Room Treatment Case Study από τον Costas EAR

Μηνύματα
734
Reaction score
620
Τραγική -ίσως- ειρωνεία είναι ότι όσα βασικά στοιχεία είναι εύκολο να γνωρίζουμε έχουν ήδη κατατεθεί στον παρόντα ιστότοπο...Παραδείγματος χάριν:
http://www.avsite.gr/forum/threads/Ανατομία-Ακουστικής-Χώρων-remastered.79626/page-3#post-1071668
Αυτά τα νήματα περιέχουν και πολλές δύσκολες τεχνικές πληροφορίες. Αρκετό διάβασμα και σεμινάρια έχω για την εργασία μου. Μου αρκεί να καταλάβω την αναγκαιότητα και σημασία της κάθε παραμέτρου. Κατόπιν αυτής της κατανόησης υπάρχουν επαγγελματιες- γνωστές ( όπως ανέφερε κάποιους ο ear) που μπορούν να αναλάβουν την υλοποίηση χωρίς να χρειάζεται ο καθένας από εμάς να γίνει φωστήρας :)
Δεν είναι θέμα τεμπελιας στο διάβασμα. Θεωρούσα και θεωρώ την ημιμαθεια πολύ χειρότερη της αμάθειας. Μου φτάνει να καταλάβω πόσο χρήσιμο είναι κάτι. Κατόπιν απευθύνομαι στον αρμόδιο επαγγελματία.
Να 'σαι καλά bhutia για την διάθεση σου να απαντας σε όλους μας ανεξαρτήτου πόσο χαζές είναι οι ερωτήσεις μας!
 

Μηνύματα
734
Reaction score
620
Κι ένα κόλπο: βρείτε 3 δύσκολες καθαρά τεχνικής φύσης ερωτήσεις και αποστηθιστε τις απαντήσεις. Παράδειγμα μίας ερώτησης: ποιες είναι οι διαφορές fir - iir φίλτρων, ποιά τα πλεονεκτήματα και ποια τα μειονεκτήματα του καθενός, πως ακούγονται και γιατί. Βρείτε άλλες 2 τέτοιες καθαρά τεχνικές ερωτήσεις. Όποιος έμπορος δε σας απαντήσει σωστά σε 3 τέτοιες ερωτήσεις, στριψτε και μακριά. Η έλλειψη γνώσης ξεβρακωνεται εύκολα και δε παλευεται. Το γουρούνι αρέσκεται να κυλιεται στις λάσπες. Το χόμπι όμως της υψηλής πιστότητας αναπαραγωγής είναι καθαρά τεχνικό αντικείμενο. Όποιος διαδίδει το αντίθετο, απλώς έχει κενό γνώσης. Τίποτε άλλο.
Δεν θα συμφωνησω με αυτό. Ένας έμπορος αρκεί να είναι ένας τίμιος γνωστής των τεχνικών στοιχείων των συσκευών. Από εκεί και πέρα θεωρώ αρκετό να μην τάζει φύκια και μεταξωτές κορδέλες και να τονίζει την σημασία της φροντίδας του χώρου κτλπ κτλπ.
Έχει τύχει να πάω σε εμπορο ( θα το πω και ας θεωρηθεί διαφήμιση γιατί τα καλά πρέπει να λέγονται) τον Αντωνη τον Χατζηκωνσταντη όντας ζεστός για αγορά ηχείου και με απέτρεψε λέγοντας μου ότι δεν κάνει για τον ενισχυτή μου ούτε για τον χώρο μου και τελικά δεν το πήρα.
Δεν ξέρω αν γνωρίζει τα εν λόγο φίλτρα που προαναφέρθηκαν αλλά μου αρκεί το ανιοδιοτελες της συμβουλής του και ή αποτροπή μίας αποτυχημενης αγοράς.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.658
Reaction score
58.216
...
Δεν ξέρω αν γνωρίζει τα εν λόγο φίλτρα που προαναφέρθηκαν αλλά μου αρκεί το ανιοδιοτελες της συμβουλής του και ή αποτροπή μίας αποτυχημενης αγοράς.
Θα όφειλε οπωσδήποτε να ήταν γνώστης εφόσον δήλωνε ειδικευμένος επαγγελματίας στον τομέα ακουστικής φροντίδας.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.339
Reaction score
138.083
Ωραία η κουβέντα περί φίλτρων, καλιμπρειτορς (και οι τσουτσουνομαχίες) αλλά εγώ θα επανέλθω στην ουσιαστική, κατά τη γνώμη μου, συνεισφορά του παρόντος case study που είναι η αντιμετώπιση των προβλημάτων στο φάσμα των χαμηλών συχνοτήτων ενός μικρού, με όρους ακουστικής, δωματίου.

Πως έγινε αυτό λοιπόν;

- Με απορρόφηση ταχύτητας, ευρέως φάσματος; Όχι.

- Με συνηχητές πίεσης συντονισμένους σε συγκεκριμένες συχνότητες; Όχι, από ότι καταλαβαίνω αφού δε χρησιμοποιήθηκαν ξύλινα φύλλα διαφορετικού πάχους.

- Με Helmholtz; Όχι.

Με κάτι που εγώ τουλάχιστον δεν έχω ξανασυνατήσει στη βιβλιογραφία, κάτι που μοιάζει με συνηχητές ευρέως φάσματος. Κάτι σαν τα CBA του Fraunhofer αλλά με MDF αντί λαμαρίνας. Κάπως έτσι το καταλαβαίνω εγώ και παρακαλώ τον εαρ να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες.

Τι δοκίμασες, πως επέλεξες τα διαφορετικά υλικά απορρόφησης, γιατί 8χιλ MDF, κλπ;
Την τεχνική αυτή μου την έμαθε ο ο καραμπατζακης.
Ας προσπαθήσω να σου μεταφερω κάποια που κατάλαβα, χωρίς λινκ για μπαφλ αμπσορμπερς.

Η μπαφλα επιλέγεται από MDF λόγω κόστους.
Και 4-5 mm θα χρησιμοποιούσα, αλλά επιλέχθηκε 8mm ώστε οριακά να μπορεί να βιδωθει και να μη σπάει. 10mm ίσως ακόμα καλύτερα, αλλά δεν έσπασε τίποτα σε μένα. Όσο πιο ελαφρύ, τόσο μεγαλύτερος ο συντονισμός, σκεψου υλικό καμπίνας ηχείου, αν είναι από χαρτόνι θα παίζει όπως το γουφερ, όσο χοντραινει και βαραίνει, δεν συντονίζει. Γυψοσανίδες με οπές επίσης κορυφαίες επιλογές. Στις οπές παίζει παιχνίδια ελατηρίου ο αέρας με το πηγαινελα όπως στο μπας ριφλεξ του ηχείου.
Οι χαμηλές συχνότητες διαπερνούν την μπαφλα, αλλά και την συντονίζουν, αναλόγως διαστάσεων και βάρους. Ο συντονισμός θα κάνει διάχυση, απορρόφηση θα γίνει έτσι κι αλλιώς, και από τη μάζα της μπαφλας, και από το ελατήριο των απορροφητικων απο πίσω της. Από πίσω της, αναλόγως απόστασης, σχηματίζεται ένα κουτί το οποίο κάπου επίσης συντονιζει, όπου οι χαμηλές κάνουν πάρτι. Εκεί το απορροφητικό υλικό κάνει δουλειά και στις χαμηλές, αλλά απορρόφηση θα υπάρξει και από τις αλλεπάλληλες αντανακλάσεις μεταξύ ξύλου και τοιχου - πες τρόπον τινά ως στη διάχυση στις τρύπες του qrd, από τη μάζα τοίχου και ξύλου και από τη μάζα της απορρόφησης. Εν ολίγοις, είναι μία παγίδα χαμηλων από πίσω, με 3 σημεία συντονισμού. Αναλόγως στήριξης της μπαφλας, το σημείο συντονισμού μπορεί να είναι ευρύ, ή να έχει προεκτάσεις. Ομοίως αναλόγως καμπυλότητας της μπαφλας.
Η διάχυση έτσι κι αλλιώς εμπεριέχει απορρόφηση. Η κάλυψη των προσθιων επιφανειών με διαχυτές υψηλών δεν είναι απαραίτητη, αλλά σπάει τις ευθείες των τοίχων και είναι προτιμότερη από απλές ανακλαστικές επιφάνειες, για πολλαπλούς λόγους.

Θεωρία πίσω από αυτά μπόλικη, μαθηματικά αρκετά προχωρημένα. Ο καραμπατζακης προτιμάει τέτοιες μπαφλες στις γωνίες των τοίχων, εξαφανίζοντάς τες, και στο ταβάνι, ιδιαίτερα μεγάλου μεγέθους, για συντονισμό πολύ χαμηλά.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.339
Reaction score
138.083
Τα 3 σημεία συντονισμού είναι: 1) ο ιδιοσυντονισμος του υλικού λόγω πυκνότητας και εν γένει υλικού, 2) ο συντονισμός λόγω διαστάσεων και βάρους της μπαφλας και 3) ο συντονισμός λόγω αποστάσεως της μπάφλας από τον τοίχο - ή και λόγω όγκου σε κλειστό κουτί. Σα να μιλάμε για καμπίνα ηχείων. Ιδανικό σενάριο είναι το κλειστό κουτί - μπάφλας με τον τοίχο, δηλαδή και πλαϊνά τοιχώματα, αλλά κατασκευαστικά δύσκολο, δε το παλεψα καν.
[DOUBLEPOST=1469446369][/DOUBLEPOST]Ίδια προτροπή δίνεται και στην απλή τοποθέτηση διαχυτων, είτε φελιζολ είτε ξύλινα qrd, να μην ακουμπάνε στον τοίχο, αλλά να έχουνε ένα κενό από πίσω, και ακόμα καλύτερα απορρόφηση στο κενό αυτό.
 
Last edited:


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.339
Reaction score
138.083
Aν είχα μεγάλο μπάτζετ, θα χρησιμοποιούσα qrd της rpg σε όσο μεγαλύτερη ποσότητα μπορούσα, με απορροφητικό υλικό από πίσω τους, διαφορετικού πάχους και μεγάλης πυκνότητας (κιλά ανά κυβικό) με καλή απορρόφηση σε χαμηλές από τα PDF τους. Είναι κουκλιά!

http://www.rpginc.com/product_QRD734.cfm
 

wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.788
Reaction score
21.639
Το ιδανικό βέβαια θα ήταν να υπάρχει κάποιο πτυχίο ΑΕΙ, άντε ΤΕΙ, που να εξασφαλίζει τη γνώση στην οποία αναφέρεσαι.

[...]

Αντιθέτως το πρόβλημα μεγαλώνει με όσους "πουλάνε" αυτή τη γνώση επ αμοιβή (επαγγελματίες), χωρίς ο πελάτης να μπορεί να δει ένα πτυχίο που να τον εξασφαλίζει. Πως μπορώ εγώ ο πελάτης να ξέρω ότι ο επαγγελματίας που προσέλαβα κατέχει πραγματικά το θέμα του sound calibration (ή όπως αλλιώς θέλεις πες το) και δεν ζει στον μεσαίωνα πουλώντας φύκια για μεταξωτές κορδέλες.
ΑΕΙ που να προσφέρουν σχετικά πτυχία υπάρχουν, αλλά όχι στον Ελληνικό χώρο (εξ όσων γνωρίζω). Για παράδειγμα, ένας επαγγελματίας του χώρου που γνωρίζω, ο οποίος είναι πτυχιούχος στην Ακουστική και τις εφαρμογές της, είναι ο Πάνος Οικονόμου. Η εταιρία η οποία έχει συστήσει έχει κατασκευάσει, μεταξύ άλλων, τον ημιανηχοϊκό θάλαμο στο Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου καθώς και το δικό της σχετικό με την Ακουστική software. Πέραν αυτών, η δεύτερη εταιρία του, έχει φέρει εις πέρας αρκετά projects τα οποία, κατά την προσωπική μου άποψη, αποτελούν εχέγγυα αποτελεσματικής εργασίας.

Επομένως, ο δυνητικός πελάτης έχει την ευκαιρία και πτυχία να δει και υλοποιημένα projects. Συνεπώς, η επιλογή του γίνεται εκ του ασφαλούς.

(ελπίζω να μην θεωρηθεί διαφήμιση το πιο πάνω μέρος του post μου, απλά μιας και πιάσαμε να αναφέρουμε ονόματα, είπα να συνεισφέρω το κάτι τις μου - έστω κι αν είναι απρόσιτο από τους περισσότερους, λόγω απόστασης)


Και το ερώτημα είναι:
[...]
Σε ποιούς αναθέτεις αυτό το έργο?
Ποιοί είναι?
Πού τους βρίσκεις?
Ποιούς εμπιστεύεσαι (όπως είπε σωστά και ο Dimifoot)?


Bonus ερώτηση:
Είμαι Α Σ Χ Ε Τ Ο Σ και δεν έχω και καμία διάθεση να ασχοληθώ να μάθω ώστε να "χεριάσω" μόνος μου καμπύλες.
Να προβώ σε αγορά του πχ Dirac και να μου φτιάξει το "αυτόματο" calibration?
Παίρνω σωστό αποτέλεσμα ή μια τρύπα στο νερό και ωσάν Α Σ Χ Ε Τ Ο Σ να κάτσω στ' αυγά μου και ν' ακούσω στο stereo μου?
Επειδή κι εγώ άσχετος είμαι, για εμάς η λύση είναι μία (και την ξέρεις): Lyngdorf.:)

Μέχρι να φτιάξουμε χώρο της προκοπής, that is...
 

Gojakla

Αρχαιολάγνος πιουριτανίστας
Μηνύματα
5.248
Reaction score
7.491
Επειδή κι εγώ άσχετος είμαι, για εμάς η λύση είναι μία (και την ξέρεις): Lyngdorf.:)

Μέχρι να φτιάξουμε χώρο της προκοπής, that is...

Κωστή μου, με το Dirac πιθανολογώ πως θα έχω παραπλήσιο αποτέλεσμα με πιο οικονομικό τρόπο αλλά και πιο ευέλικτο για το μέλλον, με την έννοια ότι έχεις ένα εργαλείο που όταν μάθεις να το δουλεύεις (ή φέρεις φίλο που ξέρει να το δουλέψει :p ) θα μπορέσεις να ξεπεράσεις τα όρια του lyngdorf μιας και έχει πολύ παραμετροποίηση.
 


wizzy

Music is our (Supernatural) friend!
Μηνύματα
14.788
Reaction score
21.639
Κωστή μου, με το Dirac πιθανολογώ πως θα έχω παραπλήσιο αποτέλεσμα με πιο οικονομικό τρόπο αλλά και πιο ευέλικτο για το μέλλον, με την έννοια ότι έχεις ένα εργαλείο που όταν μάθεις να το δουλεύεις (ή φέρεις φίλο που ξέρει να το δουλέψει :p ) θα μπορέσεις να ξεπεράσεις τα όρια του lyngdorf μιας και έχει πολύ παραμετροποίηση.
Εμ, Γιώργος όχι Κώστας.:)

Για τα υπόλοιπα, μπορεί και να έχεις δίκιο, δεν έχω δουλέψει καθόλου DIRAC για να μπορώ να κάνω συγκρίσεις.
 


