- Μηνύματα
- 17.821
- Reaction score
- 58.945
[...]
Ανάλογη διαδικασία μπορεί ν'ακολουθηθεί και για τη διαχείριση των δευτέρων φωνητικών μέσα στη μίξη. Στη δεύτερη περίπτωση μπορεί να υπάρξει ακόμα πιό δραστική συμπίεση,καθότι φορέας γιά καταληπτότητα και άρθρωση είναι τα πρώτα φωνητικά.Χρειάζεται βέβαια προσοχή σε σημεία όπου τα δεύτερα φωνητικά θα ακούγονται ασυνόδευτα από τα πρώτα,γιά να μην προκύψει αφύσικο αποτέλεσμα από βαριά κατεργασία.
Η αποσυριστική κατεργασία μπορεί ν'αποβεί ωφέλιμη και γιά τα κύμβαλα σχάσης (crash cymbals) τα οποία κρούονται στιγμιαία από τον ντραμίστα,προσδίδοντας έμφαση σε σημαντικά μέρη του μουσικού κομματιού. Πρόκειται γιά λεπτή ισορροπία,μιά κι επιδέξια ρύθμιση παραμέτρων θα μειώνει τη στάθμη διατηρώντας όμως ταυτόχρονα τη χωρική αίσθηση του κτυπήματος,ενώ η αδέξια εφαρμογή θα ρουφάει όλη τη ζωντάνια και φυσικότητα που oφείλει αυτό να έχει.
Η Αρχή Λειτουργίας κατά τη Δυναμική Ισοστάθμιση προβλέπει έλεγχο για την ενίσχυση / αποκοπή συγκεκριμένου εύρους από παραμετρικό φίλτρο,αντί γιά το συνολικό κέρδος του σήματος.Ανάμεσα στην είσοδο και την έξοδο παρεμβάλλεται παραμετρικό φίλτρο με ρυθμισμένα το εύρος και την κεντρική συχνότητα αυτού.Το κέρδος ή αποκοπή της δεδομένης ζώνης θα ακολουθούσε τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οι ευρυζωνικοί συμπιεστές δρουν επί του ολικού σήματος.
Εφόσον η Αρχή επεκταθεί στον έλεγχο του Σχετικού κατωφλίου,συγκρίνεται η μέση στάθμη στο σήμα διέλευσης ζώνης στο side chain μ'εκείνη του ολικού σήματος.Η διαφορά που προκύπτει θα είναι ο γνώμονας γιά τον ορισμό του κατωφλίου,αντί γιά τις απόλυτες τιμές στάθμης στο σήμα.
Mιά τέλεια αποσυριστική μέθοδος λ/χ. θα συνέκρινε τις διαφορές στάθμης των προβληματικών φθόγγων-χάρη σε φίλτρο διέλευσης ζώνης επί του side chain- σε σχέση με τη μέση στάθμη στο συνολικό σήμα ευρείας ζώνης (20-20000 Hz) και θα όριζε κατώφλι βασισμένο στην εκάστοτε διαφορά ανά πάσα στιγμή και όχι μόνο σε υψηλές απόλυτες τιμές στάθμης.Η τιμή κατωφλίου θα εξέφραζε τότε τη διαφορά ανάμεσα στις δύο εξεταζόμενες στάθμες,με αποτέλεσμα ο συμπιεστής να διατηρεί τον επιθυμητό λόγο εκπεμπομένης ενέργειας προς ενέργεια συριστικών,ανεξάρτητα πλέον από την απόλυτη τιμή στάθμης για το αρχικό σήμα.
Τούτο συνεπάγεται ότι η απόδοση θα ήταν συνεχής και προβλέψιμη,ανεξάρτητα από το πόσο σιγά ή δυνατά θ'ακουγόταν ο ερμηνευτής / ομιλητής.
Διαχειρίζονται επιπλέον ανισορροπίες υπαγόμενες και σε άλλες οκτάβες.Λαμβάνεται π.χ. τραγουδιστής ο οποίος παράγει τον ήχο του εμπλέκοντας κυρίως το λαιμό και τη μύτη αντί γιά το στέρνο,με αποτέλεσμα οι ερμηνευτικές κορυφώσεις να βγαίνουν τσιριχτές.Ο συνεργαζόμενος μηχανικός ήχου θα μπορούσε τότε να ορίσει προώθηση από τον ισοσταθμιστή εντός της ζώνης 2500-4000 Hz με παράλληλη αποδυνάμωση σε άλλες,γιά περαιτέρω εξειδίκευση προς την προβληματική ζώνη.Δύναται κιόλας να επιλέξει διαφορετικούς βαθμούς προώθησης σε διακριτά σημεία εντός της θεωρηθείσας ζώνης (λ.χ. ενίσχυση κατά 6 dB σε ύψος 2500 Hz, 12dB στα 3150 Hz και μοναδιαίο κέρδος στα 4000 Hz).
Απαιτείται λόγος συμπίεσης ηπιότερος σε σύγκριση μ'εκείνον που θα χρησιμοποιούνταν ενάντια στα συριστικά.Συνήθης λόγος είναι το 4:1.Στο συγκεκριμένο παράδειγμα,θα ταπείνωνε κατά 12dB μέσω ισοσταθμιστή τις οκτάβες κάτω των 2500Ηz,προωθώντας έντονα τις ζώνες άνω των 5000 Hz.Ρυθμισμένος βάσει αυτής της συνθήκης,ο συμπιεστής καταπνίγει ισχυρά τα συριστικά,μειώνοντας επίσης ενεργειακές κορυφώσεις κατά την άρθρωση των ΄΄α΄΄ .
Εναλλακτική λύση θα ήταν να κρατηθεί μονάχα η ζώνη 2500-4000 Hz υπό μοναδιαίο κέρδος στον ισοσταθμιστή,με το συμπιεστή κανονισμένο να επιτελέσει limiting -ανεξάρτητα από τη δρομολόγηση sidechain- αποκλειστικά σ'εκείνη τη ζώνη.Είναι κρίσιμο να τηρηθεί μικρός χρόνος αποδέσμευσης σε συνάφεια με την παράλληλη καταπίεση των συριστικών,για να μην ακουστεί ο τραγουδιστής σα να έπασχε από...σιγματισμό (ψεύδισμα).
Με ανάλογες τεχνικές καταπολεμώνται προβληματικές συχνότητες σε μικρά πνευστά όργανα με στριγγό ήχο,όπως λ.χ. η ιρλανδική φλογέρα.Σε εγγύς σύλληψη αυτής κατά την ηχογράφηση,ενισχύεται συνήθως επί του ισοσταθμιστή στο sidechain η ζώνη 1600-2500 Hz,με ρυθμισμένο λόγο συμπίεσης 10:1,υψηλό κατώφλι και attack/release 5 και 200 χιλιοστά δευτερολέπτου αντίστοιχα.
Στον αντίποδα του αποσυριγμού βρίσκεται η αφαίρεση μπουμαρίσματος από μπάσες νότες.Σε περίπτωση ηλεκτρικού μπάσου,γενεσιουργό αίτιο θα είναι συνήθως η θεμελιώδης συνιστώσα της παιζόμενης νότας.Ορίζεται χρόνος attack κάτω από 1 χιλιοστό δευτερολέπτου και release όχι συντομότερο από 1 δεκάκις χιλιοστό,προκειμένου να μη διαστρεβλωθεί η κυματομορφή.Για μικρότερους χρόνους αποδέσμευσης,η περιβάλλουσα πλάτους στην απόδοση του συμπιεστή θα συμβάλει με πλήρη μεμονωμένο κύκλο από τα μακρύτερα μήκη κύματος,με αποτέλεσμα ακουστή παραμόρφωση.
Όμοια τεχνική εφαρμόζεται στην περίπτωση του cello,με τη διαφορά ότι αίτιο μπουμαρίσματος σ'εκείνο είναι συνήθως κάποια ιδιοσυχνότητα,διεγειρόμενη από ομόλογη θεμελιώδη κατά την απόδοση της νότας.Ενισχύοντας την τελευταία στον παράπλευρο ισοσταθμιστή,θα συμπιεστεί ολόκληρο το σήμα και μαζί του η προβληατική ιδιοσυχνότητα.Με μεγαλύτερο κόπο θα μπορούσε να εντοπιστεί το ύψος της και να χρησιμοποιηθεί ή ίδια στον ισοσταθμιστή αντί για τη θεμελιώδη...
Εφηρμοσμένες αριστοτεχνικά,οι μέθοδοι sidechain αυξάνουν τη συνοχή των χαμηλών συχνοτήτων ή συντελούν στον πολυδιάστατο χαρακτήρα μιάς μίξης,όπου ηχητικές συνιστώσες θα εναλλάσονται ταχύτητα ανάμεσα σε προσκήνιο και παρασκήνιο,δημιουργώντας έτσι ένα ξεχωριστό χαρμάνι με συναρπαστικές διαφοροποιήσεις στην εστίαση καθενός από τα στοιχεία του.
Η δημιουργική αξιοποίηση των μεθόδων δεν συνιστάται σε περιπτώσεις όπως ηχογραφήσεις τζαζ συνόλων ή παραδοσιακής αμερικανικής μουσικής.
(...)
Ανάλογη διαδικασία μπορεί ν'ακολουθηθεί και για τη διαχείριση των δευτέρων φωνητικών μέσα στη μίξη. Στη δεύτερη περίπτωση μπορεί να υπάρξει ακόμα πιό δραστική συμπίεση,καθότι φορέας γιά καταληπτότητα και άρθρωση είναι τα πρώτα φωνητικά.Χρειάζεται βέβαια προσοχή σε σημεία όπου τα δεύτερα φωνητικά θα ακούγονται ασυνόδευτα από τα πρώτα,γιά να μην προκύψει αφύσικο αποτέλεσμα από βαριά κατεργασία.
Η αποσυριστική κατεργασία μπορεί ν'αποβεί ωφέλιμη και γιά τα κύμβαλα σχάσης (crash cymbals) τα οποία κρούονται στιγμιαία από τον ντραμίστα,προσδίδοντας έμφαση σε σημαντικά μέρη του μουσικού κομματιού. Πρόκειται γιά λεπτή ισορροπία,μιά κι επιδέξια ρύθμιση παραμέτρων θα μειώνει τη στάθμη διατηρώντας όμως ταυτόχρονα τη χωρική αίσθηση του κτυπήματος,ενώ η αδέξια εφαρμογή θα ρουφάει όλη τη ζωντάνια και φυσικότητα που oφείλει αυτό να έχει.
Η Αρχή Λειτουργίας κατά τη Δυναμική Ισοστάθμιση προβλέπει έλεγχο για την ενίσχυση / αποκοπή συγκεκριμένου εύρους από παραμετρικό φίλτρο,αντί γιά το συνολικό κέρδος του σήματος.Ανάμεσα στην είσοδο και την έξοδο παρεμβάλλεται παραμετρικό φίλτρο με ρυθμισμένα το εύρος και την κεντρική συχνότητα αυτού.Το κέρδος ή αποκοπή της δεδομένης ζώνης θα ακολουθούσε τον ίδιο τρόπο με τον οποίο οι ευρυζωνικοί συμπιεστές δρουν επί του ολικού σήματος.

Εφόσον η Αρχή επεκταθεί στον έλεγχο του Σχετικού κατωφλίου,συγκρίνεται η μέση στάθμη στο σήμα διέλευσης ζώνης στο side chain μ'εκείνη του ολικού σήματος.Η διαφορά που προκύπτει θα είναι ο γνώμονας γιά τον ορισμό του κατωφλίου,αντί γιά τις απόλυτες τιμές στάθμης στο σήμα.

Mιά τέλεια αποσυριστική μέθοδος λ/χ. θα συνέκρινε τις διαφορές στάθμης των προβληματικών φθόγγων-χάρη σε φίλτρο διέλευσης ζώνης επί του side chain- σε σχέση με τη μέση στάθμη στο συνολικό σήμα ευρείας ζώνης (20-20000 Hz) και θα όριζε κατώφλι βασισμένο στην εκάστοτε διαφορά ανά πάσα στιγμή και όχι μόνο σε υψηλές απόλυτες τιμές στάθμης.Η τιμή κατωφλίου θα εξέφραζε τότε τη διαφορά ανάμεσα στις δύο εξεταζόμενες στάθμες,με αποτέλεσμα ο συμπιεστής να διατηρεί τον επιθυμητό λόγο εκπεμπομένης ενέργειας προς ενέργεια συριστικών,ανεξάρτητα πλέον από την απόλυτη τιμή στάθμης για το αρχικό σήμα.


Τούτο συνεπάγεται ότι η απόδοση θα ήταν συνεχής και προβλέψιμη,ανεξάρτητα από το πόσο σιγά ή δυνατά θ'ακουγόταν ο ερμηνευτής / ομιλητής.
Διαχειρίζονται επιπλέον ανισορροπίες υπαγόμενες και σε άλλες οκτάβες.Λαμβάνεται π.χ. τραγουδιστής ο οποίος παράγει τον ήχο του εμπλέκοντας κυρίως το λαιμό και τη μύτη αντί γιά το στέρνο,με αποτέλεσμα οι ερμηνευτικές κορυφώσεις να βγαίνουν τσιριχτές.Ο συνεργαζόμενος μηχανικός ήχου θα μπορούσε τότε να ορίσει προώθηση από τον ισοσταθμιστή εντός της ζώνης 2500-4000 Hz με παράλληλη αποδυνάμωση σε άλλες,γιά περαιτέρω εξειδίκευση προς την προβληματική ζώνη.Δύναται κιόλας να επιλέξει διαφορετικούς βαθμούς προώθησης σε διακριτά σημεία εντός της θεωρηθείσας ζώνης (λ.χ. ενίσχυση κατά 6 dB σε ύψος 2500 Hz, 12dB στα 3150 Hz και μοναδιαίο κέρδος στα 4000 Hz).
Απαιτείται λόγος συμπίεσης ηπιότερος σε σύγκριση μ'εκείνον που θα χρησιμοποιούνταν ενάντια στα συριστικά.Συνήθης λόγος είναι το 4:1.Στο συγκεκριμένο παράδειγμα,θα ταπείνωνε κατά 12dB μέσω ισοσταθμιστή τις οκτάβες κάτω των 2500Ηz,προωθώντας έντονα τις ζώνες άνω των 5000 Hz.Ρυθμισμένος βάσει αυτής της συνθήκης,ο συμπιεστής καταπνίγει ισχυρά τα συριστικά,μειώνοντας επίσης ενεργειακές κορυφώσεις κατά την άρθρωση των ΄΄α΄΄ .
Όπως λ.χ. κατά την επανειλημμένη ροκ επίκληση...΄΄ba-a-a-a-by΄΄
Με ανάλογες τεχνικές καταπολεμώνται προβληματικές συχνότητες σε μικρά πνευστά όργανα με στριγγό ήχο,όπως λ.χ. η ιρλανδική φλογέρα.Σε εγγύς σύλληψη αυτής κατά την ηχογράφηση,ενισχύεται συνήθως επί του ισοσταθμιστή στο sidechain η ζώνη 1600-2500 Hz,με ρυθμισμένο λόγο συμπίεσης 10:1,υψηλό κατώφλι και attack/release 5 και 200 χιλιοστά δευτερολέπτου αντίστοιχα.
Στον αντίποδα του αποσυριγμού βρίσκεται η αφαίρεση μπουμαρίσματος από μπάσες νότες.Σε περίπτωση ηλεκτρικού μπάσου,γενεσιουργό αίτιο θα είναι συνήθως η θεμελιώδης συνιστώσα της παιζόμενης νότας.Ορίζεται χρόνος attack κάτω από 1 χιλιοστό δευτερολέπτου και release όχι συντομότερο από 1 δεκάκις χιλιοστό,προκειμένου να μη διαστρεβλωθεί η κυματομορφή.Για μικρότερους χρόνους αποδέσμευσης,η περιβάλλουσα πλάτους στην απόδοση του συμπιεστή θα συμβάλει με πλήρη μεμονωμένο κύκλο από τα μακρύτερα μήκη κύματος,με αποτέλεσμα ακουστή παραμόρφωση.
Όμοια τεχνική εφαρμόζεται στην περίπτωση του cello,με τη διαφορά ότι αίτιο μπουμαρίσματος σ'εκείνο είναι συνήθως κάποια ιδιοσυχνότητα,διεγειρόμενη από ομόλογη θεμελιώδη κατά την απόδοση της νότας.Ενισχύοντας την τελευταία στον παράπλευρο ισοσταθμιστή,θα συμπιεστεί ολόκληρο το σήμα και μαζί του η προβληατική ιδιοσυχνότητα.Με μεγαλύτερο κόπο θα μπορούσε να εντοπιστεί το ύψος της και να χρησιμοποιηθεί ή ίδια στον ισοσταθμιστή αντί για τη θεμελιώδη...
Bhutia / Αποκρυπτογράφηση των χροιών said:Τα φαινόμενα κατά τη διέγερση και συντονισμό στο σώμα οργάνου (ή στις φωνητικές χορδές) οδηγούν σε ενίσχυση συγκεκριμένων φασματικών ζωνών στους παραγόμενους από αυτά ήχους.Εφόσον εμφανίζονται αυτές εντός σταθερών και δεδομένων τιμών στο πεδίο της συχνότητας-ανεξαιρέτως από το συχνοτικό ύψος της θεμελιώδους που αποδίδεται κάθε φορά- αποτελούν τις λεγόμενες ζώνες ΄΄ιδιοσυχνοτήτων΄΄(formants) οι οποίες συντελούν στην αναγνώριση του ηχοχρώματος για το ομόλογο όργανο ή φωνή...
Πώς επιτυγχάνεται ταπείνωση μπουμαρίσματος σε νότες παιζόμενες από ακουστική κιθάρα,μπάσο ή τσέλο,χωρίς όμως να εξασθενήσουν οι ζώνες ιδιοσυχνότητας των οργάνων σε υψηλότερες οκτάβες;Οι συνθήκες μάλιστα θα δυσχέραιναν ακόμα περισσότερο από τους χαμηλούς χρόνους που θα απαιτούνταν γιά την ολοκλήρωση της διεργασίας.Πώς θα επιτελούνταν η συμπίεση χωρίς αλλοίωση των πολυπόθητων χροιών;
Παρόμοιο ζήτημα θα προέκυπτε λ.χ. για κανάλι φωνητικών όπου θα ακούγονταν αφύσικα ή τσιριχτά σε αρκετές μεμονωμένες φράσεις.Πώς θ'αντιμετωπίζονταν προβλήματα διεσπαρμένα σε γειτονικές συχνοτικές ζώνες χωρίς εκπτώσεις στην καταληπτότητα και την απόδοση λεπτομερειών;
Παρόμοιο ζήτημα θα προέκυπτε λ.χ. για κανάλι φωνητικών όπου θα ακούγονταν αφύσικα ή τσιριχτά σε αρκετές μεμονωμένες φράσεις.Πώς θ'αντιμετωπίζονταν προβλήματα διεσπαρμένα σε γειτονικές συχνοτικές ζώνες χωρίς εκπτώσεις στην καταληπτότητα και την απόδοση λεπτομερειών;
Εφηρμοσμένες αριστοτεχνικά,οι μέθοδοι sidechain αυξάνουν τη συνοχή των χαμηλών συχνοτήτων ή συντελούν στον πολυδιάστατο χαρακτήρα μιάς μίξης,όπου ηχητικές συνιστώσες θα εναλλάσονται ταχύτητα ανάμεσα σε προσκήνιο και παρασκήνιο,δημιουργώντας έτσι ένα ξεχωριστό χαρμάνι με συναρπαστικές διαφοροποιήσεις στην εστίαση καθενός από τα στοιχεία του.
Η δημιουργική αξιοποίηση των μεθόδων δεν συνιστάται σε περιπτώσεις όπως ηχογραφήσεις τζαζ συνόλων ή παραδοσιακής αμερικανικής μουσικής.
(...)
Last edited: