Auro 3D

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
Υπάρχουν πολλά Studios ανά τον κόσμο που είναι dedicated Auro-3D ή σεταρισμένα για Auro-3D & Dolby Atmos. Απλά δεν έχουμε ψάξει.

Πχ...

Auro-3D Abbey Road Studio

Auro-3D & Dolby Atmos 2L mastering Studio
View attachment 219802

Auro-3D & Dolby Atmos Rotor Studios, Berlin

Η Dolby δίνει certifications και για 30° elevation. Όχι γιατί θέλει να "μας" κάνει τη ζωή ευκολότερη αλλά γιατί το ακουστικό μας κέντρο είναι ΓΤΠΚ όσο αναφορά τις δυνατότητες εντοπισμού ηχητικών πηγών στον κάθετο άξονα.

Η έρευνα μου ακόμα συνεχίζεται αλλά ας γράψω εδώ μερικά πράγματα για να καταλάβουμε ότι η "καούρα" για το καλύτερο format ή για την βέλτιστη τοποθέτηση των heights είναι εντελώς χαζή.

Άποψη μου είναι ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί και να καταλάβουμε τις δυνατότητες μας ως ακροατές. Το format είναι δεύτερο - τρίτο.

Όσο καλά λοιπόν μπορεί να τα πάει ο εαυτός μας στον εντοπισμό ηχητικής πηγής στον οριζόντιο άξονα..
View attachment 219803

Άλλο τόσο χάλια τα πάει στον κάθετο
View attachment 219804

Αυτό που βλέπουμε στην παραπάνω εικόνα είναι τα βελάκια που δείχνουν την πραγματική κατεύθυνση του ήχου και με την έντονη καμπύλη τι πιστεύει ο ακροατής ως πιθανή ηχητική πηγή. Βλέπουμε ένα σφάλμα εντοπισμού της τάξεως των 20° στον μπροστινό πεδίο, μέχρι και σφάλμα 44° στο πίσω πεδίο. Τα δεδομένα δεν είναι "καλύτερα" στον δεξί - αριστερό κάθετο άξονα.

Η δυνατότητα εντοπισμού εξαρτάται απόλυτα και στην απόσταση, την συχνότητα και την monaural ή binaural ηχητική πηγή. Υπάρχουν συχνότητες που τις εντοπίζουμε μόνο αν είναι monaural , και άλλες όταν είναι μόνο binaural.

View attachment 219806 View attachment 219805

Για αυτό το λόγο στo Immersive Mastering όταν κάτι δεν είναι εύκολα αντιληπτό στον 3D χώρο μίξης ανεβάζουν τα πρίμα. Υπάρχει μια τεράστια διαφορά στο stereo vs immersive mastering. Στην πρώτη περίπτωση δουλεύεις με ή για 2 ηχεία. Στην δεύτερη δουλεύεις με ή για τον χώρο (3D space).

Η δυνατότητα εντοπισμού μιας ηχητικής πηγής όπως είπαμε εξαρτάται και από τις συχνότητες. Όσο μεγαλύτερη είναι η ένταση ήχων πάνω από τα 8.000hz - 10.000hz τόσο ευκολότερα τους εντοπίζουμε.

Αλλά.....

Πρέπει και να τους ακούμε. Γιατί με τα χρόνια η δυνατότητα σωστής ακρόασης πέφτει και δεν ακούμε τα πάντα. Αφού λοιπόν δεν ακούμε τα πάντα δεν μπορούμε και να τα εντοπίσουμε.
View attachment 219807

Και για να το κλείσω εδώ για σήμερα, όπως έγραψε και σε paper η ITU, χρειαζόμαστε 3 επίπεδα ηχείων για να έχουμε σωστά αντιληπτή κάθετη ηχητική ζώνη.
View attachment 219808 View attachment 219809

Δηλαδή ανά 30°.
Πληροφορίες πάνω στο πως αντιλαμβανομαστε τον ηχο και όχι μόνο περιέχει και το πρόσφατο βιβλίο του Hans-Martin Buff όπου ασχολείται με το 3D Audio για ακουστικά.
Το πως συμπεριφερεται η ακοή όταν μπαίνει στο παιχνίδι και η όραση, πως αντιλαμβανομαστε τις διαφορές συχνότητες, πως αντιδρά ο οργανισμός όταν η ηχητική πηγή βρίσκεται πίσω μας κτλπ. Άλλωστε πως μπορεί κανείς να ηχογραφήσει κσι να παράξει σε 3D όταν απουσιάζουν γνώσεις ψυχοακουστικης ή γνώσεις περί της λειτουργίας του εγκεφάλου και της ακοής.
Περισσότερα το Σαββατοκύριακο,οπου και θα παραθέσω κάποια παραδείγματα από το βιβλιο.
Όπως αναφέρεται και μέσα η ψυχοακουστικη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, η φυσική όχι και τοσο:biggrin:
 

MAD

Σιαρτάκιας
Μηνύματα
5.257
Reaction score
1.167
Νομίζω εάν ήταν καλύτερος ο ήχος με ακουστικά, θα μοίραζαν στον κινηματογράφο , θα τους έρχονταν και πιο φθηνά!
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.837
Reaction score
30.765
Ξέχασα να αναφέρω
Το πως συμπεριφερεται η ακοή όταν μπαίνει στο παιχνίδι και η όραση
Στις έρευνες που κατά καιρούς έχουν γίνει από πανεπιστήμια έχει διαπιστωθεί η σύνδεση της εικόνας με την ικανότητα εντοπισμού του ήχου σε 3D περιβάλλον.

Όταν αυτό που βλέπουμε είναι συνδεδεμένο με αυτό που ακούμε η ικανότητα εντοπισμού του ήχου είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με την μεμονωμένη ηχητική εμπειρία. Στην δεύτερη περίπτωση τα πράγματα δυσκολεύουν.
Πληροφορίες πάνω στο πως αντιλαμβανομαστε τον ηχο και όχι μόνο περιέχει και το πρόσφατο βιβλίο του Hans-Martin Buff όπου ασχολείται με το 3D Audio για ακουστικά.
Αυτό αφορά την binaural αναπαραγωγή. Είναι ενα άλλο κεφάλαιο. :biggrin:
 
Last edited:


alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.837
Reaction score
30.765
Η Binaural αναπαραγωγή είναι το επόμενο μεγάλο βήμα για την μουσική επειδή τα ακουστικά 🎧 είναι mainstream. Αυτός είναι ο λόγος που έχουν πέσει όλοι επάνω στην πολυκάναλη μουσική και όχι "εμείς οι βλαμμένοι με τα 45 ηχεία 😊".
Για να υπάρξει Binaural ακρόαση πρέπει πρώτα να υπάρξει πολυκάναλη μίξη. Δεν γίνεται αλλιώς. Δεν μιλάμε για τους αλγόριθμους που έκαναν ότι έκαναν στο δικάναλο σήμα. Μιλάμε για πολυκάναλα αρχεία και στην περίπτωση του Dolby Atmos για Objects.
Η Dolby έχει την δυνατότητα όταν υπάρχει πχ ένα 7.1.4 αρχείο να γίνουν αυτόματα όλα τα down mixes όχι μόνο σε απλό πολυκάναλο αλλά μέχρι stereo και Binaural files. Όλα τα κάνει ο renderer by default. Το μυστικό είναι στα metadata.
Aκριβως το ίδια κάνουν η Apple με το δικό της Spatial Audio, το Tidal, κ.α.
Η Apple έχει τον δικό της αλγόριθμο να φτιάξει Binaural files μέσα από τα metadata του Dolby Atmos, ενώ το Tidal χρησιμοποιεί τον ίδιο αλγόριθμο που έχει και η Dolby.
 

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
Νομίζω εάν ήταν καλύτερος ο ήχος με ακουστικά, θα μοίραζαν στον κινηματογράφο , θα τους έρχονταν και πιο φθηνά!
δεν ανταγωνιζεται τον κινηματογροφο ή τις αιθουσες εκδηλωσεων

οπως λεει και ο Ulli Scuda ,, ολοι εχουν στο σπιτι ακουστικα και παρα το γεγονος οτι ο καθενας μετακινειται φορωντας τα μπορουμε να δημιουργησουμε 3D-Αudio. Αυτο το βρισκω πολυ δημοκρατικο διοτι θα μπορεσει ο καθενας με 50 ευρω να απολαυσει κατι που σημερα δεν ισχυει οταν ο τελικος καταναλωτης εγκαθιστα ενα πολυκαναλο με χρυσα καλωδια ξοδευοντας 15.000ευρω.´´

ενω ο Hans-Martin Buff αναφερει στον προλογο του οτι θα πρεπει ο ηχος να ειναι προσιτος στον κοσμο κατι που προσφερουν τα ακουστικα και φυσικα να ακουγεται ωραια οχι μονο για εναν τυπο στην MLP.
 

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
o Wilfried van Baelen ο δημιουργος του Auro 3D ειναι γνωστο οτι ξεκινησε να <<ψαχνεται>> με την επιπλεον διασταση οταν ειχε την ευκαιρια να ακουσει ενα συστημα 2+2+2 με 2 καναλια υψους. ξεκινησε λοιπον να ερευνα πως αντιλαμβανεται ο ανθρωπος τους ηχους στο φυσικο περιβαλλον ωσπου και κατεληξε σε μια μορφη πολυκαναλου με 4 καναλια υψους.
δεν ειναι ομως και ο μοναδικος που ερχεται αντιμετωπος με διαφορα ερωτηματα ασχολουμενος με 3D.
το προσφατο βιβλιο του Hans-Martin Buff για την ηχογραφηση και παραγωγη 3D για ακουστικα αφιερωνει ενα κεφαλαιο σε θεματα που σχετιζονται με την ψυχοακουστικη.
το βιβλιο ειναι κατι παραπανω απο ενδιαφερον ακομη και για εκεινους που δεν ασχολουνται επαγγελματικα με την παραγωγη. Επισης φιλοξενουνται αποψεις μηχανικων ηχου και επαγγελματιων που ασχολουνται με τον πολυκαναλο ηχο.
Tom Ammermann
Bob DeMaa
Christof Faller
Yannik Grewe & Ulli Scuda
Tim Hoogenakker
Hyunkook Lee
Lasse Nipkow
Katia Sochaczewska


Μικρα Αποσπασματα απο το βιβλιο
Überall. Musikproduktion in 3D-Audio für Kopfhörer
Hans-Martin Buff


1628090529000.png


1)Οραση και Ακοη - Eνα θεμα που υποεκτιμαται ειναι ο ρολος της ορασης κατα την ακροαση. οταν πρεπει να κανω για το ιδιο υλικο μια μιξη για ακροαση και μια για ταινια τοτε το τραγουδι μιξαρεται με λιγοτερη ενταση διοτι οταν βλεπει κανεις τον τραγουδιστη <<ακουγεται πιο δυνατα>> και η φωνη ειναι πιο ισχυρη.
το ματι δεν <<κρυφακουει>> μονον αλλα δεχεται και <<ακροαση>> που δεν ταυτιζεται απαραιτητα με αυτο που ακουγεται στην πραγματικοτητα.

Βοb:
μολις καποιος ακουει κατι και υπαρχει ταυτοχρονα εικονα στην οθονη τοτε ο εγκεφαλος εισερχεται σε <<Picture mode>>
μπορεις να παιξεις οτι θελεις αλλα ειναι αδιαφορο διοτι ο εγκεφαλος οταν υπαρχει εικονα αφιερωνει ενα 20% χωρο για την οντιο ηχογραφηση.
 

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
2o παραδειγμα
Φανταστειτε οτι μπροστα σας βρισκεται ενα μονοπατι και διπλα σας δεξια υπαρχει μια γραμμη τρενου. Ξαφνικα ερχεται ενα τρενο απο πισω σας περναει διπλα σας . πως ακουτε το περασμα του τρενου?

Η απαντηση ειναι πιθανον οτι ακουτε το τρενο οπως ακριβως φαινεται στην φωτογραφια. Το τρενο ερχεται απο πισω δεξια και περναει διπλα μας δεξια σχηματιζοντας μια ευθεια γραμμη οπου απομακρυνεται μπροστα απο την μυτη μας. Αν βαλετε τα ακουστικα και το ακουσετε σε ηχογραφηση binaural ακουτε κατι αλλο.

Το τρενο ερχεται απο πισω καπου στην μεση ,στεκεται μετα δεξια χωρις να κινειται και περναει κατοπιν μπροστα απο το προσωπο μας και τελος εξαφανιζεται μπροστα απο την μυτη μας. Η διαφορα δεν εχει να κανει με την ηχογραφηση ή με την ανεπαρκεια του μεσου ηχογραφησης αλλα εχει να κανει με την απουσια της εικονας.

Συμπερασμα. Η οραση δινει την αισθηση μια μετακινησης η οποια χωρις την οραση δεν υφισταται.

Screenshot 2021-08-04 at 18-53-17 Buch_SR_Ueberall_Musikproduktion_in_3D pdf.png


Christof: Τα ματια επιρρεαζουν την ακοη και την Φαντασια επισης. Μολις φανταστεις ενα παιδι στο επανω δωματιο τοτε θα <<ακους>> τις φωνες παντα απο εκεινο το σημειο.
 

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
Το πραγμα αγριευει ακομη πιο πολυ. Η οραση λογοκρινει επισης. Εαν κανετε την μουσικη παραγωγη ενος εργου σε 3D και το δωσετε γεματοι υπερηφανια στον καλυτερο σας φιλο να το ακουσει παιζει ρολο σε ποιον χωρο καθεται ο φιλος σας. Εαν για παραδειγμα καθομαι να ακουσω σε μια σοφιτα και γυρω μου αντηχει η απεραντοσυνη ενος καθεδρικου ναου αμφισβητει ο εγκεφαλος την ολη αξιοπιστια.



Hyunkook: το προβλημα εγκειται στο οτι η ψευδαισθηση καταστρεφεται, διοτι η δεδομενη ακουστικη του χωρου δεν <<κουμπωνει >> με τον χωρο στον οποιο βρισκομαστε.



Ηχος / που και προς τα που

Tom: Οταν δεν μπορει κανεις να δει την πηγη του παραγομενου ηχητικου σηματος γυριζει το κεφαλι. Ο εγκεφαλος εχει το γνωρισμα οταν ακους για πρωτη φορα ενα ηχητικο σημα να ριχνεις το βλεμμα αυτοματα προ τα κει για να εχεις ενα ρεφερενζ και μια οπτικη επιβεβαιωση .

Μετα την 2η ή 3η επιβεβαιωση λεει ο εγκεφαλος: Λοιπον , η αρχικη αποδοχη επιβεβαιωνεται , επομενως ο ηχος ερχεται απο εκεινη την θεση.



Σε μια παραγωγη μπορει κανεις να κανει οτι θελει αλλα εαν δεν λαβει υποψιν του μερικους παραγοντες τοτε θα επιτυχει ενα οχι τοσο καλο αποτελεσμα.

Ας υποθεσουμε οτι βλεπετε μπροστα σας μια ταινια. Σε περιπτωση που σας πλησιαζει απο πισω κατι που δημιουργει εντονο ηχο , τοτε στρεφεστε γρηγορα προς την πηγη και αντιδρατε αναλογως.

Με βαση αυτο το αντανακλαστικο επεζησαν οι προγονοι μας γλιτωνοντας απο πεινασμενα θηρια και ειστε εδω που ειστε σημερα (ζωντοβολα)

Οταν στην μουσικη τοποθετειτε κατι σημαντικο πισω τοτε <<απασχολει>> τον ακροατη. Μια σημαντικη φωνη, Snare/Bass που αιφνιδιαστικα ερχονται απο πισω τοτε απασχολουν τον ακροατη ή ακομη και τον τρομαζουν.

Εαν αυτο ειναι επιθυμητο ολα ενταξει, εαν οχι τοτε ολοι αυτοι οι φορεις/ πηγες που αποσπουν την προσοχη θα πρεπει να βρισκονται μπροστα ή ομοιομορφα κατανεμημενοι.
 

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
Δεν ερχεται ολη η καλοσυνη απο ψηλα. Ο καθε ηχος δεν εχει την ιδια επιδραση σε καθε θεση. Διαφορετικες συχνοτητες εχουν διαφορετικη επιδραση οταν προερχονται απο διαφορετικες κατευθυνσεις. Ενα πουλι στο δεντρο μπορει εξαιτιας του κελαιδισματος του ευκολα να εντοπιστει ενω αντιθετα χρειαζομαστε καποιο χρονο στο ακουσμα των τουρμπινων ενος αεροπλανου μεχρι να το εντοπισουμε στον ουρανο. Δεν <<αγκαλιαζουν>> ολες οι κατευθυνσεις με τον ιδιο τροπο περιοχες συχνοτητων αλλα υπαρχουν ξεκαθαρες προτιμησεις. Οι υψηλες απο πανω και οι χαμηλες απο κατω.

Blauertsche Bänder – Wikipedia

Ενα μπασο απο ψηλα ή μια τρομπετα απο πισω θα απογοητευσουν τις ελπιδες σας για δημιουργια 3D και αξιζει τον κοπο να απομνημονευσετε τις συχνοτητες για τις διαφορες κατευθυνσεις. Οταν δεν γνωριζετε μπορειτε να γκουγκλαρετε το συχνοτικο ευρος των οργανων και κατοπιν να το συγκρινετε με τις συχνοτητες των <<λωριδων Blauertschen>> που ανακαλυψε ο Jens Blauert για τις διαφορετικες κατευθυνσεις πηγων ηχου.

