Απόδραση σε πολυκάναλο Σύμπαν

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
55.098
Reaction score
137.598
Όμοια ηχεία ολόβε λέμε.

Αλλά ποιος ακούει..
 

Μηνύματα
4.979
Reaction score
8.836
Η ομοιομορφια ειναι απο τα πιο βασικα στο στησιμο ενος σωστου πολυκαναλου. Με ανομοια ηχεια ξεκινας με γκολ απο τα αποδυτηρια.
Συμφωνώ και το αποτέλεσμα ακούγεται.
Γενικά το καλύτερο πιστεύω που μπορεί να κάνει κάποιος για πολυκάναλο είναι να επιλέξει έναν βολικό δορυφόρο της αρεσκείας του, ειδικά σε μικρούς χώρους και να τον πλαισιώσει με σαμπς.
Τι να τα κάνω τα ηχεία που κατέβαιναν στα 36Hz όταν μου δημιουργούν περισσότερα προβλήματα στην ενσωμάτωση? Άλλωστε τις πρώτες οκτάβες θα τις αναλάβουν τα σαμπς. Καθαρές δουλειές :)

Για το Audyssey θέλω να πω κάποια πράγματα. :D
Στην αρχή με απογοήτευσε και το παράτησα αλλά στο τέλος σκέφτηκα να το δώσω ακόμη μια ευκαιρία και δούλεψε σε γενικές γραμμές. Θα πρέπει να κριθεί και με βάση το κόστος του. Ένα λογισμικό διόρθωσης για το οποίο δεν χρειάζεται να δώσει κανείς επιπλέον χρήματα, πάρα μόνον 50 ευρώ αν θυμάμαι καλά για την εφαρμογή από ταμπλετ κτλπ.
Να το πιάσω όμως από την αρχή 🙂
 

Μηνύματα
4.979
Reaction score
8.836
Ας ασχοληθώ και λιγάκι με αυτό το λογισμικό ισοστάθμισης του Audyssey.
Εννοείται ότι το μικρόφωνο τοποθετήθηκε σε κανονικό τρίποδα και με την βοήθεια του Multeq Editor App.
Το λογισμικό ισοστάθμισης σου δίνει την δυνατότητα να πραγματοποιήσεις συνολικά 8 μετρήσεις πλησίον της MLP. Εγώ επικεντρωθηκα στην κεντρική θέση ακρόασης και επέλεξα 5 συνολικά μετρήσεις λαμβάνοντας υπόψιν και τα λεγόμενα κάποιου επαγγελματία που υποστήριζε πως οι περισσότερες μετρήσεις δεν σημαίνει ότι θα δώσουν καλύτερο αποτέλεσμα, το αντίθετο μάλιστα. Επομένως επέλεξα 5 μετρήσεις σε σχήμα σταυρού. Αριστερά, δεξιά, μπροστά και πίσω από την θέση ακρόασης σε αποστάσεις από αυτήν περί των 10εκ.
Κατόπιν είδα τα αποτελέσματα που βγάζουν οι μετρησεις όσον αφορά την απόσταση των δορυφόρων και των σαμπς αλλά και την ένταση.
Δεν άλλαξα κάτι στις αποστάσεις και την ένταση των δορυφόρων σαμπς. Για τα σαμπς διατηρώ επιφυλάξεις, αλλά στην προκειμένη περίπτωση οι αποστάσεις των σαμπς ήταν λογικές. Δεν υπήρχε κάτι περίεργο στα νούμερα.
Εκεί που τα κάνει θάλασσα είναι στην επιλογή του κρος για τους δορυφόρους και τα σαμπς.
Ηχεία που κατεβαίνουν μέχρι τα 60 Hz και στην ουσία πρέπει να αποκοπούν στα 80Hz μου τα κόβει στα 40Hz.
Εννοείται ότι επέλεξα για όλα τα ηχεία ως σημείο αποκοπής τα 80Hz.
Κατόπιν υπάρχει η επιλογή της ενεργοποίησης ή όχι του Mindrage Compensation.
Στην ουσία πρόκειται για την ενσωμάτωση στην καμπύλη μιας πτώσης 2 dB στην συχνότητα των 2 kHz γνωστό και ως BBC dip.
1734096964009.png

Τα ηχεία μου έχουν από τον κατασκευαστή αυτήν την εξισορροπηση στο σημείο κρος όπου οι μονάδες έχουν διαφορετική κατεύθυντικοτητα έτσι ώστε όταν ακούει κανείς στο diffuse feld να μην ακούγεται ενοχλητικά.
Βρήκα κάποιες μετρήσεις για άλλο ηχείο της φίρμας άλλης σειράς και φαίνεται ξεκάθαρα πως σε πλήθος μετρήσεων 30 τον αριθμό πλησίον της θέσης ακρόασης αυτή η υποχώρηση εξαφανίζεται.
1734096993395.png


1734097037164.png


1734097081038.png


Τώρα βέβαια τίθεται το ερώτημα τι νόημα θα είχε μια εκ των υστέρων διόρθωση με το λογισμικό από την στιγμή που ο κατασκευαστής δεν θα είχε μεριμνήσει για αυτό και μάλιστα για ηχεία με διαφορετικό κρος.
Κατά την άποψή μου δεν μπορείς εκ των υστέρων να διορθώσεις με λογισμικά αδυναμίες ηχείων . Επομένως απενεργοποιηθηκε αυτή η δυνατότητα.
 
Last edited:

Μηνύματα
1.627
Reaction score
1.948
Για το Audyssey θέλω να πω κάποια πράγματα. :D
Στην αρχή με απογοήτευσε και το παράτησα αλλά στο τέλος σκέφτηκα να το δώσω ακόμη μια ευκαιρία και δούλεψε σε γενικές γραμμές.
Αν χρησημοποιησεις το REW για μετρησεις και επιβεβαιωση και βαλεις χερι στο Audyssey (με Json editor) μπορεις να παρεις αρκετα καλο αποτελεσμα. Αλλα οχι χωρις κοπο.

Το λογισμικό ισοστάθμισης σου δίνει την δυνατότητα να πραγματοποιήσεις συνολικά 8 μετρήσεις πλησίον της MLP. Εγώ επικεντρωθηκα στην κεντρική θέση ακρόασης και επέλεξα 5 συνολικά μετρήσεις λαμβάνοντας υπόψιν και τα λεγόμενα κάποιου επαγγελματία που υποστήριζε πως οι περισσότερες μετρήσεις δεν σημαίνει ότι θα δώσουν καλύτερο αποτέλεσμα, το αντίθετο μάλιστα. Επομένως επέλεξα 5 μετρήσεις σε σχήμα σταυρού. Αριστερά, δεξιά, μπροστά και πίσω από την θέση ακρόασης σε αποστάσεις από αυτήν περί των 10εκ.
Ορθως επελεξες.
Κατόπιν υπάρχει η επιλογή της ενεργοποίησης ή όχι του Mindrage Compensation.
Κατά την άποψή μου δεν μπορείς εκ των υστέρων να διορθώσεις με λογισμικά αδυναμίες ηχείων . Επομένως απενεργοποιηθηκε αυτή η δυνατότητα.
Επισης ορθα επραξες.
 
Last edited:

Μηνύματα
4.979
Reaction score
8.836
Επισης ορθα επραξες.
Από την στιγμή που ο κατασκευαστής μεριμνήσε για αυτή την εξισορροπηση μέσω της βύθισης στο σημείο κρος δεν είχε απολύτως κανένα νόημα η ενεργοποίηση του midrange Conpensation.
Αλλά και στην περίπτωση που δεν είχε μεριμνήσει πάλι αμφιβάλλω ότι ένα λογισμικό μπορεί να διορθώσει αυτή την ατέλεια.

Κατόπιν επέλεξα να μην πειράξω την επιθυμητή καμπύλη και να την αφήσω όπως έχει. Απέφυγα να φτιάξω μια.
Όσον αφορά το εύρος των συχνοτήτων που θα εφαρμοστεί διόρθωση επέλεξα το όριο των 300Hz. Πάνω από αυτή την συχνότητα τα άφησα χωρίς διόρθωση.
Τελος ασχολήθηκα μέσα από τις εφαρμογές του Audyssey και με τις επιλογές Reference & Flat.
Η επιλογή της Reference καμπύλης είναι η γνωστή καμπύλη που τονώνει τα μπάσα και μειώνει τα πρίμα. Η Flat είναι αυτό που φανερώνει η λέξη, flat 😁
Σε πολύωρες ακροάσεις η Reference ακούγεται ευχάριστα χωρίς να κουράζει. Η flat σε κάποια κομμάτια είναι οκ σε κάποια άλλα όχι και γενικά σύντομα κουράζει.
Επομένως επιλέχθηκε η Reference.
Τώρα εάν θέλει κανείς να προσθέσει μπάσο μπορεί να αυξήσει απλά την ένταση των σαμπς, αλλά ακόμη και έτσι η flat στα πρίμα ενοχλεί.
Ετσι λοιπόν χειρίστηκα το Audyssey και είναι οκ ο ήχος.

Για το απμιξινγκ, δεν άλλαξα κάτι. Πάντα για μουσική το Auromatic στο Large και με ένταση απμιξινγκ στα 9/16.
Ειναι πιστεύω η καλύτερη αναλογία για πολύωρες ακροάσεις χωρίς να κουράζει προσφέροντας παράλληλα την αίσθηση της περιέλιξης.

Όσο για τα ηχεία είναι διδρομα και μπας ριφλεξ αλλά βλέποντας κάποια διαγράμματα καταλήγω στο συμπέρασμά ότι δύσκολα μπορεί να τα έχει ένα ηχειο όλα αυτά που θα ήθελα και μάλιστα στην τιμή που ήθελα.
Για παράδειγμα ένα ηχειο nubert της ίδιας σειράς δίδρομο με μεγαλύτερη μεμβράνη και μπας ριφλεξ συγκρινόμενο με το ίδιο ηχείο αλλά με κλειστη την οπή.

Το μπας ριφλεξ εννοείται ότι πιάνει μεγαλύτερη ένταση στις χαμηλές συχνότητες όπως φαίνεται στο διάγραμμα με την πράσινη γραμμή και δίπλα η Impulse response των 2.
Screenshot_20241213_174314_com.google.android.youtube.jpg


Εαν τώρα όπως λέει προσπαθήσει με EQ να κάνει το ηχείο με την φραγμενη οπή να έχει παρόμοια καμπύλη με το άλλο τότε συμβαίνει το παρακάτω
Screenshot_20241213_174441_com.google.android.youtube.jpg


Στην αρχική απλή περίπτωση των 2 χωρίς χρήση EQ υπάρχει διαφορά και στο klirr factor.

Screenshot_20241213_174621_com.google.android.youtube.jpg
 

Μηνύματα
4.979
Reaction score
8.836
Ευκαιρία τώρα που οριστικοποιηθηκε το σύστημα να γράψω τα συμπεράσματά μου αυτά τα 3 χρόνια ενασχόλησης με το πολυκαναλικο σύστημα.
Όχι τίποτε άλλο, να μην λέτε ότι δεν σας τα είπα :)
Πολυκαναλο ή δικάναλο?
Η απάντηση είναι εύκολη. Να πω την αλήθεια είμαι φαν του δικαναλου απμιξινγκ το οποίο κατά γενική ομολογία είναι μια θα λέγαμε ντροπαλή εκδοχή πολυκαναλη αναπαραγωγης. Μια σωστή πολυκαναλική παραγωγή είναι ανώτερη του απμιξινγκ.
Ακόμη όμως και με ένα σωστό απμιξινγκ είτε μιλάμε για διάταξη με κανάλια ύψους είτε έχουμε μόνον σαραουντ ακόμη και 5.1 ο ήχος είναι καλύτερος από το δικάναλο. Αυτή την αίσθηση δεν μπορούν να την δώσουν μόνον 2 κανάλια.
Αξίζει να στήσει κάποιος πολυκαναλο ακόμη και εάν ακούει μόνον δικαναλο με απμιξινγκ.
Όπως άκουγα χθες και το πολυκαναλο κινείται στην κατεύθυνση του στριμινγκ. Τα φυσικά μέσα αποθήκευσης όπως το Blu Ray θα έχουν την κατάληξη του σιντι. Εγώ είμαι λάτρης άλλωστε της ακρόασης μέσω στριμινγκ. Αυτή η ποικιλία με προτάσεις ακρόασης και οικονομία χρόνου που προσφέρει σε λογικό κόστος το στριμινγκ είναι απίστευτο.
Για τα διάφορα γνωστά απμιξινγκ που κυκλοφορούν έχω ξεκάθαρη άποψη. Το Auromatic της Auro-3D είναι το πιο φυσικό απμιξινγκ, το καλύτερο και μάλιστα έχει την δυνατότητα παραμετροποίησης. Δεν πιστεύω ότι η ντολμπυ θα μπει στην διαδικασία να βελτιώσει το δικό της διότι δεν συμφέρει κιόλας. Θυμάμαι μια παλιότερη συνέντευξη του Stefan από τα MSM Studios που ανέφερε ότι οι πολυκαναλικές παραγωγές θα μπορούσαν να κινδυνευσουν από ένα απμιξινγκ που θα αφήνει ευχαριστημένους τους πελάτες σε σημείο να μην ενδιαφέρονται για κάτι παραπάνω. Για αυτό και θεωρώ ότι η ντολμπυ δεν θα πυροβολούσε τα ίδια της τα πόδια, χωρίς να ασχοληθούμε εάν μπορεί όντως να το εξελίξει.
Για αυτό και πάντα προτείνω στους επίδοξους πολυκαναλιστες να αγοράσουν επεξεργαστή που αποκωδικοποιει και Auro-3D, δλδ διαθέτει και το συγκεκριμένο απμιξινγκ.

Χρειάζεται παθητική φροντίδα για την ακρόαση πολυκαναλικού συστήματος? Εύκολη απάντηση και εδώ. Ναι χρειάζεται φροντίδα όπως και στο δικάναλο και μάλιστα σε περισσότερα σημεία αναλόγως των επιπλέον δορυφόρων. Η ύπαρξη πολυκάναλου στον χώρο μου για παράδειγμα δεν αναιρεί την υποχρέωση τοποθέτησης συρόμενου πάνελ στο σημείο πρώτης ανάκλασης στην τζαμαρία.
Για όλους τους τυπικούς χώρους χρειάζεται έλεγχος των ισχυρών πρώτων ανακλασεων, των στασιμων και του χρόνου αντήχησης RT60.
Υπάρχουν γνωστές πρακτικές που αποδίδουν. Για τον έλεγχο των χαμηλών η πιο ενδεδειγμένη λύση είναι η χρήση σαμπς. Για τις υπόλοιπες συχνότητες απορρόφηση και διάχυση. Εγώ επέλεξα την τοποθέτηση πάνελ απορρόφησης πάχους 30cm στις 4 γωνίες, πάνελ απορρόφησης στην οροφή πάχους 10cm και σε σημεία πρώτων ανακλασεων πάλι απορρόφηση. Είμαι φαν της απορρόφησης. Είχα προμηθευτεί κάποιες φθηνές διαχυτικες διατάξεις που τοποθέτησα πίσω και κατόπιν στην οροφή αλλά κατέληξαν στα σκουπίδια.

Υπάρχουν προδιαγραφές για το στήσιμο πολυκαναλικού συστήματος?
Ναι υπάρχουν όπως και στο δικάναλο αλλά παράλληλα υπάρχουν και περιθώρια απόκλισης. Σημαντικό για μένα ήταν να σχηματίζουν τα LR ισόπλευρο τρίγωνο στην θέση ακρόασης λίγο πιο μπροστά από την τηλεόραση και το κεντρικό να τοποθετηθεί όσο πιο κοντά γίνεται σε ύψος με αυτά τουλάχιστον για ακρόαση μουσικής και να επιτευχθεί μια συμμετρία στα υπόλοιπα όσον αφορά τις γωνίες αλλά και την απόσταση όσο είναι δυνατόν.
Είναι καλύτερα να αποτελείται το σύστημα από ίδια ηχεία?
Ναι η ομοιογένεια του συστήματος είναι βασικό ζητούμενο και για αυτό είμαι της άποψης να επιλέξει κανείς έναν βολικό δορυφόρο που πληρεί κάποιες βασικές προδιαγραφές και να στήσει το πολυκαναλο με αυτόν τον δορυφόρο πλαισιωνοντας τον με υπογουφερ που θα αναλαμβάνουν τις 2 πρώτες οκτάβες.
Κερδίζουν πάντα τα περισσότερα ηχεία?
Όχι πάντα, είναι λάθος η προσθήκη απλά ηχειων χωρίς να λαμβάνονται υπόψιν οι πραγματικές συνθήκες, χώρος, θέση ακρόασης, θέσεις ηχειων μεταξύ των και της θέσης ακρόασης, παθητική φροντίδα και αρχιτεκτονική των ηχειων.
Συνειδητά επέλεξα μια διάταξη 5.1.4 στον χώρο μου από την διάταξη 7.1.4 που είχα. Η διάταξη 5.1.4 είναι πιστεύω το ελάχιστο για να απολαύσει σε ικανοποιητικό βαθμό 3D ήχο. Αναλόγως συνθηκών μπορεί να βέβαια να επεκταθεί με μεγαλύτερο πλήθος ηχείων.
Θελει συγκεκριμένα ηχεια για πολυκάναλο?
Ναι και όχι. Αναλόγως συνθηκών μπορεί να απαιτηθούν ηχεία με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Οι συνθήκες βέβαια ισχύουν σε μεγάλο βαθμό και για δικάναλες ακροάσεις, στάθμη, απόσταση, ποσοστό παθητικής φροντίδας αλλά στο πολυκαναλο έχουμε να κάνουμε κατά κανόνα και με μεγαλύτερο αριθμό θέσεων ακρόασης.
Αυτά τα ολίγα :)
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
173.746
Μηνύματα
2.950.809
Members
38.233
Νεότερο μέλος
dimpam
Top