Auro 3D

Μηνύματα
5.001
Reaction score
8.881
Για να μπορεσει να παραχθει ενα Downmix , που να ανταποκρινεται σε διαφορετικες εφαρμογες χρησης αποθηκευονται Automated-Mix – Πληροφοριες των καναλιων υψους ως Metadaten.

Σημαντικη ειναι φυσικα η συμβατοτητα αναμεσα στα φορματ, που και με το 1D, 2D και το 3D ηχο θα πρεπει να ειναι σε επαφη.

Εδω ενσωματωνονται σε ενα 5.1 -PCM-Master η στερεο μιξη, η 5.1 -Artistic-μιξη καθως και η Auro-3D-9.1-μιξη.

Το σημα PCM περιλαμβανει και τα 3 φορματ επιτρεποντας καθε εγκατασταση που υποστηριζει 5.1 -PCM να τα αναπαραγει . Eνδιαφερον ειναι οτι το Audio-3D-Coder και Encoder εχουν μια χρονικη καθυστερηση κατω του ενος Millisecond.





Setups

Wilfried Van Baelen ´´δοκιμασαμε διαφορετικες τοποθετησεις ηχειων στον χωρο και πειραματιστηκαμε ιδιαιτερα με την θεση των ηχειων υψους. Η ιδανικη γωνια ειναι περιπου 30° απο το Sweet Spot, απο τις 35° και ανω χανεται η ενσωματωση του ηχου με τα καναλια επιφανειας. Η μικροτερη που μπορει να χρησιμοποιησει κανεις ειναι 20° .

Επισης με το Auro 3D ειναι το Sweet Spot πιο διευρημενο σε συγκριση με ενα 2D - 5.1 σεταπ.



Συμβατες κονσολες για Auro 3D

Τα Galaxy Studios διαθετουν επισης το πρωτο συστημα μιξης Auro 3D.

Πανω στην κονσολα ειναι υλοποιημενο ενα Auro-3D-Panning. Με ενα Joystick καθισταται δυνατος ο ελεγχος των σαραουντ και με ενα δευτερο επιτυγχανεται ο ελεγχος των καναλιων υψους

Κατα την τεχνικη συμπιεσης πετυχαινει κανεις μια συμπιεση του αυθεντικου σηματος σε ποσοστο 66%.

Στα Galaxy επισης αναπτυχθηκαν νεες τεχνολογιες οπως ο αλγοριθμος απμιξινγκ Auro-Matic που ειναι σε θεση απο φορματ 1D- ή 2D να δημιουργησει φορματ Auro-3D.

Συμπερασμα

Παρολο που ο σαραουντ ηχος δεν εχει ακομη επιβληθει σε ολες τις εφαρμογες , ειναι οχι μονο νομιμο αλλα και απαραιτητο να αναπτυχθει/εξελιχθει ενας διαδοχος, διοτι απαιτειται καποιο διαστημα μεχρι ενα νεο φορματ να επιβληθει. Οπως εχει δειξει η ιστορια ειναι καθε αλλο παρα ευκολο.

Ποτε δεν ηταν κανεις με μια τεχνολογια τοσο κοντα στην αναπαραγωγη του αυθεντικου οσο με την τεχνολογια Auro-3D.
3D Κοσμοι

Αποσπασμα απο το βιβλιο του Hans-Martin Buff - Musikproduktion in 3D-Audio für Kopfhörer



Υπαρχουν πολλες πρακτικες και μεθοδοι για να φερουμε τον ηχο στα αυτια του ακροατη.

Ολοι οι τρισδιαστατοι κοσμοι ειναι βασισμενοι ειτε πανω στα καναλια (Channelbased) ειτε πανω στα αντικειμενα (Object ) ειτε πανω σε στο πεδιο (Scenen) ή αποτελουν εναν συνδυασμο απο αυτα δημιουργοντας ενα υβριδικο συστημα.

(Το Auro 3D ειναι ενα φορματ που βασιζεται πανω στα καναλια. Το στερεο ειναι μια απλοικη μορφη ενος συστηματος βασισμενου σε καναλια)



Στην περιπτωση ενος φορματ που ειναι προσανατολισμενο στα καναλια/στην διαταξη των ηχειων ο ηχος κατα την διαδικασια της μιξης ταξινομειται σε καποιο ηχειο ή σε μια περιοχη αναμεσα στα ηχεια και ειναι εξαρτημενος απο την θεση των ηχειων στον χωρο.

Εχει καποιο νοημα? Οταν τοποθετω μια κιθαρα κατα την στερεο μιξη στο αριστερο ηχειο και ξαφνικα ερχεται ενας εγκληματιας που παιρνει το αριστερο ηχειο και το τοποθετει 2 μετρα πισω απο εμενα τοτε ακουω την κιθαρα απο πισω. Οι ηχητικοι κοσμοι που παραγονται εχοντας ως προσανατολισμο τα καναλια εχουν το πλεονεκτημα οτι το κατορθωνουν με τροπο συνηθισμενο , μονο απλως με περισσοτερα ηχεια απ οτι παλια. Εχουν το μειονεκτημα οτι η διαταξη των ηχειων αυτου που φτιαχνει την μουσικη και αυτη στον χωρο του τελικουακροατη πρεπει να ειναι ιδια αλλιως δεν κουμπωνει το ενα στο αλλο.

Η σωστη τοποθετηση των ηχειων ειναι για ενα εργο δομημενο πανω σε καναλια εξαιρετικης σημασιας για το τελικο ηχητικο αποτελεσμα. Η ανεση ενος δωματιου μιας οικιας υπερισχυει μιας σωστη τοποθετησης. Δυσκολος συνδυασμος
Νεες τεχνικες – 3D Ηχογραφησεις.

Peter Kaminski, Sound & Recording – Εκδοση 08/2010

Screenshot 2021-07-29 at 18-17-13 3D-Audio Special – Der umfassende Klang - sr_sr-3d-audio pdf.png

Μεσα στα χρονια εξελισσοταν τα φορματ αναπαραγωγης απο το Mono στο Stereo μεχρι και το Surround. Ολες ομως αυτες χανουν σε τρισδιαστατη αισθηση του ηχου.

Εδω και αρκετα χρονια υπηρχε η γνωμη οτι η αναπαραγωγη μιας ηχητικης πληροφοριας στην κατακορυφη διασταση θα πρεπει να ειναι το επομενο βημα για την βελτιωση της μουσικης αναπαραγωγης. Στην οικια του Dabringhaus και του Grimm εξελιξε κανεις την διαδικασια 2+2+2 κατα την οποια στην υπαρχουσα διαταξη με 2 ηχεια μπροστα και 2 πισω , μια μορφη Quadrophonie, στην ουσια η αντανακλαση μιας στερεο διαταξης προστιθενται ακομη 2 ηχεια υψους μπροστα.

Ο περιορισμος των 6 ηχειων εγγυαται οτι μπορει να χρησιμοποιηθει στην αναπαραγωγη με την βοηθεια του DVD ως μεσου.

Με την εισοδο του Βlu-ray Disc μπορει πλεον κανεις να μην περιοριζεται στα 6 καναλια και επομενως πλησιαζει πιο κοντα στο να συμπληρωσει ενα φορματ σαραουντ με καναλια υψους.

AURO 3D

Μια λογικη εκδοχη ειναι το 5.1 φορματ να επεκταθει με 2 ακομη καναλια υψους μπροστα καθως και με 2 ακομη σαρουντ καναλια σε υψος. Απο ενα κεντρικο καναλι υψους παραιτειται κανεις, διοτι σε πολλες μουσικες ηχογραφησεις το κεντρικο καναλι δεν χρησιμοποιειται και επισης μπορει κανεις να δημιουργησει μια ψευδοκεντρικη πηγη σε υψος με την βοηθεια των πλευρικων καναλιων
(Center high Phantom)


Στα Galaxy-Studios στο Βελγιο ασχοληθηκαν με το θεμα ετσι ωστε να δημιουργησουν ενα στανταρντ φορματ που ονομαζεται „Auro 3D”. Μια συγκεκριμενη διαταξη μικροφωνων δεν προδιαγραφεται κατι που δεν θα ηταν αλλωστε και λογικο.

Γιατι καναλια υψους?

Το ανθρωπινο αυτι αντιλαμβανεται οχι μονο την αποσταση και την κατευθυνση μιας πηγης ηχου αλλα και το υψος / την ανυψωση της πηγης ηχου υπο μορφη γωνιας απο την θεση ακροασης. Σε οτι εχει να κανει με το υψος ειναι η ακριβεια στην αντιληψη οχι τοσο καλη σε σχεση με την πληροφορια κατευθυνσης στο αζιμούθιο.

Παραλληλα ομως με τον βασικο ηχο αντιλαμβανεται κανεις σε μια σαλα φυσικα και την <<εντυπωση>> της αιθουσας. Ανακλασεις ερχονται απο την οροφη και τους τοιχους και καταλαμβανουν ως πληροφοριες κατευθυνσης πολυ συχνα ενα μεγαλο τμημα πληροφοριας σε υψος. Επομενως στοχος ενος ιμερσιβ φορματ πρεπει επισης να ειναι οχι μονο να ορισει μια πηγη ηχου στον κατακορυφο αξονα αλλα και να χρησιμοποιησει πληρογοριες υψους ετσι ωστε να επιτυχει μια συνολικη βελτιωση στην αναπαραγωγη. Για παραδειγμα ενα κομματι ενος εκκησιαστικου οργανου που μονον με μια πληροφορια υψους γινεται αντιληπτο δεν μπορει απο μονον του να επιτυχει σημαντικη βελτιωση στο βιωμα.



Ηχογραφηση ενος κοντσερτου στο Ανοβερο

Για να δουμε πως εφαρμοζεται η θεωρια στην πραξη πραγματοποιησε ο Gregor Zielinsky με την Malgorzata Albinska-Frank μια ηχογραφηση τον Ιουνιο του 2010 κατα την οποια επρεπε να ηχογραφηθουν πληροφοριες υψους. Η ηχογραφηση ελαβε χωρα στην σαλα της ανωτατης σχολης για μουσικη και θεατρο στο Ανοβερο με την ορχηστρα της σχολης υπο την διευθυνση του Ejii Oue.



Συνεντευξη με τον Gregor Zielinsky

Πως σκεφτηκατε να καταπιαστειτε με το συγκεκριμενο θεμα?

Απο το πρωτο συμποσιο των μηχανικων ηχου το 2005 ελαβε χωρα επιδειξη ενος συστηματος 2+2+2. Στο προτελευταιο συμποσιο πραγματοποιηθηκε επισης επιδειξη του Auro 3D.

Βρηκα τον ηχο αρκετα ελκυστικο αλλα παραλληλα βρηκα τις ηχογραφησεις των παρουσιασεων απο μουσικης πλευρας αλλα και απο θεμα μιξης μη βελτιστες. Συχνα υπερτονιζοταν διαφορα οργανα ή και ολοκληρα γκρουπ απο τα μπροστα ηχεια υψους. Ετσι λοιπον αποφασισα να πραγματοποιησω με μια μεγαλη ορχηστρα μια ηχογραφηση Auro 3D.



Ποια διαταξη επιλεξατε κατα την ακροαση του υλικου για τα ηχεια υψους?

Πειραματιστηκαμε και καταληξαμε γρηγορα στο συμπερασμα οτι ειναι λογικη μια διαταξη των ανω ηχειων με βαση τον κανονα „ Υψος ισο με το μισο του πλατους `` .

Τα μετακινησαμε λιγα εκατοστα προς τα εξω. Η κλιση των ηχειων υψους ειναι εξισου σημαντικη. Θα πρεπει το καθε ηχειο σε μια κατασταση ακροασης στο στουντιο να κοιταει τον μηχανικο ηχου. Κατι τετοιο δεν μπορεσαμε επακριβως να το πραγματοποιησουμε και ειχαν μερικα μια μικροτερη κλιση.

Εδω πρεπει φυικα να ξεκαθαρισουμε οτι οι συνθηκες στα σπιτια οτιδηποτε αλλο απο ιδανικες μπορουν να θεωρηθουν. Διαπιστωσαμε ηδη οτι στο στουντιο ακροασης της ανωτατης σχολης οτι εξαιτιας της στεγης του που ειναι πιο χαμηλη αντιληφθηκαμε μια διαφορετικη ηχητικη εντυπωση σε σχεση με τον χωρο εδω του στουντιο του Pop-Institut που ειναι ακουστικα φροντισμενος.
Πως τοποθετησατε τα μικροφωνα στην αιθουσα?

Τα μπροστινα μικροφωνα για τα καναλια υψους τοποθετηθηκαν στο ιδιο τριποδο με τα βασικα περιπου 1,5 m. πιο ψηλα. Τα μικροφωνα για τα σαραουντ τοποθετηθηκαν στις σειρες των ακροατων . Αξιζει να σημειωθει οτι δεν υπαρχει καποιος κανονας για το πως θα πρεπει να εκτελεσει κανεις μια ηχογραφηση με καναλια υψους. Η εμπειρια απο τις προσπαθειες αλλων μηχανικων ηχου δειχνει οτι η τοποθετηση των μικροφωνων θα πρεπει να προσαρμοστει στα δεδομενα του χωρου και της ορχηστρας. Ηταν μια καινουργια κατασταση για εμας παρολο που γνωριζα την αιθουσα λογω παλιοτερων ηχογραφησεων σε αυτην. Κατα την διαρκεια προχωρησαμε σε αρκετες διορθωσεις στην τοποθετηση.
 

Μηνύματα
5.001
Reaction score
8.881
Στο στουντιο ηχογραφησης υπηρχαν ηδη μερικα θεματα για συζητηση, οπως για παραδειγμα μπροστινα καναλια υψους...

Παρατηρησαμε μερικα πραγματα που εξηγουν τα διαφορα εφε και τα οποια διαπιστωθηκαν κατα τις ηχογραφησεις στους χωρους επιδειξης. Για παραδειγμα τα κλαρινετα αποδιδονταν απο τα μπροστινα ηχεια υψους <<αμεσα>>. Αυτο εξηγειται ευκολα απο το γεγονος οτι αυτη η ομαδα οργανων ακτινοβολει τον ηχο σε συσχετιση με τον χωρο κυριως με γωνια 45° προς τα πανω. Τοποθετησαμε τα κυριως μικροφωνα πιο χαμηλα και επιπλεον <<σβησαμε>> ελαφρως τα επανω καναλια ετσι ωστε το σημα να εχει περισσοτερη αντιχηση. Με αυτο τον τροπο εξισορροπησαμε τον σχετικα μικρο χρονο αντιχησης της αυθουσας.

Συνολικα χρησιμοποιησαμε 3 διαφορετικα Reverb-Plug-ins, ενα για το βασικο μπροστινο μικροφωνο κατω και πανω καθως και ενα για τα περιφερειακα καναλια υψους τα οποια και ειναι κυριως υπευθυνα για την λαμβανομενη αντιληψη περι του μεγεθους ενος χωρου.

Πραματικοτητα ειναι επισης οτι τα σηματα που αναπαραγονται απο τα περιφερειακα καναλια υψους ειναι γενικα πιο ελκυστικα. Στην ερωτηση γιατι ο ηχος απο ψηλα γινεται αντιληπτος πιο ευχαριστα σε σχεση με αυτον του νορμαλ επιπεδου θα απαντουσα οτι θα μπορουσε να αποτελεσει ενα ενδιαφερον θεμα για ερευνα.

Η αιθουσα εχει εξαιτιας της ασυμετριας της μια ενδιαφερουσα αντιχηση που δινει μια καταλληλη ζωντανια στον ηχο. Παρ ολα αυτα δεν ικανοποιουν το μεγεθος της σαλας και ο χρονος αντιχησης εκεινα που κανεις αναμενει για ηχογραφησεις τετοιων εργων.

Τα πισω κυριως μικροφωνα εξοπλιστηκαν με ενα λιγο μεγαλυτερο Pre Delay. Επισης εφαρμοσαμε συνειδητα μια αυξηση στην σταθμη των χαμηλων συχνοτητων και προεκτειναμε/ παρατειναμε το reverberation time των χαμηλων συχνοτητων.



Πως θα αξιολογουσες το αποτελεσμα αναμεσα σε μιξεις 5.1 και στις μιξεις σαρουντ με την προσθηκη καναλιων υψους?

Εγω προσωπικα βρισκω την διαφορα μεταξυ μιας πολυκαναλης και μια Auro 3D ηχογραφησης μεγαλυτερη απο αυτην αναμεσα στο στερεο και το σαραουντ. Ειναι μια μεγαλη προοδος. Πολυ συχνα εκτιμουνται τετοια πραγματα απο τους μηχανικους ηχου με διαφορετικο τροπο. Αλλα εχω πολυ σπανια βιωσει μια ομοφωνη γνωμη οπως με την ηχογραφηση Auro 3D. Απλα εχει κανεις την εντυπωση οτι πλησιαζει πιο κοντα στην πραγματικοτητα. Εχει κανεις την αισθηση οτι η ορχηστρα παιζει πραγματικα μπροστα του. Δημιουργησαμε ακομη μια στερεο εικονα και κατοπιν προσθεσαμε τα μπροστινα καναλια υψους. Οταν προστιθενται τα μπροστινα καναλια υψους μεταβαλλεται το αντιληπτο φασμα των οργανων. Γινονται πιο ζωντανα , με καποιο ευχαριστο τροπο πιο παροντα στον χωρο και εμφανιζονται πραγματικα τρισδιαστατα.

Εαν επιδιωκει κανεις μια συμβατοτητα σε οικιακους χωρους θα πρεπει ιδιαιτερα να προσεξει να εξασφαλισει οτι τα καναλια υψους εχουν προσαρμοστει στον χωρο. Αυτο σημαινει οτι δεν θα πρεπει να επιβαρυνει πολυ ιδιαιτερα τα μπροστινα καναλια υψους με συγκεκριμενα σηματα.

Επισης θα πρεπει να διαθετει η οικιακη εγκατασταση ενα λογικο Bass-Management ετσι ωστε να μην εχουν προβλημα τα μικρα καναλια υψους οταν περιεχομενο που εχει πλουσιο μπασο διοχετευεται σε αυτα.Βασικα ισχυει ο κανονας οτι και τα 9 ηχεια θα πρεπει να ειναι ομοια κατι ομως που δεν ειναι ευκολο σε οικιακους χωρους.



Για την βασικη μιξη με Auro 3D πρεπει κανεις να ξοδεψει αρκετο χρονο . Σιγουρα μια μερα ακομη. Ωστοσο μπορει κανεις να γλιτωσει χρονο σε ρυθμισεις που κατα κανονα γινονται αλλα δεν ειναι εδω απαραιτητες.
Περισσοτερο Αtmos παρολο το Auro.

Ανακατασκευη του κινηματογραφου δοκιμων του HiFi-Online-Περιοδικου LowBeats – 08/ 2016

Του Raphael Vogt



Ο κινηματογραφος του LowBeats ειναι μια μιξη απο κινηματογραφο και εργαστηριο. Πριν απο ενα χρονο τοποθετηθηκαν 4 ηχεια στην οροφη. Η επιλεγμενη θεση των ηχειων προσανατολιζεται συμφωνα με τις προδιαγραφες Auro 3D. Οι συγκεκριμενες θεσεις ικανοποιουν επισης τις προς τα εξω επιτρεπτες θεσεις για Dolby Atmos και DTS:X . Ταιριαζει σκεφτηκα.

