Πως διασφαλίζεται η ηχοληψία και η αναπαραγωγή του ύψους της μουσικής σκηνής ;

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821
Εκτός από το level panning που περιγράφεις, μπορείς να τοποθετήσεις έναν ήχο σε κάποιο σημείο αλλάζοντας:
- την τονικότητα στο ένα κανάλι (υψηλότερες συχνότητες στην κατεύθυνση που θέλουμε, μιμούμενοι πως και το αυτί που βρίσκεται προς την κατεύθυνση του ήχου λαμβάνει περισσότερες υψηλές)
Κρατάς έτσι το χαμηλό στο κέντρο και επίσης παίζεις πολύ καλά και στις mono εκδοχές.
- την καθυστέρηση στο ένα κανάλι (μιμούμενοι πάλι πως το ένα αυτί λαμβάνει με μια μικρή καθυστέρηση). Χρήσιμο όταν δε θες να κάνεις hard level panning και να έχεις τον ήχο και στα 2 κανάλια.
π.χ. είσαι ηχολήπτης σε μια συναυλία και θες ο κιθαρίστας να ακούγεται δεξιά. Τι γίνεται όμως μ' αυτούς που είναι μπροστά από το αριστερό ηχείο; δε θα ακούνε τίποτα; απλά κάνεις delay panning και έχεις αυτούς που είναι κοντά στα ηχεία να ακούνε χωρίς να χάνουν κάτι και αυτούς που είναι στο κέντρο μακριά να ακούνε stereo.

Προφανώς μπορείς (σαν ηχολήπτης/μιξαδόρος) να κάνεις και συνδυασμούς των παραπάνω.

Όσον αφορά το ύψος, δεν ξέρω κάποια τεχνική στο πεδίο της κονσόλας και του "μαγειρέματος" σε ένα DAW... (εκτός από plugins για πολυκάναλο ή binaural ήχο που δεν ξέρω πως ακριβώς δουλεύουν) προσωπική παρατήρηση όμως είναι πως οι ψηλότεροι σε συχνότητα ήχοι, μοιάζουν να ακούγονται κάπως πιο ψηλά... δεν νομίζω να έχει κάποια αξία αυτή η παρατήρηση απλά το αναφέρω...
Οποτε καταλαβαίνω ότι στις ζωντανές συναυλίες ο ηχολήπτης μπορεί να επεξεργαστεί διαφορετικά τον ήχο που ακούν οι ακροατές, από τις διάφορες θέσεις εντός του συναυλιακού χώρου, ώστε όλοι να έχουν την 'ίδια περίπου αίσθηση της μουσικής σκηνή, σε ότι αφορά θέσεις οργάνων και σχετικές στάθμες.

Ωστόσο, είναι άλλη η πληροφορία που ηχογραφείτε και η οποία είτε προέρχεται από τα μικρόφωνα που έχουν στηθεί στο χώρο σε συγκεκριμένη διάταξη, είτε προέρχεται από τα ηλεκτρονικά όργανα εφόσον διαθέτουν τέτοια έξοδο π.χ. ηλεκτρικές κιθάρες, μικρόφωνα τραγουδιστών, πνευστά , κ.λ.π.
Το αντικείμενο της ηχογράφησης και της μίξης γίνεται ακόμα πιο πολύπλοκο όταν συνυπάρχουν ακουστικά και ηλεκτρονικά όργανα.
 
Last edited:

Costas Coyias

Ημίθεος
Administrator
Μηνύματα
25.634
Reaction score
22.201
Ύψος σκηνής χωρίς τα ανάλογα κανάλια είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό. Δεν ξέρω, όσοι νομίζετε το αντίθετο αλλά δεν σας αρέσει να κοροϊδεύετε τον εαυτό σας, ακούστε ένα τραγούδι από εδώ, κατά προτίμηση από τα ηχεία - όχι από τα ακουστικά (αν έχετε το cd, ακόμα καλύτερα), και μετά δείτε αυτό το βίντεο. Και βγάλτε συμπέρασμα. Έχει πολλή πλάκα το πόσο η όραση αιχμαλωτίζει τον εγκέφαλο. Βλέποντας το βίντεο, είναι πολύ πιθανό να σκεφτείτε, μα φυσικά το χειροκρότημα έρχεται από εκεί ψηλά, εννοείται αυτό! Αλλά βλέποντας το βίντεο, όχι πριν.

Ναι...
 

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821
Εγώ, χωρίς να βλέπω το βίντεο αντιλαμβάνομαι το ύψος της σκηνής. Τα μικροφωνα καταγράφουν τους ήχους και το time delay αναλόγως των αποστάσεων και ανακλάσεων από το πάτωμα και το ταβάνι , από τα αριστερά και δεξιά όρια του χώρου. Με αυτό τον τρόπο δημιουργείται και η ψευδαίσθηση του ύψους της μουσικής σκηνής.

Γιατί άλλωστε να υποθέσουμε ότι τα μικρόφωνα καταγράφουν μόνο τον ήχο που λαμβάνεται απευθείας και κάθετα με το επίπεδο της κάψας του μικροφώνου ;
To polar diagram του μικροφώνου είναι μετρήσιμο και συγκεκριμένο για κάθε διαφορετικό μικρόφωνο.

Στο επόμενο βίντεο δεν γίνεται να ακούτε μόνο την υπέροχη φωνή της Tamara Radjenovic και να μην βλέπετε τα ιδιαίτερα χαρίσματα της.
Πολύ καλύτερη ηχογράφηση από την προγούμενη που ακούσατε, με πιο πλούσια πληροφορία χώρου και ύψους σκηνής. Σίγουρα παίζει ρόλο και το πως στήνουν οι μηχανικοί ήχου τα μικρόφωνα, σε διαφορετικές διατάξεις .

 
Last edited:

Μηνύματα
530
Reaction score
440
Ύψος σκηνής χωρίς τα ανάλογα κανάλια είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό. Δεν ξέρω, όσοι νομίζετε το αντίθετο αλλά δεν σας αρέσει να κοροϊδεύετε τον εαυτό σας, ακούστε ένα τραγούδι από εδώ, κατά προτίμηση από τα ηχεία - όχι από τα ακουστικά (αν έχετε το cd, ακόμα καλύτερα), και μετά δείτε αυτό το βίντεο. Και βγάλτε συμπέρασμα. Έχει πολλή πλάκα το πόσο η όραση αιχμαλωτίζει τον εγκέφαλο. Βλέποντας το βίντεο, είναι πολύ πιθανό να σκεφτείτε, μα φυσικά το χειροκρότημα έρχεται από εκεί ψηλά, εννοείται αυτό! Αλλά βλέποντας το βίντεο, όχι πριν.

Ναι...
Σε ενα σωστο συστημα γινεται αντιληπτο.

"
Conclusions
This experiment conclusively proves that a correctly set up two-channel stereo system can in fact portray not only depth and lateral width (azimuth), but also elevation for appropriately recorded material
"

 




Μηνύματα
471
Reaction score
1.617
Σε ενα Live οι αναγκες του να ακουν οι μουσικοι διαφερουν απο τις αναγκες του να ακουν οι ακροατες αυτο που πρεπει για αυτο σε σοβαρες δουλειες θα δειτε δυο κονσολες και δυο ηχοληπτες, Συχνα η κονσολα των μουσικων χρησιμοποιειται για τις αναγκες μιας ηχογραφησης αν και υπηρξαν φορες που χρησιμοποιηθηκε και τριτη κονσολα.

Τα stacks των ηχειων τοποθετουνται αναλογα με την σκηνη, τα κατω ηχεια αντιστοιχουν κοντα στο υψος της σκηνης και οσο ανεβαινουμε στο stack η γωνια αλλαξει ετσι ωστε να καλυπτονται και οι πιο απομακρυνσμενοι ακροατες οι οποιοι λογω της αποστασης απο την σκηνη δεν αντιλαμβανονται τα 2 - 4 μετρα υψους της σκηνης.

Μια ηχογραφηση μιξαρισμενη για πολυκαναλο θα μπορει αν το θελει η εταιρεια παραγωγης να αναπαραγει το υψος της ολης της σκηνης ευκολα υποθετω.

Σε μια καθαρα δικαναλη ηχογραφηση πολυ δυσκολα νομιζω πως μπορουμε να ξεχωρισουμε ενα οργανο που στην ορχηστρα ειναι λιγο πιο ψηλα απο τα αλλα οργανα και νομιζω οτι ειναι αδυνατον να ακουσουμε - ξεχωρισουμε το υψος που βρισκεται ολη η σκηνη.
 
Last edited:

Μηνύματα
530
Reaction score
440
Σε μια καθαρα δικαναλη ηχογραφηση πολυ δυσκολα νομιζω πως μπορουμε να ξεχωρισουμε ενα οργανο που στην ορχηστρα ειναι λιγο πιο ψηλα απο τα αλλα οργανα και νομιζω οτι ειναι αδυνατον να ακουσουμε - ξεχωρισουμε το υψος που βρισκεται ολη η σκηνη.
H δευτερη παραγραφος νομιζω απαντα στο τι μπορει να κανει η δικαναλη αναπαραγωγη. :drinks:
 

Μηνύματα
2.829
Reaction score
4.258
Ύψος σκηνής χωρίς τα ανάλογα κανάλια είναι αδύνατο να γίνει αντιληπτό. Δεν ξέρω, όσοι νομίζετε το αντίθετο αλλά δεν σας αρέσει να κοροϊδεύετε τον εαυτό σας, ακούστε ένα τραγούδι από εδώ, κατά προτίμηση από τα ηχεία - όχι από τα ακουστικά (αν έχετε το cd, ακόμα καλύτερα), και μετά δείτε αυτό το βίντεο. Και βγάλτε συμπέρασμα. Έχει πολλή πλάκα το πόσο η όραση αιχμαλωτίζει τον εγκέφαλο. Βλέποντας το βίντεο, είναι πολύ πιθανό να σκεφτείτε, μα φυσικά το χειροκρότημα έρχεται από εκεί ψηλά, εννοείται αυτό! Αλλά βλέποντας το βίντεο, όχι πριν.

Ναι...
Όλα λάθος, το 3d υπήρχε πολύ πριν το multichannel. Απλά όχι σε όλες τις ηχογραφήσεις. Και εξαρτάται επίσης και από το mastering. Εξαιρούνται βέβαια οι direct cut εγγραφές. Μία συζήτηση με μαστερά πχ Θέμη ή Chris θα σας διαφωτίσει.
Από την άλλη η παραδοχή ότι βγαίνει πληροφορία ύψους από πολυκάναλο συνεπάγεται την αποδοχή του σαν την 3η διάσταση.
 

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821
Από την άλλη η παραδοχή ότι βγαίνει πληροφορία ύψους από πολυκάναλο συνεπάγεται την αποδοχή του σαν την 3η διάσταση.
Μπορείς να μας εξηγήσεις με άλλα λόγια τι ακριβώς εννοείς με το παραπάνω ;

Με δύο ή περισσότερα μικρόφωνα, θεωρείς ότι μπορεί να ηχογραφηθεί η πληροφορία του ύψους και στη συνέχεια να διατηρηθεί η συγκεκριμένη πληροφορίαν σε δικάναλη μίξη ;
 

Μηνύματα
2.829
Reaction score
4.258
Δεν είμαι μαστεράς για να εξηγήσω πως γίνεται.
Σε κάποιες ηχογραφήσεις πάντως υπάρχει πληροφορία ύψους. Το αν ακούγεται είναι θέμα συστήματος, τοποθέτησης και χώρου.
Από την άλλη αν δέχεσαι το 3d σαν υπαρκτό δέχεσαι και αυτήν την διάσταση.
 

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821
Κι εγώ ακούω ύψος σκηνής στο δικάναλο σύστημά μου, αναλόγως της ποιότητας των ηχογραφήσεων, είτε κανονικό είτε μεγάλο ύψος σκηνής.
Όχι όμως σε όλες τις ηχογραφήσεις.
Στο τεστ που είχα ανεβάσει, με τη φλογέρα να παίζει σε τρία διαφορετικά ύψη από το έδαφος αλλά με σταθερές τις θέσεις των δύο μικρόφωνων (Neumann TLM-103) και σε διάταξη Χ-Υ , μετά τη μίξη των τριών tracks σε ένα stereo track , οι φλογέρες ακούγονται όντως σαν να παίζουν σε διαφορετικό ύψος μεταξυ τους. Σημαντικό ρόλο πάιζουν και οι ανακλάσεις του χώρου της ηχογράφησης. Σε ένα νεκρό από ηχητικής άποψης χώρο , ή με ελάχιστες ανακλάσειες, το αποτέλεσμα θα είναι πιστεύω διαφορετικό.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με το εξωτερικό τροφοδοτικό Salas Ultra BiB στο DAC μου , η πληροφορία του ύψους γίνεται περισσότερο αντιληπτή.


 
Last edited:

Μηνύματα
5.250
Reaction score
9.279
Υπάρχει πολύ υλικό στο ίντερνετ για τις πρακτικές που εφαρμόζονται κατά την διαδικασία μίξης κτλπ.
Αυτό που δεν έχω βρει μέχρι τώρα είναι πληροφορίες για το ύψος σκηνής.
Όταν βρείτε σφυριξτε μου..... :biggrin:
 

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821

Μηνύματα
5.250
Reaction score
9.279
Κι εγώ ακούω ύψος σκηνής στο δικάναλο σύστημά μου, αναλόγως της ποιότητας των ηχογραφήσεων, είτε κανονικό είτε μεγάλο ύψος σκηνής.
Όχι όμως σε όλες τις ηχογραφήσεις.
Τις γνωρίζω τις καμπύλες, τις οποίες και είχα πρώτο διαβάσει σε εγχειρίδιο για το πολυκαναλο.
Δεν αναφέρεται όμως πουθενά σε διαδικασίες μίξης δικαναλου.
Υποθέσεις κάνεις. Γιατί όμως να εμφανίζεται σε κάποιες, τι σχέση έχει η ποιότητα ηχογράφησης με αυτές και τι εννοείς κανονικό ύψος?
 

Μηνύματα
7.831
Reaction score
2.821
Τις γνωρίζω τις καμπύλες, τις οποίες και είχα πρώτο διαβάσει σε εγχειρίδιο για το πολυκαναλο.
Δεν αναφέρεται όμως πουθενά σε διαδικασίες μίξης δικαναλου.
Υποθέσεις κάνεις. Γιατί όμως να εμφανίζεται σε κάποιες, τι σχέση έχει η ποιότητα ηχογράφησης με αυτές και τι εννοείς κανονικό ύψος?
Με το "ποιότητα" εννοούσα προσπάθεια από την πλευρά του μηχανικού ήχου να αποθανατίσει το ύψος της μουσικής σκηνής όσο το δυνατόν καλύτερα.
Δεν γίνεται να ακούω διαφορές ύψους αναλόγως ηχογράφησης ή και συστήματος ακρόασης και αυτές να μην υπάρχουν. Απλώς δεν συνηθίζεται να γίνεται αναφορά στο ύψος της μουσικής σκηνής, ενδεχομένως να αποτελεί μυστικό της δουλειάς. Πόσα άλλα δεν λέγονται στο ίντερνετ.
Και δεν αναφέρομαι σε reviewers που ζουν από το επάγγελμα και μπορεί να λένε πράγματα της φαντασίας τους προκειμένου να προωθήσουν συγκεκριμένα προϊόντα.
 

Σταύρος Λαγκαδιανός

Το αγοράκι με τα σπίρτα
Μηνύματα
9.370
Reaction score
31.591
Πλάκα πλάκα, εγώ άκουσα την μπότα λίγο χαμηλότερα από τα λοιπά κρουστά. 1981. Από το σετ (2.2) της Rogers με κείνα τα μαύρα κυλινδρικά δορυφόρους και σαμπζ. Τότε είναι που κατάλαβα πόσο σημαντικά είναι τα σαμπζ
 


Staff online

ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ

Threads
174.579
Μηνύματα
2.983.310
Members
38.344
Νεότερο μέλος
fotisd
Top