rose.athens

Not in the mood Mod
Super Moderator
Μηνύματα
47.697
Reaction score
99.084
Κωστή μου, με το Dirac πιθανολογώ πως θα έχω παραπλήσιο αποτέλεσμα με πιο οικονομικό τρόπο αλλά και πιο ευέλικτο για το μέλλον, με την έννοια ότι έχεις ένα εργαλείο που όταν μάθεις να το δουλεύεις (ή φέρεις φίλο που ξέρει να το δουλέψει :p ) θα μπορέσεις να ξεπεράσεις τα όρια του lyngdorf μιας και έχει πολύ παραμετροποίηση.
Like για το "Κωστής" και τον "φίλο που ξέρει να το δουλέψει". :D
 

dapost

Rehdeko & Harbeth lover
Μηνύματα
4.984
Reaction score
11.438
Aν είχα μεγάλο μπάτζετ, θα χρησιμοποιούσα qrd της rpg σε όσο μεγαλύτερη ποσότητα μπορούσα, με απορροφητικό υλικό από πίσω τους, διαφορετικού πάχους και μεγάλης πυκνότητας (κιλά ανά κυβικό) με καλή απορρόφηση σε χαμηλές από τα PDF τους. Είναι κουκλιά!

http://www.rpginc.com/product_QRD734.cfm
Χμ, τι μου θυμίζεις, και εγώ κάποτε "χαλβάδιαζα" το site της rpg, τα έσκασα για 4 τέτοια, και αποτέλεσμα ένα μεγάλο μηδενικό! Ακόμη υπάρχει η αγγελία στο forum. Όταν παραπονέθηκα στον Άγγλο αντιπρόσωπο μου είπε, χμ, ξέρεις, θέλεις τουλάχιστον 12 για δωμάτιο 25τμ.

Εντάξει, γενικά η rpg είναι σοβαρή αλλά θέλει μεγάλη προσοχή με τα specs που δημοσιεύουν. Και υπάρχουν και απατεώνες τύπου auralex που πουλάνε αφρό για μπασοπαγίδες. Τα αναφέρω αυτά γιατί δεν μόνο τα φιδο-καλώδια που θέλουν προσοχή, λεφτά μπορεί να πετάξει κανείς και στην ακουστική φροντίδα.

A, θυμήθηκα και κάτι skyline, μην πω μάρκα, που τρίβοταν σαν να ήταν από γαριδάκια...Τα κανονικά, αυτά που τρώγονται, όχι τα άλλα.
 
Last edited:

Μηνύματα
5.368
Reaction score
6.495



Ετσι δεν χρειαζεται ζωνη για τη μεση :D
(αυτο εννοουσα στις προηγουμενες σελιδες)

Να μπει και ο Κωστας να εξηγησει, να γινει πιο σαφες

καλα παρε ζωνη σου λεω γιατι δε λεει κατι διαφορετικο απο αυτα που ξερω....
Aν είχα μεγάλο μπάτζετ, θα χρησιμοποιούσα qrd της rpg σε όσο μεγαλύτερη ποσότητα μπορούσα, με απορροφητικό υλικό από πίσω τους, διαφορετικού πάχους και μεγάλης πυκνότητας (κιλά ανά κυβικό) με καλή απορρόφηση σε χαμηλές από τα PDF τους. Είναι κουκλιά!

http://www.rpginc.com/product_QRD734.cfm
πηγενε σε ενα μαραγκο και πες του να στα φτιαξει η στην τελικη να στα κοψει ετοιμα προς συναρμολογηση , σιγουρα θα σου ερθουν φτηνοτερα .
Waterfall 20-200 hz no smooth υπαρχει?
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
28.880
Reaction score
85.058
Προτού μας απασχολήσουν τα φαινόμενα ψηφιακής αποκοπής και οι συνοδευτικές θορυβικές συνιστώσες,οφείλουμε να λαμβάνουμε υπόψιν το ενδεχόμενο αποκοπών από την πλευρά των τελικών ενισχυτών στο αναλογικό πεδίο,άμα ανέλθει η στάθμη ακρόασης ενώ το λογισμικό θ'αποπειράται να ισοσταθμίσει υψηλές μεταπτώσεις απόκρισης (οι οποίες θα μπορούσαν να είχαν μετριαστεί χάρη σε στοιχειώδη παθητική φροντίδα) στις χαμηλές οκτάβες.
Ποσο προφανές, και ηλιθιωδώς δεν μου είχε περάσει απο το μυαλό! Θενκς Μπούτια, για αλλη μια φορα.
Εξηγεί σημαντικές ακουστικές μου απορίες με το Dirac.
 

Dimifoot

General Catsicofoot Patton
Editor
Μηνύματα
28.880
Reaction score
85.058
καλα παρε ζωνη σου λεω γιατι δε λεει κατι διαφορετικο απο αυτα που ξερω....
Εντάξει, ζώνη εχω χρόνια τωρα. Διαβάζοντας όσα εκανε ο Έαρ, που θεωρείς οτι θα μου χρησιμεύσει;
Γιατι πλέον δεν σε καταλαβαίνω.
 


zakman35

Επαγγελματίας
Μηνύματα
1.985
Reaction score
4.008
Εμείς στο χωριό μου τα λέμε panel resonators, υπάρχουν επίσης και membrane resonators, slot resonators κοκ.

Δεν υπάρχει διάχυση στις χαμηλές συχνότητες και δεν υπάρχει λόγος να υπάρξει μιας και οι συχνότητες αυτές δεν είναι κατευθύντηκες. Προϊόντα που διαφημίζονται ως διαχυτές χαμηλών, ειναι καθαρά για λόγους marketing.

Η χρήση διαχυτων σε συνδυασμό με απορρόφηση αποτελεί μια λύση που μπορεί να είναι μέρος του γενικού σχεδιασμού του χώρου, αλλά σε πολλές περιπτώσεις μπορεί να οφείλεται στην ανασφάλεια του σχεδιαστή ή του χρήστη. Υπάρχουν έτοιμοι τέτοιοι διαχυτές για τους αναποφασιστους που σου επιτρέπουν να επιλέξεις το ποσοστό διαχυσης vs απορρόφησης.
 

Μηνύματα
5.368
Reaction score
6.495
Εντάξει, ζώνη εχω χρόνια τωρα. Διαβάζοντας όσα εκανε ο Έαρ, που θεωρείς οτι θα μου χρησιμεύσει;
Γιατι πλέον δεν σε καταλαβαίνω.
Μου ειχες ποσταρει ενα cal, για panel resonators, πολυ απλα εαν αντικαταστησεις και βαλεις τις συχνοτητες που θες να επεμβεις θα παρεις μια εικονα , οτι για να κανεις δουλεια στις χαμηλες πρεπει να κρατησεις μια αποσταση, οσο μεγαλυτερη τοσο χαμηλοτερα .
Βεβαια εγω μεσω υπερβολης και αστιευομενος ανεφερα ζωνες και επιγονατιδες, οπως επισης μπορω να σου πω οτι ,οτι κατασκευες βλεπεις τιποτε δεν ειναι απλη αντικατασταση νουμερων σε ενα cal και κρυβει και εκπληξεις ...(πως στερεωθηκαν σε ποσα σημεια τι τεντωματα κλπ αλλαζουν πολλα..)
Ετσι συνηχητες μπορει να δουλεψουν σε ενα ευρυτερο πεδιο συχνοτητων με μια κεντρικη στην οποια η αποτελεσματικοτητα επεμβασης ειναι αντιστροφως αναλογη του ευρους ... με αντιστοιχο τιμημα δηλ ....
Θα ελεγα ή επιλεγμενα σημεια εφαρμογης , μικροτερη επιφανεια μεγαλυτερο βαθος ομως με μικρο ευρος και υψηλο q αλλα πολυ δυσκολοτερο ή επιλεγεις να κανεις σε οτι ακριβως το αντιθετο,οπου το q θα ειναι μικροτερο αλλα αθροιστικα λογω μεγαλων επιφανειων καλυψη, παντως τα 10 εκατοστα για χαμηλες ξεχασε τα.
Εαν καποιος παντως εχει επεμβει στο ταβανι μονο και εχει δει αποτελεσμα σε χαμηλες με μικρη αποσταση πολυ ευχαριστως να το μοιραστει μαζι μας .
 


Staff online

  • rose.athens
    Not in the mood Mod
  • Zizik
    Safety Last * tl;dr *
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.899
Μηνύματα
2.955.510
Members
38.258
Νεότερο μέλος
ds-mk
Top