Το ακουστικο ομως βιωμα βρισκεται στα ορια , αυτο δειχνουν στο περασμα του χρονου η εμπειρια σε αλλους κινηματογραφους και σουιτες μαστερινγκ για 3D-Audio. Λειπει κατα καποιο τροπο το σωστο αισθημα για το υψος οταν παιζουν τα καναλια υψους. Ναι μεν κερδιζει κανεις με το Auro 3D & Dolby Atmos στην προσλαμβανουσα αντιληψη περι χωρικοτητας αλλα απουσιαζει ενα αληθινο επιφωνημα „Wow!“.

Για αυτο τον λογο προχωρησα σε μια μετατροπη του χωρου. Το σεταπ ειναι της μορφης 7.1.4 . Η διαταξη 7.1 βρισκεται στο επιπεδο του αυτιου με 3 ηχεια μπροστα πισω απο το ηχοπερατο πανι προβολης, 2 σαραουντ ±90° απο τον αξονα αριστερα και δεξια της θεσης ακροασης ενω το γκρουπ συμπληρωνουν ακομη 2 ηχεια ±150° απο τον αξονα πισω απο τον καναπε.

Τα ηχεια ειναι στουντιο μονιτορ της Jbl. 2 υπογουφερ με 2 15´´ το καθενα ειναι σε Subwoofer-Array πισω επισης απο την οθονη. Κατω απο την οροφη κρεμονται πανω απο τα 2 μπροστινα ηχεια 2 καναλια υψους συμφωνα με τις προδιαγραφες Auro-3D ενα αντικρυστα κρεμονται στο ιδιο υψος και πλατος αλλα 2 ηχεια μονιτορ πισω στον τοιχο.



Ενα μονταρισμα πανω απο την θεση ακροασης δεν παιζει διοτι λειτουργει μονον με Atmos και ειναι ετσι ενα ειδος Effect Shower – οχι για τα γουστα μου. Επιπλεον δημιουργει σχισματα στην περιγραφη / ηχητικη εικονα. Μετακινησα αναλογως προς στην θεση ακροασης περιπου 25% ολα τα ηχεια υψους (τα μπροστα περιπου 1,0μ. & τα πισω 0,5μ. προς τον ακροατη) και κρεμασα το καθενα περιπου 20 cm πιο κοντα στην οροφη.

Οι πρωτες ανακλασεις των ηχειων οροφης αποσβενονται αρκετα ικανοποιητικα εξαιτιας του υλικου της οροφης.

Ετσι με αυτη την μετακινηση ειναι τοποθετημενα τα καναλια υψους πιο κοντα στον ακροατη χωρις να εχει αλλαξει ισχυρα η γωνια σε σχεση με τον ακροατη παραμενοντας η ολη διαταξη Auro 3D.

Οι νεες θεσεις σημαινουν επισης ρυθμισεις στην σταθμη και την χρονικη καθυστερηση. Μετα το νεο καλιμπραρισμα ηρθε η ωρα για ακροασεις. Τωρα ερχονται τα εφε πιο ξεκαθαρα απο πανω ενω παραλληλα δεν αποσχιζεται η εικονα στο κατακορυφο επιπεδο. Ακριβως οπως το ειχα σκεφτει.

Τωρα μπορουν να ακολουθησουν τα επομενα Immersive-Audio-Tests
LowBeats-Kino-Umbau-anim.gif




Τελος
 


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.846
Reaction score
30.771
Έκατσα και διάβασα όλο το νήμα από την αρχή.

Να με συμπαθάτε αλλά είναι τόσο χαζή αυτή η αντιπαράθεση, όσο χαζή είναι και η άλλη η Android vs Apple.

"Το καλύτερο Vs Tο εμπορικότερο"

Το Auro 3D δεν υπάρχει για το CINEMA, το έχασε το τρένο. Η Dolby είναι θηρίο και δεν έχει σημασία αν το Atmos είναι καλύτερο ή χειρότερο. Κερδίζει πάντα το θηρίο. Εξάλλου ο ίδιος ο Wilfried έχει πει ότι δεν διαθέτουν τα κεφάλαια να τα βάλουν με την Dolby. 'Οσες δουλειές γίνουν θα είναι σε επίπεδο "συντήρησης" του φορμά, και εγώ πιστεύω όσο ο ιδρυτής είναι εν ζωή.

Ότι γίνει για την επιβίωση του Auro-3D θα γίνει σε επίπεδο πολυκάναλης μουσικής. Εκεί τα σπάει και δεν το λέω από προσωπική εμπειρία (την οποία και δεν έχω), αλλά επειδή το λένε όλοι οι επαγγελματίες του χώρου που έχουν ασχοληθεί έστω και λίγο.

Το αν τα σπάει και στον κινηματογράφο είναι αδιάφορο. Είπαμε, το θηρίο.

