- Μηνύματα
- 17.767
- Reaction score
- 58.705
Το μεν ηχείο απελπιστικά άριστον,η δε επένδυση των καθισμάτων απελπιστικά...άχρηστη....
Το ηχείο αυτό, μέχρι τις 20° οφ αξις είναι απελπιστικά άριστο, όπως και στις 30°..
Θα ληφθούν υπ'όψιν όσα αναφέρεις για την πολυκαναλική σύσταση.Τρανή απόδειξη του ανωτέρω, είναι η ορθή κρουστική αντίληψη και εκτός του χώρου ακρόασης, όταν εντός αυτού έχει επιτευχθεί άριστη χρονική ευθυγράμμιση στο ένα και μοναδικό αυτό σημείο.
Δηλαδή εκτός χώρου, τραγικά μακριά από το σημείο χρονικού ευθυγραμμισμού, ακούγεται ...σωστά!
Ε;
Η απάντηση κρύβεται στη λογική ανάπλασης των ακουστικών objects στο χώρο, ενός object oriented format.
Η αναδημιουργία αυτών των objects, ακολουθεί την λογική της στερεοφωνιας, δηλαδή του δεξιού και αριστερού ημισφαιρίου αντίληψης.
Οι οδηγίες και πάλι που έχω ως βασική αναφορά, δεν είναι άλλες από αυτές της τρινοβ, όπου υπάρχει αρκετά εκτενής αναφορά στο cross firing, και στόχος του είναι η διατήρηση της αίσθησης του δεξιά και αριστερά στο εμπρός τεταρτοσφαιριο και μετά στο οπίσθιο τεταρτοσφαιριο, συμπληρώνοντας συνολικά ένα άνω ημισφαίριο.
Δηλαδή toe in στα εμπρός, και γυρίζοντας προς τα πίσω, toe in και σε αυτά.
Τα πλαϊνά παραμένουν στο κέντρο κάθε πλευράς με toed-out τα περιφερικά αυτών, συνθήκη που δεν παλεύεται σε μετακίνηση στον προσθιοπίσθιο άξονα με κανένα άλλο τρόπο, πέραν της προσθήκης επιπροσθέτων πλαϊνών ηχείων για αυξημένες αποστάσεις μετακίνησης, εξ'ου και τα πολλαπλά πλαϊνά ηχεία σε μεγάλους κινηματογράφους.
Όμως, ακόμα και σε αυτούς, είναι πρακτικά αδύνατο να μην ακούς περισσότερο τα πίσω κανάλια μετακινούμενος προς τα πίσω, δεν υπάρχει λύση.
Ψάχνοντας όσο μπορούσα, ανακάλυψα ότι το ζητούμενο δεν είναι να παραμείνει τόσο ακέραιος ο λόγος των εμπρός με τα πίσω ηχεία, διότι προφανώς αυτά μεταφέρουν εντελώς διαφορετικά objects μεταξύ τους και δε διαφοροποιείται σημαντικά η αντίληψη του θέματος με διαφοροποίηση μεταξύ τους, αλλά αντιθέτως διαφοροποιείται σημαντικά η αντίληψη του θέματος με μετακίνηση στον άξονα δεξιά αριστερά.
Δηλαδή, ένας κεραυνός που πρέπει να ακουστεί πάνω από το κεφάλι σου, στο κέντρο ας πούμε, δεν πειράζει αν ακουστεί λίγο πιο μπροστά από τη θέση ακρόασης ή λίγο πίσω από τη θέση ακρόασης, αρκεί να είναι κεντρικά τοποθετημένος, αλά κεντρικό είδωλο.
Είναι λάθος όμως, να ακουστεί από τα δεξιά σου, ή από τα αριστερά σου, αυτό πρέπει να παλέψεις, που μπορεί να συμβεί και με μικρομετακινήσεις πλαγίως της κεντρικής θέσης.
Πάντα δηλαδή, ανεξαρτήτως πολυπλοκότητας του σετάπ, παραμένει στόχος το ακλόνητο κεντρικό είδωλο, αυτό στον κεντρικό προσθιοπίσθιο άξονα του χώρου.
Στο βασικό 5.1 σεταπ που αναφέρεσαι, δικαίως γιατί αποτελεί τη βάση του πολυκάναλου ήχου, θα πρότεινα τα σαράουντ ηχεία να είναι αρκετά πίσω από τις 90°, κατά προτίμηση στις 120° (ίσως και παραπάνω), με στόχο αυτά τα δύο να μπορούν να αναδημιουργησουν κεντρικό πίσω είδωλο σταθερό στο πίσω κέντρο, ανεξαρτήτως πλαϊνής μετακίνησης προς τα δεξιά ή αριστερά του ακροατή.
View attachment 198484
Η συγκριτική στάθμη του κεντρικού πίσω ειδώλου, με αντίστοιχο εμπρός κεντρικό είδωλο, δεν ενοχλεί σε μικροδιαφοροποιήσεις.
Όμως η ασταθής κεντρική θέση, και η μετακόμιση αυτού προς τα δεξιά ή αριστερά, θα ενοχλήσει.
Η τυπική on axis τοποθέτηση όλων των δορυφόρων, θα αφήσει να διαφοροποιείται τόσο η σχέση στάθμης του εμπρός τεταρτησφαίριου σε σχέση με το πίσω (σε μετακίνηση μπρος πίσω του ακροατή, ή σε εμπρός και πίσω καθίσματα), όσο και η θέση του κεντρικού ειδώλου εκατέρωθεν του προσθιοπίσθιου άξονα.
Το cross firing λύνει το δεύτερο, διατηρεί σταθερά στο κέντρο το κεντρικό είδωλο, πράγμα που είναι σημαντικότερο.
ΥΓ. Σε μεγάλων διαστάσεων χώρους, μπορεί να δουλέψει η τοποθέτηση πιο ψηλά όλων των δορυφόρων, με κατεύθυνση στην απέναντι πλευρά του κύκλου ακρόασης. Όσο προσεγγίζεις κάθε δορυφόρο, βγαίνεις περαιτέρω εκτός άξονα προς αυτόν τον δορυφόρο, για 2 λόγους (γωνία λόγω ύψους και γωνία λόγω κατεύθυνσης).
Τυπική λύση σε μεγάλους κινηματογράφους. Πιθανώς σε απλό πολυκάναλο να έχει νόημα και σε οικιακή εγκατάσταση, αλλά δεν έχει σε immersive, θα είναι όλα ..ψηλά.
Στην τονισμένη παρατήρηση έχω να σχολιάσω ότι σε τέτοια κατάσταση ακρόασης έξω από το δωμάτιο όπου θα είναι εγκατεστημένο και θα παίζει το setup,ως πηγή ήχου δεν λογαριάζονται πλέον τα ίδια τα ηχεία,αλλά το άνοιγμα μέσα από το οποίο θα μεταδίδεται ηχητική ενέργεια στον παρακείμενο χώρο,όπως και οι τοιχωματικές δομές ειδικά για τις χαμηλές συχνότητες.
Γι αυτό μεταξύ άλλων γίνεται τόσο εύκολο να καταλάβει ο ακροατής πόσο καλή εξομάλυνση απόκρισης θα έχει επιτευχθεί στις πρώτες οκτάβες,όπως και αν οι κρίκοι του ηχοσυστήματος αποδίδουν με αρκετή φυσικότητα τις υπόλοιπες οκτάβες με ρυθμό και δυναμικές,ώστε να εκτιμήσει αν θα χρειαζόταν πρώτα αλλαγή διαρρύθμισης ή...συσκευών.
Last edited: