Ηλεκτρικά οχήματα (εκτός Tesla)

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.943
Reaction score
29.593
οι μπαταρίες του Leaf είναι αερόψυκτες, δεν νομίζω να έχει κανένα άλλο σημερινό κανονικό αυτοκίνητο,
δεν γίνεται σύγκριση με οτιδήποτε άλλο
Βασικές εκδόσεις των Citroen eC3, MG4 που μου έρχονται άμεσα στο μυαλό. Μπορεί να είναι και οι βασικές των Volvo EX30, KIA EV3. Δεν το έχω ψάξει.
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
53.257
Reaction score
131.535
Όταν λέμε "αντλία θερμότητας" σε ένα EV εννοούμε τη δυνατότητα παραγωγής θερμού αέρα, πέραν από ψυχρού που το κάνει και το απλό AC
χρήση του air condition (που είναι αντλία θερμότητας)
Ε, χμ χμ, είναι λίγο πιο πολύπλοκο.

Ένα απλό AC, μπορεί βεβαίως να είναι μια πολύ αποδοτική "αντλία θερμότητας" αέρα αέρα, αλλά εάν δεν μπορεί να παράγει και ζέστη, δεν αποκαλείται "αντλία θερμότητας", αλλά απλό κλιματιστικό.

Για να παράγει και ζέστη, δεν χρειάζεται απλώς μια διαφορετική ηλεκτροβανα στην πορεία του ψυκτικού υγρού, αλλά σημαντικές διαφοροποιήσεις.

Η "αντλία θερμότητας" δεν είναι μόνον "αέρα αέρα", όπως το κλιματιστικό, αλλά μπορεί να ζεστάνει η να κρυώσει και νερό, για οποιαδήποτε χρήση, και χρησιμοποιούνται διαφορετικά ψυκτικά υγρά για τέτοιες δυνατότητες.

Πάμε στα πιο δύσκολα σημεία:

Σε ένα σύνθετο ζήτημα όπως αυτό που προκύπτει στη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ζητούνται ταυτόχρονα αντικρουόμενες ανάγκες, όπως πχ ψύξη της μπαταρίας και θέρμανση της καμπίνας, ή το ανάστροφο.

Κανένα κλιματιστικό δεν μπορεί να κάνει αυτά τα δύο αντίθετα πράγματα ταυτόχρονα. 😎

Γι'αυτό, βάλτε αντλία θερμότητας. Και στις Μαλδίβες.

Γι'αυτό στα σοβαρά αυτοκίνητα, υπάρχει επιπρόσθετη αντλία θερμότητας (του κλιματιστικού αέρα αέρα), που μπορεί να αναλαμβάνει όλους τους ρόλους ταυτόχρονα. Δηλαδή μπορεί να ψύχει την μπαταρία και να θερμαίνει την καμπίνα, την ίδια στιγμή. Μπορεί στην καμπίνα να βγάζει κρύο αέρα στον οδηγό και ζεστό αέρα στον συνοδηγό, χωρίς απλές αντιστάσεις θέρμανσης.

Σοβαρά αυτοκίνητα λέμε τα Τέσλα, αυτά του Θεού του Ελονα. Που κάνουν κι άλλα πράγματα ταυτόχρονα. Αλλά που μυαλό οι άλλοι. Μόνον ο Έλον. Ο ένας. Ο μοναδικός.

Στο iD.3, οι Γερμανοί δεν κοροϊδεύουν εντελώς σε αυτή την περίπτωση, κι όταν βάζεις αντλία θερμότητας τότε υπάρχει επιπρόσθετο κύκλωμα, αλλάζουν τα ψυκτικά υγρά γενικώς, και όντως μπορεί το αυτοκίνητο να ψύχει την μπαταρία όταν ταυτόχρονα αντλία θερμότητας ζεσταίνει την καμπίνα. Και το ανάστροφο. Παρότι δε τους κατούρησε ο Ελονας. Αξιοσημείωτο. Χωρίς κατούρημα τα κατάφεραν..
 
Last edited:

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.943
Reaction score
29.593
Όταν λέμε ότι το κλιματιστικό στην ουσία είναι μια αντλία θερμότητας ή vice versa, δεν είναι ακριβώς έτσι.

Έχω μιλήσει στο παρελθόν με άνθρωπο που γνωρίζει. Και μου εξήγησε τεχνικά τι γίνεται, αλλά δεν τα θυμάμαι ακριβώς :biggrin: . Ίδια πάντως δεν είναι.

Αυτό αφορά και τις κατοικίες βέβαια.
 
Last edited:

Μηνύματα
15.993
Reaction score
22.476
Κανένα κλιματιστικό δεν μπορεί να κάνει αυτά τα δύο αντίθετα πράγματα ταυτόχρονα.
κάνεις πλάκα έτσι;
για να βγάλει κρύο αέρα στην καμπίνα πρέπει να βγάλει ζεστό αέρα κάπου αλλού, πάντα, κανόνας
το πρόβλημα δεν είναι η αντλία θερμότητας, το πρόβλημα είναι το που έχεις διαλέξει να να οδηγήσεις το ψυκτικό μέσο να εξαερωθεί (=παγώσει κάτι άλλο) και να συμπυκνωθεί (=ζεστάνει κάτι άλλο)

άρα με απλούς μαρκετίστικους όρους δεν μπορούμε να βγάλουμε συμπεράσματα αλλά μόνο να κάνουμε υποθέσεις.
αν το κλιματιστικό έχει επιλογή να περάσει το ψυκτικό υγρό της μπαταρίας από τον εξατμιστεί θα μπορούσε να ψύχει και καμπίνα και μπαταρία χωρίς δυνατότητα αναστροφής για την καμπίνα ( δηλαδή χωρίς "α/θ")
αν μπορούσε να περάσει το ψυκτικό υγρό της μπαταρίας από τον συμπυκνωτή θα μπορούσε να ψύχει καμπίνα ζεσταίνοντας μπαταρίες (επίσης χωρίς α/θ)
ίσως να μπορούσε να συνδυάσει και τα δύο με μια σειρά 4 βαλβίδων διατηρώντας όμως "μια φορά" στο κλιματιστικό καμπίνας και ίσως να μπορούσε με άλλες 2 να ψύξεις μόνο μπαταρία χωρίς να ψύχεις καμπίνα (γιατί είναι χειμώνας ιιιιντιοτ) κλπ
δηλαδή ναι η απουσία α/θ (όπως την εννοούν οι μαρκετίστες πουκακοχρόνοναχουν) είναι μειονέκτημα και δεν μαρτυρά ενερτζυ εφφίσιεντ βιιικλ , αλλά δεν μπορεί να πει με σιγουριά τι συμβαίνει με την ρύθμιση θερμοκρασίας της μπαταρίας, να υποθέσει ίσως οτι κάποια λειτουργία ψύξης/θέρμανσης δε θα είναι διαθέσιμη κάποιες εποχές του χρόνου.
ούτε το αντίθετο φυσικά ισχύει , οτι αν έχει α/θ είναι ενερτζυ εφφίσιεντ βιιικλ γιατί το λογισμικό μπορεί να είναι γτπ.
 


Μηνύματα
15.993
Reaction score
22.476
συν την ρύθμιση του φορτίου γιατί δεν είναι ποτέ η ίδια σε 3 διαφορετικά περιβάλλοντα (περιβάλλον, μπαταρία, καμπίνα) ξεκάθαρα θέμα λογισμικού η επιτυχία.
 

alexis

Reticular Activating System
Μηνύματα
15.943
Reaction score
29.593
Φρέσκα κουλούρια. Πεντάστερο το XPENG G6 στο EURO NCAP.


 

symos

You're not worthy!
Μηνύματα
3.335
Reaction score
7.500
Σε ένα σύνθετο ζήτημα όπως αυτό που προκύπτει στη χρήση ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου, ζητούνται ταυτόχρονα αντικρουόμενες ανάγκες, όπως πχ ψύξη της μπαταρίας και θέρμανση της καμπίνας, ή το ανάστροφο.

Κανένα κλιματιστικό δεν μπορεί να κάνει αυτά τα δύο αντίθετα πράγματα ταυτόχρονα. 😎

Γι'αυτό, βάλτε αντλία θερμότητας. Και στις Μαλδίβες.
Κανείς δεν υποστηρίζει ότι και στις Μαλδίβες αποκλείεται να σου χρειαστεί να θερμάνεις είτε την μπαταρία, είτε την καμπίνα κάποιες φορές. Αυτό που λέμε είναι πως αυτές οι φορές ίσως είναι τόσο λίγες, που στην πράξη δεν θα σου κάνει διαφορά η αντλία θερμότητας.

Κατά τα άλλα, από όλα αυτά που γράφεις δεν κατάλαβα να προκύπτει κάτι διαφορετικό από το:
"Ένα EV με αντλία θερμότητας θα είναι πιο αποδοτικό από ένα χωρίς, όταν χρειαστεί να προβεί σε θέρμανση της καμπίνας ή της μπαταρίας".

Εσύ λες ότι η αντλία έχει να προσφέρει ακόμα και όταν δεν υπάρχουν ανάγκες θέρμανσης;
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
53.257
Reaction score
131.535
Κανείς δεν υποστηρίζει ότι και στις Μαλδίβες αποκλείεται να σου χρειαστεί να θερμάνεις είτε την μπαταρία, είτε την καμπίνα κάποιες φορές. Αυτό που λέμε είναι πως αυτές οι φορές ίσως είναι τόσο λίγες, που στην πράξη δεν θα σου κάνει διαφορά η αντλία θερμότητας.

Κατά τα άλλα, από όλα αυτά που γράφεις δεν κατάλαβα να προκύπτει κάτι διαφορετικό από το:
"Ένα EV με αντλία θερμότητας θα είναι πιο αποδοτικό από ένα χωρίς, όταν χρειαστεί να προβεί σε θέρμανση της καμπίνας ή της μπαταρίας".

Εσύ λες ότι η αντλία έχει να προσφέρει ακόμα και όταν δεν υπάρχουν ανάγκες θέρμανσης;
Ναι, έχει.

Η χρήση της αντλίας θερμότητας επεκτείνεται σε πολλά σημεία ενός EV.

Ανάμεσα σε αυτά, τουλάχιστον στα τεσλα, εμπεριέχονται (πέραν της μπαταρίας υψηλής τάσης και της καμπίνας) τα μοτέρ, αλλά και τα ηλεκτρονικά (θερμότητα από CPU-δες, και όχι μόνον).

Η Τέσλα προσπαθεί να αφαιρέσει ακόμα και μια βίδα αν είναι δυνατόν, ώστε να μειώσει το κόστος κατασκευής. Έχει δώσει αυτοκίνητα χωρίς πατάκια, χωρίς εταζέρα στο Πορτ παγκαζ, κλπ. Χωρίς αντλία θερμότητας, δεν δίνει αυτοκίνητο. Το ίδιο θα έπρεπε να κάνουν όλοι οι κατασκευαστές.

Η αντλία θερμότητας είναι ένα σημαντικό στοιχείο των EV, τόσο για λόγους efficiency, όσο και για λόγους μακροζωίας.

Βεβαίως τίποτα απ'ολα αυτά μπορεί να μη το ξέρεις, ή να μη σε ενδιαφέρει, παρά μόνον να γλυτώσεις 800-1200€ κατά την αγορά ενός αυτοκινήτου. Οκ, εκεί "πατάνε" και το δίνουν ως όπσιον, κάνοντας πιο "ανταγωνιστική" την τιμή κτήσης των ΕV τους. Ξέρουν όμως ότι κάνουν μλκια. Κανένα μεγάλο μοντελακι τους, δε το δίνουν χωρίς αντλία θερμότητας, ούτε ως option. 🤣😜🤪
 
Last edited:


Μηνύματα
15.993
Reaction score
22.476
έχει λάθη το διάγραμμα, αλλά εδώ φαίνεται πως μια λειτουργία του συμπιεστή μπορείς να έχεις πολλαπλή χρήση ζεστού και κρύου , ενώ πρακτικά δεν έχει α/θ για την καμπίνα αφού αυτή παίρνει νερό από τις θερμές μπαταρίες, των οποίων η ρύθμιση της θερμοκρασίας γίνεται μόνο με ψύξη και όχι με θέρμανση από το σύστημα.
δεν είναι αυτό που λέει ο Κώστας , αλλα΄μάλλον ισχύει για το παλιότερο μοντέλο του 18
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
53.257
Reaction score
131.535
από τις θερμές μπαταρίες, των οποίων η ρύθμιση της θερμοκρασίας γίνεται μόνο με ψύξη και όχι με θέρμανση από το σύστημα.
Φυσικά γίνεται και θέρμανση των μπαταριών.

Το πιο κουλό σενάριο, είναι σε πολύ κρύο, όπως στη Νορβηγία, που μπορεί να πιάσει πχ -40 έξω.

Εκεί, εάν έχει λιακάδα, η θερμοκρασία της καμπίνας ανεβαίνει σε σχέση με το περιβάλλον (μπορεί να είναι -30 η καμπίνα).

Τότε, ακόμα και με παρκαρισμένο το αυτοκίνητο, κλειδωμένο και σβηστό, μπορεί το σύστημα θέρμανσης ψύξης του αυτοκινήτου να πάρει τη ζέστη από την καμπίνα των επιβατών, και να την μεταφέρει στις μπαταρίες.
 

Μηνύματα
15.993
Reaction score
22.476
Φυσικά γίνεται και θέρμανση των μπαταριών.
όχι στο διάγραμμα που βλέπουμε όμως. επίσης στις θερμοκρασίες που λες δεν δουλεύει αποδοτικά η α/θ (αν δουλέψει) γιατί το -40 είναι πολύ χαμηλό για να τον εξατμιστή (πρέπει να πάει η θερμοκρασία τους ψυκτικού στους -50 για να γίνει δουλειά) σε αυτές τις συνθήκες μάλλον (σίγουρα) καις ρεύμα από τις μπαταρίες για να ζεστάνεις τα νερά
 

costas EAR

Δόκτωρ ΔιαXύσιος
Editor
Μηνύματα
53.257
Reaction score
131.535
όχι στο διάγραμμα που βλέπουμε όμως
Ναι, είναι μόνον ψύξης αυτό το διάγραμμα.
στις θερμοκρασίες που λες δεν δουλεύει αποδοτικά η α/θ (αν δουλέψει) γιατί το -40
Στις θερμοκρασίες αυτές, έτσι κι αλλιώς θα δουλέψει η αντλία θερμότητας γιατί δεν αφήνει την μπαταρία να ξεπεράσει κάποιο κάτω όριο.

Είναι πιο αποδοτικό για την αντλία να πάρει θερμότητα από την καμπίνα, παρά από το περιβάλλον, και αυτό κάνει. Φυσικά παίρνει ρεύμα από τις μπαταρίες για να τις ζεστάνει, αλλά παίρνει πολύ λιγότερο ρεύμα από όσο θα έπαιρνε εάν προσπαθούσε να τις ζεστάνει από έξω, εκμεταλλευόμενο την παρουσία θερμότητας μέσα στην καμπίνα. Αυτή τη θερμότητα, την παίρνει και την αποθηκεύει στις μπαταρίες, οι οποίες έχουν αρκετά ισχυρή θερμομόνωση. Τσεκαρει συνεχώς θερμοκρασία μπαταριών και θερμοκρασία καμπίνας, και μόλις αυτή της καμπίνας ξεπεράσει αυτή των μπαταριών, κάνει μεταφορά.

Γιατί είναι έξυπνο. Πήρε από το μπαμπά του.
 
Last edited:


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
172.731
Μηνύματα
2.915.168
Members
38.090
Νεότερο μέλος
JERONiMOS
Top