Ηχος που ερχεται απο τις πλευρες δεν τραβαει την προσοχη απο μπροστα ή απο πισω. Κατι τετοιο δεν αχρηστευει τις πλευρες αντιθετως κατι που ειναι πλευρικα τοποθετημενο και στις 2 πλευρες ειναι καταπληκτικο ως υποστηριξη μιας μεγαλης πηγης -Mono και ως στυλοβατης της αιθουσας/χωρου δημιουργωντας το αισθημα της ηχητικης περιελιξης.



Lasse: ο ηχος απο τα πλαγια ερχεται απο παντου και πουθενα.

Lasse: ο κοσμος ειναι συνηθισμενος στο να ερχεται η μουσικη απο μπροστα. Επομενως φωνες και ντραμς τα τοποθετω στα μπροστινα ηχεια.

Tim: Drums & Percussion παραμενουν τις περισσοτερες φορες μπροστα. Οτι εχει ροη οπως αρμονια και εγχορδα μπορει κανεις να τα τοποθετησει παντου γυρω απο τον ακροατη και προς τα πανω επισης. Ακουγεται υπεροχα.

Tom: Πολλοι πελατες δεν μπορουν να πουν κατα την ακροαση οτι προκειται για 3D. Το βρισκω υπεροχο. Οταν κανω την παρουσιασηχωρις να γνωριζουν οτι προκειται για περιεχομενο 3D τοτε μου λενε: πολυ ωραια μιξη, μπορω τωρα να ακουσω και την 3D εκδοχη?
Τοτε το γυριζω στο στερεο και η αντιδραση ειναι ,,Τι,Πως?``
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.321
Reaction score
138.045
Tom: Πολλοι πελατες δεν μπορουν να πουν κατα την ακροαση οτι προκειται για 3D. Το βρισκω υπεροχο. Οταν κανω την παρουσιασηχωρις να γνωριζουν οτι προκειται για περιεχομενο 3D τοτε μου λενε: πολυ ωραια μιξη, μπορω τωρα να ακουσω και την 3D εκδοχη?
Τοτε το γυριζω στο στερεο και η αντιδραση ειναι ,,Τι,Πως?``
Τι τι;
Τι πως;
Πιο φτωχό, ψοφάει.
Αμ πως.

ΥΓ. Τι τι τι, να μην ακούσω.
 
Last edited:

Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869
Τι τι;
Τι πως;
Πιο φτωχό, ψοφάει.
Αμ πως.

ΥΓ. Τι τι τι τι, να μην ακούσω.
φαντασου τωρα ολους αυτους που εχουν δωσει μια περιουσια σε μηχανηματα για να ακουν αποκλειστικα στερεο:lolsign:....και κορδωνονται κιολας:lolsign:. μια λεξη μου ερχεται στο μυαλο...αλλα μη δεν κανει ας κρατησουμε χαρακτηρα:lolsign::lolsign:
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
16.837
Reaction score
30.765
Οι υπέρμαχοι του δικάναλου δεν θα αλλάξουν εύκολα, ίσως και ποτέ.
Υπάρχουν οι ακροατές που τους αρέσει, και εννοείται δεν υπάρχει κανένα θέμα σε αυτό.
Υπάρχουν και οι κατασκευαστές και έμποροι. Θα κάνουν τα πάντα ώστε να μην εξαφανιστούν κατηγορίες προϊόντων (χρήμα δηλαδή), όπως δικάναλα DACs, λαμπάτοι προ και ολοκληρωμένοι. Τελικούς θα πουλάνε σε όσους θέλουν να ακούνε Dolby με λαμπάτο τελικό 😅

όσο έχει ένα μαμάτο immersive setup έχει ένα δικάναλο DAC ή ένας λαμπάτος, μη τα ξεχνάμε αυτά 😏
 





Μηνύματα
5.000
Reaction score
8.869


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.321
Reaction score
138.045
Εκείνο με τον τοτό το ξέρετε;

Το άλλο που ήταν ένας Γάλλος ένας Γερμανός κι ένας πόντιος;
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.864
Μηνύματα
2.954.658
Members
38.250
Νεότερο μέλος
paris29
Top