- Μηνύματα
- 870
- Reaction score
- 1.204
RoomTreatment & Correction
Θεώρησα καλό το συγκεκριμένο κείμενο να μη συμπεριληφθεί στα 2 σχετικά άρθρα: Βασικές Γνώσεις για Ηχομόνωση – Ηχοαπορρόφηση και Home Studio (DIY) – Do it YourSelf - επειδή πιστεύω ότι η αγορά ή το DIYμπασοπαγίδων για μικρά κυβικά δωμάτια θα είναι σχεδόν ‘’πεταμένα’’ λεφτά με την έννοια ότι ή η βελτίωση θα είναι ελαχίστη ή μηδαμινή ή αντί βελτίωση να υπάρξει χειροτέρευση. Ο λόγος είναι ότι:- Η απόσταση μεταξύ των τοίχων του δωματίου και των ηχείων σας έχει μεγάλη επίδραση στην απόδοση των μπάσων.
- Οι χαμηλές συχνότητες από τα ηχεία ακτινοβολούνται προς όλες τις κατευθύνσεις (omnidirectional ) και από το πίσω μέρος που σημαίνει ότι προκαλούν και ηχώ και βόμβους.
RoomAcousticTreatment
Ακουστική ‘θεραπεία’ δωματίου με στόχο τον έλεγχο της ανάκλασης του ήχου
- Εάν το δωμάτιο δεν έχει σχεδόν καμιά ήχοαπορροφητική επιφάνεια (απλά τοίχους , οροφή , δάπεδο και τα συνήθη έπιπλα) , ο ήχος θα αναπηδά μεταξύ των επιφανειών και θα απαιτεί ένα μεγάλο χρονικό διάστημα για να εξασθενήσει εντελώς . Ο ακροατής σε αυτό το είδος του δωματίου , θα έχει τότε πρόβλημα γιατί ακούει τόσο τον άμεσο ήχο όσο και τους επαναλαμβανόμενους ανακλώμενους (με καθυστέρηση αφού διανύουν μεγαλύτερη απόσταση από τον απ’ ευθείας). Η μίξη των δυο αυτών διαφορετικών ήχων "φιλτράρεται" με αποτέλεσμα να αλλοιώνεται ο τελικός ήχος που φτάνει στα αυτιά μας. Αυτό το φαινόμενο Natural Reverberation ονομάζεται Comb filtering .Το comb filtering δεν πρέπει να συγχέεται με το Digital Reverberation.
- Ένα δεύτερο πρόβλημα στο δωμάτιο αυτού του είδους είναι τα στάσιμα ηχητικά κύματα. Δηλαδή ανεξάρτητα από το τι συχνότητες παράγει η ηχητική πηγή κάποιες απ’ αυτές τις συχνότητες ενισχύονται καθώς το δωμάτιο λειτουργεί σαν αντηχείο (αυτή είναι και η δουλειά του μηχανικού σχεδίασης να εξαλειφθεί αυτό το φαινόμενο). Η τιμή των συχνοτήτων αυτών σχετίζεται με τις διαστάσεις του δωματίου, η δε διάρκεια τους από το υλικό των τοίχων του πατώματος και του ταβανιού. Το φαινόμενο αυτό στις μπάσες συχνότητες (που είναι και οι προβληματικά διαχειρίσιμες) λέγεται flutter echo (ή modal ringing). Παράδειγμα flutter echo είναι ο ήχος των καμπινών στις τουαλέτες, στα πηγάδια, σε άδειες εκκλησίες…Αυτοί οι ήχοι συνεχίζουν να αντηχούν ακόμα κι όταν η πηγή που τους παρήγαγε σταματά ,γι αυτό και αναμιγνύονται με τους επόμενους κ.ο.κ
Ηχητικής πηγής + comb filtering + flutter echo
- Εάν όμως οι επιφάνειες καλύπτονται με υλικό ηχοαπορρόφησης , ο ανακλώμενος ήχος θα μειωθεί πολύ πιο γρήγορα και ο ακροατής θα ακούει ‘’μόνο’’ τον άμεσο ήχο. Φυσικά τότε και η γενική στάθμη ήχου στο δωμάτιο θα μειωθεί .
- Σαν παρένθεση ,θα ήθελα να αναφέρω , επειδή θυμάμαι από παλιά , ότι τα προϊόντα ορυκτοβάμβακα (πχ πετροβάμβακας, υαλοβάμβακας και κεραμοβάμβακας, …)είχαν κατηγορηθεί για πιθανούς κινδύνους για την ανθρώπινη υγεία (αναπνευστική οδό), υπάρχουν εδώ και χρόνια συστάσεις ότι δεν υφίσταται τέτοιος κίνδυνος (Δείτε εδώ: πχ ως μη καρκινογόνα υλικά -Group 3 .
- Τοποθέτηση διαχυτών για ομοιόμορφη διασπορά των πρίμων . Οι διαχυτές ήχου δεν καταναλώνουν την ηχητική ενέργεια που προσπίπτει σ’ αυτούς, υπό μορφή θερμότητας, όπως οι μπασοπαγίδες. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα την ομοιόμορφη διασπορά των πρίμων σε όλο το δωμάτιο. Συνεισφέρουν στην επίτευξη διάχυτου ήχου στον χώρο (Πχ διασπορά 1800 Hz - 4300 Ηz στο πίσω μέρος και 1500Hz - 8500Ηz για το ταβάνι) και παρουσιάζουν μικρή ηχοαπορρόφηση.
- Τοποθέτηση ηχοαπορροφητικών υλικών (μπασοπαγίδων Helmholtz ή μεμβρανών , ή και υβριδικό πλαίσιο απορρόφησης χαμηλών συχνοτήτων με μεμβράνη ).
- Τύπου ρικοφόν (για πιο σωστή) ή και σκέτα τα έπιπλα , κουρτίνες και χαλιά του δωματίου για τις άλλες συχνότητες (από 1ΚHz και άνω). Μη το παρακάνετε όμως γεμίζοντας το δωμάτιο με ρικοφόν γιατί τότε θα το νεκρώσετε από μεσαία και πρίμα ή θα κάνετε τις συχνότητες να ακούγονται ‘’μουντές’’ και ταυτόχρονα να βουίζει από τη μη απορρόφηση των μπάσων.
- Σωστή τοποθέτηση των ηχείων και της θέσης ακρόασης (βλέπε τελευταία ενότητα του άρθρου).
Εύρεση της κεντρικής συχνότητας για κάθε πάνελ
Μερικά ημιτονικά σήματα με σάρωση από 20Hz ως τα 300Hz και ρυθμό 1 Hz ανά δευτερόλεπτο μπορείτε να τα χρησιμοποιήσετε για την εύρεση της κεντρικής συχνότητας για κάθε πάνελ - ακούγοντας τα να βρείτε ποιες συχνότητες είναι προβληματικές.10-300Hz.mp3 - 20Hz – 20 KHz mp3Όσο όμως και να προοδεύσει η τεχνολογία σε κανένα home studio , ακόμα κι αν χρησιμοποιήσετε τα καλύτερα ηχοαπορροφητικά υλικά και με πειραματισμούς ή μετρήσεις να τα τοποθετήσετε στις ‘’σωστές’’ θέσεις, θα εξακολουθείτε να μην ακούτε τον σωστό ήχο όπως σ’ ένα επαγγελματικό studio και ο κύριος λόγος είναι οι διαστάσεις του δωματίου.
Σίγουρα όμως κάποια βελτίωση θα έχετε αν ακολουθήσετε τις οδηγίες εδώ: ή οδηγίες από κάποιον γνώστη ή επαγγελματία του θέματος.
Βέβαια αν κάποιος ήθελε να κάνει επαγγελματική δουλειά δεν θα απευθυνόταν σε Forums ( το λέει και ο όρος home studio... ). Αλλιώς δεν θα υπήρχαν τα επαγγελματικά studio (Η ηχοαπορρόφηση θεωρείται πετυχημένη όταν ακούγοντας το playback,το δωμάτιο να μην έχει συμμετοχή. Δηλαδή το ίδιο το δωμάτιο να μην γίνεται ηχείο.)
Συνεχίζεται.....
Last edited: