Audio People Fan Club

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Εάν ακούσεις και τα 3 τεστ θα βγάλεις κάποια χρήσιμα συμπεράσματα.
Τι μπορούν να κάνουν 2 ηχεία στον χώρο, τι κάνουν με προσθήκη σαμπ και ακόμη και την διαφορά κατά το απμιξινγκ σε δικαναλη παραγωγή είναι αισθητό. Αποτυπώνουν την πραγματικότητα μόνον που σε πραγματικές συνθήκες γίνονται χτυπητές οι διαφορές.
Οι συνθήκες είναι όσο το δυνατόν ομοιομορφες.
Επίσης πληροφοριακά δεν υπάρχει σε κανένα αρχείο χρήση ψηφιακής ισοστάθμισης room correction δλδ. μόνον σε 2-3 συχνότητες με ελαφριά χρήση EQ που παρέχει ο ντενον.
Τώρα όμως σκέφτομαι να βάλω δικάναλο με σαμπ και πολυκαναλο με 2 διαφορετικά απμιξινγκ να βρεις ποιό είναι ποιό :biggrin:
Άιντε να τελειώσω τα πειράματά και να ξεκινησω την καζούρα, να μου πεις τι σ άρεσε τόσο στο πολυκαναλο 😂
Αφού σου είπα, δεν μου τα ανοίγει εκεί που τα κάνεις upload ο κ@λο browser μου. . Εάν δεν τα ανέβαζε o g.kar ούτε τα προηγούμενα θα άκουγα. :D Το θέμα είναι ότι μοιάζει να έχεις καλό ήχο, αυτό μετράει. Τον χώρο τον έχεις κρατήσει λίγο (μου μοάζει) ζωντανό ή μου φαίνεται ;
 

Μηνύματα
1.638
Reaction score
1.892
Θα σχολιάσω μόνον αυτό:



Διότι τα υπόλοιπα που γράφεις είναι για αποβολή και να έρθεις με τον κηδεμόνα σου (τον πάη).

Διότι, ισχυρές καραμπόλες έχουμε στα ολιγοκάναλα, τα βρωμερά απλυτοκάναλα. Γι'αυτό είναι και βρωμερά, ενώ τα πλυμενοκάναλα είναι πεντακάθαρα και μυρωδάτα.

Εξηγούμαι, για να μη παρεξηγούμαι:

Όσο λιγότερες πηγές έχεις, τόσο χαμηλότερος ο λόγος άμεσης προς έμμεση, κρατώντας σταθερές τις υπόλοιπες παραμέτρους (απόσταση ακρόασης, απόσταση πηγής από τοιχωματικά όρια, χρόνοι RT 60).

Όσο περισσότερες πηγές ήχου, τόσο υψηλότερος ο λόγος άμεσης προς έμμεση, και τόσο ομαλότερη η απόκριση στο φάσμα (εφόσον είναι ομαλή η απόκριση των πηγών, εννοείται).

Αυτό θα το καταλάβεις εύκολα με τα σαμπ.

Αν έχεις 1 σαμπ, όπου κι αν το έχεις, θα γίνεται της καρακαλτάκας το σιδηρούν κιγκλίδωμα, θα ακούς πως παίζει ο χώρος κι όχι πως παίζει το σαμπ, θα ακούς βασικά την έμμεση, το χώρο.

Αν βάλεις 4 σαμπ, βελτιώνεται τρομερά η κατάσταση, ομαλοποιείται εξόχως η απόκριση (εφόσον έχουν ομαλή απόκριση τα σαμπ εννοείται), ακούς πολύ λιγότερο το χώρο, και ακούς πως παίζουν τα σαμπ, ακούς άμεση, βελτιώνεται ο λόγος άμεσης προς έμμεση.

Η άμεση (on axis), είναι μεγάλης ενέργειας ακτινοβολία.

Όταν η πηγή είναι μόνον 1, τότε έχεις σημαντικής ενέργειας πρώτες ανακλάσεις (έμμεση), οι οποίες ενώ δεν είναι καθεμία ξεχωριστά ισχυρότερη της άμεσης, στο σύνολό τους, ξεπερνούν ανέτως την ισχύ της άμεσης.

Οι πρώτες ανακλάσεις, εν ολίγοις οι πηγές της ισχυρής έμμεσης, είναι όσα και τα τοιχωματικά όρια, 6 σε κάθε χώρο. 2 από ταβάνι και δάπεδο, 2 από τους πλαϊνούς τοίχους, 2 από τους μπρος πίσω τοίχους.

6 πηγές έμμεσης έχεις, 6 πηγές ισχυρής πρώτης ανάκλασης.

6 τοίχους ακούς.

Με 1 σαμπ, έχεις 1 πηγή άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Με 4 σαμπ, έχεις 4 πηγές άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Με 8 σαμπ, έχεις 8 πηγές άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Ομοίως με τους δορυφόρους.

Όσο πιο πολλές πηγές άμεσης διαθέτεις, τόσο βελτιώνεται ο λόγος άμεσης προς έμμεση.

Δεν αυξάνονται τα ντουβάρια, παραμένουν 6.

Δεν αυξάνεται το max SPL άμα βάλεις 68 πηγές, παραμένει εκεί που ακούς και με 1 πηγή, εκεί που θες. Και με 1 πηγή έχεις ότι στάθμη θες.

Με πολλές πηγές, μειώνεται η αποδιδόμενη ακουστική ισχύς καθεμιάς πηγής ξεχωριστά, ώστε στο σύνολο να έχεις πάντα το max SPL που επιθυμείς (θεωρητικά στάθμη αναφοράς, πρακτικά τη δικιά σου στάθμη αναφοράς, εκεί που θες να ακούς, ασανσέρ θες; Ασανσέρ στάθμη άκου.).

Με πολλές πηγές, η μειωμένη ακουστική ισχύς της καθεμιάς πηγής ξεχωριστά, σημαίνει μειωμένης ισχύος ανακλάσεις από κάθε πηγή ξεχωριστά, ώστε εύκολα αυτές να μειώνονται πρακτικά σε μη ακουστά επίπεδα, με λίγη απορρόφηση στους τοίχους, και λόγω του μασκινγκ της άμεσης, αλλά και λόγω μείωσης της ισχύος της καθεμιάς ανάκλασης ξεχωριστά σε επίπεδα που πλησιάζουν (ή ξεπερνούν) την ουδό ακουστότητας (η οποία είναι αρκετά ψηλά στις χαμηλές συχνότητες).

Συνολικά πρέπει να κατανοήσετε πως ακούγοντας σε συγκεκριμένη στάθμη, η ισχύς της έμμεσης, ως κλάσμα της συνολικής ακουστικής ισχύος στην mlp, είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των πηγών, ενώ η ισχύς της άμεσης είναι ανάλογη του αριθμού των πηγών, πάντα για επίτευξη της επιθυμητής στάθμης, για κάθε χώρο.

Η συνολική ισχύς της άμεσης, πολλαπλασιάζεται αναλόγως του αριθμού των πηγών.

Επειδή επιθυμούμε συγκεκριμένη στάθμη ακρόασης, όταν πολλαπλασιάζεται η ισχύς της άμεσης, λόγω πολλαπλών πηγών, είναι αναπόφευκτο να μειώνεται η ισχύς της έμμεσης.

Ο λόγος που είναι επιθυμητό χαμηλότερο μετρήσιμο RT 60 σε πολλαπλές πηγές, είναι διότι παύει να είναι χρήσιμη η έμμεση (καραμπόλες) στην επίτευξη immersion, ενώ στην χρήση 1 πηγής είναι αναγκαίες οι καραμπόλες.

Σε πολλαπλές πηγές, η ποιότητα του immersion ανεβαίνει λογαριθμικά αναλόγως αριθμού πηγών (immersion από άμεση), και η έμμεση (καραμπόλες) μειώνει αυτήν την ποιότητα.

Σε μια ή δύο πηγές, δεν έχεις άλλη επιλογή για immersion, μόνον οι καραμπόλες υπάρχουν, μόνον η έμμεση, γι'αυτό είναι χρήσιμη και γι'αυτό δεν θέλουμε πολύ χαμηλές τιμές RT 60, διότι εάν κατέβουν πολύ, χάνεται το immersion, χάνεται η σκηνή, χάνεται η αίσθηση συμμετοχής στο μουσικό δρώμενο, ακούς την ορχήστρα ευρισκόμενος έξω από το παράθυρο του μεγάρου. Δε μπορείς να μπεις, αλλά οι καραμπόλες στο δωμάτιό σου θα σου δώσουν την ψευδαίσθηση ότι μπήκες. Άρα, τις θες.


Ας το κάνω φραγκοδίφραγκα, για παιδάκια 3ης χαϊενδικού.

Έχεις ένα ηχείο με λοβό ακτινοβολίας γωνίας 60° και συ κάθεσαι σε ένα σημείο, με 2 αφτχιά, πες πως τρως 3° άμεσης από το ηχείο.

Οι υπόλοιπες 57° θα γίνουν έμμεση.

Άμα το κάνουμε σε ποσότητα ενέργειας, αυτή εξαρτάται από το εύρος της γωνίας που θα φας στα μούτρα, κι έτσι γίνεται αντιληπτό πως όσο μικρότερη η απόσταση ακρόασης, τόσο μεγαλύτερη η γωνία που τρως στα μούτρα, άρα τόσο μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας από άμεση.

Η μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας της πηγής είναι οι 5 άντε 10° στο κέντρο του λοβού, εντελώς on axis. Με σοβαρά waveguides φτάνει έως τις 30°. Τα μπάσα εξαιρούνται, παίζουν ολόβε, με εξαίρεση τα καρδιοειδη κατασκευάσματα.

Οι τοίχοι είναι ολόβε, θα φαν όλες τις υπόλοιπες γωνίες του λοβού εκπομπής της πηγής, και η γωνία όσο κατεβαίνουμε σε συχνότητες μεγαλώνει, μέχρι να γίνει 360° - σφαιρική.

Όσο πιο πολλές πηγές έχεις, κι όσο πιο κοντά βρίσκεσαι σε αυτές τις πηγές, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας θα παίρνεις στα μούτρα από την άμεση της γωνίας του λοβού που βλέπεις (αφτί με αφτί).

Η συνολική ενέργεια που χρειάζεσαι, είναι συγκεκριμένη, είναι το max SPL που επιθυμείς.

Αυξάνοντας τις πηγές, αυξάνεις την ισχυρή απολαβή του κέντρου του λοβού που θα εισπράξεις από κάθε πηγή, και αφήνεις υποδεέστερης ενέργειας (off axis) λοβούς να πηγαίνουν στα τοιχωματικά όρια. Έτσι μειώνεις την ενέργεια της έμμεσης, αυξάνοντας το λόγο απολαβής των ισχυρών τμημάτων των λοβών, που θα φτάσουν πιο εύκολα το επιθυμητό max SPL, κι αφήνοντας εξασθενημένα τμήματα των λοβών να πηγαίνουν στα ντουβαρια, που είναι τόσο πιο εξασθενημένα από καθεμία πηγή ξεχωριστά, όσο περισσότερες είναι οι πηγές, άρα γίνεται το καθένα ξεχωριστά πιο "ασήμαντο" σε σχέση με το τελικό επιθυμητό max SPL στην mlp.

Αν βάλεις κατό χιλιάδες πηγές ολόβε, άπειρες πηγές τελοσπαντων, τότε μόνον άμεση θα ακούς, θα μηδενιστεί εντελώς η έμμεση, διότι η ισχύς από καθεμία πηγή ξεχωριστά θα είναι τραγικά πολύ χαμηλή, στα όρια της ακουστότητας, κι εσύ θα παίρνεις την ισχυρότερη ενέργεια του κέντρου του λοβού στην άμεση, και η υπόλοιπη ενέργεια θα είναι τόσο μικρή, που με την έξτρα απόσταση που θα χρειάζεται για ανάκλαση (και απορρόφηση, αδιαμφισβήτητα) στα τοιχωματικά όρια πριν φτάσει σε σένα, θα είναι κάτω απ'την ουδό ακοής.

Όσο πιο πολλά τα ηχεία, τόσο πιο καλά.

Οι τοίχοι είναι μόνον 6.

6 πηγές έμμεσης έχεις να αντιμετωπίσεις.

Μετρημένα κουκιά.



ΥΓ. Τώρα είδα το ποστ του μπουτχια, έγραφα ταυτόχρονα. Ελπίζω να είναι χρήσιμα όσα έγραψα με πολλά λόγια, που λένε ακριβώς τα ίδια με αυτά που έγραψε σπαρτιάτικα ο μπουτχιας. Νομίζω πως θα είναι χρήσιμα, γιατί ο μπουτχιας τα γράφει έτσι ώστε να είναι αντιληπτά από 6η χαϊενδικού και πάνω, εγώ τα έκανα φραγκοδίφραγκα για να πιάσω και 1η χαϊενδικού, για να μη πω προνήπια και παρεξηγηθουμε σαββατιάτικα.
Σκέψου το πιο ώριμα.Οι Διευθυντές των Σχολείων των παιδιών μου δεν έχουν καλές αναμνήσεις από μένα και μου παραπονιούνται ακόμη και τώρα.Τωρα που έχω το ψυχοπαιδι μου τον @marlboro,μην προστεθείς στη μακρά λίστα!
 
Last edited:

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.792
Reaction score
136.689
Όσο διατηρώ δικαναλικά setup με τις κόρνες κι εκείνο με τα Vecteur και μ'αρέσουν ακόμα δεν υπάρχει ολοκληρωτική προσχώρηση...

Κατά τα άλλα , πιο προσιτό ή απλοποιημένο στη διαχείριση σήματος πολυκαναλικό setup με ενεργά ηχεία από εκείνο που παρουσίασα πρόσφατα δεν γίνεται... Γενικώς τίποτα δεν γίνεται χωρίς κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις.
Δεν διαφωνώ με την πρώτη παράγραφο, απλώς έχω εξηγήσει τον σύγχρονο αντικαταστάτη των τυπικών δικαναλικών σεταπ όπως αυτά που διαθέτεις, που είναι οι ηχομπαρες.

Σε κάθε περίπτωση, όπως σωστά ανακάλυψες και εξήγησες, οι ηχομπαρες έχουν απαιτήσεις τοποθέτησης, όπως έχουν και τα δικάναλα. Πολλοί αυτοί που δεν τηρούν τις εν λόγω απαιτήσεις, είτε στις ηχομπαρες είτε στα δικάναλα, αυτό δεν αλλάζει (θέλει γνώσεις και μεράκι).

Το μεγάλο πλεονέκτημα της ηχομπαρας και των τυπικών δικαναλων σεταπ, ας μην κρυβόμαστε πίσω απ'το δάχτυλό μας, είναι ο ηχητικός χαρακτήρας αυτών των σεταπ, που επιβάλλεται στην όποια ηχογράφηση (ως άτυπο ριμάστερινγκ τρόπον τινά), κάνοντας όλες τις ηχογραφήσεις να ακούγονται πιο "όμοιες" μεταξύ τους, και πιο "αποδεκτές", ή και πιο "ευχάριστες" (αναλόγως του αρώματος κάθε κατασκευαστή), ώστε τουλάχιστον να μην σου σπαν τα νεύρα οι διαφορές, όπως έχει εξηγήσει κι ο νταποστ, αλλά κι ο φλας με τα σονος.

Κι αυτό λες και συ βεβαίως, καθώς έχεις εκφράσει πολλές φορές ότι "σ'αρέσει", να πάλι το λες ανάμεσα στις γραμμές για τους διορατικούς:

εκείνο με τα Vecteur και μ'αρέσουν ακόμα
Και βεβαίως θα σ'αρέσει, αφού κάποτε γι'αυτό τα επέλεξες, κάτι σ'άρεσε στον τρόπο που παίζανε μουσική, στο χαρακτήρα τους δηλαδή.

Όταν το σεταπ ξεφύγει, με όλες τις "διατυπώσεις" που λες, αυτός ο χαρακτήρας πάει περίπατο, ή τουλάχιστον στο 99,99%, και μένει η ρημαδα η ηχογράφηση.

Είναι όπως με τα πολύ καλά και ουδέτερα ακουστικά. Δεν σε ευχαριστούν σε όλα, δεν ωραιοποιούν ηχογραφήσεις, αλλά σ'αυτά που σε ευχαριστούν, είναι άπιαστα, λείπει κι η έμμεση, αλλά νταξ, στο μπάσο υστερούν.

Στο μπάσο, ένα "one note bass" τυπικό ηχείο, μπορεί να είναι πιο ευχάριστο σε πολύ κόσμο.
Το "ξερό" μπάσο λόγου χάριν των Neumann 310, δεν το εκτιμούν όλοι, και δε το θέλουν όλοι, κι ας είναι απ'τα καλύτερα μπάσα που μπορείς να αγοράσεις με νορμάλ λεφτά.

Για να επανέλθω στον λόγο αυτού του ποστ, οι σύγχρονες ηχομπαρες είναι ο λογικός διάδοχος των τυπικών δικαναλικών σεταπ, και παίζουν και καλύτερα. Αρκεί ο χρήστης να εφαρμόσει όσα έπρεπε να εφαρμόσει και στο τυπικό δικαναλο, μηδενός εξαιρουμένου. Άμα θέλει και Χάι Ενδ καλώδια, εδώ είναι η φυσική συνέχεια.
 


costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.792
Reaction score
136.689
Το μπάσσο είναι μπάσσο , ξερό , χλωρό, one note , βαβουριάρικο ή οχι , δεν είναι μπάσσο.Ουρές και ιστορίες δεν χωράνε.
ΕΝΑ είναι το μπάσσο .
Σωστά. Όσον αφορά την υψηλή πιστότητα αναπαραγωγής, είναι ένα και μοναδικό, και χρειάζονται μετρήσεις που να αποδεικνύουν την ποιότητά του. (Όπως και στο υπόλοιπο φάσμα).

Και δεν είναι φτηνή υπόθεση, δυστυχώς.

Ακόμα και με ηχομπαρα, τα ίδια ισχύουν.

Ωστόσο, τα ηχεία με one note bass κυριαρχούν, λόγω κόστους.

Όσον αφορά την ηχητική περιποίηση του χώρου, δεν αλλάζει τίποτα με τις ηχομπαρες.

6 τοίχους έχεις.

6 πηγές έμμεσης.

Τα γνωστά.

Σε οικονομικές λύσεις, όπου δεν υπάρχουν πηγές ήχου στο ταβάνι, γυρνάμε πάλι στα όσα ισχύουν στο δικαναλο, δηλαδή χρειάζεται η ισχυρή πρώτη ανάκλαση από το ταβάνι γα επίτευξη του immersion, της 3ης διάστασης.

Εάν υπάρχουν ηχεία ταβανιού, τότε το ταβάνι θέλει ηχητική περιποίηση, ώστε να ακούς ξεκάθαρα την υψηλή ποιότητα της άμεσης (on axis) των ηχείων από το ταβάνι, κι όχι την υποδεέστερης ποιότητας ενέργεια από τις καραμπόλες.

Στο Dolby Atmos φορμάτ, προβλέπεται (level 1) αντανάκλαση από το ταβάνι για επίτευξη του immersion, και ομοίως στο δικάναλο.

Αυτό δεν αναιρεί την ανάγκη για λογικούς μετρήσιμους χρόνους αντήχησης, δηλαδή RdT. Όπως και στο δικαναλο.

Εν ολίγοις, βλέπω άπειρες ομοιότητες μεταξύ τυπικού παραδοσιακού δικάναλου και ηχομπαρας, αλλά προφανώς υπερτερεί η ηχομπαρα διότι εμπεριέχει περισσότερα των 2 κανάλια και περισσότερες των 2 πηγές.
 
Last edited:

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Σωστά. Όσον αφορά την υψηλή πιστότητα αναπαραγωγής, είναι ένα και μοναδικό, και χρειάζονται μετρήσεις που να αποδεικνύουν την ποιότητά του. (Όπως και στο υπόλοιπο φάσμα).

Και δεν είναι φτηνή υπόθεση, δυστυχώς.

Ακόμα και με ηχομπαρα, τα ίδια ισχύουν.

Ωστόσο, τα ηχεία με one note bass κυριαρχούν, λόγω κόστους.

Όσον αφορά την ηχητική περιποίηση του χώρου, δεν αλλάζει τίποτα με τις ηχομπαρες.

6 τοίχους έχεις.

6 πηγές έμμεσης.

Τα γνωστά.
Πως θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τα modes στις χαμηλές συχνότητες εντός ενός χώρου αντί να τα εξαφανίζουμε ; Όπως και θα ήταν το (ολό)σωστό. Ερώτηση κανονικής Φυσικής, όχι audio Φυσικής. Δεν χρειάζεται να είναι συχνοτικά τόσο κοντά όπως στις υψηλότερες συχνότητες για να γίνει δουλειά.
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.428
Reaction score
57.172
Πως θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τα modes στις χαμηλές συχνότητες εντός ενός χώρου αντί να τα εξαφανίζουμε ; Όπως και θα ήταν το (ολό)σωστό. Ερώτηση κανονικής Φυσικής, όχι audio Φυσικής.
Ας προσπαθούσαμε να διεγείρουμε... περισσότερα και όσο δυνατόν πιο ομοιόμορφα χάρη σε κατάλληλη εγκατάσταση πηγών για τις χαμηλές (main/sat & subs) αφού το μέγιστο πλήθος κυρίαρχων ιδιορρυθμών είναι δεδομένο για τον εκάστοτε χώρο.
 

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Ας προσπαθούσαμε να ενεργοποιήσουμε... περισσότερα με κατάλληλη εγκατάσταση πηγών για τις χαμηλές (main & subs) αφού το μέγιστο πλήθος κυρίαρχων ιδιορρυθμών είναι δεδομένο για τον εκάστοτε χώρο.
Ναι πρακτικά πως μπορούμε ; Τα sub δεν κάνουν (χρησιμοποιούνται για) αυτό , τα ομαλοποιούν. Το ίδιο και η παθητική φροντίδα.

Πολλές Διαχυτικές επιφάνειες μόνο ; (χαμηλών συχνοτητων διαχυση εννοείται)
 
Last edited:

christos77

Master of Diffusion
Μηνύματα
6.739
Reaction score
14.302
Υπαρχει ε
Όσο διατηρώ δικαναλικά setup με τις κόρνες κι εκείνο με τα Vecteur και μ'αρέσουν ακόμα δεν υπάρχει ολοκληρωτική προσχώρηση... Κατά τα άλλα , πιο προσιτό ή απλοποιημένο στη διαχείριση σήματος πολυκαναλικό setup με ενεργά ηχεία από εκείνο που παρουσίασα πρόσφατα δεν γίνεται... Γενικώς τίποτα δεν γίνεται χωρίς κάποιες στοιχειώδεις γνώσεις.
Υπαρχει ελπιδα :drinks:
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
54.792
Reaction score
136.689
Πως θα μπορούσαμε να αυξήσουμε τα modes στις χαμηλές συχνότητες εντός ενός χώρου αντί να τα εξαφανίζουμε ; Όπως και θα ήταν το (ολό)σωστό. Ερώτηση κανονικής Φυσικής, όχι audio Φυσικής. Δεν χρειάζεται να είναι συχνοτικά τόσο κοντά όπως στις υψηλότερες συχνότητες για να γίνει δουλειά.
Ένα σαμπ σε μια θέση, διεγείρει ισχυρά 2-3 modes.

Ένα σαμπ σε άλλη θέση, διεγείρει ισχυρά 2-3 διαφορετικά modes.

Δεν διεγείρουν όλα τα σαμπ τα ίδια modes, και δεν βλέπεις τις ίδιες ακυρώσεις και τονώσεις σε ένα σαμπ αν αλλάζεις την τοποθέτησή του.

Ταυτόχρονα, όταν έχεις ένα σαμπ, θα είναι αυτό υπεύθυνο για να φτάσει τα max SPL που θες, οπότε η διέγερση των modes που θα προκαλεί αυτό, θα είναι εξόχως ισχυρές.

Εάν έχεις πολλαπλά σαμπ, τότε το καθένα ξεχωριστά παίζει σε ηλίθια χαμηλή στάθμη (είναι απίστευτο όταν το βλέπεις στην πράξη) για επίτευξη των επιθυμητών max SPL, οπότε και η διέγερση των modes είναι χαμηλότερης ισχύος.

Ως εκ τούτου, ο μόνος τρόπος να διεγείρεις όσο το δυνατόν περισσότερα modes, και ταυτόχρονα να έχουν όσο το δυνατόν χαμηλότερη ισχύ αυτά τα modes το καθένα ξεχωριστά, είναι (όπως είπε ο μπουτχιας, που δεν θα πρέπει να τον αμφισβητείς ακόμα κι αν σου φαίνεται κοτσάνα αυτό που λέει) η χρήση πολλαπλών σαμπ.

Η ακύρωση των modes, από την άλλη, γίνεται μόνον με ενεργό τρόπο, δηλαδή είτε με ενεργή μπασοπαγιδα, είτε με DBA έως waveforming, διότι πρακτικά η υλοποίηση SBA με εξάλειψη τοιχωματικων ορίων δεν είναι εφικτή επιλογή σε κανένα οικιακό χώρο, ενώ η ποσότητα απορρόφησης που χρειάζεται, είναι για μήνυση.
 

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Ένα σαμπ σε μια θέση, διεγείρει ισχυρά 2-3 modes.

Ένα σαμπ σε άλλη θέση, διεγείρει ισχυρά 2-3 διαφορετικά modes.

Δεν διεγείρουν όλα τα σαμπ τα ίδια modes, και δεν βλέπεις τις ίδιες ακυρώσεις και τονώσεις σε ένα σαμπ αν αλλάζεις την τοποθέτησή του.

Ταυτόχρονα, όταν έχεις ένα σαμπ, θα είναι αυτό υπεύθυνο για να φτάσει τα max SPL που θες, οπότε η διέγερση των modes που θα προκαλεί αυτό, θα είναι εξόχως ισχυρές.

Εάν έχεις πολλαπλά σαμπ, τότε το καθένα ξεχωριστά παίζει σε ηλίθια χαμηλή στάθμη (είναι απίστευτο όταν το βλέπεις στην πράξη) για επίτευξη των επιθυμητών max SPL, οπότε και η διέγερση των modes είναι χαμηλότερης ισχύος.

Ως εκ τούτου, ο μόνος τρόπος να διεγείρεις όσο το δυνατόν περισσότερα modes, και ταυτόχρονα να έχουν όσο το δυνατόν χαμηλότερη ισχύ αυτά τα modes το καθένα ξεχωριστά, είναι (όπως είπε ο μπουτχιας, που δεν θα πρέπει να τον αμφισβητείς ακόμα κι αν σου φαίνεται κοτσάνα αυτό που λέει) η χρήση πολλαπλών σαμπ.

Η ακύρωση των modes, από την άλλη, γίνεται μόνον με ενεργό τρόπο, δηλαδή είτε με ενεργή μπασοπαγιδα, είτε με DBA έως waveforming, διότι πρακτικά η υλοποίηση SBA με εξάλειψη τοιχωματικων ορίων δεν είναι εφικτή επιλογή σε κανένα οικιακό χώρο, ενώ η ποσότητα απορρόφησης που χρειάζεται, είναι για μήνυση.
Ναι, δεν τον αμφισβητώ απλώς αυτά που λέτε, δεν αφορούν μόνο ενεργοπόηση των ήδη υπαρχόντων ; Εγω λέω εάν υπάρχει τρόπος να τα αυξήσουμε σε αριθμό. Όπως στις υψηλότερες συχνότητες που έχουμε πολλες ανακλάσεις. Να δημιουργήουμε επιφάνειες ή ανακλάσεις. Εν ανάγκη και με πολλαπλους χώρους που συνδέονται κάπως ή διάχυση. Δεν ξέρω , ρωτάω. Δεν το έχω σκεφτεί ποτέ ή ψάξει. Τώρα μου ήρθε. :D
 
Last edited:

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.428
Reaction score
57.172
Ναι, δεν τον αμφισβητώ απλώς αυτά που λέτε, δεν αφορούν μόνο ενεργοπόηση των ήδη υπαρχόντων ; Εγω λέω εάν υπάρχει τρόπος να τα αυξήσουμε σε αριθμό. Όπως στις υψηλότερες συχνότητες που έχουμε πολλες ανακλάσεις. Να δημιουργήουμε επιφάνειες ή ανακλάσεις. Εν ανάγκη και με πολλαπλους χώρους που συνδέονται κάπως ή διάχυση. Δεν ξέρω , ρωτάω. Δεν το έχω σκεφτεί ποτέ ή ψάξει. Τώρα μου ήρθε. :D
Οι εμπλεκόμενες συχνότητες έχουν μεγάλα μήκη κύματος... Σκέψου κιόλας πόσο ογκώδεις θα ήταν οι διαχυτικοί σχηματισμοί στις δύο πρώτες οκτάβες.

Στην παρακάτω εικόνα έχουμε στην οροφή κλασματικό με ωφέλιμο κάτω όριο στη δεύτερη οκτάβα για την πρώτη τάξη φρεατίων...


(Τα δε monitor είναι Genelec σε βάσεις...ATC 100)
 

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Οι εμπλεκόμενες συχνότητες έχουν μεγάλα μήκη κύματος... Σκέψου κιόλας πόσο ογκώδεις θα ήταν οι διαχυτικοί σχηματισμοί στις δύο πρώτες οκτάβες.

Στην παρακάτω εικόνα έχουμε στην οροφή κλασματικό με ωφέλιμο κάτω όριο στη δεύτερη οκτάβα για την πρώτη τάξη φρεατίων...

Ναι το ξέρω αλλά α) όσο κάτω μπορούμε να πετύχουμε και β) θα ήταν η επόμενη ερωτηση μου και με πρόλαβες .... παίζουν ρόλο τόσο πολυ το μεγάλο μήκος κύματος σε αυτή την περίπτωση και εάν θα βοηθούσε και αυτά, εάν κάναμε διάχυση μέχρι εκεί που μπρούσαμε χαμηλά και άρα αυτά τα μικρά έστω ως μέτωπα θα συγκρούανταν με τα μεγαλύτερα και αναγκάζοντας τα (ακόμη και τα μεγαλύτερα) να κάνουν εν μέρη καραμπολες μεταξύ τους ή σε πιο πολλές επιφάνειες και υπο διαφορετικές γωνίες πριν σβησουν κ.ο.κ.
 

Μηνύματα
1.243
Reaction score
1.154
Θα σχολιάσω μόνον αυτό:



Διότι τα υπόλοιπα που γράφεις είναι για αποβολή και να έρθεις με τον κηδεμόνα σου (τον πάη).

Διότι, ισχυρές καραμπόλες έχουμε στα ολιγοκάναλα, τα βρωμερά απλυτοκάναλα. Γι'αυτό είναι και βρωμερά, ενώ τα πλυμενοκάναλα είναι πεντακάθαρα και μυρωδάτα.

Εξηγούμαι, για να μη παρεξηγούμαι:

Όσο λιγότερες πηγές έχεις, τόσο χαμηλότερος ο λόγος άμεσης προς έμμεση, κρατώντας σταθερές τις υπόλοιπες παραμέτρους (απόσταση ακρόασης, απόσταση πηγής από τοιχωματικά όρια, χρόνοι RT 60).

Όσο περισσότερες πηγές ήχου, τόσο υψηλότερος ο λόγος άμεσης προς έμμεση, και τόσο ομαλότερη η απόκριση στο φάσμα (εφόσον είναι ομαλή η απόκριση των πηγών, εννοείται).

Αυτό θα το καταλάβεις εύκολα με τα σαμπ.

Αν έχεις 1 σαμπ, όπου κι αν το έχεις, θα γίνεται της καρακαλτάκας το σιδηρούν κιγκλίδωμα, θα ακούς πως παίζει ο χώρος κι όχι πως παίζει το σαμπ, θα ακούς βασικά την έμμεση, το χώρο.

Αν βάλεις 4 σαμπ, βελτιώνεται τρομερά η κατάσταση, ομαλοποιείται εξόχως η απόκριση (εφόσον έχουν ομαλή απόκριση τα σαμπ εννοείται), ακούς πολύ λιγότερο το χώρο, και ακούς πως παίζουν τα σαμπ, ακούς άμεση, βελτιώνεται ο λόγος άμεσης προς έμμεση.

Η άμεση (on axis), είναι μεγάλης ενέργειας ακτινοβολία.

Όταν η πηγή είναι μόνον 1, τότε έχεις σημαντικής ενέργειας πρώτες ανακλάσεις (έμμεση), οι οποίες ενώ δεν είναι καθεμία ξεχωριστά ισχυρότερη της άμεσης, στο σύνολό τους, ξεπερνούν ανέτως την ισχύ της άμεσης.

Οι πρώτες ανακλάσεις, εν ολίγοις οι πηγές της ισχυρής έμμεσης, είναι όσα και τα τοιχωματικά όρια, 6 σε κάθε χώρο. 2 από ταβάνι και δάπεδο, 2 από τους πλαϊνούς τοίχους, 2 από τους μπρος πίσω τοίχους.

6 πηγές έμμεσης έχεις, 6 πηγές ισχυρής πρώτης ανάκλασης.

6 τοίχους ακούς.

Με 1 σαμπ, έχεις 1 πηγή άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Με 4 σαμπ, έχεις 4 πηγές άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Με 8 σαμπ, έχεις 8 πηγές άμεσης, και 6 πηγές έμμεσης.

Ομοίως με τους δορυφόρους.

Όσο πιο πολλές πηγές άμεσης διαθέτεις, τόσο βελτιώνεται ο λόγος άμεσης προς έμμεση.

Δεν αυξάνονται τα ντουβάρια, παραμένουν 6.

Δεν αυξάνεται το max SPL άμα βάλεις 68 πηγές, παραμένει εκεί που ακούς και με 1 πηγή, εκεί που θες. Και με 1 πηγή έχεις ότι στάθμη θες.

Με πολλές πηγές, μειώνεται η αποδιδόμενη ακουστική ισχύς καθεμιάς πηγής ξεχωριστά, ώστε στο σύνολο να έχεις πάντα το max SPL που επιθυμείς (θεωρητικά στάθμη αναφοράς, πρακτικά τη δικιά σου στάθμη αναφοράς, εκεί που θες να ακούς, ασανσέρ θες; Ασανσέρ στάθμη άκου.).

Με πολλές πηγές, η μειωμένη ακουστική ισχύς της καθεμιάς πηγής ξεχωριστά, σημαίνει μειωμένης ισχύος ανακλάσεις από κάθε πηγή ξεχωριστά, ώστε εύκολα αυτές να μειώνονται πρακτικά σε μη ακουστά επίπεδα, με λίγη απορρόφηση στους τοίχους, και λόγω του μασκινγκ της άμεσης, αλλά και λόγω μείωσης της ισχύος της καθεμιάς ανάκλασης ξεχωριστά σε επίπεδα που πλησιάζουν (ή ξεπερνούν) την ουδό ακουστότητας (η οποία είναι αρκετά ψηλά στις χαμηλές συχνότητες).

Συνολικά πρέπει να κατανοήσετε πως ακούγοντας σε συγκεκριμένη στάθμη, η ισχύς της έμμεσης, ως κλάσμα της συνολικής ακουστικής ισχύος στην mlp, είναι αντιστρόφως ανάλογη του αριθμού των πηγών, ενώ η ισχύς της άμεσης είναι ανάλογη του αριθμού των πηγών, πάντα για επίτευξη της επιθυμητής στάθμης, για κάθε χώρο.

Η συνολική ισχύς της άμεσης, πολλαπλασιάζεται αναλόγως του αριθμού των πηγών.

Επειδή επιθυμούμε συγκεκριμένη στάθμη ακρόασης, όταν πολλαπλασιάζεται η ισχύς της άμεσης, λόγω πολλαπλών πηγών, είναι αναπόφευκτο να μειώνεται η ισχύς της έμμεσης.

Ο λόγος που είναι επιθυμητό χαμηλότερο μετρήσιμο RT 60 σε πολλαπλές πηγές, είναι διότι παύει να είναι χρήσιμη η έμμεση (καραμπόλες) στην επίτευξη immersion, ενώ στην χρήση 1 πηγής είναι αναγκαίες οι καραμπόλες.

Σε πολλαπλές πηγές, η ποιότητα του immersion ανεβαίνει λογαριθμικά αναλόγως αριθμού πηγών (immersion από άμεση), και η έμμεση (καραμπόλες) μειώνει αυτήν την ποιότητα.

Σε μια ή δύο πηγές, δεν έχεις άλλη επιλογή για immersion, μόνον οι καραμπόλες υπάρχουν, μόνον η έμμεση, γι'αυτό είναι χρήσιμη και γι'αυτό δεν θέλουμε πολύ χαμηλές τιμές RT 60, διότι εάν κατέβουν πολύ, χάνεται το immersion, χάνεται η σκηνή, χάνεται η αίσθηση συμμετοχής στο μουσικό δρώμενο, ακούς την ορχήστρα ευρισκόμενος έξω από το παράθυρο του μεγάρου. Δε μπορείς να μπεις, αλλά οι καραμπόλες στο δωμάτιό σου θα σου δώσουν την ψευδαίσθηση ότι μπήκες. Άρα, τις θες.


Ας το κάνω φραγκοδίφραγκα, για παιδάκια 3ης χαϊενδικού.

Έχεις ένα ηχείο με λοβό ακτινοβολίας γωνίας 60° και συ κάθεσαι σε ένα σημείο, με 2 αφτχιά, πες πως τρως 3° άμεσης από το ηχείο.

Οι υπόλοιπες 57° θα γίνουν έμμεση.

Άμα το κάνουμε σε ποσότητα ενέργειας, αυτή εξαρτάται από το εύρος της γωνίας που θα φας στα μούτρα, κι έτσι γίνεται αντιληπτό πως όσο μικρότερη η απόσταση ακρόασης, τόσο μεγαλύτερη η γωνία που τρως στα μούτρα, άρα τόσο μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας από άμεση.

Η μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας της πηγής είναι οι 5 άντε 10° στο κέντρο του λοβού, εντελώς on axis. Με σοβαρά waveguides φτάνει έως τις 30°. Τα μπάσα εξαιρούνται, παίζουν ολόβε, με εξαίρεση τα καρδιοειδη κατασκευάσματα.

Οι τοίχοι είναι ολόβε, θα φαν όλες τις υπόλοιπες γωνίες του λοβού εκπομπής της πηγής, και η γωνία όσο κατεβαίνουμε σε συχνότητες μεγαλώνει, μέχρι να γίνει 360° - σφαιρική.

Όσο πιο πολλές πηγές έχεις, κι όσο πιο κοντά βρίσκεσαι σε αυτές τις πηγές, τόσο μεγαλύτερη ποσότητα ενέργειας θα παίρνεις στα μούτρα από την άμεση της γωνίας του λοβού που βλέπεις (αφτί με αφτί).

Η συνολική ενέργεια που χρειάζεσαι, είναι συγκεκριμένη, είναι το max SPL που επιθυμείς.

Αυξάνοντας τις πηγές, αυξάνεις την ισχυρή απολαβή του κέντρου του λοβού που θα εισπράξεις από κάθε πηγή, και αφήνεις υποδεέστερης ενέργειας (off axis) λοβούς να πηγαίνουν στα τοιχωματικά όρια. Έτσι μειώνεις την ενέργεια της έμμεσης, αυξάνοντας το λόγο απολαβής των ισχυρών τμημάτων των λοβών, που θα φτάσουν πιο εύκολα το επιθυμητό max SPL, κι αφήνοντας εξασθενημένα τμήματα των λοβών να πηγαίνουν στα ντουβαρια, που είναι τόσο πιο εξασθενημένα από καθεμία πηγή ξεχωριστά, όσο περισσότερες είναι οι πηγές, άρα γίνεται το καθένα ξεχωριστά πιο "ασήμαντο" σε σχέση με το τελικό επιθυμητό max SPL στην mlp.

Αν βάλεις κατό χιλιάδες πηγές ολόβε, άπειρες πηγές τελοσπαντων, τότε μόνον άμεση θα ακούς, θα μηδενιστεί εντελώς η έμμεση, διότι η ισχύς από καθεμία πηγή ξεχωριστά θα είναι τραγικά πολύ χαμηλή, στα όρια της ακουστότητας, κι εσύ θα παίρνεις την ισχυρότερη ενέργεια του κέντρου του λοβού στην άμεση, και η υπόλοιπη ενέργεια θα είναι τόσο μικρή, που με την έξτρα απόσταση που θα χρειάζεται για ανάκλαση (και απορρόφηση, αδιαμφισβήτητα) στα τοιχωματικά όρια πριν φτάσει σε σένα, θα είναι κάτω απ'την ουδό ακοής.

Όσο πιο πολλά τα ηχεία, τόσο πιο καλά.

Οι τοίχοι είναι μόνον 6.

6 πηγές έμμεσης έχεις να αντιμετωπίσεις.

Μετρημένα κουκιά.



ΥΓ. Τώρα είδα το ποστ του μπουτχια, έγραφα ταυτόχρονα. Ελπίζω να είναι χρήσιμα όσα έγραψα με πολλά λόγια, που λένε ακριβώς τα ίδια με αυτά που έγραψε σπαρτιάτικα ο μπουτχιας. Νομίζω πως θα είναι χρήσιμα, γιατί ο μπουτχιας τα γράφει έτσι ώστε να είναι αντιληπτά από 6η χαϊενδικού και πάνω, εγώ τα έκανα φραγκοδίφραγκα για να πιάσω και 1η χαϊενδικού, για να μη πω προνήπια και παρεξηγηθουμε σαββατιάτικα.
Ενδιαφέροντα τα όσα λες … Αλλά λίγο υπερβολικό σε βρισκω.

Μπορεί σε δεδομένα SPL να μειώνεται η συνεισφορά σε ενεργεια του κάθε δορυφόρου για να επιτευχθεί δεδομένη στάθμη και να παραμένουν τα ντουβάρια 6 αλλά οι ανακλάσεις από πολλές ηχητικές πηγές είναι λιγότερο ελεγχόμενες και περισσότερες σε αριθμό σε ένα τυπικό σαλόνι σε σχέση με τα 2 κανάλια . Πολλοί έχουν την εμπειρία της θολούρας από φαινόμενα comb filtering , ακυρώσεις φάσης από αλληλεπίδραση ανακλάσεων που φτάνουν με διαφορετική χρονική καθυστέρηση και θόρυβο από χρονικές καθυστερήσεις (temporal smearing ). Αρα καθόλου πάρε βάλε δεν είναι . Θέλει πολύ περισσότερη ακουστική φροντίδα και απόλυτα καλή χρονική ευθυγράμμιση και τοποθέτηση . Έτσι πως τα λέτε είναι σα να πας να πάρεις ντεπόν από το περίπτερο . Στην πλειονότητα των περιπτώσεων ο ήχος από το πολυκαναλο είναι κουραστικός για παρατεταμένη ακρόαση γιατί είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να επιτευχθούν όλα ιδανικά.

Παρεπιπτόντως άκουσα καλή υποτίθεται ηχομπαρα . Για κλάματα είναι και το βγάζω τελείως από την συζήτηση .

Το να συγκρίνεις δηλαδή δικαναλο με ηχομπαρα είναι σα να κλέβεις μωρό που μόλις βγήκε από την κοιλιά της μάνας του . Τέτοια διαφορά υπέρ του κλασικού δικαναλου
 
Last edited:

Μηνύματα
4.962
Reaction score
8.786
Τελευταίο βιντεακι. @thva καλύτερα που δεν στα ανοίγει τα αρχεία :biggrin:

Δικάναλο με σαμπ στα 60Hz και πολυκαναλο απμιξινγκ με σαμπ πάλι στα 60 Ηz όλα. Απμιξινγκ του Auro-3D στο Large και τώρα σε μεγαλύτερη ένταση 11/16
Εναλλαγές μεταξύ των 2 όπως μου επιτρέπει ο ντενον κατά την διάρκεια μιας ακρόασης αφήνοντας το volume σταθερό.
 

Bhutia

Hidden Guru
Editor
Μηνύματα
17.428
Reaction score
57.172
Ενδιαφέροντα τα όσα λες … Αλλά λίγο υπερβολικό σε βρισκω.

Μπορεί σε δεδομένα SPL να μειώνεται η συνεισφορά σε ενεργεια του κάθε δορυφόρου για να επιτευχθεί δεδομένη στάθμη και να παραμένουν τα ντουβάρια 6 αλλά οι ανακλάσεις από πολλές ηχητικές πηγές είναι λιγότερο ελεγχόμενες και περισσότερες σε αριθμό σε ένα τυπικό σαλόνι σε σχέση με τα 2 κανάλια . Πολλοί έχουν την εμπειρία της θολούρας από φαινόμενα comb filtering , ακυρώσεις φάσης από αλληλεπίδραση ανακλάσεων που φτάνουν με διαφορετική χρονική καθυστέρηση και θόρυβο από χρονικές καθυστερήσεις (temporal smearing ). Αρα καθόλου πάρε βάλε δεν είναι . Θέλει πολύ περισσότερη ακουστική φροντίδα και απόλυτα καλή χρονική ευθυγράμμιση και τοποθέτηση . Έτσι πως τα λέτε είναι σα να πας να πάρεις ντεπόν από το περίπτερο . Στην πλειονότητα των περιπτώσεων ο ήχος από το πολυκαναλο είναι κουραστικός για παρατεταμένη ακρόαση γιατί είναι πραγματικά πολύ δύσκολο να επιτευχθούν όλα ιδανικά.

Παρεπιπτόντως άκουσα καλή υποτίθεται ηχομπαρα . Για κλάματα είναι και το βγάζω τελείως από την συζήτηση .

Το να συγκρίνεις δηλαδή δικαναλο με ηχομπαρα είναι σα να κλέβεις μωρό που μόλις βγήκε από την κοιλιά της μάνας του . Τέτοια διαφορά υπέρ του κλασικού δικαναλου
Οι ηχομπάρες απευθύνονται γενικώς σε όσους καταναλωτές θα ήθελαν ν'αναβαθμίσουν τον ήχο της τηλεόρασης χωρίς να έφτιαχναν immersive με διακριτά ηχεία. Κυκλοφορούν όμως premium μοντέλα που στέκονται επάξια ενάντια σε δικαναλικά συστήματα με τυπικά hi-fi ηχεία...



Ως προς το θέμα του δικαναλικού εναντίον πολυκαναλικού σκέψου ότι σ'έναν τυπικό οικιακό χώρο ο ακροατής θα λαμβάνει ούτως ή άλλως ηχητική ακτινοβολία απ'όλες τις κατευθύνσεις. Προτιμότερο στη δεύτερη περίπτωση είναι ότι ακόμα και με ανύπαρκτη ακουστική φροντίδα στα τοιχώματα θα λαμβάνεται περισσότερη άμεση από κατευθύνσεις όπου δεν θα λαμβανόταν υπό καμία συνθήκη στην πρώτη... Η φόρτιση του χώρου και η σύνθεση στο πεδίο αντήχησης θα είναι πληρέστερες ιδίως σε μοντέλα ηχείων με ανωμαλίες στην off-axis. Επίσης η αντίληψη δυναμικών αντιθέσεων εξαρτάται αποκλειστικά από την άμεση ενέργεια έστω και αν υπερτερεί η έμμεση ενώ με μείωση στην απόσταση ακρόασης θ'αυξάνεται η προσλαμβανόμενη ευκρίνεια. Οι αυξημένες απαιτήσεις σημαίνουν και αύξηση στην απόλαυση. Δεν πας να στήσεις πολυκαναλικό για να σε ικανοποιούσε στον ίδιο βαθμό με το δικαναλικό αλλά σε ανώτερο.
 

Μηνύματα
16.064
Reaction score
18.759
Τελευταίο βιντεακι. @thva καλύτερα που δεν στα ανοίγει τα αρχεία :biggrin:

Δικάναλο με σαμπ στα 60Hz και πολυκαναλο απμιξινγκ με σαμπ πάλι στα 60 Ηz όλα. Απμιξινγκ του Auro-3D στο Large και τώρα σε μεγαλύτερη ένταση 11/16
Εναλλαγές μεταξύ των 2 όπως μου επιτρέπει ο ντενον κατά την διάρκεια μιας ακρόασης αφήνοντας το volume σταθερό.
Δεν πειράζει βλέπω κάτι άλλα βίντεο με 24 clusters μινί πυραύλους .... μην κάνεις σχέδια για τα Χριστούγεννα, δεν θα σου χρειαστούν.
 
Last edited:


Staff online

  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.541
Μηνύματα
2.943.392
Members
38.194
Νεότερο μέλος
led106
Top