (ιδιαίτερα στην δεύτερη).

Πέρα των όσων ανέφερε ο ζιζικάκης υπάρχει ένας ιδιαίτερα σοβαρός λόγος:
ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου μας (ή της μοτοσυκλέτας μας) λέει στο εγχειρίδιο χρήσης να βάλουμε πχ 30psi χωρίς φορτίο ή 34psi με φορτίο ή υψηλές ταχύτητες.
Προφανέστατα έχει κάνει τις δοκιμές του και ξέρει πως μετά από κάποια ώρα χρήσης η πίεση θα ανέβει πχ από τα 30psi στα 38psi.
Και ίσως να είναι απαραίτητα τα 38psi σε υψηλές ταχύτητες.
Που σημαίνει πως αν με την πλήρωση σε άζωτο η θερμοκρασία συγκρατηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα, πιθανότατα να έχουμε χειρότερη συμπεριφορά σε στιγμή ή κατάσταση που δεν πρέπει!!!
Ιδιαίτερα με τη μοτοσυκλέτα, θεωρώ πως το ρίσκο ανεβαίνει αρκετά και σε τελική ανάλυση αποκλείεται να είμαι πιο έξυπνος, πιο άξιος ή πιο μάγκας από τους σχεδιαστές της μοτοσυκλέτας ή τους οδηγούς εξέλιξής της.

Εξαιρώ εδώ κάποια οχήματα που βγαίνουν από το εργοστάσιο με πλήρωση ελαστικών με άζωτο (N), όπως πχ το Nissan GT-R (R35), όπου και εκεί θα ακολουθούσα τις προσταγές του κατασκευαστή (του οχήματος, όχι των ελαστικών)
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.947
Reaction score
127.542
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

εν μέρει έχεις δίκιο.

ο κατασκευαστής όντως έχει υπολογίσει το ότι θα ανέβει η πίεση στα ελαστικά σου, αλλά δε μπορεί να υπολογίσει πόσο θα ανέβει το χειμώνα με θερμοκρασία οδοστρώματος 4-5 βαθμών κελσίου, και πόσο το καλοκαίρι με θερμοκρασία ασφάλτου >45 βαθμών...

Φυσικά θα πρέπει να κάνεις τις δοκιμές σου, να δεις με αέρα μετά από ζέσταμα, όταν τα ελαστικά πιάνουν τις καλύτερες επιδόσεις τους, σε ποιο ακριβώς σημείο βρίσκονται οι πιέσεις και να βάλεις άζωτο εξ αρχής στην υψηλή πίεση που θα φτάσει κάποτε ο αέρας, (εκτός αν προβλέπεται από τον κατασκευαστή το άζωτο και δίνει τιμές πίεσης για άζωτο).

Έτσι, ξεκινάς το αυτοκίνητό σου με ιδανική πίεση, η οποία θα ανέβει ελάχιστα μόνο.

Κι εγώ έχω χειροκίνητη τρόμπα για τα ελαστικά του αυτοκινήτου μου, με ένδειξη πίεσης εξαιρετικής ακρίβειας. Μάλιστα, είναι πανεύκολο να φουσκώσεις ένα λάστιχο αυτοκινήτου με αυτή την τρόμπα. Στα περισσότερα βενζινάδικα, τα μηχανάκια που έχουν για μέτρηση πίεσης είναι κουκουρούκου, δείχνουν ότι θέλουν...
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
51.947
Reaction score
127.542
Απάντηση: Eλαστικό χωρίς αέρα!

Oσο για τις μετρήσεις τους για αυξομείωση πιέσεως , τι να πω?
Στην μηχανή με τις στάνταρ πιέσεις μετά απο ταξίδι 300 χλμ καλοκαίρι , το πίσω λάστιχο απο 42 psi είχε 54, το δε μπρος απο 36 είχε 48.Αν αυτό δε λέει τπτ ? τι να πω?
Οι αντίστοιχες με νιτρο , ήταν απο 42 44, και απο 36 38.


ps με δικό μου μετρητικό πίεσης schreader .


ΙΜΗΟ θα έπρεπε να βάλεις με νίτρο πίεση 50-52 πίσω και 44-46 εμπρός, ώστε μετά το ζέσταμα να παν κοντά στις τιμές που έχεις με αέρα.

Αυτό που κερδίζεις είναι να έχεις συνέχεια την πίεση των "ζεστών" ελαστικών.
 


Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • spylab
    Shalom
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.091
Μηνύματα
2.888.041
Members
37.984
Νεότερο μέλος
fchristos
Top