Tesla


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
STOP ELON AND DOGE


Εγώ πάντως άμα ήμουν στη θέση του Έλον, θα έφευγα άμεσα από το DOGE (που δε πρόκειται να σταματήσει αν φύγει ο Έλον) και από την Τέσλα (ομοίως).

Βλακεία του που δε φεύγει και από τα δύο.
Και θα συνεχίσει να είναι αηδιαστικά πλούσιος.
Θα είχε πολύ πλάκα.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
Ε, δε πρόλαβες. Βλέπω και σήμερα πήρε πολύ.

Τα'λεγε ο φίλος πριν λίγες μέρες..
 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
17.782
Reaction score
31.779
Πάντως κάτι πίνακες απο το πρώτο δεκαπενθήμερο Μαρτίου στην Ευρώπη, το πρώτο ηλεκτρικό είναι ναζιστικό.

Να και εδώ το πρώτο ηλεκτρικό παγκοσμίως για τον Γενάρη πάλι ναζιστικό είναι.
1000023588.jpg
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
30.039
Reaction score
87.953
Ξεκινήσαμε από πρώτο αυτοκίνητο σε πωλήσεις overall.
Τώρα πήγε σε πρώτο στα ηλεκτρικά.
Μετά θα πάει πρώτο στα ηλεκτρικά με ηλιοροφή.
Και σύντομα πρώτο στα αυτοκίνητα που αρχίζουν από T.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
17.782
Reaction score
31.779
Καλά πάρε αυτό για αρχή και βλέπουμε :biggrin:

 


Shepherd

Μόνιμος
Μηνύματα
4.966
Reaction score
11.007
Ντουμπάι μας τα έχετε κάνει με αυτή την Νορβηγία.
Το πιο μη αντιπροσωπευτικό δείγμα αγοράς αυτοκινήτου.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
Για όσους επιμένουν για lidar να ένα βίντεο όπου το FSD ξεφτυλίζει κυριολεκτικά τα πιο προηγμένα συστήματα αυτόνομης οδήγησης του ανταγωνισμού, δηλαδή το ADS της Huawei και το ADS της Li AD, που έχουν και LIDAR (πολλά, όχι ένα) και κάμερες και της παγαγιάς τα μάτχια.


Ξιδάκι παιδιά. Ξι δά κι.

Σε πραγματικά εμπόδια, που συναντάς σε δρόμους, κι όχι σε ψεύτικο τοίχο οφθαλμαπάτης - απάτης, που δε θα συναντήσεις ποτέ σε δρόμο ταχείας κυκλοφορίας.

Και στο Χ περίληψη από το ανωτέρω βίντεο:

 

MaxHeadroom

Moderator
Moderator
Μηνύματα
8.495
Reaction score
11.345
Η διαφορά πρέπει να εντοπίζεται κυρίως στη νοημοσύνη του κάθε συστήματος, όπου η Tesla προφανώς υπερέχει ακόμα.
Παρόλα αυτά, προσωπικά θεωρώ βέβαιο ότι το σύστημά της θα είχε ακόμα καλύτερη απόδοση εάν διαθέτετε μικρομετρικό ραντάρ και LIDAR. Για παράδειγμα, το phantom braking είναι μάλλον συνέπεια αυτής ακριβώς της έλλειψης.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
το phantom braking είναι μάλλον συνέπεια αυτής ακριβώς της έλλειψης.
Λογικοφανές ακούγεται αυτό που λες, αλλά σημείωσε πως τα Τέσλα μέχρι σχετικά προσφάτως είχαν και ραντάρ, και το phantom braking είναι πολύ παλιά ιστορία, ήταν από τα πρώτα πράγματα που διαπιστώθηκαν σε Τέσλα, δηλαδή υπήρχε και με ραντάρ, ενώ στη συνέχεια, μόνον με κάμερες, έχει σχεδόν εξαφανιστεί (στο τελευταίο έτος δεν είχα κανένα τέτοιο περιστατικό, μέχρι προσφάτως, ένα πολύ πολύ ήπιο, πρακτικά ασήμαντο).

