Πως διασφαλίζεται η ηχοληψία και η αναπαραγωγή του ύψους της μουσικής σκηνής ;

Μηνύματα
7.797
Reaction score
2.795
Εκτός από το level panning που περιγράφεις, μπορείς να τοποθετήσεις έναν ήχο σε κάποιο σημείο αλλάζοντας:
- την τονικότητα στο ένα κανάλι (υψηλότερες συχνότητες στην κατεύθυνση που θέλουμε, μιμούμενοι πως και το αυτί που βρίσκεται προς την κατεύθυνση του ήχου λαμβάνει περισσότερες υψηλές)
Κρατάς έτσι το χαμηλό στο κέντρο και επίσης παίζεις πολύ καλά και στις mono εκδοχές.
- την καθυστέρηση στο ένα κανάλι (μιμούμενοι πάλι πως το ένα αυτί λαμβάνει με μια μικρή καθυστέρηση). Χρήσιμο όταν δε θες να κάνεις hard level panning και να έχεις τον ήχο και στα 2 κανάλια.
π.χ. είσαι ηχολήπτης σε μια συναυλία και θες ο κιθαρίστας να ακούγεται δεξιά. Τι γίνεται όμως μ' αυτούς που είναι μπροστά από το αριστερό ηχείο; δε θα ακούνε τίποτα; απλά κάνεις delay panning και έχεις αυτούς που είναι κοντά στα ηχεία να ακούνε χωρίς να χάνουν κάτι και αυτούς που είναι στο κέντρο μακριά να ακούνε stereo.

Προφανώς μπορείς (σαν ηχολήπτης/μιξαδόρος) να κάνεις και συνδυασμούς των παραπάνω.

Όσον αφορά το ύψος, δεν ξέρω κάποια τεχνική στο πεδίο της κονσόλας και του "μαγειρέματος" σε ένα DAW... (εκτός από plugins για πολυκάναλο ή binaural ήχο που δεν ξέρω πως ακριβώς δουλεύουν) προσωπική παρατήρηση όμως είναι πως οι ψηλότεροι σε συχνότητα ήχοι, μοιάζουν να ακούγονται κάπως πιο ψηλά... δεν νομίζω να έχει κάποια αξία αυτή η παρατήρηση απλά το αναφέρω...
Οποτε καταλαβαίνω ότι στις ζωντανές συναυλίες ο ηχολήπτης μπορεί να επεξεργαστεί διαφορετικά τον ήχο που ακούν οι ακροατές, από τις διάφορες θέσεις εντός του συναυλιακού χώρου, ώστε όλοι να έχουν την 'ίδια περίπου αίσθηση της μουσικής σκηνή, σε ότι αφορά θέσεις οργάνων και σχετικές στάθμες.

Ωστόσο, είναι άλλη η πληροφορία που ηχογραφείτε και η οποία είτε προέρχεται από τα μικρόφωνα που έχουν στηθεί στο χώρο σε συγκεκριμένη διάταξη, είτε προέρχεται από τα ηλεκτρονικά όργανα εφόσον διαθέτουν τέτοια έξοδο π.χ. ηλεκτρικές κιθάρες, μικρόφωνα τραγουδιστών, πνευστά , κ.λ.π.
Το αντικείμενο της ηχογράφησης και της μίξης γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο όταν συνυπάρχουν ακουστικά και ηλεκτρονικά όργανα.
 
Last edited:

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.611
Reaction score
22.153
Ύψος σκηνής χωρίς τα ανάλογα κανάλια είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό. Δεν ξέρω, όσοι νομίζετε το αντίθετο αλλά δεν σας αρέσει να κοροϊδεύετε τον εαυτό σας, ακούστε ένα τραγούδι από εδώ, κατά προτίμηση από τα ηχεία - όχι από τα ακουστικά (αν έχετε το cd, ακόμα καλύτερα), και μετά δείτε αυτό το βίντεο. Και βγάλτε συμπέρασμα. Έχει πολλή πλάκα το πόσο η όραση αιχμαλωτίζει τον εγκέφαλο. Βλέποντας το βίντεο, είναι πολύ πιθανό να σκεφτείτε, μα φυσικά το χειροκρότημα έρχεται από εκεί ψηλά, εννοείται αυτό! Αλλά βλέποντας το βίντεο, όχι πριν.

Ναι...
 

Μηνύματα
7.797
Reaction score
2.795
Εγώ, χωρίς να βλέπω το βίντεο αντιλαμβάνομαι το ύψος της σκηνής. Τα μικροφωνα καταγράφουν τους ήχους και το time delay αναλόγως των αποστάσεων και ανακλάσεων από το πάτωμα και το ταβάνι , από τα αριστερά και δεξιά όρια του χώρου. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται και η ψευδαίσθηση του ύψους της μουσικής σκηνής.

Γιατί άλλωστε να υποθέσουμε ότι τα μικρόφωνα καταγράφουν μόνο τον ήχο που λαμβάνεται απευθείας και κάθετα με το επίπεδο της κάψας του μικροφώνου ;
To polar diagram του μικροφώνου είναι μετρήσιμο και συγκεκριμένο για κάθε διαφορετικό μικρόφωνο.

Στο επόμενο βίντεο δεν γίνεται να ακούτε μόνο την υπέροχη φωνή της Tamara Radjenovic και να μην βλέπετε τα ιδιαίτερα χαρίσματα της.
Πολύ καλύτερη ηχογράφηση από την προγούμενη που ακούσατε, με πιο πλούσια πληροφορία χώρου και ύψους σκηνής. Σίγουρα παίζει ρόλο και το πως στήνουν οι μηχανικοί ήχου τα μικρόφωνα, σε διαφορετικές διατάξεις .

 
Last edited:


Staff online

  • xfader
    Segregation supporter
  • PeterMeni
    DIY - "Επαγγελματίας"
  • abcd
    Πρώην Διοικητής ο τροπαιοφόρος

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.489
Μηνύματα
2.979.027
Members
38.330
Νεότερο μέλος
NIKOS KOLLIAS
Top