Θα δείξει τα δόντια του, το θηρίο, και στην πολυκάναλη μουσική; Ο χρόνος θα δείξει.

Υγ: Θα γράψω και άλλα, μόλις ολοκληρώσω την δική μου έρευνα.
 







Μηνύματα
5.001
Reaction score
8.881
σημερινο live chat....με θεμα τι αλλο...το Αuro 3D.:lolsign:
ακομη δεν προλαβα να το δω ολο, ειναι στην γερμανικη αλλα εμφανιζονται πολλα papers στην αγγλικη.

το επιασα γυρω στο 51.10 οπου και πεφτει το γελιο της αρκουδας διοτι το στουντιο εχει παρει πιστοποιηση απο dolby και ο Wilfried van Baelen σχολιαζει οτι μια διαταξη 9.1 κατα Auro 3D δεν θα μπορουσε να ειναι καλυτερη απο αυτη την πιστοποιημενη απο την dolby:lolsign:.
1628020561801.png


στο σημειο αυτο γινεται αναφορα σε διαφορα στουντιο μουσικων παραγωγων οπου εχουν πιστοποιηση dolby και μολις εισερχεται κανεις στο εσωτερικο τους αναρωτιεται εαν η διαταξη ειναι Auro οπως το παραπανω.
κατι αναλογο ισχυριζεται ο πατρικ οτι συμβαινει και στα msm studios.
 

billpeppas

A/V Επαγγελματίας
Μηνύματα
3.097
Reaction score
7.145
Γιατί απορείτε ?
Και αυτά τα στησίματα είναι εντός των προδιαγραφών της Dolby για Atmos.
Δεν τα έχουν στα "ιδανικά" αλλά αναφέρονται και επιδεικνύονται.
 



Μηνύματα
5.001
Reaction score
8.881
Γιατί απορείτε ?
Και αυτά τα στησίματα είναι εντός των προδιαγραφών της Dolby για Atmos.
Δεν τα έχουν στα "ιδανικά" αλλά αναφέρονται και επιδεικνύονται.
απ οτι αναφερει ο Wilfried van Baelen ο Auroman δηλαδη, πλεον η dolby αποδεχεται μια γωνια 30° για τα ηχεια κατα την πιστοποιηση στουντιο που ασχολουνται με την παραγωγη μουσικης, κατι που αποτελει για τον ιδιο μια σημαντικη αλλαγη/διαφορα.
ο πατρικ συμπληρωνει πως υπαρχουν ενα σωρο στουντιο που ειναι πιστοποιημενα κατα dolby με <<διαταξη Auro>>. θελουν στην ουσια ενα layout για ολα τα φορματ.

ο δημιουργος του Auro 3D αναφερει επισης οτι η τοποθετηση μονο 2 ηχειων οροφης κατα dolby 7.1.2 δεν δινει καθολου καλο αποτελεσμα διοτι ειναι μεγαλο το κενο αναμεσα σε αυτα και τα σαραουντ. δεν λειτουργει και ας εχει <<το οκ απο την dolby >>.
ο ιδιος ξεκινησε απο την παραγωγη μουσικης με το auro 3D και κατοπιν μελετησε το πως αυτο το φορματ θα μπορουσε να λειτουργησει σωστα και σε μεγαλες αιθουσες κινηματογραφου ενω η dolby ξεκινησε απο τον κινηματογραφο και το σλογκαν με την ελευση του atmos ηταν οτι προκειται για ενα φορματ αποκλειστικα για τον κινηματογραφο.



παλι τα ιδια θα λεω...!
πες απλα ......τοποθετηστε κατα Auro 3D για να παρετε πιστοποιηση απο την dolby:lolsign::lolsign::lolsign::lolsign::lolsign:

αυτο για τους λατρεις της μουσικης τουλαχιστον.......ε δεν τους λες και λιγους εδω μεσα.
τωρα για τους σινεματζηδες ......ε ειπαμε.....Η_χ_ο_π_ε_ρ_α_τ_η:lolsign::lolsign::lolsign:

θα βγει παντως και ηχομπαρα την επομενη χρονια που πλησιαζει το βιωμα με Auro 3D

Σχεδόν όλα τα immersive που εχω αγοράσει φέτος ειναι παραγωγές του συγκεκριμένου studio.
Με Trinnov φυσικά.
βλεπω να αυξανουν την παραγωγη τους κατακορυφα. φαινεται να εχουν παρει πιστοποιηση dolby με διαταξη Auro 3D και αυτοι.
For Bock it is therefore clear: "With our studio conversion we have succeeded in a precision landing. We can now meet the presumably strongly increasing demand, because several million titles are to be offered in the immersive version in the next few months."
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.846
Reaction score
30.771
Υπάρχουν πολλά Studios ανά τον κόσμο που είναι dedicated Auro-3D ή σεταρισμένα για Auro-3D & Dolby Atmos. Απλά δεν έχουμε ψάξει.

Πχ...

Auro-3D Abbey Road Studio

Auro-3D & Dolby Atmos 2L mastering Studio
images.jpeg


Auro-3D & Dolby Atmos Rotor Studios, Berlin

Η Dolby δίνει certifications και για 30° elevation. Όχι γιατί θέλει να "μας" κάνει τη ζωή ευκολότερη αλλά γιατί το ακουστικό μας κέντρο είναι ΓΤΠΚ όσο αναφορά τις δυνατότητες εντοπισμού ηχητικών πηγών στον κάθετο άξονα.

Η έρευνα μου ακόμα συνεχίζεται αλλά ας γράψω εδώ μερικά πράγματα για να καταλάβουμε ότι η "καούρα" για το καλύτερο format ή για την βέλτιστη τοποθέτηση των heights είναι εντελώς χαζή.

Άποψη μου είναι ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί και να καταλάβουμε τις δυνατότητες μας ως ακροατές. Το format είναι δεύτερο - τρίτο.

Όσο καλά λοιπόν μπορεί να τα πάει ο εαυτός μας στον εντοπισμό ηχητικής πηγής στον οριζόντιο άξονα..
Screenshot_20210804_074448.jpg


Άλλο τόσο χάλια τα πάει στον κάθετο
Screenshot_20210804_074635.jpg


Αυτό που βλέπουμε στην παραπάνω εικόνα είναι τα βελάκια που δείχνουν την πραγματική κατεύθυνση του ήχου και με την έντονη καμπύλη τι πιστεύει ο ακροατής ως πιθανή ηχητική πηγή. Βλέπουμε ένα σφάλμα εντοπισμού της τάξεως των 20° στον μπροστινό πεδίο, μέχρι και σφάλμα 44° στο πίσω πεδίο. Τα δεδομένα δεν είναι "καλύτερα" στον δεξί - αριστερό κάθετο άξονα.

Η δυνατότητα εντοπισμού εξαρτάται απόλυτα και στην απόσταση, την συχνότητα και την monaural ή binaural ηχητική πηγή. Υπάρχουν συχνότητες που τις εντοπίζουμε μόνο αν είναι monaural , και άλλες όταν είναι μόνο binaural.

Screenshot_20210804_080917.jpg
Screenshot_20210804_081034.jpg


Για αυτό το λόγο στo Immersive Mastering όταν κάτι δεν είναι εύκολα αντιληπτό στον 3D χώρο μίξης ανεβάζουν τα πρίμα. Υπάρχει μια τεράστια διαφορά στο stereo vs immersive mastering. Στην πρώτη περίπτωση δουλεύεις με ή για 2 ηχεία. Στην δεύτερη δουλεύεις με ή για τον χώρο (3D space).

Η δυνατότητα εντοπισμού μιας ηχητικής πηγής όπως είπαμε εξαρτάται και από τις συχνότητες. Όσο μεγαλύτερη είναι η ένταση ήχων πάνω από τα 8.000hz - 10.000hz τόσο ευκολότερα τους εντοπίζουμε.

Αλλά.....

Πρέπει και να τους ακούμε. Γιατί με τα χρόνια η δυνατότητα σωστής ακρόασης πέφτει και δεν ακούμε τα πάντα. Αφού λοιπόν δεν ακούμε τα πάντα δεν μπορούμε και να τα εντοπίσουμε.
Screenshot_20210804_081715.jpg


Και για να το κλείσω εδώ για σήμερα, όπως έγραψε και σε paper η ITU, χρειαζόμαστε 3 επίπεδα ηχείων για να έχουμε σωστά αντιληπτή κάθετη ηχητική ζώνη.
Screenshot_20210804_075251.jpg
Screenshot_20210804_075219.jpg


Δηλαδή ανά 30°.
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.846
Reaction score
30.771
ο δημιουργος του Auro 3D αναφερει επισης οτι η τοποθετηση μονο 2 ηχειων οροφης κατα dolby 7.1.2 δεν δινει καθολου καλο αποτελεσμα διοτι ειναι μεγαλο το κενο αναμεσα σε αυτα και τα σαραουντ. δεν λειτουργει και ας εχει <<το οκ απο την dolby >>.
Και πως να δουλέψει σωστά όταν τα ίδια τα προγράμματα (εδώ τα ProTools) θεωρούν το 7.1.2 bed layer.
Screenshot_20210804_092529.jpg


Στην ουσία αυτό που σου λέει η Dolby, μέσα από τα ProTools, είναι ότι δεν γίνεται να υπάρξει 3D space με 2 heights. Για αυτό και το δουλεύει ως ένα bus. Στην περίπτωση που θα δουλέψεις 7.1.6, το setup στα ProTools είναι 7.1.2 +4.
Δηλαδή, με 5.1.2 ή 7.1.2 δεν υπάρχει object based height layer γιατί το upper layer περιορίζεται σε κινήσεις στους 2 άξονες και όχι 3.
Τα υπόλοιπα για την σωστή τοποθέτηση των objects μέσα στον .2 χώρο τα κάνει αυτόματα ο Atmos renderer με την βοήθεια των metadata.

Έξαλλου φαίνεται και εδώ.
Screenshot_20210804_092709.jpg


Το πρόγραμμα στέλνει 7.1.2 audio bed πληροφορία στον renderer, και ξεχωριστά τα objects και τα metadata.
 

Μηνύματα
22.271
Reaction score
15.543
απ οτι αναφερει ο Wilfried van Baelen ο Auroman δηλαδη, πλεον η dolby αποδεχεται μια γωνια 30° για τα ηχεια κατα την πιστοποιηση στουντιο που ασχολουνται με την παραγωγη μουσικης, κατι που αποτελει για τον ιδιο μια σημαντικη αλλαγη/διαφορα.
ο πατρικ συμπληρωνει πως υπαρχουν ενα σωρο στουντιο που ειναι πιστοποιημενα κατα dolby με <<διαταξη Auro>>. θελουν στην ουσια ενα layout για ολα τα φορματ.

ο δημιουργος του Auro 3D αναφερει επισης οτι η τοποθετηση μονο 2 ηχειων οροφης κατα dolby 7.1.2 δεν δινει καθολου καλο αποτελεσμα διοτι ειναι μεγαλο το κενο αναμεσα σε αυτα και τα σαραουντ. δεν λειτουργει και ας εχει <<το οκ απο την dolby >>.
ο ιδιος ξεκινησε απο την παραγωγη μουσικης με το auro 3D και κατοπιν μελετησε το πως αυτο το φορματ θα μπορουσε να λειτουργησει σωστα και σε μεγαλες αιθουσες κινηματογραφου ενω η dolby ξεκινησε απο τον κινηματογραφο και το σλογκαν με την ελευση του atmos ηταν οτι προκειται για ενα φορματ αποκλειστικα για τον κινηματογραφο.





πες απλα ......τοποθετηστε κατα Auro 3D για να παρετε πιστοποιηση απο την dolby:lolsign::lolsign::lolsign::lolsign::lolsign:

αυτο για τους λατρεις της μουσικης τουλαχιστον.......ε δεν τους λες και λιγους εδω μεσα.
τωρα για τους σινεματζηδες ......ε ειπαμε.....Η_χ_ο_π_ε_ρ_α_τ_η:lolsign::lolsign::lolsign:

θα βγει παντως και ηχομπαρα την επομενη χρονια που πλησιαζει το βιωμα με Auro 3D
Και για κινηματογράφο η διάταξη auro είναι καλύτερη, αλλά τώρα τι να πουν στην dolby.

Ναι, auro setup και ηχοπερατη είναι η κορυφή... Η dolby ειναι αρκετά πίσω ηχητικά, θέλει 6 ηχεία ταβάνι με περιεχόμενο κιόλας για να πεις ότι κάτι κάνει σε home theater... Στον κινηματογράφο θέλει πιο πολύ δουλειά.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.327
Reaction score
138.064
Πολύ ωραία τα λέτε, όμως το μόνο σοφτγουερ που αναπαράγει σωστά, σε ενιαίο στήσιμο ιμερσιβ των ηχείων, και dolby atmos και Auro 3D, είναι αυτό το ένα της trinnov, διότι μπορεί να αλλάζει την αντιληπτή θέση των ηχείων, ώστε να την διορθώνει για να αποδίδεται σωστά κάθε φορματ.

Γι'αυτό το λόγο αυξάνονται τα στούντιο με trinnov, που έχουν στημένο Ιμέρσιβ σεταπ ηχείων. Ώστε να μπορούν να εξυπηρετούν κάθε παραγγελία.

Άλλοι, που δεν έχουν trinnov, θα δείτε να υποστηρίζουν είτε το ένα είτε το άλλο φορματ, αναλόγως στησίματος του σεταπ τους, και βεβαίως αναλόγως υποκειμενικής προτίμησης του καθενός, είτε καθοδηγουμενης από συμφέροντα είτε όχι.
 

Μηνύματα
22.271
Reaction score
15.543
πες απλα ......τοποθετηστε κατα Auro 3D για να παρετε πιστοποιηση απο την dolby:lolsign::lolsign::lolsign::lolsign::lolsign:

αυτο για τους λατρεις της μουσικης τουλαχιστον.......ε δεν τους λες και λιγους εδω μεσα.
τωρα για τους σινεματζηδες ......ε ειπαμε.....Η_χ_ο_π_ε_ρ_α_τ_η:lolsign::lolsign::lolsign:



βλεπω να αυξανουν την παραγωγη τους κατακορυφα. φαινεται να εχουν παρει πιστοποιηση dolby με διαταξη Auro 3D και αυτοι.
Έχουμε και ξεροκέφαλος εδώ μέσα που δεν καταλαβαίνουν.. :lolsign:
 


ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.881
Μηνύματα
2.954.980
Members
38.254
Νεότερο μέλος
PanosLouis
Top