Για την ιστορία, απάντηση από ΑΙ

Yes, there are reports of phantom braking with pre-2021 Tesla cars equipped with radar. Before Tesla began transitioning to its vision-only "Tesla Vision" system in 2021, its vehicles, including models like the Model S, Model X, and Model 3, relied on a combination of cameras, radar, and ultrasonic sensors for Autopilot and Full Self-Driving (FSD) features. Phantom braking—where the car unexpectedly slows or stops without an apparent obstacle—was noted by owners even during this radar-inclusive period.
Anecdotal evidence from Tesla forums and posts on X points to phantom braking occurrences as early as 2016-2018, when radar was a core component of the sensor suite. For instance, users on platforms like Tesla Motors Club reported sudden braking events on highways, often attributing them to the radar misinterpreting shadows, overpasses, or oncoming traffic as obstacles. A specific example includes a 2018 Model 3 owner describing phantom braking on a freeway, predating the vision-only shift. These reports align with the broader rollout of Autopilot features, which began integrating radar in 2014 with the Model S and expanded over time.
Officially, the National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) has investigated phantom braking, with a notable focus on 2021-2022 models after the radar was phased out. However, earlier complaints exist in NHTSA’s database. A search of the NHTSA complaint records shows instances like a 2017 Model S owner reporting unexpected braking on June 24, 2019 (Complaint ID: 11226971), citing the car slowing suddenly on a highway without visible hazards. Another 2019 Model 3 complaint from December 31, 2020 (Complaint ID: 11385862) describes repeated phantom braking events, also with radar-equipped hardware. These predate the 2021 vision-only transition, confirming the issue occurred with radar-equipped Teslas.
The radar system, while effective for distance and speed detection, could sometimes misread environmental factors—like a bridge shadow or a vehicle in an adjacent lane—as a collision risk, triggering the automatic emergency braking (AEB). Tesla’s own statements, such as Elon Musk’s comments on X in 2018 about refining radar inputs, suggest they were aware of such issues and worked to mitigate them through software updates. However, phantom braking persisted across both radar and post-radar eras, indicating it’s a challenge tied to sensor fusion and software interpretation, not just the absence of radar.
So, yes, pre-2021 Tesla cars with radar did experience phantom braking, as evidenced by owner reports and NHTSA complaints, though the issue became more prominent in public discourse after the 2021 vision-only shift.

Βεβαίως, έγιναν πιο γνωστά στο ευρύ κοινό αυτά τα προβλήματα στην χρονική περίοδο της μετάβασης σε Tesla vision, και κακώς συνδέθηκε το πρόβλημα με το vision, διότι προϋπήρχε.

Απλώς η μετάβαση σε Τέσλα vision ξεκίνησε 2021 και ολοκληρώθηκε στα μέσα του 2022, και σε αυτήν την περίοδο ανέβηκαν τρομερά οι πωλήσεις της Τέσλα σε σχέση με προηγούμενα έτη, οπότε και τα προβλήματα αυτά τα έβλεπαν πιο πολλοί οδηγοί.

Ωστόσο από το 2016 έχουν καταγραφεί αυτά περί phantom braking, και αργότερα στα model 3 που είχαν ενσωματωμένα ραντάρ.
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
Διάβασε το σπόιλερ. Τα λέει.

Όλα ανεξαιρέτως τα Τέσλα είχαν ραντάρ, μέχρι την έναρξη της μετάβασης σε "vision only".

Έδειχναν απόσταση σε cm με το ραντάρ και στο παρκάρισμα, με πολύ μεγάλη ακρίβεια σε κάποια φάση, πράγμα που μόλις πήγε σε vision only δεν είχε καμία απολύτως ακρίβεια, η διαφορά ήταν εμφανής.

Η μετάβαση έγινε πριν σχεδόν 2 χρόνια, όταν πήρα εγώ αυτοκίνητο, ήταν από τα πρώτα με vision only.

Ως εκ τούτου, αν και λογικοφανές το σκεπτικό "βάλε ραντάρ για να μην έχει τέτοιο πρόβλημα", δεν φαίνεται να ισχύει.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
17.782
Reaction score
31.779
Οι αισθητήρες παρκαρίσματος δεν είναι Lidars. Αν αυτό εννοείς.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
57.058
Reaction score
141.498
Όχι, δεν εννοώ αυτό.

Η Τέσλα ποτέ δεν χρησιμοποίησε lidar σε αυτοκίνητα παραγωγής, παρά μόνο σε αυτοκίνητα τεστ, για εκμάθηση του vision.

Χρησιμοποιούσε ραντάρ όμως, που επίσης είχαν θέματα με σκιές. Τα ραντάρ αυτά έβλεπαν μακριά, και δεν ήταν απλώς αισθητήρες παρκαρίσματος, ήταν τμήματα του FSD.

Τα αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν lidar είναι πολλά, και σε όλα, ανεξαιρέτως, έχουν αναφερθεί περιστατικά phantom braking.

Απλώς είναι πολύ λιγότερα τα περιστατικά, πράγμα συναφές με τον αριθμό των αυτοκινήτων που έχουν πουληθεί.

Απάντηση από AI

Phantom braking—when a vehicle unexpectedly slows or stops without an apparent obstacle—has been reported across various manufacturers using advanced driver-assistance systems (ADAS), including those with LIDAR-equipped cars. Unlike Tesla, which relies solely on cameras and phased out radar in 2021, several automakers integrate LIDAR alongside cameras and radar for enhanced perception in ADAS and autonomous driving features. While LIDAR offers high-resolution 3D mapping, it’s not immune to misinterpretations that can trigger phantom braking. Below are insights into reports from manufacturers other than Tesla using LIDAR, based on available data up to March 26, 2025.
For manufacturers like Volvo, which began integrating LIDAR with the 2024 EX90 (using Luminar’s Iris LIDAR), there aren’t widespread, specific public reports of phantom braking tied directly to LIDAR as of now. The EX90, launched in late 2022 with production ramping up in 2024, uses LIDAR, five radars, and eight cameras for Level 3-capable ADAS. Volvo emphasizes safety, and early owner feedback on forums like Reddit’s r/VolvoEX90 mentions occasional abrupt braking, but these are anecdotal and not explicitly linked to LIDAR over other sensors. The system’s newness and limited deployment mean comprehensive complaint data, like NHTSA filings, is sparse. However, Volvo’s history with radar-based AEB (e.g., pre-LIDAR XC90 models) showed rare phantom braking complaints, suggesting their sensor fusion aims to minimize such events, though LIDAR’s role isn’t isolated in reports.
Mercedes-Benz, another LIDAR adopter, uses Valeo’s Scala LIDAR in its Level 3 Drive Pilot system, available in the 2021 S-Class and 2022 EQS in markets like Germany and select U.S. states by 2024. NHTSA complaints don’t highlight a surge in phantom braking for these models, but German forums like Motor-Talk.de have posts from S-Class owners (circa 2022-2023) noting unexpected braking on highways, sometimes attributed to ADAS misreading road signs or shadows. These incidents are infrequent, and Mercedes’ multi-sensor approach (LIDAR, radar, cameras) makes it hard to pin phantom braking solely on LIDAR. The system’s conservative design—limited to 37 mph in Germany and 40 mph in the U.S.—may reduce occurrences compared to higher-speed scenarios.
Chinese manufacturers like Xpeng, with LIDAR-equipped models such as the P5 (using Livox LIDAR since 2021), have faced scrutiny. Xpeng promotes its Navigation Guided Pilot (NGP), a Level 2+ system, and while official NHTSA data doesn’t cover China-based complaints, posts on X (e.g., from 2023) and Chinese platforms like Weibo report phantom braking in urban settings, often tied to complex traffic or poor weather. LIDAR’s sensitivity to reflective surfaces or dust might contribute, though Xpeng’s rapid software updates reportedly mitigate some issues. Similarly, NIO’s ET7 (with Innovusion LIDAR since 2021) has owner reports on X and NIO forums citing sudden braking, particularly in rain or near overpasses, hinting at LIDAR-radar fusion challenges.
Honda’s Legend EX, equipped with Valeo LIDAR for Level 3 autonomy in Japan (limited release in 2021), has minimal public phantom braking reports. Japan’s strict testing and small fleet size (100 units) limit data, but no significant issues surfaced in English-language sources or translated Japanese reviews, suggesting robust calibration.
Broadly, phantom braking in LIDAR-equipped cars from these manufacturers appears less documented than Tesla’s vision-only cases, partly due to smaller fleets, multi-sensor redundancy, and less U.S.-centric reporting. NHTSA’s focus has been on Tesla (e.g., over 750 complaints by 2022), while LIDAR-using brands like Volvo, Mercedes, or Xpeng show scattered anecdotal reports rather than systemic trends. LIDAR’s high precision can still falter with edge cases—reflective objects, weather interference, or software misjudgments—though fusion with radar and cameras aims to filter false positives. Without a centralized database isolating LIDAR-specific incidents across these brands, evidence remains fragmented but confirms the issue exists beyond Tesla, albeit at a lower reported scale.

The radar system, while effective for distance and speed detection, could sometimes misread environmental factors—like a bridge shadow or a vehicle in an adjacent lane—as a collision risk, triggering the automatic emergency braking (AEB).

Tesla’s own statements, such as Elon Musk’s comments on X in 2018 about refining radar inputs, suggest they were aware of such issues and worked to mitigate them through software updates.

Ρhantom braking persisted across both radar and post-radar eras, indicating it’s a challenge tied to sensor fusion and software interpretation, not just the absence of radar.
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
17.782
Reaction score
31.779
Ναι οκ, αλλά εγώ ρώτησα αυτό
Ποια Tesla παραγωγής είχαν Lidar και μέχρι πότε;
μετά από αυτό
τα Τέσλα μέχρι σχετικά προσφάτως είχαν και lidar
και παρακάτω έγραψες αυτό
Η Τέσλα ποτέ δεν χρησιμοποίησε lidar σε αυτοκίνητα παραγωγής
Είναι γνωστό πως κανένα Tesla παραγωγής δεν διαθέτει lidar. Ούτε σήμερα έχει ούτε είχε στο παρελθόν. Έχει όμως στα οχήματα δοκιμών για να υπάρχει συνδυασμός δεδομένων και εκμάθηση του AI σύμφωνα με τα δεδομένα του Lidar. Ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων. Έχω ανεβάσει και εδώ. Υπάρχουν πολλά videos από drones που δείχνουν Tesla με Lidars, είτε έξω από τα εργοστάσια να κάνουν βόλτες, είτε στους δρόμους των πόλεων.
 




Staff online

  • loggeo
    Projectors
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.806
Μηνύματα
2.991.626
Members
38.373
Νεότερο μέλος
Pankal5
Top