- Μηνύματα
- 5.000
- Reaction score
- 8.869
Πληροφορίες πάνω στο πως αντιλαμβανομαστε τον ηχο και όχι μόνο περιέχει και το πρόσφατο βιβλίο του Hans-Martin Buff όπου ασχολείται με το 3D Audio για ακουστικά.Υπάρχουν πολλά Studios ανά τον κόσμο που είναι dedicated Auro-3D ή σεταρισμένα για Auro-3D & Dolby Atmos. Απλά δεν έχουμε ψάξει.
Πχ...
Auro-3D Abbey Road Studio
Addicted to Immersive Sound
Producer and DJ Ferry Corsten teamed up with Ronald Prent to turn “Blueprint” album into a 9.1 immersive music journey, with Auro-3D at Sonic City Studiosabbeyroadinstitute.nl
Auro-3D & Dolby Atmos 2L mastering Studio
View attachment 219802
Auro-3D & Dolby Atmos Rotor Studios, Berlin
Customer Stories
Discover stories from our customers on how Avid tools are used around the world to create, manage, store, distribute and monetize film, television and music.www.avidblogs.com
Η Dolby δίνει certifications και για 30° elevation. Όχι γιατί θέλει να "μας" κάνει τη ζωή ευκολότερη αλλά γιατί το ακουστικό μας κέντρο είναι ΓΤΠΚ όσο αναφορά τις δυνατότητες εντοπισμού ηχητικών πηγών στον κάθετο άξονα.
Η έρευνα μου ακόμα συνεχίζεται αλλά ας γράψω εδώ μερικά πράγματα για να καταλάβουμε ότι η "καούρα" για το καλύτερο format ή για την βέλτιστη τοποθέτηση των heights είναι εντελώς χαζή.
Άποψη μου είναι ότι πρέπει να ξεκινήσουμε από εκεί και να καταλάβουμε τις δυνατότητες μας ως ακροατές. Το format είναι δεύτερο - τρίτο.
Όσο καλά λοιπόν μπορεί να τα πάει ο εαυτός μας στον εντοπισμό ηχητικής πηγής στον οριζόντιο άξονα..
View attachment 219803
Άλλο τόσο χάλια τα πάει στον κάθετο
View attachment 219804
Αυτό που βλέπουμε στην παραπάνω εικόνα είναι τα βελάκια που δείχνουν την πραγματική κατεύθυνση του ήχου και με την έντονη καμπύλη τι πιστεύει ο ακροατής ως πιθανή ηχητική πηγή. Βλέπουμε ένα σφάλμα εντοπισμού της τάξεως των 20° στον μπροστινό πεδίο, μέχρι και σφάλμα 44° στο πίσω πεδίο. Τα δεδομένα δεν είναι "καλύτερα" στον δεξί - αριστερό κάθετο άξονα.
Η δυνατότητα εντοπισμού εξαρτάται απόλυτα και στην απόσταση, την συχνότητα και την monaural ή binaural ηχητική πηγή. Υπάρχουν συχνότητες που τις εντοπίζουμε μόνο αν είναι monaural , και άλλες όταν είναι μόνο binaural.
View attachment 219806 View attachment 219805
Για αυτό το λόγο στo Immersive Mastering όταν κάτι δεν είναι εύκολα αντιληπτό στον 3D χώρο μίξης ανεβάζουν τα πρίμα. Υπάρχει μια τεράστια διαφορά στο stereo vs immersive mastering. Στην πρώτη περίπτωση δουλεύεις με ή για 2 ηχεία. Στην δεύτερη δουλεύεις με ή για τον χώρο (3D space).
Η δυνατότητα εντοπισμού μιας ηχητικής πηγής όπως είπαμε εξαρτάται και από τις συχνότητες. Όσο μεγαλύτερη είναι η ένταση ήχων πάνω από τα 8.000hz - 10.000hz τόσο ευκολότερα τους εντοπίζουμε.
Αλλά.....
Πρέπει και να τους ακούμε. Γιατί με τα χρόνια η δυνατότητα σωστής ακρόασης πέφτει και δεν ακούμε τα πάντα. Αφού λοιπόν δεν ακούμε τα πάντα δεν μπορούμε και να τα εντοπίσουμε.
View attachment 219807
Και για να το κλείσω εδώ για σήμερα, όπως έγραψε και σε paper η ITU, χρειαζόμαστε 3 επίπεδα ηχείων για να έχουμε σωστά αντιληπτή κάθετη ηχητική ζώνη.
View attachment 219808 View attachment 219809
Δηλαδή ανά 30°.
Το πως συμπεριφερεται η ακοή όταν μπαίνει στο παιχνίδι και η όραση, πως αντιλαμβανομαστε τις διαφορές συχνότητες, πως αντιδρά ο οργανισμός όταν η ηχητική πηγή βρίσκεται πίσω μας κτλπ. Άλλωστε πως μπορεί κανείς να ηχογραφήσει κσι να παράξει σε 3D όταν απουσιάζουν γνώσεις ψυχοακουστικης ή γνώσεις περί της λειτουργίας του εγκεφάλου και της ακοής.
Περισσότερα το Σαββατοκύριακο,οπου και θα παραθέσω κάποια παραδείγματα από το βιβλιο.
Όπως αναφέρεται και μέσα η ψυχοακουστικη παίζει πολύ σημαντικό ρόλο, η φυσική όχι και τοσο